توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
591
منسوخ
5932
9 ارديبهشت 1374
بخشنامه
دستورالعمل وصول مالیات مقطوع عملکرد 1373 مشاغل
100
590
منسوخ
3201
6 ارديبهشت 1374
بخشنامه
مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام در بورس
64
589
3775/ق
3 ارديبهشت 1374
قانون
تفسیر قانونی ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری، صنعتی
آیا معافیت مالیاتی موضوع ماده 12 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 07/06/1372 در فاصله زمانی میان ایجاد مناطق آزاد و شروع فعالیت تا زمان تصویب قانون یاد شده قابل اعمال است یا خیر؟
نظر مجلس:
ماده واحده- معافیت مالیاتی موضوع ماده 12 قانون فوقالذکر در فاصله زمانی میان ایجاد مناطق آزاد و شروع فعالیت تا زمان تصویب قانون یاد شده نیز قابل اعمال میباشد.
تفسیر فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیست و یکم فروردینماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 30/01/1374 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
علیاکبر ناطق نوری- رییس مجلس شورای اسلامی
588
منسوخ
4468
2 ارديبهشت 1374
بخشنامه
مبلغ پنجهزار ریال هزینه کد اقتصادی
587
منسوخ
29 فروردين 1374
قانون
قانون استرداد مالیات بر درآمد شرکتهای کشتیرانی و هواپیمایی به منظور خرید کشتی و هواپیما
586
منسوخ
410
9 فروردين 1374
بخشنامه
دستورالعمل بخشودگی جرائم
585
منسوخ
30/5/4223/344
8 فروردين 1374
بخشنامه
صدور سند مالکیت اسناد عادی
147، 148، 183
584
منسوخ
28 اسفند 1373
قانون
قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
583
30/5/4339/69552
25 اسفند 1373
بخشنامه
معافیت پرداخت حقوق مربوط به ایام مرخصیهای استفاده نشده کارکنان و مالیات کارانه ماده 74 قانون استخدام کشوری
91
1- چون حقوق و مزایای مرخصیهای استحقاقی استفاده نشده کارکنانی که در اجرای تبصره یک قانون اصلاح تبصره یک ماده 74 قانون استخدامی کشوری و الحاق 3 تبصره به آن مصوب 27/03/1365 مجلس شورای اسلامی و سایر مقررّات مربوط بازخرید میشوند به منزله حقوق پایان خدمت آنان تلقی میگردد لذا دریافتی از این بابت نیز به استناد بند 5 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی معاف از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق خواهد بود.
2- فوقالعاده موضوع ماده 5 قانون نظام هم آهنگ پرداخت کارکنان دولت و تبصرههای آن مصوب 13/06/1370 مجلس شورای اسلامی از جمله مزایای غیرمستمر بوده و به استناد بند 13 اصلاحی ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم که در تاریخ 07/02/1371 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد میباشد.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
582
30/4/12591/66656
25 اسفند 1373
بخشنامه
اصلاحیه ضوابط قیمتهای واحدهای ارزان قیمت
69
اصلاحیه ضوابط و قیمتهای موضوع ماده 69 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 که به امضاء وزرای محترم امور اقتصادی و دارایی و مسکن و شهرسازی رسیده است جهت اطلاع و اقدام لازم به پیوست ارسال میگردد.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
اصلاحیه ضوابط و قیمتهای موضوع ماده 69 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366
ماده 1- اولین انتقال قطعی واحدهای مسکونی اعم از آپارتمانی یا غیرآن که زیربنای مفید آنها (در مورد آپارتمانها زیربنای مفید به استثنای مشاعات) با الگوی مصوب مصرف مسکن معتبر در تاریخ صدور پروانه ساختمانی مربوط، منطبق بوده و جمع ارزش معاملاتی عرصه (یا سهم عرصه) و اعیان آنها تا 30.000.000 ریال باشد از پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی معاف است.
تبصره 1- درزمان تصویب این اصلاحیه، طبق مصوبه شورای عالی تعیین الگوی مصرف کشور، در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز، واحدهای مسکونی با زیربنای مفید حداکثر 75 مترمربع و در سایر شهرها با زیربنای مفید حداکثر 100 مترمربع با الگوی مصوب مصرف مسکن تطبیق دارد.
تبصره 2- هرگونه تغییر در حد نصاب (جمع ارزش معاملاتی عرصه و اعیان) مذکور در ماده 1، در ابتدای هرسال با تصویب وزارتین مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، جهت اجرا اعلام خواهد شد. مادام که حد نصاب مذکور ابلاغ نشده باشد حد نصاب قبلی ملاک عمل خواهد بود.
ماده 2- معافیت موضوع این اصلاحیه شامل واحدهای مسکونی است که از تاریخ 01/04/1372 تا تاریخ 03/12/1376 احداث و حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار ساختمان (در مورد آپارتمانها از تاریخ صدور صورتمجلس تفکیکی) مورد اولین انتقال قطعی واقع میشود.
تبصره- سازندگان واحدهای مسکونی که از تاریخ 03/12/1366 تا تاریخ 31/03/1372 پروانه ساختمان اخذ نمودهاند، کماکان مشمول معافیت ضوابط و قیمتهای قبلی موضوع بخشنامه شماره 59190/13038/4/30 مورخ 20/12/1367 خواهند بود.
مرتضی محمدخان- وزیر امور اقتصادی و دارایی
عباس آخوندی- وزیر مسکن و شهرسازی
581
منسوخ
42321
24 اسفند 1373
بخشنامه
عدم ارائه کد اقتصادی توسط خریداران
580
منسوخ
69306
24 اسفند 1373
بخشنامه
دستورالعمل وصول مالیات مقطوع عملکرد 1373 مشاغل
158
579
منسوخ
72962/ت 483هـ
17 اسفند 1373
تصویبنامه
کمکهای بلاعوض شرکتهای دولتی
172
578
30/4/12413
9 اسفند 1373
شورای عالی مالیاتی
تشخیص مدارس علوم اسلامی، مکتب جامعه الزهرا
2
گزارش شماره 48/23919-20/10/1373 اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران عنوان جناب آقای حسینی معاون محترم درآمدهای مالیاتی و ضمایم آن مشعر بر اینکه مکتب جامعه الزهرا به لحاظ عدم اجرای تبصره 2 آییننامه اجرایی بندهای 2،3،4،5 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 وسیله حوزه مالیاتی مربوط بابت دوره عمل سنوات 1369 و 1370 مشمول مالیات و طرف مطالبه مالیات بر درآمد واقع شده است، حسب ارجاع معاونت محترم یاد شده در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم در جلسه مورخ 07/12/1373 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مورد بررسی و شور و تبادل نظر قرار گرفت و رأی هیأت در این باره به شرح زیر صادر گردید:
رأی اکثریت
گرچه تشخیص و مطالبه مالیات به دلیل عدم اجرای تبصره ماده 2 آییننامه اجرایی مذکور توسط حوزه مالیاتی صورت گرفته لیکن چون جامعه الزهرا (س) به موقع طی نامه شماره 2/1953/3-24/04/1370 عنوان شورای محترم مدیریت حوزۀ علمیۀ قم تقاضای تأییدیه مقرر را نموده و طبق نوشته ذیل همان نامه شورای مذکور تلویحاً به لحاظ ارسال تأییدیه قبلی، صدور تأییدیه مجدد را ضروری ندانسته است، هیأتهای حل اختلاف مالیاتی میتوانند با عنایت به مدارک یاد شده و احراز تداوم فعالیت مجتمع علمی و آموزشی علوم اسلامی خواهران حوزۀ علمیۀ قم جامعه الزهرا (س) به عنوان یک مدرسه علوم اسلامی مطابقت آن نهاد را با مفاد قسمت اخیر بند 2 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم تأیید و برآن اساس اتخاذ تصمیم نمایند.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- علی افرا- غلامحسن هدایت عبدی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- عینالله علاء- محمدعلی سعیدزاده
نظر اقلیت
بنا به صراحت تبصره ماده 2 آییننامه یاد شده و لزوم تعیین تکلیف به موقع حوزههای مالیاتی، عضو اقلیت اعتقاد به اجرای دقیق ماده 2 مذکور تا پایان تیرماه هرسال دارد.
محمد رزاقی
577
منسوخ
65974/4479/5/30
9 اسفند 1373
بخشنامه
معافیت حقوق کارکنان نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی
84، 91
576
30/4/12060/43405
8 اسفند 1373
بخشنامه
کسر مالیات نقل و انتقال اعیان از بساز و بفروشی
69، 77
بدینوسیله نظر مأموران تشخیص و سایر مأموران و مراجع مالیاتی را به معافیت موضوع ماده 69 قانون مالیاتهای مستقیم و ارتباط آن با مالیات بساز و به فروشی موضوع ماده 77 قانون مذکور جلب نموده متذکر میگردد:
طبق ماده 77 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن، در مواردی که مؤدی بابت ملک مورد انتقال مشمول مالیات بساز و به فروشی قرار میگیرد، مالیات نقل و انتقال قطعی مربوط به اعیان به نسبت اعیان مورد معامله در احتساب مالیات بساز و به فروشی منظور میشود اگر نسبت به فعالیت بساز و به فروشی مالیاتی تعلق نگیرد و یا مالیات متعلق کمتر از مالیات نقل و انتقال قطعی اعیان باشد، به مالیات نقل و انتقال قطعی پرداختی اکتفا خواهد شد. حال اگر مؤدی برابر حکم قانون معاف از پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی بوده باشد این معافیت بالطبع موجب آن نخواهد شد که مؤدی موصوف در اجرای حکم دیگر قانون یعنی ماده 77 یاد شده متضرر و نسبت به کل درآمد حاصل از فروش اعیان مشمول مالیات بساز و به فروشی واقع شود.
بنابر این درخصوص مؤدیان مشمول معافیت موضوع ماده 69 پیش گفته، مواقعی که بابت فعالیت بساز و به فروشی مالیاتی به آنان تعلق گیرد، چنانچه این مالیات معادل یا کمتر از حد مالیات نقل و انتقال قطعی اعیان باشد، باید از مطالبه و وصول آن خودداری شود و اگر مالیات مزبور بیش از حد مالیات نقل و انتقال قطعی اعیان فروش رفته باشد، لازم است پس از احتساب مالیات بساز و به فروشی معادل مالیات نقل و انتقال اعیان مورد بحث (ولو چنین مالیاتی به دلیل معافیت وصول نشده است) از آن کسر و مابقی به عنوان مالیات بر درآمد بساز و به فروشی مورد مطالبه قرار گیرد. یادآور میشود دستورالعمل موضوع این بخشنامه به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی هم رسیده است.
مرتضی محمدخان- وزیر امور اقتصادی و دارایی
575
منسوخ
71799/ت 438 هـ
6 اسفند 1373
آییننامه
آییننامه اجرایی بند (د) تبصره 8 قانون بودجه سال 1373 کل کشور
574
31/135522/58802
1 اسفند 1373
بخشنامه
رفع ناهماهنگی در امر ممنوعیت خروجی بدهکاران مالیاتی
ضمن ارسال تصویر نامه شماره 46-15-87 مورخ 14/10/73 معاونت محترم اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) و به منظور رفع هرگونه ناهماهنگی موجود در امر ممنوعیت خروج از کشور بدهکاران مالیاتی موضوع ماده 202 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی آن موارد زیر اکیداً متذکر میگردد:
1- کلیه واحدهای مالیاتی شهرستانها میبایست از طریق ادارات کل امور اقتصادی و دارایی ذیربط و همچنین واحدهای مالیاتی تهران به وسیله ادارات کل مالیاتی مربوط و عنداللزوم اداره کل وصول و اجرا مالیاتهای تهران به شرح 2 فقره نمونه فرمهای پیوست و از طریق اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی نسبت به ممنوعیت خروج از کشور بدهکاران مالیاتی و یا رفع ممنوعیت خروج آنان اقدام نمایند لذا بدینوسیله اختیارات تفویض شده به مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استانها به موجب بخشنامه شماره 9842-05/04/64 مبنی بر مکاتبه با ادارات گذرنامه در رابطه با ممنوعیت خروج بدهکاران مالیاتی ملغیالاثر میباشد.
2- سعی گردد با رعایت دقیق مفاد بخشنامه وزارتی شماره 1975/3973-5/30 مورخ 27/01/69 از کلیه امکانات قانونی برای به حیطه وصول درآمدن مطالبات مالیاتی استفاده به عمل آید و تنها در مواردی که تأمین مالیات، علیرغم مقررّات مزبور امکانپذیر نباشد نسبت به ممنوعالخروج شدن بدهکاران مالیاتی اقدام شود.
3- در مواردی که ممنوعیت خروج از کشور بدهکاران مالیاتی و یا رفع آن جنبه اضطراری داشته باشد ادارات کل مذکور میبایست از طریق فاکس یا هر وسیله سریع دیگر مراتب را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی اعلام نمایند تا در اسرع وقت اقدام لازم به عمل آید.
لازم به یادآوری است که معاونت اطلاعات ناجا به موجب نامه شماره 46-15-87- مورخ 11/11/73 از تاریخ 24/11/73 از پذیرفتن مستقیم نامه ادارات مالیاتی در رابطه با ممنوعیت خروج بدهکاران مالیاتی معذور میباشد.
احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی
573
30/4/12205
1 اسفند 1373
شورای عالی مالیاتی
بخشودگی جریمه تأخیر
100، 190
گزارش شماره 3346-5/30-06/10/73 دفتر فنی مالیاتی در مورد امکان استفاده مؤدیان مشمول تبصره 6 ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی آن از حکم تبصره 1 ماده 190 حسب ارجاع معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح و پس از بحث و تبادل نظر به شرح زیر اعلام رأی گردید.
مقصود اصلی از بخشودگی جرایم مذکور در تبصره 1 ماده 190 قانون یاد شده تسریع در قطعیت مالیات و مختومه شدن پرونده امر میباشد، بنابراین در مورد مؤدیان مشمول تبصره 6 ماده 100 که مالیات تشخیص شده بدون مراجعه به ممیزکل به موجب حکم قانون (با رعایت استثنای مذکور در قسمت اخیر تبصره) قطعی است، مؤدیان ذیربط به طریق اولی محق به استفاده از حکم تبصره 1 ماده 190 خواهند بود.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- علی افرا- محمد رزاقی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- عینالله علاء- غلامحسن هدایت عبدی- محمدعلی سعیدزاده
572
30/4/12204
1 اسفند 1373
شورای عالی مالیاتی
عدم شمول جایزه خوش حسابی به مالیاتهای تکلیفی
104، 190
گزارش شماره 4113-5/30-18/11/1373 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی دایر بر طرح این مسئله که آیا مالیاتهای تکلیفی پرداختی توسط مکلفین به کسر و پرداخت مالیات به حساب زیر پرداخت مؤدی منظور و مشمول جایزه خوش حسابی مقرر در ماده 190 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 خواهد بود یا خیر، حسب ارجاع آن مقام در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم در جلسه مورخ 29/11/1373 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مورد بررسی و شور و تبادل نظر قرار گرفته در این باره به شرح زیر مبادرت به صدور رأی گردید:
چون درخصوص مالیاتهای تکلیفی، پرداختکنندگان حسب تکلیف قانونی ملزم به کسر و پرداخت مالیات به نرخ مقرر قانونی بوده و به هیچوجه نیت مؤدی (صاحب درآمد) مؤثر در پرداخت یا عدم پرداخت به موقع نمیباشد، علیهذا کسر و پرداخت مالیاتهای مذکور سبب شمول جایزه خوش حسابی معادل 4% نخواهد بود.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- علی افرا- محمد رزاقی- غلامحسن هدایت عبدی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- عینالله علاء- محمدعلی سعیدزاده
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد