توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

3792

200/93/85
3 آبان 1393
بخشنامه
دادنامه وحدت رویه شماره 961 مورخ 27/05/1393 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، درباره قابل طرح و استماع نبودن اعتراض مؤدیان مالیاتی نسبت به برگ مالیات قطعی در دیوان عدالت اداری
216

موضوع: ارسال دادنامه وحدت رویه شماره 961 مورخ 27/05/1393 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، در باره قابل طرح و استماع نبودن اعتراض مؤدیان مالیاتی نسبت به برگ مالیات قطعی در دیوان عدالت اداری

با توجه به این که از جانب هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مقام رسیدگی به نامه دفترحقوقی سازمان امور مالیاتی کشور موضوع خواسته اعلام تعارض آرای شعب دیوان مذکور، به موجب دادنامه شماره 961 مورخ 27/05/1393 مبادرت به صدور رأی وحدت رویه شده و درتاریخ 22/06/1393 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر گردیده است، لذا تصویر دادنامه یادشده برای اطلاع‌رسانی و بهره‌برداری از مفاد آن در ادارات امورمالیاتی و به ویژه واحدهای حقوقی ادارات کل امورمالیاتی استان ها و امور مالیاتی شهر و استان تهران به پیوست فرستاده می‌شود.

یادآوری می­نماید؛ برابر دادنامه وحدت رویه یادشده، رسیدگی به اعتراض مؤدی به برگ مالیات قطعی، پیش از رسیدگی و صدور رأی قطعی ازسوی هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره 1 ماده 216 قانون مالیات‌های مستقیم، بدواً قابلیت طرح و استماع در دیوان عدالت اداری را ندارد. بنابراین، ضرورت دارد ادارات امور مالیاتی و واحدهای حقوقی زیرمجموعه سازمان امورمالیاتی کشور به هنگام تهیه پاسخ و لایحه دفاعیه نسبت به شکایات و اعتراض­های مؤدیان مالیاتی به برگ مالیات قطعی، به مفاد دادنامه یادشده استناد و صدور قرار رد شکایت مؤدی را از مرجع قضایی درخواست نمایند.

علی عسکری

پيوست‌

3791

200/93/529
30 مهر 1393
بخشنامه
اصلاح نصاب‌ها در خصوص تقسیم بندی پرونده‌های مؤدیان
219

تاریخ اجرا : عملکرد سال 1392 و به بعد

کد 3323 را ملاحظه فرمائید.

موضوع: اصلاح نصاب‌ها در خصوص تقسیم بندی پرونده‌های مؤدیان

پیرو دستورالعمل شماره 29052 مورخ 08/10/1389 و با عنایت به افزایش سطح میزان فروش و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی در طی سال‌های گذشته بدینوسیله بند 1-1 دستورالعمل مذکور به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

ردیف

منبع مالیاتی

نوع مؤدیان

استان تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد تبریز و اهواز

سایر مراکز استان‌ها

سایر نقاط

1

اشخاص حقوقی

مودیان بزرگ

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 16 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 3 میلیارد ریال در سال قبل

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 10 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 2 میلیارد ریال در سال قبل

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 7 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 1 میلیارد ریال در سال قبل

مودیان متوسط

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 10 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 2 میلیارد ریال در سال قبل

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 7 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 1 میلیارد ریال در سال قبل

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 4 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 500 میلیون ریال در سال قبل

2

مشاغل

مودیان بزرگ

مالیات سال قبل بیش از 100 میلیون ریال باشد

مالیات سال قبل بیش از 70 میلیون ریال باشد

مالیات سال قبل بیش از 40 میلیون ریال باشد

مودیان متوسط

مالیات سال قبل بیش از 60 میلیون ریال باشد

مالیات سال قبل بیش از 40 میلیون ریال باشد

مالیات سال قبل بیش از 20 میلیون ریال باشد

 

 علی عسکری

3790

260/93/84
29 مهر 1393
بخشنامه
لغو اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در خصوص مکاتبه مستقیم با ادارات کل امور مالیاتی
38 ق.م.ا.ا

موضوع: لغو اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در خصوص مکاتبه مستقیم ادارات کل مزبور با ادارات کل امور مالیاتی

پیرو بخش‌نامه شماره 17145 مورخ 28/12/1390، ضمن ارسال تصویر نامه شماره 18976/93 مورخ 31/04/1393 معاونت محترم محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست منضم به نامه شماره 35065/93 مورخ 08/10/1392 سازمان مذکور، اختیارات ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در خصوص اعلام آلایندگی و یا رفع آلایندگی واحدهای تولیدی در طی سال به ادارات کل امور مالیاتی لغو گردیده است.

بنابراین با توجه به لغو اختیار از تاریخ 08/10/1392 در صورت مشاهده مواردی خلاف مقررات در این خصوص، مراتب را به این معاونت اعلام نمایند. بدیهی است بعد از تاریخ مذکور، صرفاً با اعلام معاونت محیط زیست مراتب از طریق این معاونت اعلام خواهد شد.

علیرضا طاری‌بخش

پيوست‌

3789

260/93/83
27 مهر 1393
بخشنامه
شمول مالیات برارزش افزوده بر مکمل‌های غیر دارویی
12 ق.م.ا.ا

کد 3059 و 3123 و 3367 و 3475 و 3503 و 3569 و 3588 و 3804 را ملاحظه فرمائید.

موضوع: شمول مالیات برارزش افزوده بر مکملهای غیر دارویی

پیرو بخشنامه­های شماره 9155مورخ 05/07/1390، شماره 6110/260/د مورخ 12/09/1391، شماره 517/260/د مورخ 15/02/1392 ،1436/260/د مورخ 17/04/1392، شماره 2685 /260/د مورخ 06/07/1392 و شماره 3376/260/د مورخ 06/08/1392، حسب اعلام سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به موجب نامه شماره 44762/ 665 مورخ 25/04/1393 «صرفاً آن‌دسته از فرآورده‌ها که به عنوان فهرست دارویی کشور تصویب و منتشر می‌گردد مشمول معافیت از مالیات برارزش افزوده می‌باشد و فهرست‌های ارسالی توسط مدیران قبلی سازمان غذا و دارو تحت عنوان مکمل فاقد مصوبه بوده و مبنای معافیت از مالیات بر ارزش‌ افزوده نخواهد بود.» لذا کلیه مکمل‌های (غیردارویی) که از تاریخ (01/01/1390‌) لغایت حال وارد کشور شده مشمول پرداخت مالیات و عوارض می‌باشد.

بنابر این ضرورت دارد مأموران مالیاتی در موقع رسیدگی به پرونده‌های مالیات برارزش افزوده واردکنندگان مکمل‌های غیرداروئی، این موضوع را مورد توجه قرار داده و در چارچوب مقررات، مالیات وعوارض را با توجه به آخرین نظریه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (نامه شماره 44762/665 مورخ 25/04/1393) مورد مطالبه قرار دهند.  

شایان ذکر اینکه مراتب مذکور به موجب نامه شماره 463/260/ص مورخ 06/05/1393 (تصویر پیوست‌) برای معاون محترم امور گمرکی، گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است.

علیرضا طاری بخش

پيوست‌

3788

200/93/81
20 مهر 1393
رأی شورا
تقبل زیان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاری شرکاء
105 و 128 و 148

موضوع: تقبل زیان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاری شرکاء بدینوسیله رأی اکثریت اعضای هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در خصوص تقبل زیان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاری شرکاء، موضوع صورت‌جلسه شماره 7-201 مورخ 18/06/1393 (تصویر پیوست) که در اجرای ماده 258 قانون مالیات‌های مستقیم صادر گردیده است. به شرح ذیل جهت اجراء ابلاغ می‌گردد: باتوجه به تفکیک شخصیت شرکت و صاحبان سهام و در نظر گرفتن اینکه افزایش حقوق صاحبان سهام (بجز از محل آورده¬ها) به عنوان درآمد تلقی می‌شود، لذا تقبل زیان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاری شرکاء درآمد محسوب و می-بایستی درصورت سود و زیان به عنوان درآمد شناسایی گردد. از این رو مطالبه مالیات از این بابت با رعایت مفاد مواد 128، 105 و بند 12 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحات بعدی آن وفق مقررات قانونی خواهد بود. علی عسکری

پيوست‌

3787

230/93/78
15 مهر 1393
بخشنامه
ابلاغ تصویب‌نامه هیأت وزیران در خصوص زمان اعمال مقررات مابه‌التفاوت نرخ ارز
128

تاریخ اجرا : از ابلاغ اولین مصوبه 25/01/1387 کد 2730 و 2948 و 2975 را ملاحظه فرمائید. موضوع: ابلاغ تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران در خصوص زمان اعمال مقررات مابه‌التفاوت نرخ ارز پیرو بخشنامه‌های شماره 110994 مورخ 30/10/1387 و شماره 6739/210 مورخ 10/03/1389 و شماره 13309/210 مورخ 30/04/1389، به پیوست تصویر تصویب‌نامه شماره 65686/ت 49750 هـ مورخ 11/06/1393 هیأت محترم وزیران جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال می‌گردد. طبق بند 1 تصویب‌نامه مذکور، در بند (ب) تصمیم نامه شماره 78918/44371 مورخ 09/04/1389 عبارت «تا پایان 1393» جایگزین عبارت «تا پایان 1389» می‌شود.» حسین وکیلی

پيوست‌

3786

260/93/77
9 مهر 1393
بخشنامه
مشمولیت خدمات اعتباری و تأمین منابع مالی به استثنای اشخاص موضوع بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده
12 ق.م.ا.ا

موضوع: مشمولیت خدمات اعتباری و تأمین منابع مالی به استثنای اشخاص موضوع بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده نظر به این که وفق مفاد بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، ارائه خدمات بانکی و اعتباری توسط بانک‌ها، مؤسسات و تعاونیهای اعتباری و صندوقهای قرض‌الحسنه مجاز از پرداخت مالیات و عوارض معاف می‌باشد و قانونگذار ارائه خدمات بانکی و اعتباری را به صورت عام مشمول معافیت ندانسته و ارائه آن صرفاً از سوی بانک‌ها، مؤسسات و تعاونیهای اعتباری و صندوقهای قرضالحسنه مجاز مشمول معافیت تلقی نموده است؛ بنابراین در راستای اجرای صحیح مقررات و به منظور وحدت رویه مقرر میدارد: «سایر اشخاص ارائه دهنده خدمات اعتباری و تأمین منابع مالی که فاقد عناوین و مصادیق مصرح در بند مذکور باشند، مشمول پرداخت مالیات و عوارض خواهند بود.» علیرضا طاریبخش

3785

200/93/76
8 مهر 1393
بخشنامه
تصویب‌نامه شماره 56917/ ت 50582 هـ مورخ 25/05/1393 هیأت وزیران درخصوص بخشودگی جرائم بنگاههای تولیدی با رعایت ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم
191

تاریخ اجرا : از تاریخ 25/5/1393 مدت اجرا : تا تاریخ 25/11/1393 کد 3829 را ملاحظه فرمائید. موضوع: تصویب‌نامه شماره 56917/ ت 50582 هـ مورخ 25/5/1393 هیأت محترم وزیران درخصوص بخشودگی جرائم بنگاههای تولیدی با رعایت ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم به پیوست تصویر تصویب‌نامه شماره 56917/ت 50582 هـ مورخ 25/05/1393 هیأت محترم وزیران جهت اطلاع و بهره برداری لازم ابلاغ و ارسال می‌گردد. مطابق بند 1 تصویب‌نامه مذکور، سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیات بنگاه‌های تولیدی (اعم از جرائم مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده) که ظرف شش ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه اصل بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت نمایند، با رعایت ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم اقدام نماید. منظور از بنگاه‌های تولیدی، واحدهای تولیدی دارای مجوز تاسیس یا پروانه بهره‌برداری از مراجع ذی‌ربط و یا پروانه کسب تولیدی از اتحادیه ذی‌ربط می‌باشد همچنین در اجرای این تصویب‌نامه تفویض اختیار قبلی در خصوص بخشودگی جرایم برای مؤدیان مشمول این تصویب‌نامه جاری نبوده و مدیران کل امور مالیاتی در اجرای مقررات ماده یاد شده و سایر مقررات مربوط و مقررات این تصویب‌نامه اختیار بخشودگی جرائم مقرر را دارا می‌باشند. بدیهی است پس از اتمام دوره شش ماهه مذکور تفویض اختیار قبلی جاری خواهد بود. بنابراین در صورتی‌که هر یک از مؤدیان محترم مالیاتی مشمول این تصویب‌نامه ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ آن نسبت به پرداخت اصل بدهی مالیاتی خود اقدام نمایند، بایستی درخواست خود را مبنی بر بخشودگی جرایم قابل بخشش به ادارات امور مالیاتی ذی‌ربط ارائه و ادارات یاد شده مکلفند با رعایت ماده یادشده و مقررات قانونی اقدام و نتیجه را برای تنظیم گزارش لازم به صورت ماهانه به دفتر حسابداری و وصول مالیات گزارش نمایند. در این ارتباط ترتیبی اتخاذ گردد تا ادارات امور مالیاتی به نحو مقتضی اطلاع رسانی لازم به مؤدیان محترم مالیاتی جهت برخورداری از این تسهیلات را به عمل آورند. علی عسکری

پيوست‌

3784

220/93/75
7 مهر 1393
بخشنامه
نظریه شماره 47993/17593 مورخ 12/05/1393 معاون رییس جمهور

موضوع: ارسال نظریه شماره 47993/17593 مورخ 12/5/1393 معاون محترم رییس جمهور احتراماً، به پیوست تصویر نظریه شماره 47993/17593 مورخ 12/05/1393 معاون محترم حقوقی رییس جمهور متضمن ملغی بودن بند (د) ماده 45 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1373، جهت رعایت مفاد آن ارسال می‌گردد. محمدرضا عبدی

پيوست‌

3783

260/93/527
6 مهر 1393
دستورالعمل
تسلیم اظهارنامه دوره دوم ( فصل تابستان) سال 1393
21 ق.م.ا.ا

تسلیم اظهارنامه دوره دوم ( فصل تابستان) سال 1393

3782

200/93/526
5 مهر 1393
دستورالعمل
دستورالعمل رسیدگی به عملکرد مالیات بر ارزش افزوده صرافی‌ها
10 و 26 ق.م.ا.ا

تاریخ اجراء: 01/07/1387 موضوع: دستورالعمل رسیدگی به عملکرد مالیات بر ارزش افزوده صرافی‌ها با توجه به سؤالات و ابهامات مطروحه از سوی ادارات کل امور مالیاتی در خصوص چگونگی رسیدگی به عملکرد مالیات بر ارزش افزوده صرافی ها و همچنین تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده آنان، به منظور وحدت رویه و در راستای اجرای صحیح مقررات و کنترل و نظارت مؤثر ادارات کل امور مالیاتی، موارد ذیل را مقرر میدارد: 1- در رسیدگی به پرونده مالیات بر ارزش افزوده صرافی‌ها، ادارات کل امور مالیاتی مکلفند رسیدگی به پروندههای مذکور را به صورت متمرکز در مراکز استان‌ها (بدون در نظر گرفتن محل فعالیت) به گروهی از مأموران مالیاتی مجرب، متخصص، آشنا به چگونگی عملکرد صرافی‌ها و همچنین آگاه به مسائل حسابداری، مالی و ارزی، محول نمایند. ضمناً اقدامات انجام شده، نتایج و پیشرفت حاصله را در پایان هر ماه به شرح فرم پیوست و در قالب فایل الکترونیکی اکسل به معاونت مالیات بر ارزش افزوده اعلام دارند. 2 – مشمولین ثبت نام: الف- صرافی‌های مشمول فراخوان مرحله اول: کلیه صرافی‌هایی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال 1386 سه میلیارد ریال یا بیشتر و یا در پنج ماهه آغازین سال 1387 یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال یا بیشتر بوده است (به جز اشخاص حقیقی تابع شورای اصناف) حائز شرایط فراخوان مرحله اول هستند و مکلف به اجرای مقررات موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ 01/07/1387 می‌باشند. ب- صرافی‌های مشمول فراخوان مرحله دوم: سایر صرافی‌هایی که حائز شرایط فراخوان مرحله اول نبودهاند، مشمول فراخوان مرحله دوم هستند و مکلف به اجرای مقررات قانون فوقالذکر از تاریخ 01/07/1388 می‌باشند. 3 – نحوة تعیین مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده: ازآنجائیکه صرافی ها به هنگام فروش ارز به مشتریان، ارائهدهنده خدمات تبدیل ارز می‌باشند بنابر این تفاوت دو قیمت خرید و فروش ارز مندرج در تابلو در زمان انجام معامله، مابهازاء ارائه خدمت بابت تبدیل هر واحد ارز بوده و مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده می‌باشد. لذا مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابهازاء ارائهخدمات توسط صرافی‌ها) فارغ از قیمت تاریخ خرید ارز و سود و زیان مکتسبه در زمان فروش آن، از مابهالتفاوت قیمت خرید و فروش ارز (قیمت‌های مندرج در تابلوی صرافی ) در زمان انجام معامله با مشتریان محاسبه می‌گردد. مثال: صرافی «بهراد» در تاریخ 30/09/1392 اقدام به فروش 2000 دلار و 5000 یورو مینماید، با توجه به جدول ذیل که نمایانگر قیمت خرید، فروش و مابهالتفاوت قیمت خرید و فروش ارز در زمان انجام معامله می‌باشد، مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده در خصوص ارائه خدمت مذکور، به شرح زیر تعیین می‌گردد: لازم است در ابتدای امر، مابه ازاء ارائه خدمت بابت تبدیل هر واحد ارز (مابهالتفاوت قیمت خرید و فروش ارز در زمان انجام معامله) را حسب مورد محاسبه و سپس از مجموع حاصلضرب مابهازاء مزبور در هر یک از ارزهای فروشرفته در تاریخ مذکور، مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده تعیین گردد: جدول قیمت خرید و فروش ارز ( مندرج در تابلوهای صرافی ) در تاریخ 30/09/1392 ردیف نوع ارز قیمت خرید قیمت فروش ما به التفاوت قیمت خرید و فروش 1 دلار آمریکا 000، 30 30،300 300 2 یورو 000، 40 40،400 400 مابه ازاء خدمت ارائه شده بابت فروش هر واحد دلار (ریال)300 = 000، 30 – 30،300 مابه ازاء ارائه خدمت بابت فروش 2000 دلار (ریال) 000، 600 = 300 * 2000 مابه ازاء خدمت ارائه شده بابت فروش هر واحد یورو (ریال) 400 = 000، 40 – 40،400 مابه ازاء ارائه خدمت بابت فروش 5000 یورو (ریال) 000، 000، 2 =400 * 5000 جمع کل مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (ریال) 000، 600، 2 = 000، 600 + 000، 000، 2 4- نحوة تعیین مابه ازاء دریافتی صرافی ها بابت خدمت تبدیل یک ارز به ارز دیگر: در موارد تبدیل یک ارز به ارز دیگر (مثلاً تبدیل دلار به یورو) صراف از یک سو خریدار ارز از مشتری و از سوی دیگر فروشنده ارز به همان مشتری خواهد بود بنابراین در اینگونه موارد مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده حسب مورد طبق مراتب فوقالذکر تعیین می‌گردد. 5- نحوه تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابه ازاء ارائه خدمات) از طریق رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک: برای تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده آندسته از صرافی‌هایی که نسبت به ارائه دفاتر و اسناد و مدارک درخواستی، حسب مورد در موعد مقرر در «دستورالعمل رسیدگی به عملکرد مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده» اقدام مینمایند، ادارات امور مالیاتی میبایست مقدار فروش ارز طی دورة مالیاتی و به تفکیک هر روز را از دفاتر و اسناد و مدارک استخراج نمایند و سپس حسب قیمت خرید و فروش ثبت شده در دفاتر و یا از طریق محاسبة آن با توجه به اسناد و مدارک مثبته مبلغ مابهالتفاوت قیمت فروش ارز هر روز را مشخص و طبق مراتب یاد شده از جمله مثال بند 3 این دستورالعمل نسبت به تعیین مأخذ و مالیات و عوارض ارزش افزودة هر دورة مالیاتی اقدام نمایند. 6- نحوه تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابه ازاء ارائه خدمات) از طریق علیالرأس: در خصوص تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده از طریق علیالرأس، ضمن رعایت مفاد دستورالعمل تشخیص مالیات و عوارض از طریق علیالرأس موضوع ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده، به شماره 12069/200/ص مورخ 18/06/1391 در مواردی که اطلاعات واصله، صرفاً مربوط به خرید یا فروش ارز اعم از نقدی یا حوالهای در هر دوره مالیاتی باشد، ادارات امور مالیاتی میبایست میانگین قیمت خرید و فروش هر واحد ارز را در هر دوره مالیاتی (حسب مورد برای هر روز، هر هفته، هر ماه) تعیین و سپس به شرح ذیل اقدام نمایند: 6-1- چنانچه اطلاعات واصله مربوط به مبلغ ریالی خرید ارزدر هر دوره مالیاتی باشد، مبلغ ریالی خرید ارز مزبور را تقسیم بر میانگین قیمت خرید ارز همان دوره نموده تا مقدار ارز خریداری شده بدست آید که میبایست با توجه به کمیت بدست آمده به همان مقدار، فروش ارز برای صرافی مورد نظر لحاظ شود، سپس از حاصل‌ضرب مقدار ارز فروشرفته در مابهالتفاوت میانگین قیمت خرید و فروش هر واحد ارز در دوره مالیاتی مربوط، مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابهازاء ارائه خدمات) تعیین، مالیات و عوارض متعلق محاسبه و مطالبه گردد. 6-2- چنانچه اطلاعات واصله مربوط به مبلغ ریالی فروش ارز در هر دوره مالیاتی باشد مبلغ ریالی فروش ارز مزبور را تقسیم بر میانگین قیمت فروش ارز همان دوره نموده تا مقدار ارز فروش رفته بدست آید، سپس از حاصلضرب مقدار ارز فروش رفته در مابهالتفاوت میانگین قیمت خرید و فروش هر واحد ارز در دوره مالیاتی مربوط، مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابهازاء ارائه خدمات) تعیین، مالیات و عوارض متعلق محاسبه و مطالبه گردد. 7- چنانچه اطلاعات واصله اعم از خرید و فروش ارز به شکل سالانه و قابل تفکیک به دورههای مالیاتی موضوع ماده 10 قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد، تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده و همچنین مالیات و عوارض متعلق، طبق بندهای 6-1 و یا 6-2 این دستورالعمل حسب مورد صورت خواهد پذیرفت. در صورتی که اطلاعات مذکور قابل تفکیک به دورههای مالیاتی نباشد میبایست اطلاعات یادشده به نسبت دورههای فعال سالانه تقسیم و متناسب با دورههایی که مؤدی مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد حسب مورد طبق بندهای فوقالذکر، مالیات و عوارض ارزش افزوده تشخیص و مطالبه شود. 8- در مواردی که دفاتر و هیچ‌گونه اسناد و مدارکی جهت رسیدگی به پرونده مالیات بر ارزش افزوده بدست نیامده باشد میبایست وفق بند 14 دستورالعمل علیالرأس، موضوع ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام شود. 9- در خصوص سایر خدمات (سایر درآمدها) مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده از جمله کارمزد ارسال حواله ارزی، کل کارمزد دریافتی به صورت ناخالص، مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده خواهد بود. 10- چنانچه احراز شود مؤدی در موقع خرید کالا و خدمات مشمول برای فعالیت‌های اقتصادی خود و به استناد صورتحساب‌های صادره موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداخت نموده است، مالیات و عوارض مذکور با رعایت سایر شرایط به عنوان اعتبار مالیاتی قابل پذیرش خواهد بود. 11- به موجب بند 14 تفاهمنامه مورخ 02/12/1390 فیمابین سازمان متبوع و اتحادیه طلا و جواهر، نقره و سکه تهران «خرید و فروش سکه طلا که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضرب شده باشد، بعد از اولین فروش توسط بانک مزبور تا اعلام بعدی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهد بود.» 12- ادارات کل امور مالیاتی میبایست، نسبت به شناسائی و ثبتنام آن دسته از صرافی ها که تاکنون از ثبتنام در نظام مالیات بر ارزش افزوده خودداری نمودهاند، در چارچوب مقررات و با رعایت ترتیبات مقرر، اقدام و مراتب را کتباً به مؤدی اعلام نمایند. علی عسکری

3781

260/93/74
5 مهر 1393
بخشنامه
3781 172 260/93/74 1393/07/05 اصلاح بند 72 قانون بودجه سال 1392 کل کشور
172

این بخشنامه طی شماره 50/93/260/د تاریخ: 24/06/1393 موضوع کد 3769 نیز ابلاغ شده است. موضوع: اصلاح بند 72 قانون بودجه سال 1392 کل کشور به پیوست تصویر اصلاحیه قانون بودجه سال 1392 کل کشور، در خصوص بند 72 قانون مذکور، که طی نامه شماره 60557/355 مورخ 18/09/1392 مجلس شورای اسلامی و نامه شماره 149956 مورخ 20/09/1392 رئیس جمهور محترم جهت اجراء واصل گردیده است برای اقدام ارسال می‌گردد. باتوجه به اینکه در بند 72 بعد از عبارت «سازمان امور مالیاتی کشور» عبارت «و گمرک جمهوری اسلامی ایران» اضافه شده است. بنابراین با عنایت به مفاد اصلاحیه مورد اشاره، تکلیف گمرک جمهوری اسلامی ایران کماکان چون سنوات گذشته به قوت خود باقی است و صرفاً تکلیف وصول وجوه از سال 1392 بابت تولید داخل به سازمان امور مالیاتی کشور محول گردیده است. علیرضا طاری بخش

3780

230/93/73
5 مهر 1393
بخشنامه
مالیات نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه موضوع تبصره 1 ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم
143

مالیات نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه موضوع تبصره 1 ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم

3779

230/22644/د
1 مهر 1393
بخشنامه
درخصوص اعتبار گواهی صادره برای ترخیص کالا از گمرک
163

پیرو نامه شماره 12757/230/د مورخ 18/04/1393 درخصوص اعتبار گواهی صادره برای ترخیص کالا از گمرک در اجرای جزء (ب) بند 2 نامه شماره 50636 مورخ 08/04/1387 سرپرست محترم وقت وزارت امور اقتصادی و دارایی (موضوع پیوست بخش‌نامه شماره 61150 مورخ 25/06/1387)، و نظر به سؤالات و ابهامات مطرح شده، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند: مفاد نامه مذکور صرفاً در خصوص گواهی‌های صادره عنوان گمرک در اجرای جزء (ب) بند 2 نامه مذکور برای ترخیص کالاهای مورد نظر بوده و پاسخ استعلام خوش حسابی مؤدی از اداره امور مالیاتی مربوطه که در اجرای مفاد بند 4 دستورالعمل شماره 96788 مورخ 24/09/1387 (تصویر پیوست) دریافت می‌گردد کماکان مطابق دستورالعمل مذکور به مدت 6 ماه دارای اعتبار بوده و ادارات یا مأموران مالیاتی صادر کننده گواهی، می¬توانند در مدت مذکور با رعایت سایر شرایط برای واردات بعدی آن مؤدی، به آن استناد و اقدام نمایند. حسین وکیلی

پيوست‌

3778

200/93/72
31 شهريور 1393
بخشنامه
اصلاح بندهای 10 و 11 دستورالعمل اجرایی موضوع تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده
38 ق.م.ا.ا

کد 3140 را ملاحظه فرمائید. موضوع: اصلاح بندهای 10 و 11 دستورالعمل اجرایی موضوع تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده از آنجائیکه مواعد پیش بینی شده در بندهای 10 و 11 دستورالعمل اجرائی به شماره 18384/200 مورخ 04/08/1390 موضوع تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده ،به دلیل عملیاتی نبودن اقدامات پیشبینی شده ظرف مهلت تعیین شده موجبات عدم برخورداری برخی از مؤدیان از مشوق تبصره 2 ماده مذکور؛ گردیده است. لذا بندهای فوق‌الذکر بشرح ذیل اصلاح و جهت اجراء ابلاغ می‌گردد: در بند 10 دستورالعمل اجرایی، عبارت «یک ماه» جایگزین عبارت «15 روز» می‌شود. در بند 11 دستورالعمل اجرایی، عبارت «از تاریخ دریافت فهرست هزینهها حداکثر تا پایان ماه بعد» جایگزین عبارت «حداکثر ظرف 15 روز پس از دریافت فهرست هزینهها» می‌شود. علی عسکری

3777

200/12993
30 شهريور 1393
بخشنامه
رعایت آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 218 قانون مالیات‌های مستقیم(بانضمام بخشنامه شماره: 8285/200 تاریخ: 11/04/1390)
240،218،217،216،215،214،213،212،211،210

3776

200/93/525
30 شهريور 1393
دستورالعمل
دستورالعمل نحوه انتخاب و تقدیر از مؤدیان مالیاتی خوش حساب نمونه
227،219،217،189،158،107،104،100،96،95،86،64،54 و مواد 17 و 18 و 38 ق.م.ا.ا

از مؤدیان مالیاتی خوش حساب نمونه دستورالعمل نحوه انتخاب و تقدیر 1- مقدمه نظر به اهمیت تعمیق فرهنگ مالیاتی در جلب تمکین داوطلبانه مؤدیان و کاهش هزینه‌های وصول مالیات، سازمان امور مالیاتی کشور تلاش در جهت فرهنگ سازی مالیاتی را وجه همت خود قرار داده است. در این مسیر دستورالعمل حاضر می‌کوشد بسترهایی مناسب برای تکریم مؤدیان قانون مدار و خوش حساب، فراهم آورد. بر این اساس انتظار میرود که ادارات کل امور مالیاتی با اجرای دقیق مفاد این دستورالعمل ضمن شناسایی مؤدیان خوش حساب نمونه و تقدیر از ایشان زمینه بسط و گسترش فرهنگ مالیاتی را در نقاط مختلف کشور فراهم آورند. 2- هدف هدفهای مهم این دستورالعمل عبارتند از: ایجاد ساز و کار لازم برای شناسایی و تقدیر از مؤدیانی که به تکالیف مالیاتی خود مطابق قوانین مربوط عمل می‌نمایند. ارتقاء فرهنگ مالیاتی در سطح جامعه. ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب برای افزایش سطح تمکین داوطلبانه مؤدیان مالیاتی. 3- دامنه کاربرد دامنه موضوعی: این دستورالعمل ضمن تعیین معیارهای عمومی و اختصاصی انتخاب مؤدیان نمونه و خوش‌حساب منابع مالیاتی اشخاص حقوقی، مشاغل، املاک اجاری و مالیات بر ارزش افزوده، سازو کار تقدیر از مؤدیان منتخب را نیز تبیین مینماید. دامنه مکانی: دامنه مکانی اجرای این دستورالعمل ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور است. 4- مراجع مراجع مهم مورد استفاده در تهیه این دستورالعمل عبارتند از: قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامهها و دستورالعملها و بخشنامههای مربوط قانون مالیات بر ارزش افزوده و آیین‌نامهها و دستورالعملها و بخشنامههای مربوط سایر قوانین مرتبط. 5- تعاریف تعریف برخی عبارات مورد استفاده در این دستورالعمل به شرح ذیل می‌باشد: سازمان: مقصود از سازمان، سازمان امور مالیاتی کشور است. ق.م.م: حروف اختصاری «قانون مالیات‌های مستقیم» است. مؤدی نمونه: مقصود، مؤدی خوش حساب نمونه است که شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در این دستورالعمل را احراز نموده باشد. اداره کل: مقصود از اداره کل، اداره کل امور مالیاتی است. 6- مسئولیت‌ها بر این اساس مسئولیت اجرای بندهای مختلف این دستورالعمل، حسب مورد، برعهده گروههای ذیل می‌باشد: رؤسای امور مالیاتی مدیران کل امور مالیاتی دفتر خدمات مؤدیان معاونت مالیات‌های مستقیم نحوه انتخاب مؤدیان نمونه ماده (1) کلیات شرایط انتخاب مؤدیان نمونه در دو گروه «عمومی» و «اختصاصی» دستهبندی می‌شوند. شرایط عمومی برای تمامی مؤدیان در تمامی منابع مالیاتی مصداق دارد و برخورداری از آنها برای کسب عنوان مؤدی نمونه، الزامی است. بنابراین عدم احراز یک یا چند مورد از این شرایط مانع از ورود مؤدی به فرآیند بررسی و انتخاب مؤدی نمونه خواهد شد. شرایط اختصاصی، ویژگیهای خاص مؤدیان نمونه را به تفکیک منابع مالیاتی مطرح میسازد و عدم احراز یک یا چند مورد از شرایط مذکور مانع از ورود به فرآیند بررسی و انتخاب مؤدی نمونه نخواهد بود، لیکن بر امتیاز مؤدی تأثیر خواهد داشت. در نهایت مؤدیان نمونه بر اساس امتیازی که نشان دهنده میزان تطابق عملکرد ایشان با شرایط اختصاصی است، تعیین می‌شوند. ماده (2) شرایط عمومی احراز عنوان مؤدی نمونه مستلزم برخورداری از شرایط عمومی ذیل است و مؤدیان فاقد این شرایط امکان ورود به فرآیند بررسی و انتخاب مؤدی نمونه را نخواهند داشت. الف) تسلیم اظهارنامه مالیاتی: الف-1) مؤدیان مالیات‌های مستقیم باید اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سه (3) سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه را در موعد مقرر قانونی تسلیم نموده باشند. الف-2) مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده باید اظهارنامه هر دوره مالیاتی را در مهلت مقرر قانونی (یا تمدید شده توسط سازمان) تکمیل و تسلیم نموده باشند. ب) مالیات عملکرد سه (3) سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه، براساس تمکین و یا توافق با اداره امور مالیاتی یا خوداظهاری به قطعیت رسیده باشد. ج) مؤدی همزمان با تسلیم اظهارنامه برای پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات ابرازی اقدام نموده باشد. د) مؤدی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی، برای پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات قطعی، اقدام نموده باشد. ه) در رابطه با عملکرد سه (3) سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه، موردی از کتمان درآمد برای مؤدی گزارش و یا برای وی برگ تشخیص متمم (موضوع ماده 227 ق.م.م) صادر نشده باشد. و) مؤدی منتخب باید در «سامانه بدهکاران وصول و اجراء تحت وب» در تمامی منابع مالیاتی، فاقد بدهی باشد. در مورد اشخاص حقوقی، مدیران شرکت نیز باید در این سامانه فاقد بدهی باشند. ز) مؤدیان منتخب مالیات‌های مستقیم در صورت شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده، باید نسبت به انجام تکالیف قانونی از جمله ثبت نام، تسلیم اظهارنامه، پرداخت مالیات و عوارض متعلقه اقدام نموده باشند. ح) مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده باید شرط مذکور در بند (الف-1) این ماده را نیز احراز کنند. ت) مؤدیان بخش مالیات بر درآمد مشاغل (اعم از مشمولین بندهای الف، ب و ج ماده 96 ق.م.م) باید از مراجع ذیصلاح، دارای پروانه معتبر کسب و کار باشند. ی) مالیات آخرین عملکرد قطعی شده در منابع مختلف مالیاتی نباید از میزان مذکور در جدول شماره 1 کمتر باشد. مسئولین امر در معاونتهای مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده میتوانند با توجه به شرایط اقتصادی، میزان تورم و تغییرات ایجاد شده در درآمدهای مالیاتی، ارقام مذکور را مورد بازبینی قرار دهند. جدول (1) : حداقل مالیات قابل قبول برای ورود مؤدیان به فرآیند انتخاب مؤدیان نمونه ارقام به میلیون ریال منبع¬مالیاتی حوزه جغرافیایی سطح کشور سطح استان منطقه 1 منطقه 2 منطقه 3 منطقه 1 منطقه 2 منطقه 3 اشخاص حقوقی 4000 3000 2000 2000 1500 750 مشاغل 400 300 200 200 150 100 املاک اجاری 250 200 150 150 100 75 مالیات بر ارزش افزوده (جمع آخرین چهار دوره) 3000 2500 2000 2000 1500 500 نکته: میزان GDP هر استان، مرجع منطقه بندی استان‌های کشور به شمار میآید. این تقسیم بندی در پیوست شماره (1) آمده است. ماده (3) شرایط اختصاصی بخش املاک مؤدیانی شرایط اختصاصی احراز عنوان مؤدی نمونه در بخش املاک اجاری را دارا هستند که اظهارنامه تسلیمی آنان پس از رسیدگی مورد قبول اداره امور مالیاتی قرار گرفته باشد و یا ارزش اجاری ابراز شده توسط مؤدی بیش از 15 درصد، با ارزش اجاری تعیین شده توسط کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده 64 و تبصره 2 ماده 54 ق.م.م اختلاف نداشته باشد. ماده (4) شرایط اختصاصی صاحبان مشاغل مشمول بند‌های «الف» و «ب» ماده 95 ق.م.م صاحبان مشاغل مشمول بند‌های «الف» و «ب» ماده 95 ق.م.م برای احراز عنوان مؤدی نمونه باید از شرایط اختصاصی ذیل برخوردار باشند: الف) تسلیم اظهارنامه در چارچوب توافق یا خوداظهاری در اجرای مقررات تبصره (5) ماده 100 و یا ماده 158 ق.م.م حسب مورد و پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات متعلقه در موعد مقررقانونی، برای عملکرد سه سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه و ارائه دفاتر و اسناد ومدارک مثبته که مورد قبول واقع شود. ب) رعایت مفاد ماده 86 و 104 ق.م.م حسب مورد و یا پرداخت مالیات‌های تکلیفی و حقوق مطالبه و قطعی شده توسط اداره امور مالیاتی در مهلت مقرر. ج) نسبت سود ابرازی به فروش ابرازی در آخرین اظهارنامه تسلیمی، جزء 20% نخست مشاغل مشابه بوده یا کمتر از ضریب مربوط نباشد. ماده (5) شرایط اختصاصی مشمولین بند (ج) ماده 95 ق.م.م شرایط اختصاصی مشمولین بند (ج) ماده 95 ق.م.م برای کسب عنوان مؤدی نمونه عبارتند از: الف) ارائه صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه طبق ضوابط و نمونههای تعیین شده از طرف سازمان. ب) تسلیم اظهارنامه در چارچوب توافق یا خوداظهاری در اجرای مقررات تبصره 5 ماده 100 یا ماده 158 ق.م.م حسب مورد و پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات متعلقه در موعد مقررقانونی، برای عملکرد سه (3) سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه. ج) نسبت سود ابرازی به فروش ابرازی در آخرین اظهارنامه تسلیمی، جزء 20% نخست مشاغل مشابه بوده یا کمتر از ضریب مربوط نباشد. ماده (6) شرایط اختصاصی مؤدیان بخش مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی مودیان بخش مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی برای کسب عنوان مؤدی نمونه باید شرایط ذیل را دارا باشند: الف) مالیات مؤدی برای عملکرد (3) سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه، بر اساس اظهارنامه تسلیمی و رسیدگی به دفاتر قانونی به قطعیت رسیده باشد. ب) رعایت مفاد ماده 86 و 104 و 107 ق.م.م حسب مورد و یا پرداخت مالیات‌های تکلیفی و حقوق مطالبه و قطعی شده توسط اداره امور مالیاتی در مهلت مقرر. ج) نسبت سود ابرازی به فروش ابرازی در آخرین اظهارنامه تسلیمی، جزء 20% نخست شرکت‌های مشابه بوده یا کمتر از ضریب مربوط نباشد. ماده (7) شرایط اختصاصی مشمولین بخش مالیات برارزش افزوده شرایط اختصاصی مشمولین بخش مالیات برارزش افزوده برای کسب عنوان مؤدی نمونه عبارتند از: الف) ثبت نام به موقع در سامانه مالیات بر ارزش افزوده (حداکثر تا پایان اولین دورهای که مؤدی مشمول فراخوان شده است). ب) صورتحساب‌های مربوط به آخرین چهار دوره رسیدگی شده، منطبق بر صورت حساب اعلام شده از سوی سازمان(معاونت مالیات بر ارزش افزوده) باشد. ج) مالیات و عوارض ( و در صورت شمول، عوارض آلایندگی) مربوط به چهار دوره آخر، حداکثر تا یک ماه پس از هر دوره مالیاتی پرداخت شده باشد. د) مالیات بر ارزش افزوده و عوارض (مربوط به آخرین چهار دوره رسیدگی شده) بر مبنای رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک تسلیمی از سوی مؤدی تشخیص شده باشد. مراحل انتخاب مؤدیان نمونه ماده (8) انتخاب مؤدیان نمونه در سطح ادارات امور مالیاتی روسای امور مالیاتی مکلفند پرونده‌های مالیاتی مؤدیان حائز شرایط را با ضوابط و معیار‌های صدر الاشاره تطبیق داده و پس از محاسبه امتیاز مؤدی مطابق پیوست شماره 2 سه مورد از مؤدیان دارای بالاترین امتیاز را به عنوان مؤدی نمونه انتخاب و مشخصات منتخبین را حسب مورد در چارچوب فرم‌های پیوست 3 یا 4 به انضمام تصویر مدارک و مستندات، به اداره کل ذی‌ربط ارسال نمایند. تبصره: در شرایطی که مؤدیان امتیاز اختصاصی یکسانی کسب نمایند، مؤدی دارای مالیات قطعی شده بالاتر، حائز اولویت خواهد بود. ماده (9) انتخاب مؤدیان نمونه در سطح ادارات کل مدیران کل امور مالیاتی مکلفند با تشکیل ستادی مرکب از یک یا دو نفر از معاونین اداره کل، دونفر از رؤسای امور مالیاتی، نماینده حراست و دادستانی انتظامی مالیاتی، ضمن بررسی مدارک و مستندات، مؤدیان نمونه مالیاتی استان متبوع خود را با توجه به سهمیه تعیین شده در پیوست شماره 1 انتخاب نمایند. تبصره (1): برای انتخاب مؤدی نمونه بخش مالیات بر ارزش افزوده حضور معاون مالیات بر ارزش افزوده یا رئیس امور مالیاتی ذی‌ربط الزامی است. تبصره (2): پس از آنکه بر مبنای مفاد مواد 2 الی 7 این دستورالعمل، صلاحیت مالیاتی مؤدیان، تأیید شد، نمایندگان حراست و دادستانی انتظامی مالیاتی مکلفند با انجام استعلام و اخذ تأییدیه‌های لازم، صلاحیت عمومی آنان برای کسب عنوان مؤدی نمونه را احراز نمایند. ماده (10) انتخاب مؤدیان نمونه در سطح ملی به منظور انتخاب مؤدی نمونه ملی ادارات کل مکلفند، اسامی کلیه مؤدیان نمونه استان را به انضمام فرمها و مستندات مربوط، تا تاریخ تعیین شده توسط معاونت مالیات‌های مستقیم، به دفتر خدمات مؤدیان، اعلام نمایند. شرایط منتخبین استانی در دبیرخانه‌ای که به همین منظور در دفتر خدمات مؤدیان تشکیل خواهد شد؛ مجدداً ( از نظر صلاحیت مالیاتی و عمومی) بررسی و از بین آنان، مؤدیان حائز شرایط و دارای بالاترین امتیاز به عنوان مؤدی نمونه ملی، انتخاب می‌شوند. نتایج بررسی‌های انجام شده در دبیرخانه مذکور جهت تأیید، حسب مورد به معاونت مالیات‌های مستقیم و معاونت مالیات بر ارزش افزوده ارسال می‌گردد. تبصره (1): دفتر خدمات مؤدیان در بهمن ماه هر سال پس از انجام هماهنگی‌های لازم، برنامه زمانبندی مربوط به انتخاب و معرفی مؤدیان نمونه را تهیه و به انضمام آخرین تغییرات لازم در مبالغ موضوع بند (ی) ماده 2 این دستورالعمل و سهمیه ادارات کل برای انتخاب مؤدیان نمونه، ابلاغ مینماید. نکته: شمایی از فرآیند انتخاب مؤدیان نمونه و تقدیر از ایشان در پیوست شماره 5 آمده است. نحوه تقدیر از مؤدیان نمونه ماده (11) تقدیر رسمی از مؤدیان نمونه از مؤدیان نمونه منتخب در سطح کشور و استان به شرح ذیل تقدیر بعمل خواهد آمد: الف) مؤدیانی که عنوان نمونه ملی را کسب نمایند، به نحو مقتضی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. ب) مؤدیانی که عنوان نمونه استانی را کسب نمایند، در مراسمی که از سوی اداره کل و با حضور مسئولین استان برگزار خواهد شد به نحو مقتضی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. ج) مؤدیان نمونه استانی و ملی موفق به دریافت کارت «اعتبار طلایی مؤدی خوش حساب نمونه» می‌شوند که با ارائه آن به ادارات امور مالیاتی مربوط میتوانند حسب مورد از تسهیلات مالیاتی مندرج در ماده‌های 12 یا 13 این دستورالعمل استفاده نمایند. تبصره (1): مؤدیان نمونه کلان شهر تهران توسط امور مالیاتی شهر تهران و مؤدیان نمونه شهرستانهای تابعه توسط امور مالیاتی استان تهران انتخاب شده و مورد تقدیر قرار میگیرند. تبصره (2): به منظور تعمیق فرهنگ مالیاتی، ادارات کل مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند که اقدامات انجام شده در راستای بند (ب) فوق به نحو مقتضی در رسانههای استانی انعکاس داده شود و نتایج را هرساله طی گزارشی به دفتر خدمات مؤدیان اعلام نمایند. ماده (12) ارائه تشویقات و تسهیلات به مؤدیان نمونه بخش مالیات‌های مستقیم مودیان نمونه بخش مالیات‌های مستقیم میتوانند با ارائه کارت «اعتبار طلایی مؤدی خوش حساب نمونه» به ادارات امور مالیاتی مربوط حسب درخواست خود، از تشویقات مالیاتی ذیل بهرهمند شوند: الف) در صورتی که مؤدیان نمونه (مندرج در این دستورالعمل) شرایط مذکور در ماده 189 ق.م.م را دارا باشند، در اجرای ماده قانونی موصوف، برای اشخاص حقوقی و مؤدیان موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 95 ق.م.م در کمترین زمان ممکن، معادل (5%) از اصل مالیات سه سال مذکور (سه سال آخر منتهی به سال انتخاب مؤدی نمونه) به عنوان جایزه خوش حسابی از محل وصولیهای جاری به ایشان پرداخت یا در حساب سنوات بعد آنان منظور شود. ب) در اولین سال پس از کسب عنوان مؤدی نمونه، مأمورین مالیاتی رسیدگی کننده می‌توانند با رعایت تبصره الحاقی ماده 29 آییننامه ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم، اظهارنامه و حسب مورد، ترازنامه، حساب سود و زیان و یا صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه را قبول و با رعایت سایر مقررات نسبت به صدور برگ قطعی اقدام نمایند. ج) در اولین سال پس از کسب عنوان مؤدی نمونه، درخواست آنان برای تقسیط مالیات قطعی شده همان عملکرد، مورد قبول قرار گرفته و حسب شرایط حداکثر مساعدت از سوی اداره کل به عمل آید. تبصره: نظر به آنکه عملکرد مؤدیان نمونه تاثیر قابل توجهی در تعمیق فرهنگ مالیاتی دارد، به منظور قدردانی از نقش ایشان در تشویق جامعه به پرداخت مالیات، ضمن ارائه تسهیلات فوق و تقدیر معنوی از آنان، از محل وجوه ماده 217 ق.م.م به مؤدیان نمونه کشوری جوایزی نقدی و غیر نقدی نیز اهداء می‌شود. ماده (13) ارائه تشویقات و تسهیلات به مؤدیان نمونه بخش مالیاتبر ارزش افزوده مودیان نمونه بخش مالیاتبر ارزش افزوده با ارائه کارت «اعتبار طلایی مؤدی خوش حساب نمونه» به ادارات امور مالیاتی مربوط میتوانند درخواست نمایند که مالیات و عوارض ابرازی آنان در اظهارنامههای تسلیمی مربوط به نخستین سال (4 دوره) پس از کسب عنوان مؤدی نمونه، بدون رسیدگی مورد قبول قرار گیرد. به علاوه، مؤدیان نمونه کشوری بخش مالیات بر ارزش افزوده از تشویقات موضوع تبصره ماده 12 فوق نیز برخوردار می‌شوند. ماده (14) شرایط اعطای تسهیلات مالیاتی در صورت درخواست کتبی مؤدی برای استفاده از هریک از تسهیلات موضوع مواد 12 و 13 فوق، ادارات امور مالیاتی باید با هماهنگی اداره کل مربوط، نسبت به ارائه تشویقات و تسهیلات مذکور، اقدام نمایند. ماده (15) تصویب دستورالعمل این دستورالعمل در 15 ماده توسط معاونت مالیات‌های مستقیم تنظیم و به تصویب رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور رسیده است و از تاریخ ابلاغ برای تمامی واحدهای مالیاتی لازم الاجرا می‌باشد. علی عسکری

پيوست‌

3775

200/93/71
30 شهريور 1393
بخشنامه
اجرای ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم
ماده 169 مکرر و

موضوع: اجرای ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم در اجرای ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، پیرو بخشنامههای 10704/200مورخ 16/06/1392 و13007/200 مورخ 28/06/1391 با توجه به هماهنگی به عمل آمده با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف کشور در خصوص تعیین اولویت صاحبان مشاغل برای نصب، راه‌اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش بر اساس قانون مزبور، علاوه بر مشاغل اعلام شده در بخش‌نامه مذکور، صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) مشروحه ذیل: • فروشندگان لاستیک (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • نمایشگاههای اتومبیل(سواری، باری، مسافربری، ماشین آلات راه‌سازی، کشاورزی و صنعتی)؛ • فروشندگان مصالح ساختمانی (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • فروشندگان تأسیسات الکترونیکی- مکانیکی ساختمان (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • فروشندگان انواع رنگ ساختمان، صنعتی و اتومبیل(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • فروشندگان مواد شیمیایی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • نمایندگیهای فروش شرکت‌های توزیع کالاهای داخلی و وارداتی(غیر اشخاص حقوقی)؛ • نمایندگانفروش شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی (غیر اشخاص حقوقی)؛ • فروشندگان یخچالهای صنعتی و ویترینی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • بار فروشان و فروشندگان میوه و تره بار و میدان داران؛ از ابتدای سال1394 ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (pos مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه دارای سیستم نرمافزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورت‌حساب فروش (فاکتور) مطابق نمونه اعلام شده در دستورالعمل‌های موضوع مواد 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده و 169 و 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشند. ضمناً مشخصات سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده 71 قانون نظام صنفی که توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت اعلام شده، خواهد بود. شایان ذکر است هزینههای انجام شده بابت خرید، نصب و راهاندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (pos مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه توسط صاحبان مشاغل مذکور (اعم از سخت افزار و نرم افزار)، از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده قابل کسر می‌باشد. ضمناً مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) یا رایانه دارای سیستم نرمافزار فروشگاهی، در صورت عدم استفاده از سامانههای مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد. معیار شناسایی صاحبان مشاغل فوقالذکر، جواز کسب فعالیت صادره توسط مراجع ذیصلاح می‌باشد. بدیهی است در صورت نداشتن جواز کسب، نوع فعالیت مندرج در پرونده‌های مالیاتی آنان ملاک عمل خواهد بود. مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی ضمن مکاتبه با اتحادیه‌های صنفی و مجامع امور صنفی استان (مطابق فرم پیوست شماره 1)، لزوم اجرای دقیق و به موقع قانون را یادآوری نموده و تصریح نمایند برخورداری صاحبان مشاغل فوق‌الذکر و همچنین مؤدیان موضوع بخش‌نامه صدرالاشاره از معافیت و تسهیلات مقرر در قوانین برنامه پنجم توسعه و مالیات‌های مستقیم، در سنوات عملکرد 1392،1393 و 1394حسب مورد منوط به نصب سامانه‌های فروشگاهی یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی و استفاده از آن بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود. علی عسکری

پيوست‌

3774

72332/ت51075هـ
26 شهريور 1393
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
در خصوص تسویه بدهی‌های قانونی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور
108

تاریخ اجرا : از تاریخ 16/7/1393 موضوع: تصویب‌نامه شماره 72332/ت 51075 هـ مورخ 26/6/1393 هیأت محترم وزیران به پیوست تصویرتصویب‌نامه شماره 72332/ت 51075 هـ مورخ 26/06/1393 هیأت محترم وزیران مندرج در ویژه نامه شماره 718 مورخ 01/07/1393 روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تسویه بدهی‌های قانونی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور و سایر شرکت‌های تابع و وابسته وزارت راه و شهرسازی به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی جهت اطلاع و بهره برداری لازم ارسال و ابلاغ می‌گردد. مطابق بند (ج) مصوبه مذکور، معادل مبلغ تسویه شده، حساب اندوخته سرمایه‌ای در دفاتر شرکت‌های ذی‌ربط بستانکار و با رعایت مقررات قانونی مربوط به حساب سرمایه دولت در شرکت منظور می‌شود، مبالغ یاد شده درآمد محسوب نمی شود و مشمول مالیات نیست. اضافه می‌نماید با توجه به بند (د) تصویب‌نامه مذکور مأموران مالیاتی در زمان رسیدگی، اسناد و مدارک مربوط به مکاتبات ذی‌حساب شرکت دولتی ذی‌ربط با سازمان خصوصی سازی و خزانه‌داری کل کشور و همچنین مستندات مربوط به اعمال حساب‌های مذکور در دفاتر شرکت را اخذ و در صورت رعایت مقررات مربوط اقدام لازم به عمل آورند. بدیهی است، خروج مبالغ مذکور از حساب اندوخته سرمایه‌ای به غیر از حساب سرمایه، در سال خروج مشمول مالیات خواهد بود. علی عسکری

پيوست‌

3773

200/93/69
25 شهريور 1393
بخشنامه
هزینه سود و کارمزد شرکت‌های کارگزاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار
147 و 148

تاریخ اجراء: از تاریخ 09/10/1391 موضوع: هزینه سود و کارمزد شرکت‌های کارگزاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار نظربه اینکه در خصوص پذیرش هزینه‌های سود و کارمزد بانکی شرکت‌های کارگزاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ابهاماتی مطرح شده است، لذا بدینوسیله اشعار می‌دارد: از آنجایی‌که شرکت‌های کارگزاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار به موجب دستورالعمل «خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» که توسط سازمان مذکور در تاریخ 09/10/1391 صادرشده مجاز به دریافت تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز و اعطای اعتبار به مشتریان از محل آن جهت خرید سهام و حق تقدم سهام شده اند، لذا موضوع مذکور بعنوان موضوع فعالیت شرکت‌های کارگزاری فوق‌الذکر محسوب و هزینه سود و کارمزد تخصیصی یا پرداختی به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز با رعایت مقررات ماده 147 و بند 18 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم قابل قبول می‌باشد. علی عسکری

پيوست‌

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: