توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
708
30/4/13265/66628
26 بهمن 1374
بخشنامه
معافیت پاداش و عیدی بازنشستگان از مالیات بر درآمد حقوق
91
نظر به اینکه در مورد تعلق مالیات به عیدی سالانه یا پاداش آخرسال پرداختی به بازنشستگان و مستمری بگیران و مؤظفین ابهاماتی بروز و سؤالاتی مطرح شده است لذا به منظور اتخاذ رویۀ واحد یادآوری مینماید:
وجوه پرداختی تحت عنوان پاداش آخرسال یا عیدی سالانه به بازنشستگان، مستمری بگیران و مؤظفین با عنایت به مقررّات بند 5 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیه مصوب 02/01/71 بهطور کلی از مالیات بر درآمد حقوق معاف میباشد.
داریوش ایرانبدی - معاون درآمدهای مالیاتی
707
30/4/12802/41075
24 بهمن 1374
بخشنامه
مراجع ذیصلاح تعیین فاصله واحدهای تولیدی و معدنی از مراکز شهرها
132، 138
نظر به اینکه درباره اجرای مقررّات تبصرههای مواد 132 و 138 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن از حیث مرجع ذیصلاح برای تعیین و اعلام فاصله بین واحدهای تولیدی و معدنی و مراکز شهرهای مورد نظر ابهاماتی بروز و سؤالاتی مطرح شده است و وزارت راه و ترابری طبق نامه شماره 11/14169 مورخ 03/11/1374 معاونت راهداری و هماهنگی امور استانی در ستاد وزارت مذکور را به عنوان مرجع ذیصلاح معرفی نموده بنابراین دستور فرمایید در موارد لزوم از مرجع یاد شده استعلام نمایند.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
706
30/4/13272
23 بهمن 1374
شورای عالی مالیاتی
مهلت اعتراض به رأی هیأت
247، 255
نامه شماره 40330/39 مورخ 13/10/1374 اداره کل امور هیأتهای حل اختلاف مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مفام در جلسه مورخ 16/11/74 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. نامه مذکور مشعر بر این است که چون بعضی نمایندگان عضو هیأتهای حل اختلاف مالیاتی مبدأ یک ماه مهلت مقرر در بند 2 ماده 247 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 را تاریخ ابلاغ رأی هیأت بدوی در دفتر اندیکاتور حوزه مالیاتی میباشد، علیهذا جهت ایجاد رویۀ واحد اخذ رأی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در این مورد ضروری میباشد.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون یاد شده پس از شور و تبادل نظر در این باره به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
نظر به اینکه مواعد مربوط به اعتراض مؤدی و مأمور تشخیص مروط به ترتیب در بندهای 1 و 2 ماده 247 قانون مزبور به طور مجزا بیان گردیده و ازحکم بند دوم آن ماده یعنی «یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی به مؤدی» مستفاد نمیشود، بنابراین در باب مأموران تشخیص مربوط، تاریخ ابلاغ رأی به آنها ملاک عمل خواهد بود. بدیهی است طبق رویههای اداری موجود حوزههای مالیاتی مکلفاند کلیه اوراق رسیده منجمله آرای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی را به محض وصول در همان تاریخ ثبت دفتر اندیکاتور بنماید که در این خصوص نظر مأموران و مراجع مالیاتی را به دستورالعمل وزارتی شماره 13108/1675-4/30 مورخ 26/03/1373 معطوف میدارد.
علیاکبر سمیعی- علی افرا- محمد رزاقی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- صمد کرباسی
نظر اقلیت
اگرچه در بند 2 ماده 247 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 66 شخص ابلاغ شونده از لحاظ تاریخ ابلاغ رأی بالصراحه بیان نگردیده است و لیکن با توجه به اینکه آرای صادره از هیأتهای حل اختلاف معمولاً به مؤدی ابلاغ میشوند و نیز با اتخاذ ملاک از مقررّات ماده 251 قانون یاد شده منظور از تاریخ ابلاغ مذکور در بند 2 مزبور همان تاریخ ابلاغ رأی به مؤدی میباشد.
محمدعلی خوشاخلاق- غلامحسن هدایت عبدی- محمدعلی سعیدزاده
705
27/142/113/35677
20 بهمن 1374
بخشنامه
علیالحساب گمرک
ریاست محترم گمرک / مدیرکل محترم
پیرو بخشنامه شماره 6/11/14687/113/144/72 مورخ 06/01/72 خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به دستور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی از تاریخ وصول این بخشنامه 2 درصد مالیات علیالحساب را از کلیه واردکنندگان مشمول پرداخت مالیات اعم از اشخاصی که دارای کارت بازرگانی معتبر هستند و یا اشخاص فاقد کارت بازرگانی، وفق مفاد دستورالعملهای قبلی وصول و به حساب اعلام شده واریز نمایند.
جعفر یحیوی - مدیرکل دفتر امور واردات
704
30/4/13040
17 بهمن 1374
شورای عالی مالیاتی
درآمد موقوفات حضرت قیدار نبی (ع)
2
گزارش شماره 108-5/30 مورخ 29/01/1374 شورای عالی مالیاتی عنوان معاونت درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مقام در جلسه مورخ 03/11/1374 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. به موجب گزارش مزبور اداره کل امور اقتصادی و دارایی زنجان ضمن نامه شماره 16630 مورخ 22/12/1373 استعلام نموده که آیا احداث ساختمان اداری برای اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده و ایجاد بازار سنتی از محل درآمد موقوفات حضرت قیدار نبی (ع) که جزئیات واقف نبوده با امور عمرانی و آبادانی مصرحه در بند 3 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 قابل انطباق میباشد یا خیر؟
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از بررسی و بحث و تبادل نظر در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مذکور به شرح زیر مبادرت به صدور رأی مینماید:
صرفنظر از لزوم رعایت موازین شرعی که مسولیت آن به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه میباشد، وجوه حاصل از درآمد موقوفه مورد بحث که به مصرف احداث ساختمان اداری و بازار سنتی و هزینههای جنبی آن میرسد از مصادیق امور عمرانی و آبادانی مندرج در بند 3 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن بوده و با رعایت ترتیبات مقرر در آییننامه اجرایی موضوع تبصره 4 ماده 2 قانون مذکور مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود.
محمدعلی خوشاخلاق- علیاکبر سمیعی- علی افرا- محمد رزاقی- علیاکبر نوربخش- غلامحسن هدایتعبدی- صمد کرباسی- محمدعلی سعیدزاده- محمود حیدری
703
30/4/13043/64802
16 بهمن 1374
بخشنامه
مرور زمان مالیات حقوق
90، 157، 237، 238
چون درخصوص مطالبه مالیات بر درآمد حقوق و نحوه حل اختلاف و مسئله مرور زمان آن ابهاماتی بروز نموده است لذا جهت رفع ابهام لزوماً متذکر میگردد:
مطابق ماده 90 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 در موارد تخلف کارفرما از تکالیف مقرر در ماده 85 قانون مذکور، مالیات متعلق با رعایت مقررّات ماده 157 قانون مذکور قابل مطالبه است و بنا به تصریح ماده 90 مزبور، چنانچه پرداختکنندگان حقوق ظرف سی روز از تاریخ مطالبه مالیات اعتراض نمایند، این اعتراض قابل طرح در هیأت حل اختلاف مالیاتی ذیربط بوده و در نتیجه مقررّات ماده 238 قانون یاد شده در این مورد جاری نمیباشد. النهایه در مواردی که با اسناد و مدارک مربوط اثبات شود که مالیات متعلق توسط کارفرما به موقع کسر ولی به حساب مربوط واریز نگردیده است، وصول این مالیات از کارفرما مشمول مرور زمان نخواهد بود. ضمناً یادآور میشود در موارد مطالبه مالیات حقوق از پرداختکنندگان حقوق بایستی مقررّات ماده 237 قانون مالیاتهای مستقیم دقیقاً رعایت و مستندات مطالبه مالیات به خصوص نام و مشخصات و سمت حقوق بگیران و نیز مدت اشتغال و میزان حقوق هر یک در گزارش مربوط قید گردد. مفاد این بخشنامه به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی نیز رسیده است.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
702
30/4/12963
12 بهمن 1374
شورای عالی مالیاتی
تاسیس و اداره با ضوابط و مجوز مراجع قانونی ذیربط، شرط معافیت مدارس و دانشگاهها و...
134
گزارش شماره 817-5/30 مورخ 12/03/73 دفتر فنی مالیاتی (سابق) عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع مشارالیه در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است، گزارش مزبور مبنی بر طرح این مسئله که آیا معافیت مالیاتی موضوع ماده 134 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم صرفاً شامل درآمد حاصل از فعالیتهای آموزشی فرهنگی مدارس غیرانتفاعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی است، یا اینکه معافیت مذکور نسبت به درآمدهای حاصل از فعالیتهای غیرآموزشی مانند فروش داراییها و سایر فعالیتهای دیگر نیز تسری دارد.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه آن پس از شور و تبادل نظر به شرح آتی اعلام رأی مینماید:
قطع نظر از نوع درآمد مکتسبه، بهطور کلی برابر مفاد ماده 134 اصلاحی یاد شده شرط معافیت آن است که مدارس و دانشگاهها و مراکز مورد بحث با ضوابط و مجوز مراجع قانونی ذیربط (وزارت آموزش و پرورش یا حسب مورد سایر وزارتخانههای ذیربط) تأسیس و اداره شود. بنابراین درآمد هر یک از مؤسسات مذکور که حسب ضوابط و مجوز یاد شده تأسیس و اداره میشوند، از پرداخت مالیات معاف و در غیر این صورت طبق مقررّات مربوط مشمول مالیات خواهد بود.
ضمناً جهت دقت در اجرای قانون نظر مأموران و مراجع مالیاتی را به کلیه مقررّات و آییننامهها و ضوابط تأسیس و اداره مدارس و دانشگاهها و مراکز پیش گفته مربوط معطوف میدارد.
محمدعلی خوشاخلاق- علیاکبر سمیعی- علی افرا- محمد رزاقی- غلامحسن هدایت عبدی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- صمد کرباسی- محمدعلی سعیدزاده
701
63570
10 بهمن 1374
بخشنامه
بخشودگی جرایم مالیات حقوق
85، 191، 197، 199
دفتر روابط عمومی و ارشاد
تصویر اطلاعیه صادره راجع به مالیات حقوق و بخشودگی جرایم مقرر در صورت ارائه فهرست حقوق بگیران و پرداخت مالیات حقوق معوقه کارکنان تا پایان سال جاری توسط اشخاص حقیقی و سایر کارفرمایان (اشخاص حقیقی) جهت انعکاس در جراید و رسانههای گروهی به منظور آگاهی مؤدیان محترم مالیاتی اعلام میگردد.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
اطلاعیه مهم وزارت امور اقتصادی و دارایی
به موجب ماده 85 قانون مالیاتهای مستقیم، پرداختکنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفاند مالیات متعلق را طبق ضوابط مربوطه محاسبه و کسر و ظرف سی روز با صورتی حاوی مشخصات دریافتکنندگان حقوق به حوزه مالیاتی محل پرداخت نمایند و در ماههای بعد فقط تغییرات را اعلام دارند.
بعضی از اشخاص حقوقی و سایر کارفرمایان (اشخاص حقیقی) بدون اطلاع یا توجه به مقررّات قانونی مذکور، تاکنون از انجام تکالیف مقرر، (ارائه لیست حقوق بگیران و پرداخت مالیات متعلقه) خودداری نمودهاند و به همین علت مشمول جرایمی معادل 2% حقوق پرداختی و 20% مالیات پرداخت نشده و سایر جرایم مقرر گردیدهاند.
ضمن تأکید به رعایت تکالیف مقرر در قانون یاد شده برای آخرین بار به آن دسته از شرکتها و اشخاص حقوقی و یا سایر کارفرمایان که به هر علت تا کنون نزد حوزههای مالیاتی ذیربط تشکیل پرونده ندادهاند تا پایان سال جاری فرصت داده میشود تا نسبت به انجام تکالیف مقرر و پرداخت مالیات حقوق معوقه کارکنان خویش اقدام و ضمن انجام وظیفۀ قانونی از بخشودگی کلیه جرایم متعلقه نیز استفاده نمایند.
وزارت امور اقتصادی و دارایی
700
61378
30 دی 1374
بخشنامه
تمدید مهلت بخشودگی جرایم (سرقفلی قبل از سال 1371)
59، 191
پیرو بخشنامه شماره 55632 مورخ 02/10/1374:
نظر به استقبال مؤدیان محترم مالیاتی در پرداخت مالیاتهای حق واگذاری قبل از 1371 و تعاون ملی برای بازسازی به منظور برخورداری از بخشودگی جرایم مالیاتی، مراتب زیر اعلام میگردد:
مهلت مذکور جهت پرداخت اصل بدهی و بهرهمندی از بخشودگی کلیه جرایم لغایت 15/11/1374 تمدید میشود.
مؤدیانی که تا تاریخ 30/11/1374 نصف مالیات متعلقه را پرداخت و بقیه را در چهار قسط مساوی ماهیانه تقسیط نمایند، مشروط به پرداخت کلیه اقساط در سررسیدهای مقرره چهل درصد جرایم متعلقه بخشوده خواهد شد.
مؤدیانی که بعد از 30/11/1374 و قبل از پایان سال جاری نصف اصل بدهی را پرداخت و بقیه را نیز حداکثر در چهار قسط ماهیانه پرداخت نمایند، مشروط به وصول اقساط در سررسیدهای مقرر، بیست درصد جرایم مقرر بخشوده میگردد.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
699
منسوخ
61324
30 دی 1374
بخشنامه
تفویض اختیار به مدیران کل در صدور احکام نمایندگان عضو بند 3 ماده 244 قانون (هیأت حل اختلاف مالیاتی)
244
698
30/4/12153/60464
26 دی 1374
بخشنامه
تعیین فاصله (زمینی) از مراکز شهرها
132، 138
نظر به اینکه درباره اجرای مقررّات تبصرههای مواد 132 و 138 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی آن از حیث تعیین فاصله محل فعالیت مؤدی تا مراکز شهرهای مورد نظر ابهاماتی بروز و سؤالاتی مطرح شده است.
لذا به منظور اتخاذ رویۀ واحد مقرر میدارد:
در تعیین فاصله براساس شرایط و عرف موجود باید مسیر زمینی محل فعالیت مؤدی از مراکز شهرهای مذکور در قانون ملاک عمل قرار گیرد.
مفاد این بخشنامه به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی نیز رسیده است.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
697
59896
22 دی 1374
آییننامه
آییننامه اجرایی نحوه بازدید و کنترل دفاتر و اسناد و مدارک مؤدیان موضوع ماده 181 قانون
181
(بر اساس آییننامه پیوست بخشنامه شماره 57336 تاریخ 22/06/1388 منسوخ شده است)
پیرو بخشنامه 11564-04/02/74 به پیوست تصویر آییننامه جدید نحوه بازدید و کنترل دفاتر و بازرسی اسناد و مدارک مؤدیان مالیاتی موضوع ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره آن جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال میگردد.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
آییننامه نحوه بازدید و کنترل دفاتر و بازرسی اسناد و مدارک مؤدیان مالیاتی موضوع ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره آن
آییننامه موضوع ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحی و تبصره الحاقی آن طبق قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 07/02/1371 به شرح مواد و تبصرههای زیرین مورد تصویب واقع و مقرر میگردد از تاریخ ابلاغ حسب مورد به موقع اجرا گذارده شود.
ماده 1- اعضای هیأتهای موضوع ماده 181 مذکور از میان افراد بصیر و مطلع در امر مالیاتی از طرف معاونت مالیاتی منصوب میشوند و یک نفر همراه گروه به عنوان نماینده رییس دادگستری یادادگاه محل به معرفی معاونت درآمدهای مالیاتی.
ماده 2- معاونت مذکور در ماده 1 یا سایر مسؤولان که اختیار لازم در این باره به آنان تفویض شده با بررسیهای لازم و عنداللزوم اخذ گزارش از مأموران تشخیص ذیربط ترتیبات مراجعه هیأتها به مؤدیان را مشخص خواهند نمود و هیأتها مؤظفند در هر مورد برابر احکام صادره از طرف مقامات مزبور در روزهایی که در حکم معین گردیده حسب مورد به محل کار یا مراکز امور یا اقامتگاه قانونی مؤدیان مورد مأموریت مراجعه نمایند.
ماده 3- هیأتهای موضوع این آییننامه مؤظفند در مراجعات خود کلیه دفاتر قانونی مورد عمل سال مراجعه را ملاحظه و ذیل آخرین ثبت دفاتر را امضاء و اگر در دفاتر بیش از آنچه در دفتر نویسی معمول است جای سفید گذاشته شده قسمت سفید را با خط قرمز مشخص و مراتب را صورتمجلس نمایند و چنانچه خدشه یا بیترتیبی دیگری هم در دفاتر با توجه به مقررّات آییننامه موضوع تبصره یک ماده 95 و بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم مشاهده گردد این مراتب را نیز در صورتمجلس منعکس کنند. هیأتها باید صورتمجلس را به امضای مؤدی و یا حسابداری برسانند و در صورت عدم حضور و یا خودداری آنان از امضای موضوع را در صورتمجلس قید نمایند.
تبصره- در مورد دفتر کل مؤدیان، هیأتها میتوانند حداقل به امضای ذیل آخرین ثبت مربوط به پنج حساب به انتخاب خود اکتفا نمایند.
ماده 4- هیأتها میتوانند حسب تجویز احکام مأموریت خود کلیه دفاتر و اسناد و مدارک مالی مؤدیان را اعم از اینکه مربوط به سال مراجعه و یا سنوات قبل باشند به منظور کسب اطلاعات لازم و ارائه آن به حوزه مالیاتی ذیربط مورد بازرسی قرار داده و در صورت لزوم از تمام یا برخی از آنها تصویر و یا رونوشت تهیه و نیز در صورت عدم امکان رفع نیاز بدین ترتیب دفاتر و اسناد و مدارک سنوات قبل را در برابر ارائه رسید از طریق مقام متبوع به حوزه مالیاتی ذیربط منتقل نمایند.
در اجرای این ماده هیأتها باید اطلاعات مکتسبه را جداگانه صورتمجلس نموده آن را به انضمام مدارک تهیه و یا اخذ شده و حسب مورد دفاتر دریافتی همراه با صورتمجلس موضوع ماده 3 این آییننامه به مقامات مربوط تسلیم نمایند.
تبصره- مقامات و مسؤولان موضوع ماده 2 این آییننامه باید ترتیبی اتخاذ نمایند که حوزه مالیاتی و یا حسب مورد کارشناسان و مسؤولان واحدهای اطلاعات و خدمات مالیاتی در اسرع وقت دفاتر و اسناد و مدارک مأخوذه را بررسی و گزارش و صورتجلسات لازم را به منظور ضبط در پرونده مالیاتی مربوط تهیه نمایند به نحوی که حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ دریافت در همان محل دریافت وسیله مأموران تشخیص حوزه مالیاتی ذیربط به مؤدی در قبال اخذ رسید تحویل گردد.
ماده 5- صورتمجلس تنظیمی هیأتها باید حداقل متضمن نکات زیر باشد:
1- شماره و تاریخ حکم مأموریت و مرجع صدور آن
2- تاریخ مراجعه هیأت
3- سال مالیاتی مربوط به دفاتر مورد بازدید
4- مشخصات دفاتر ارائه شده
5- شماره و تاریخ آخرین ثبت با قید شماره صفحه و نوع دفتر مربوط
6- شماره صفحاتی که به علت سفید ماندن با خط قرمز علامتگذاری شده و با قید نوع دفتر
7- ذکر اینکه تبصره ماده 181 نیز ضمن انجام مأموریت اجرا گردیده و صورتمجلس و دفاتر و اسناد و مدارک موضوع آن ضمیمه میباشد (در صورت اجرای تبصره مذکور)
8- نام و مشخصات و امضای اعضای هیأت
9- نام و مشخصات مؤدی یا حسابدار وی
10- توضیحات لازم در موارد عدم ارائه دفاتر و خودداری مؤدی یا حسابدار وی از امضای صورتجلسه
11- سایر توضیحات ضروری درخصوص اجرای ماده 3 و 4 این آییننامه
ماده 6- صورتمجلس موضوع ماده 3 باید در سه نسخه تنظیم و یک نسخه آن به مؤدی (یا حسابدار) تسلیم شود و نسخه دیگر صورتمجلس در همان روز رسیدگی یا حداکثر در روز بعد با گزارش اقدام هیأت به مقامات یا مسؤولان مذکور در ماده 2 تسلیم خواهد شد تا در دفتر مخصوصی که برای ثبت این صورتجلسات باید اختصاص یابد به ترتیب تاریخ ثبت و یک نسخه آن نگاهداری و نسخه دیگر برای ضبط در پرونده مؤدی به حوزه مالیاتی مربوط فرستاده شود.
تبصره- صورتمجلس موضوع ماده 4 این آییننامه هم باید در دو نسخه تنظیم و به انضمام دفاتر و اسناد و مدارک مربوط همراه صورتمجلس فوقالذکر نگاهداری و نسخه دیگر را به انضمام دفاتر و اسناد و مدارک تسلیم به حوزه مالیاتی یا عندالاقتضاء به واحد کارشناسی ذیربط تحویل نمایند.
ماده 7- مأموران تشخیص در مواردی که پرونده راحسب مقررّات به هیأتهای موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم احاله مینمایند مکلفاند موارد اجرای ماده 181 قانون مزبور و تبصره آن را هم به آن هیأتها اعلام کنند تا مفاد صورتجلسات تنظیمی موضوع این آییننامه نیز مورد توجه آنها قرار گیرد.
مرتضی محمدخان- وزیر امور اقتصادی و دارایی
696
80/9/37/2184
23 فروردين 1375
بخشنامه
ضوابط مربوط به نقل و انتقال پروندهها و مرجع رسیدگی کننده شرکتها و اشخاص حقوقی که مرکز امور اداری و فعالیت عمده آنها متفاوت است.
پیرو بخشنامه شماره 9296/37/4467 مورخ 25/02/74 ضوابط مربوط به نقل و انتقال پروندهها و مرجع رسیدگی کننده شرکتها و اشخاص حقوقی که مرکز امور اداری و فعالیت عمده آنها متفاوت است با توجه به اختیار حاصله از تبصره ذیل ماده 221 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 به شرح ذیل اعلام میگردد:
1- آن دسته از اشخاص حقوقی و شرکتهایی که اقامتگاه قانونی آنها در تهران بوده ولی محل فعالیت عمده یا کارخانه آنها در استانها مستقر میباشد بنا به درخواست اداره کل امور اقتصادی و دارایی ذیربط مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که فروش سالیانه و سایر دریافتی ابرازی عملکرد 1373 آنها کمتر از دو میلیارد ریال باشد با رعایت ضوابط این بخشنامه حکم تفویض رسیدگی صادر خواهد گردید.
2- کلیه اشخاص حقوقی و شرکتهای پیمانکاری (تأسیساتی و ساختمانی) که اقامتگاه قانونی آنها در تهران بوده و دارای قراردادهای متعدد و پروژه کاری در استانهای مختلف میباشد در اداره کل مالیات بر شرکتها رسیدگی گردد.
3- کلیه اشخاص حقوقی و شرکتهایی که اقامتگاه قانونی آنها در تهران بوده و کارخانه یا فعالیت آنها در دو یا چند استان میباشند در اداره کل مالیات بر شرکتها رسیدگی گردد.
4- در مورد شرکتها و اشخاص حقوقی که تا کنون پرونده آنها به استان مربوطه ارسال نشده، ادارات کل ذیربط با رعایت مفاد بندهای 1 تا 3 حداکثر تا پایان روز پانزدهم اردیبهشتماه 1375 درخواست جدید مطرح و آمادگی خود را جهت رسیدگی اعلام تا پس از بررسی حکم تفویض رسیدگی صادر و پرونده به استان متقاضی ارسال گردد.
5- به منظور تأمین بودجههای استانی مقرر گردید وزارت امور اقتصادی و دارایی ترتیبی اتخاذ نماید که مالیات شرکتهایی که محل فعالیت اصلی آنها در استانهای دیگر میباشد در اداره کل مالیات بر شرکتها مورد رسیدگی قرار گیرد و مالیات متعلقه وصول و از طریق خزانهداری کل به استانهای ذیربط حواله گردد.
6- به منظور هماهنگی و ایجاد روش واحد مقتضی است هر ششماه یکبار کلیه ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها فهرست وضعیت مالیاتی شرکتها و اشخاص حقوقی واقع در استان را طبق فرمهای خاص که در اختیار آنان قرار میگیرد تهیه و به دفتر معاونت درآمدهای مالیاتی ارسال نمایند.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
695
30/4/12126/59648
21 دی 1374
بخشنامه
تعلق مالیات سرقفلی، فارغ از نوع کاربری ملک
59
پیرو بخشنامه شماره 43894/8504/30-04/08/74 و همانطور که در قسمت اخیر آن نیز اشاره گردیده است مؤکداً یادآوری مینماید:
چنانچه براساس اسناد و مدارک مثبته احراز گردد که وجوهی بابت انتقال حق واگذاری محل دریافت شده است فارغ از نوع کاربری ملک مندرج در گواهی صادره از مراجع ذیربط مالیات متعلق باید مطابق مقررّات قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه مصوب 07/12/71 مجلس شورای اسلامی مطالبه و به حیطه وصول درآید.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
694
منسوخ
20 دی 1374
قانون
قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
693
منسوخ
11490/4/30
16 دی 1374
بخشنامه
ماده واحد اصلاح ماده 91 قانون (به توضیحات ذیل ماده 91 مراجعه فرمایید.)
692
30/4/11201/53606
12 دی 1374
بخشنامه
مالیات درآمد املاک کمیته امداد امام خمینی (ره)
2
کمیته امداد امام خمینی(ره)
عطف به نامه شماره 7028/440 مورخ 11/09/74 اشعار میدارد:
همانگونه که قبلا نیز اعلام گردیده کمیته امداد امام خمینی (ره) به موجب تصویبنامه شماره 116462/ت 225 مورخ 06/04/1368 هیأت وزیران از جمله نهادهای انقلاب اسلامی موضوع قسمت اخیر بند 2 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 66 و از ابتدای سال 1358 از پرداخت مالیاتهای مقرر در قانون مزبور معاف گردیده است و درآمدهای حاصل از فعالیتهای اقتصادی آن کمیته از جمله درآمد املاک نیز به لحاظ عدم تهیه و ابلاغ ضوابط اجرایی موضوع قسمت اخیر بند (د) ماده یک قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 07/02/71 فعلاً مشمول مالیات نمیباشد و چون بدهیهای مالیاتی مالکین قبلی املاک مصادرهای مورد نظر جز مواردی که به موجب احکام صادره پرداخت بدهیهای ملک مورد مصادره به عهده آن بنیاد و یا خریداران املاک موصوف میباشد ارتباطی به بنیاد ندارد لذا به موجب تصویر این نامه به واحدهای مالیاتی ابلاغ میگردد که از مطالبه و وصول این گونه بدهیها از آن نهاد خودداری و پس از وصول بدهیهای احتمالی سنوات قبل از سال 68 نسبت به صدور گواهی انجام معامله املاک آن بنیاد اقدام نمایند.
داریوش ایرانبدی - معاون درآمدهای مالیاتی
691
49978
10 دی 1374
بخشنامه
علیالحساب 1% و 2% گمرک
جناب آقای وهاجی رییس کل محترم گمرک ایران
پیرو بخشنامههای شماره 44473/4781 -5/30-16/12/72 و 45859/4957 -5/30 25/12/72 مقتضی است دستور فرمایید معادل 2% ارزش کالا و حقوق گمرکی و سود بازرگانی مندرج در پروانه گمرکی از واردکنندگان کالا و همچنین 1% ارزش ریالی کالاهای صادراتی تعیین شده مربوط به اشخاص حقوقی که نشانی و اقامتگاه قانونی آنان تهران میباشد به عنوان مالیات علیالحساب وسیله گمرکات سراسر کشور وصول و به حساب 96222 اداره کل مالیات بر شرکتها نزد بانک ملی ایران شعبه ناصر خسرو پرداخت و رسید آن را تسلیم واردکنندگان و صادرکنندگان مورد بحث نمایند ضمناً در مورد اشخاص حقوقی که اقامتگاه قانونی آنان تهران نمیباشد و اشخاص حقیقی کمافی سابق به شرح مقررّات بخشنامههای فوقالذکر اقدام لازم معمول دارند.
مرتضی محمد خان- وزیر امور اقتصادی و دارایی
جناب آقای وهاجی رییس کل محترم گمرک ایران
بخشنامه شماره: 3030 تاریخ: 02/07/74
پیرو نامه شماره 32501/3273 –5/30 مورخ 19/09/1373 نظر به اینکه طبق گزارش مجدد اداره کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجانغربی، مبادی گمرکی استان مذکور نسبت به اجرای مفاد بخشنامه شماره 19008/913 –5/30-29/04/1371 و وصول 2% مالیات علیالحساب موضوع نامه شماره 44473/4781 –5/30 مورخ 16/12/1372 (تصویر پیوست) که به استثنای مؤسسات دولتی موضوع بند 1 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن شامل کلیه واردکنندگان کالا اعم از دارندگان کارت بازرگانی و غیره میشود، امتناع ورزیده و علت امر را نداشتن دستورالعمل روشن و خاصی اعلام نمودهاند، علیهذا به منظور استیفای حقوق[1] دولت و با تأکید بر حسن اجرای مفاد نامهای فوقالذکر که براساس مقررّات قانون مالیاتهای مستقیم تنظیم و صادر شده مقتضی است دستور فرمایید نسبت به موضوع رسیدگی و از نتیجه اقدامات به عمل آمده این وزارت را مطلع نمایند.
مرتضی محمدخان- وزیر امور اقتصادی و دارایی
[1]- استیفای حقوق: استفاده از کار یا مال دیگری با رضای او ... در قانون مدنی استیفاء یکی از اسباب ضمان قهری است ... و این از اغلات است زیرا این کار به تراضی طرفین صورت میگیرد. (منبع: ترمینولوژی)
استیفاء (مصدر) 1- تمام فرا گرفتن تمام باز ستدن. 2 - طلب تمام چیزی را کردن.
(منبع: http://farsilookup.com)
استیفاء. [اِ] (عربی، مصدر) تمام فراگرفتن. تمام فروگرفتن. (غیاث). تمام گرفتن. (منتهیالارب). تمام فاستدن. (تاج المصادربیهقی). تمام فارسیدن. (زوزنی): وقت استیفای جرایات و رسوم بر مئین و الوف فزون باشند. (جهانگشای جوینی).
- استیفاء حق یا مال خود از کسی؛ گرفتن تمام مال یا حق خویش از او. تمام گرفتن حق. (غیاث)./ طلب تمام کردن. (منتهیالارب). / تمام بشدن. (تاج المصادربیهقی). / حساب. حساب دفتر وزارت مالیه. حساب دفتر یک ولایت و یا یک بلوک: در استیفاء آیتی بود [عبدالملک مستوفی]. (تاریخ بیهقی ص200) / علم استیفاء عبارتست از معرفت قوانین که بدان ضبط دخل دیوان و کیفیت و کمیت محاسبات آن معلوم کنند و در نقل آمده است که در زمان پیش این صناعت را نسق و آئینی نبود و کُتّاب در ضبط اموال دیوان و مصالح مصارف آن هنگام استیفا خبط عشواء میکردند و به وقت محاسبات عمال و حکام ولایات بر آنکه دفتر حساب ایشان میسر میبود مقاسات هرچه تمامتر میکشیدند تا مقر خلافت و مسند امارت را ولایت و نور هدایت امیرالمومنین و سیدالوصیین اسداﷲ الغالب علی بن ابیطالب (ع) مشرف و مزین گردانید و عمال واسط و بصره جهت تحقیق محاسبه به کوفه آمدند و با کُتّاب چند روز در آن باب بحث میکردند. روزی امیرالمومنین (ع) فرمود: هل استوفیتم ما علی العمال؟ کُتّاب در جواب گفتند: بعد ما تحقق الحال. امیرالمومنین دفتر ایشان را طلب داشت و احتیاط میفرمود دید که حسابها بغایت مخبط بود و هیچ ضبط و ترتیبی نداشت در ضمیر منیرش بحکم لو کشف الغطاء ماازددت یقیناً که مطلع انوار ملک و ملکوت و مظهر اسرار لاهوت و ناسوت بود افتاد که آن را نسق و ترتیبی باید و فکر بر آن مصروف داشته از آیت: اِن عدةالشهور عنداﷲ اثناعشر شهراً فی کتاب اﷲ ... منها اربعة حرم ذلک الدین القیم (قرآن 9/36) اصول و قوانین آن استخراج فرمود و بعد از آن کُتّاب هر وقت چیزی زیاده میکردند تا بدین مرتبه رسید و از این تقریر وجه تخصیص او به اسم استیفاء روشن گردد. رجوع به نفایس الفنون فی عرایس العیون قسم اول در علوم اواخر مقاله اولی در علوم فن پانزدهم علم استیفاء شود. منبع: http://www.loghatnaameh.org
690
55632
2 دی 1374
بخشنامه
تمدید مهلت بخشودگی جرایم (مالیات حق واگذاری محلهای قبل از سال 1371)
59، 192
(طی بخشنامه شماره: 61378 تاریخ: 30/10/74 مهلت مقرر تا بهمنماه تمدید شده است.)
پیرو بخشنامه شماره 33580 مورخ 18/06/1374:
نظر به اینکه بعضی از مؤدیان به جهت عدم قطعیت مالیات، نتوانستهاند از بخشودگی جرایم مقرر استفاده نمایند.
مهلت مذکور در بخشنامه فوقالذکر برای پرداخت مالیات حق واگذاری قبل از 1371 مالیات تعاون ملی برای بازسازی و برخورداری از بخشودگی جرایم تا پایان دیماه سال جاری تمدید میگردد.
مقتضی است مفاد این بخشنامه به طرق مقتضی جهت آگاهی مؤدیان اعلام شود.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
689
منسوخ
109150/4/30
27 آذر 1374
بخشنامه
وجوه پرداختی شرکتهای دولتی به منظور بازسازی یا کمک و مصارف فرهنگی و اجتماعی
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد