تخصیص منابع مالیاتی به احداث پروژه های عمرانی و تاثیر مثبت آن در جامعه

تاريخ خبر   5 تير 1395

رسانه مالیات: امروزه وابستگی حوزه های مختلف اجتماع به یکدیگر بویژه در حوزه گرایشها و انگیزش های انسانی بر هیچ کس پوشیده نیست. وابستگی مذکور موجب تاثیر و تاثر شاخه های مختلف اجتماع بر یکدیگر می شود. در این میان و در پاره ای از شرایط برخی از حوزه ها، اهمیت بیشتری برای پیشرفت جوامع ایفا می کنند. در شرایط کنونی، اقتصاد را می توان یکی از زمینه های مهم کشور قلمداد کرد که تاثیر و تاثر آن بر سایر حوزه ها مانند فرهنگ بسیار دارای اهمیت بوده و به همین دلیل جای تامل و بررسی فراوان است.

نظر به اینکه مالیات یکی از متغیرهای اقتصادی و از منابع عمده در تامین هزینه های دولت ها بشمار می رود بر همین اساس دولتها همواره تلاش می کنند همه ساله با اتخاذ تدابیر و روشهای گوناگون به شیوه ای عمل نمایند که سهم بیشتری از هزینه های جاری خود را از طریق مالیات تامین نمایند. از اینرو در این بررسی ابتدا تعریف فرهنگ و فرهنگ مالیاتی را مطرح نموده و در ادامه به تبیین رابطه مستقیم و تنگاتنگ میان احداث پروژه های عمرانی و طرحهای زیربنایی توسط دولت و ترغیب بیشتر مودیان به پرداخت مالیات اشاره خواهد شد.
با توسعه و گسترش وظایف دولتها نیاز به منابع درآمدی بیشتری احساس گردید که با توجه به آنچه که قبلاً اشاره شد بهترین منابع درآمدی برای دولتها "مالیات" می باشد. برای این منظور لازم است کلیه آحاد جامعه را با اطلاع رسانی مناسب به پرداخت مالیات ترغیب نمود.
در سالهای قبل از انقلاب، دولتها عمدتاً منابع درآمدی خود را از طریق فروش نفت تحصیل می نمودند، منابع ناپایداری که به نسلهای آینده نیز تعلق داشت، اما دولتهای وقت آنرا با نازلترین قیمت در اختیار استکبار و جهان غرب می گذاشتند و از سایر منابع درآمدی همچون مالیات بشدت غافل بودند و از همین رو مردم نیز هیچگونه اعتقاد و باوری به پرداخت مالیات از خود نشان نمی دادند تا اینکه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در سرلوحه قرار دادن شعار نه غربی، نه شرقی، جمهوری اسلامی، مسئولان و کارگزاران نظام را بر آن داشت تا برای استقلال هرچه بیشتر کشور از سایر منابع درآمدی نیز بهره مند گردند. زیرا اقتصاد تک محصولی نفت جز وابستگی و بیمار نمودن اقتصاد کشور چیز دیگری را به ارمغان نمی آورد.
در پایان می توان گفت نظام مالیاتی با اتخاذ روشها و شیوه های گوناگون باید به نحوی عمل کند که هرچه بیشتر مودیان به پرداخت داوطلبانه و بموقع مالیات ترغیب گردند. برای این منظور پیشنهاد می شود در هنگام احداث و بهره برداری از طرحهای عمرانی و زیربنایی به منابع مالی آنها که عمدتاً از طریق مالیات تامین می شود نیز اشاره شده، تا مودیان با مشاهده پروژه های مذکور در جریان کامل نوع مصارف مالیاتها قرار گرفته و در نهایت انگیزه بیشتری به پرداخت مالیات از خود نشان دهند.

پيغام های شما

پيغام جديد

عبارت امنيتی زير را بازنویسی کنید:
CAPTCHA

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: