توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

537

10430/ت 271هـ
11 مهر 1373
تصویب‌نامه
نظارت حضرت آیت الله مکارم شیرازی نسبت به مصرف ثلث مورد وصیت
24

وزارت امور اقتصادی و دارایی

هیأت وزیران در جلسه مورخ 06/07/1373 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند 3 ماده 24 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 تصویب نمود:

نظارت آقای مکارم‌شیرازی نسبت به مصرف ثلث مورد وصیت موضوع نامه شماره 11393/1104/5/30 مورخ 14/04/1373 وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان مرجع نظارت، مورد قبول دولت است.

حسن حبیبی - معاون اول رییس‌جمهور

536

33674
9 مهر 1373
بخش‌نامه
وصول درصدی از مالیات، هنگام توافق ممیزین کل و هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی
163، 238

با وجود آنکه قبلاً تأکید شده بود در موقع مراجعه مؤدیان به آقایان ممیزین کل یا هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی و اعمال تخفیف و جلب توافق آنان، درصدی از مالیات با تنظیم قبض مالیاتی و پرداخت آن به بانک، به عنوان علی‌الحساب از مؤدیان وصول و شماره قبض حسب مورد ظهر برگ تشخیص مالیات یا متن رأی منعکس گردد، مع‌الوصف بررسی پرونده‌ها به صورت نمونه‌گیری، حکایت از عدم رعایت کامل این دستور دارد. مقتضی است به مراجع مزبور مجدداً یادآوری نمایند در موارد توافق با مؤدیان به تناسب تخفیف اعطایی، درصدی از مالیات را به ترتیب فوق وصول و آمار وصولی از این طریق را در پایان هر ماه گزارش نمایند.

ضمناً لازم است به تعداد کافی قبض مالیاتی در دسترس این مراجع قرار داده شود.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

535

30/4/6026/21413
28 شهريور 1373
بخش‌نامه
تمدید وصول 3% سهم شهرداری‌ها بعد از 1368

با عنایت به نامه شماره 48062-21/06/1373 دفتر ریاست جمهوری منضم به تصویر نامه شماره 38147-13/06/1373 معاون محترم حقوقی و امور مجلس رییس‌جمهور و سوابق و مکاتبات مربوط دایر بر موافقت و دستور مقام محترم ریاست جمهوری به وصول 3% درآمد مشمول مالیات قطعی شده به عنوان عوارض به نفع شهرداری‌ها بنا به اختیار قانونی ناشی از ماده 43 «قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1369» (که مدت اجرای آن نیز براساس تبصره 58 قانون بودجه سال 1373 کل کشور تمدید گردیده است)، مقرر می‌دارد حوزه‌های مالیاتی و مسؤولین وصول و اجرا همچنان برابر مقررّات و دستورالعمل‌های سابق نسبت به وصول و تخصیص عوارض مورد بحث بابت دوره عمل سال 1368 و سنوات بعد اقدام نمایند.

مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

534

30/4/3178
26 شهريور 1373
شورای عالی مالیاتی
جنس حق واگذاری محل در سند

گزارش شماره 583-5/30-07/04/1373 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی به انضمام سوابق مربوط حسب ارجاع آن مقام در جلسه مورخ 16/06/1373 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. متن گزارش مذکور عیناً عبارتست از:

همان‌گونه که استحضار دارند بعضی از مالکین، املاک تجاری خود را بدون دریافت هیچ‌گونه وجهی بابت حق واگذاری محل با سند رسمی به اجاره واگذار و موضوع عدم پرداخت سرقفلی از طرف مستأجر و نیز عدم ادعای سرقفلی در موقع تخلیه مورد اجاره به صراحت در اسناد تنظیمی قید می‌گردد. این دفتر تاکنون در موارد مذکور و در ارتباط با مقررّات مالیاتی به دلیل این‌که موجر سرقفلی مورد اجاره را طبق سند رسمی برای خود محفوظ داشته و مستأجر نیز ملزم گردیده که در آخر مدت یا هنگام فسخ سند اجاره بدون هیچ‌گونه ادعایی محل را تخلیه نماید، حق واگذاری محل (سرقفلی) را متعلق به مالک دانسته است، لکن اخیراً دفتر حقوقی بانک ملی ایران در ارتباط با خرید املاک استیجاری شعبات بانک که اسناد اجاره آن قبل از تاریخ تصویب ماده واحده قانون الحاق یک ماده به قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 15/08/1365 تنظیم گردیده و علی‌رغم این‌که در اسناد اجاری تنظیمی عدم پرداخت سرقفلی به موجر و عدم مطالبه وجهی از این بابت از طرف بانک در موقع تخلیه ملک صراحتاً قید گردیده است به استناد مقررّات قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 02/05/1356 و تبصره 2 ماده 19 قانون اخیرالذکر، حق واگذاری محل شعبات موصوف را متعلق به بانک دانسته و اعلام نموده که در ارزیابی ارزش املاک مورد معامله بهای ملک را پس از کسر حق کسب و پیشه پرداخت می‌نماید. و بدین ترتیب مطالبه مالیات حق واگذاری محل شعبات مذکور مورد ابهام مأمورین تشخیص مالیات و هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی قرار گرفته که منجر به استعلام از این دفتر شده است. علی‌هذا نظر به این‌که با عنایت به موارد استنادی بانک موصوف و همچنین رویه دادگاه‌ها در مورد اینگونه اسناد رسمی اجاره که عدم پرداخت سرقفلی در آن قید شده باشد به جز اسناد اجاره تنظیمی بعد از تصویب ماده واحده الحاق یک ماده به قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 15/08/1365 که صراحتاً حق واگذاری محل را در موارد یاد شده متعلق به موجر شناخته است در سایر موارد و اسناد اجاره تنظیمی قبل از 15/08/65 با استناد به تبصره 2 ماده 19 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 02/05/1356 و با التفات به ماده 30 قانون مزبور مبنی بر این‌که «کلیه طرق مستقیم یا غیرمستقیم که طرفین به منظور جلوگیری از اجرای مقررّات این قانون اتخاذ نمایند پس از اثبات در دادگاه بلااثر و باطل اعلام خواهد شد» حق واگذاری محل را متعلق به مستأجر شناخته و متفقاً بر این اساس رأی صادر می‌نمایند، که موضوع قابل تأمل می‌باشد (نظریه مورخ 22/12/64 مندرج در جلد دوم مجموعه نظرات قضات حقوقی 2- صفحه 50 بند 73 - مؤید رویه عمومی دادگاه‌های حقوقی در این زمینه است.) خواهشمند است نظر ارشادی خود را در این مورد اعلام و یا مقرر فرمایند موضوع در شورای عالی مالیاتی مطرح و مورد اظهارنظر قرار گیرد.

هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از بررسی موضوع و مطالعه ضمایم در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر در این باره اعلام رأی می‌نماید:

توضیحات دفتر فنی مالیاتی به شرح قسمت اخیر گزارش مزبور در حقیقت مشعر بر این است که در مورد املاکی که قبل از تاریخ 15/08/1365 واگذار گردیده، حتی در صورت قید عدم پرداخت وجه توسط مستأجر بابت سرقفلی در سند رسمی نیز حق واگذاری محل از آن مستأجر می‌شده است و دلیل قانونی آن هم حکم تبصره 2 ماده 19 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 02/05/1356 (با التفات به ماده 30 این قانون) می‌باشد. اما قابل ذکر است که این حکم به هر حال نسبت به پرونده مالیاتی مطروحه که مربوط به محل بانک ملی ایران واقع در خیابان فلسطین (شماره 156) به مالکیت آقای یداله محمدی است و حسب ضمایم، استعلام نظر شورای عالی مالیاتی به لحاظ آن صورت گرفته است، تسری ندارد زیرا طبق محتویات پرونده مالیاتی نامبرده، بین طرفین، در تاریخ 09/03/68 قرارداد جدیدی دایر بر تنفیذ شرایط مندرج در سند اجاری پیشین تنظیم گردیده که برابر این قرارداد مجدداً عدم تعلق حق واگذاری محل به بانک تنفیذ شده است و چون در تاریخ عقد قرارداد مذکور حکم ماده واحده الحاقی به قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 15/08/65 مجلس شورای اسلامی جاری بوده است لذا استناد به تبصره 2 ماده 19 یاده شده نسبت به مورد جایز نمی‌باشد و از لحاظ مقررّات مالیاتی حق واگذاری محل متعلق به مالک شناخته می‌شود. با این ترتیب در این مورد و موارد مشابه انتقال حق واگذاری برابر مقررّات قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن مشمول مالیات خواهد بود.

محمدتقی نژادعمران- علی‌اکبر سمیعی- محمد طاهر- محمد رزاقی- محمود حمیدی- داریوش آل‌آقا- علی‌اکبر نوربخش- محمدعلی سعیدزاده- حسن محمدیان

533

30/4/5808
21 شهريور 1373
شورای عالی مالیاتی
ترک محل سکونت یا کار
207، 208

گزارش شماره 59257/31-07/06/1373 اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی منضم به صورت‌جلسه معاونین ادارات کل مالیاتی تهران راجع به قانون یا غیرقانونی بودن ابلاغ اوراق مالیاتی به محل کسب یا سکونت مؤدی که قبلاً واگذار گردیده منتهی مؤدی از معرفی نشانی جدید خودداری و نسبت به ابلاغ به محل سابق نیز ایراد ننموده است، حسب ارجاع آن مقام در جلسه مورخ 16/06/1373 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. هیأت عمومی به استناد بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم پس از بحث و بررسی در این باره به شرح زیر اعلام رأی می‌نماید:

رأی اکثریت

بنا به نص صریح ماده 207 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 برای ابلاغ اوراق مالیاتی باید به محل کار یا سکونت مؤدی مراجعه نمود، خواه محل مذکور توسط مؤدی معرفی و یا وسیله حوزه مالیاتی مشخص شده باشد بنابراین اطلاق محل کار یا سکونت به محل کسب با سکونت سابق که اکنون واگذار گردیده است، صحیح نبوده در نتیجه ابلاغ به آن محل فاقد اعتبار قانونی خواهد بود. پس در مواردی که ترک محل کار یا سکونت محرز است و نشانی فعلی مؤدی هم روشن نیست مسؤولین امر باید مساعی لازم را برای دسترسی به محل کار یا سکونت وی به‌کار بندند، النهایه در صورت عدم موفقیت در این زمینه، ابلاغ باید طبق ماده 208 قانون مالیات‌های مستقیم انجام پذیرد با این توضیح که در این رابطه اوراق مالیاتی مربوطه به مالیات مستغلات مستثنی بوده تابع تبصره 2 ماده 208 یاد شده می‌باشد.

محمدتقی نژادعمران- محمد رزاقی- محمود حمیدی- علی‌اکبر نوربخش- عین‌الله علاء- محمدعلی سعیدزاده- حسین ملکی

نظر اقلیت:

نظر به این‌که مقررّات ماده 208 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماده 1366 مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه‌های بعدی آن ناظر به مواردی است که از مؤدی نشانی در دست نباشد. در صورتی که در پرونده مالیاتی سابقه ابلاغ به مؤدی و اطلاع وی از این موضوع و عدم ایراد به آن وجود داشته باشد، با عنایت به قسمت اخیر ماده 207 قانون یاد شده مادامیکه مؤدی محل دیگری به عنوان محل سکونت و یا کار اعلام نکند ابلاغ اوراق مالیاتی به همان نشانی قانونی و صحیح است. از این رو اقلیت ضمن تأیید بند یک صورت‌جلسه مورخ 24/05/1373 ابلاغ اوراق مالیاتی این قبیل مؤدیان حسب مقررّات ماده 208 قانون مذکور را صحیح نمی‌داند.

محمد طاهر- حسن محمدیان

532

31/15885/6176
14 شهريور 1373
بخش‌نامه
تاریخ اجرای ارزش معاملاتی
64

نظر به این‌که ارزش معاملاتی سال 1373 املاک تهران، شمیران، شهرری و حومه در تاریخ 06/02/1373 به تصویب نهایی کمیسیون تقویم املاک رسیده و حسب مقررّات ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن از تاریخ 07/07/1373 لازم‌الاجرا می‌باشد لذا توجه خواهند داشت گواهی‌های صادره قبل از 07/07/1373 که بر مبنای ارزش معاملاتی سال محاسبه می‌گردد تا تاریخ مذکور معتبر بوده و بنابراین درج اعتبار تاریخ مذکور در متن گواهی‌های صادره مود تأکید قرار گیرد تا مفاصا حساب‌هایی که بعد از تاریخ اجرا ارزش معاملاتی جدید به دفاتر اسناد رسمی ارائه خواهد شد مورد بررسی و محاسبه مجدد مالیات متعلقه به حوزه‌های مالیاتی ذی‌ربط عودت داده شود.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

531

30/4/4989/17933
14 شهريور 1373
بخش‌نامه
سابقه نباید ملاک تشخیص مالیات شود.
148، 152، 153، 237 94، 97، 98، 106،

به طوری که ملاحظه می‌شود برخی حوزه‌های مالیاتی در تشخیص درآمد مشمول مالیات منابع مختلف به خصوص مشاغل و اشخاص حقوقی، مفاد ماده 237 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 را نادیده می‌گیرند و به‌جای آنکه مبادرت به جمع‌آوری اطلاعات کافی نموده عوامل مختلف مربوط به فعالیت‌های مؤدی را در پرونده امر منعکس و آنگاه با ارائه دلایل موجه که بالطبع متضمن توجیه اقتصادی قابل قبول نیز نخواهد بود. اقدام به تعیین قرینه مناسب و در نهایت درآمد مشمول مالیات عادلانه بنمایند، صرفاً حسب رویه و عرف غلط منسوخه سابقه مالیاتی را ملاک عمل قرار می‌دهند و توجه به اصول مسلم مالیاتی و احکام قانون که به استناد آن حتی در صورت قبول دفاتر زیان وارده به مؤدی نیز باید پذیرفته شود و از سود سنوات آتی مستهلک گردد ندارند. البته مطالعه پرونده‌های مالیاتی سنوات گذشته و سوابق امر به منظور شناخت دقیق‌تر مؤدی و استخراج اطلاعات مورد نیاز در خیلی مواقع ضروری و اجتناب‌ناپذیر است اما هرگز نباید «سابقه» را بر واقعیات ترجیح داده آن را به عنوان مدرک بی‌چون و چرا در تشخیص درآمد مشمول مالیات قلمداد نمایند.

مراتب بالا را مؤکداً یادآور شده مقرر می‌دارد در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی احکام قانون مالیات‌های مستقیم به خصوص مقررّات موضوع مواد 94، 97، 98، 106، 148، 152، 153، 237 و نیز آیین‌نامه سازمان تشخیص و سایر آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را کاملاً مرعی دارند به طوری که کوچکترین حقی از مؤدیان محترم مالیاتی و همچنین دولت ضایع نگردد.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

530

30/5/1580
12 شهريور 1373
بخش‌نامه
ثبت اعتراض مؤدیان در دفتر حوزه مالیاتی
239

اداره کل مالیات بر شرکتها

بازگشت به نامه شماره 37/14860 مورخ 30/04/1373 و صرف‌نظر از نحوه ارسال اعتراض مؤدی به برگ تشخیص مالیات و با توجه به ماده 239 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و همچنین رأی شماره 19472/4/30 مورخ 23/11/1368 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی و بخش‌نامه وزارتی شماره 40576/3813/5/30 مورخ 13/09/1369 یادآور می‌گردد، که به نظر این دفتر در هر حال اعتراض مؤدی می‌بایست ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات به وی یا بستگان و مستخدمین او به حوزه مالیاتی ذی‌ربط واصل و در دفترچه ثبت گردد تا قابل طرح و بررسی در هیأت حل اختلاف مالیاتی باشد.

محمدعلی خوش‌اخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

529

30/5/2145/19259
7 شهريور 1373
بخش‌نامه
مالیات قرارگاه بازسازی خاتم‌الانبیاء
2، 104

نظر به این‌که قرارگاه بازسازی خاتم الانبیا (ص) از جمله اشخاص مذکور در بند یک ماده دو قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی بوده و مشمول پرداخت مالیات‌های موضوع این قانون نمی‌باشد، بنابراین توجه خواهند داشت که هرگونه پرداخت به قرارگاه مذکور مشمول کسر مالیات علی‌الحساب موضوع ماده 104 قانون مذکور نیز خواهد بود.

مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

528

30/5/2251
7 شهريور 1373
بخش‌نامه
عدم تعلق جایزه خوش حسابی به مالیات‌های تکلیفی
190

به پیوست تصویر نامه مورخ 02/06/1373 شرکت محتسب با مسؤولیت محدود ارسال و یادآور می‌گردد به نظر این دفتر به مالیات‌هایی که اشخاص ثالث و برحسب تکالیف قانونی مقرر به عنوان مالیات مؤدی پرداخت می‌نمایند جایزه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

محمدعلی خوش اخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

02/06/1373

وزارت امور اقتصادی و دارایی/ دفتر فنی مالیاتی

احتراماً نظر به این‌که مالیات اظهارنامه تسلیمی به حوزه پس از وضع 5% مالیات‌های کسر شده از برگ‌های سبز گمرکی توسط شرکت‌ها به حوزه مربوط پرداخت می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید چنانچه مالیات مکسوره مندرج در برگ‌های سبز گمرکی مالیات پرداختی مؤدی تلقی می‌شود و مشمول 4% جایزه خوش حسابی موضوع ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد، مراتب را جهت اجرا به حوزه مالیاتی 0772 اعلام نمایید.

شرکت محتسب

527

30/5/1978
7 شهريور 1373
بخش‌نامه
کاربراتور اتومبیل، جزو کالاهای واسطه‌ای
132

طبق نامه شماره 2229-82/1768-102 مورخ 05/05/73 سازمان برنامه و بودجه عنوان وزارت متبوع تولید کاربراتور اتومبیل و قطعات مربوط نیز در ردیف کالای واسطه‌ای موضوع تبصره 1 ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/66 مجلس شورای اسلامی شناخته شده است.

محمدعلی خوش‌اخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

526

25850
6 شهريور 1373
بخش‌نامه
عدم حضور یکی از اعضای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی
244

اخیراً مشاهده شده است که تعدادی از آرای صادره از هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی به استناد عدم حضور یکی از اعضای هیأت در جلسه و به علت عدم انعکاس دعوت قبلی از وی در پرونده و یا متن رأی، توسط شعب دیوان عدالت اداری نقض شکلی گردیده و این درحالی است که قبلاً طی بند 3 دستورالعمل شماره 11082/4103/30 مورخ 19/03/69 در این رابطه تذکر لازم داده شده است. از آنجا که تکرار این امر موجب تعویق در وصول مالیات‌های و تطویل زمان رسیدگی می‌شود، مقتضی است آقایان مدیران تشکیل جلسات هیأت‌ها رابا قید روز و ساعات جلسه قبلاً به رویت اعضای دعوت شده از مراجع خارج از وزارت امور اقتصادی و دارایی برسانند و آقایان نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی در هیأت‌های حل اختلاف مؤظف خواهند بود مراتب دعوت قبلی از نماینده غیرحاضر در جلسه را در آرای صادره براساس مفاد تبصره 1 ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم منعکس و تصویری از دعوت‌نامه را در پرونده امر ضبط نمایند.

رونوشت این دستورالعمل برابر نظارت بر حسن اجرای قانون به دادستانی انتظامی مالیاتی ارسال گردید.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

525

منسوخ
10765
6 شهريور 1373
بخش‌نامه
احتساب 2% سود ناخالص عملکرد سال 1372 به حساب هزینه قابل قبول مالیاتی
148

524

منسوخ
25448
30 مرداد 1373
دستورالعمل
تمدید یا صدور کارت بازرگانی
186

523

منسوخ
30/5/1596/24828
27 مرداد 1373
بخش‌نامه
تفویض اختیار بخشودگی جرایم تا مبلغ دویست هزار ریال به مدیران کل
191

522

منسوخ
7928
20 مرداد 1373
بخش‌نامه
الزام سازمان‌های دولتی به دریافت کد اقتصادی در معاملات بیش از یک میلیون ریال

521

منسوخ
30/4/4195/15685
12 مرداد 1373
بخش‌نامه
یک درصد قیمت نهایی فروش محصولات و کالاهای تولیدی کارخانجات و واحدهای صنعتی و معدنی و کارگاه‌های غیرمشمول قانون نظام صنفی به عنوان عوارض شهرداری
43

520

30/4/4346
11 مرداد 1373
شورای عالی مالیاتی
معافیت فعالیت‌های (جنگل و صنعت) مرتبط با کشاورزی

سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور طی نامه شماره 60/100/621-09/03/1373 عنوان شورای عالی مالیاتی با تشریح فعالیت‌های شرکت سهامی بهره‌برداری و صنایع چوب فریم و مسائل مالیاتی مبتلا به آن شرکت خواستار رعایت مقررّات مربوط به معافیت مالیاتی بخش کشاورزی شرکت مذکور گردیده است. نامه سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور طی گزارش شماره 2717/4/30-23/02/1373 به عرض معاون محترم درآمدهای مالیاتی رسیده و ایشان طی یادداشت ذیل گزارش، موضوع را جهت اظهارنظر هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی ارجاع فرموده‌اند.

مفاد نامه سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اجمالاً عبارت از این است که فعالیت‌های شرکت سهامی بهره‌برداری و صنایع چوب فریم شامل دو بخش «جنگل» و «صنعت» می‌باشد. فعالیت صنعتی منحصر به تولید مصنوعات چوبی نظیر میز، مبل، صندلی، کمد و غیره است که درآمد ناشی از آن طبق رأی شماره 9455/4/30-28/06/1368 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مشمول مالیات خواهد بود. اما فعالیت بخش جنگل که برابر مقررّات تولید چوب آلات جنگلی را هم شامل می‌شود، به لحاظ آنکه جزء فعالیت‌های کشاورزی است، معاف از پرداخت مالیات می‌باشد، حال آنکه حوزه مالیاتی ذی‌ربط رأی یاد شده هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی را مبهم دانسته به دلیل آنکه بعد از قطع درخت آن را به محمولات جنگلی (چوب آلاتی از قبیل گرده بینه، الوار، تراورس، کاتین و هیزم) تبدیل و سپس حمل می‌نمایند، بابت این بخش از فعالیت‌های شرکت هم اقدام به مطالبه مالیات می‌نمایند که رفع معضل از این حیث مورد تقاضا است.

مسئله پیرو صدور رأی شماره 9455/4/30-28/06/1368 مذکور در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 در جلسه مورخ 26/04/1373 مورد بررسی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی قرار گرفته منجر به اعلام رأی به شرح زیر گردید:

چون انتقال درختان قطع شده از جنگل به محل مصرف یا برای تحویل به مشتری معمولاً به یکی از صور گرد بینه، الوار، تراورس، کاتین و هیزم امکان‌پذیر است، بنابراین در مواردی که مرحله اول فعالیت‌های این گونه شرکت‌ها تا قطع و فروش درختان جنگلی (و یا حسب مورد انتقال آنان به کارگاه متعلق به خود) براساس قانون کار کشاورزی و برابر سوابق و دستورالعمل‌های مربوط به عنوان کشاورزی شناخته شده است، نمی‌توان ایجاد برش بدین منظور و تبدیل به انواع یاد شده را جدای از کار کشاورزی تلقی و بابت آن اقدام به مطالبه مالیات نمود.

محمدتقی نژادعمران- علی‌اکبر سمیعی- محمد طاهر- محمد رزاقی- مجید میرهادی- محمود حمیدی- حسن محمدیان- عین‌الله علاء- محمدعلی سعیدزاده

519

30/4/729/3468
31 تير 1373
بخش‌نامه
وصول هم‌زمان جریمه با هر قسط
190

نظر به این‌که ضمن تقسیط مالیات مؤدیان، زمان پرداخت جریمه به میزان 5/2 درصد مقرر موضوع ماده 190 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 را اکثراً به پایان مدت تقسیط موکول می‌نمایند و این ترتیب سبب تعویق در وصول مطالبات دولت می‌گردد، مقتضی است از این پس حوزه‌های مالیاتی و مسؤولین وصول و اجرا جریمه متعلق به هر یک از اقساط را به همان قسط اضافه نمود. هم زمان با اصل نسبت به وصول آن اقدام نمایند.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

518

30/4/3901
29 تير 1373
شورای عالی مالیاتی
معافیت حقوق ایام مرخصی
91

گزارش شماره 591-5/30-03/03/1373 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مقام درجلسه مورخ 26/04/1373 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است.

گزارش مزبور مشعر بر طرح مسئله عنوان شده از طرف اداره کل امور مالی راجع به معافیت یا عدم وجوه تخصیصی یا پرداختی بابت ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده حقوق بگیران می‌باشد. دفتر یاد شده ضمن این‌که نظر به تعلق مالیات در این باره می‌دهد اما در عین حال اعلام می‌نماید که چون بنا به حکم بند 5 ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم حقوق بازنشستگی و وظیفه و پایان خدمت و  ... از پرداخت مالیات معاف می‌باشد، از طرفی طبق تبصره ماده 3 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی و بند 8 بخش‌نامه شماره 5005/د مورخ 16/11/1367 سازمان امور اداری و استخدامی کشور، حقوق ایام مرخصی استفاده نشده مستخدمین رسمی یا عناوین مشابه وزارت‌خانه، سازمان‌ها، ادارات شرکت‌های دولتی و همچنین شهرداری‌ها فقط پس از بازنشستگی یا باز خریدی به آنان پرداخت می‌گردد، لذا مطالبه مالیات از چنین وجوهی قابل تأمل است. النهایه دفتر فنی مالیاتی پیشنهاد احاله موضوع به شورای عالی مالیاتی نموده است.

هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 پس از شور و بررسی در این زمینه به شرح آتی اعلام رأی می‌نماید:

نظر به این‌که برابر تبصره ماده 3 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه‌های دولتی مصوب 27/10/1366 مجلس شورای اسلامی، مستخدمین رسمی، حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط به ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده خود را صرفاً به هنگام بازنشستگی یا در زمان از کارافتادگی می‌توانند مطالبه نمایند که در این صورت حقوق و فوق‌العاده‌های مذکور از لحاظ مالیاتی به منزله حقوق پایان خدمت تلقی می‌گردد، لذا دریافتی از این بابت به استناد بند پنجم ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 معاف از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق خواهد بود.

محمدتقی نژادعمران- علی‌اکبر سمیعی- محمد طاهر- محمد رزاقی- مجید میرهادی- محمود حمیدی- حسن محمدیان- عین‌الله علاء- محمدعلی سعیدزاده

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: