فرهنگ سازی مالیاتی

تاريخ خبر   31 خرداد 1399

رسانه مالیاتی: وصول مالیات به وسیله دولتها دارای سابقه طولانی است. افزایش دائمی مخارج و هزینه های دولت وظایف جدیدی را بر عهده دولتها قرار داده است تا همراه با افزایش هزینه های عمومی ، جهت تأمین احتیاجات مالی و نیز به منظور توسعه اقتصادی و فرهنگی، سیاست های خاصی را در پیش بگیرند که سیاست مالی از جمله مهمترین آن می باشد، سیاست مالی شامل تدابیری است که برای وضع وصول مالیاتها، قرضه ها و انجام مخارج عمومی بکار برده می شود و هم زمان با اقدامات فوق دولت می تواند اهداف متفاوت و گوناگونی از جمله تأثیر بر عوامل تولید، تخصیص منابع، توزیع عادلانه ثروت و درآمد تأمین منابع مالی برای پیشبرد اهداف برنامه های توسعه اقتصادی و فرهنگی، بودجه پنج ساله و سالانه را تعقیب نماید و با توجه به تعریف مالیات ، افراد جامعه باید بخشی از حقوق خود در استفاده از منابع و امکانات متعلق به یک ملت را به بخش دولتی واگذار نماید تا مقامات دولتی از این وجوه و منابع در جهت ارائه کالا و خدمات دولتی، اعمال حاکمیت و استقرار امنیت و ... بهره گیری نمایند.
در این میان بی تردید، ترویج فرهنگ مالیات وافزایش مشارکت صاحبان ثروت ودرآمد در تامین منابع پایدار غیرنفتی از حیاتی ترین نیازهای اقتصادی کشور است . پرداخت بهینه مالیات، در گستره فرهنگ مالیاتی مطلوب، امکان پذیر است و این مطمئن ترین راه جهت بهبود تمکین مالیاتی می باشد که همانا مهمترین هدف مدیریت مالیاتی را تشکیل 
می دهد. مدیریت نظام مالیاتی یک کشور نمی تواند بدون شناخت از فرهنگ مالیاتی حاکم و مدیریت آن به اهدافش برسد. با توجه به اینکه مطالعه فرهنگ مالیاتی در برخی از کشورها سابقه نسبتا طولانی دارد در یک سامانه مالیاتی، توجه به فرهنگ آن به عنوان یک زیر ساخت اساسی و مدیریت آن یک امر مهم و ضروری است. بهترین قوانین مالیاتی، امکانات و روشها، منابع و سایر تسهیلات بدون توجه به باورها، ارزشها و هنجارهای جامعه و بطور کلی فرهنگ مالیاتی کشور ناکارآمد و غیر اثر بخش خواهند بود. 
در واقع می توان گفت که تحقق اهداف هر دولتی و نیل به چشم اندازها و سیاستهای ترسیم شده در قالب اشاعه فرهنگ و ترویج آن رقم می خورد. بی تردید رشد و بالیدن هرجامعه ای به فرهنگ حاکم بر آن بستگی دارد و نقش فرهنگ در رمز گشایی از مشکلات و حل آنها را نمی توان نادیده گرفت.در حال حاضر درتمام دنیا قبل از اینکه تکنولوژی را ارائه کنند اول فرهنگ استفاده از آن را در متن جامعه نهادینه می نمایند. معمولا برای برنامه ریزی و اصلاح هر موضوع و پدیده ای ابتدا باید موقعیت و شرایط آن مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس تجزیه و تحلیل بر روی آن انجام گیرد. در حال حاضر در کشور ما مالیات به دلیل نقش چشمگیر آن در تامین هزینه های دولت و مهمتر از همه کمک به عدم اتلاف انرژی هائی مانند نفت و گاز، مورد توجه خاصی قرار گرفته است. بنابراین باید دولت در زمینه افزایش درآمد خود از طریق اخذ مالیات سرمایه گذاری کند. بدین ترتیب که ضمن آنکه مودیان را به پرداخت مالیات تشویق و ترغیب نموده، در عین حال نیز باید راههای وصول مالیات را هم منطقی و تسهیل نماید. در خصوص توجیه مودیان و اینکه باید با رضایت مالیات را پرداخت نمایند مساله ای است که کاملا به موضوع فرهنگ سازی مربوط می شود. فرهنگ سازی مقوله ای است که عمدتا از طریق رسانه های جمعی صورت می گیرد. به منظور برنامه ریزی در این زمینه ابتدا باید درک درستی از شرایط داشت تا بتوان موقعیت کنونی را بخوبی تشریح نمود. برای مثال اگر بخواهیم فرهنگ سازی و برنامه ریزی درست در امر مالیات انجام دهیم باید بدانیم ذهنیت افراد جامعه نسبت به مالیات در چه مرحله ای است به دیگر سخن انگاره های منفی یا مثبت نسبت به پرداخت مالیات در جامعه چگونه است؟

منظور از انگاره های ذهنی، پنداشتهای قالبی کوتاه و همگون از گروهها، جوامع، پدیده های اجتماعی و ... می باشند که بر اساس برخی پیش ذهنیت های قبلی ساخته شده اند. در واقع اگر شخص در فرهنگی رشد نماید که فضای فرهنگی آن نگاهی مثبت نسبت به مالیات نداشته و مفهوم مالیات به گونه ای در آن فضا طرح گردیده که تاثیری مثبت در بین مردم و ذهنیت آنها نداشته باشد این شخص با فرهنگ بی اعتمادی رشد پیدا نموده و فرار از مالیات برای او به عنوان یک ارزش تلقی می گردد. ناگفته نماند که در همین مرحله، مشکل خود را نشان داده و ما در واقع با افرادی مواجه هستیم که مالیات در فرهنگشان از جایگاه بالایی برخوردار نیست. در واقع مسئله این نیست که ندانیم چرا مالیات می دهیم بلکه مشکل این است که بایستی جایگاه فرهنگ مالیاتی را بصورت عینی تجسم کنیم. هنر این است که این سوال به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و یکایک احاد جامعه نمودهای عینی مالیاتهائی را که می پردازند مشاهده و حس کنند که مالیاتهای پرداختی به خودشان برمی گردد. بعنوان مثال حتی خیلی از مردم نمی دانند که سازمان امور مالیاتی کشور، فقط متولی وصول مالیات بوده و بخش اعظم و عمده مالیاتها به زیرساختها و طرحهای عمرانی اختصاص داده می شود. جالب تر این است که بدانیم بحث فرهنگ مالیاتی خود یکی از زیرساختارهای پیاده سازی سیستم و نگرش سیستمی است.
بنابراین تنها زمانی می توانیم ادعا کنیم که کلمه فرهنگ مالیاتی در جامعه نهادینه شده و تمامی افراد با رضایت کامل و با صداقت مالیات می پردازند که به آنها نشان داده شود، آثار واقعی مالیات آنها در کجا مصرف شده است. در خاتمه، اشاعه فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه نیاز به سرمایه‌گذاری و آگاهی دادن به مردم در مورد نتایج و آثار مثبت پرداخت مالیات در جامعه دارد و مردم باید حس کنند که پرداخت مالیات یک نوع مشارکت ملی است و برای دستابی به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور، دولت نیازمند همکاری آنان است.

پيغام های شما

پيغام جديد

عبارت امنيتی زير را بازنویسی کنید:
CAPTCHA

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: