توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
239
30/4/13969
11 دی 1369
شورای عالی مالیاتی
تفاوت ماهیت «شرکت تعاونی روستایی» و «شرکت تعاونی تولیدی روستایی»
133
گزارش شماره 2913/5/30 مورخ 16/08/1369 دفتر فنی مالیاتی عنوان مقام محترم معاونت درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مقام در جلسه مورخ 08/10/139 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. گزارش مذکور دایر بر طرح این مسئله است که چون فصل نهم قانون شرکتهای تعاونی مصوب خردادماه 1350 و اصلاحیههای بعدی فاقد تعریفی برای شرکتهای تعاونی تولیدی روستایی است اما درخصوص معافیت مالیاتی در ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و تبصره یک آن از شرکتهایی با عنوان مذکور نام برده شده است، آیا منظور از شرکتهای تعاونی تولیدی روستایی مندرج در قانون مالیاتی همان شرکتهای تعاونی روستایی موضوع قانون شرکتهای تعاونی است و در نتیجه میتواند از تسهیلات مقرر برخوردار گردند و یا اینکه معافیت ماده 133 یاد شده فقط شرکتهای تعاونی را که به امر تولید اشتغال دارند شامل میگردد.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم پس از شور و بررسی به شرح آتی اعلام نظر مینماید:
ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و تبصره یک آن از لحاظ مالیاتی صراحتاً مشعر بر شرکتهای تعاونی تولیدی روستایی است و عدم تعریف این گونه شرکتها در قانون شرکتهای تعاونی موجب تعمیم معافیت نسبت به کلیه شرکتهای تعاونی روستایی نخواهد بود.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- مجید میرهادی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- محمدعلی سعیدزاده- محمد رزاقی
238
30/4/13968
11 دی 1369
شورای عالی مالیاتی
دانشگاه آزاد اسلامی
2
نامه شماره 3336-5/30-02/08/69 دفتر فنی مالیاتی مبنی بر اینکه عامالمنفعه شناختن دانشگاه آزاد اسلامی و مؤسسات مشابه به لحاظ دریافت شهریه از دانشجویان جای تأمل است عنوان جناب آقای حسینی معاون محترم درآمدهای مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم در شورای عالی مالیاتی مطرح است.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با ملاحظه سوابق موضوع و پس از بحث و تبادل نظر به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
صرف دریافت شهریه از دانشجویان موجب عدم استفاده از معافیت مالیاتی نمیباشد و دانشگاه آزاد اسلامی و مؤسسات مشابه در صورت تطبیق وضعیت آنها با آییننامه موضوع تبصره 4 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 میتوانند از معافیت مالیاتی استفاده نمایند.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- مجید میرهادی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- محمدعلی سعیدزاده- محمد رزاقی
237
11 دی 1369
قانون
قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب
قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب
... ماده 10 – شرکتهای آب و فاضلاب موضوع این قانون از پرداخت مالیات و هر نوع عوارض از جمله عوارض نوسازی و نظایر آن، حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی، حقالثبت و تمبر و هزینه دادرسی و هر نوع معافیتی که تاکنون دستگاههای مسؤول آب و فاضلاب از آن بهرهمند بودهاند برای مدت 15 سال از تاریخ تشکیل معاف میباشند.
236
منسوخ
31/40027
10 دی 1369
بخشنامه
صورتجلسه اصلاحی ارزش معاملاتی سالهای 1368 الی 1370
64
235
منسوخ
41666/ت 384 ه
8 دی 1369
تصویبنامه
هزینۀ پذیرایی از هیأتهای خارجی
147
234
30/4/13781
8 دی 1369
شورای عالی مالیاتی
ملاک تشخیص شغل بساز و بفروشی اشخاص
76
گزارش شماره 3537-5/30-10/09/1369 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مقام در جلسه مورخ 08/10/1369 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. موضوع گزارش دایر بر طرح مسئله راجع به تبصره ماده 77 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 1366 مربوط به فعالیت بساز و به فروشی در موارد تعدد مالکیت میباشد، بدین بیان که وقتی مالکین املاک مشاعی مبادرت به ساخت و فروش واحدهای مسکونی و تجاری جمعاً بیش از حد نصاب تعیین شده در تبصره فوقالذکر مینمایند، چنانچه قدرالحصه هر یک از آنان عملاً از حد نصاب مذکور کمتر باشد، آیا از شمول مالیات بساز و به فروشی خارج هستند یا اینکه این گونه مشارکتها به عنوان یک واحد شغلی (مشارکت مدنی) تلقی و با رعایت معافیتها و سایر مقررّات قانونی شمول مالیات بر درآمد بساز و فروشی خواهد بود.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم یاد شده پس از بررسی و شور و تبادل نظر به شرح آتی اعلام نظر مینماید:
طبق مفاد تبصره ماده 77 مذکور به بیان روشن و صریح «هر شخص حقیقی» مشمول حکم موضوع فعالیت بساز و به فروشی قرار گرفته است، بنابراین در موارد تعدد مالکیت باید حد نصاب یک واحد مسکونی و یا دو واحد کسبی را به ازاء هر یک از مالکین منظور داشت مگر اینکه برابر صدر تبصره مذکور اصولاً شغل تمامی یا برخی از آنان بساز و به فروشی بوده باشد که در این صورت حسب مورد هر یک برابر مقررّات مربوط مشمول مالیات متعلق خواهد بود.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- مجید میرهادی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- محمدعلی سعیدزاده- محمد رزاقی
233
30/4/13503
1 دی 1369
شورای عالی مالیاتی
هیأت علمی دانشگاه آزاد
82، 83
گزارش شماره 23835 مورخ 09/08/1369 معاونت محترم حقوقی و امور مجلس حسب دستور مقام عالی وزارت متبوع به شرح مندرج در هامش آن و پینوشت مقام محترم معاونت درآمدهای مالیاتی در جلسه مورخ 01/10/1369 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. موضوع گزارش مربوط به نامه شماره 9123-14/07/69 دانشگاه آزاد اسلامی عنوان ریاست محترم جمهوری مبنی بر شمول مقررّات مالیاتی موضوع ماده 5 «قانون اصلاح پارهای از مقررّات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیأت علمی شاغل و بازنشسته دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی» مصوب 16/12/1368 نسبت به هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و یا پیشبینی مجوز آن در قانون بودجه سال 1370 کل کشور میباشد. معاونت محترم حقوقی و امور مجلس ضمن تأیید نظر معاونت محترم درآمدهای مالیاتی دایر بر لزوم کسب مجوز قانونی پیشنهاد فرمودهاند که چون معافیت مالیاتی ماهیت بودجهای ندارد، معافیت مورد بحث را در لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم موضوع تبصره 7 قانون برنامه اول توسعه پیشبینی و یا با تقدیم لایحه جداگانه به صورت ماده واحده مقصود فوق را تأمین نمایند. مقام محترم وزارت به منظور بررسی اینکه موضوع نیازی به قانون جداگانه دارد یا خیر، دستور ارجاع آن را به شورای عالی مالیاتی صادر فرمودهاند و اینک هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی به استناد بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 پس از شور و بررسی به شرح آتی اعلام نظر مینماید:
با عنایت به اینکه احکام «قانون اصلاح پارهای از مقررّات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیأت علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مصوب 16/12/1368» هیأت علمی دانشگاه تهران را شامل میشود و شمول آن نسبت به هیأت علمی سایر دانشگاهها مستلزم وجود نص صریح قانونی است که در ارتباط با دانشگاه آزاد اسلامی، قانون مذکور فاقد چنین صراحتی است، بنابراین کسب مجوز قانونی جهت برقراری تسهیلات مالیاتی برای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ضروری است.
محمدتقی نژادعمران- محمود سمیعی- محمد طاهر- مجید میرهادی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- داریوش آلآقا- محمدعلی سعیدزاده- محمد رزاقی
232
30/4/13502
1 دی 1369
شورای عالی مالیاتی
معافیت موضوع ماده 132، تاریخ مندرج در پروانه بهرهبرداری و مبدأ شروع فعالیت
132
نامه شماره 2546-5/30-03/07/69 دفتر فنی مالیاتی مبنی بر اختلاف نظر در مورد اعمال معافیت بردرآمد واحدهای تولیدی که از طرف وزارتخانههای صنایع یا صنایع سنگین یا معادن و فلزات برای آنها پروانه یا کارت تأسیس صادر میشود از تاریخ شروع به بهرهبرداری حسب ارجاع معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح و اجمال قضیه از این قرار است که در مورد مبدأ شروع اعمال معافیت دو نظریه ابراز شده که یکی از آنها شروع بهرهبرداری مندرج در پرونده را مبدأ شروع اعمال معافیت دانسته و دیگری کلمه «پرونده» مندرج در ماده 132 را ناشی از اشتباه تحریر شناخته و صحیح آن را کلمه «پروانه» میداند.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از بحث و بررسی و تبادل نظر و توجه به سوابق موضوع به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
رأی اکثریت
راجع به کلمه «پرونده» مندرج در متن ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه1366 از حیث احتمال وقوع اشتباه تحریر باید گفت به فرض عدم اشتباه مذکور نیز این سؤال مطرح میگردد که آیا منظور پرونده موجود نزد مرجع صدور پروانه بوده است یا پرونده مالیاتی مربوط در حوزه مالیاتی. از طرفی در تبصره 3 ماده یاد شده صراحت در این خصوص عبارت «پروانه بهرهبرداری» بهکار رفته است که با وجود کلمه «پرونده» این نیز موجب بروز مغایرت و دوگانگی در تعیین مبدأ خواهد بود. با عنایت به مراتب فوق و اینکه علیالقاعده در موارد ابهام و مغایرتهای قانونی حتیالامکان باید موضوع ایجاد هماهنگی و رعایت موازین اصولی مورد توجه واقع شود، از احکام قانونی مربوط چنین استنباط میشود که تاریخ مندرج در پروانه بهرهبرداری به عنوان مبدأ شروع معافیت مورد نظر بوده است و نظر دفتر فنی مالیاتی از این حیث مورد تأیید میباشد.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- مجید میرهادی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- داریوش آلآقا
231
منسوخ
30/5/3736/3001
26 آذر 1369
بخشنامه
اعلام شماره حساب برای زلزله زدگان گیلان و زنجان
172
230
منسوخ
120576
20 آذر 1369
قانون
قانون ایجاد تسهیلات برای خرید، احداث و یا تکمیل خوابگاههای دانشجویان
229
30/5/3813/40576
13 آذر 1369
بخشنامه
اعتراض مؤدیان که در ذیل اوراق مالیاتی ابلاغ شده نوشته میشود، در دفتر ثبت شود.
239، 247
با توجه به مفاد تبصره ذیل ماده 239 و همچنین مفاد بند یک 247 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه اعتراض مؤدی باید کتباً و در موعد مقرر به عمل آید لزوماً متذکر میگردد که گرچه مستنبط از اعتراض کتبی این است که مؤدی اعتراض خود را باید طی لایحهای تهیه و ظرف مهلت مقرر تسلیم حوزه مالیاتی مربوطه نماید و لیکن چون بعضاً مشاهده شده که مؤدی بهجای اقدام به شرح مذکور اعتراض خود را ذیل اوراق مالیاتی ابلاغی و در همان موقع رویت منعکس مینماید لذا در این گونه موارد نیز لازم است که به منظور تسجیل مبدأ مهلت قانونی مزبور و جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی بعدی مراتب اعتراض در دفتر حوزه مالیاتی ثبت و تاریخ آن مشخص گردد بدیهی است چنانچه من بعد مشاهده شود حوزه مالیاتی این گونه اعتراضات را در موعد مقرر ثبت ننموده است علیرغم قابل طرح بودن پرونده مربوط در هیأت حل اختلاف مالیاتی مسؤول امر تحت تعقیب انتظامی قرار خواهد گرفت نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه به عهده ممیزین کل مالیاتی خواهد بود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی- از طرف حسینی
228
منسوخ
30/5/3498
10 آذر 1369
بخشنامه
حوزه ذیصلاح برای وصول مالیاتهای (پیمانکاری) علیالحساب ماده 104 قانون
104
227
منسوخ
11934/4/30
5 آذر 1369
شورای عالی مالیاتی
معافیت مالیات حقوق شاغلین در روستاها
92
226
30/5/3423
5 آذر 1369
بخشنامه
اطلاعات حسابهای بانکی متوفی
34
به پیوست تصویر بخشنامه شماره نب/2943 مورخ 28/07/1369 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راجع به تکلیف بانکها نسبت به تسلیم اطلاعات مربوط به حسابهای اشخاص متوفی به حوزههای مالیاتی ذیربط در ارتباط با مقررّات ماده 34 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال میگردد.
محمدعلی خوشاخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی
بانک ...
پیرو بخشنامه شماره نب/4929 و نب/1232-28/12/1368 و 14/04/1369 به استحضار میرساند که به موجب ماده 34 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 بانکها مکلفاند اطلاعات مربوط به حسابهای مشتری متوفی را به منظور محاسبه مالیات و صدور گواهی مالیات بر ارث به حوزه مالیاتی محل تسلیم نمایند. خواهشمند است در اجرای حکم مقرر در نامه یاد شده به کلیه شعب آن بانک در سراسر کشور ابلاغ فرمایند به استعلامهای حوزههای مالیاتی که انطباق آن با موضوع قابل احراز باشد، مستقیماً پاسخ مقتضی صادر نمایند.
مدیریت نظارت و امور بانکها - سید حسین مهدوی ناصر یوسفیکیا
225
منسوخ
37628
27 آبان 1369
بخشنامه
لغو مالیات نقل و انتقال انتقال حقالامتیاز دست دوم تلفن
224
منسوخ
30/5/3514/36388
21 آبان 1369
بخشنامه
اختیار مدیران در مدت تقسیط مالیات (بقایا و جاری)
40، 42، 144، 167، 191
223
20 آبان 1369
قانون
قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
ماده 1- از هر لیتر نوشابههایی که با وسایل ماشینی تهیه میشود، براساس اندازهگیری حجم از قرار هر لیتر 70 ریال (حداقل هر بطری 20 ریال) به عنوان مالیات وصول و به درآمد عمومی واریز میگردد.
تبصره: انواع آبمیوههایی که به تشخیص وزارت صنایع به طور صنعتی تهیه میشوند از 50% مالیات متعلقه موضوع این ماده معاف خواهند بود.
ماده 2- شرکت مخابرات ایران مکلف است از مبلغ آبونمان ثابت تلفنهای خودکار شهری معادل 75% و از بهای کلیه خدمات مخابراتی بینالمللی (به استثنای مدارات اختصاصی دولتی) معدل 40% به عنوان مالیات اخذ و هر ماه یکبار به خزانه واریز نماید.
… ماده 7- وزارت کشور مکلف است از کلیه اتباع ایرانی که با گذرنامه عادی از کشور خارج میشوند (به استثنای اشخاصی که از طریق هوایی مسافرت مینمایند) مبلغ 50000 ریال دریافت و به درآمد عمومی کشور واریز نماید. اشخاصی که از پرداخت تمام یا درصدی از عوارض موضوع قانون دریافت عوارض خروج از کشور مصوب 30/04/1364 معاف میباشند از پرداخت تمام یا درصدی از وجوه موضوع این ماده نیز معاف خواهند بود.
ماده 9- شرکت دخانیات ایران مکلف است:
الف- کلیه وجوه حاصل از فروش سیگارهای خارجی از قرار هر نخ 25 ریال منحصراً پس از کسر هزینههای خرید و حمل و نقل و حق عاملیت توزیع سیگارهای مذکور به عنوان مالیات به درآمد عمومی کشور واریز نماید.
ب- از هر نخ سیگار داخلی فیلتردار، 5 ریال و از هر نخ سیگار داخلی بدون فیلتر، 2/5 ریال علاوه بر قیمتهای پایه به عنوان مالیات از مصرفکنندگان دریافت و به درآمد عمومی کشور واریز نماید.
ماده 8- به دولت اجازه داده میشود به ازای تعویض هر جلد گذرنامه در داخل کشور مبلغ 000/50 ریال و به ازای تمدید هر جلد گذرنامه مبلغ 000/20 ریال دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور واریز کند.
مالیات موضوع این ماده به موجب ماده (1) قانون «اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات» مصوب 16/7/1373 اصلاح شده است.
222
منسوخ
35694/2442/5/30
15 آبان 1369
بخشنامه
لزوم اخذ گواهی توسط بنیاد و نهادهای معاف
187
221
منسوخ
35252
13 آبان 1369
بخشنامه
قطعیت و وصول مالیاتهای «بقایای مالیاتی»
174، 175
220
30/4/10157/34638
9 آبان 1369
بخشنامه
تاریخ دریافت چک (دارای محل) در اعتراض به رأی بدوی، بمنزله تاریخ وصول است.
247
به قرار اطلاع برخی حوزههای مالیاتی در موارد اعتراض مؤدیان به آرای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی که لازمه آن پرداخت حداقل ده درصد مالیات مبلغ مورد رأی طبق ماده 247 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 میباشد، بابت مالیات مذکور مبادرت به اخذ چک به عنوان حساب بانکی مربوط مینمایند اما به لحاظ تأخیر در ارسال چکهای دریافتی به بانک یا به جهت سیر جریانات بانکی تا مرحله وصول و واریز به حساب جاری مالیاتی ظاهراً سی روز مهلت مقرر در ماده قانونی مذکور سپری و آنگاه به زعم مأموران تشخیص یا هیأتهای حل اختلاف مالیاتی موضوع به عنوان عدم پرداخت در مهلت مقرر و النهایه آرای هیأتهای بدوی قطعیت یافته تلقی میگردد. علیهذا مؤکداً یادآور میشود ضمن آنکه مسؤولین مکفاند در همان روز دریافت چک را در قبال اخذ رسید به بانک بسپرند، باید توجه داشته باشند، به طور کلی در تاریخ دریافت چک وسیله حوزه مالیاتی یا قسمت وصول و ابلاغ خدمات مالیاتی مشروط برآنکه دارای محل بوده به علاوه تسلیم چک در آن تاریخ محرز باشد، به منزله تاریخ وصول مورد قبول است و این نحوه پرداخت نباید موجب تضییع حق مؤدیان گردد.
بدیهی است تا احاله پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر باید واریز وجه چک به حساب مالیاتی مربوط مسجل و موضوع برابر ماده 25 آییننامه سازمان تشخیص توسط قسمت وصول و ابلاغ و خدمات مالیاتی یا در غیاب آن وسیله حوزه مالیاتی طی گزارشی تأیید شده باشد.
مقتضی است این بخشنامه را که مفاد آن به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی هم رسیده است به واحدهای ذیربط ابلاغ و در این خصوص راهنماییهای لازم را معمول فرمایند.
احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد