توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
53
منسوخ
30/4/10903/48536
21 دی 1367
آییننامه
آییننامه اجرایی بند (ب) ماده 138 قانون
138
52
30/4/10898
18 دی 1367
شورای عالی مالیاتی
تقسیم املاک مشاع
78
رأی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی
نامه شماره 48/13043-08/08/67 اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی منضم به نامه شماره 3/1322-02/08/67 ممیز کلی کد 3 در مورد نحوه احتساب مالیات تقسیم و افراز املاکی که مالکیت آنها مشاع است و پس از تفکیک بعضی از شرکا مالک قسمت مرغوبتری میشوند حسب ارجاع مورخ 09/08/67 معاونت درآمدهای مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 257 قانون مالیاتهای مستقیم در شورای عالی مالیاتی مطرح است شورا پس از بحث و تبادل نظر در اطراف و جوانب موضوع به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
نظر اکثریت
به طور کلی افراز و تقسیم املاک مشاعی به نسبت حصه هر یک از مالکین در صورتی که ارزش سهم هر یک از مالکین مشاعی پس از تفکیک و تقسیم و ثبت سند با ارزش حصه آنها قبل از تفکیک و تقسیم و ثبت سند تفاوتی نداشته باشد مشمول هیچگونه مالیاتی اعم از مالیات بر درآمد بخش املاک یا مالیات بر درآمد اتفاقی نخواهد بود اما مواردی که ارزش سهم برخی از مالکین پس از تقسیم و تفکیک نسبت به ارزش سهم آنها قبل از تقسیم و تفکیک بیشتر شود هرگاه بابت آن وجهی به کسانی که ارزش سهم آنها پس از تقسیم و تفکیک نسبت به حالت قبل کاهش یافته است پرداخت نمایند در صورتی که ارزش سهم ملک دریافتکنندگان وجه به اضافه مبلغی که دریافت نمودهاند بیش از ارزش سهم ملک مشاع آنها قبل از تنظیم و تفکیک باشد دریافتکنندگان وجه نسبت به مبلغ اضافی که عایدشان میشود طبق مقررّات ماده 30 مشمول مالیات خواهند بود. و اگر محرز شود کسانی که ارزش سهم آنها بعد از تقسیم و تفکیک نسبت به حالت قبل افزایش یافته وجهی به کسانی که ارزش سهم آنها کاهش یافته پرداخت نکردهاند یا کمتر از مبلغی که میباید پرداخت نمایند پرداخت کردهاند نسبت به اضافه ارزش سهم خود در مقایسه با حالت قبل از تقسیم و تفکیک پس از کسر مبلغ پرداختی در حالت اخیر مشمول مالیات بر درآمد اضافی خواهند بود.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- محمدتقی قزلباش
نظر اقلیت
مطالبه مالیات بر درآمد اتفاقی در این گونه موارد صرفاً در شرایط احراز واگذاری حقوق مسلم فرد و یا افرادی به طور بلاعوض به سایرین موجه خواهند بود و در موارد دریافت و پرداخت مابهالتفاوت بهای قسمتهای افرازی عضو اقلیت معتقد بر اعمال حکم ماده 30 قانون مالیاتهای مستقیم نمیباشد زیرا ماده 30 یاد شده در مواردی حاکم است که ضمن واگذاری برخی از حقوق موضوع ماده 19 آن قانون به استثنای موارد مذکور در مواد 20 تا 29 مانند حق رضایت مالک یا حق ارتفاق، مالکیت ملک برای واگذارنده حفظ شود. درخصوص مسئله مطروحه از سوی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران باید حصه هر یک از مالکین ملک را براساس ارزش آن مورد توجه قرارداد به عنوان مثال اگر سه نفر به طور مساوی زمینی را مشاعاً مالک باشند و آن را به سه قطعه با مساحت مساوی (الف) و (ب) و (ج) افراز نمایند و به ترتیب قطعات مزبور حسب موقعیت خود 3.000.000 ریال، 2.000.000 ریال و 1.000.000 ریال ارزش داشته باشند، صاحب قطعه ج میتواند با دریافت 1.000.000 ریال مابهالتفاوت از صاحب قطعه (الف) نسبت به افراز رضایت دهد و یا ثلث قطعه (الف) را به انضمام قطعه (ج) تصاحب نماید.
پس در واقع او به طور ضمنی با دریافت 1.000.000 ریال، ثلث ملک خود از قطعه (الف) را به (ب) انتقال داده است و این مبلغ حسب مورد مشمول ماده 22 یا 23 قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود.
محمد رزاقی
51
منسوخ
24 آبان 1367
قانون
قانون معافیت مالیاتی درآمد حاصل از تجدید ارزیابی دارایی بانکهای کشور
50
30/4/7039
17 مهر 1367
شورای عالی مالیاتی
سرقفلی اشخاص حقوقی (حق کسب و پیشه)
105
رأی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی
گزارش شماره 1152/5/30 مورخ 05/05/67 دفتر فنی مالیاتی حسب ارجاح شماره 11637 مورخ 06/05/67 معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم در شورای عالی مالیاتی مطرح و اجمال قضیه این است:
در مواردی که مدیرعامل یا یکی از اعضای هیأت مدیره شرکتی به موجب سند رسمی اجاری محلی را به نام خود (شخص حقیقی) اجاره و در سند اجاری تصریح میشود که حق کسب و پیشه متعلق به مستأجر بوده و بدون اجازه مالک حق واگذاری به غیر را ندارد و محل مذکور به عنوان محل قانونی یا شعبه شرکت مورد استفاده واقع شده و سپس به عللی مانند تغییر محل، توقف فعالیت شعبه و یا انحلال شرکت مستأجر قصد انتقال حق واگذاری محل موصوف را به غیر دارد، از جهت صلاحیت مطالبه مالیات بر درآمد ناشی از انتقال حق مزبور بین اداره کل مالیات بر شرکتها و سایر ادارات کل مالیاتی تابعه اختلاف نظر وجود دارد که غالباً موجب سرگردانی و بلاتکلیفی مؤدیان شده و دفتر فنی مالیاتی با بررسی سند اجاره مربوط و استدلال به اینکه بدون اجازه مربوط و استدلال به اینکه بدون اجازه مالک حق انتقال به غیر از مستأجر سلب و تعلق سرقفلی در مدارک ارائه شده به مستأجر تصریح دارد و شرکت هم قبلاً بابت حق انتقال محل یا حق کسب و پیشه وجوه یا امتیازاتی پرداخت ننموده با توجه به تبصره 2 ماده 19 قانون روابط مالک و مستأجر مصوب سال 1356 حق واگذاری محل را متعلق به مستأجر مذکور در سند اجاره رسمی (شخص حقیقی) اعلام نموده است، در صورتی که مشاور معاونت درآمدهای مالیاتی دفتر کل اداره کل مالیات بر شرکتها با توجه به تبصره 3 ماده 28 قانون مالیاتهای مستقیم حق واگذاری محل مشروطه فوق را جزء دارایی شرکت دانسته و مطالبه مالیات را از جانب حوزههای مالیاتی اداره کل مالیات بر شرکتها میدانند.
شورای عالی مالیاتی پس از بحث و بررسی در اطراف و جوانب موضوع به شرح آتی اظهارنظر مینماید:
رأی شورای عالی مالیاتی
به طور کلی صرف استقرار محل قانونی یا شعبه شرکت در محلی که توسط مدیر عامل یا یکی از سهامداران شرکت و به نام آنها (شخص حقیقی) به موجب سند رسمی اجاره شده است با عنایت به اینکه تبصره 2 ماده 19 قانون مالک و مستأجر حق کسب و پیشه یا تجارت را مختص به مستأجر همان محل دانسته و انتقال آن به مستأجر جدید را منحصراً با تنظیم سند رسمی معتبر شناخته است به شرطی که سند رسمی جدیدی بین مالک ملک و شرکت تنظیم نشده باشد و شرکت هم ادعای اثبات شدهای مبنی بر تعلق حق واگذاری محل مذکور به خود ارائه نداده باشد و دلیل و مدرک خارجی نیز که دلالت بر تعلق حق واگذاری محل به شرکت نماید در دست نباشد، دلیل بر اختصاص و تعلق حق کسب و پیشه یا تجارت محل موصوف به شرکت نبوده و حق کسب و پیشه یا تجارت مختص به کسی است که قانون او را مستأجر شناخته است (شخص حقیقی) بنابر این مطالبه مالیات بر درآمد ناشی از انتقال حق واگذاری موارد مذکور به عهده حوزههای مالیاتی رسیدگی کننده به وضعیت مالیاتی شرکتها نخواهد بود.
محمدتقینژاد- علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی
نظر اقلیت
رأی اکثریت در مواردی که محل قانونی، شعبه شرکتها و اشخاص حقوقی به موجب اسناد رسمی در اجاره مدیرعامل یا یکی از اعضای هیأت مدیره یا سهامداران بوده و در پرونده امر دلایل و مستنداتی حاکی از انتقال حق واگذاری مذکور در ازای وجه یا امتیاز به شرکت وجود نداشته و شرکت به هنگام تغییر محل و واگذاری آن به مدیرعامل یا یکی از اعضای هیأت مدیره یا سهامداران از این بابت درآمدی تحصیل ننماید مورد تأیید است. اما درخصوص انحلال اشخاص حقوقی چون در این حالت انتقال حق واگذاری مطرح نیست که به ترتیب فوق عمل شود با توجه به تصرف محل توسط شرکت تعلق حق انتقال محل و کسب و پیشه برای شرکت منحله محرز بوده و جهت محاسبه مالیات آخرین دورۀ عملیات شخص حقوقی باید ارزش حق واگذاری جزو داراییهای شخص حقوقی منحله به حساب آید. در این مورد نیز چنانچه شخص حقیقی (مدیرعامل یا اعضای هیأت مدیره یا سهامداران سابق شرکت) قصد انتقال حق واگذاری را داشته باشد رسیدگی و مطالبه مالیات بر درآمد ناشی از انتقال حق واگذاری و نهایتاً صدور گواهی به عهده حوزه مالیاتی محل وقوع حق خواهد بود.
محمد طاهر- محمود حمیدی
49
4355/4/30
30 تير 1367
شورای عالی مالیاتی
انتقال املاک شرکت منحله
115,59
صورتجلسه هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی
گزارش شماره 20/509-28/07/1366 دفتر فنی مالیاتی حسب ارجاع شماره 31582- 28/07/1366 معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 257 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیههای بعدی آن در شورا مطرح است اجمال آن این است که:
در اجرای مقررّات ماده 85 و 19 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیههای بعدی آن شرکت منحلهای که دارایی آن در روز انحلال مشتمل بر ملک یا املاکی است که در جهت تصفیه شرکت به فروش میرسد و مالیات نقل و انتقال املاک و حق واگذاری ملک متعلق به شرکت منحله که در دوره انحلال واگذاری میشود طبق کدام یک از مقررّات بخشهای قانون مالیات بر درآمد قابل مطالبه میباشد و مأخذ و نحوه تعیین درآمد چگونه است. پس از بررسی لازم پیرامون کلیه جوانب امر شورا به شرح زیر اعلام نظر مینماید:
رأی اکثریت:
با عنایت به ماده 208 قانون تجارت مصوب... مبنی بر اینکه تا خاتمه امر تصفیه شخصیت حقوقی شرکت جهت انجام امور مربوط به تصفیه باقی خواهد ماند، چنانچه در دوران تصفیه ملک یا حق واگذاری متعلق به شرکت منحله واگذار گردد واگذاری ملک یا سرقفلی به موجب ماده 19 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 1345 و اصلاحیههای بعدی آن مشمول مالیات بر درآمد بخش املاک میباشد و تاریخ تملک، تاریخی است که ملک یا سرقفلی را شرکت تملک نموده است. علیهذا تاریخ انحلال شخص حقوقی در نحوه احتساب مالیات نقل و انتقال ملک یا حق واگذاری شرکت منحله، که مورد نقل و انتقال واقع میشود تأثیر نخواهد داشت.
محمدتقی نژادعمران- محمد طاهر- علی ظریفگلزار- محمدتقی قزلباش
نظر اقلیت:
از مفاد مادتین 85 و 88 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصرههای ذیل آنها چنین استنباط میشود که مقررّات مربوط به تعیین مالیات دوره انحلال اشخاص حقوقی متضمن حکم خاصی است که در ارتباط با مالیات نقل و انتقال املاک وارد بر عام موضوع ماده 19 قانون یاد شده است بنابراین مالیاتهای وصول شده بابت انتقالات قطعی املاک و حق واگذاری محل در آخرین دورۀ عملیات یا دوره تصفیه از مالیات مشخصه موضوع ماده 85 موقع احتساب مالیات قطعی کسر خواهد گردید و اگر مالیات اخیرالذکر قبلاً واریز شده باشد مالیات دیگری بابت انتقال ملک یا حق واگذاری قابل مطالبه نخواهد بود.
محمد رزاقی
48
منسوخ
28 تير 1367
قانون
قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون وین راجع به نمایندگی دول در روابط خود با سازمانهای بینالمللی و جهانی
47
منسوخ
28 ارديبهشت 1367
قانون
قانون موافقتنامه حمل و نقل هوایی با دولت جمهوری دموکراتیک خلق کره
168
46
منسوخ
28 ارديبهشت 1367
قانون
قانون شمول قانون راجع به الحاق یک بند به عنوان بند 13 به ماده 10 لایحه قانون مالیات بر درآمد حقوق، به خلبانان و کادر پروازی و عملیات شرکت هواپیمایی خدمات ویژه
45
منسوخ
22 آذر 1366
قانون
قانون اجازه پرداخت حق محرومیت از مطب
44
منسوخ
اساسنامه
اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
43
منسوخ
2 آبان 1366
قانون
قانون تشکیل شرکت پست
42
منسوخ
22 شهريور 1366
قانون
قانون زمین شهری
41
80070/ق 23
1 شهريور 1366
قانون
قانون محاسبات عمومی کشور
قانون محاسبات عمومی کشور
ماده 1- بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که برای یکسال مالی تهیه و حاوی پیشبینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینهها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاستها و به هدفهای قانونی میشود، بوده و از سه قسمت به شرح زیر تشکیل میشود:
1- بودجه عمومی دولت که شامل اجزاء زیر است:
الف ـ پیشبینی دریافتها و منابع تأمین اعتبار که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در سال مالی قانون بودجه بهوسیله دستگاههای از طریق حسابهای خزانهداری کل اخذ میگردد.
ب ـ پیشبینی پرداختهایی که از محل درآمد عمومی و یا اختصاصی برای اعتبارات جاری و عمرانی و اختصاصی دستگاههای اجرایی میتواند در سال مالی مربوط انجام دهد.
2- بودجه شرکتهای دولتی و بانکها شامل پیشبینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار.
3- بودجه مؤسساتی که تحت عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور میشود.
ماده 2- وزارتخانه واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون به این عنوان شناخته شده و یا بشود.
ماده 3- مؤسسه دولتی واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد وزیر نظر یکی از قوای سهگانه اداره میشود و عنوان وزارتخانه ندارد از نظر این قانون مؤسسه دولتی شناخته میشود.
ماده 4- شرکت دولتی واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد شود و یا به حکم قانون و یا دادگاه صالح ملی شده و مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از 50% سرمایه آن متعلق به دولت باشد. هر شرکت تجاری که از طریق سرمایهگذاری شرکتهای دولتی ایجاد شود، مادام که بیش از 50% سهام آن متعلق به شرکتهای دولتی است، شرکت دولتی تلقی میشود.
تبصره- شرکتهایی که از طریق مضاربه و مزارعه و امثال اینها بهکار انداختن سپردههای اشخاص نزد بانکها و مؤسسات اعتباری و شرکتهای بیمهایجاد شده یا میشوند از نظر این قانون شرکت دولتی شناخته نمیشوند.
ماده 5- مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی از نظر این قانون واحدهای سازمانی مشخصی هستند که با اجازه قانون به منظور ایجاد وظایف و خدماتی که جنبه عمومی دارد، تشکیل شده و یا میشود.
تبصره- فهرست این قبیل مؤسسات و نهادها با توجه به قوانین و مقررّات مربوط از طرق دولت پیشنهاد و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
... ماده 44- شرکتهای دولتی مکلفاند پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت توسط مجامع عمومی مربوط حداکثر ظرف یک ماه ترتیب پرداخت مبالغ مالیات و همچنین سود سهام دولت را در وجه وزارت امور اقتصادی و دارایی بدهند. تخلف از اجرای این ماده در حکم تصرف غیرمجاز در وجوه عمومی محسوب میشود.
... ماده 48- مطالبات وزارتخانهها و مؤسسات دولتی از اشخاصی که به موجب احکام و اسناد لازمالاجرا به مرحله قطعیت رسیده است بر طبق مقررّات اجرایی مالیاتهای مستقیم قابل وصول خواهد بود.
... ماده 136- سود و زیان حاصل از تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی شرکتهای دولتی درآمد یا هزینه تلقی نمیگردد. مابهالتفاوت حاصل از داراییها و بدهیهای مذکور باید در حساب (ذخیره تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی) منظور شود.
در صورتی که در پایان سال مالی مانده حساب ذخیره مزبور بدهکار باشد این مبلغ به حساب سود و زیان همان سال منظور خواهد شد.
تبصره- در صورتی که مانده حساب ذخیره تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی در پایان سال مالی از مبلغ سرمایه ثبت شده شرکت تجاوز نماید مبلغ مازاد پس از طی مراحل قانونی قابل انتقال به حساب سرمایه شرکت میباشد.
... ماده 137- وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی مکلفاند کلیه اطلاعات مالی مورد درخواست وزارت امور اقتصادی و دارایی را که در اجرای این قانون برای انجام وظایف خود لازم بداند مستقیماً در اختیار وزارتخانه مذکور قرار دهند.
ماده 138- صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با رعایت قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب 08/10/1359 مجلس شورای اسلامی از نظر شمول این قانون در حکم شرکت دولتی محسوب نمیگردد.
40
منسوخ
11 تير 1366
قانون
قانون مقررات صادرات و واردات سال 1366
39
منسوخ
26 خرداد 1366
قانون
قانون وصول مالیات مقطوع بعضی از کالاو خدمات
38
منسوخ
26 خرداد 1366
قانون
قانون تعدیل مالیات حقوق
37
منسوخ
28 اسفند 1365
قانون
قانون اصلاح ماده 15 قانون عملیات بانکی بدون ربا و الحاق دو تبصره به آن
36
منسوخ
س / م / 1
19 اسفند 1365
بخشنامه
معافیت قبل از تملیک بنیاد 15 خرداد
35
24571/10341/17
12 آذر 1365
بخشنامه
5% علیالحساب گمرک
جناب آقای صانعیپور - معاون وزات امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک
نظر به اینکه اشخاص حقیقی فاقد کارت بازرگانی[1] که با استفاده از سایر مجوزهای قانونی و یا دفترچه بسیج اقتصادی اقدام به ورود کالا به کشور مینمایند مشمول مالیات بر درآمد بخش مشاغل قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 45 و اصلاحیههای بعدی میباشند علیهذا برای شناسایی این قبیل مؤدیان و وصول مالیات بر درآمد آنها بنا به اختیار حاصل از مفاد تبصره 3 ماده 156 قانون مزبور مقرر میدارد این قبیل اشخاص هنگام ترخیص کالای وارداتی معادل پنج درصد مجموع حقوق و عوارض گمرکی مندرج در پروانه گمرکی را به عنوان علیالحساب مالیات بر درآمد پرداخت نمایند و به منظور سهولت کار خواهشمند است دستور فرمایند ادارات گمرک هنگام وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی پنج درصد علیالحساب مالیات بر درآمد را نیز وصول و در تهران به حساب 8001 خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در شهرستانها به حساب ادارات امور اقتصادی و دارایی محل پرداخت و رسید آن را در اختیار واردکنندگان مورد نظر قرار دهند و همچنین تصویر رسید مربوط به انضمام تصویر یک نسخه از پروانه گمرکی را در تهران به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی محل جهت اقدام بعدی ارسال دارید. ضمناً مسافرینی که به همراه خود کالا وارد میکنند مشمول پرداخت پنج درصد علیالحساب فوق نخواهند بود.
محمد جواد ایروانی- وزیرامور اقتصادی و دارایی
[1]- آییننامه مربوط به صدور کارت بازرگانی24/09/1385
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 24/09/1385 بنا به پیشنهاد شماره 21008 مورخ 24/09/1385 وزارت بازرگانی مقررّات و آییننامه مربوط به صدور کارت بازرگانی را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده یک- اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ایران به امور بازرگانی و صنعتی و معدنی و خدمات مربوطه اشتغال دارند میتوانند با رعایت شرایط زیر و با در دست داشتن کارت عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تقاضای صدور کارت بازرگانی از وزارت بازرگانی در تهران و ادارات کل بازرگانی در شهرستانها بنمایند.
الف- اشخاص حقیقی
1- داشتن حداقل 24 سال تمام
2- داشتن محل کسب
3- داشتن حداقل سه سال سابقه کار در امور بازرگانی یا داشتن مدارک تحصیلی در رشته تجارت با ارائه مدرک مثبته که به گواهی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران رسیده باشد.
4- آشنایی به ضوابط و مقررّات گمرکی، پولی، مالی و اداری کشور و مقررّات تجارت خارجی.
5- داشتن صلاحیت مالی، اخلاقی و اجتماعی با تأیید یکی از بانکهای طرف معامله و ارائه برگ عدم سوء پیشینه.
6- دارا بودن سرمایه مناسب با رشته فعالیت و یا داشتن سرمایه و اعتبار بانکی.
7- داشتن دفاتر پلمب شده و ارائه اظهارنامه ثبتی.
8- سپردن تعهد در مورد تبعیت از سیاست کلی وزارت بازرگانی و رعایت کامل ضوابطی که در مواقع خاص از طرف دولت و یا وزارت بازرگانی از لحاظ تعیین خطمشی سیاست بازرگانی و ممنوعیت ورود و صدور کالا اعلام گردد
9- سپردن تعهد مبنی بر استفاده سالم امور تجاری از کارت بازرگانی
10- ارائه رسید تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال قبل برای متقاضیان تمدید کارت بازرگانی (این بند به موجب تصویبنامه مورخه 25/04/1359 شورای انقلاب اصلاح شده است).
11- در صورت تخلف هر یک از شرایط فوق و ارائه اسناد خلاف واقع، کارت بازرگانی دارنده آن ابطال و مراتب به سازمانهای ذیربط اعلام خواهد شد.
ب- اشخاص حقوقی:
ماده 2- شرکتها و اتحادیهها و سندیکاها و شوراهای صنفی و مؤسسات تولیدی که در ایران به ثبت رسیدهاند و به امور بازرگانی و تجارت خارجی اشتغال دارند با رعایت شرایط زیر میتوانند تقاضای کارت بازرگانی از وزارت بازرگانی در تهران و ادارات کل بازرگانی در شهرستانها بنمایند.
شرکتهای متقاضی کارت بازرگانی باید دارای شرایط مندرج در قسمت (الف) باشند.
تبصره 1- ارائه پروانه کار و اقامت معتبر از مراجع ذیصلاح برای اتباع خارجی.
تبصره 2- تأیید صلاحیت مدیران خارجی از طریق سفارتخانه کشور متبوعشان.
تبصره 3- در صورتی برای مدیران عامل شرکتهای خارجی که در ایران به ثبت رسیدهاند کارت بازرگانی صادر میشود که متقابلاً کشور متبوع آنان اینحق را برای ایرانیان محفوظ بدارد.
ماده 3- مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده برای متقاضیان کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تنظیم و برای رسیدگی نهایی به وزارت بازرگانی ارسال میشود.
تبصره- متقاضی مؤظف است ظرف مدت یک ماه مدرک موردی نیاز را تکمیل نماید در غیر این صورت درخواست متقاضی کانلمیکن تلقیمیشود.
ماده 4- مدت اعتبار کارت بازرگانی 5 سال از تاریخ صدور میباشد مشروط بر این که همه ساله عضویت دارنده کارت از طرف اتاق بازرگانی و صنایع و معادن نیز تأیید و به وزارت بازرگانی اعلام شود.
ماده 5- در صورت تشخیص عدم صلاحیت دارنده کارت اعم از حقیقی و حقوقی از تمدید کارت بازرگانی خودداری و در صورت لزوم از ادامه فعالیت آنان نیز جلوگیری خواهد شد.
ماده 6 - هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمیتواند بیش از یک کارت بازرگانی داشته باشد و اگر بخواهد از شهرستان دیگری تقاضای کارت نماید قبلاً باید کارت خود را در محلی که کارت صادر شده است باطل نماید.
تبصره 1- در صورتی که متقاضی در شهرستانی باشد که اداره کل بازرگانی در آن شهرستان نباشد مدارک مورد نیاز را رأساً و یا طریق فرمانداری به نزدیکترین محل اداره کل بازرگانی ارسال خواهد نمود.
تبصره 2 - شرکتهای تولیدی که در شهرستانها دارای مدیر شعبه مستقل باشند مدیر شعبه مستقل میتواند درخواست کارت بازرگانی نماید.
ماده 7- اشخاص زیر نمیتوانند کارت بازرگانی دریافت دارند:
الف- اشخاصی که به علت ارتکاب به جنحه جنایت به موجب حکم قطعی از مراجع قضایی از تمام و یا پارهای از حقوق اجتماعی محروم گردیدهاند.
ب- ورشکستان به تقصیر و تقلب و همچنین ورشکستگان در حال موقت که امور آن تصفیه نشده باشد.
ج- افرادی که مشهور به فساد اخلاق و سوء استفاده باشند.
خوانندگان گرامی میتوانند اطلاعات بیشتر در خصوص موارد مرتبط با موضوع کارت بازرگانی (در ارتباط با مقررّات مالیاتی) را از بخش واژهنامه نیز تعقیب کنند.
34
منسوخ
15 آبان 1365
قانون
قانون نحوه پرداخت محکوم به دولت و عدم تأمین و توقیف اموال دولتی
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد