توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
425
6934/ت 183هـ
6 شهريور 1372
تصویبنامه
حد نصاب هزینه تبلیغات
148
هیأت وزیران در جلسه مورخ 20/05/1372 بنا به پیشنهاد شماره 5619/767/5/30 مورخ 01/03/1372 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره یک ماده (148) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 تصویب نمود:
هزینه تبلیغات برای فروش کالا، ارائه خدمات و توسعه صادرات در موارد زیر به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد:
1- هزینه تبلیغات، برای تولید کالا (اعم از کشاورزی، صنعتی و معدنی) یا خدماتی که در دورههای آتی (قبل از بهرهبرداری) عرضه میشود، ظرف 5 سال از تاریخ شروع به فروش به اقساط مساوی و هرسال تا سقف دو درصد (2%) فروش آن سال مستهلک خواهد شد.
2- هزینه تبلیغات برای شناساندن و معرفی کالاهای تولید داخل (اعم از کشاورزی، صنعتی و معدنی) و همچنین خدمات در سال اول بهرهبرداری تا میزان پنج درصد (5%) و برای سال دوم تا سه درصد (3%) و سنوات بعد هرسال تا دو درصد (2%) فروش خالص همان محصول قابل قبول در هزینه تولید خواهد بود.
تبصره- شمول تسهیلات موضوع بندهای فوقالذکر در مورد کالاهای مشمول استاندارد اجباری منوط به داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد یا تأییدیه آن و یا تأییدیه مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خواهد بود.
3- هزینه تبلیغات کالاهای صادر شده هفت درصد (7%) قیمت کالاهای مذکور.
4- هزینه تبلیغات فیلمهای سینمایی تولید داخل کشور تا میزان ده درصد (10%) فروش بلیط هرسال پس از کسر عوارض خواهد بود.
حسن حبیبی- معاون اول رییسجمهور
424
منسوخ
27310
6 شهريور 1372
بخشنامه
اعلام شماره حساب مالیاتی بنیاد مستضعفان
423
30/4/7060
6 شهريور 1372
شورای عالی مالیاتی
دکتر داروساز و داروخانه
139، 140
گزارش شماره 446-5/30-30/02/71 دفتر فنی مالیاتی عنوان مقام محترم معاونت درآمدهای مالیاتی مشعر بر طرح این مسئله که آیا صاحبان داروخانهها بنا به این دلیل که شغل آنها جزء رشتههای بهداشتی و درمانی است، مشمول معافیتهای موضوع مادتین 139 و 140 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 میباشند یا خیر، حسب ارجاع مشارالیه در جلسه مورخ 02/06/1372 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح و پس از شور و بررسی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون یاد شده رأی هیأت مذکور در این باره به شرح زیر اعلام گردید.
رأی اکثریت
نظر به اینکه، نسخه پیچی داروخانهها مستلزم کاربرد نظر تخصصی در امور دارویی و درمانی بوده و این امر مستقیماً مرتبط با رشتههای پزشکی است، لذا صرفاً درآمد حاصل از این قسمت از فعالیتهای داروخانهها حسب مورد مشمول معافیتهای موضوع مادتین 139 و 140 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی خواهد بود.
علیاکبر سمیعی- حسن عباسی پناه- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- محمدعلی سعیدزاده
نظر اقلیت
گرچه رشتههای تحصیلی و حرفهای داروسازان و دکترهای داروساز جزء رشتههای پزشکی، بهداشتی و درمانی است، اما حسب استنباط از مفاد مادتین 139 و 140 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و همچنین اصلاحی آنها به شرح مواد 39 و 49 قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم 07/02/71 مجلس شورای اسلامی، صرف خرید و فروش لوازم و مواد بهداشتی و دارویی وسیله داروخانهها سبب شمول معافیتهای موضوع مواد مذکور نسبت به درآمدهای حاصل از این ممر نخواهد بود. با این توضیح که حق خدمات فنی پرداختی به مسؤولین داروخانه به لحاظ آنکه این پرداختی در حقیقت بابت خدمات درمانی و مستقیماً مرتبط با خدمات پزشکی است، مشمول معافیت موضوع ماده 139 حسب مورد میباشد.
محمدتقی نژادعمران- محمد طاهر- محمد رزاقی
422
2388/5/30
2 شهريور 1372
بخشنامه
فهرست کالاهای سرمایهای و واسطهای
پیرو شماره 658- 5/30 مورخ 25/02/1372 و شماره 1972 - 5/30 مورخ 04/05/72 به پیوست لیست تکمیلی کالاهای سرمایهای و واسطهای در 6 صفحه ارسال و ضمناً یادآور میگردد که به موجب نامه شماره 6902/7648 - 1 مورخ 06/05/72 سازمان برنامه و بودجه در ردیف 217 کالاهای واسطهای (که قبلاً طی شماره 658- 5/30 مورخ 25/02/72 ابلاغ شده است) «انواع میخ و میخ پرچ» نیز از قلم افتاده است که بدین وسیله اعلام میگردد.
محمدعلی خوشاخلاق- مدیرکل دفتر فنی مالیاتی
ادامه کالاهای واسطهای
317- آمونیاک
318- اوره
319- نیترات آمونیم
320- سودای سبک
321- سودای سنگین
322- بیکربنات سدیم
323- اسید نیتریک
324- متانول
325- دیآمونیم فسفات
326- اسید فسفریک
327- اسید سولفوریک
328- گوگرد
329- انیدرید فتالیک
330- دیاکتیل فتالیک
331- پی وی سی
332- دی دی بی
333- سود سوزآور
334- اسید کلریدریک
335- کلر مایع
336- آب ژاول
337- دوده صنعتی و گرانول
338- میلههای فولادی (غیر از فولاد مخصوص)
339- پروفیل از آهن و فولاد (به حالت سرد)
340- انواع مفتول حاصل از کشش سرد
341- لوله و لوازم لوله کشی از چدن، آهن یا فولاد
342- صفحه، نوار و ورق غیرآهنی
343- انواع لولههای فلزی غیرآهنی (آلومینیم، مس، سرب، روی، نیکل، قلع، برنج و...)
344- میله و پروفیل مفتول غیرآهنی
345- آچار و ابزار دستی
346- اسکلتهای فلزی و قطعات، سوله، پل و قطعات
347- پایههای انتقال نیرو
348- مخازن فلزی برای هرگونه مواد (غیر از گازهای فشرده و مایع شده) به گنجایش بیش از 300 لیتر
349- دیگ بخار
350- سکوهای حفاری
351- فنرهای آهنی یا فولادی برای ماشینآلات (غیر از خودرو)
352- تولید قطعات و لوازم یدکی خودرو و شامل (سیستم ترمز، کلاچ، اکسل، جعبه دنده، چرخ، بدنه، شاسی و موتور)
353- کلیه پودرهای معدنی
354- کلیه موادِّ نسوز (آجر، ملات، سیمان)
355- انواع کنسانترههای معدنی
356- مقاطع ساختمانی و فولادی (آنواع شمش و اسلب، انواع میلگرد، انواع تیر آهن، انواع نبشی، انواع سپری، انواع ورق، انواع پروفیل)
357- شمش مس، کاتد،اند و انواع مقاطع مسی
358- شمش و پروفیل آلومینیم
359- شمش سرب
360- انواع سنگهای تزئینی بریده شده
361- ذغال کک
362- ماسه کرومیتی
363- انواع سیلیس
364- ماسه ریختهگری
365- نمک صنعتی
366- سولفات سدیم
ادامه کالاهای سرمایهای
26- انواع موتورهای دیزلی و بنزینی
27- انواع توربین (گازی- بخاری- هیدرولیکی)
28- ماشینآلات آمادهسازی زمین (تراکتور- تیلر- گاو آهن- تیفچه گاو آهن- مرزکش- نهرکن- شیار زن ـ ریپر دیسک- پکر نهرکن- لوله و سایر)
29- ماشینآلات کاشت و برداشت (کودپاشها- بذرکارها- کولتیواتور- سیبزمینی کار- وسایل آبیاری بارانی- ردیف کاری کشاورزی و...)
30- ماشینآلات و ادوات برای برداشت و سایر عملیات (آنواع دروگر- خرمنکوب-کمباین- بوجاری- علوفه خشککن- دانه خشککن- موور- ماشینهای دستهبندی و پرس علوفه و...)
31- ماشین اره (آره نواری- اره لنگ- اره دیسکی با سنگ فیبری و غیره)
32- ماشینهای چند کاره
33- منگنههای چوب
34- ماشینهای صیقل کاری
35- ماشینهای ابزاری که با الکترویروزیون یا مافوق صوت کار میکند نظیر اسپارک و ایرکات و غیره
36- ماشینهای دنده تراش
37- ماشینهای تراش (یونیور سال- کاروسل- تارت- دروازهای- سری تراش و غیره)
38- ماشینهای فرز (عمؤدی- افقی- پانتوگراف)
39- ماشینهای دریل (رادیال- رومیزی- بورینگ- چند محوره و غیره)
40- ماشینهای صفحه تراش (معمولی- دروازهای و غیره)
41- ماشینهای پیچ تراش- ماشین حدیده- ماشین فلاویر
42- ماشینهای تیز کردن- ساییدن- فینیثینگ- قطعات (انواع ماشینهای سنگ، ماشینهای لپینگ، ماشینهای پرداخت و غیره)
43- ماشینهای خط نورد فلزات
44- ماشینهای جوشکاری غیر برقی
45- انواع قالبها
46- ابزارهای تعویضی برای ماشینهای ابزار و غیره
47- پولک- قلم کوچک و اشیاء مشابه برای نوک ابزارهای برشی از کربور فلزات سخت (مثل تنکستن- مولیبدن- و وانادیم)
48- کارد و تیغه برای ماشینآلات
49- ماشینآلات و تجهیزات صنایع غذایی
50- ماشینآلات و تجهیزات صنایع ریسندگی و بافندگی و مقدمات و تکمیل آن
51- ماشینآلات و تجهیزات صنایع ساخت کفش و محصولات چرمی
52- ماشینآلات و تجهیزات صنایع کاغذ- مقوا- چاپ و صفحات
53- ماشینآلات و تجهیزات تصفیه نفت
54- ماشینآلات صنایع شیمیایی
55- ماشینآلات کارخانجات ساخت مصالح ساختمانی (سیمان- آهک- گچ- شن- ماسه - آجر و...)
56- ماشینآلات عملیات خاکی (بولدوزر- لودر- گریدر- بیل مکانیکی- بتونیر- تراک میکسر و...)
57- انواع پرسهای هیدرولیک و ضربهای
58- همزنهای صنعتی
59- سیستمها حمل و نقل (نوار نقاله- بالابرها و...)
60- ماشینهای غلطک (غیر از ماشینهای نورد و فلزات و شیشه)
61- پمپهای رفت و برگشتی (پیستونی)
62- پمپهای گریز از مرکز (سانتریفوژ)
63- انواع پمپهای دیگر برای انتقال و بالابردن سیالات
64- پمپهای گردشی
65- انواع کمپر سور (به جز کمپرسورهای کوچک گازی برای معارف غیرصنعتی و تلمبههای دستی- تلمبه خلاء- و نتیلاتور)
66- کورههای صنعتی و آزمایشگاهی غیربرقی
67- سیستمهای تهویه صنعتی برای تنظیم درجه حرارت
68- تجهیزات و ماشینهای مولد سرما برای سردخانه و سیستمهای صنعتی
69- دستگاهها و واحدهای آب شیرین کن صنعتی- تصفیه آب و فاضلاب صنعتی
70- دستگاههای مکانیکی پاشین و افشاندن غیر دستی (سند پلاست- سمپاشها)
71- قسمتهای کلی ماشین مثل یاتاقان- دیسک- پیستون- سوپاپ
72- کامیونهای صنعتی
73- جرثقیل
74- لیفت تراک
75- آسانسور
76- تریلر
77- ژنراتور
78- کندانسور
421
30/5/2171/25624
27 مرداد 1372
بخشنامه
محاسبه درآمد سینماها
96، 97
با اینکه طی بخشنامه وزارتی شماره 48858/3889 –5/30 مورخ 25/10/69 درخصوص نحوه کسر عوارض پرداختی صاحبان سینما در رسیدگیهای علیالرأس توسط حوزههای مالیاتی اعلام گردیده تا مأمورین تشخیص با رعایت دستورالعمل وزارت ارشاد اسلامی کل عوارض پرداختی اشخاص مزبور صرفنظر از موارد مصرف آنها را از درآمدهای مربوط کسر و نسبت به بقیه درآمد اعمال ضریب نمایند و مراد از دستورالعمل مذکور وزارت ارشاد اسلامی هم در ارتباط با فیلمهای سینمایی ایرانی علاوه بر 5 درصد پرداختی به شهرداری کسر 15 درصد پرداختی صاحبان سینما به تولیدکننده فیلم نیز بوده است، معذلک طبق اطلاع واصله بعضی از حوزههای مالیاتی در این گونه موارد صرفاً مبادرت به کسره 5 درصد پرداختی صاحب سینما به شهرداری (و اخیراً 2 درصد نیز به وزارت ارشاد اسلامی) نموده و از کسر 15 درصد پرداختی به تولیدکننده فیلم خودداری مینماید. بنابراین مجدداً یادآور میشود که در این گونه موارد بایستی کل عوارض پرداختی صاحبان سینما منجمله 15 درصد پرداختی به تولیدکننده فیلم صرفنظر از موارد مصرف آنها از دریافتی صاحبان سینما بابت فروش بلیط فیلمهای سینمایی ایرانی کسر و سپس نسبت به باقیمانده اعمال ضریب گردد.
ممیزین کل مالیاتی مسؤول حسن اجرای این دستورالعمل میباشند.
احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی
420
2418/24692
20 مرداد 1372
بخشنامه
سود و کارمزد مربوط به خرید دارایی
148، 149
موضوع: کارمزد وام بعد از بهرهبرداری به قیمت تمام شده دارایی منظور گردد.
نظر به اینکه درخصوص نحوه ثبت سود و یا کارمزد مربوط به اخذ وام از بانکها بابت خرید هرگونه دارایی و کالا توسط اشخاص (فروش اقساطی) سؤالاتی مطرح و ابهاماتی وجود دارد، لذا به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویۀ واحد یادآور میگردد. چنانچه ماشینآلات و یا ایجاد دارایی باشد مادام که این قبیل مؤسسات یا واحدهای تولیدی به بهرهبرداری نرسیده باشند سود و یا کارمزدی که پرداخت میشود جزء قیمت تمام شده محسوب و مأخذ محاسبه استهلاک خواهد بود ولی از تاریخ شروع به بهرهبرداری به بعد و همچنین در سایر موارد سود یا کارمزد پرداختی جزء هزینههای مربوط به استقراض تلقی و انعکاس آن در بهای تمام شده مواد و کالا و سایر داراییها صحیح نبوده و بایستی مطابق عرف حسابداری و حسابرسی جزء هزینه مالی دورههای مربوط منظور گردد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی- از طرف حسینی
419
30/5/1064/24304
19 مرداد 1372
بخشنامه
تطبیق حقوق پرداختی و رفع ابهام از مشمولین 10%
85، 86
چون در تطبیق درآمد حقوق بگیران با مقررّات مواد 85 و 86 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحیه آن مصوب 07/12/1371 مجلس شورای اسلامی ابهاماتی وجود دارد. لذا به منظور رفع مشکل و اجرای صحیح مقررّات قانونی متذکر میگردد:
هرگاه شخص حقیقی به طور جداگانه و غیرمرتبط با هم در خدمت اشخاص مختلف بوده و در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته درآمد حقوق تحصیل نماید که هر یک از پرداختکنندگان (کارفرما) جداگانه مکلفاند مالیات متعلق به حقوق تخصیصی یا پرداختی مربوط را براساس درآمد مشمول مالیات سالیانه و پس از کسر معافیتهای مقرر در فصل سوم قانون و طبق نرخ مقرر در ماده 131 اصلاحی آن محاسبه و کسر و با رعایت سایر مقررّات مربوط و در موعد مقرر به حوزه مالیاتی محل پرداخت نمایند ضمناً توجه خواهند داشت که ماده 86 قانون درباره پرداختهایی است که از ناحیه پرداختکنندگان مقرری، مزد یا حقوق اصلی صورت نمیگیرد. به عنوان مثال چنانچه شخصی که در استخدام وزارت آموزش و پرورش میباشد به طور مأمور در مدرسه غیرانتفاعی مشغول به کار شده ولکن شخص مذکور از این مدرسه علاوه بر حقوق دریافتی از وزارت متبوع خود، دریافت نماید بنابر مقررّات ماده 86 قانون مالیات متعلق به مبلغ دریافتی از مدرسه از 10% این مبلغ خواهد بود.
احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی
418
30/5/1955
9 مرداد 1372
بخشنامه
تامین نیروی انسانی و خدمات امور مسافرت
104
ذیحسابی و امور مالی وزارت معادن و فلزات
بازگشت به نامه شماره 446/310 مورخ 23/04/72 که منضم به قراردادهای بدون شماره و تاریخ منعقده با شرکت سهامی خاص پیمان ایثار میباشد و به نظر این دفتر تأمین نیروی انسانی و خدمات امور مسافرت از جمله خدمات اداری مشمول مقررّات ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن مصوب 07/02/71 مجلس شورای اسلامی خواهد بود لکن انجام کلیه امور مربوط به ترجمه مدارک اعم از کتبی یا شفاهی از جمله امور مطرح در ماده قانونی مذکور نمیباشد. در هر حال خواهشمند است به لحاظ ارتباط موضوع و جهت هرگونه اقدام قانونی با کلیه قراردادها و اسناد و مدارک به حوزه مالیاتی ذیربط مراجعه فرمایید.
محمدعلی خوشاخلاق- مدیرکل دفتر فنی مالیاتی
417
30/5/1972
4 مرداد 1372
بخشنامه
فهرست کالاهای سرمایهای و واسطهای
132
پیرو شماره 658/5/30 مورخ 25/02/1372 به پیوست تصویر صورتجلسه مورخ 17/08/1371 شورای عالی صنایع در ارتباط با تعدادی دیگر از کالاهای سرمایهای و واسطهای موضوع تبصره یک ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی میباشد جهت اطلاع و اقدام لازم ایفاد میگردد.
محمدعلی خوش اخلاق- مدیرکل دفتر فنی مالیاتی
در شورای عالی صنایع با حضور امضاء کنندگان ذیل و در ارتباط با اجرای تبصره 1 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 موضوع تشخیص کالاهای سرمایهای و واسطهای به منظور استفاده 6 واحد تولیدی ذیل که قبلاً مجوز پروانه بهرهبرداری اخذ نمودهاند. از معافیت مندرج در ماده مذکور مورد بررسی قرار گرفت و سرمایهای و یا واسطهای بودن تولیدات به شرح زیر تأیید شد:
نام هر کد نام محصول واسطهای- سرمایهای
1- کاربراتورایران کاربراتور- واتر پمپ خودرو واسطهای
2- پارس فنر تولید فنر خودرو و آهن واسطهای
3- صنایع ریختهگری ایران قطعات سیلندر ریختهگری واسطهای
4- فنرلول ایران انواع فنر واسطهای
5- صنایع فولاد کاوه قطعات ریختهگری ماشینآلات سنگین واسطهای
6- صنایع ماشین دارو ماشینآلات دارویی سرمایهای
وزیر صنایع سنگین- وزیر صنایع - وزیر معادن و فلزات- رییس سازمان برنامه و بودجه - وزیر دفاع
416
منسوخ
30/4/5815
3 مرداد 1372
شورای عالی مالیاتی
شرکت ملّی نفت
415
30/4/5518/12933
29 تير 1372
بخشنامه
معافیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)
4
با ارسال متن نامه شماره 500/51/71/30 مورخ 18/05/1371 جناب آقای حسینعلی نیری متضمن فرمان مقام معظم رهبری راجع به معافیت اموال در اختیار ولی فقیه که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اداره و منتقل میشود از آنجا که در این زمینه واحدهای مختلف مالیاتی با پارهای ابهامات مواجه میباشند موارد زیر را درخصوص تعلق یا عدم تعلق مالیا ت نسبت به اموا ل مزبور متذکر میگردد:
1- طبق رأی شماره 3640/4/30 – 04/05/1371 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی انتقال قطعی اموال اعم از منقول و غیرمنقول (املاک و وسایط نقلیه و...) از سوی ستاد اجرایی فرمان یاد شده از پرداخت مالیات معاف است.
2- باعنایت به مرقومه مقام معظم رهبری دایر بر اینکه گرفتن مالیات از اموال بیتالمال هیچ وجهی ندارد. چنانچه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به منظور انتقال خودروهای جزء اموال در اختیار ولی فقیه نیازمند شمارهگذاری و یا تغییر پلاکهای آن باشد این شمارهگذاری یا تغییر آن نیز از پرداخت مالیاتهای مقرر معاف خواهد بود.
3- معافیتها مزبور مانع از وصول بدهیهای مالیاتی گذشته قبل از اینکه اموال در اختیار ولی فقیه قرار گرفته باشد نخواهد بود.
مقتضی است مراتب بالا که به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی نیز رسیده است به کلیه مأموران و مسؤولین مالیاتی ابلاغ و راهنمایی و نظارتهای لازم معمول گردد تا در ارتباط با اموا ل مورد بحث بر این اساس اقدام نمایند.
محسن نوربخش- وزیر امور اقتصادی و دارایی
414
منسوخ
54963/ت 127هـ
23 تير 1372
تصویبنامه
فهرست مناطق جنگزده
165
413
976/م
23 تير 1372
بخشنامه
جدول استهلاک داراییهای جدید ارزیابی شده بانکها
151
جناب آقای دکتر سید محمد حسین عادلی رییس کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامه شماره 31/ م ه مورخ 16/01/71 مفاد بند 2 مصوبه هفتصد و هشتاد و نهمین صورتجلسه مورخ 22/12/1371 شورای پول و اعتبار درخصوص جدول استهلاک داراییهای تجدید ارزیابی شده بانکها مورد بررسی قرار گرفت و به استناد تبصره 3 تصویبنامه شماره 44980/ت 439 مورخ 05/05/1368 هیأت وزیران موضوع ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی استهلاک داراییهای تجدید ارزیابی شده بانکها به شرح جدول پیوست این نامه مورد تأیید این وزارت میباشد ضمناً اعمال استهلاک به شرح جدول مزبور در صورتهای مالی هر بانک از ابتدای مهرماه سال جاری به بعد از نظر این وزارت قابل قبول میباشد.
محسن نوربخش- وزیر امور اقتصادی و دارایی
جدول استهلاک 25 ساله داراییهای تجدید ارزیابی شده بانکها موضوع تبصره 3 تصویبنامه شماره 44980/ ت 439- 05/05/68 هیأت وزیران مستندا به مقررّات ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 که در تاریخ 25/04/1372 به تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی رسیده است به شرح زیر میباشد.
ردیف |
سال |
درصد استهلاک |
مجموع درصد استهلاک |
1 |
1373 |
00/1 |
00/1 |
2 |
1374 |
25/1 |
25/2 |
3 |
1375 |
50/1 |
75/3 |
4 |
1376 |
75/1 |
5/5 |
5 |
1377 |
00/2 |
50/7 |
6 |
1378 |
25/2 |
75/9 |
7 |
1379 |
50/2 |
25/12 |
8 |
1380 |
75/2 |
00/15 |
9 |
1381 |
00/3 |
00/18 |
10 |
1382 |
25/3 |
25/21 |
11 |
1383 |
50/3 |
75/24 |
12 |
1384 |
75/3 |
50/28 |
13 |
1385 |
00/4 |
50/32 |
14 |
1386 |
25/4 |
75/36 |
15 |
1387 |
50/4 |
25/41 |
16 |
1388 |
75/4 |
00/46 |
17 |
1389 |
00/5 |
00/51 |
18 |
1390 |
25/5 |
25/56 |
19 |
1391 |
50/5 |
75/61 |
20 |
1392 |
75/5 |
5/67 |
21 |
1393 |
00/6 |
5/73 |
22 |
1394 |
25/6 |
75/79 |
23 |
1395 |
50/6 |
25/86 |
24 |
1396 |
75/6 |
00/93 |
25 |
1397 |
00/7 |
00/100 |
استهلاک به صورت سالانه و به روش اعمال نرخ استهلا ک هرسال نسبت به کل مبلغ افزایش یافته ناشی از تجدید ارزیابی داراییها محاسبه خواهد شد.
وزارت امور اقتصادی و دارایی
412
منسوخ
12281
23 تير 1372
بخشنامه
نحوه تشخیص و وصول مالیات بنیاد مستضعفان و جانبازان و واحدهای تابعه
411
منسوخ
53/2126/8031
16 تير 1372
بخشنامه
محل و نحوه پرداخت مالیات پزشکان و دندانپزشکان
410
30/5/1200/17034
13 تير 1372
بخشنامه
نحوه محاسبه مالیات نقل سرقفلی و ملک
نظر به اینکه براساس ماده 14 اصلاحیه مصوب 07/02/1371 دامنه شمول مقررّات ماده 66 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 66 نسبت به واگذاری حقوق ناشی از ملک نیز تسری پیدا نموده لذا به منظور رفع هرگونه ابهام و اجرای صحیح مقررّات مذکور در مواردی که انتقال گیرنده ملک دولت یا شهرداریها یا مؤسسات وابسته به آنها بوده و مورد مشمول معافیت ماده 70 و اصلاحیه بعدی آن نباشد و همچنین در مواردی که ملک به وسیله اجرای ثبت و یا سایر ادارات دولتی به قائممقام مالک انتقال مییابد لزوماً یادآور میشود.
1- در مورد نقل و انتقال قطعی ملک فارغ از بهای معامله که در سند درج میشود به طور کلی باید ارزش معاملاتی ملک مأخذ محاسبه مالیات موضوع ماده 59 اصلاحی قرار گیرد مگر اینکه بهای مذکور در سند در موارد فوق کمتر از ارزش معاملاتی باشد که در این صورت به حکم ماده 66 همان مبلغ کمتر از ارزش معاملاتی باید مأخذ محاسبه مالیات واقع شود.
2- در مورد انتقال حقوق ناشی از ملک (حق واگذاری محل) مادام که ارزش معاملاتی حق واگذاری محل تعیین نگردیده براساس بهای مذکور در سند به نرخهای مذکور در ماده 59 اصلاحی مالیات متعلقه محاسبه و وصول گردد.
3- در مواردی که ملک توأم با حق واگذاری محل انتقال قطعی داده میشود چنانچه در سند ارزش ملک و حق واگذاری محل به تفکیک قید شود محاسبه مالیات براساس بندهای 1 و 2 فوقالذکر و در صورتی که ارزشهای مزبور به تفکیک در سند قید نگردد مادام که ارزش معاملاتی حق واگذاری محل تعیین نشده است هرگاه مبلغ مندرج در سند بابت عین ملک و حق واگذاری محل کمتر از مجموع ارزش معاملاتی ملک و ارزش حق واگذاری محل تعیین شده به شرح مندرج در بند (ب) ردیف 3 دستورالعمل وزارتی شماره 17758/1258-5/30 مورخ 23/04/71 باشد مالیات متعلقه به مأخذ بهای مذکور در سند محاسبه میگردد و در مواردی که مبلغ مندرج در سند معامله بابت عین و حق واگذاری محل بیش از مجموع ارزش معاملاتی ملک و ارزش حق واگذاری محل تعیین شده طبق بند (ب) ردیف 3 دستورالعمل مذکور باشد، در این صورت محاسبه مالیات براساس جمع ارزش حق واگذاری محل با ارزش معاملاتی ملک به طور یک جا به نرخ ماده 59 اصلاحی انجام شود.
به عنوان مثال چنانچه مبلغ مندرج در سند بابت عین و حق واگذاری محل ملکی که ارزش معاملاتی آن 000/000/20 ریال میباشد جمعاً 000/000/140 ریال باشد با توجه به بند (ب) ردیف 3 دستورالعمل یاد شده میبایستی ابتدا ضمن تعیین ارزش روز ملک موصوف شامل حق واگذاری محل و مقایسه آن با ارزش روز همان ملک با فرض نداشتن موقعیت تجاری، ارزش حق واگذاری را تعیین که چنانچه ارزش حق واگذاری محل تعیین شده به شرح مذکور به فرض مبلغ 000/000/130 ریال گردد در این صورت چون مبلغ مندرج در سند (000/000/140 ریال) از مجموع ارزش معاملاتی ملک و ارزش حق واگذاری محل یعنی از 000/000/150=000/000/20+000/000/130 کمتر است، لذا همان مبلغ 000/000/140 ریال مندرج در سند مأخذ محاسبه مالیات خواهد بود ولکن چنانچه ارزش حق واگذاری محل تعیین شده به شرح مذکور، مبلغ 000/000/80 ریال باشد چون مجموع این مبلغ و ارزش معاملاتی ملک 000/000/100 =000/000/20+000/000/80، کمتر از مبلغ 000/000/140 ریال (مندرج در سند) میباشددر این حالت مبلغ 000/000/100 ریال مأخذ محاسبه مالیات به نرخهای مقرر در ماده 59 اصلاحی قرار خواهد گرفت.
احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی
409
منسوخ
17030/1078/5/30
13 تير 1372
بخشنامه
عدم لزوم اخذ گواهی (مشمولین بند یک ماده دو قانون) توسط دفاتر اسناد رسمی
66، 70
408
14506/949/5/30
30 خرداد 1372
بخشنامه
معافیت مالیاتی حق جذب
91
چون در ارتباط با حق جذب مذکور در بند 6 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی و نحوه احتساب آن از طرف برخی از مأموران تشخیص نظرات متفاوتی ابراز گردیده که در عمل مشکلاتی را فراهم نموده است به منظور رفع تشتت آراء و هماهنگی در امر وصول مالیات بدینوسیله یادآور میشود وجوهی که کارفرما در حدود مقررّات قانونی و طبق مقررّات استخدامی مربوط تحت عناوین مذکور در بند 6 فوقالذکر از جمله فوقالعاده جذب پرداخت مینماید با رعایت مقررّات قسمت اخیر این بند از مالیات معاف خواهد بود.
احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی
407
30/5/1247/13930
26 خرداد 1372
بخشنامه
احتساب مالیات علیالحساب گمرک
104
به قرار اطلاع برخی از مأمورین تشخیص و وصول مالیات نسبت به قبول 5% مالیات علیالحساب مکسوره توسط گمرک ایران (موضوع بخشنامه وزارتی شماره 58482/5/ 30 مورخ 01/11/68) مندرج در پروانههای سبز گمرکی و منظور نمودن آن به حساب مالیات قطعی مؤدیان مربوط دچار تردید بوده و اجرای این امر را موکول به ارائه فیش پرداخت مالیات مورد بحث و یا اخذ تأییدیه از گمرک ایران مینمایند. چون اتخاذ چنین روشی موجب تضییع حقوق مؤدیان مالیاتی و اتلاف وقت آنان میگردد که نهایتاً تأخیر در امر وصول مالیات را نیز در پی خواهد داشت، لذا به لحاظ رفع ابهام و ایجاد رویۀ واحد و تسریع جریان امور مقرر میدارد که مأمورین مالیاتی ذیربط ضمن دریافت تصویر پروانه سبز گمرکی و مطابقت آن با اصل پروانه مربوط، 5% مالیات علیالحساب مکسوره مندرج در پروانه گمرکی را بلافاصله به حساب مالیاتی مؤدی منظور و در جهت انجام امور جاریه مربوط اقدام و سپس ضمن اعلام مراتب به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی نسبت به احراز واریز مالیاتهای مکسوره مورد بحث از سوی گمرک ایران به حسابهای تعیین شده پیگیری لازم معمول دارند. مسؤول حسن اجرای این بخشنامه ممیزین کل مالیاتی و رؤسای ادارات امور اقتصادی و دارایی محل حسب مورد خواهند بود.
احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی
406
منسوخ
31/16300
23 خرداد 1372
بخشنامه
تعیین درصد ارزش معاملاتی جهت تقویم اجاره املاک
187
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد