توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

510

30/4/3138
7 تير 1373
شورای عالی مالیاتی
حق‌الکشف
91، 93، 173

نامه شماره 8635/525/102/54-15/02/1372 ریاست کل محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران عنوان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و منضمات آن درخصوص تبصره 3 ماده واحده اصلاح ماده 19 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 09/11/63 مجلس شورای اسلامی مبنی بر معافیت مالیاتی حق‌الکشف و اظهارنظر شماره 38218/2676-5/30-07/09/71 معاونت محترم درآمدهای مالیاتی وزرات متبوع مشعر بر لغو مفاد تبصره مذکور به موجب ماده 173 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 حسب ارجاع مشارالیه و در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم در شورای عالی مالیاتی مطرح است، هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از بحث و تبادل نظر به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید:

رأی اکثریت

با عنایت به حکم صریح ماده 173 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 دایر بر این‌که «این قانون از اول فروردین سال 1368 به موقع اجرا گذاشته می‌شود و مقررّات آن شامل کلیه مالیات‌ها و مالیات بر درآمدهایی است که سبب تعلق مالیات یا تحصیل درآمد حسب مورد بعد از تاریخ اجرای این قانون بوده و همچنین مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط به سال مالی که در سال اول اجرای این قانون 1368 خاتمه می‌یابد، خواهد بود و کلیه قوانین و مقررّات مالیاتی مغایر دیگر نسبت به آنها ملغی است» و یقیناً حکم قسمت اخیر ماده یاد شده مبنی بر لغو قوانین و مقررّات مغایر، لغو معافیت‌های موضوع قانون مجازات مرتکبین قاچاق را نیز شامل می‌شود، اظهارنظر معاونت محترم درآمدهای مالیاتی طی نامه شماره 38212/2676/5/30-07/09/1371 مبنی بر لغو معافیت مالیاتی مندرج در تبصره 3 ماده واحده اصلاح ماده 19 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 09/11/1363 مجلس شورای اسلامی موافق احکام قانونی بوده و صحیح است. اما یادآور می‌شود، دریافت‌کنندگان حق کشف در صورتی که جزء پرسنل نیروهای مسلح باشند، به استناد بند 14 ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم مذکور و اصلاحیه بعدی آن از مالیات معاف خواهند بود و هرگاه جزء سایر حقوق بگیران باشند که حقوق آنها از محل اعتبارات دولتی پرداخت می‌شود، برابر بند 13 ماده 91 اخیرالذکر نسبت به حق کشف دریافتی مشمول مالیات به نرخ ده درصد با رعایت قسمت اخیر این بند می‌باشند و اگر حق کشف به کسانی پرداخت شود که فاقد رابطه استخدامی با مؤسسه پرداخت‌کننده هستند، مورد مشمول حکم ماده 93 قانون مالیات‌های مستقیم بوده که با این ترتیب درآمد مشمول مالیات و مالیات متعلق باید با رعایت ضوابط قانونی و احتساب معافیت موضوع ماده 101 همان قانون تشخیص و به حیطه وصول درآید و پرداخت‌کننده در این مورد خاص تکلیفی به کسر و پرداخت مالیات ندارد.

محمدتقی نژادعمران- علی‌اکبر سمیعی- محمد رزاقی- مجید میرهادی- محمود حمیدی- علی‌اکبر نوربخش

نظر اقلیت

با عنایت به مقررّات ماده 144 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی اقلیت، حق اکتشافی که عاید مکتشفین گمرک می‌گردد را از پرداخت مالیات معاف می‌داند.

محمد طاهر- محمدعلی سعیدزاده- عین‌الله علاء

509

30/4/3114
6 تير 1373
شورای عالی مالیاتی
جدول معافیت‌های صنعتی و معافیت مؤسسات چاپ
138

نامه شماره 2593-5/30-16/06/72 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در مورد امکان قانونی استفاده شرکت‌های چاپ از مقررّات بند (الف) اصلاحی ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی آن به این دلیل که فعالیت‌های مربوط به چاپ جزء فعالیت‌های صنعتی بوده و وزارت ذی‌ربط نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد، حسب ارجاع مشارالیه و در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مذکور در شورای عالی مالیاتی مطرح است، هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از بحث و تبادل نظر به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید:

هر چند در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی فعالیت صنعتی تعریف و احصاء نشده است، اما سوابق مربوط به احکام مالیاتی در این خصوص شامل:

الف- جزء 13 از بند 4 اولین جدول معافیت‌های صنعتی مصوب 29/03/1346 و جزء (ز) بند 5 دومین جدول معافیت‌های صنعتی مصوب فروردین‌ماه 1350 کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی وقت (موضوع ماده 98 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیه‌های بعدی آن).

ب- بند 26 تبصره 4 منسوخه ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366.

حاکی از آن است که چاپ نیز به عنوان یکی از فعالیت‌های صنعتی مدنظر مقنّن بوده است. بنابراین شرکت‌های فعال در امر چاپ هم می‌توانند با رعایت سایر مقررّات از تسهیلات موضوع ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم برخوردار شوند، بدیهی است در این باره وزارت ذی‌ربط مذکور در بند (الف) ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم وزارت‌خانه‌ای خواهد بود که حسب صلاحیت قانونی اجازه توسعه یا تکمیل یا ایجاد واحد صنعتی جدید را صادر می‌نماید.

محمدتقی نژادعمران- علی‌اکبر سمیعی- محمد طاهر- محمد رزاقی- محمود حمیدی- علی‌اکبر نوربخش- عین‌الله علاء- محمدعلی سعیدزاده- حسن محمدیان

508

4348/ت 100 هـ
31 خرداد 1373
تصویب‌نامه
فهرست اولویت‌های ماده 132 قانون
132

 (متن تصویب‌نامه شماره: 1361/ت/11463/هـ تاریخ: 11/02/1374 جایگزین این تصویب‌نامه شده است.)

هیأت وزیران در جلسه مورخ 18/03/1373 بنا به پیشنهاد کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت‌خانه‌های تولیدی ذی‌ربط (موضوع نامه شماره 27115/14694/4 مورخ 26/12/1372 وزارت امور اقتصادی و دارایی) و به استناد تبصره (1) ماده (132) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1371 تصویب نمود.

فعالیت‌های تولیدی و معدنی مشمول اولویت‌های یک و دو موضوع ماده (132) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1371 به شرح فهرست‌های پیوست تعیین می‌گردد.

حسن حبیبی - معاون اول رییس‌جمهور

جدول یک (اولویت یک، 8 سال معافیت مالیاتی)

ردیف کد شرح فعالیت

1- 000-3112 تهیه لبنیات

2- 000-3116 محصولات آردسازی

3- 000-3411 تولید خمیر کاغذ ـ کاغذ و مقوا

4- 000-3420 چاپ و انتشار و صنایع وابسته به آن

5- 000-3522 محصولات دارویی

6- 0001-3710 فرماتورسازی

7- 0002-3710 چکش‌کاری آهن و فولاد

8- 0004-3710 ریخته‌گری آهن و فولاد

9- 0013-3710 ریل آهن ـ تولید

10- 0014-3710 میلگردسازی

11- 0101-3710 شمش چدن

12- 0110-3710 آلیاژهای آهنی ـ فرو آلیاژها

13- 0111-3710 فرومنگنز

14- 0112-3710 فروسیلیسیوم

15- 0113-3710 فرو کروم

16- 0114-3710 فرونیکل

17- 0115-3710 سایر آلیاژهای آهنی

18- 0150-3710 گرد آهن

19- 0151-3710 گرد فولاد

20- 0152-3710 آهن اسفنجی

21- 0153-3710 فولاد اسفنجی

22- 0160-3710 گنده یا توده آهن

23- 0161-3710 گنده یا توده فولاد

24- 0162-3710 شمش آهن

25- 0163-3710 شمش فولاد

26- 0170-3710 شمش بزرگ آهن

27- 0171-3710 شمش بزرگ فولاد

28- 0172-3710 شمش کوچک آهن

29- 0173-3710 شمش کوچک فولاد

30- 0174-3710 شمش پهن آهن

31- 0175-3710 شمش پهن فولاد

32- 0101-3720 مات مس

33- 0104-3720 مس برای تصفیه

34- 0105-3720 مس خام

35- 0106-3720 مس تصفیه شده

36- 0107-3720 شمش مس

37- 0842-3814 دستگاه علوفه خردکن

38- 0000-3821 تولید موتور و توربین

39- 0000-3822 تولید ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی

40- 0000-3823 تولید ماشین‌آلات فلز کاری و چوب بری

41- 0000-3824 تولید ماشین‌آلات و تجهیزات مخصوص صنعتی به استثنای ماشین‌آلات و تجهیزات چوب بری و فلز کاری

42- 0000-3841 کشتی‌سازی و تعمیر آن

43- 0000-3845 هواپیماسازی

44- 0000-3511 تولید مواد شیمیایی اساسی صنعتی غیر از کود

45- 0000-3512 تولید کود و سموم دفع آقات نباتی

46- 0001-3513 الیاف مصنوعی-تولید

47- 0000-3551 صنایع لاستیک رویی وتویی اتومبیل

48- 0000-3851 تولید وسایل حرفه‌ای و علمی و ابزارآلات اندازه‌گیری و کنترل

49- 0000-3831 تولید ماشین‌آلات و دستگاه‌های کامل صنعتی برقی و غیربرقی

50- 0000-3117 صنایع نانوایی (تولید محصولات نانوایی)

51- 0000-3114 کنسروسازی و نگهداری و عمل آوری ماهی و حیوانات سخت تن

52- 0000-3115 تولید روغن‌ها و چربی‌های حیوانی ونباتی

53- 0111-3117 غذای کودک ـ فرآورده‌های مخصوص کودکان

اولویت یک (8 سال معافیت مالیاتی- معادن)

ردیف کد شرح فعالیت

1- 0000-2301 استخراج سنگ معدن آهنی

2- 0000-2302 استخراج سنگ معدن غیرآهنی

3- 0130-2901 خاک نسوز

4- 0000-2100 استخراج ذغال سنگ

5- 0120-2901 کالوین

اولویت 2 (6 سال معافیت مالیاتی- صنایع)

ردیف کد شرح فعالیت

1- 0000-3118 تهیه و تصفیه قند و شکر

2- 0000-3122 تهیه خوراک آماده دام و طیور

3- 0000-3211 ریسندگی و بافندگی و تکمیل منسوجات

4- 0000-3215 صنایع ریسمان و نخ

5- 0000-3231 دباغی و تکمیل چرم ـ پوست و چرم

6- 0000-3240 تولید کفش غیر از کفش‌های لاستیکی و پلاستیکی

7- 0010-3311 نئوپان‌سازی

8- 0002-3513 رزین جامد و مایع ـ تولید

9- 0003-3513 مواد پی وی سی ـ تولید

10- 0000-3530 محصولات ناشی از پالایش نفت

11- 0000-3540 تولید محصولات حاصل از نفت و ذغال سنگ، سوخت‌ها قتران‌ها و حلال‌ها

12- 0000-3620 تولید شیشه و مصنوعات شیشه‌ای

13- 0002-3692 سیمان ـ تولید

14- 0000-3825 تولید ماشین‌آلات دفتری، محاسباتی و اداری

15- 0000-3832 تولید رادیو، تلویزیون ووسایل و دستگاه‌های کامل ارتباطی

16- 0000-3833 تولید وسایل و ظروف خانگی برقی

17- 0000-3839 تولید دستگاه‌های کامل و لوازم برقی که در جای دیگر طبقه‌بندی نشده‌اند

18- 0000-3852 تولید کالاهای بصری و عکاسی

19- 0007-3710 نورد فلزات

20- 0009-3710 چدن ریزی

21- 0012-3710 تیرآهن

22- 0015-3710 نبشی آهنی ـ تولید

23- 0016-3710 لوله‌سازی

24- 0100-3710 چدن اشپیگل

25- 0102-3710 سایر چدن‌ها

26- 0140-3710 دانه‌های کوچک آهن

27- 0141-3710 دانه‌های کوچک فولاد

28- 0176-3710 سایر اشکال شمش‌های آهن و فولاد

29- 0180-3710 محصولات نیمه تمام به شکل طومار از آهن

30 - 0181-3710 محصولات نیمه تمام به شکل طومار از فولاد

1 3 - 0190 –3710 صفحه‌های پهن آهن

32- 0191-3710 صفحه‌های پهن فولاد

507

30/4/1675/13108
26 خرداد 1373
بخش‌نامه
طرح هم‌زمان اعتراض مؤدّی و حوزه مالیاتی نسبت با رأی بدوی در هیأت حل اختلاف مالیاتی
247

به قرار اطلاع بعضی مأموران تشخیص پس از وصول آراء هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی بدوی اقدام به اعتراض برابر بند 2 ماده 247 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 نموده آنگاه بی‌آنکه آرای مزبور به مؤدی نیز ابلاغ شده و یا در صورت ابلاغ پیش از آنکه موعد یک ماه مهلت به اعتراض مؤدی سپری گردیده باشد، پرونده را به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر احاله می‌نمایند که این ترتیب سبب بروز اشکالات عدیده و حداقل موجب دوباره کاری به لحاظ لزوم طرح مجدد پرونده از باب اعتراض مؤدیان می‌گردد. علی‌هذا مقتضی است اولاً به کلیه مأموران تشخیص متذکر گردند بلافاصله آرای واصله به حوزه مالیاتی را ثبت دفتر نموده و بدون فوت وقت آن را به مؤدی ابلاغ و در صورت داشتن اعتراض هماهنگی‌های لازم را معمول دارند به نحوی که اعتراض طرفین (مؤدیان و مأموران تشخیص) هم‌زمان و در یک هیأت مورد طرح و رسیدگی قرار گیرد، ثانیاً به اعضای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی نیز یادآور شوند که پیش از ابلاغ رأی به مؤدی ذی‌ربط و سپری شدن مهلت اعتراض از طرح پرونده در هیأت خودداری نمایند.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

506

6141/2188/4/30
18 خرداد 1373
بخش‌نامه
تاریخ استفاده از معافیت

نظر به این‌که به موجب ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 07/06/72 مجلس شورای اسلامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت‌های اقتصادی اشتغال دارند نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره‌برداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم معاف نخواهند بود لزوماً متذکر می‌شود معافیت مذکور با عنایت به پاسخ شماره 1158-27/02/73 معاونت محترم حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری ناظر به فعالیت‌های اقتصادی قبل از لازم‌الاجرا شدن قانون موصوف (01/08/1372) نبوده و واحدهای مالیاتی ذی‌ربط مکلف‌اند مالیات‌های متعلقه قبل از تاریخ فوق را طبق مقررّات تشخیص و مطالبه و وصول نمایند.

مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

505

منسوخ
6751
16 خرداد 1373
بخش‌نامه
شرط صدور گواهی تسویه یا ترتیب پرداخت بدهی
186

504

30/5/615
12 خرداد 1373
بخش‌نامه
مدت معافیت فعالیت‌های پژوهشی به زمان اخذ پروانه ارتباط ندارد.
134، 144

اداره کل مالیات بر شرکتها

بازگشت به نامه شماره 37/2850 مورخ 27/02/1373 و ضمن یادآوری این‌که آیین‌نامه موضوع ماده 144 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه مربوط به آن هنوز ابلاغ نگردیده است یادآور می‌شود که به نظر این دفتر به طور کلی درآمد ناشی از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مراکزی که دارای پروانه تحقیق از وزارت‌خانه‌های ذی‌صلاح می‌باشند اعم از این‌که پروانه مزبور را قبل از تاریخ تصویب اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم (07/02/1371) و یا بعد از آن اخذ نموده باشند به مدت 10 سال مقرر از تاریخ اصلاحیه مذکور با رعایت ضوابط مربوط از پرداخت مالیات معاف خواهد بود، ضمناً درخصوص معافیت درآمد حاصل از فعالیت‌های آموزشی موضوع ماده 134 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن نتیجه متعاقباً اعلام خواهد شد.

محمدعلی خوش‌اخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

503

منسوخ
704/5/30
3 خرداد 1373
بخش‌نامه
نحوه محاسبه مالیات شرکت‌ها

502

منسوخ
30/5/457
28 ارديبهشت 1373
بخش‌نامه
ممیزکل مالیاتی مأمور تشخیص (موضوع بند 2 ماده 247) نمی‌باشد.
238، 247، 250، 251 236، 237،

501

30/5/459
27 ارديبهشت 1373
بخش‌نامه
حوزه ذی‌صلاح وصول مالیات علی‌الحساب موضوع ماده 104 قانون
104

اداره کل امور مالی تولید مناطق خشکی شرکت ملی نفت ایران

بازگشت به نامه شماره 4460/2-6/73 مورخ 12/02/73 که فاقد تصویر خوانای نامه سرممیزی 93 اداره کل مالیات برشرکت‌ها بوده به اطلاع می‌رساند که حوزۀ صلاحیت‌دار برای وصول مالیات‌های علی‌الحساب موضوع ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی، حوزه مالیاتی محل پرداخت وجوه می‌باشد.

محمدعلی خوش‌اخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

500

منسوخ
30/5/546/8138
26 ارديبهشت 1373
بخش‌نامه
نحوه محاسبه مالیات بساز و بفروش
77، 101، 163، 187

499

منسوخ
30/5/355/3119
26 ارديبهشت 1373
بخش‌نامه
تسریع در صدور گواهی پروانه کسب و کار و کارت بازرگانی
186

498

منسوخ
25 ارديبهشت 1373
قانون
قانون موافقت‌نامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای با دولت فدراتیو روسیه
168

497

7028
19 ارديبهشت 1373
بخش‌نامه
اداره ذی‌صلاح رسیدگی به پرونده‌های صرافی در استان تهران
221

اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران

بنا به تجویز تبصره ماده 221 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات و تعیین مالیات بر درآمد و انجام سایر امور مالیاتی مربوط به مشاغل صرافی (خرید و فروش ارز) در تهران به آن اداره کل محول می‌گردد.

شایسته است در اسرع وقت نسبت به تشکیل حوزه یک حوزه‌های مالیاتی خاص اقدام و ضمن تحویل و تحول پرونده‌های مالیاتی مربوط نتیجه را گزارش نمایید.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

496

30/5/365/6688
18 ارديبهشت 1373
بخش‌نامه
مبنای محاسبه درآمد مشمول مالیات کالاهای صادراتی
98

نظر به این‌که در ارتباط با نحوه تعیین ارزش ریالی کالاهای صادراتی جهت محاسبه درآمد مشمول مالیات عملکرد سنوات 71 و 72 صادرکنندگان کالا در موارد تشخیص علی‌الرأس، کراراً سؤالاتی مطرح و روش‌های مختلفی توسط مأمورین تشخیص مالیات اعمال می‌گردد، لذا به لحاظ رفع ابهامات موجود و ایجاد رویۀ واحد مقرر می‌دارد:

1- در مورد کالاهای صادراتی که ارزش آنها براساس ارز مربوطه وسیله گمرکات تعیین و در پروانه‌های گمرکی قید می‌گردد، ارزش ریالی کالاهای صادراتی با توجه به میزان و نرخ ارز شناور در تاریخ صدور پروانه گمرکی تعیین و مبنای محاسبه درآمد مشمول مالیات این قبیل مؤدیان قرار گیرد.

2- درخصوص فرش‌های صادراتی که ارزش آنها طبق تعرفه‌های ریالی موجود در گمرکات و بدون تعیین میزان ارز مربوطه در پروانه‌های گمرکی قید می‌گردد، حسب بررسی‌های معموله و با عنایت به مفاد بند 7 بخش‌نامه شماره 30304/7604/4/30 مورخ 23/06/72 می‌توان معادل 12 برابر ارزش ریالی مندرج در پروانه گمرکی مربوط (اظهارنامه گمرکی مؤدیان) را مبنای محاسبه درآمد مشمول مالیات صادرکنندگان مزبور قرار داده و بر این اساس مطالبه مالیات نمود.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

495

منسوخ
6160/865/4/30
14 ارديبهشت 1373
بخش‌نامه
دستورالعمل تبصره 34 قانون بودجه سال 73 کل کشور، صدور کارت اقتصادی

494

4177/146/5/30
13 ارديبهشت 1373
بخش‌نامه
3 درصد سهم شهرداری‌ها بعد از سال 1373

نظر به این‌که مقررّات تبصره 50 ماده واحده برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 11/11/1368 مجلس شورای اسلامی در طول اجرای برنامه اول قابل اجرا بوده و از طرفی مهلت اجرای برنامه مذکور که از ابتدای سال 1368 لغایت سال 1372 می‌باشد خاتمه یافته به علاوه تاکنون مقررّات جدیدی نیز در این مورد وضع نشده است، بنابراین توجه خواهند داشت که از ابتدای سال جاری (1373) وصول عوارض موضوع تبصره قانونی مذکور (وصول 3% درآمد مشمول مالیات قطعی شده مؤدیان به عنوان عوارض برای شهرداری‌های کشور) حتی از درآمد مشمول مالیات قطعی شده سال‌های عملکرد 1368 و بعد فاقد جواز قانونی خواهد بود. ضمناً اعتبار حکم تفویض اختیار شماره 10018/784-5/30 مورخ 10/03/1369 نیز تا پایان سال 1372 می‌باشد.

مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

493

30/5/302/3067
6 ارديبهشت 1373
بخش‌نامه
وصول 1% (از صادرکنندگان فاقد کارت بازرگانی)
163

جناب آقای وهاجی رییس کل محترم گمرک ایران

پیرو نامه شماره 45859/4957-5/30 مورخ 25/12/72 به ادارات کل گمرک در سراسر کشور دستور فرمایید، که 1% مالیات علی‌الحساب مقرر صرفاً از اشخاص حقیقی و حقوقی صادرکننده کالا که فاقد کارت بازرگانی بوده و به صورت موردی و یا کسب اجازه موقت از وزارت بازرگانی و یا وزارت‌خانه‌ها و مراجع دیگر مبادرت به صدور کالا می‌نمایید اخذ و بالاخص از صادرکنندگانی که دارای کارت بازرگانی می‌باشند مالیات علی‌الحساب مورد بحث وصول نشود.

مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

492

1/20235
5 ارديبهشت 1373
بخش‌نامه
دستگاه‌های تحت پوشش دفتر مقام معظم رهبری

جناب آقای محمدخان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

باسلام

به اطلاع می‌رساند اخیراً برخی از دستگاه‌های تحت پوشش این دفتر علی‌رغم ماهیت فرهنگی فعالیت‌های خود مواجه با درخواست مالیات توسط مسؤولین مالیات شده‌اند، بررسی انجام شده نشان می‌دهد که برخلاف قانون مالیات‌های مصوب سال 1366 در اصلاحی مورخ 07/02/71 قانون مذکور طبق مفاد ماده 4 دستگاه‌های فرهنگی دارای شخصیت حقوقی با شرط نظارت بر درآمد و هزینه‌های آنها توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند. از آنجایی که طبق نظر مقام معظم رهبری از سال 1370 معاونت نظارت و حسابرسی در دفتر تشکیل و بر درآمد و هزینه و سایر فعالیت‌های دستگاه‌های تحت پوشش از ابعاد مختلف نظارت می‌نماید. نظر معظم‌له برکفایت نظارت مزبور و پذیرش نتایج رسیدگی توسط مسؤولین مالیاتی در اجرای مقررّات قانونی می‌باشد. ضمن آنکه دستگاه‌های بدون شخصیت حقوقی به مثابه بخش‌های زیرمجموعه دفتر فعالیت نموده و خود رأساً به عنوان یک مؤدی مستقل مالیاتی تلقی نمی‌شوند.

با توجه به مراتب فوق خواهشمند است مراتب را به‌نحو مقتضی به مراجع ذی‌ربط اعلام فرمایید.

لیست اسامی دستگاه‌های تحت پوشش که دارای ماهیت فرهنگی می‌باشند عبارتند از:

1- مجمع جهانی اهل بیت (ع)

2- مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیه

3- مؤسسه دایره‌المعارف اسلامی بر طبق مذاهب اهل بیت (ع)

4- مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

5- سازمان تبلیغات اسلامی

6- بنیاد دایره المعارف اسلامی

7- دفتر تبلیغات اسلامی قم

8- مرکز جهانی علوم اسلامی

دفترمقام معظم رهبری- محمدی گلپایگانی

491

30/4/485/3988
4 ارديبهشت 1373
بخش‌نامه
نظارت سرممیزین درتنظیم گزارش املاک محل سکونت مالکین

عطف به نامه شماره 48/1572-23/01/1373 راجع به لزوم یا عدم لزوم کسب تأییدیه سرممیزین مالیاتی نسبت به گزارش‌های ممیزین مالیاتی درخصوص املاک مسکونی مالک و یا نقل و انتقال و غیره اشعار می‌دارد:

درباره نقل و انتقال املاک، از آنجا که طبق ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن، گواهی انجام معامله وسیله سرممیز مالیاتی ذی‌ربط صادر می‌گردد و درنتیجه گزارش‌ها و اقدامات ممیز مالیاتی مورد رسیدگی کامل سرممیز مذکور قرار می‌گیرد، ایراد و اشکالی متصور نیست درخصوص گزارش‌های مربوط به املاک مسکونی مالک هم، چون ممکن است موضوع مانند سایر مسائل مالیاتی مورد اختلاف بین ممیز و سرممیز باشد، بنا به حکم عام ماده 236 قانون یاشده جلب نظر سرممیز مالیاتی متبوع الزامی است، به علاوه در هرحال سرممیزین مالیاتی حسب اختیار قانونی مذکور در ماده 223 قانون فوق‌الاشعار می‌توانند به طرق مقتضی به طرز کار مأمورین حوزه خود نظارت نمایند.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: