توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
560
10595/4/30
21 دی 1373
شورای عالی مالیاتی
معافیت مالیات حقوق آزادگان
گزارش شماره 37/31349-27/09/73 اداره کل مالیات بر شرکتها عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی، در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی آن در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. ابهام مطروحه در گزارش مذکور امکان یا عدم امکان استفاده آزادگان از معافیت مالیات بر درآمد حقوق میباشد.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با ملاحظه قانونی حمایت از آزادگان مصوب 13/09/68 مجلس شورای و آییننامه مربوط به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
چون در ماده 19 «قانون حمایت از آزادگان (اسرای آزادشده) بعد از ورود به کشور مصوب 13/09/68» مشعر بر تکلیف وزارت متبوع به اعطای 50% تخفیف مالیاتی به آزادگان که با مشکلات مالی مواجه هستند و همچنین ماده 2 آییننامه موضوع ماده 28 قانون یاد شده مصوب هیأت وزیران طی شماره 48760/ت 408 ه- 06/09/1370 دایر بر تفویض اختیار به ممیزین کل مالیاتی برای اعطای تخفیف هیچگونه قید و حصری از حیث منابع مختلف مالیاتی وجود ندارد، استفاده آزادگان از معافیت مالیات بر درآمد حقوق مطابق آییننامه مذکور حسب نظر ممیزکل مالیاتی ذیربط بلامانع است.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- غلامحسن هدایت عبدی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- علی افرا- عینالله علاء- محمدعلی سعیدزاده
559
55630
20 دی 1373
بخشنامه
خودداری از صدور برگ تشخیص معاف برای املاک
157
نظر به اینکه صدور برگ تشخیص معاف و همچنین تهیه گزارش سالانه برای املاک و مستغلات مسکونی مالک علاوه بر هزینه و بار مالی زیاد مستلزم صرف قسمت عمدهای از اوقات مأمورین مالیاتی ذیربط نیز میباشد، لذا به لحاظ صرفهجویی در هزینهها و بکارگیری اوقات مأمورین مالیاتی در امر رسیدگی به پروندههای مهمتر و مشمول مالیات و با عنایت به مفاد 157 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 که بر نحوه مطالبه مالیات به وسیله برگ تشخیص تأکید شده است مقرر میدارد:
1- در مواردی که مؤدیان مالیات بر درآمد در مواعد مقرر قانونی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری نمودهاند و یا مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نمیباشند و درآمد تعیین شده برای آنان کمتر از میزانی است که مشمول مالیات بر درآمد گردند مقتضی است مأمورین مالیاتی ذیربط صرفاً به تهیه گزارش رسیدگی که به تأیید سرممیز مالیاتی میرسد اکتفا نموده و از صدور برگ تشخیص معاف خودداری نمایند و در پایان هرماه فهرست این دسته از مؤدیان را نزد ممیزکل مالیاتی مربوط ارسال دارند.
2- در مورد املاک و مستغلات مورد استفاده مالکین که یکبار گزارش مسکونی مالک برای آنها تهیه و در پرونده مربوط نیز ضبط میباشد، مادام که حسب تحقیقات لازم اجاری بودن ملک برای مأمورین تشخیص ذیربط احراز نگردیده از تهیه مجدد گزارش مسکونی مالک برای سالهای بعد خودداری گردد.
احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی
558
117
17 دی 1373
دیوان عدالت اداری
معافیت بنیاد مستضعفان مانع از اخذ گواهی نمیگردد.
187
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: سرپرست اموال و داراییهای بنیاد مستضعفان و جانبازان استان مازندران
طرف شکایت: وزارت امور اقتصادی و دارایی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 13661/1163/5/30-27/04/71 وزیر امور اقتصادی و دارایی
مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در بخشنامه فوقالذکر از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخواست نموده که آن سازمان به دفاتر اسناد رسمی دستور دهد که ثبت کلیه معاملات فقط با پرداخت مالیات امکانپذیر است بدون اینکه در این بخشنامه نهادهای انقلاب (موضوع ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 66 مجلس شورای اسلامی و تصویبنامه شماره 116462/ ق-255-06/04/68 هیأت وزیران که نهادهای انقلابی را احصا نموده و بنیاد جانبازان را نیز از جمله نهادهای انقلابی برشمرده است) را مستثنی کرده باشد بنابراین با شرح فوق و به دلایل زیر ابطال آن بخشنامه مورد استدعاست:
1- نظر صریح مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه شماره 4531/0-28/04/71 ریاست بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی مبنی بر معافیت از پرداخت مالیات در کلیه فعالیتهای اقتصادی که فرمودند «بسمه تعالی با توجه به اینکه درآمد و سود حاصل از کارهای اقتصادی بنیاد مستضعفان و جانبازان در امور حمایتی جانبازان و مردم مستضعف و محروم مصروف میگردد لذا با پیشنهاد جنابعالی تا اطلاع بعدی موافقت میشود.»
2- بند 2 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم نهادهای انقلاب اسلامی را از پرداخت مالیات معاف کرده است در جهت تعیین موضوع هیأت دولت در تصویبنامه 06/04/68 نهادهای انقلابی معاف از پرداخت مالیات را که یکی از آنها بنیاد مستضعفان و جانبازان میباشد نام برده است که این تصویبنامه تحت نامه مورخ 22/08/68 به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ گردیده متأسفانه وزیر امور اقتصادی و دارایی تحت بخشنامه شماره 13661/1163/5/30-27/04/71 که به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ شده است بخشنامه سابق را کان لم یکن تلقی نموده است صادرکننده بخشنامه به قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب مورخ 07/02/71 مجلس شورای اسلامی استناد نموده در حالی که در قانون فوقالذکر هیچ اشاره به خروج نهادهای انقلابی از پرداخت مالیات نشده است وزیر امور اقتصادی و دارایی علاوه برآن قانون به ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 66 که به طور کلی معامله تمام اشخاص را تابع آن قانون دانسته است استناد نموده درحالیکه همانطوری که مستحضرید عام، خاص مصرحه را از اعتبار خارج نمیکند چرا که علیرغم عمومیت ماده 187 بند 2 ماده 2 همان قانون به صراحت نهادهای انقلابی را از پرداخت مالیات معاف دانسته است و نظر به اینکه هیچ قانون لاحق قانون فوق را نسخ نکرده است مستدعی است نسبت به ابطال بخشنامه شماره 13661/1163/5/30-27/04/70 عنایت فرمایند نماینده قضایی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 7006-91 مورخ 11/08/72 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 3108-5/30-01/08/72 مدیرکل دفتر فنی مالیاتی نموده است.
در نامه اخیر آمده است گذشته از اینکه مقررّات صدر ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم به طور کلی ناظر به وظایف دفاتر اسناد رسمی مبنی بر اخذ گواهی انجام معامله و قید شماره و مرجع صدور آن در سند معامله میباشد و انجام تکالیف قانونی مذکور ارتباطی به شمول یا عدم شمول مالیات که تشخیص و تطبیق آن با مقررّات از وظایف مأموریت تشخیص است ندارد، همچنین بخشنامه مورد نظر نیز با توجه به مقررّات اصلاحی مصوب 07/02/71 قانون مالیاتهای مستقیم و به منظور تأکید در انجام تکالیف قانونی دفاتر اسناد رسمی در اجرای مقررّات ماده یاد شده صادر گردیده است و بدیهی است که معافیتهای مالیاتی در موقع رسیدگی و صدور گواهی انجام معامله موضوع ماده مذکور مد نظر مأمورین ذیربط قرار میگیرید. ضمناً نحوه اجرای فرمان مقام معظم رهبری درخصوص معافیت مالیاتی بنیاد مستضعفان و جانبازان طی دستورالعمل شماره 12281-24/04/72 به کلیه واحدهای مالیاتی و بنیاد مذکور ابلاغ گردیده است. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالسلام والمسلمین اسماعیل فردوسیپور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره و با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
رأی هیأت عمومی
با توجه به عموم و اطلاق ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 66 مبنی بر تکلیف صاحبان دفاتر اسناد رسمی به ثبت معاملات پس از اخذ گواهی معامله از حوزه مالیاتی مربوط و لزوم تشخیص مصادیق معاف از پرداخت مالیات توسط مراجع صلاحیتدار بخشنامه شماره 13661/1163/5/30-27/04/71 مغایر قوانین معتبر در تاریخ صدور بخشنامه تشخیص داده نمیشود.
اسماعیل فردوسیپور- رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
557
30/4/1004
7 دی 1373
شورای عالی مالیاتی
معافیت فروش آب برای مصارف کشاورزی
81
گزارش شماره 3141/5/30-07/09/73 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی با عطف توجه به نامه شماره 22/19444-17/08/73 معاونت وزارت نیرو در امور آب و نامه شماره 4023/440-04/08/73 سازمان آب منطقهای فارس- بوشهر- کهکیلویه و بویراحمد، مبنی بر اینکه در مورد تعلق مالیات بر درآمد حاصل از فروش آب به منظور مصارف امور کشاورزی دو نظر مغایر یکی مشعر بر تعلق مالیات و دیگری مبنی برمعافیت مالیاتی به استناد ماده 81 قانون مالیاتهای مستقیم ابراز شده است حسب ارجاع مشارالیه و در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی مطرح است، هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از بحث و تبادل نظر به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
رأی اکثریت
از مواد 105 تا 109 به ویژه ماده 106 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 45 و اصلاحیههای بعدی و ماده 81 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی که جایگزین قانون یاد شده فوق گردیده و از اول سال 1368 به اجرا گذارده شده است و ماده یک آییننامه اجرایی لایحه قانونی واگذاری و احیا اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران مصوب 31/02/59 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران چنین مستفاد میشود که فروش آب به منظور مصارف امور کشاورزی مشمول معافیت مذکور در ماده 81 قانون میباشد.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- غلامحسین هدایت عبدی- سید محمود حمیدی- عینالله علاء- علیاکبر نوربخش
نظر اقلیت
نظر به اینکه در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیههای بعدی آن، با وجود برقراری معافیت برای درآمد حاصل از کلیه فعالیتهای کشاورزی در ماده 109 قانون مذکور، جداگانه برای فروش آب طی ماده 106 آن قانون معافیت به طور صریح پیشبینی شده بوده حال آنکه در ماده 81 و دیگر مواد قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی هیچگونه اشارهای بر معافیت این نوع درآمد نشده است، همچنین ماده 2 لایحه قانونی اصلاح پارهای از مواد قانون کار کشاورزی مصوب 20/02/1359 شورای انقلاب اسلامی و نیز اصلاحی آن مصوب 15/04/59 دلالتی بر اینکه فروش آب به تنهایی از مصادیق کار کشاورزی باشد ندارد، اقلیت درآمد حاصل از فروش آب را مشمول معافیت نمیداند.
محمد طاهر- محمد رزاقی- محمدعلی سعیدزاده
556
30/4/9476
23 آذر 1373
شورای عالی مالیاتی
خلع ید از سرقفلی بر اساس رأی دادگاه
52، 59، 119
گزارش شماره 2900-5/30-25/08/1373 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مقام درجلسه مورخ 06/09/1373 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. گزارش مذکور دایر بر طرح این مسئله است که «آیا امر تخلیه محل مورد اجاره بدون پرداخت حق واگذاری محل به مستأجر و تحویل آن به موجر توسط اداره اول اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت (به علت عدم پرداخت اجاره بهاء) به موجب اسقاط حق واگذاری مستأجر و ایجاد درآمد مشمول مالیات برای موجر میگردد یا خیر.»
ضمناً دفتر فنی مالیاتی نظر خود را چنین اعلام نموده است که اگر تخلیه محل کسب به موجب رأی دادگاه یا اجرای ثبت بدون پرداخت حق واگذاری (سرقفلی) محل به مستأجر صورت گیرد، چون حق مذکور قانوناً از مستأجر ساقط میگردد و اسقاط حقوق در اینگونه موارد موجب کسب درآمد برای مالک محسوب نمیشود، بدین لحاظ و نیز به دلیل عدم انطباق با مفاد ماده 119 قانون مالیاتهای مستقیم، مطالبه مالیات بر درآمد اتفاقی از مالک مورد نخواهد داشت.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 پس از شور و تبادل نظر راجع به موضوع مطروحه به شرح زیر اعلام رأی مینماید:
تخلیه محل مورد اجاره بدون پرداخت حق واگذاری به مستأجر و تحویل آن به موجر براساس احکام قطعی دادگاهها و یا اقدامات اجرایی طبق مقررّات مربوط، از مصادیق ماده 119 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 نبوده، ارزش حق واگذاری محل مذکور مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی نمیباشد، فلذا اظهارنظر دفتر فنی مالیاتی به شرح پیش گفته مورد تأیید است.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- غلامحسین هدایت عبدی- سید محمود حمیدی- عینالله علاء- علیاکبر نوربخش- محمدعلی سعیدزاده- محمد رزاقی
نظر اقلیت
در صورتی که حق واگذاری به موجب سند رسمی و یا دیگر اسناد و مدارک مورد قبول متعلق به موجر نبوده باشد. موضوع از مصادیق درآمد غیرنقدی بلاعوض تحصیل شده مقرر در ماده 119 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی بوده و از این بابت موجر مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی میباشد.
محمد طاهر
555
30/5/3558/50158
22 آذر 1373
بخشنامه
تاریخ صدور پروانه تأسیس و اصلاحیه قانون
97، 98، 132، 146
نظر به اینکه مقررّات مواد 97 و 98 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیههای آن و همچنین مواد 132 و 146 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی در ارتباط با معافیت مالیاتی کارخانجات و واحدهای تولیدی است که پروانه تاسیس، کارت تأسیس یا کارتشناسایی آنها حسب مورد، تاپایان روز ششم اردیبهشتماه 1371 از وزارتخانههای ذیربط صادر شده است بنابراین توجه خواهند داشت که مقررّات ماده 132 اصلاحی قانون اخیرالذکر که در تاریخ 07/02/1371 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است ناظر به آن دسته از واحدهای تولیدی واجد شرایط خواهد بود که مجوز تأسیس آنها از 07/02/1371 به بعد صادر شده یا بشود.
احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی
554
20 آذر 1373
قانون
قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
حضرت حجتالسلام و المسلمین جناب آقای هاشمیرفسنجانی ریاست جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 32193 مورخ 30/09/1372 دولت درخصوص برنامه دوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 20/09/1373 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال میگردد.
رییس مجلس شورای اسلامی-علیاکبر ناطق نوری
شماره: 14002-22/09/1373
سازمان برنامه و بودجه
قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیستم آذرماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 3586- ق مورخ 21/09/1373 واصل شده است به پیوست جهت اجرا ابلاغ میگردد.
اکبر هاشمیرفسنجانی- رییسجمهور
(قسمتی از) قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
از تبصره 19
ک- به منظور تسریع و تسهیل در اجرای طرحهای زیربنایی تولید و انتقال نیرو اجازه داده میشود تمام سود ویژه مربوط به عملکرد در بودجههای سنواتی شرکتهای برق منطقهای و توانیر سازمان برق ایران و سازمان آب و برق خوزستان با تصویب مجمع عمومی شرکتهای یاد شده جهت انجام هزینههای سرمایهای طرحهای شرکتهای مذکور اختصاص یابد.
از تبصره 30
(الف)- وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغی را که بابت مالیات عملکرد سالهای 1373 لغایت 1377 شرکت ملی صنایع پتروشیمی، وصول خواهد نمود حداکثر تا معادل ریالی مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون (2.200.000.000) دلار تعهدات خارجی شرکت مذکور، از محل اعتباراتی که به همین منظور به صورت جمعی و خرجی در قوانین بودجه کل کشور پیشبینی میشود، در وجه شرکت نامبرده مسترد نماید تا منحصراً برای بازپرداخت تعهدات خارجی فوقالذکر مورد استفاده قرار گیرد مبالغی که در اجرای این تبصره در وجه شرکت یاد شده پرداخت میشود، حسب مورد به حساب افزایش سرمایه دولت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی منظور خواهد گردید.
ب- شرکت ملی صنایع پتروشیمی مکلف است مادام که تعهدات خارجی موضوع این تبصره به طور کامل بازپرداخت نشده است، ذخیره استهلاک سالانه خود را منحصراً طبق بودجههای مصوب به عنوان بخشی از منابع تأمین تعهدات مذکور مورد استفاده قرار دهد.
از تبصره 67
الف- اجازه داده میشود مبلغ پنج درصد ریال از هرنخ سیگار وارداتی و تولید داخل دریافت شود و به حساب درآمد عمومی کشور واریز گردد. صدردرصد درآمد حاصل از محل اعتباری که همه ساله به همین منظور در قانون بودجه کل کشور منظور میگردد، در اختیار سازمان تربیت بدنی قرار خواهد گرفت تا طبق آییننامهای که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید برای سالمسازی عامه از طریق توسعه فضاهای ورزشی و ارائه خدمات مربوط هزینه نماید.
ب- کلیه کارخانجات صنعتی مؤظفند معادل یک در هزار درآمد سالانه خود را به حساب خزانه واریز نمایند. دولت مؤظف است معادل صددرصد مبلغ مذکور را در لوایح بودجه سالانه برای توسعه فضاهای ورزشی سازمان تربیت بدنی منظور نماید.
553
منسوخ
122989/31
19 آذر 1373
بخشنامه
اجرای صحیح مقرارات با توجه به بند 5 تبصره 34 بودجه سال 73 کل کشور
552
منسوخ
30/4/9141
15 آذر 1373
شورای عالی مالیاتی
فعالیت در مناطق جنگ زده
551
منسوخ
30/5/3432/48084
14 آذر 1373
بخشنامه
حوزۀ صلاحیتدار صدور گواهی املاک بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان و بنیاد 15 خرداد
187
550
منسوخ
30/4/8556/45308
30 آبان 1373
بخشنامه
ارسال فرم اظهارنامه برای مؤدیان مالیاتی
53، 96
549
منسوخ
30/4/8518/15468
29 آبان 1373
دستورالعمل
دستورالعمل رسیدگی به مالیات شرکتهای تأسیساتی
53، 104، 244
548
منسوخ
30/5/3210/43986
24 آبان 1373
بخشنامه
مالیات اراضی بایر، پس از خروج از شمول مالیات بر اراضی بایر
12
547
12571/ت 33هـ
23 آبان 1373
آییننامه
آییننامه اجرایی ماده 144 قانون
144
وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 15/08/1373 بنا به پیشنهاد شماره 29192/405856/30 مورخ 29/06/1373 وزارت امور اقتصادی و دارایی و موافقت وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و آموزش عالی و به استناد ماده 144 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371 آییننامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود.
آییننامه اجرایی ماده 144 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم:
ماده 1- مراکز مجاز و رسمی پژوهشی و تحقیقاتی به منظور استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده 144 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مکلفاند، اظهار نامه، ترازنامه و حساب سود و زیان، فهرست طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام شده سال مالی مربوط و نیز فهرست طرحهای در دست اجرای خود را به ضمیمه اظهارنامه و و صورتهای مالی مذکور به حوزه مالیاتی مربوط تسلیم نمایند.
تبصره- عدم رعایت ضوابط و تکالیف فوق سبب حذف معافیت یا شمول مالیات خواهد بود.
ماده 2- درآمدهای حاصل از فعالیتهای غیرپژوهشی و تحقیقاتی و نیز سایر درآمدهای غیرمرتبط با وظایف اصلی تحقیقات برابر مقررّات مشمول مالیات است.
ماده 3- ابطال پروانه در طول سال مالی به دلیل عدم رعایت مقررّات موجب حذف معافیت مربوط به طرحهای موضوع آن پروانه در همان سال خواهد بود.
ماده 4- عدم رعایت ضوابط مربوط به هر طرح موجب حذف معافیت در حدود درآمدهای ناشی از آن طرح خواهد شد.
حسن حبیبی - معاون اول رییسجمهور
546
30/5/3019/43326
22 آبان 1373
بخشنامه
معافیت پرداخت حقوق مربوط به ایام مرخصیهای استفاده نشده کارکنان
91
نظر به اینکه طبق صراحت رأی شماره 3901/4/30-29/04/1373 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی، حقوق و فوقالعادههای مربوط به ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده مستخدمین رسمی در صورتی مشمول مقررّات بند 5 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی بوده و از پرداخت مالیات معاف خواهد بود که وجوه مذکور به استناد تبصره ذیل ماده 2 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی مصوب 27/10/1366 مجلس شورای اسلامی و صرفاً به هنگام بازنشستگی یا در زمان از کار افتادگی مورد مطالبه قرار گرفته و پرداخت گردد. بنابراین توجه خواهند داشت در سایر موارد وجوه پرداختی بابت حقوق و فوقالعادههای ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده حقوقبگیر طبق مقررّات فصل سوم از باب سوم قانون فوقالذکر مشمول مالیات بوده و پرداختکننده مکلف به کسر وواریز مالیات متعلق در موعد مقرر خواهد بود.
همچنین توجه خواهند داشت که تاریخ صدور و ابلاغ رأی مذکور و مؤثر در تاریخ اجرای قانون نمیباشد.
احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی
545
منسوخ
11609/ت 319هـ
17 آبان 1373
تصویبنامه
اعلام شماره حساب برای تأسیس دانشگاه علمی و کاربردی صنایع و معادن
172
544
30/5/2736
9 آبان 1373
بخشنامه
جریمه دیرکرد نیز مشمول بخشودگی میباشد.
190، 239
اداره کل مالیات بر شرکتها
بازگشت به نامه شماره 08/37/359 مورخ 16/07/1373 ممیز کلی 08/37 آن اداره کل و بنا به صراحت تبصره یک ماده 190 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم که مقرر میدارد در موارد مذکور در ماده 239 این قانون هرگاه مؤدی برگ تشخیص صادره را قبول و یا با ممیزکل توافق نماید و یا نسبت به پرداخت مالیات متعلقه یا ترتیب پرداخت آن اقدام کند از هشتاد درصد جرایم مقرر در این قانون معاف خواهد بود بدیهی است مقررّات مذکور شامل جریمه دیرکرد پرداخت مالیات ابرازی مؤدی نیز خواهد بود.
محمدعلی خوشاخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی
543
24911
7 آبان 1373
بخشنامه
نحوه وصول مالیات از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)
نظر به اینکه مقام معظم رهبری طی احکامی وصول مالیات از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام قدس سرهالشریف بابت سود سهام و درآمد حاصل از فعالیتهای را منع و مقرر فرمودهاند که در مورد این ستاد نیز مانند بنیاد مستضعفان عمل شود بدینوسیله دستورالعمل به شرح زیر را جهت اجرا ابلاغ مینماید:
1- انتقالات اموال موضوع فرمان مورخ 06/02/1368 حضرت امام (ره) همانطور که قبلاً طی رأی شماره 3640/4/30-04/05/1371 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی اعلام گردیده معاف از پرداخت مالیات میباشد و درخصوص سود سهام و درآمدهای حاصل از سایر فعالیتهای اقتصادی ستاد هم خواه مربوط به قبل از تاریخ صدور حکم اولیه مقام معظم رهبری (20/05/1373) باشد یا بعد از آن، به ترتیب مذکور دربندهای آتی عمل خواهد شد.
2- کلیه شرکتها و مؤسساتی که ستاد مذکور درآنها مشارکت مستقیم دارد، همانند سایر مؤدیان مکلف به انجام وظایف قانونی خود از حیث تسلیم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان به حوزههای مالیاتی ذیربط میباشند و نحوه رسیدگی و اقدام تا مرحله قطعیت و وصول مطابق قواعد و مقررّات جاری مالیاتی در مورد آنها مجری خواهد بود.
3- کلیه مؤدیان و حوزههای مالیاتی مربوط مکلفاند مالیاتهای متعلق به سهم ستاد اعم از 10% مالیات شرکت، مالیات سود سهام متعلق به ستاد و مالیات اندوخته سهم ستاد در کلیه مقاطع اعم از مالیات ابرازی علیالحساب قطعی و یا هرگونه پرداخت دیگر را مستقیماً به حساب جاری شماره 1730 ستاد نزد بانک ملی ایران شعبه خیابان جم واریز و ضمن نگهداری نسخهای از رسید واریز وجه در پرونده امر نزد حوزه یک نسخه را به دفتر معاونت درآمدهای مالیاتی و یک نسخه را هم به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ارسال نمایند.
ضمناً ستاد اجرایی یاد شده 1% وجوه واریز شده به حساب اخیرالذکر را در پایان هرماه به حساب جاری شماره 530074 امور مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی نزد بانک ملی ایران شعبه ارک تهران پرداخت خواهد نمود.
4- انتقالات قطعی حق واگذاری محل املاک متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از پرداخت مالیات معاف است لیکن شرکتهایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به ستاد است در موقع انتقال قطعی املاک یا حق واگذاری محل متعلق به خود مشمول مالیات به نرخ ماده 59 قانون مالیاتهای مستقیم میباشند و حوزههای مالیاتی پس از وصول مالیات گواهی انجام معامله صادر خواهند نمود منتهی از این مالیات سهم متعلق به ستاد باید به ترتیب بندهای بالا به حساب جاری 1730 مذکور در فوق واریز گردد.
5- این دستورالعمل شامل مالیات حقوق و سایر مالیاتهای تکلیفی نبوده و مالیاتهای مزبور کماکان طبق مقررّات توسط ستاد و یا شرکتها و مؤسسات مورد نظر از مبالغ پرداختی کسر و به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز خواهد شد.
6- به منظور احتساب و واریز مالیاتهای تکلیفی مکسوره از شرکتها و مؤسسات متعلق به ستاد یا شرکتها و مؤسساتی که ستاد در آنها مشارکت مستقیم دارد به حساب مالیاتی ویژه ستاد هر ماهه ادارات کل مالیاتی تهران و حسب مورد ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها براساس رسیدهای ارائه شده مربوط به مالیاتهای مکسوره توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از شرکتها و مؤسسات نامبرده قدر سهم ستاد را پس از وضع مالیاتهای استردادی احتمالی از محل موجودی حسابهای مالیاتی وزرات امور اقتصادی و دارایی به حساب 1730 پیش گفته واریز خواهند نمود.
مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
542
30/4/7073/24659
1 آبان 1373
بخشنامه
معافیت مالیات استان حضرت عبدالعظیم
105
نظر به دستور حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و شرکتهایی که تمام سرمایه یا سهام آنان متعلق به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم است از پرداخت مالیات بر درآمد معاف میباشند. همچنین در شرکتهایی که قسمتی از سرمایه یا سهام آنها متعلق به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم است، آن قسمت از درآمد مشمول مالیات شرکت که به سهم سرمایه یا سهام آستان تعلق میگیرد از پرداخت ده درصد مالیات شرکت و سایر مالیاتهای موضوع بند (د) ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی معاف خواهد بود. مقتضی است مراتب راجهت اجرا به واحدها و مسؤولین ذیربط ابلاغ نمایند.
مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
541
24901
28 مهر 1373
بخشنامه
چگونگی اجرای بند (د) تبصره 8 بودجه سال 1373کل کشور
سازمان حسابرسی
بازگشت به نامه شماره 301/1/م مورخ 17/07/1373 موضوع چگونگی اجرای بند (د) تبصره (8) قانون بودجه سال 1373 کل کشور، اعلام میدارد:
1- همانطور که طی نامه شماره 12728/1221/61 مورخ 25/04/1373 اعلام گردیده است با توجه به اصول متداول حسابداری و عرف و استانداردهای مورد عمل، منظور از «سود ناخالص» مندرج در بند (د) تبصره یاد شده «مابهالتفاوت بهای تمام شده کالای فروش رفته و فروش» بوده و نظرات ابرازی آن سازمان مطروح در نامه مذکور مؤثر در حکم بند مزبور نمیباشد.
2- با عنایت به اینکه مبانی احتساب رقم (2%) موضوع بند (د) تبصره فوقالذکر در ماده (1) آییننامه اجرایی بند مذکور «سود ناخالص سال قبل طبق صورتهای مالی مصوب مجمع عمومی» تصریح شده است لذا از نقطه نظر اجرایی ابهامی که محتاج بررسی و اقدام خاصی باشد، به نظر نمیرسد.
3- نظر به اینکه وجوه موضوع بند (د) تبصره (8) قانون بودجه سال 1373 کل کشور که به موجب حکم بند مذکور به مصارف خاصی اختصاص یافته است از جمله اعتبارات جاری، عمرانی و اختصاصی قانون مذکور نمیباشد، بنابراین یک ساله بودن مدت اجرای قانون بودجه مانع از مصرف مانده مصرف نشده آن در سالهای بعد برای اجرای پروژههای مصوب مربوط نخواهد بود.
مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد