توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
3910
200/94/51
بخشنامه
جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1393 صرفاً جهت اجراء در ادارات امور مالیاتی مستقر در شهرهای تهران، شمیرانات و ری
154
تاریخ اجرا: عملکرد سال1393
در اجرای مقررات بند (الف) ماده 154 قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیههای بعدی آن، به پیوست یک عدد لوح فشرده (CD) مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 حوزه تهران مصوب کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی، به انضمام فهرست اصلاحات و تغییرات ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 نسبت به عملکرد سال 1392 به منظور اجراء در ادارات امور مالیاتی تابعه مستقر در شهرهای تهران، شمیرانات و ری، ابلاغ میگردد. ضمناً در خصوص مجموعه یاد شده، توجه ادارات امور مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی را به نکات ذیل جلب و مقرر میدارد؛
1- با توجه به اصلاحات اساسی که در راستای ایجاد شفافیت، تصریح و رفع برخی ابهامات در عناوین و ضرایب مالیاتی فعالیتهای پزشکی در عملکرد سال 1393 توسط کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی صورت پذیرفته است. لذا، مقتضی است ادارات امور مالیاتی ذیربط ترتیبی اتخاذ نمایند تا مأموران مالیاتی در اعمال ضرایب مالیاتی مشاغل پزشکی بویژه پزشکان متخصص پس از تطبیق شرح فعالیت، نوع و مجوز صادره از سوی مراجع قانونی نسبت به انتخاب ضریب مالیاتی متناسب با فعالیت آنان اقدام نمایند.
2- ضمن تأکید بر لزوم دقت نظر کامل ادارات امورمالیاتی در استخراج و اعمال دقیق ضریب مالیاتی فعالیتها از مجموعه مذکور و جلب توجه نمایندگان هیأتهای حل اختلاف مالیاتی (موضوع تبصره 3 ماده 154 قانون مالیاتهای مستقیم) به نحوه اجرای صحیح حکم قسمت اخیر مقررات یاد شده، مبنی بر تعیین ضرایب مالیاتی با توجه به مشاغل مشابه، همچنین ادارات کل امور مالیاتی مکلفند فهرست مواردی که در اجرای مقررات تبصره 3 ماده 154قانون مالیاتها تعیین ضرایب مالیاتی آنها به هیأت حل اختلاف مالیاتی احاله میگردد را به انضمام تصاویر آراءهیأتهای مزبور، هر سه ماه یکبار به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند.
3- ضروری است ادارات امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا مأموران مالیاتی ضمن اعمال ضرایب مندرج در این مجموعه به منظور تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان از طریق تشخیص علی الرأس، نکات و ضوابط اجرائی مندرج در مقدمه مجموعه مذکور را به طور کامل و دقیق ملاک عمل قرار دهند.
مزید اطلاع، مجموعه جدول ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393پس از اتمام مراحل چاپ، به تعداد مورد نیاز ادارات کل امور مالیاتی تابعه، ارسال خواهد شد.
مدیران کل امور مالیاتی، مسوول حسن اجرای این بخشنامه و اعلام موارد تخلف از مواد آن به دادستانی انتظامی مالیاتی میباشند.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3909
200/94/50
بخشنامه
جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1393
154
تاریخ اجرا: عملکرد سال1393
در اجرای مقررات بند (ب) ماده 154 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه سال 1366 و اصلاحیههای بعدی آن، به پیوست یک عدد لوح فشرده (CD) مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 حوزه تهران مصوب کمیسیون بند (الف) ماده مذکور به انضمام فهرست اصلاحات و تغییرات ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 نسبت به عملکرد سال 1392 با رعایت موارد ذیل به منظور تشکیل کمیسیونهای بند (ب) ماده 154 قانون مالیاتها در شهرستانهای استان تهران و همچنین مراکز استانها و شهرستانهای تابعه آنها، ارسال میگردد.
1- با عنایت به اینکه حداکثر تعدیلات لازم در مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 متناسب با اوضاع و احوال اقتصادی سال مذکور توسط کمیسیون بند (الف) ماده 154 اعمال شده است، انتظار میرود مصوبات کمیسیونهای بند (ب) ماده 154 قانون واجد حداقل تغییرات پیشنهادی در مجموعه مذکور باشد.
2- با عنایت به تشابه ساختاری فعالیتهای اقتصادی در حوزههای جغرافیایی همجوار، ضروری است ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا تغییرات پیشنهادی لازم در اقلام ضرایب مالیاتی به نحوی صورت پذیرد که واجد بیشترین هماهنگی میان تصمیمات کمیسیونهای شهرستانهای تابعه استان باشد.
3- با توجه به موارد فوق، مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی با رعایت مفاد بند (ب) و تبصرههای 1، 2 و 4 ماده فوقالاشاره نسبت به تشکیل کمیسیونهای مربوط در مرکز استان و ادارات امور مالیاتی شهرستانهای تابعه اقدام نمایند و ضمن انجام بررسیهای کارشناسی و توجه به اوضاع و احوال اقتصادی خاص حوزه جغرافیایی در صورت اقتضاء تغییرات لازم را در اقلام آن با ذکر دلایل مستند و کافی به عمل آورده و صورتجلسات مربوطه و اصلاحات پیشنهادی را صرفاً مطابق فرمهای پیوست شماره (یک و دو) تنظیم و بصورت متمرکز از طریق آن اداره کل، حداکثر تا تاریخ 15/06/1393، از طریق سیستم چارگون/پست الکترونیکی (zaribe. maliyati@intamedia. ir) به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند، تا اقدامات قانونی بعدی به عمل آید.
موکداً اعلام میگردد درخواستهایی که در قالب فرمهای پیوست به صورت مرتب و مطابق طبقه بندی مندرج در جدول تهیه میگردد، بایستی منضم به دلایل کافی و مستند بوده و به تأیید و امضاء همه اعضاء کمیسیون رسیده باشد.
4- با توجه به اصلاحات اساسی که در راستای ایجاد شفافیت، تصریح و رفع برخی ابهامات در عناوین و ضرایب مالیاتی فعالیتهای پزشکی در عملکرد سال 1393 توسط کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی صورت پذیرفته است، لذا مقتضی است ادارات امور مالیاتی ذیربط ترتیبی اتخاذ نمایند تا مأموران مالیاتی در اعمال ضرایب مالیاتی مشاغل پزشکان به ویژه پزشکان متخصص پس از تطبیق شرح فعالیت، نوع و مجوز صادره از سوی مراجع قانونی، نسبت به انتخاب ضریب مالیاتی متناسب با فعالیت آنان اقدام نمایند.
5- ضروری است ادارات امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا مأموران مالیاتی ضمن اعمال ضرایب مندرج در این مجموعه به منظور تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان از طریق تشخیص علی الرأس، نکات و ضوابط اجرائی مندرج در مقدمه مجموعه مذکور را به طور کامل و دقیق ملاک عمل قرار دهند.
6- ضمن تأکید بر لزوم دقت نظر کامل ادارات امور مالیاتی در استخراج و اعمال دقیق ضریب مالیاتی فعالیتها از مجموعه مذکور و جلب توجه نمایندگان هیأتهای حل اختلاف مالیاتی (موضوع تبصره 3 ماده 154 قانون مالیاتهای مستقیم) به نحوه اجرای صحیح حکم قسمت اخیر مقررات یاد شده مبنی بر تعیین ضرایب مالیاتی با توجه به مشاغل مشابه، همچنین ادارات کل امور مالیاتی مکلفند فهرست مواردی که در اجرای مقررات تبصره 3 ماده 154 قانون مالیاتها تعیین ضرایب مالیاتی آنها به هیأت حل اختلاف مالیاتی احاله میگردد را به انضمام تصاویر آراء هیأتهای مزبور، هر سه ماه یکبار به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند.
مزید اطلاع، مجموعه جدول ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 در دست چاپ میباشد که به محض چاپ به تعداد مورد نیاز ادارات امور مالیاتی آن اداره کل، ارسال خواهد شد.
مدیران کل امور مالیاتی، مسوول حسن اجرای مفاد این بخشنامه و اعلام موارد تخلف از مواد آن به دادستانی انتظامی مالیاتی میباشند.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
پیوستهای این کد در حال بارگذاری است.
3908
200/94/49
بخشنامه
ارزش اجاری عملکرد سال 1393 املاک (مناطق 22 گانه) شهر تهران
54 و 64
تاریخ اجرا: برای دوره عملکرد سال 1393 مدت اجرا: یکسال
در اجرای مقررات تبصره 2 ماده 54 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحیههای بعدی آن، به پیوست لوح فشرده (CD) ارزش اجاری املاک شهر تهران (مناطق 22 گانه) حاوی صورتجلسه کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده 64 قانون مذکور، ضوابط اجرایی و جداول ارزش اجاری به انضمام نقشههای بلوک بندی املاک مزبور، جهت اجراء در شهر تهران (مناطق 22 گانه)، برای عملکرد سال 1393 ابلاغ میگردد.
|
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3907
مرتبط با ارزش افزوده
200/94/47
بخشنامه
رفع ابهامات نحوه اجرای مقررات بخشنامه 54409 مورخ 26/05/1388با موضوع«مبادلات کالاها و خدمات فیمابین اشخاص و فعالان اقتصادی مقیم در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در داخل محدوده مناطق یاد شده»
6 و 7 و 13 و 52
تاریخ اجراء: 01/07/1387 مدتاجراء: نامحدود
کد 2829 را ملاحظه فرمائید.
نظربه اینکه در خصوص نحوه اجرای بند 1 بخشنامه شماره 54409 مورخ 26/05/1388، مبنی بر اینکه «مبادلات کالاها و خدمات فیمابین اشخاص و فعالان اقتصادی مقیم در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در داخل محدوده مناطق یاد شده مشمول مالیات و عوارض موضوع این قانون نمیباشد» ابهاماتی بروز نموده، لذا به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویه واحد مقرر میدارد:
از آنجایی که اشخاص مقیم مناطق مذکور که به عرضه کالا یا ارائه خدمت موضوع این قانون در محدوده مناطق مزبور مبادرت مینمایند، در زمره مؤدیان مشمول ثبت نام و اجرای این قانون محسوب نشده و در خصوص اجرای مقررات این قانون، از جمله مطالبه و وصول مالیات و عوارض از خریداران در محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، تکلیفی برای آنان پیش بینی نگردیده، بنابراین فعالان اقتصادی مقیم مناطق مزبور، در مواقع عرضه کالا یا ارائه خدمت در داخل محدوده مناطق، صرفنظر از محل اقامت خریدار، تکلیفی در خصوص مطالبه و وصول مالیات و عوارض نخواهند داشت. ضمناً کالاهای تولید و پردازش شده در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی که حسب مقررات مربوط تولید داخل محسوب میگردد، در صورت ورود به قلمرو گمرکی کشور مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده خواهد بود.
خاطر نشان میگردد گمرک جمهوری اسلامی ایران در رابطه با واردات کالا از مناطق فوقالذکر به قلمروگمرکی کشور، اعم از اینکه کالا توسط خریدار یا فروشنده وارد شود و فارغ از شمول یا عدم شمول حقوق ورودی، مکلف است در اجرای تبصره 1 ماده 20 قانون مالیات بر ارزش افزوده و با رعایت ماده 15 قانون مذکور، مالیات و عوارض ارزش افزوده متعلقه را با توجه به نرخ قانونی وصول نماید.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3906
200/94/45
بخشنامه
ابطال دامنه کاربرد و اصلاح بند (1-5) دستورالعمل اجرایی شماره 24468-200/ص مورخ 27/10/1390 ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
169
تاریخ اجراء: 04/03/1394 مدت اجراء: نامحدود
به پیوست تصویر رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامههای شماره 205 الی 208 مبنی بر ابطال قسمتی از دامنه کاربرد و اصلاح بند 1-5 دستورالعمل اجرایی شماره 24468/200/ص مورخ 27/10/1390 و نامههای شماره 146-259/ص مورخ 03/02/1393 امور مالیاتی شهر تهران و شماره 9084-234/د مورخ 21/03/1393 دفتر خدمات مؤدیان جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال میگردد.
با عنایت به رأی یاد شده، اصلاحات ذیل در دستورالعمل شماره 24468/200/ص مورخ 27/10/1390 اعمال میگردد و از زمان صدور رأی فوق لازمالاجراء است:
- عبارت «و قانون مالیات بر ارزش افزوده» از دامنه کاربرد دستورالعمل فوقالذکر حذف میگردد.
- بند (1-5) دستورالعمل به شرح ذیل اصلاح میگردد:
«1-5- اشخاص حقیقی موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم (به استثنای مشاغلی که فعالیت آنها در مقام ارائه خدمت است) و همچنین کلیه اشخاص حقوقی مکلفند فهرست معاملات خود را به صورت فصلی (براساس سال شمسی) تا یک ماه پس از پایان هر فصل به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان یا در محیط رایانه ای طبق فرم نمونه (پیوست شماره 3 و 4و 5) به اداره امور مالیاتی ذیربط ارائه نمایند. »
- اصلاحات فوق از تاریخ 04/03/1394 (تاریخ صدور رأی دیوان عدالت اداری) اجرایی میباشد.
بدیهی است دیگر تکالیف مندرج در دستورالعمل صادره و ماده قانونی مذکور کماکان به قوت خود باقی میباشد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3905
200/94/43
بخشنامه
حسابرس و بازرس قانونی شرکتهای موضوع ماده یک آیین نامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکتهای دولتی
272
پیرو بند 3 دستورالعمل شماره 27359/200 مورخ 02/12/1390 در خصوص حسابرس و بازرس قانونی شرکتهای موضوع ماده یک آییننامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکتهای دولتی، بدین وسیله مقرر میگردد: مادامیکه حسابرس و بازرس قانونی شرکتهای موضوع ماده یک آییننامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکتهای دولتی، توسط کارگروه انتخاب حسابرس تعیین و اعلام میگردد، مفاد بخشنامه شماره 24067 مورخ 20/03/1387 در خصوص انتخاب بازرس و حسابرس در شرکتهای سهامی، برای اینگونه شرکتها جاری نخواهد بود.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3904
200/94/42
بخشنامه
اعمال معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص صاحبان داروخانهها
101
تاریخ اجرا:عملکرد سال 1392 مدت اجرا: مطابق بخشنامه
پیرو قسمت اخیر بخشنامه شماره 16/94/200 مورخ 13/02/1394 با توجه به سوالات مطرح شده از سوی ادارات امور مالیاتی در خصوص نحوه برخورد ماموران مالیاتی در رسیدگی به مالیات عملکرد سال 1392 صاحبان داروخانهها از حیث اعمال یا عدم اعمال معافیتهای قانونی، با عنایت به بخشنامه مذکور بدینوسیله مقرر میدارد؛ عدم نصب و استفاده از سامانههای فروشگاهی توسط صاحبان مشاغل مذکور، موجب محرومیت از معافیتهای قانونی نخواهد شد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3903
مرتبط با ارزش افزوده
200/94/507
دستورالعمل
تسلیم اظهارنامه دوره اول(فصل بهار) سال 1394
21
با توجه به اینکه آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول (فصل بهار) سال 1394 روز دوشنبه مورخ 15/04/1394 میباشد، لذا ضروری است کلیه ادارات کل امور مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده ضمن رعایت مفاد اطلاعیه مندرج در سامانه عملیات اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده در راستای ارائه خدمات بهتر به مؤدیان محترم مالیاتی، اقدامات ذیل را معمول نمایند:
1- جهت تسهیل امور مؤدیان، کلیه واحدهای خدمات مؤدیان، میبایستی به طور تمام وقت آماده پاسخگوئی و ارائه خدمات در طول مدت تسلیم اظهارنامه باشند.
2- ادارات کل امور مالیاتی ضمن اطلاع رسانی مفاد اطلاعیه مذکور به مؤدیان محترم و نصب آن در ادارات امور مالیاتی اقدام نمایند.
3- جهت تسهیل امور مؤدیان، ساعات حضور کلیه کارکنان بخشمالیات بر ارزش افزوده در روز دوشنبه مورخ 15/04/1394 از ابتدای وقت اداری لغایت ساعت 18:00 خواهد بود. بدیهی است در خارج از ساعات اداری معمول تعداد و ترتیب حضور همکاران با توجه به حجم عملیات و …به تشخیص مدیران مربوطه تعیین خواهد گردید.
4- ضروری است همکاران در حوزههای مختلف ستاد معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان با حضور در اوقات کاری اعلام شده برای ادارات کل و آمادگی کامل، نسبت به پشتیبانی کامل عملیات واحدهای اجرائی این نظام مالیاتی از کلیه ابعاد اقدام نمایند.
5- ادارات کل امور مالیاتی مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا صرفاً مؤدیانی که شرایط پرداخت نقدی و یا ترتیب پرداخت مالیات ابرازی اظهارنامه دوره مورد نظر را مطابق اطلاعیه مندرج در سامانه مالیات بر ارزش افزوده را رعایت نمودهاند قادر به ثبت اظهارنامه باشند و از دریافت اظهارنامههای فاقد شرایط به صورت دستی خودداری نمایند.
لازم است مدیران کل محترم امور مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده ترتیبی اتخاذ نمایند که به نحو مقتضی از ارائه خدمات در بالاترین سطح ممکن به مؤدیان محترم و پاسخگویی سریع، دقیق و مسئولانه کلیه پرسنل تحت مدیریت خود اطمینان حاصل نمایند.
علیرضا طاری بخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده
3902
200/94/41
بخشنامه
اظهارنامههای برداشت نشده عملکرد 1392از کارتابل ادارات کل
156
تاریخ اجراء: از زمان ابلاغ مدت اجراء: تا 15/04
/بااستناد به مفاد ماده 156 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحات بعدی آن و پیرو بخشنامه شماره 5568-230/د مورخ 28/02/1394 در خصوص اظهارنامههای مالیاتی الکترونیکی عملکرد سال 1392 که تاکنون نسبت به برداشت آن از کارتابل ادارات کل اقدام نشده است، مقرر میدارد ادارات کل امور مالیاتی حداکثر تا تاریخ 15/04/1394 مکلفند نسبت به برداشت کلیه اظهارنامههای عملکرد مذکور از سامانههای مالیاتی الکترونیکی و رسیدگیهای مقرر قانونی اقدام نمایند. بدیهی است مسوولیت رسیدگی به اظهارنامههای برداشت نشده تا تاریخ مذکور برعهده ادارات کل امور مالیاتی خواهد بودکه اظهارنامه به نام آنها در سامانه باقی مانده است. مسوولیت حسن اجرای این بخشنامه بر عهده مدیران کل امور مالیاتی خواهد بود.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3901
200/94/40
بخشنامه
موارد عدم شمول دستورالعمل اجرائی ماده 169 مکرر قانون مالیات¬های مستقیم
169
تاریخ اجراء: از تاریخ 16/04/1393مدت اجراء: مطابق بخشنامه
پیرو بخشنامه شماره 23997/200/ص مورخ 27/12/1392 موضوع موارد عدم شمول دستورالعمل اجرائی ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، بدینوسیله در راستای ایجاد وحدت رویه و شفافیت در رسیدگیهای مالیاتی به اطلاع میرساند «سود سهام و سهمالشرکه» در شمول اجرای دستورالعملهای صادره موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم نمیباشد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
پیوستهای این کد در حال بارگذاری است.
3900
/230/11479د
بخشنامه اداری
درج کامل اطلاعات مربوط به مورد معامله در گواهیهای موضوع ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم
187
به قرار اطلاع واصله برخی از ادارات کل امور مالیاتی در بعضی از گواهیهای موضوع ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم مآخذ ارزش معاملاتی یا بخشی از اطلاعات مربوط به مورد معامله را ناقص درج مینمایند. نظر به تایپی بودن گواهیهای موصوف، هرگونه تصحیح دستی توسط همکاران مالیاتی و غفلت از درج مهر و امضای مجدد احتمال بروز تردید نسبت به اصالت آنها نزد دفاتر اسناد رسمی و بالطبع نارضایتی مؤدی میگردد. بنابرین ضروری است ادارات امور مالیاتی جهت حسن اجرای مقررات نسبت به درج کامل اطلاعات مربوط به مورد معامله دقت لازم را مبذول دارند و در صورت نیاز به اصلاح، را با درج مهر و امضای مجدد مشخص نمایند.
حسین وکیلی - معاون مالیاتهای مستقیم
3899
200/94/38
بخشنامه
تصویب نامه شماره 14980/ ت 50535 هـ مورخ 10/02/1394 هیأت وزیران در خصوص زیان حاصل از شناسایی نرخ آزاد سوخت مصرفی در سال 1388، در شرکتهای برق منطقهای
148
تاریخ اجراء: عملکرد سال 1389 و به بعد
به پیوست تصویر تصویبنامه شماره 14980/ت 50535 هـ مورخ 10/02/1394 هیأت محترم وزیران در خصوص زیان حاصل از شناسایی نرخ آزاد سوخت مصرفی در سال 1388 در شرکتهای برق منطقهای، جهت اجراء ابلاغ میگردد:
مطابق تصویبنامه مذکور، زیان حاصل از شناسایی نرخ آزاد سوخت مصرفی در سال 1388 در شرکتهای برق منطقهای که به استناد بند 1 مقرره شماره 286912-46015-2 مورخ 14/12/1389 به قیمت یارانهای برگشت شده، در اجرای بند 12 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم از درآمد مشمول مالیات مشخصه سال 1389 و سالهای بعد از آن، مستهلک خواهد شد.
بنابر این با عنایت به مراتب فوق در صورتی که هر یک از شرکتهای برق منطقهای در سال 1388 دارای زیان تأیید شده توسط ادارات امور مالیاتی باشند، آن بخش از زیان مذکور که مربوط به شناسایی هزینه سوخت به نرخ آزاد میباشد تا میزان مابهالتفاوت نرخ آزاد و یارانهای که در سنوات بعد به حساب تعدیلات سنواتی منظور شده است (فارغ از ابراز یا عدم ابراز درآمد مشمول مالیات)، از درآمد مشمول مالیات مشخصه سال 1389 و سالهای بعد از آن قابل استهلاک میباشد.
در ضمن در مواردی که شرکتهای مورد نظر در سال 1388 دارای زیان تأیید شده نبوده و یا در صورت دارا بودن زیان، زیان مذکور از درآمد مشمول مالیات سنوات بعد مستهلک گردیده باشد، مصوبه یاد شده در این خصوص موضوعیت نخواهد داشت.
بدیهی است این مصوبه صرفاً در خصوص استهلاک زیان ناشی از محاسبه هزینه سوخت به نرخ آزاد به میزان مابهالتفاوت نرخ آزاد و یارانهای سوخت مصرفی بوده و قابل تسری به مازاد زیان مورد تأیید سال 1388 نبوده و این زیان (مازاد زیان مورد تأیید سال 1388) با رعایت مقررات بند یک بخشنامه شماره 28345-2401-232 مورخ 18/07/1385 قابل استهلاک خواهد بود.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3898
200/94/37
بخشنامه
اصلاحیه ضوابط اجرایی موضوع ماده 172 قانون مالیاتهای مستقیم
143
پیرو بخشنامههای شماره23/94/200 مورخ 04/03/1394، شماره 3/94/200 مورخ 18/01/1394، شماره 146/93/200 مورخ 18/12/1393، شماره120/93/200 مورخ 21/10/1393 و شماره 87/93/200 مورخ 07/08/1393 به منظور اعمال بخشودگی موضوع ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم، به پیوست تعداد دو فهرست مربوط به تأییدیه 24 شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران مربوط به دورههای مالی مندرج در فهرست مذکور موضوع پیوست نامه شماره 316515-121 مورخ 21/03/1394 و همچنین6 شرکت پذیرفته شده در فرابورس ایران مربوط به دوره مالی منتهی به سال 1392 موضوع پیوست نامه شماره 317447-121مورخ 27/03/1394 سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال میگردد. مقتضی است ادارات امور مالیاتی با عنایت به لیستهای پیوست و تأییدیه مربوطه وفق مقررات بخشنامههای مذکور اقدام نمایند.
بدیهی است سایر موارد نیز به محض دریافت، متعاقباً ارسال خواهد شد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3897
200/94/506
دستورالعمل
نمونه صورتجلسه انجام توافق با اتحادیههای امور صنفی در اجرای تبصره 5 ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم برای عملکرد سال 1393
100
پیرو دستورالعمل شماره 505/94/200 مورخ 25/03/1394 به پیوست نمونه صورتجلسه انجام توافق با اتحادیههای امور صنفی جهت تعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1393 صاحبان مشاغل موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم ارسال میگردد. مقتضی است ترتتیبی اتخاذ گردد تا توافق با اتحادیههای ذیربط حداکثر تا تاریخ 15/04/1393 انجام پذیرد.
علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
شماره: 505/94/200 تاریخ: 25/03/1394
موضوع: تفویض اختیار تعیین درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1393 صاحبان مشاغل موضوع بند (ج) ماده 95، در اجرای تبصره 5 ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم
بنابه اختیار حاصل از تبصره 5 ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم، به امورمالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی سایر استانها اجازه داده میشود با رعایت موارد زیر، درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1393 تمام یا برخی از مؤدیان موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم را با نظر اتحادیه مربوط تعیین و مالیات متعلق را که قطعی خواهدبود وصول نمایند.
الف - شرایط توافق:
1- ارائه اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1393 بصورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی www. TAX. gov. ir، بخش اظهارنامه الکترونیکی در موعد مقرر قانونی. ضمناً ضرورتی به تسلیم پرینت اظهارنامه بصورت کاغذی به ادارات امور مالیاتی نخواهد بود و کد رهگیری دریافتی از سامانه در تاریخ ارسال، بعنوان رسید تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباشد.
2- اظهارنامه مالیاتی شامل «خلاصه وضعیت درآمد و هزینه سالانه» تکمیل شده باشد.
3- در موارد تقسیط مالیات ابرازی، پرداخت حداقل چهل درصد (40%) مالیات بصورت نقد به همراه اظهارنامه و مابقی در 6 قسط مساوی ماهانه تا پایان دی ماه 1394 تقسیط و پرداخت گردد. ضمناً مؤدیان محترم مالیاتی میتوانند برای پرداخت نقدی، بدون مراجعه حضوری به واحدهای مالیاتی و بانک، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی www. TAX. gov. ir، اقدام نمایند.
4- مؤدیان محترم مالیاتی برای تقسیط باقیمانده مالیات ابرازی میتوانند به دو روش زیر اقدام نمایند:
1-4- از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی قبوض پرداخت مالیات هر قسط را از سامانه دریافت و در سر رسید مقرر نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.
2-4 به اداره امور مالیاتی مربوط مراجعه و نسبت به تسلیم چکهای مربوط اقدام نمایند.
عدم پرداخت اقساط در سررسید مقرر مانع از صدور برگ مالیات قطعی برای مؤدیانی که در چارچوب این دستورالعمل درآمد مشمول مالیات آنها قطعی گردیده است، نخواهد بود و در صورت عدم پرداخت اقساط در سررسید، از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی، مشمول جریمه مقرر در ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم خواهند بود. جریمه مذکور بخشوده نخواهدشد.
ب - تعیین درآمد مشمول مالیات
5- میزان درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1393 صاحبان مشاغل، باتوجه به سوابق مالیاتی، نوع فعالیت، اوضاع و احوال اقتصادی منطقه و وضعیت اقتصادی اعضای اتحادیه ذیربط در سال 1393 تعیین گردد. به نحوی که رشد مالیات ابرازی عملکرد سال 1393 نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1392 از درصدهای مندرج در جدول زیر کمتر نباشد:
میزان مالیات عملکرد سال 1392 |
حداقل رشد مالیات سال 1392 |
درصد نمونه گیری برای رسیدگی |
تا مبلغ 10000000 |
8 |
4 |
از مبلغ 10000001 تا 30000000 ریال |
12 |
8 |
از مبلغ 30000001 ریال و بالاتر |
18 |
12 |
میزان نمونه گیری برای رسیدگی پرونده مؤدیانی که مشمول مالیات نشدهاند 8 درصد میباشد.
6- مبنای انجام توافق، میزان مالیات قطعی عملکرد سال 1392 در نظر گرفته شود.
در صورتیکه برگ قطعی مالیات عملکرد مذکور تا تاریخ تسلیم اظهارنامه عملکرد 1393 صادر نشده باشد، آخرین درآمد مشمول مالیات یا مالیات قطعی شده سنوات قبل حسب مورد، بعلاوه 20 درصد به ازای هر سال بعد از آن مبنای محاسبه درآمد مشمول مالیات و مالیات ابرازی سال 1393 میباشد. بدیهی است پس از قطعیت مالیات سال 1392، مالیات مزبور در چارچوب این دستورالعمل مبنای محاسبه مالیات سال 1393 خواهد بود.
7- مؤدیانی که در عملکرد سال 1392 تمام سال را فعالیت داشته و مشمول مالیات نگردیدهاند، درصورتی که درآمد مشمول مالیات خود را با میزان حداقل سی درصد (30%) افزایش نسبت به درآمد مشمول مالیات سال گذشته اظهار نمایند، با رعایت سایر شرایط مشمول توافق خواهند بود.
8- با توجه به اینکه مبنای توافق عملکرد سال 1393، مالیات عملکرد سال 1392 میباشد، لذا مؤدیانی که سال 1393 اولین سال فعالیت آنها بوده و یا نسبت به سال قبل تغییر شغل داشتهاند، مشمول توافق نمیباشند.
9- هرگاه درآمد مشمول مالیات یا مالیات عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل با توجه به فعالیت مؤدی برای بخشی از سال مذکور بوده باشد، دراین صورت میبایست درآمد مشمول مالیات برای یک سال تمام محاسبه و پس از تعیین مالیات متعلق، درآمد مشمول مالیات (برای پروندههای معاف) و مالیات مذکور (برای سایر پروندهها) مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.
10- در مشارکت مدنی، مؤدیانی که نسبت مالکیت آنها نسبت به سال 1392 تغییر داشته است، ابتدا میبایست مالیات یا درآمد مشمول مالیات عملکرد سال مذکور با احتساب تغییر مالکیت محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.
11- در مشارکت مدنی چنانچه شریک یا شرکائی در عملکرد سال 1392 (با رعایت سایر شرایط فوق) مشمول مالیات نشدهاند، در صورتیکه درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1393 خود را متناسب با سهم شریکی که کمترین مالیات قطعی شده عملکرد سال 1392 را داشته است و با رعایت شرایط مورد توافق اظهار نمایند، مشمول توافق خواهند بود.
12- مؤدیانی که درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1392 آنها با اعمال مقررات موضوع مواد 137 و 172 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه شده است، ابتدا باید درآمد مشمول مالیات و مالیات آنها بدون اعمال مقررات مذکور محاسبه و سپس مبنای توافق عملکرد سال 1393 قرارگیرد.
13- در اجرای مقررات ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، مؤدیانی که مطابق دستورالعملهای شماره 13007/200 مورخ 28/06/1391 و 10714/200 مورخ 16/06/1392 ملزم به استفاده از صندوق مکانیزه فروش (سامانههای فروشگاهی) شدهاند درصورتی که مطابق با بخشنامه 22/24/200 مورخ 03/03/1394 نسبت به نصب سامانه مذکور اقدام ننموده باشند، چنانچه مالیات یا درآمد مشمول مالیات ابرازی سال 1393 آنها حسب مورد با حداقل رشد مورد نظر به شرح بندهای 5 و 7 این دستورالعمل بدون اعمال معافیت ابراز شده باشد، با رعایت سایر شرایط مشمول توافق میباشد.
14- در اجرای مقررات ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، «معادل هزینههای انجامشده بابت خرید، نصب و راهاندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) توسط صاحبان مشاغل مذکور از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور (در اولین سال استفاده ازسامانههای مذکور) قابل کسر است»، بنابراین مؤدیانی که در سال 1393 نسبت به خرید، نصب و راهاندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) اقدام نمودهاند در محاسبه درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1393، هزینه مذکور از درآمد مشمول مالیات آنها قابل کسر خواهد بود، لذا در صورتی که درآمد مشمول مالیات یا مالیات ابرازی این گونه مؤدیان با رعایت سایر شرایط پس از کسر هزینههای مذکور و یا مالیات متعلق به سهم هزینههای مذکور حسب مورد ابراز شده باشد، مشمول توافق میباشد.
15- با توجه به بند (د) تبصره 9 قانون بودجه سال 1393 کل کشور، اشخاصی که مکلف به ثبت نام برای دریافت شماره اقتصادی شدهاند، در صورت عدم ثبت نام تا مهلت مقرر (تاریخ 31/04/1394) امکان برخورداری از معافیت را نداشته، لذا چنانچه مالیات یا درآمد مشمول مالیات ابرازی سال 1393 آنها حسب مورد با حداقل رشد مورد نظر به شرح بندهای 5 و 7 این دستورالعمل به اضافه مالیات متعلق به معافیت استفاده نشده ابراز شده باشد، با رعایت سایر شرایط مشمول توافق خواهد بود.
ج - سایر موارد:
16- مؤدیانی که طبق بندهای 1، 2 و 3 این دستورالعمل اقدام ننموده باشند، مشمول توافق نبوده و درآمد مشمول مالیات و مالیات آنها توسط ادارات امور مالیاتی با رعایت مقررات از طریق رسیدگی تعیین خواهند شد.
17- از بین اظهارنامههای تسلیمی مشمول توافق، به میزان مندرج در بند 5 فوق، توسط اداره کل امور مالیاتی بعنوان نمونه برای رسیدگی انتخاب و توسط اداره امور مالیاتی ذیربط با رعایت مقررات رسیدگی میشود.
اتحادیهها یا اتاقهای اصناف که تا تاریخ 31/06/1394 فهرست اعضاء خود را مشتمل بر اقلام نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، نام پدر، تاریخ تولد، شماره ملی، نام اتحادیه، موضوع فعالیت در محیط نرم افزار Excel به اداره کل امور مالیاتی مربوط ارائه نمایند، سازمان امور مالیاتی تا تاریخ 30/08/1394 فهرست مؤدیان نمونه انتخاب شده برای رسیدگی و همچنین مؤدیانی که اظهارنامه آنها پذیرفته شده را به اتحادیه مربوط اعلام خواهد کرد.
18- هرگاه اسناد و مدارک مثبته ای تحصیل گردد که حاکی از اختلاف مالیات مشخصه بیش از 2000000 ریال با مالیات مورد توافق باشد، مالیات مابهالتفاوت با رعایت مقررات مطالبه خواهد شد.
19- با توجه به اینکه عمده فروشان موضوع ردیف 8 بند الف ماده 96 قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول این دستورالعمل نمیباشند، لذا ملاک تفکیک عمده فروشی از خرده فروشی مؤدیان، پروانه کسب صادره میباشد. ضمناً فهرست عمده فروشان که تا پایان سال 1392 از سوی اتحادیه ذیربط به اداره امور مالیاتی تسلیم شده باشد، نیز مورد قبول میباشد. در مورد آن دسته از مؤدیانی که فاقد اتحادیه میباشند و یا وضعیت کسبی اعضای اتحادیه از حیث عمده یا خرده فروشی در پروانه کسب صادره مشخص وتصریح نشده و یا فهرست مورد اشاره تا پایان سال 1392 تسلیم نشده باشد، ملاک، سوابق پرونده مالیاتی میباشد.
20- امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی سایر استانها ترتیبی اتخاذ نمایند تا توافق با اتحادیهها تا تاریخ 15/04/1394 انجام و همچنین برگهای مالیات قطعی مشمولین توافق حداکثر تا پایان بهمن ماه سال 1394 صادر و ابلاغ شود.
21- امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا پرونده مالیاتی مؤدیانی که از تسلیم اظهارنامه خودداری و یا مشمول توافق نمیباشند حداکثر تا تاریخ 29/12/1394 رسیدگی و به مرحله قطعیت برسد.
22- این دستورالعمل شامل صاحبان مشاغل وسائط نقلیه عمومی نمیباشد.
علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3896
200/94/35
بخشنامه
اطلاع رسانی در خصوص ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد 1393
95
پیرو بخشنامه 32/94/200 مورخ 17/03/1394 و با توجه به اینکه سامانه اخذ الکترونیکی اظهارنامههای عملکرد 1393 در منابع اشخاص حقوقی، مشاغل (بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم) و املاک از تاریخ 30/02/1394 جهت بهرهبرداری در اختیار ادارات کل امور مالیاتی و مؤدیان محترم قرار گرفته و یکی از شرایط ارسال الکترونیکی اظهارنامه، ثبت نام در سامانه صدور شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری میباشد. بدین منظور مؤدیان مالیاتی مکلفند با مراجعه با سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به ثبت نام در نظام مالیاتی اقدام نمایند، لذا ادارات کل امور مالیاتی مکلفند تا به تمامی اتحادیهها و مجامع صنفی در سراسر کشور اطلاع رسانی نمایند که ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1393 بدون ثبت نام و دریافت کد رهگیری امکان پذیر نخواهد بود.
بدیهی است ادارات کل امور مالیاتی در خصوص نحوه ثبت نام و ارسال اظهارنامههای مالیاتی نیز اطلاع رسانی لازم را خواهند نمود.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3895
200/94/34
بخشنامه
معافیت سود حاصل از تسعیر ارز فعالیتهای اقتصادی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی
143 و 227
با توجه به سوالات وابهامات مطرح شده در خصوص معافیت سود حاصل از تسعیر ارز فعالیتهای انجام شده در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و با ملحوظ نظر داشتن مفاد دستورالعمل شماره 524/93/200 مورخ 23/06/1393، بدینوسیله به آگاهی میرساند:
آن قسمت از سود حاصل از تسعیر ارز ایجاد شده در محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی که صرفاً ناظر بر فعالیتهای اقتصادی دارای مجوز مؤدیان در محدوده مناطق مذکور باشد، با رعایت سایر شرایط مقرر ازجمله تاریخ صدور مجوز، از معافیت موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مصوب 07/06/1372 برخوردار میباشد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
شماره:524/93/200 تاریخ:22/06/1393
موضوع: تسعیر ارز
با توجه به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص تسعیر ارز در ارتباط با مؤدیانی که دارای معاملات ارزی یا دارایی و بدهی پولی ارزی میباشند و به منظور وحدت رویه در رسیدگیهای مالیاتی، مقرر میدارد موارد به شرح زیر ملحوظ نظر قرارگیرد:
کلیات
بطورکلی تسعیر ارز در دو مقطع زمانی صورت میپذیرد:
1- تاریخ انجام معامله: بهای معاملات ارزی اعم از اقلام پولی و غیرپولی براساس نرخ ارز در تاریخ معامله تسعیر و در حسابها ثبت میشود.
2- تاریخ ترازنامه: صرفاً اقلام پولی ارزی باید به نرخ ارز در تاریخ ترازنامه تسعیر شود.
چنانچه نرخ ارز اقلام پولی در فاصله تاریخ انجام معامله تا تاریخ تسویه معامله و یا تا پایان دوره مالی متفاوت باشد، در این صورت تفاوت نرخ ارز در تاریخ تسویه و یا در تاریخ ترازنامه حسب مورد، با نرخ قبلی اعمال شده در حسابها، به عنوان سود (زیان) تسعیر ارز شناسایی میشود.
اقلام پولی در واقع اقلامی هستند که قرار است به مبلغ ثابت یا قابل تعیینی از وجه نقد دریافت یا پرداخت شوند. ویژگی اصلی اقلام پولی، حق دریافت(یا تعهد پرداخت) مبلغ ثابت یا قابل تعیینی از وجه نقد میباشد.
نمونهای از اقلام پولی، در ترازنامه نمونه سازمان امور مالیاتی کشورکه به همراه اظهارنامه اشخاص حقوقی و یا اشخاص حقیقی موضوع بند (الف) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم در اختیار مؤدیان محترم مالیاتی قرار گرفته است و یا در صورتهای مالی اساسی (ترازنامه) مطابق استاندارد شماره 1 حسابداری ایران عنوان شدهاند، عبارتند از:
- موجودی نقد و بانک
- حسابها و اسناد دریافتنی و پرداختنی تجاری
- سایر حسابها و اسناد دریافتنی و پرداختنی تجاری
- تسهیلات مالی دریافتی/ پرداختی
- سود سهام پرداختنی (صرفاً اشخاص حقوقی)
- پیش دریافتها (صرفاً پیش دریافت بابت فروش کالاهایی که قیمت آن در زمان تحویل مشخص میشود)
- جاری شرکا و سهامداران
لازم به توضیح است، اشاره به موارد فوق به صورت نمونه بوده و ممکن است اقلام پولی دیگری و تحت عناوین دیگر در صورتهای مالی مؤدی محترم وجود داشته باشد.
در مقابل اقلام غیرپولی اقلامی هستند که ویژگی اصلی آنها، نبود حق دریافت (یا تعهد پرداخت) مبلغ ثابت یا قابل تعیینی از وجه نقد میباشد.
پیش پرداخت خرید کالا و خدمات به قیمت ثابت (مانند پیش پرداخت اجاره)، سرقفلی، داراییهای نامشهود، موجودیهای مواد و کالا، داراییهای ثابت مشهود و بدهیهایی که از طریق تحویل دارایی غیرپولی تسویه میشود،نمونههایی از اقلام غیرپولی است.
مطابق بند 29 استاندارد حسابداری شماره 16، تفاوتهای تسعیر بدهیهای ارزی مربوط به داراییهای واجد شرایط، به شرط رعایت معیارهای مربوط به احتساب مخارج مالی در بهای تمام شده داراییها طبق استاندارد حسابداری شماره 13 با عنوان «مخارج تأمین مالی»، باید به بهای تمام شده آن دارایی منظور شود. همچنین تفاوتهای تسعیر بدهیهای ارزی مربوط به تحصیل و ساخت داراییها، ناشی از کاهش شدید ارزش ریال، در صورت احراز تمام شرایط زیر، تا سقف مبلغ قابل بازیافت، به بهای تمام شده دارایی مربوط اضافه میشود:
الف-کاهش ارزش ریال نسبت به تاریخ شروع کاهش ارزش، حداقل 20 درصد باشد.
ب- در مقابل بدهی حفاظی وجود نداشته باشد.
در ضمن در صورت برگشت شدید کاهش ارزش ریال (حداقل 20 درصد)، سود ناشی از تسعیر بدهیهای مزبور تا سقف زیانهای تسعیری که قبلاً به بهای تمام شده دارایی منظور شده است متناسب با عمر مفید باقیمانده از بهای تمام شده دارایی کسر میشود.
اتخاذ یک روش یکنواخت:
منظور از روش یکنواخت حفظ ویژگی کیفی اطلاعات مالی و مقایسه پذیری آن از طریق همسانی در اندازه گیری و نمایش اثرات معاملات و رویدادهای مالی میباشد. در واقع اقدام به شناسایی یا عدم شناسایی سود (زیان) تسعیر ارز بطور کلی بیانگر رعایت یا عدم رعایت استانداردهای حسابداری بوده و لزوماً به معنای نفی روشهای یکنواخت نمیباشد.
بدیهی است چنانچه مؤدی در سنوات گذشته نسبت به شناسایی سود (زیان) تسعیر ارز اقدام ننموده باشد و در سال مورد رسیدگی برای اولین بار اقدام به شناسایی زیان تسعیر ارز بر اساس استانداردها و اصول متداول حسابداری نموده باشد، هزینه مذکور در اجرای بند 24 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم قابل قبول خواهد بود.
همچنین چنانچه سود تسعیر ارز با توجه به نوع ارز یا نرخهای اعلام شده توسط مراجع مربوط کمتر از واقع ثبت شده باشد باستناد بند 2 و تبصره 2 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم قابل اضافه نمودن به درآمد مشمول مالیات بوده و لزومی به ارسال به هیأت موضوع بند 3 ماده مذکور ندارد. ضمناً عدم شناسایی زیان تسعیر ارز نیز از موارد قابل ارجاع به هیأت مذکور نمیباشد.
انواع ارز
سال عملکرد |
نوع ارز |
||
مرجع |
مبادله ای |
توافقی نزد صرافی مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (آزاد) |
|
1390 |
- |
- |
- |
1391 |
- |
- (از مهرماه 91 به بعد) |
- |
1392 |
- |
- |
- |
در این دستورالعمل ارز توافقی نزد صرافی مجاز (آزاد) برای اختصار ارز توافقی نامیده میشود. همچنین منظور از نوع ارز، مرجع، مبادلهای و یا توافقی میباشد.
در مواقعی که برای تسعیر ارز، نرخهای متعددی (شامل انواع نرخهای مرجع، مبادلهای و توافقی) وجود داشته باشد، میبایست با ملحوظ نظر داشتن اینکه مؤدی مالیاتی مطابق مقررات مکلف به تسویه حساب به نرخ مرجع یا نرخ مبادلهای میباشد و یا اینکه تکلیفی در این خصوص نداشته و تسویه حساب به نرخ توافقی صورت میپذیرد، از نرخهای فوق حسب مورد برای تسعیر در تاریخ معامله یا تسعیر مانده اقلام پولی استفاده شود.
نکات قابل توجه در رسیدگی مالیاتی:
1- سود حاصل از تسعیر ارز صرفنظر از منشاء تحصیل آن مشمول مالیات خواهد بود (بطور مثال معافیت حاصل از صادرات دلیلی بر معافیت درآمدهایی که به لحاظ نگهداری یا کاربرد ارز حاصل از صادرات بدست میآید، نخواهد بود). بدیهی است زیان تسعیر ارز حاصل از صادرات نیز به شرط رعایت مقررات قابل قبول خواهد بود.
2- در خصوص صادرات:
الف- در مواردیکه مؤدی ملزم به فروش ارز حاصل از صادرات، به نرخ ارز مرجع به بانک مرکزی باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیرمانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات فروش صادراتی با نرخ ارز مرجع میباشدکه به نرخ تاریخهای مربوط اعمال خواهد شد.
ب- چنانچه مؤدی ملزم به فروش ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادله ارزی باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات فروش صادراتی با نرخ ارز اتاق مبادلات ارزی میباشدکه به نرخ تاریخهای مربوطه اعمال خواهد شد.
ج- چنانچه مؤدی الزامی به فروش ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی و نیز بانک مرکزی (نرخ ارز مرجع) نداشته باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیرمانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات فروش صادراتی با نرخ ارز توافقی میباشدکه به نرخ تاریخهای مربوطه اعمال خواهد شد.
د- با توجه به ماده 16 قانون امور گمرکی مصوب 22/08/1390 چنانچه ارزش کالای صادراتی مندرج در پروانههای گمرکی با مبلغ ثبت شده در دفاتر متفاوت باشد، در اینصورت نوع ارز مورد استفاده در تعیین بهای کالای صادراتی و شناسایی درآمد حاصل از صادرات فارغ از نوع ارز مورد استفاده توسط گمرک در تعیین ارزش ریالی کالای صادره با توجه به بندهای (الف)، (ب) و (ج) فوق نرخ مرجع، مبادلهای و یا توافقی حسب مورد خواهد بود.
3- در خصوص واردات
الف- چنانچه ارز مورد نیاز مؤدی برای واردات توسط بانک مرکزی و به نرخ مرجع تامین شده باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه بدهی ارزی و نیز تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات واردات با نرخ ارز مرجع میباشدکه به نرخ تاریخهای مربوطه اعمال خواهد شد.
ب- در صورتیکه ارز مورد نیاز مؤدی برای واردات از اتاق مبادلات ارزی تأمین شده باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، و تسویه بدهی ارزی و تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات واردات با نرخ ارز اتاق مبادلات ارزی میباشد که به نرخ تاریخهای مربوطه اعمال خواهد شد.
ج- چنانچه ارز مورد نیاز برای واردات از طریق بانک مرکزی و یا اتاق مبادلات ارزی تامین نشده باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات واردات با نرخ ارز توافقی میباشدکه به نرخ تاریخهای مربوطه اعمال خواهد شد.
د – با توجه به ماده 14 قانون امور گمرکی مصوب 22/08/1390 چنانچه ارزش کالای وارداتی مندرج در پروانه گمرکی با مبلغ ثبت شده در دفاتر متفاوت باشد، در اینصورت نوع ارز مورد استفاده در تعیین بهای کالای وارداتی فارغ از نوع ارز مورد استفاده توسط گمرک در تعیین ارزش ریالی کالای وارده با توجه به بندهای (الف)، (ب) و (ج) فوق نرخ مرجع، مبادلهای و یا توافقی حسب مورد خواهد بود.
4- در خصوص مطالبات/ بدهی سهامداران (شرکاء)، تسهیلات ارزی
استفاده از هر یک از نرخهای ارز شامل نرخهای ارز مرجع، مبادله ای و توافقی در ثبت اولیه معامله ارزی و تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مربوط به معامله ارزی در تاریخ ترازنامه (نظیر مانده دارایی/ بدهی ارزی درصورت عدم تسویه در همان دوره وقوع)، با ملحوظ نظر داشتن اینکه مؤدی مالیاتی مطابق مقررات مکلف به تسویه حساب به نرخ ارز مرجع یا مبادلهای است یا تکلیفی در این خصوص نداشته و تسویه حساب به نرخ توافقی میباشد، صورت میپذیرد. همچنین، به هنگام تسویه طلب/بدهی ارزی علاوه بر ملاحظات فوق، مستندات کافی جهت اثبات نوع ارز از طرف مؤدی ارائه شود.
5- در خصوص خرید و فروش ارز
الف - در خصوص فروش ارز میبایست فاکتور فروش توسط فروشنده صادر و نام و نشانی کامل خریدار و یا مستندات مربوط به فروش ارز به صرافیهای مجاز بانک مرکزی (فاکتور خرید صرافیها) و یا سایر مراجع ذیربط ارائه گردد.
ب- در خصوص خرید ارز میبایست کلیه مستندات مربوط از جمله فاکتور خرید ارز از صرافیها، بانکها و یا سایر مراجع ذیربط ارائه گردد.
علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3894
505/94/200
دستورالعمل
تفویض اختیار تعیین درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1393 صاحبان مشاغل موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم
100
تاریخ اجرا: 16/04/1393مدت اجرا: مطابق دستورالعمل
بنابه اختیار حاصل از تبصره 5 ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم، به امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی سایر استانها اجازه داده میشود با رعایت موارد زیر، درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1393 تمام یا برخی از مؤدیان موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم را با نظر اتحادیه مربوط تعیین و مالیات متعلق را که قطعی خواهد بود وصول نمایند.
الف - شرایط توافق:
1- ارائه اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1393 بصورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی www. TAX. gov. ir، بخش اظهارنامه الکترونیکی در موعد مقرر قانونی. ضمناً ضرورتی به تسلیم پرینت اظهارنامه بصورت کاغذی به ادارات امور مالیاتی نخواهد بود و کد رهگیری دریافتی از سامانه در تاریخ ارسال، بعنوان رسید تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباشد.
2- اظهارنامه مالیاتی شامل «خلاصه وضعیت درآمد و هزینه سالانه» تکمیل شده باشد.
3- در موارد تقسیط مالیات ابرازی، پرداخت حداقل چهل درصد (40%) مالیات بصورت نقد به همراه اظهارنامه و مابقی در 6 قسط مساوی ماهانه تا پایان دی ماه 1394 تقسیط و پرداخت گردد. ضمناً مؤدیان محترم مالیاتی میتوانند برای پرداخت نقدی، بدون مراجعه حضوری به واحدهای مالیاتی و بانک، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی www. TAX. gov. ir، اقدام نمایند.
4- مؤدیان محترم مالیاتی برای تقسیط باقیمانده مالیات ابرازی میتوانند به دو روش زیر اقدام نمایند:
- از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی قبوض پرداخت مالیات هر قسط را از سامانه دریافت و در سررسید مقرر نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.
- به اداره امور مالیاتی مربوط مراجعه و نسبت به تسلیم چکهای مربوط اقدام نمایند.
عدم پرداخت اقساط در سررسید مقرر مانع از صدور برگ مالیات قطعی برای مؤدیانی که در چارچوب این دستورالعمل درآمد مشمول مالیات آنها قطعی گردیده است، نخواهد بود و در صورت عدم پرداخت اقساط در سررسید، از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی، مشمول جریمه مقرر در ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم خواهند بود. جریمه مذکور بخشوده نخواهدشد.
ب - تعیین درآمد مشمول مالیات
5- میزان درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1393 صاحبان مشاغل، باتوجه به سوابق مالیاتی، نوع فعالیت، اوضاع و احوال اقتصادی منطقه و وضعیت اقتصادی اعضای اتحادیه ذیربط در سال 1393 تعیین گردد. به نحوی که رشد مالیات ابرازی عملکرد سال 1393 نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1392 از درصدهای مندرج در جدول زیر کمتر نباشد.
میزان مالیات عملکرد سال 1392 |
حداقل رشد مالیات سال 1392 |
درصد نمونه گیری برای رسیدگی |
تا مبلغ 10000000 ریال |
8 |
4 |
از مبلغ 10000001 تا 30000000 ریال |
12 |
8 |
از مبلغ 30000001 ریال و بالاتر |
18 |
12 |
میزان نمونه گیری برای رسیدگی پرونده مؤدیانی که مشمول مالیات نشدهاند 8 درصد میباشد.
6- مبنای انجام توافق، میزان مالیات قطعی عملکرد سال 1392 در نظر گرفته شود.
در صورتیکه برگ قطعی مالیات عملکرد مذکور تا تاریخ تسلیم اظهارنامه عملکرد 1393 صادر نشده باشد، آخرین درآمد مشمول مالیات یا مالیات قطعی شده سنوات قبل حسب مورد، بعلاوه 20 درصد به ازای هر سال بعد از آن مبنای محاسبه درآمد مشمول مالیات و مالیات ابرازی سال 1393 میباشد. بدیهی است پس از قطعیت مالیات سال 1392، مالیات مزبور در چارچوب این دستورالعمل مبنای محاسبه مالیات سال 1393 خواهد بود.
7- مؤدیانی که در عملکرد سال 1392 تمام سال را فعالیت داشته و مشمول مالیات نگردیدهاند، درصورتی که درآمد مشمول مالیات خود را با میزان حداقل سی درصد (30%) افزایش نسبت به درآمد مشمول مالیات سال گذشته اظهار نمایند، با رعایت سایر شرایط مشمول توافق خواهند بود.
8- با توجه به اینکه مبنای توافق عملکرد سال 1393، مالیات عملکرد سال 1392 میباشد، لذا مؤدیانی که سال 1393 اولین سال فعالیت آنها بوده و یا نسبت به سال قبل تغییر شغل داشتهاند، مشمول توافق نمیباشند.
9- هرگاه درآمد مشمول مالیات یا مالیات عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل با توجه به فعالیت مؤدی برای بخشی از سال مذکور بوده باشد، دراین صورت میبایست درآمد مشمول مالیات برای یک سال تمام محاسبه و پس از تعیین مالیات متعلق، درآمد مشمول مالیات (برای پروندههای معاف) و مالیات مذکور (برای سایر پروندهها) مبنای رشد موردنظر قرارگیرد.
10- در مشارکت مدنی، مؤدیانی که نسبت مالکیت آنها نسبت به سال 1392 تغییر داشته است، ابتدا میبایست مالیات یا درآمد مشمول مالیات عملکرد سال مذکور با احتساب تغییر مالکیت محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.
11- در مشارکت مدنی چنانچه شریک یا شرکائی در عملکرد سال 1392 (با رعایت سایر شرایط فوق) مشمول مالیات نشدهاند، در صورتیکه درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1393 خود را متناسب با سهم شریکی که کمترین مالیات قطعی شده عملکرد سال 1392 را داشته است و با رعایت شرایط مورد توافق اظهار نمایند، مشمول توافق خواهند بود.
12- مؤدیانی که درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1392 آنها با اعمال مقررات موضوع مواد 137 و 172 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه شده است، ابتدا باید درآمد مشمول مالیات و مالیات آنها بدون اعمال مقررات مذکور محاسبه و سپس مبنای توافق عملکرد سال 1393 قرارگیرد.
13- در اجرای مقررات ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، مؤدیانی که مطابق دستورالعملهای شماره 13007/200 مورخ 28/06/1391 و 10714/200 مورخ 16/06/1392 ملزم به استفاده از صندوق مکانیزه فروش (سامانههای فروشگاهی) شدهاند درصورتی که مطابق با بخشنامه 22/24/200 مورخ 03/03/1394 نسبت به نصب سامانه مذکور اقدام ننموده باشند، چنانچه مالیات یا درآمد مشمول مالیات ابرازی سال 1393 آنها حسب مورد با حداقل رشد مورد نظر به شرح بندهای 5 و 7 این دستورالعمل بدون اعمال معافیت ابراز شده باشد، با رعایت سایر شرایط مشمول توافق میباشد.
14- در اجرای مقررات ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، «معادل هزینههای انجامشده بابت خرید، نصب و راهاندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) توسط صاحبان مشاغل مذکور از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور (در اولین سال استفاده از سامانههای مذکور) قابل کسر است»، بنابراین مؤدیانی که در سال 1393 نسبت به خرید، نصب و راهاندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) اقدام نمودهاند در محاسبه درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1393، هزینه مذکور از درآمد مشمول مالیات آنها قابل کسر خواهد بود، لذا در صورتی که درآمد مشمول مالیات یا مالیات ابرازی این گونه مؤدیان با رعایت سایر شرایط پس از کسر هزینههای مذکور و یا مالیات متعلق به سهم هزینههای مذکور حسب مورد ابراز شده باشد، مشمول توافق میباشد.
15- با توجه به بند (د) تبصره 9 قانون بودجه سال 1393 کل کشور، اشخاصی که مکلف به ثبت نام برای دریافت شماره اقتصادی شدهاند، در صورت عدم ثبت نام تا مهلت مقرر (تاریخ 31/04/1394) امکان برخورداری از معافیت را نداشته، لذا چنانچه مالیات یا درآمد مشمول مالیات ابرازی سال 1393 آنها حسب مورد با حداقل رشد مورد نظر به شرح بندهای 5 و 7 این دستورالعمل به اضافه مالیات متعلق به معافیت استفاده نشده ابراز شده باشد، با رعایت سایر شرایط مشمول توافق خواهد بود.
ج - سایر موارد:
16- مؤدیانی که طبق بندهای 1، 2 و 3 این دستورالعمل اقدام ننموده باشند، مشمول توافق نبوده و درآمد مشمول مالیات و مالیات آنها توسط ادارات امور مالیاتی با رعایت مقررات از طریق رسیدگی تعیین خواهند شد.
17- از بین اظهارنامههای تسلیمی مشمول توافق، به میزان مندرج در بند 5 فوق، توسط اداره کل امور مالیاتی بعنوان نمونه برای رسیدگی انتخاب و توسط اداره امور مالیاتی ذیربط با رعایت مقررات رسیدگی میشود.
اتحادیهها یا اتاقهای اصناف که تا تاریخ 31/06/1394 فهرست اعضاء خود را مشتمل بر اقلام نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، نام پدر، تاریخ تولد، شماره ملی، نام اتحادیه، موضوع فعالیت در محیط نرم افزار Excel به اداره کل امور مالیاتی مربوط ارائه نمایند، سازمان امور مالیاتی تا تاریخ 30/08/1394 فهرست مؤدیان نمونه انتخاب شده برای رسیدگی و همچنین مؤدیانی که اظهارنامه آنها پذیرفته شده را به اتحادیه مربوط اعلام خواهد کرد.
18- هرگاه اسناد و مدارک مثبته ای تحصیل گردد که حاکی از اختلاف مالیات مشخصه بیش از 2000000 ریال با مالیات مورد توافق باشد، مالیات مابهالتفاوت با رعایت مقررات مطالبه خواهد شد.
19- با توجه به اینکه عمده فروشان موضوع ردیف 8 بند (الف) ماده 96 قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول این دستورالعمل نمیباشند، لذا ملاک تفکیک عمده فروشی از خرده فروشی مؤدیان، پروانه کسب صادره میباشد. ضمناً فهرست عمده فروشان که تا پایان سال 1392 از سوی اتحادیه ذیربط به اداره امور مالیاتی تسلیم شده باشد، نیز مورد قبول میباشد. در مورد آن دسته از مؤدیانی که فاقد اتحادیه میباشند و یا وضعیت کسبی اعضای اتحادیه از حیث عمده یا خرده فروشی در پروانه کسب صادره مشخص و تصریح نشده و یا فهرست مورد اشاره تا پایان سال 1392 تسلیم نشده باشد، ملاک، سوابق پرونده مالیاتی میباشد.
20- امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی سایر استانها ترتیبی اتخاذ نمایند تا توافق با اتحادیهها تا تاریخ 15/04/1394 انجام و همچنین برگهای مالیات قطعی مشمولین توافق حداکثر تا پایان بهمن ماه سال 1394 صادر و ابلاغ شود.
21- امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا پرونده مالیاتی مؤدیانی که از تسلیم اظهارنامه خودداری و یا مشمول توافق نمیباشند حداکثر تا تاریخ 29/12/1394 رسیدگی و به مرحله قطعیت برسد.
22- این دستورالعمل شامل صاحبان مشاغل وسائط نقلیه عمومی نمیباشد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3893
200/94/33
بخشنامه
تکلیف تسلیم اظهارنامه و شمول مالیات به درآمدهای آستانهای مقدس و قرارگاههای سازندگی، وفق جزء(م) تبصره 9 قانون بودجه سال 1394 کل کشور
تاریخ اجرا: 01/01/1393مدت اجرا: طی سال 1393
بر اساس جزء (م) تبصره 9 قانون بودجه سال 1394کل کشور، آستانهای مقدس و قرارگاههای سازندگی مکلفند در سال 1394 اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان درآمدهای سال 1393مرتبط با سهام خود در شرکتها و مؤسسات با فعالیتهای اقتصادی نظیر صنعتی، معدنی، تجاری و خدماتی را تسلیم ادارات امور مالیاتی کرده و مالیات آن را بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم پرداخت کنند.
منابع درآمدهای مالیاتی شرکتهای تابعه آستان قدس رضوی موضوع این بند در قالب قانون بودجه به صورت جمعی -خرجی در اختیار این استان قرار میگیرد.
بنابراین آستانهای مقدس، قرارگاههای سازندگی و شرکتها و مؤسسات اقتصادی که تمام یا بخشی از سهام یا سهمالشرکه آنها متعلق به آستانهای مقدس و قرارگاههای سازندگی میباشد در سال 1393 نسبت به سهم اشخاص مذکور نیز مشمول مالیات عملکرد خواهند بود.
علی عسکری - رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3892
200/94/32
بخشنامه
تعیین آخرین مهلت ثبت نام برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل برای دریافت شماره اقتصادی
باتوجه به سوالات و ابهامات پیش آمده در خصوص مهلت نهایی ثبت نام اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل برای دریافت شماره اقتصادی و در جهت تکریم مؤدیان محترم مالیاتی و تشویق آنها برای انجام ثبت نام و با ملحوظ نظر داشتن مفاد بند (د) تبصره 9 قانون بودجه سال 1394، بدینوسیله اعلام میگردد:
آخرین مهلت ثبت نام برای کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل (به استثنای صاحبان مشاغل خودرو) که تا تاریخ ثبت یا شروع فعالیت آنها حسب مورد قبل از 29/12/1393 بوده تا پایان تیرماه سال 1394 (31/04/1394) و اشخاص مذکور که تاریخ ثبت یا شروع فعالیت آنها حسب مورد در طی سال 1394 میباشد تا تاریخ 31/04/1395 تعیین میگردد.
علی عسکری- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3891
33/94/200
بخشنامه
شمول مالیات به درآمدهای آستانهای مقدس و قرارگاههای سازندگی، وفق جزء (م) تبصره 9 قانون بودجه سال 1394 کل کشور
تاریخ اجرا: 01/01/1393مدت اجرا: طی سال 1393
بر اساس جزء (م) تبصره 9 قانون بودجه سال 1394 کل کشور، آستانهای مقدس و قرارگاههای سازندگی مکلفند در سال 1394 اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان درآمدهای سال 1393مرتبط با سهام خود در شرکتها و مؤسسات با فعالیتهای اقتصادی نظیر صنعتی، معدنی، تجاری و خدماتی را تسلیم ادارات امور مالیاتی کرده و مالیات آن را بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم پرداخت کنند.
منابع درآمدهای مالیاتی شرکتهای تابعه آستان قدس رضوی موضوع این بند در قالب قانون بودجه به صورت جمعی - خرجی در اختیار این استان قرار میگیرد.
بنابر این آستانهای مقدس، قرارگاههای سازندگی و شرکتها و مؤسسات اقتصادی که تمام یا بخشی از سهام یا سهمالشرکه آنها متعلق به آستانهای مقدس و قرارگاههای سازندگی میباشد در سال 1393 نسبت به سهم اشخاص مذکور نیز مشمول مالیات عملکرد خواهند بود.
علی عسکری - رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد