مالیات بر آلاینده کربن هواپیماها در اروپا

تاريخ خبر   -

واحد مرکزی خبر:
کمیته اروپایی، نظر خود را در خصوص وضع مالیات بر آلاینده کربن برای هواپیماهایی که وارد حریم هوایی این قاره می شوند، اعلام کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی دویچه وله، زمانیکه اتحادیه اروپا برای نخستین بار برای همه هواپیماهایی که از فرودگاه های این اتحادیه برخاسته یا در آن فرود می آیند، مالیات ویژه آلاینده دی اکسید کربن وضع کرد، این اقدام با اعتراض های گسترده ای در سطح بین المللی روبرو شد.
چین و آمریکا به این تصمیم اعتراض کردند و چین حتی تهدید کرد اگر قانون مالیاتی اجرا شود، سفارش های خود برای هواپیمای ایرباس را لغو می کند. اتحادیه اروپا در واپسین لحظات از تصمیم خود صرف نظر کرد و موضوع را برای بررسی بیشتر به یک کمیته ارجاع داد. این کمیته اکنون گزارش خود را منتشر کرده است. مسئولان هوانوردی دنیا نیز منتظرِ واکنش اتحادیه اروپا به توصیه های کمیته هستند.
اکنون، پارلمان اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا اعلام کرده اند خطوط هوایی تنها باید هزینه آلاینده هایی را بپردازند که در حریم هوایی این قاره تولید شده است. این تصمیم می تواند جنبه ناخوشایندِ را از قوانین تجاری مرتبط با تولید گاز آلاینده دی اکسید کربن برای هواپیماهای غیراروپایی حذف کند، و در عین حال با آلودگی هوا نیز مقابله کند. مسافران نیز فقط بخش ناچیزی از هزینه های این مالیات اضافی را خواهند پرداخت.
ماتیاس گروت عضو کمیته زیست محیطی در پارلمان اروپا می گوید: «کشورهای عضو اتحادیه هم اکنون مالیات سنگینی را برای عواید حاصل از حمل و نقل هوایی در نظر گرفته اند که میزان آن برای پروازهای بین المللی، بین صد و هشتاد تا دویست یورو است. زمانیکه از گازهای آلاینده هواپیما سخن به میان می آید، میزان مالیات به یورو، عددی تک رقمی یا دو رقمی کوچک است». اکثر اعضای کمیته از این تصمیم حمایت کرده اند، اما اخذ مالیات برای آلاینده کربن هنوز هم در بین نمایندگان پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالفانی دارد.

 

هولگِر کریمِر، نماینده پارلمان اروپا می گوید: « قوانین تجاری مربوط به گازهای آلاینده از دیدگاه نظری ایده خوبی است، اما در عمل اراده سیاسی لازم برای این کار وجود ندارد. زیرا مناطقی مانند آسیا و آمریکای شمالی که قوانین بر آنها اثر می گذارد، به آن تن نخواهند داد». اگر اعضای اتحادیه اروپا نیز با تصمیم کمیته مخالفت کنند، آنگاه مالیات نه فقط برای میزان آلاینده های تولید شده در حریم هوایی اروپا، بلکه برای کل آلاینده های تولید شده در طول پرواز هواپیما اعمال خواهد شد.
ماتیاس گروت، عضو کمیته محیط زیست پارلمان اروپا می گوید: « اگر ما تا سی ام آوریل به اجماع نظر نرسیم و همه چیز را نهایی نکنیم، آنگاه قانون اولیه دوباره اجرا خواهد شد. این قانون نیز می تواند نارضایتی های جدی را در عرصه بین المللی به همراه داشته باشد». شرکت های هواپیمایی دنیا در طول هفته های پیش رو، اوضاع را از نزدیک تحت نظر خواهند داشت تا دریابند تصمیم نهایی بروکسل چه خواهد بود.

پيغام های شما

پيغام جديد

عبارت امنيتی زير را بازنویسی کنید:
CAPTCHA

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: