توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

429

30/5/2556/29502
20 شهريور 1372
بخش‌نامه
فهرست رشته‌های صنایع دستی
142

به پیوست تصاویر فهرست الفبایی رشته‌های مختلف صنایع دستی کشور همراه با تعاریف و ویژگی‌ها و طبقه‌بندی صنایع مذکور، واصله از سازمان صنایع دستی ایران به لحاظ ارتباط با ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه بعدی آن، مصوب 07/02/1371 جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال می‌گردد.

احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی

فهرست الفبایی رشته‌های مختلف صنایع دستی کشور

الف) ابریشم بافی- آینه‌دوزی- اجاق قراقی- اهرامی بافی

ب) بامبوبافی- برک بافی- بافت پارچه‌هایی با الیاف پنبه‌ای، پشمی و غیره- برزنت بافی

پ) پاپیه ماشه- پتوبافی- پولاد دوزی- پلاس بافی (لته بافی)- پته دوزی- پوستین دوزی - پادری و کفپوش اتومبیل- پرده بافی- پیکر تراشی

ت) تراش روی شیشه- ترمه بافی- تذهیب- تکمیلی- تخت کشی گیوه

ج و چ) جواهرسازی- جاجیم بافی- چادر شب بافی- چیغ بافی- چاروق دوزی- چاقو سازی- چادر بافی- چوقا بافی- چاپ باتیک- چاپ سیلک- چهل تیکه دوزی (خاتمی دوزی)- چفیه بافی- چشمه دوزی- جنته بافی- چاپ شابلون

ح) حصیر بافی- حوله بافی

خ) خاتم‌سازی- خراطی- خوس دوزی- خامه دوزی- خورجین بافی

د) دستبافی- دارایی بافی- دلوچه‌سازی- ده یک دوزی

ر) ریزه کاری چوب- روکاری- رند بافی

ز) زری بافی- زینت آلات محلی- زیلو بافی

س) سرامیک‌سازی- سفال‌سازی- سوزن دوزی- سبد بافی- سراجی- سنگ‌تراشی- سکه دوزی- سکمه دوزی- ساچیم بافی- سیاه چادر بافی- ساخت و قلم زنی مصنوعات فلزی - سجاده بافی- سوخت روی چوب- سوخت روی چرم- سرانداز بافی

ش) شیشه‌گری- شمد بافی- شال بافی- شعر بافی- شلبافی- شیر یکی پیچ بافی

ص) صنایع دستی دریایی

ط) طلاکوبی

ظ) ظریف دوزی

ع) عروسک‌سازی- عریض بافی- عبا بافی- علامت‌سازی

ف) فلز کاری- فیروزه تراشی- فیروزه کوبی

ق) قلابدوزی- قالب بافی- قرقره بافی- قلمکارسازی- قالی بافی- قیطان دوزی

ک) کلاه مالی- کاشی‌سازی- کاموا بافی

گ) گیوه دوزی-گلدوزی- گالبتون دوزی- گبه بافی- گلیم بافی- گرگور بافی- گره چینی

ل) لباس‌های محلی

م) محصولات بافتنی- منبت‌کاری چوب- ملیله‌سازی- ملیله دوزی- منگوله بافی- مینیاتورسازی- مینا کاری- مشبک کاری (روی چوب) مشبک کاری (روی فلز) معرق چوب- معرق کاشی- مروارید بافی- موجوق بافی- مونجوق بافی- میل بافی- مقنعه بافی- محرق- محصولات تلفیقی

ن) نقاشی روی شیشه- نقاشی روی کدو- نازک کاری چوب- نقره‌سازی- نقاشی و خطاطی روی چوب- نقاشی روی چرم- نقاشی روی صدف- نمد مالی- نقده دوزی

ی) یراق دوزی

الف) تعاریف صنایع دستی:

در دایره المعارف بریتانیکاو ضمن تعریف معنای واژه‌ای صنایع دستی آمده است که صنایع دستی به آن گروه از صنایع گفته می‌شود که مهارت، ذوق و بینش انسان در تولید آن نقش اساسی دارد و از دیدگاه استاد علی‌اکبر دهخدا صنایع دستی عبارت است از:

آنچه با دست ساخته می‌شود از پارچه و قالی، ساخته‌های فلزی و غیره- مقابل صنایع ماشینی و استاد دکتر محمد معین را عقیده بر این است که «صنایع دستی» شامل صنعت‌هایی که دست در آن دخیل است مانند پارچه بافی و قالی بافی می‌شود به موجب تعریف دیگری صنایع دستی به آن رشته از صنایع اطلاق می‌شود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فرآورده‌های آن با دست انجام گرفته و در چهار چوب فرهنگ و بینش‌های فلسفی و ذوق و هنر انسان‌های هر منطقه با توجه به میراث‌های قومی آنان ساخته می‌شود. آخرین تعریفی که از صنایع دستی و توسط گروهی از کارشناسان سازمان صنایع دستی ایران ارائه شده چنین است صنایع دستی مجموعه‌ای از «هنر- صنعت‌ها» اطلاق می‌شود که عمدتاً با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی موجب تهیه و ساخت محصولاتی می‌شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه‌ای می‌باشد. با این همه از آنجا که تأثیر فوق‌العاده‌ای سنت‌ها و رسوم منطقه‌ای در صنایع دستی به خوبی قابل رویت است، تعریف مشخص و معینی به عنوان یک تعریف استاندارد از آنچه صنایع دستی نامیده می‌شود نمی‌توان به دست داد ولی با توجه به تعاریف فوق‌الذکر و سایر تعاریفی که تاکنون در این زمینه عنوان شده می‌توان ویژگی‌های زیر را برای محصولات دست ساخته قائل شد.

ب) ویژگیهای صنایع دستی:

1- انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید توسط دست و ابزار و وسایل دستی، برای تولید هر یک از فرآورده‌های دستی مراحل متعددی طی می‌شود ولی انجام کلیه این مراحل به‌وسیله دست و ابزار و وسایل دستی الزامی نبوده و چنانچه تنها قسمتی از مراحل اساسی تولید باین طریق انجام شود محصول تولید شده با توجه به مواردی که در تعریف ذکر گردیده، صنایع دستی محسوب می‌گردد.

2- حضور مؤثر و خلاق انسان در تولید و شکل بخشیدن به محصولات ساخته شده و امکان ایجاد تنوع و پیاده کردن طرح‌های مختلف در مرحله‌ای ساخت اینگونه فراورده ها.

3- تأمین قسمت عمده مواد اولیه مصرفی از منابع داخلی.

4- داشتن بار فرهنگی (آستفاده از طرح‌های اصل، بومی، سنتی).

5- عدم هماهنگی و تشابه فرآورده‌های تولیدی با یکدیگر.

6- عدم نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد در مقایسه با صنایع دیگر.

7- دارا بودن ارزش افزوده زیاد در مقایسه با صنایع دیگر.

8- قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف (شهر، روستا و حتی در جوامع عشایری).

9- قابلیت استفاده تجربیات و رموز و فنون تولیدی به صورت سینه به سینه و همچنین طبق روش استاد و شاگردی.

ج) طبقهبندی صنایعدستی:

صنایع‌دستی کشورمان را می‌توان از جهات مختلف طبقه‌بندی نمود ولی از آنجا که روش و تکنیک تولید فرآورده‌های دستی یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز این صنعت می‌باشد لذا در اینجا طبقه‌بندی عمدتاً بر مبنای روش و تکنیک ساخت اینگونه محصولات به عمل آمده است:

1- بافته‌های داری: محصولاتی که به کمک دارهای افقی یا عمؤدی مستقر در زمین در زمان بافت تولید می‌شود بافته‌های داری نحسوب می‌گردند مثل: قالی- گلیم- چنته-رویه پشتی- و بعضی از انواع زیلو.

2- دستبافی (نساجی سنتی) فرآورده‌هایی که با کمک دستگاه‌های بافندگی دو وردی، چهار وردی، شش وردی، هشت وردی، و ژاکات دستی تولید می‌گردد، دستبافی محسوب می‌شود نظیر جاجیم، ترمه دوزی، زری، شال و انواع پارچه‌های پنبه‌ای، پشمی و کرکی. از جمله خصوصیات این رشته از صنایع دستی این است که اولاً کلیه مراحل سه گانه بافندگی (ایجاد دهنه کار، پودگذاری، دفتین زدن) با حرکات دست و پا انجام می‌شود. ثانیاً، امکان استفاده از پودهای رنگی به میزان نامحدود و همچنین تنوع طرح بافت با در اختیار داشتن و کنترل حرکات وردها میسر می‌گردد که این امر نشانگر حضور مؤثر و خلاق انسان در تولید است.

3- بافتنی: انواع مصنوعاتی که با کمک میل و قلاب و نظایر آن و با الیاف طبیعی تولید می‌شود جزء بافتنی‌ها به حساب می‌آید نظیر دستکش، جوراب، کلاه، شال گردن، روسری و ...

4- روکاری و رودوزی: کلیه مصنوعاتی که از طریق دوختن نقوش سنتی بر روی پارچه‌های بدون نقش و یا کشیدن قسمتی از نخهای تار و پود پارچه به وجود می‌آید در گروه رودوزی و یا روکاری جای دارد، نظیر سوزن‌دوزی- قلاب‌دوزی- ملیله‌دوزی-خامه‌دوزی- خوس‌دوزی-گلابتون‌دوزی- پته‌دوزی

5- چاپ‌های سنتی: کلیه پارچه‌هایی که به‌وسیله قلم مو، مهر و نظایر آن رنگ‌آمیزی شده و نقش می‌پذیرد جزء چاپ‌های سنتی به حساب می‌آید مانند چاپ قلمکار و چاپ کلاقه‌ای (باتیک) و چاپ دندانی.

6- نمد مالی: انواع مصنوعاتی که بر اثر درگیری و متراکم نمودن پشم و کرک در شرایط فنی مناسب از طریق ورز دادن تهیه می‌شوند، جزء گروه نمد مالی می‌باشند نظیر کلاه نمدی، پالتو نمدی (کپنک) نمد زیر انداز و نمد پادری.

7- سفالگری و سرامیک سازی: به محصولاتی که با استفاده از گل رس و همچنین گل حاصله از سنگ‌های گوارتز و کائولن به کمک دست و چرخ سفالگری ساخته سپس پخته می‌شود سفال و سرامیک اطلاق می‌گردد.

برای تکمیل اشیاء ساخته شده در نقاط مختلف کشور برحسب سنت و رسوم اقدام به نقاشی کنده کاری و یا ایجاد نقوش برجسته روی آنها شده و از لعاب مناسب برای پوشش سطح اشیاء استفاده می‌گردد محصولات تولید شده این گروه شامل انواع پارچ و لیوان، ظروف غذاخوری، گلدان و ... می‌باشد.

8- شیشه‌گری: محصولاتی را که از طریق شکل دادن مواد معدنی ذوب شده در کوره نظیر سیلیس، خرده شیشه و یا ترکیبی از این دو و با استفاده از روش دمیدن توسط لوله مخصوص و کاربرد ابزار دستی شامل انبر، قیچی و غیره حاصل می‌شود شیشه دست‌ساز می‌نامند که شامل مراحل تکمیلی و نزیینی دیگری نظیر نقاشی و تراش هم می‌گردد.

9- تولید فرآورده‌های پوست و چرم: محصولاتی که با استفاده از پوست و چرم دباغی شده به شیوه سنتی تولید می‌گردد نظیر پوستین، کلاه، پوستی، چاروق، محصولات تکمیلی چرمی (نظیر تلفیق چرم با محصولات دستبافت) جزء این گروه هستند.

10- ساخت محصولات فلزی و آلیاژ: فرآورده‌هایی که به شیوه سنتی و با استفاده از ابزار دستی و انواع فلزات (مس، نقره، طلا، آهن) و انواع آلیاژهای (برنج و ورشو) تولید می‌گردد نظیر انواع ظروف خانگی، چاقو، قند شکن، قلم تراش، قفل و ... جزء این گروه می‌باشند.

11- قلم‌زنی، مشبک‌کاری، حکاکی روی فلزات و آلیاژها: (هنر- صنعتی) است که طی آن طرح‌ها و نقوش سنتی با استفاده از قلم و چکش و سایر ابزار دستی بر روی اشیاء ساخته شده از فلز یا آلیاژها شکل می‌گیرد.

12- سنگ‌تراشی و حکاکی روی سنگ: شامل مصنوعاتی می‌گردد که مواد اولیه اصلی آن را انواع سنگ‌ها، نظیر فیروزه، سنگ مرمر، سنگ یشم، سنگ سیاه، سنگ سفید (آلاباستر) و ... تشکیل می‌دهد و به کمک ابزار و وسایل مختلف تراشیده یا حکاکی می‌شود نظیر انواع ظروف، پایه چراغ، قاب عکس، انواع نگین و ...

13- خراطی چوب: خراطی شیوه‌ای از تولید محصولات چوبی است که طی آن و توسط ابزار و وسایل مختلف و عمدتاً به وسیله دستگاه خراطی اشیایی نظیر انواع قلیان، گهواره، پایه آباژور، و ظروف مختلف ساخته و پرداخته می‌شود.

14- ریزه‌کاری و نازک‌کاری چوب: روشی از ساخت فرآورده‌های چوبی است که طی آن به‌وسیله وسایل نجاری نظیر اره، رنده، سوهان، مغار و ... قطعات کوچک چوبی آماده شده به صورت روکش بر روی بدنه چوبی چسبانده و تحت فشار شکل گرفته و از این طریق انواع شکلات خوری، زیر سیگاری، قاب عکس، و نظایر آن تولید و عرضه می‌گردد.

15- منبت‌کاری، کنده‌کاری، چوب شیوه‌ای دیگر از تولید محصولات چوبی است که طی آن طرح‌ها و نقوش سنتی با استفاده از قلم، چکش، مغار و سایر ابزار نجاری بر روی چوب‌های مرغوب و بادوام شکل می‌پذیرد.

16- حصیر بافی: منظور از حصیر بافی که ضمناً بامبوبافی، مروار بافی، ترکه بافی، سبد بافی، چیغ بافی را نیز شامل می‌شود همان بافت رشته‌های حاصله از الیاف سلولزی (گیاهی) به کمک دست و ابزار ساده دستی است که طی آن محصولات مختلفی نظیر حصیر زیرانداز، سفره حصیر، انواع سبد، انواع ظروف و ... تولید و عرضه می‌گردد. در مورد چیغ بافی ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر الیاف گیاهی ضمن بافت از نخ پشمی رنگ شده نیز برای ایجاد نقوش و طرح‌های سنتی استفاده می‌گردد.

17- خاتم‌سازی: روشی از تولید فرآورده‌های چوبی است که طی آن با استفاده از روکش حاصله از بهم چسبانیدن قطعات کوچک فلزات، استخوان، انواع چوب در اشکال و طرح‌های سنتی (عمدتاً به صورت هندسی) و به کمک ابزار و وسایل مختلف فرآورده‌هایی نظیر انواع قاب عکس، جا سیگاری، شکلات خوری، میز، صندلی، و ... ساخته می‌شود.

18- معرق‌کاری: ترسیم طرح‌ها و نقش‌های سنتی بر روی زمینه چوبی با سرامیک و خالی کردن داخل خطوط طرح‌ها و پرکردن فضای خالی شده به وسیله قطعات آماده شده چوبی، سرامیک، فلزی، بدهی و سنگی را معرق‌کاری می‌گویند.

16- کاشی‌گری: صنعتی است پر سابقه که طی آن انواع کاشی‌ها با استفاده از طرح‌ها و نقش‌های سنتی برای استفاده در ابنیه مذهبی و تاریخی از طریق قالب‌گیری گل رس، پختن آن در کوره و لعاب زنی، نقاشی و پخت مجدد در کوره ساخته و پرداخته می‌شود.

20- ملیله‌سازی: منظور ساخت اشیاء مختلف نظیر، سرویس چای‌خوری، تنگ و همچنین برخی از زینت آلات با استفاده از مفتول‌های نقره، طلا و مس و به کمک ابزار و وسایل ساده فلزکاری نظیر حدیده، انبر، قیچی، کوزه مخصوص و ... می‌باشد.

21- مینا کاری: در اینجا مراد ساخت بدنه فلزی، لعاب کاری، پخت، نقاشی و پخت مجدد اشیاء در کوره می‌باشد که تمامی این مراحل به کمک ابزار و وسایل ساده و استفاده از طرح‌های اصیل و سنتی در مرحله نقاشی انجام می‌پذیرد.

22- ساخت اشیاء مستظرفه و هنری: در اینجا منظور ساخت اشیاء و وسایل ظریفه‌ای است که در آنها عامل هنر به مراتب بیش از فنون تولیدی دخالت دارد و شامل مینیاتورسازی، نقاشی روی صدف، نقاشی روی چرم، پاپیه ماشه و تذهیب می‌شود.

23- ساخت زیورآلات: در اینجا مراد ساخت و تولید انواع جواهرات محلی و همچنین انواع زینت آلات با استفاده از طلا، نقره، و انواع آلیاژها می‌باشد.

24- ساخت سایر فرآورده‌های سنتی: منظور ساخت سایر محصولات دستی نظیر، فیروزه نشانی (فیروزه‌کوبی) طلاکوبی روی فولاد، انواع عروسک‌های محلی، تخت‌کشی گیوه (آجیده ولته‌ای) و ... که با ابزار و وسایل دستی و با استفاده از طرح‌های سنتی ساخته و پرداخته می‌شود، می‌باشد.

428

منسوخ
7768/ت 187هـ
9 شهريور 1372
آیین‌نامه
آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره 8 قانون بودجه سال 1372 کل کشور

427

منسوخ
9 شهريور 1372
قانون
قانون تهیه مسکن برای افراد کم درآمد

426

7 شهريور 1372
قانون
قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری، صنعتی

 (قسمتی از) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران

... ماده 13- اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت‌های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره‌برداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم معاف خواهد بود و پس از انقضای پانزده سال تابع مقررّات مالیاتی خواهند بود که با پیشنهاد هیأت وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

‌ماده 14- مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور پس از ثبت گمرکی از شمول مقررّات صادرات و واردات مستثنی هستند و مقررّات صدور و ‌ورود کالا و تشریفات گمرکی در محدوده هر منطقه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید مبادلات بازرگانی مناطق با سایر نقاط کشور اعم از مسافری و‌تجاری تابع مقررّات عمومی صادرات و واردات کشور می‌باشد.

‌ماده 15- واردات کالای تولید شده در منطقه آزاد به سایر نقاط کشور، تا حد ارزش افزوده در آن منطقه با تصویب هیأت وزیران از پرداخت تمام یا ‌قسمتی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف می‌باشند.

‌ماده 16- ورود کالاهایی که تمام یا بخشی از مواد اولیه آن از داخل کشور تأمین و در منطقه آزاد تولید می‌شود از تمام یا بخشی (‌متناسباً) از حقوق‌گمرکی و سود بازرگانی مربوط به مواد اولیه داخلی معاف خواهند بود.

‌ماده 17- کالاهایی که برای بکارگیری و مصرف در منطقه از داخل کشور به مناطق حمل می‌گردند، از موارد نقل و انتقال داخلی کشور است ولی‌ صادرات آنها از منطقه به خارج تابع مقررّات عمومی صادرات و واردات خواهد بود.

‌ماده 20- ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی در هر منطقه آزاد می‌باشد. مقررّات لازم برای جلب و حمایت سرمایه‌گذاری ‌در هر منطقه و چگونگی و میزان مشارکت خارجیان در فعالیت‌های هر منطقه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌ماده 24- نحوه استفاده از زمین و منابع ملی و ترتیب فروش یا اجاره آن به اتباع کشور در محدوده هر منطقه که در مالکیت دولت باشد طبق‌مقررّات مصوب هیأت وزیران و با رعایت برنامه‌های عمرانی هر منطقه تعیین می‌گردد.

‌سازمان هر منطقه مسؤول اجرای مقررّات مربوط خواهد بود.

‌تبصره 1- اجاره زمین به اتباع خارجی مجاز و فروش آن مطلقاً ممنوع است.

تبصره 2- ساکنین ایرانی جزائر موضوع مناطق آزاد همانند سایر نقاط کشور دارای کلیه حقوق مالکیت عرصه و اعیان می‌باشند. سازمان ثبت اسناد‌و املاک مکلف است برابر قوانین و مقررّات سند مالکیت به نام اشخاص صادر نماید.

‌قانون فوق مشتمل بر بیست و شش ماده و چهار تبصره در جلسه روز یک شنبه هفتم شهریورماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای‌اسلامی تصویب و در تاریخ 1372.6.21 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رییس مجلس شورای اسلامی - علی‌اکبر ناطق نوری

425

6934/ت 183هـ
6 شهريور 1372
تصویب‌نامه
حد نصاب هزینه تبلیغات
148

هیأت وزیران در جلسه مورخ 20/05/1372 بنا به پیشنهاد شماره 5619/767/5/30 مورخ 01/03/1372 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره یک ماده (148) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 تصویب نمود:

هزینه تبلیغات برای فروش کالا، ارائه خدمات و توسعه صادرات در موارد زیر به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد:

1- هزینه تبلیغات، برای تولید کالا (اعم از کشاورزی، صنعتی و معدنی) یا خدماتی که در دوره‌های آتی (قبل از بهره‌برداری) عرضه می‌شود، ظرف 5 سال از تاریخ شروع به فروش به اقساط مساوی و هرسال تا سقف دو درصد (2%) فروش آن سال مستهلک خواهد شد.

2- هزینه تبلیغات برای شناساندن و معرفی کالاهای تولید داخل (اعم از کشاورزی، صنعتی و معدنی) و همچنین خدمات در سال اول بهره‌برداری تا میزان پنج درصد (5%) و برای سال دوم تا سه درصد (3%) و سنوات بعد هرسال تا دو درصد (2%) فروش خالص همان محصول قابل قبول در هزینه تولید خواهد بود.

تبصره- شمول تسهیلات موضوع بندهای فوق‌الذکر در مورد کالاهای مشمول استاندارد اجباری منوط به داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد یا تأییدیه آن و یا تأییدیه مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خواهد بود.

3- هزینه تبلیغات کالاهای صادر شده هفت درصد (7%) قیمت کالاهای مذکور.

4- هزینه تبلیغات فیلم‌های سینمایی تولید داخل کشور تا میزان ده درصد (10%) فروش بلیط هرسال پس از کسر عوارض خواهد بود.

حسن حبیبی- معاون اول رییس‌جمهور

424

منسوخ
27310
6 شهريور 1372
بخش‌نامه
اعلام شماره حساب مالیاتی بنیاد مستضعفان

423

30/4/7060
6 شهريور 1372
شورای عالی مالیاتی
دکتر داروساز و داروخانه
139، 140

گزارش شماره 446-5/30-30/02/71 دفتر فنی مالیاتی عنوان مقام محترم معاونت درآمدهای مالیاتی مشعر بر طرح این مسئله که آیا صاحبان داروخانه‌ها بنا به این دلیل که شغل آنها جزء رشته‌های بهداشتی و درمانی است، مشمول معافیت‌های موضوع مادتین 139 و 140 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 می‌باشند یا خیر، حسب ارجاع مشارالیه در جلسه مورخ 02/06/1372 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح و پس از شور و بررسی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون یاد شده رأی هیأت مذکور در این باره به شرح زیر اعلام گردید.

رأی اکثریت

نظر به این‌که، نسخه پیچی داروخانه‌ها مستلزم کاربرد نظر تخصصی در امور دارویی و درمانی بوده و این امر مستقیماً مرتبط با رشته‌های پزشکی است، لذا صرفاً درآمد حاصل از این قسمت از فعالیت‌های داروخانه‌ها حسب مورد مشمول معافیت‌های موضوع مادتین 139 و 140 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی خواهد بود.

علی‌اکبر سمیعی- حسن عباسی پناه- محمود حمیدی- علی‌اکبر نوربخش- علی‌اصغر محمدی- محمدعلی سعیدزاده

نظر اقلیت

گرچه رشته‌های تحصیلی و حرفه‌ای داروسازان و دکترهای داروساز جزء رشته‌های پزشکی، بهداشتی و درمانی است، اما حسب استنباط از مفاد مادتین 139 و 140 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و همچنین اصلاحی آنها به شرح مواد 39 و 49 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم 07/02/71 مجلس شورای اسلامی، صرف خرید و فروش لوازم و مواد بهداشتی و دارویی وسیله داروخانه‌ها سبب شمول معافیت‌های موضوع مواد مذکور نسبت به درآمدهای حاصل از این ممر نخواهد بود. با این توضیح که حق خدمات فنی پرداختی به مسؤولین داروخانه به لحاظ آنکه این پرداختی در حقیقت بابت خدمات درمانی و مستقیماً مرتبط با خدمات پزشکی است، مشمول معافیت موضوع ماده 139 حسب مورد می‌باشد.

محمدتقی نژادعمران- محمد طاهر- محمد رزاقی

422

2388/5/30
2 شهريور 1372
بخش‌نامه
فهرست کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای

پیرو شماره 658- 5/30 مورخ 25/02/1372 و شماره 1972 - 5/30 مورخ 04/05/72 به پیوست لیست تکمیلی کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای در 6 صفحه ارسال و ضمناً یادآور می‌گردد که به موجب نامه شماره 6902/7648 - 1 مورخ 06/05/72 سازمان برنامه و بودجه در ردیف 217 کالاهای واسطه‌ای (که قبلاً طی شماره 658- 5/30 مورخ 25/02/72 ابلاغ شده است) «انواع میخ و میخ پرچ» نیز از قلم افتاده است که بدین وسیله اعلام می‌گردد.

محمدعلی خوش‌اخلاق- مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

ادامه کالاهای واسطه‌ای

317- آمونیاک

318- اوره

319- نیترات آمونیم

320- سودای سبک

321- سودای سنگین

322- بی‌کربنات سدیم

323- اسید نیتریک

324- متانول

325- دی‌آمونیم فسفات

326- اسید فسفریک

327- اسید سولفوریک

328- گوگرد

329- انیدرید فتالیک

330- دی‌اکتیل فتالیک

331- پی وی سی

332- دی دی بی‌

333- سود سوزآور

334- اسید کلریدریک

335- کلر مایع

336- آب ژاول

337- دوده صنعتی و گرانول

338- میله‌های فولادی (غیر از فولاد مخصوص)

339- پروفیل از آهن و فولاد (به حالت سرد)

340- انواع مفتول حاصل از کشش سرد

341- لوله و لوازم لوله کشی از چدن، آهن یا فولاد

342- صفحه، نوار و ورق غیرآهنی

343- انواع لوله‌های فلزی غیرآهنی (آلومینیم، مس، سرب، روی، نیکل، قلع، برنج و...)

344- میله و پروفیل مفتول غیرآهنی

345- آچار و ابزار دستی

346- اسکلت‌های فلزی و قطعات، سوله، پل و قطعات

347- پایه‌های انتقال نیرو

348- مخازن فلزی برای هرگونه مواد (غیر از گازهای فشرده و مایع شده) به گنجایش بیش از 300 لیتر

349- دیگ بخار

350- سکوهای حفاری

351- فنرهای آهنی یا فولادی برای ماشین‌آلات (غیر از خودرو)

352- تولید قطعات و لوازم یدکی خودرو و شامل (سیستم ترمز، کلاچ، اکسل، جعبه دنده، چرخ، بدنه، شاسی و موتور)

353- کلیه پودرهای معدنی

354- کلیه موادِّ نسوز (آجر، ملات، سیمان)

355- انواع کنسانتره‌های معدنی

356- مقاطع ساختمانی و فولادی (آنواع شمش و اسلب، انواع میلگرد، انواع تیر آهن، انواع نبشی، انواع سپری، انواع ورق، انواع پروفیل)‌

357- شمش مس، کاتد،‌اند و انواع مقاطع مسی

358- شمش و پروفیل آلومینیم

359- شمش سرب

360- انواع سنگ‌های تزئینی بریده شده

361- ذغال کک

362- ماسه کرومیتی

363- انواع سیلیس

364- ماسه ریخته‌گری

365- نمک صنعتی

366- سولفات سدیم

ادامه کالاهای سرمایه‌ای

26- انواع موتورهای دیزلی و بنزینی

27- انواع توربین (گازی- بخاری- هیدرولیکی)

28- ماشین‌آلات آماده‌سازی زمین (تراکتور- تیلر- گاو آهن- تیفچه گاو آهن- مرزکش- نهرکن- شیار زن ـ ریپر دیسک- پکر نهرکن- لوله و سایر)

29- ماشین‌آلات کاشت و برداشت (کودپاش‌ها- بذرکارها- کولتیواتور- سیب‌زمینی کار- وسایل آبیاری بارانی- ردیف کاری کشاورزی و...)

30- ماشین‌آلات و ادوات برای برداشت و سایر عملیات (آنواع دروگر- خرمن‌کوب-کمباین- بوجاری- علوفه خشک‌کن- دانه خشک‌کن- موور- ماشین‌های دسته‌بندی و پرس علوفه و...)

31- ماشین اره (آره نواری- اره لنگ- اره دیسکی با سنگ فیبری و غیره)

32- ماشین‌های چند کاره

33- منگنه‌های چوب

34- ماشین‌های صیقل کاری

35- ماشین‌های ابزاری که با الکترویروزیون یا مافوق صوت کار می‌کند نظیر اسپارک و ایرکات و غیره

36- ماشین‌های دنده تراش

37- ماشین‌های تراش (یونیور سال- کاروسل- تارت- دروازه‌ای- سری تراش و غیره)

38- ماشین‌های فرز (عمؤدی- افقی- پانتوگراف)

39- ماشین‌های دریل (رادیال- رومیزی- بورینگ- چند محوره و غیره)

40- ماشین‌های صفحه تراش (معمولی- دروازه‌ای و غیره)

41- ماشین‌های پیچ تراش- ماشین حدیده- ماشین فلاویر

42- ماشین‌های تیز کردن- ساییدن- فینیثینگ- قطعات (انواع ماشین‌های سنگ، ماشین‌های لپینگ، ماشین‌های پرداخت و غیره)

43- ماشین‌های خط نورد فلزات

44- ماشین‌های جوشکاری غیر برقی

45- انواع قالب‌ها

46- ابزارهای تعویضی برای ماشین‌های ابزار و غیره

47- پولک- قلم کوچک و اشیاء مشابه برای نوک ابزارهای برشی از کربور فلزات سخت (مثل تنکستن- مولیبدن- و وانادیم)

48- کارد و تیغه برای ماشین‌آلات

49- ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع غذایی

50- ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع ریسندگی و بافندگی و مقدمات و تکمیل آن

51- ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع ساخت کفش و محصولات چرمی

52- ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع کاغذ- مقوا- چاپ و صفحات

53- ماشین‌آلات و تجهیزات تصفیه نفت

54- ماشین‌آلات صنایع شیمیایی

55- ماشین‌آلات کارخانجات ساخت مصالح ساختمانی (سیمان- آهک- گچ- شن- ماسه - آجر و...)

56- ماشین‌آلات عملیات خاکی (بولدوزر- لودر- گریدر- بیل مکانیکی- بتونیر- تراک میکسر و...)

57- انواع پرس‌های هیدرولیک و ضربه‌ای

58- همزن‌های صنعتی

59- سیستم‌ها حمل و نقل (نوار نقاله- بالابرها و...)

60- ماشین‌های غلطک (غیر از ماشین‌های نورد و فلزات و شیشه)

61- پمپ‌های رفت و برگشتی (پیستونی)

62- پمپ‌های گریز از مرکز (سانتریفوژ)

63- انواع پمپ‌های دیگر برای انتقال و بالابردن سیالات

64- پمپ‌های گردشی

65- انواع کمپر سور (به جز کمپرسورهای کوچک گازی برای معارف غیرصنعتی و تلمبه‌های دستی- تلمبه خلاء- و نتیلاتور)

66- کوره‌های صنعتی و آزمایشگاهی غیربرقی

67- سیستم‌های تهویه صنعتی برای تنظیم درجه حرارت

68- تجهیزات و ماشین‌های مولد سرما برای سردخانه و سیستم‌های صنعتی

69- دستگاه‌ها و واحدهای آب شیرین کن صنعتی- تصفیه آب و فاضلاب صنعتی

70- دستگاه‌های مکانیکی پاشین و افشاندن غیر دستی (سند پلاست- سمپاش‌ها)

71- قسمت‌های کلی ماشین مثل یاتاقان- دیسک- پیستون- سوپاپ

72- کامیون‌های صنعتی

73- جرثقیل

74- لیفت تراک

75- آسانسور

76- تریلر

77- ژنراتور

78- کندانسور

421

30/5/2171/25624
27 مرداد 1372
بخش‌نامه
محاسبه درآمد سینماها
96، 97

با این‌که طی بخش‌نامه وزارتی شماره 48858/3889 –5/30 مورخ 25/10/69 درخصوص نحوه کسر عوارض پرداختی صاحبان سینما در رسیدگی‌های علی‌الرأس توسط حوزه‌های مالیاتی اعلام گردیده تا مأمورین تشخیص با رعایت دستورالعمل وزارت ارشاد اسلامی کل عوارض پرداختی اشخاص مزبور صرف‌نظر از موارد مصرف آنها را از درآمدهای مربوط کسر و نسبت به بقیه درآمد اعمال ضریب نمایند و مراد از دستورالعمل مذکور وزارت ارشاد اسلامی هم در ارتباط با فیلم‌های سینمایی ایرانی علاوه بر 5 درصد پرداختی به شهرداری کسر 15 درصد پرداختی صاحبان سینما به تولیدکننده فیلم نیز بوده است، معذلک طبق اطلاع واصله بعضی از حوزه‌های مالیاتی در این گونه موارد صرفاً مبادرت به کسره 5 درصد پرداختی صاحب سینما به شهرداری (و اخیراً 2 درصد نیز به وزارت ارشاد اسلامی) نموده و از کسر 15 درصد پرداختی به تولیدکننده فیلم خودداری می‌نماید. بنابراین مجدداً یادآور می‌شود که در این گونه موارد بایستی کل عوارض پرداختی صاحبان سینما من‌جمله 15 درصد پرداختی به تولیدکننده فیلم صرف‌نظر از موارد مصرف آنها از دریافتی صاحبان سینما بابت فروش بلیط فیلم‌های سینمایی ایرانی کسر و سپس نسبت به باقی‌مانده اعمال ضریب گردد.

ممیزین کل مالیاتی مسؤول حسن اجرای این دستورالعمل می‌باشند.

احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی

420

2418/24692
20 مرداد 1372
بخش‌نامه
سود و کارمزد مربوط به خرید دارایی
148، 149

موضوع: کارمزد وام بعد از بهره‌برداری به قیمت تمام شده دارایی منظور گردد.

نظر به این‌که درخصوص نحوه ثبت سود و یا کارمزد مربوط به اخذ وام از بانک‌ها بابت خرید هرگونه دارایی و کالا توسط اشخاص (فروش اقساطی) سؤالاتی مطرح و ابهاماتی وجود دارد، لذا به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویۀ واحد یادآور می‌گردد. چنانچه ماشین‌آلات و یا ایجاد دارایی باشد مادام که این قبیل مؤسسات یا واحدهای تولیدی به بهره‌برداری نرسیده باشند سود و یا کارمزدی که پرداخت می‌شود جزء قیمت تمام شده محسوب و مأخذ محاسبه استهلاک خواهد بود ولی از تاریخ شروع به بهره‌برداری به بعد و همچنین در سایر موارد سود یا کارمزد پرداختی جزء هزینه‌های مربوط به استقراض تلقی و انعکاس آن در بهای تمام شده مواد و کالا و سایر دارایی‌ها صحیح نبوده و بایستی مطابق عرف حسابداری و حسابرسی جزء هزینه مالی دوره‌های مربوط منظور گردد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی- از طرف حسینی

419

30/5/1064/24304
19 مرداد 1372
بخش‌نامه
تطبیق حقوق پرداختی و رفع ابهام از مشمولین 10%
85، 86

چون در تطبیق درآمد حقوق بگیران با مقررّات مواد 85 و 86 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحیه آن مصوب 07/12/1371 مجلس شورای اسلامی ابهاماتی وجود دارد. لذا به منظور رفع مشکل و اجرای صحیح مقررّات قانونی متذکر می‌گردد:

هرگاه شخص حقیقی به طور جداگانه و غیرمرتبط با هم در خدمت اشخاص مختلف بوده و در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته درآمد حقوق تحصیل نماید که هر یک از پرداخت‌کنندگان (کارفرما) جداگانه مکلف‌اند مالیات متعلق به حقوق تخصیصی یا پرداختی مربوط را براساس درآمد مشمول مالیات سالیانه و پس از کسر معافیت‌های مقرر در فصل سوم قانون و طبق نرخ مقرر در ماده 131 اصلاحی آن محاسبه و کسر و با رعایت سایر مقررّات مربوط و در موعد مقرر به حوزه مالیاتی محل پرداخت نمایند ضمناً توجه خواهند داشت که ماده 86 قانون درباره پرداخت‌هایی است که از ناحیه پرداخت‌کنندگان مقرری، مزد یا حقوق اصلی صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال چنانچه شخصی که در استخدام وزارت آموزش و پرورش می‌باشد به طور مأمور در مدرسه غیرانتفاعی مشغول به کار شده ولکن شخص مذکور از این مدرسه علاوه بر حقوق دریافتی از وزارت متبوع خود، دریافت نماید بنابر مقررّات ماده 86 قانون مالیات متعلق به مبلغ دریافتی از مدرسه از 10% این مبلغ خواهد بود.

احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی

418

30/5/1955
9 مرداد 1372
بخش‌نامه
تامین نیروی انسانی و خدمات امور مسافرت
104

ذی‌حسابی و امور مالی وزارت معادن و فلزات

بازگشت به نامه شماره 446/310 مورخ 23/04/72 که منضم به قراردادهای بدون شماره و تاریخ منعقده با شرکت سهامی خاص پیمان ایثار می‌باشد و به نظر این دفتر تأمین نیروی انسانی و خدمات امور مسافرت از جمله خدمات اداری مشمول مقررّات ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن مصوب 07/02/71 مجلس شورای اسلامی خواهد بود لکن انجام کلیه امور مربوط به ترجمه مدارک اعم از کتبی یا شفاهی از جمله امور مطرح در ماده قانونی مذکور نمی‌باشد. در هر حال خواهشمند است به لحاظ ارتباط موضوع و جهت هرگونه اقدام قانونی با کلیه قراردادها و اسناد و مدارک به حوزه مالیاتی ذی‌ربط مراجعه فرمایید.

محمدعلی خوش‌اخلاق- مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

417

30/5/1972
4 مرداد 1372
بخش‌نامه
فهرست کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای
132

پیرو شماره 658/5/30 مورخ 25/02/1372 به پیوست تصویر صورت‌جلسه مورخ 17/08/1371 شورای عالی صنایع در ارتباط با تعدادی دیگر از کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای موضوع تبصره یک ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی می‌باشد جهت اطلاع و اقدام لازم ایفاد می‌گردد.

محمدعلی خوش اخلاق- مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

در شورای عالی صنایع با حضور امضاء کنندگان ذیل و در ارتباط با اجرای تبصره 1 ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 موضوع تشخیص کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای به منظور استفاده 6 واحد تولیدی ذیل که قبلاً مجوز پروانه بهره‌برداری اخذ نموده‌اند. از معافیت مندرج در ماده مذکور مورد بررسی قرار گرفت و سرمایه‌ای و یا واسطه‌ای بودن تولیدات به شرح زیر تأیید شد:

 نام هر کد نام محصول واسطه‌ای- سرمایه‌ای

1- کاربراتورایران کاربراتور- واتر پمپ خودرو واسطه‌ای

2- پارس فنر تولید فنر خودرو و آهن واسطه‌ای

3- صنایع ریخته‌گری ایران قطعات سیلندر ریخته‌گری واسطه‌ای

4- فنرلول ایران انواع فنر واسطه‌ای

5- صنایع فولاد کاوه قطعات ریخته‌گری ماشین‌آلات سنگین واسطه‌ای

6- صنایع ماشین دارو ماشین‌آلات دارویی سرمایه‌ای

وزیر صنایع سنگین- وزیر صنایع - وزیر معادن و فلزات- رییس سازمان برنامه و بودجه - وزیر دفاع

416

منسوخ
30/4/5815
3 مرداد 1372
شورای عالی مالیاتی
شرکت ملّی نفت

415

30/4/5518/12933
29 تير 1372
بخش‌نامه
معافیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)
4

با ارسال متن نامه شماره 500/51/71/30 مورخ 18/05/1371 جناب آقای حسینعلی نیری متضمن فرمان مقام معظم رهبری راجع به معافیت اموال در اختیار ولی فقیه که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اداره و منتقل می‌شود از آنجا که در این زمینه واحدهای مختلف مالیاتی با پاره‌ای ابهامات مواجه می‌باشند موارد زیر را درخصوص تعلق یا عدم تعلق مالیا ت نسبت به اموا ل مزبور متذکر می‌گردد:

1- طبق رأی شماره 3640/4/30 – 04/05/1371 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی انتقال قطعی اموال اعم از منقول و غیرمنقول (املاک و وسایط نقلیه و...) از سوی ستاد اجرایی فرمان یاد شده از پرداخت مالیات معاف است.

2- باعنایت به مرقومه مقام معظم رهبری دایر بر این‌که گرفتن مالیات از اموال بیت‌المال هیچ وجهی ندارد. چنانچه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به منظور انتقال خودروهای جزء اموال در اختیار ولی فقیه نیازمند شماره‌گذاری و یا تغییر پلاک‌های آن باشد این شماره‌گذاری یا تغییر آن نیز از پرداخت مالیات‌های مقرر معاف خواهد بود.

3- معافیت‌ها مزبور مانع از وصول بدهی‌های مالیاتی گذشته قبل از این‌که اموال در اختیار ولی فقیه قرار گرفته باشد نخواهد بود.

مقتضی است مراتب بالا که به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی نیز رسیده است به کلیه مأموران و مسؤولین مالیاتی ابلاغ و راهنمایی و نظارت‌های لازم معمول گردد تا در ارتباط با اموا ل مورد بحث بر این اساس اقدام نمایند.

محسن نوربخش- وزیر امور اقتصادی و دارایی

414

منسوخ
54963/ت 127هـ
23 تير 1372
تصویب‌نامه
فهرست مناطق جنگ‌زده
165

413

976/م
23 تير 1372
بخش‌نامه
جدول استهلاک دارایی‌های جدید ارزیابی شده بانک‌ها
151

جناب آقای دکتر سید محمد حسین عادلی رییس کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

عطف به نامه شماره 31/ م ه‍ مورخ 16/01/71 مفاد بند 2 مصوبه هفتصد و هشتاد و نهمین صورت‌جلسه مورخ 22/12/1371 شورای پول و اعتبار درخصوص جدول استهلاک دارایی‌های تجدید ارزیابی شده بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفت و به استناد تبصره 3 تصویب‌نامه شماره 44980/ت 439 مورخ 05/05/1368 هیأت وزیران موضوع ماده 151 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی استهلاک دارایی‌های تجدید ارزیابی شده بانک‌ها به شرح جدول پیوست این نامه مورد تأیید این وزارت می‌باشد ضمناً اعمال استهلاک به شرح جدول مزبور در صورت‌های مالی هر بانک از ابتدای مهرماه سال جاری به بعد از نظر این وزارت قابل قبول می‌باشد.

محسن نوربخش- وزیر امور اقتصادی و دارایی

جدول استهلاک 25 ساله دارایی‌های تجدید ارزیابی شده بانک‌ها موضوع تبصره 3 تصویب‌نامه شماره 44980/ ت 439- 05/05/68 هیأت وزیران مستندا به مقررّات ماده 151 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 که در تاریخ 25/04/1372 به تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی رسیده است به شرح زیر می‌باشد.

ردیف

سال

درصد استهلاک

مجموع درصد استهلاک

1

1373

00/1

00/1

2

1374

25/1

25/2

3

1375

50/1

75/3

4

1376

75/1

5/5

5

1377

00/2

50/7

6

1378

25/2

75/9

7

1379

50/2

25/12

8

1380

75/2

00/15

9

1381

00/3

00/18

10

1382

25/3

25/21

11

1383

50/3

75/24

12

1384

75/3

50/28

13

1385

00/4

50/32

14

1386

25/4

75/36

15

1387

50/4

25/41

16

1388

75/4

00/46

17

1389

00/5

00/51

18

1390

25/5

25/56

19

1391

50/5

75/61

20

1392

75/5

5/67

21

1393

00/6

5/73

22

1394

25/6

75/79

23

1395

50/6

25/86

24

1396

75/6

00/93

25

1397

00/7

00/100

استهلاک به صورت سالانه و به روش اعمال نرخ استهلا ک هرسال نسبت به کل مبلغ افزایش یافته ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها محاسبه خواهد شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی

412

منسوخ
12281
23 تير 1372
بخش‌نامه
نحوه تشخیص و وصول مالیات بنیاد مستضعفان و جانبازان و واحدهای تابعه

411

منسوخ
53/2126/8031
16 تير 1372
بخش‌نامه
محل و نحوه پرداخت مالیات پزشکان و دندانپزشکان

410

30/5/1200/17034
13 تير 1372
بخش‌نامه
نحوه محاسبه مالیات نقل سرقفلی و ملک

نظر به این‌که براساس ماده 14 اصلاحیه مصوب 07/02/1371 دامنه شمول مقررّات ماده 66 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند 66 نسبت به واگذاری حقوق ناشی از ملک نیز تسری پیدا نموده لذا به منظور رفع هرگونه ابهام و اجرای صحیح مقررّات مذکور در مواردی که انتقال گیرنده ملک دولت یا شهرداری‌ها یا مؤسسات وابسته به آنها بوده و مورد مشمول معافیت ماده 70 و اصلاحیه بعدی آن نباشد و همچنین در مواردی که ملک به وسیله اجرای ثبت و یا سایر ادارات دولتی به قائم‌مقام مالک انتقال می‌یابد لزوماً یادآور می‌شود.

1- در مورد نقل و انتقال قطعی ملک فارغ از بهای معامله که در سند درج می‌شود به طور کلی باید ارزش معاملاتی ملک مأخذ محاسبه مالیات موضوع ماده 59 اصلاحی قرار گیرد مگر این‌که بهای مذکور در سند در موارد فوق کمتر از ارزش معاملاتی باشد که در این صورت به حکم ماده 66 همان مبلغ کمتر از ارزش معاملاتی باید مأخذ محاسبه مالیات واقع شود.

2- در مورد انتقال حقوق ناشی از ملک (حق واگذاری محل) مادام که ارزش معاملاتی حق واگذاری محل تعیین نگردیده براساس بهای مذکور در سند به نرخ‌های مذکور در ماده 59 اصلاحی مالیات متعلقه محاسبه و وصول گردد.

3- در مواردی که ملک توأم با حق واگذاری محل انتقال قطعی داده می‌شود چنانچه در سند ارزش ملک و حق واگذاری محل به تفکیک قید شود محاسبه مالیات براساس بندهای 1 و 2 فوق‌الذکر و در صورتی که ارزش‌های مزبور به تفکیک در سند قید نگردد مادام که ارزش معاملاتی حق واگذاری محل تعیین نشده است هرگاه مبلغ مندرج در سند بابت عین ملک و حق واگذاری محل کمتر از مجموع ارزش معاملاتی ملک و ارزش حق واگذاری محل تعیین شده به شرح مندرج در بند (ب) ردیف 3 دستورالعمل وزارتی شماره 17758/1258-5/30 مورخ 23/04/71 باشد مالیات متعلقه به مأخذ بهای مذکور در سند محاسبه می‌گردد و در مواردی که مبلغ مندرج در سند معامله بابت عین و حق واگذاری محل بیش از مجموع ارزش معاملاتی ملک و ارزش حق واگذاری محل تعیین شده طبق بند (ب) ردیف 3 دستورالعمل مذکور باشد، در این صورت محاسبه مالیات براساس جمع ارزش حق واگذاری محل با ارزش معاملاتی ملک به طور یک جا به نرخ ماده 59 اصلاحی انجام شود.

به عنوان مثال چنانچه مبلغ مندرج در سند بابت عین و حق واگذاری محل ملکی که ارزش معاملاتی آن 000/000/20 ریال می‌باشد جمعاً 000/000/140 ریال باشد با توجه به بند (ب) ردیف 3 دستورالعمل یاد شده می‌بایستی ابتدا ضمن تعیین ارزش روز ملک موصوف شامل حق واگذاری محل و مقایسه آن با ارزش روز همان ملک با فرض نداشتن موقعیت تجاری، ارزش حق واگذاری را تعیین که چنانچه ارزش حق واگذاری محل تعیین شده به شرح مذکور به فرض مبلغ 000/000/130 ریال گردد در این صورت چون مبلغ مندرج در سند (000/000/140 ریال) از مجموع ارزش معاملاتی ملک و ارزش حق واگذاری محل یعنی از 000/000/150=000/000/20+000/000/130 کمتر است، لذا همان مبلغ 000/000/140 ریال مندرج در سند مأخذ محاسبه مالیات خواهد بود ولکن چنانچه ارزش حق واگذاری محل تعیین شده به شرح مذکور، مبلغ 000/000/80 ریال باشد چون مجموع این مبلغ و ارزش معاملاتی ملک 000/000/100 =000/000/20+000/000/80، کمتر از مبلغ 000/000/140 ریال (مندرج در سند) می‌باشددر این حالت مبلغ 000/000/100 ریال مأخذ محاسبه مالیات به نرخ‌های مقرر در ماده 59 اصلاحی قرار خواهد گرفت.

احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: