توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
3772
200/93/67
24 شهريور 1393
بخشنامه
ابلاغ قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم
81 و 133
3771
212/21389/د
24 شهريور 1393
بخشنامه
رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
132
3770
200/93/66
24 شهريور 1393
بخشنامه
نحوه تقسیط و بخشودگی جرائم موضوع مادتین 167 و 191 قانون مالیاتهای مستقیم درخصوص مؤدیان مشمول قانون مالیات برارزش افزوده(بهنضمام بخشنامه شماره 12695/230 مورخ 29/05/1390)
167 و 186 و 187 و 191 و 235
3769
260/93/50/د
24 شهريور 1393
بخشنامه
اصلاح بند (72) قانون بودجه سال 1392 کل کشور
172
3768
200/93/524
22 شهريور 1393
دستورالعمل
تسعیر ارز
95 و 97 و 148 و 227
3767
69451/ت51047هـ
20 شهريور 1393
تصویبنامه و تصمیمنامه شماره
در خصوص تسویه بدهیهای قانونی وزارت راه و شهرسازی
108 و 138
3766
230/20660/د
18 شهريور 1393
بخشنامه
مابه التفاوت قیمت فروش حاملهای انرژی
3765
240/12311
18 شهريور 1393
بخشنامه
اصلاحیه آییننامه نحوه پرداخت حقالزحمه اعضای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی
244
3764
230/93/64
15 شهريور 1393
بخشنامه
ابلاغ تصویبنامه هیأت محترم وزیران درخصوص اصلاح مواد 15 و 16 آییننامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم
139
3763
200/93/63
8 شهريور 1393
بخشنامه
عدم کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره 9 ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم از مال الاجارههای پرداختی به اشخاص موضوع ماده 2 قانون مزبور
3762
230/18927/د
4 شهريور 1393
بخشنامه
تصویر رونوشت نامه شماره 51392/100 مورخ 06/05/1393 معاون محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
2 و 53 و 199
3761
24433
25 مرداد 1393
بخشنامه
شیوه نامه وصول حق تمبر موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیاتهای مستقیم از گواهینامه رانندگی انواع خودرو
50 ,49 ,46
3760
200/93/62
20 مرداد 1393
بخشنامه
پایگاه قوانین و مقررات مالیاتی سازمان مالیاتی و سامانه ملی قوانین ریاست جمهوری
تـاریـخ اجـراء:از تاریخ 1/5/1393
مخاطبین/ ذینفعان: دفتر رییس کل، قائم مقام رییس کل، معاونتهای سازمان، شورای عالی مالیاتی
موضوع: ضرورت درج آییننامهها، بخشنامهها و دستورالعملهای صادره در پایگاه قوانین و مقررات مالیاتی این سازمان و سامانه ملی قوانین مربوط به ریاست جمهوری
نظر به انتقال پایگاه قوانین و مقررات مالیاتی سازمان متبوع از دفتر پژوهش و برنامهریزی به دفتر حقوقی و ضرورت درج آییننامهها، بخشنامهها و دستورالعملهای صادره علاوه بر پایگاه مزبور در سامانه ملی قوانین مربوط به ریاست جمهوری، مقرر میدارد از این پس مصوبههای یادشده در فایل WORD به دفترحقوقی ارسال شود.
علی عسکری
3759
200/93/61
20 مرداد 1393
رأی شورا
نرخ مالیات بردرآمد اتفاقی اشخاص حقوقی
119 و 128
موضوع: نرخ مالیات بردرآمد اتفاقی اشخاص حقوقی
باتوجه به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص نرخ مالیات بردرآمد اتفاقی اشخاص حقوقی، بدینوسیله باتوجه به رأی اکثریت صورتجلسه شماره 14302/201 مورخ 03/08/1388 شورای عالی مالیاتی و نظر به اینکه براساس ماده 128 قانون مالیاتهای مستقیم درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوق ناشی از درآمدهای اتفاقی از طریق رسیدگی به دفاتر تشخیص خواهد شد و مالیاتهایی که طبق مقررات این فصل در منبع پرداخت میگردد به عنوان پیش پرداخت مالیات آنها منظور خواهد شد بنابراین درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی ناشی از درآمدهای اتفاقی براساس ماده 105 قانون فوقالذکر مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (25%) خواهدبود.
علی عسکری
3758
200/93/60
18 مرداد 1393
بخشنامه
اشخاص مشمول مقررات قسمت اخیر ماده 201 قانون مالیاتهای مستقیم
95 و 100 و 110 و 201
موضوع: اشخاص مشمول مقررات قسمت اخیر ماده 201 قانون مالیاتهای مستقیم
با توجه به سوالات و ابهامات مطرح شده درخصوص اشخاص مشمول قسمت اخیر ماده 201 قانون مالیاتهای مستقیم، بدینوسیله اعلام میدارد:
طبق قسمت اخیر ماده 201 قانون مالیاتهای مستقیم هرگاه مؤدی «برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری کند علاوه بر جریمهها و مجازاتهای مقرر در این قانون از کلیه معافیتها و بخشودگیهای قانونی در مدت مذکور محروم خواهد شد.» بنابراین اجرای مقررات یاد شده در خصوص اشخاصی است که طبق قانون مالیاتهای مستقیم مکلف به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان میباشند، از طرفی به موجب مواد 95 ، 100 و 110 قانون فوق صرفاً صاحبان مشاغل موضوع بند (الف) ماده 95 و اشخاص حقوقی مکلف به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان هستند.
با عنایت به مراتب فوق صرفاً اشخاص حقوقی و مؤدیان موضوع بند (الف) ماده 95 قانون مارالذکر در صورتی که از تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان در سه سال متوالی خودداری نمایند مشمول حکم موضوع قسمت اخیر ماده صدرالذکر خواهند بود.
حسین وکیلی
3757
200/93/58
14 مرداد 1393
بخشنامه
ابلاغ جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1392 حوزه تهران
154
تاریخ اجراء: عملکردسال1392
موضوع: ابلاغ جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1392 حوزه تهران
در اجرای مقررات بند(الف) ماده 154 قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیههای بعدی آن، به پیوست یک عدد لوح فشرده (CD) مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1392 حوزه تهران مصوب کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی، به انضمام فهرست اصلاحات و تغییرات ضرایب مالیاتی عمکرد سال 1392 نسبت به عملکرد سال 1391 به منظور اجراء در ادارات کل امورمالیاتی تابعه، ابلاغ میگردد.
مقتضی است ادارات امورمالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا مأموران مالیاتی ضمن اعمال ضرایب مندرج در این مجموعه به منظور تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان ازطریق تشخیص علیالرأس، نکات و ضوابط اجرایی مندرج در مقدمه مجموعه مذکور را ملاک عمل قراردهند.
همچنین ادارات کل امورمالیاتی مکلفند فهرست مواردی که در اجرای مقررات تبصره 3 ماده 154 قانون، تعیین ضرایب مالیاتی آنها به هیأت حل اختلاف مالیاتی احاله میگردد را به انضمام تصاویر آراء هیأتهای مزبور، هر سه ماه یکبار به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند.
ضمناً، پس از اتمام مراحل چاپ، مجموعه مذکور به تعداد مورد نیاز ادارات کل امورمالیاتی تابعه ارسال میگردد.
علی عسکری
3756
200/93/57
14 مرداد 1393
بخشنامه
ابلاغ جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1392
154
تاریخ اجراء: سال1392
موضوع: ابلاغ جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1392
در اجرای مقررات بند(ب) ماده 154 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی آن، به پیوست یک عدد لوح فشرده (CD) مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1392 حوزه تهران مصوب کمیسیون بند(الف) ماده مذکور به انضمام فهرست اصلاحات و تغییرات ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1392 نسبت به عملکرد سال 1391 با رعایت موارد ذیل به منظور تشکیل کمیسیونهای بند(ب) ماده 154 قانون در مرکز استان و ادارات امورمالیاتی شهرستانهای تابعه، ارسال میگردد.
1- باتوجه به اینکه حداکثر تعدیلات لازم در مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1392 متناسب با اوضاع و احوال اقتصادی سال مذکور توسط کمیسیون بند (الف) ماده 154 اعمال شده است، انتظار میرود مصوبات کمیسیونهای بند(ب) ماده 154 قانون واجد حداقل تغییرات پیشنهادی در مجموعه مذکور باشد.
2- نظر به اینکه به جهت مشابهتهای ساختاری فعالیتهای اشخاص حقیقی و حقوقی از حیث نرخ سودآوری فعالیتها، ضرایب مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی در جدول ضرایب مالیاتی عملکرد مزبور یکسان میباشد، مقتضی است کمیسیونهای بند (ب) ماده 154 قانون، پیشنهادات خود را قالب ساختار مذکور مصوب نمایند.
3- ادارات امورمالیاتی مکلفند در هنگام اعمال ضریب و تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان، نکات و ضوابط اجرایی مندرج در مقدمه مجموعه مذکور را ملاک عمل قراردهند.
4- نظر به تشابه ساختاری فعالیتهای اقتصادی در حوزههای جغرافیای همجوار، ضروری است ادارات کل امورمالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا تغییرات پیشنهادی لازم در اقلام ضرایب مالیاتی به نحوی صورت پذیرد که واجد بیشترین هماهنگی میان تصمیمات کمیسیونهای شهرستانهای تابعه استان باشد.
5- باتوجه به موارد فوق، مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی با رعایت مفاد بند(ب) و تبصرههای 1، 2 و 4 ماده فوقالاشاره نسبت به تشکیل کمیسیون مربوط در مرکز استان و ادارات امورمالیاتی شهرستانهای تابعه اقدام نمایند و ضمن انجام بررسیهای کارشناسی و توجه به اوضاع و احوال اقتصادی خاص جغرافیایی در صورت اقتضاء تغییرات لازم را در اقلام آن با ذکر دلایل مستند و کافی به عمل آورده و صورتجلسات مربوطه و اصلاحات پیشنهادی را صرفاً مطابق فرمهای پیوست (شماره یک و دو) تنظیم و بصورت متمرکز ازطریق آن اداره کل، حداکثر تا تاریخ 15/06/1393، ازطریق سیستم چارگون به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند تا اقدامات قانونی به عمل آید. موکداً اعلام میگردد درخواستهایی که در قالب فرمهای پیوست به صورت مرتب و مطابق طبقه بندی مندرج در جدول تهیه میگردد، بایستی منضم به دلایل کافی و مستند بوده و به تایید و امضاء همه اعضاء کمیسیون رسیده باشد. بدیهی است مواردی که مراتب فوق در آن رعایت نگردد، مورد بررسی و امعان نظر قرار نخواهدگرفت.
6- ضمن تأکید بر لزوم دقت نظر کامل ادارات امورمالیاتی در استخراج و اعمال دقیق ضریب مالیاتی فعالیتها از مجموعه مذکور، ادارات کل امور مالیاتی مکلفند فهرست مواردی که در اجرای مقررات تبصره 3 ماده 154 قانون تعیین ضریب مالیاتی آنها به هیات حل اختلاف مالیاتی احاطه میگردد را به انضمام تصاویر آراء هیأتهای مزبور، هر سه ماه یکبار به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند.
مزید اطلاع، مجموعه جدول ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1392 در دست چاپ میباشد که به محض چاپ به تعداد لازم ارسال خواهدگردید.
علی عسکری
3755
200/93/55
13 مرداد 1393
بخشنامه
تعدیل مدت اعتبار احکام و تعداد نمایندگان موضوع بندهای 2 و 3 ماده 244 قانون
219 و 244
موضوع: تعدیل مدت اعتبار احکام و تعداد نمایندگان موضوع بندهای 2 و 3 ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم
بنابر اختیارات حاصل از ماده 219 و تبصره 2 ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم (اصلاحیه مصوب 27/11/1380) در راستای حصول اطمینان از حسن جریان امور هیأتهای حل اختلاف مالیاتی و رسمیت جلسات و عدم تضییع حقوق مؤدیان محترم مالیاتی و تکریم ارباب رجوع، پیرو تفویض اختیار انتصاب اعضاء موضوع بندهای 2 و 3 ماده 244 قانون مذکور که قبلاً انجام پذیرفته است، به منظور نظامند نمودن انتصابات موصوف و ایجاد امکان برنامهریزی و نظارت بیشتر بر نظم و انضباط و عملکرد نمایندگان موردنظر، مقرر میدارد:
1- احکام مربوط، با اعتبار یکسال صادر شود. بدیهی است درصورت صلاحدید، استفاده مجدد از خدمات اعضاء قبلی، با صدور حکم جدید، امکان پذیر خواهدبود.
2- تعداد احکام صادره، حداقل دو برابر تعداد نماینده مورد نیاز برای هر صنف باشد تا درصورت عدم حضور هریک از نمایندگان موصوف، جایگزینی نماینده دیگر، امکان پذیر شود.
3- احکام انتصاب نمایندگان موصوف که سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، علی رغم دعوت به هیات حل اختلاف مالیاتی، به هر دلیلی، غیبت نمایند، لغو شود.
علی عسگری
3754
29442/296
21 مرداد 1393
قانون مصوب
قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم
133
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحات بعدی آن که با عنوان طرح استفساریه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 17/04/1393 و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ میگردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی- علی لاریجانی
شماره 51134 تاریخ 11/05/1393
وزارت امور اقتصادی و دارائی
در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحات بعدی آن» که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ هفدهم تیر ماه یکهزار و سیصد و نود و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/04/1393 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 29442/296 مورخ 31/04/1393 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ میگردد.
رئیس جمهور- حسن روحانی
قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحات بعدی آن
موضوع استفساریه:
آیا ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحات بعدی آن به شرکتهای تعاونی تولید روستایی که بر مبنای قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی در حوزه عمل شرکتهای تعاونی روستایی مصوب 24/12/1349 تأسیس میشود، تسری دارد یا خیر؟
پاسخ:
بلی، شرکتهای تعاونی تولید روستایی که فعالیت آنها منطبق بر اساسنامه و در زمره عناوین مذکور در ماده 81 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 13/12/1366 باشد از مالیات بر درآمد معافند.
تفسیر فوق در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ هفدهم تیر ماه یکهزار و سیصد و نود و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/04/1393 به تأیید شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی- علی لاریجانی
3753
200/93/25
13 مرداد 1393
بخشنامه
دریافت اظهارنامههای دستی عملکرد سال 1392
100 و 110
مدت اجراء: 31/4/1393
موضوع: دریافت اظهارنامههای دستی عملکرد سال 1392
نظر به درخواست برخی مؤدیان محترم مالیاتی و به منظور تکریم ارباب رجوع، ادارات کل امورمالیاتی ضمن تشویق مؤدیان به ارائه اظهارنامه بصورت الکترونیکی میتوانند نسبت به دریافت اظهارنامههای مالیاتی کاغذی نیز که به صورت دستی تکمیل و فاقد کد رهگیری ارسال الکترونیکی اظهارنامه بوده و تا تاریخ 31/04/1393 توسط مؤدی، نماینده قانونی و یا وکیل وی ارائه میگردد با استفاده از نسخه جدید برنامه مالیات بر مشاغل و سامانه اشخاص حقوقی جدید و براساس فرآیند زیر اقدام نمایند:
1-دریافت اظهارنامه مالیاتی دستی فاقد کد رهگیری توسط واحدهای مالیاتی
1-1-ثبت اظهارنامه دستی اشخاص حقیقی در سیستم مشاغل
1-2-ثبت اظهارنامه دستی اشخاص حقوقی در سیستم اشخاص حقوقی جدید( بخش دبیرخانه تحت عنوان سرفصل اظهارنامههای دستی عملکرد سال 1392)
2- درج شماره ثبت، تاریخ ثبت دبیرخانه و شماره واحد مالیاتی(6 رقمی) و مهر و امضاء کارشناس ارشد مالیاتی بر روی اظهارنامه دستی
3- نحوه ورود اطلاعات اظهارنامههای دستی دریافتی متعاقباً اعلام خواهدشد.
همچنین پیرو بخشنامه شماره 6903/200 مورخ 14/04/1393، در صورت مراجعه مؤدیان محترم برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات، ادارات کل امور مالیاتی متناسب با تعداد مراجعهکنندگان ترتیبی اتخاذ نمایند تا همکاران محترم ضمن حضور در محل کار نسبت به دریافت اظهارنامه مالیاتی مؤدیان بعد از زمان تعیین شده در بخشنامه مزبور نیز اقدام نمایند.
علی عسکری
شماره: 6903/200 تاریخ: 14/04/1393
بسمه تعالی
امورمالیاتی شهر و استان تهران
ادارات کل امورمالیاتی...
به منظور ارائه خدمات مطلوب به مؤدیان محترم مالیاتی در انجام تکالیف قانونی، به ویژه اطلاع رسانی و ارائه راهنمایی و پاسخگویی لازم در رابطه با دریافت اظهارنامه الکترونیکی؛ مقتضی است مدیران کل محترم امورمالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند که کلیه همکاران محترم در فرصتهای پایانی تیرماه به شرح زمانبندی ذیل در محل کار خود حضور داشته باشند.
روز شنبه مورخ 21/04/1393 لغایت چهارشنبه مورخ 25/04/1393 تا ساعت 18
روز پنج شنبه مورخ 26/04/1393 لغایت جمعه مورخ 27/04/1393 تا ساعت 16
روز یکشنبه مورخ 29/04/1393 لغایت سه شنبه مورخ 31/04/1393 تا ساعت 20
شایان ذکراست؛ در زمانهای مذکور همکاران واحدهای ستادی ذیربط نیز با توجه به وظایف سازمانی محوله با حضور در محل کار خود ضمن نظارت بر حسن انجام امور، آماده پاسخگویی و راهنمایی همکاران اجرایی و مؤدیان محترم مالیاتی خواهند بود.
علی عسکری
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد