توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
2019
201/5903
28 مهر 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
جمع زیان حاصل از فعالیتهای معاف با فعالیتهای غیرمعاف
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 310-11/12/81
مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی
سال عملکرد: 1379
اداره امور مالیاتی شهرستان: دامغان
خلاصه واخواهی: این شرکت تولیدکننده دوچرخه، اقدام به واردات چند قلم کالا جهت تولید محصول دیگری به غیر از دوچرخه نموده و به دلیل عدم موفقیت در تولید این محصول مجبور به فروش این اجناس گردیده که حاصل این عملکرد سودی حدود 32 میلیون ریال بوده از طرفی در سال مورد رسیدگی طبق دفاتر حدود دویست وهشتاد میلیون ریال زیان داشته اعتراض شرکت در کمیسیونهای بدوی و تجدیدنظر مسموع واقع نگردیده و از مأخذ چهل و پنج میلیون ریال سود مطالبه مالیات شده است با توجه به اینکه سود حاصله از تجارت در بخش صنعت سرمایهگذاری شده و با وجود این سود در همان سال چندین برابر زیان داشته، خواهشمند است ضمن عنایت به مطالب فوق نسبت به بررسی دقیق و ابطال برگ تشخیص و برگ مالیات قطعی اقدام لازم مبذول فرمایند.
رأی: شعبه سوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله، مطالعه و بررسی اوراق و مدارک پرونده مالیاتی به شرح آتی انشاء رأی مینماید:
حسب محتویات پرونده، حوزه مالیاتی با توجه به دفاتر و مدارک ابرازی، اقدام به محاسبه درآمد مشمول مالیات صرفاً بابت واردات چند قلم کالا که در تولید مصرف نشده و عیناً به فروش رسیده نموده است. هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی اعتراضات مؤدی را مورد توجه و رسیدگی لازم قرار داده و با کسر قسمتی دیگر از هزینههای خرید که در محاسبه منظور نشده با تعدیل درآمد مشمول مالیات مبادرت به صدور رأی نموده است با ارجاع پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر، هیأت مزبور مجدداً به اظهارات شرکت رسیدگی و با توجه به اینکه ایرادی به رأی هیأت بدوی وارد نبوده، درآمد مشمول مالیات را عیناً مورد تأیید قرار داده است. با عنایت به اینکه زیان حاصل از فعالیتهای معاف قابل جمع با درآمد مشمول مالیات غیر معاف نمیباشد، بنابراین از حیث مندرجات شکوائیه واصله ایراد قانونی به رأی مورد واخواهی وارد نبوده رد شکایت واصله اعلام میشود.
علی عزیزی- محمدعلی بیگپور- اسماعیل ملکان
2018
201/5887
28 مهر 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
معافیت مالیاتی موضوع ماده 138 قانون
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 1354/10-8/11/81
مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی
سال عملکرد: 1379
سازمان امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان
خلاصه واخواهی: این شرکت نسبت به رأی هیأت اختلاف مالیاتی تجدیدنظر درخصوص سال 1379 معترض بوده و اعتراض خود را به شرح زیر اعلام مینماید.
1- پرونده شرکت مورد رسیدگی سازمان حسابرسی قرار گرفته و درآمد شرکت جهت تعیین و تشخیص مالیات به اداره دارایی اصفهان ارسال شده است.
2- از مبلغ 240.345.990.863 ریال به عنوان هزینههای غیرقابل قبول از طرف سازمان حسابرسی برگشت شده که ریز و لیست این هزینهها علیرغم درخواست در اختیار قرار نگرفته و تاکنون برای این شرکت ارسال نشده است.
3- به درآمد عملیاتی مشمول مالیات مبلغ 15.594.095.518 ریال به عنوان ذخیره تسعیر ارز اضافه شده که مطابق تبصره ذیل ماده 136 قانون محاسبات عمومی مشمول مالیات نمیباشد و تأثیری بر افزایش سود شرکت ندارد.
4- براساس ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم و مصوبه 28/12/80 هیأت وزیران و آییننامه اجرایی بند (ب) ماده 113 قانون برنامه سوم توسعه از تاریخ لازمالاجرا شدن قانون مزبور قابل اجرا میباشد و منظور از معافیتهای لغو شده در ماده 58 قانون مذکور تا قبل از سال 79 میباشد و شامل معافیتهای اعلام شده در قانون بودجه سال 1379 نمیباشد.
با توجه به نادیده گرفتن حقوق شرکت در مراحل مختلف رسیدگی و با عنایت به ماده 248 قانون مالیاتهای مستقیم و ماده 136 قانون محاسبات عمومی و تبصره ذیل آن و معافیتهای موضوع ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم و مفاد تبصره 1 ماده 110 قانون فوقالذکر اظهارنظر هیأتهای حل اختلاف مالیاتی و کارشناسان مجری قرار و حوزه مالیاتی نقض گردد و دستور رسیدگی صادر گردد.
رأی: شعبه سوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و بررسی اوراق پرونده به شرح زیر اعلام رأی مینماید:
حسب محتویات پرونده هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی پس از بررسی اعتراض مؤدی و مدارک موجود در پرونده قرار رسیدگی صادر و پس از دریافت گزارش کارشناسان مجری قرار اقدام به صدور رأی نموده است، شعبه سوم شورای عالی مالیاتی اعتراض شرکت درخصوص اضافه شدن ذخیره تسعیر ارز دارایی و بدهیهای ارزی با عنایت به رأی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی به شماره 5471/4/30 مورخ 17/5/75 و هزینههای برگشتی وسیله سازمان حسابرسی به دلیل اینکه گزارش سازمان مذکور مورد تأیید و تصویب ارکان صلاحیتدار شرکت و (مجمع عمومی صاحبان سهام) قرار گرفته وارد نمیداند اما اعتراض شرکت درخصوص معافیت مالیاتی موضوع ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم با عنایت به بخشنامه صادره وسیله رییس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور به شماره 8530 مورخ 27/2/82 وارد بوده و رأی صادره هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر از این جهت نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگری احاله میگردد.
محمدعلی بیگپور- علی عزیزی- اسماعیل ملکان
2017
201/5876
28 مهر 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
درآمدهای غیر تولیدی مشمول معافیت نیست.
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 257-28/11/81
مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی
سال عملکرد: 78
اداره امور مالیاتی شهرستان: کاشان
خلاصه واخواهی: اسناد و مدارک و دفاتر عملکرد 78 شرکت با تأیید هیأت بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم مردود اعلام و مالیات از طریق علیالرأس تشخیص گردید. هیأت حل اختلاف بدوی با استناد به ماده 132 درآمد حاصل از تولید فرش ماشینی را از مالیات معاف و درآمد فروش ماشینآلات و داراییهای ثابت را مشمول مالیات اعلام نمود، هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر علیرغم گزارش مجریان قرار مبنی بر مشمول مالیات بودن سود حاصل از فروش انواع دارایی ثابت، کل درآمد حاصل از فروش دارایی ثابت را نیز مشمول معافیت ماده 132 اعلام و از کل مالیات رفع تعرض نموده که فاقد وجاهت قانونی میباشد. لذا به منظور حفظ حقوق حقه دولت نقض رأی تجدیدنظر و تأیید رأی بدوی مورد تقاضا میباشد.
رأی: شعبه هشتم شورای عالی مالیاتی ضمن ملاحظه شکوائیه واصله و پس از مطالعه و بررسی پرونده مالیاتی مربوطه به شرح زیر انشاء رأی مینماید:
حکم ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 7/2/71 فقط نسبت به درآمدهای واحد تولیدی حاصل از فعالیتهای تولیدی مندرج در فهرست اولویتهای موضوع تبصره 1 ماده مذکور جاری بوده و شامل سایر درآمدهای مکتسبه مؤدی بابت فعالیتهای خارج از فهرست مزبور و همچنین درآمدهای غیرتولیدی از جمله فروش داراییهای واحد تولیدی نمیگردد، نظر به اینکه هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر بدون توجه به مفاد گزارش مجری قرار صادره از آن هیأت (برگ 5 پرونده) و عدم رعایت موازین قانونی یاد شده درآمدهای غیرتولیدی عملکرد سال 78 مؤدی را نیز از شمول مالیات معاف و ضمن رفع تعرض از مؤدی موصوف مبادرت به صدور رأی نموده است، لذا این شعبه ایراد آقای ممیزکل مالیاتی به رأی مورد واخواهی را وارد دانسته و ضمن نقض رأی مذکور پرونده را جهت رسیدگی مجدد طبق موازین قانونی مربوطه و صدور رأی مقتضی به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگر احاله مینماید.
روحالله باباسنگانی- عباس رضائیان- علی عزیزی
2016
4906/2094-211
28 مهر 1382
بخشنامه
عدم شمول حق تمبر به کارتهای صادره مدیریت و مربیگری آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد
سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
عطف به نامه شماره 29266/210 مورخ 29/06/82 و نظر به اینکه پیرامون نحوه اجرای بند 11 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیاتهای مستقیم کراراً از سوی ادارات کل آموزش فنی و حرفهای استانهای کشور استعلام میشود؛ به منظور اجرای صحیح قانون، اتخاذ رویه ثابت و پرهیز از مکاتبات مکرر خواهشمند است به موجب این نامه و به طریق مقتضی به واحدهای تحت امر ابلاغ گردد، کارتهای مدیریت و مربیگری آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد موضوع بندهای 5/1 و 6/1 «آییننامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد» از مصادیق مجوزهای کسب و کار مندرج در بند 11 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیههای بعدی آن نبوده و مشمول حق تمبر مقرر در حکم قانونی اخیرالذکر نمیباشد.
محمدقاسم پناهی ـ معاون فنی و حقوقی
2015
4518-211
28 مهر 1382
بخشنامه
تفکیک فروش و نصب در قراردادهای پیمانکاری
اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجانشرقی
بازگشت به نامه شماره 60878/1339 مورخ 21/12/81 و ضمایم مربوط درخصوص مالیات قرارداد شماره 11- 1725 منعقده بین شرکت پتروشیمی تبریز و شرکت سدید به آگاهی میرساند:
طبق آراء شورای عالی مالیاتی به شماره 17/3915 مورخ 17/09/61 و 17/6243 مورخ 25/08/62 درخصوص قراردادهای پیمانکاری موضوع ماده 76 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1345، در مواردی که قرارداد شامل فروش و نصب هر دو باشد اعم از اینکه مبلغ فروش و نصب به تفکیک در متن قرارداد قید شده یا نشده باشد، دریافتی پیمانکار از کارفرما بابت قرارداد کلاً مشمول کسر مالیات تکلیفی قرار میگرفته و این رویه بعد از اجرای قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 نیز جاری بود و تاکنون اجرا گردیده است.
امیرحسن علیحکیم - مدیرکل فنی مالیات - از طرف قائممقامی
2014
هـ/81/242
28 مهر 1382
دیوان عدالت اداری
مؤسسات وابسته به شهرداریها و معافیت موضوع ماده 70 قانون
نقل از روزنامه رسمی شماره:17069 تاریخ 14/08/1382
شماره دادنامه: 249 تاریخ: 06/07/1382
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه
موضوع شکایت و خواسته: ابطال نظریه شماره 53636/4245-5/30 مورخ 10/11/1372 معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر از سازمانهای وابسته به شهرداری قم میباشد که با استناد به ماده 84 قانون شهرداریها تأسیس و اساسنامه آن به تصویب وزارت کشور رسیده است. این سازمان با هدف اصلی بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر تشکیل شده و در واقع شهرداری قم با تشکیل این سازمان بخشی از وظایف خود را در رابطه با اجرای طرح جامع به این سازمان محول نموده است. این سازمان در رابطه با اجرای وظایف خود از قانون حاکم بر شهرداریها استفاده مینماید از جمله برای خرید املاک واقع در طرح از لایحه قانونی خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامههای عمومی، عمرانی، نظامی دولت مصوب 07/11/1358 شورای انقلاب اسلامی ایران استفاده مینماید که در ماده یک این قانون تصریح شده که شهرداریها نیز میتوانند برای اجرای طرحهای خود از این قانون استفاده نمایند. ضمناً در قسمت آخر ماده قید گردیده که دستگاه اجرایی میتواند مورد نیاز را مستقیماً یا توسط هر سازمان خاصی که مقتضی بداند طبق مقررّات مندرج در این قانون خریداری و تملک نماید. مشکلی که سازمان با آن مواجه میباشد انتقال اسناد املاک خریداری شده در طرح میباشد، زیرا که دفتر اسناد رسمی جهت تنظیم اسناد نیاز به مفاصا حساب از اداره دارایی و غیره دارد که متأسفانه اداره دارایی در هنگام مراجعه مالکین از اجرای ماده 70 قانون مالیاتهای مستقیم که اشعار میدارد، املاک واقع در طرحهای دولت و شهرداریها از پرداخت مالیات نقل و انتقال معاف میباشند در رابطه با این سازمان امتناع مینماید که اسناد دارایی نامه 53636/4245-5/30 مورخ 10/11/1372 معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی میباشد که اعلام شده، ماده 70 قانون مزبور ناظر به خرید املاک توسط دولت و شهرداریها میباشد (نه مؤسسات وابسته به شهرداری) که این تفسیر از قانون مانع اجرایی این ماده قانونی در رابطه با این سازمان شده است. تفسیر معاون درآمدهای مالیاتی به نظر میرسد تفسیر درستی نباشد ضمن اینکه تفسیر قانون از وظایف و اختیارات مرجع قانونگذار میباشد. لذا درخواست ابطال این نظریه را داریم.
معاون قضایی دفتر حقوق وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 12449/91 مورخ 24/10/1381 اعلام داشتهاند، 1- در ماده 70 قانون مالیاتهای مستقیم صرفاً کلمه «شهرداری» ذکر گردیده و از «مؤسسات وابسته به شهرداری» یاد نشده، علیرغم ادعای شاکی معاونت درآمدهای مالیاتی وزارت متبوع تفسیری از قانون مارالذکر ننموده بلکه این شاکی است که ماده قانونی فوقالذکر را به نفع خویش تفسیر مینمایند و چنانچه به ادعای شاکی مبنی بر اینکه «تفسیر قانون از وظایف و اختیارات مرجع قانونگذار میباشد» معتقد باشیم، شاکی در تفسیر قانون غیر صالح بوده، عمل مذکور فاقد وجاهت قانونی و از مصادیق تفسیر موسع است. 2- برابر ماده 59 قانون پیش گفته هر گونه نقل و انتقال قطعی املاک و حق واگذاری، مشمول مالیات میباشد. در نقل و انتقال املاک اصل بر شمول مالیات است مگر اینکه قانون صراحتاً خلاف آن را تصریع نموده باشد. ماده 70 قانون مالیاتهای مستقیم از موارد استثنای این اصل کلی است که جز به تصریح قانون نمیتوان به موارد استثنای دیگری غیر از آنچه در متن ماده، مذکور و افتاده قائل گردید.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالسلاموالمسلمین درینجفآبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
قطع نظر از مشمول معافیت موضوع ماده 70 قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به اراضی و املاکی که به استناد لایحه نحوه خرید و تملک اراضی و املاک مصوب 17/11/1358 شورای انقلاب اسلامی و به منظور توسعه و بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) حسب مورد توسط سازمان شاکی خریداری و تملک میگردد و الزام و تکلیف مالکین این گونه املاک به فروش و واگذاری آن، اصولاً چون تفسیر قانون و دایره و قلمرو شمول آن از وظایف و اختیارات اختصاصی مقنن و به مجلس شورای اسلامی راجع است بنابراین نظریه شماره 53636/4245-5/30 مورخ 10/11/1372 معاون درآمدهای مالیات وزارت امور اقتصادی و دارایی در مقام تبیین و تفسیر عدم شمول معافیت موضوع ماده مذکور به مؤسسات وابسته به شهرداریها از جمله سازمان شاکی به هر تقدیر خارج از حدود اختیارات قوه مجریه تشخیص داده میشود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال میگردد.
رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری - درینجفآبادی
2013
منسوخ
40483
27 مهر 1382
ابلاغیه
انتخاب نماینده رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور جهت بررسی مشکلات و شناسایی نقاط قوت و ضعف...
2012
منسوخ
211/4438/4848
26 مهر 1382
بخشنامه
تصویبنامه هیأت وزیران درخصوص اصل 138 قانون اساسی که بند 3 آن درخصوص استمهال بدهی مالیاتی اشخاص مذکور
2011
211/4421/4847
26 مهر 1382
بخشنامه
قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی آبادان و خرمشهر، جلفا و بندر انزلی
قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی آبادان و خرمشهر، جلفا و بندر انزلی مصوب 2/6/1382 مجلس شورای اسلامی که از تاریخ تصویب لازمالاجراء است جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال میگردد.
محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی
شماره: 43661 تاریخ: 22/06/1382
قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی آبادان و خرمشهر، جلفا و بندر انزلی
ماده واحده- محدودهای از منطقه شهرستانهای آبادان و خرمشهر و محدودهای از شهرستانهای جلفا و بندرانزلی که هیأت وزیران تعیین میکند به عنوان مناطق آزاد تجاری - صنعتی شناخته میشود. مناطق یاد شده در کلیه امور براساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی مصوب 7/6/1372 و اصلاحات بعدی آن اداره خواهد شد. ورود کالای همراه مسافر از سه منطقه آزاد یاد شده به سایر نقاط کشور به هر میزان ممنوع است. این قانون از تاریخ تصویب لازمالاجراء است.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دوم شهریورماه یک هزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 12/6/1382 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
مهدی کروبی- رییس مجلس شورای اسلامی
2010
منسوخ
39021
21 مهر 1382
بخشنامه
معرفی نماینده وزارتی در کمیسیون ماده 4 آییننامه اجرایی ماده 165 قانون
165
2009
منسوخ
38662
19 مهر 1382
بخشنامه
واریز مالیات عملکرد 1381 بنیادها و نهادها به حساب خاص
2، 164
2008
211/4230/38383
16 مهر 1382
بخشنامه
دستورالعمل نحوه برخورداری مؤسسات خیریه از معافیت بند (ط) و تفویض اختیار مالیات بر شرکتها
139
(کدهای 1733 و 1788 و 3047 و 4011 را ملاحظه فرمایید.)
بنا به اختیار حاصل از بند (الف) ماده 7 تصویبنامه شماره 53456/ت27257 همورخ 7/12/81 هیأت محترم وزیران درخصوص آییننامه اجرایی موضوع تبصره (3) ماده 139 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80، بدین وسیله امر نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات خیریه و عامالمنفعه موضوع بند (ط) ماده (139) فوقالذکر در استانها به ادارات کل امور مالیاتی استان و در تهران به اداره کل مالیات بر شرکتها تفویض میگردد تا با رعایت مقررّات آییننامه اجرایی مذکور و دستورالعمل نحوه برخورداری مؤسسات مزبور از معافیت موضوع بند (ط) ماده (139) یاد شده (فرم شماره 01/139) و دستورالعمل مراجع، شرح وظایف و ویژگیهای ناظر مؤسسات موصوف (فرم شماره 01/2-139) وظیفه محوله را به نحو احسن انجام دهند.
شایان ذکر است که اداره امور مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده مالیاتی مؤسسات مورد بحث میبایست منفک از مرجع ناظر ذیربط باشد.
مسؤولیت حسن اجرای امور فوقالذکر در استانها با مدیرانکل امور مالیاتی استان و در تهران با مدیرکل مالیات بر شرکتها و نظارت کلی با دفتر امور تشخیص مالیاتی خواهد بود. ضمناً ادارات کل مذکور مکلف خواهند بود گزارشی حاوی اطلاعات مربوط به مؤسسات خیریه و عامالمنفعه تحت نظارت خود را هر سهماه یکبار و در قالب فرم پیوست از طریق دفتر امور تشخیص به دفتر اینجانب ارسال نمایند.
عیسی شهسوارخجسته
دستورالعمل نحوه برخورداری مؤسسات خیریه عامالمنفعه از معافیت موضوع بند (ط) ماده 139 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 فرم شماره:01/139 |
1- مؤسسه رسماً تحت یکی از عناوین خیریه عامالمنفعه به ثبت رسیده باشد و غیرانتفاعی بودن مؤسسه نیز در اساسنامه تصریح شده باشد. 2- کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی مؤسسه خیریه عامالمنفعه به موجب اساسنامه آن به مصرف امور ذیل برسد و این امر توسط سازمان امور مالیاتی کشور تأیید شود: تبلیغات اسلامی، تحقیقات فرهنگی، علمی، دینی، فنی، اختراعات، اکتشافات، تعلیم و تربیت، بهداشت و درمان، بنا و تعمیر و نگهداری مساجد و مصلاها و حوزههای علمیه و مدارس علوم اسلامی و مدارس و دانشگاههای دولتی، مراسم تعزیه و اطعام، تعمیر آثار باستانی، امور عمرانی و آبادانی، هزینه یا وام تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان، کمک به مستضعفان و آسیب دیدگان حوادث ناشی از سیل، زلزله و آتشسوزی، جنگ و حوادث غیرمترقبه. 3- اساسنامه مؤسسات خیریه و عامالمنفعه باید متضمن این موضوع باشد که مؤسسان و وابستگان طبقات اول و دوم آنان و همچنین هیأت امناء و مدیران مؤسسه حق معامله با مؤسسه را ندارند. 4- اساسنامه مؤسسه صرفاً حاکی از این باشد که مؤسسان یا صاحبان سرمایه حق هیچگونه برداشت و یا تخصیص از محل کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی به مؤسسه را ندارند و بعد از انحلال، دارایی مؤسسه به سازمان بهزیستی کشور یا یکی از مؤسسات دولتی و یا مؤسسات خیریه و عامالمنفعه دیگر واگذار گردد. 5- مرجع نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات خیریه و عامالمنفعه، سازمان امور مالیاتی کشور و ادارات تابعه و سازمان اوقاف حسب تفویض اختیار از سوی سازمان امور مالیاتی خواهد بود. 6- مؤسسات خیریه و عامالمنفعه مکلفند صورتحساب درآمد و هزینه سالانه خود را که متکی به اسناد و مدارک قابل قبول باشد، حداکثر تا چهارماه بعد از پایان سال مالی مؤسسه به مرجع ناظر مربوطه تسلیم نمایند و مرجع ناظر مؤسسه نیز باید ظرف چهارماه از تاریخ وصول صورتحساب، نتیجه رسیدگی را در مورد صورتحساب درآمد و هزینه و رعایت مقررّات قانون و آییننامه اجرایی ماده (139) قانون اعلام و در صورت تأیید، گواهی لازم را جهت اقدام قانونی به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نماید. 7- مؤسسات خیریه و عامالمنفعه مکلف به انجام سایرمقررّات مذکور در آییننامه اجرایی مربوطه و تکالیف مقرر از جمله تسلیم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و کسرو پرداخت مالیات اشخاص ثالث طبق قانون مالیاتهای مستقیم خواهند بود. 8- عدم رعایت شرایط و ترتیبات مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم و این دستورالعمل (آییننامه مربوط) از سوی مؤسسات خیریه و عامالمنفعه در هرسال مالی موجب محرومیت از معافیت مقرر در آن سال خواهد شد. |
تهیه و تنظیم: دفتر فنی مالیاتی مقام تأیید کننده: معاون فنی و حقوقی |
دستورالعمل مراجع، شرح وظایف و ویژگیهای ناظر مؤسسات خیریه و عامالمنفعه موضوع بند (ط) ماده 139 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 فرم شماره 01/2-139 |
الف- مراجع ناظر: طبق اجزاء (الف)، (ب) و (پ) ماده 7 بند «هـ آییننامه اجرایی ماده 139 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80 : 1- مرجع نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات خیریه و عامالمنفعه، سازمان امور مالیاتی کشور است که میتواند این اختیار را به ادارات امور مالیاتی ذیربط و در موارد یاد شده در بند 3 ماده یک قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه مصوب 63 به سازمان مزبور تفویض نماید. 2- نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عامالمنفعهای که دارای مال موقوفه میباشند و یا اداره آنها به موجب قانون یا آییننامه مربوط به سازمان اوقاف و امور خیریه محول شده است با سازمان یاد شده خواهد بود. 3- مراجع ناظری که قبلاً موافق آییننامه اجرایی موضوع تبصره 4 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 66 و اصلاحیه مورخ 7/2/71 آن، امر نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عامالمنفعه به آنان تفویض گردیده است، نظارت آنها بر مؤسسات مذکور با رعایت مقررّات ماده 139 اصلاحی مصوب 27/11/80 و مفاد آییننامه اصلاحی کماکان معتبر بوده و اساسنامه این قبیل مؤسسات نیازی به اصلاح مجدد و تطبیق با آییننامه اصلاحی را نخواهد داشت. ب- شرح وظایف ناظر: 1- حصول اطمینان از انطباق مفاد اساسنامه اصلاحی مصوب و تثبیت شده مؤسسات خیریه و عامالمنفعه با آییننامه اجرایی ماده 139 اصلاحی قانون یاد شده و دستورالعمل نحوه برخورداری مؤسسات مزبور از معافیت بند (ط) ماده قانونی موصوف در صورت وجود تغییرات اصلاحی در اساسنامه آنان. 2- رسیدگی به صورتحساب درآمد و هزینه سالانه مؤسسات مذکور متکی به اسناد و مدارک قابل قبول طبق مقررّات ماده 9 آییننامه اجرایی فوقالذکر. 3- اعلام نتیجه رسیدگی در مورد صورتحساب درآمد و هزینه و رعایت قانون و آییننامه اجرایی فوقالذکر و صدور گواهی لازم و تسلیم آن به اداره امور مالیاتی ذیربط در صورت تأیید مراتب. ج- ویژگیهای ناظر: ناظر شخص حقوقی است که به موجب اجزاء الف، ب، و پ ماده 7 بند هـ آییننامه اجرایی موصوف تعیین شده و یا میشود و توانایی انجام امور محوله به شرح بند (الف) این دستورالعمل را به نحوه احسن دارا میباشد. |
تهیه و تنظیم: دفتر فنی مالیاتی مقام تأیید کننده: معاون فنی و حقوقی |
2007
211/3838/38373
16 مهر 1382
بخشنامه
در خصوص لغو معافیتهای نهادها و بنیادها
133,110,105
نظر به اینکه مقام معظم رهبری در جریان تصویب اصلاحیه اخیر قانون مالیاتهای مستقیم با اجابت درخواست ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، لغو معافیتهای مالیاتی موردی برای نهادها و بنیادها (به جز آستان قدس رضوی و دو استان دیگر) را مورد موافقت قرار دادهاند و اصلاحیه قانون مذکور مبتنی بر این مورد به تصویب رسیده است، لذا بدینوسیله متذکر میگردد:
کلیه بنیادهای تعاون نیروهای مسلح شامل: بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران، بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد تعاون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بنیاد تعاون نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران و بنیاد تعاون بسیج و مؤسسات تابعه آنها از اول سال 1381 مشمول استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده 133 قانون یاد شده که در اساسنامه آنها پیشبینی شده است، نمیباشند.
بنابراین بنیادها و مؤسسات تابعه آنها به موجب تبصره 1 ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به درآمد حاصل از فعالیتهای اقتصادی و انتفاعی نیز مشمول پرداخت مالیات بوده و براساس حکم ماده 110 قانون مذکور مکلف به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و پرداخت مالیات متعلقه در سررسید مقرر خواهند بود.
عیسی شهسوارخجسته
2006
3726-211
16 مهر 1382
بخشنامه
تسری تسهیلات اجاره به شرط تملیک به مقررات بند (الف) ماده 139 قانون برنامه سوم توسعه
اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجانشرقی
بازگشت به نامه شماره 3335/300/105 مورخ 03/06/82 و نامه شماره 3888/300/105 مورخ 16/06/82 عنوان رییس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص تسری تسهیلات اجاره به شرط تملیک به مقررّات بند (الف) ماده 139 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به آگاهی میرساند:
تصویر شکواییه مورخ 08/05/82 آقای حمید اولیایی عنوان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی قبلاً از طریق دفتر وزارتی به این واحد ارجاع که طی نامه شماره 3573-211 مورخ 16/06/82 (تصویر پیوست) پاسخ آن اعلام گردیده است. شایان ذکر است درخصوص موضوع مطروحه گزارش جامعی عنوان رییس کل محترم سازمان تهیه و تقدیم شده که پس از کسب تکلیف و اعلام نظر ایشان مراتب به اطلاع خواهد رسید.
امیرحسن علیحکیم - مدیرکل فنی مالیاتی- از طرف قائممقامی
شماره: 3573-211 تاریخ: 16/06/82
جناب آقای اولیایی
بازگشت نامه مورخ 08/05/82 عنوان جناب آقای مظاهری وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و نامه وارده به (شماره تاریخ) این دفتر اشعار میدارد:
همان گونه که طی مذاکره تلفنی با جناب عالی متذکر گردید، مقررّات بند (الف) ماده 139 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و آییننامه اجرایی آن، صرفاً شامل اقساط ماهیانه تسهیلات اعتباری مسکن دریافتی از بانکها جهت خرید یا احداث واحد مسکونی با رعایت شرایط موصوف در آییننامه اجرایی مذکور بوده و تسهیلات بانکی اجاره به شرط تملیک با توجه به ماهیت قرارداد تنظیمی اجاره، مشمول مقررّات فوقالذکر نخواهد بود.
علیهذا، موضوع در این دفتر تحت بررسی بیشتری میباشد که در صورت حصول نتیجه، مراتب متعاقباً ابلاغ خواهد شد.
امیرحسن علیحکیم ـ مدیرکل فنی مالیاتی
2005
211/4113/4600
14 مهر 1382
بخشنامه
تصویبنامه بند (ط) ماده (4 قانون تجمیع عوارض) تعرفههای موضوع ماده 24 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
- ماده 251 - تجميع عوارض
تصویبنامه شماره 1773/ت 28407ه مورخ 20/01/1382 هیأت محترم وزیران موضوع بند (ط) ماده 4 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 22/10/1381 جهت اجرا ابلاغ میگردد.
محمدقاسم پناهی ـ معاون فنی و حقوقی
تصویبنامه شماره 1773/ت 28407 ه تاریخ 20/01/1382
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت بازرگانی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
هیأت وزیران در جلسه مورخ 17/01/1382 بنا به پیشنهاد کارگروه موضوع بند (ط) ماده 4 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی - مصوب 1381 -، موضوع نامه شماره 69039/14254/56 مورخ 06/12/1381 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند یاد شده، تعرفههای موضوع ماده 24 قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت - مصوب 1380- را به شرح زیر تصویب نمود:
1- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مؤظف است برای انجام امور ذیل نسبت به وصول مبالغ به شرح جدولهای زیر اقدام نماید.
الف- صدور، تمدید و اصلاح پروانه ساخت و ورود
مبلغ به ریال |
موضوع |
ردیف |
---|---|---|
000/320/1 |
صدور پروانه ساخت و مجوز ورود هر قلم دارو |
1 |
000/396 |
تمدید و اصلاح پروانه ساخت و مجوز ورود هر قلم دارو |
2 |
000/660 |
صدور پروانه یا مجوز ورود مواد اولیه دارو |
3 |
000/396 |
تمدید و اصلاح پروانه یا مجوز ورود مواد اولیه دارو و بستهبندی |
4 |
000/528 |
صدور پروانه ساخت و مجوز ورود داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، فراوردهها و مواد تشخیص دارویی و الکل |
5 |
000/330 |
تمدید و اصلاح پروانه ساخت و مجوز ورود داروهای گیاهی، گیاهان دارویی، فرآوردها و مواد تشخیص دارویی و الکل |
6 |
000/020/1 |
صدور پروانه ساخت یا مجوز بهداشتی (شماره بهداشتی) تولید هر قلم مواد خوراکی و آشامیدنی |
7 |
000/320/1 |
صدور پروانه ساخت یا مجوز (شماره بهداشتی) تولید هر قلم مواد آرایشی و بهداشتی |
8 |
000/020/1 |
صدور پروانه ساخت یا مجوز بهداشتی (شماره بهداشتی) تولید هر قلم مواد اولیه بستهبندی و ظروف مواد خوراکی و آشامیدنی |
9 |
000/320/1 |
صدور پروانه ساخت یا مجوز بهداشتی (شماره بهداشتی) تولید هر قلم مواد اولیه و بستهبندی فرآوردههای آرایشی و بهداشتی |
10 |
دودرهزارارزش گمرکی کالا |
صدور پروانه ورود یا مجوز بهداشتی ورود هر قلم فرآوردههای خوراکی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، مواد اولیه، بستهبندی و ظروف مواد خوراکی و آشامیدنی |
11 |
000/396 |
تمدید و اصلاح پروانه ساخت یا مجوز بهداشت (شماره بهداشتی) تولید هر قلم مواد خوراکی، آشامیدنی، مواد اولیه بستهبندی و ظروف آنها |
12 |
000/020/1 |
صدور پروانه ساخت هر قلم تجهیزات پزشکی |
13 |
نیم درصدمبلغ ریالی پیش فاکتور |
صدور مجوز ورود هر قلم تجهیزات پزشکی |
14 |
000/396 |
تمدید و اصلاح پروانه ساخت و مجوز ورود هر قلم تجهیرات پزشکی |
15 |
ب- صدور پروانه مسؤولان فنی کارخانه:
مبلغ به ریال |
موضوع |
ردیف |
---|---|---|
000/396 |
صدور پروانه مسؤولان فنی کارخانه داروسازی و کارگاههای مختلف مواد اولیه و بستهبندی دارویی |
1 |
000/396 |
صدور پروانه مسؤولان فنی کارخانه و کارگاههای مواد خوراکی آشامیدنی مواد اولیه بستهبندی ظروف |
2 |
000/396 |
صدور پروانه مسؤول فنی کارخانه و کارگاههای مواد آرایشی و بهداشتی، مواد اولیه و بستهبندی |
3 |
000/396 |
صدور پروانه مسؤولان فنی مرکز نگهداری و عرضه مواد خوراکی، اشامیدنی، بهداشتی، آرایشی، مواد اولیه، بستهبندی، و ظروف |
4 |
000/396 |
صدور پروانه مسؤول فنی کارخانههای تجهیزات دندانپزشکی و آزمایشگاهی |
5 |
000/360 |
تمدید پروانه مسؤولان فنی کارخانههای داروسازی و کارگاههای مختلف و مواد اولیه بستهبندی داریی |
6 |
پ- صدور و تمدید پروانه مطب:
مبلغ به ریال |
موضوع |
ردیف |
---|---|---|
000/396 |
صدور پروانه مطب (پزشک و دندانپزشک) در تهران |
1 |
000/264 |
صدور پروانه مطب (پزشک و دندانپزشک) درشهرهای دانشگاهی |
2 |
000/132 |
صدور پروانه مطب (پزشک و دندانپزشک) در سایر شهرها |
3 |
000/90 |
تمدید پروانه مطب (پزشک و دانپزشک) در تهران |
4 |
800/52 |
تمدید پروانه مطب (پزشک و دندانپزشک) در شهرهای دانشگاهی |
5 |
000/32 |
تمدید پروانه مطب (پزشک و داندانپزشک) در سایر شهرها |
6 |
ت- صدور تمدید پروانه مؤسسههای پزشکی و مسؤولان فنی آنها:
مبلغ به ریال |
موضوع |
ردیف |
---|---|---|
000/420/2 |
صدور پروانه تأسیس بیارستان در تهران |
1 |
000/980/1 |
صدور پروانه تأسیس بیمارستان در شهرهای دانشگاهی |
2 |
000/320/1 |
صدور پروانه تأسیس بیمارستان در سایر شهرها |
3 |
000/660 |
تمدید پروانه تأسیس بیمارستان در تهران |
4 |
000/320 |
تمدید پروانه تأسیس بیمارستان در شهرهای دانشگاهی |
5 |
000/242 |
تمدید تأسیس بیمارستان در سایر شهرها |
6 |
000/396 |
صدور پروانه مسؤول فنی بیمارستان در تهران |
7 |
000/264 |
صدور پروانه مسؤول فنی بیمارستان در شهرهای دانشگاهی |
8 |
000/187 |
صدور پروانه مسؤول فنی بیمارستان در سایر شهرها |
9 |
000/66 |
تمدید پروانه مسؤول فنی بیمارستان در تهران |
10 |
800/52 |
تمدید پروانه مسؤول فنی بیمارستان در شهرهای دانشگاهی |
11 |
000/396 |
تمدید پروانه مسؤول بیمارستان در سایر شهرها |
12 |
000/396 |
صدور پروانه تأسیس درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی |
13 |
000/396 |
صدور پروانه تأسیس داروخانه |
14 |
000/264 |
تمدید پروانه تأسیس دارمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در تهران |
15 |
000/187 |
تمدید پروانه تأسیس درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در شهرهای دانشگاهی |
16 |
000/132 |
تمدید پروانه تأسیس درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در سایر شهرها |
17 |
000/264 |
تمدید پروانه تأسیس داروخانه در تهران |
18 |
000/132 |
تمدید پروانه تأسیس داروخانه در سایر شهرها |
19 |
000/528 |
صدور پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در تهران |
20 |
000/473 |
صدور پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در شهرهای دانشگاهی |
21 |
000/396 |
صدور پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در سایر شهرها |
22 |
000/264 |
صدور پروانه مسؤول فنی داروخانه در تهران |
23 |
000/187 |
صدور پروانه مسؤول فنی داروخانه در سایر شهرها |
24 |
000/264 |
تمدید پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در تهران |
25 |
000/1287 |
تمدید پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در شهرهای دانشگاهی |
26 |
000/132 |
تمدید پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در سایر شهرها |
27 |
000/187 |
صدور پروانه مسؤول فنی داروخانه در تهران |
28 |
000/132 |
صدور پروانه مسؤول فنی داروخانه در سایر شهرها |
29 |
000/268 |
صدور پروانه تأسیس سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در تهران |
30 |
000/187 |
صدور پروانه تأسیس سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در شهرهای دانشگاهی |
31 |
000/132 |
صدور پروانه تأسیس سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در سایر شهرها |
32 |
000/66 |
تمدید پروانه تأسیس سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در تهران |
33 |
600/39 |
تمدید پروانه تأسیس سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در شهرهای دانشگاهی |
34 |
400/26 |
تمدید پروانه تأسیس سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در سایر شهرها |
35 |
000/187 |
صدور پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در تهران |
36 |
000/132 |
صدور پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در شهرهای دانشگاهی |
37 |
000/66 |
صدور پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در سایر شهرها |
38 |
800/52 |
تمدید پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در تهران |
39 |
600/39 |
تمدید پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در شهرهای دانشگاهی |
40 |
000/132 |
تمدید پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسههای وابسته به حرف پزشکی در سایر شهرها |
41 |
000/132 |
صدور پروانه دفاتر کار ماما و مشاور تغذیه و رژیم درمانی، کاریوپراکتیک و موارد مشابه در تهران |
42 |
000/90 |
صدور پروانه دفاتر کار ماما و مشاور تغذیه و رژیم درمانی، کاریوپراکتیک و موارد مشابه در سایر شهرهای دانشگاهی |
43 |
000/66 |
صدور پروانه دفاتر کار ماما و مشاور تغذیه و رژیم درمانی، کاریوپراکتیک و موارد مشابه در سایر شهرها |
44 |
000/187 |
تمدید پروانه دفاتر کار ماما و مشاور تغذیه و رژیم درمانی، کاریوپراکتیک و موارد مشابه در تهران |
45 |
000/132 |
تمدید پروانه دفاتر کار ماما و مشاور تغذیه و رژیم درمانی، کاریوپراکتیک و موارد مشابه در سایر شهرها |
46 |
000/66 |
افزایش بخش تخصصی درمانی در مؤسسههای درمانی مجاز |
47 |
ث- صدور پروانههای دائم و موقت پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و مامایی:
مبلغ به ریال |
موضوع |
ردیف |
---|---|---|
000/132 |
صدور پروانه پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و دکترای حرفهای علوم آزمایشگاهی دائم |
1 |
800/52 |
صدور پروانه پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و دکترای حرفهای علوم آزمایشگاهی موقت |
2 |
400/26 |
صدور پروانه مامایی |
3 |
700/18 |
صدور پروانه مامایی موقت |
4 |
ج- صدور و اصلاح و تمدید پروانه کارخانهها:
مبلغ به ریال |
موضوع |
ردیف |
---|---|---|
000/960/3 |
صدورپروانه تأسیس کارخانه داروسازی، مواد خوراکی، اشامیدنی، ارایشی و بهداشتی و کارخانه تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی |
1 |
000/320/1 |
صدور پروانه تأسیس کارگاه و مراکز نگهداری دارو، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی |
2 |
000/960/3 |
صدور پروانه تأسیس کارخانه مواد اولیه، بستهبندی و ظروف دارو، مواد خوراکی، اشامیدنی، ارایشی و بهداشتی |
3 |
000/320/1 |
صدور پروانه تأسیس کارگاه و مراکز نگهداری مواد اولیه، بستهبندی و ظروف دارو، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی |
4 |
000/660 |
تمدید و اصلاح پروانه تأسیس مراکز نگهداری کارگاه، کارخانه داروسازی، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، مواد اولیه، بستهبندی و ظروف |
5 |
000/320/1 |
صدور پروانه تولبد و ساخت موقت دارو، مواد خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی، مواد اولیه، بستهبندی و ظروف |
6 |
000/660 |
اصلاح و تمدید پروانه کارخانه تجهیزات و ملزومات پزشکی و داندانپزشکی و آزمایشگاهی |
7 |
چ- آزمایش (بررسی فنی) تجهیزات، دستگاهها و ملزومات پزشکی و داندانپزشکی 264.000 ریال
ح- حق آزمایش فرآوردها
مبلغ به ریال |
موضوع |
ردیف |
---|---|---|
000/286 |
کنترل کیفی کیتهای هماتولوژی و آزمایشگاهی مرتبط |
1 |
000/231 |
کنترل کیفی کیتهای بیوشیمی شامل آزمایشهای عمومی |
2 |
000/330 |
کنترل کیفی کیتهای بیوشیمی شامل آنزیمها |
3 |
000/320 |
کنترل کیفی کیتهای مورد مصرف در بخش سرولوژی و ایمونولوژی |
4 |
000/792 |
کنترل کیفی وسایل و دستگاههای آزمایشگاهی |
5 |
000/330 |
کنترل کیفی دستگاههای پایه و ابزار |
6 |
000/363 |
کنترل کیفی کیتهای بیوشیمی شامل هورمونها |
7 |
000/121 |
نمونه آماده شده مجهول کنترل کیفی خون شناسی |
8 |
000/143 |
نمونه آماده شده مجهول کنترل کیفی بیوشیمی |
9 |
600/72 |
نمونه آماده شده مجهول کنترل کیفی سرولوژی و ایمونولوژی |
10 |
800/96 |
نمونه آماده شده مجهول کنترل کیفی میکروبشناسی (قارچشناسی، باکتریشناسی و انگلشناسی) |
11 |
خ- معاینات شورای عالی پزشکی و معاینه مشمولان وظیفه:
مبلغ به ریال |
موضوع |
ردیف |
---|---|---|
000/33 |
درخواست اعزام به خارج از کشور |
1 |
000/33 |
درخواست تجدید درخواست اعزام |
2 |
700/7 |
رسیدگی به مرخصی استعلاجی |
3 |
400/26 |
رسیدگی به درخواست اظهارنظر در مورد تقاضای پروانه مطب |
4 |
900/9 |
اظهارنظر در مورد دریافت داروهای گران قیمت و مخدر |
5 |
700/7 |
تمدید سررسید سفته |
6 |
400/26 |
کمیسیون تخصصی مشمولان نظام وظیفه برای هر بیمار |
7 |
د- استاندارد نمودن نقشهها و صدور پروانه ساخت بیمارستان و مراکز بهداشتی ـ درمانی:
مبلغ به ریال |
موضوع |
ردیف |
---|---|---|
000/420/2 |
کلیه طرحهایی که تا 1000 مترمربع زیر بنا دارند |
1 |
000/630/3 |
کلیه طرحهایی که تا 2000 مترمربع زیر بنا دارند |
2 |
000/050/6 |
کلیه طرحهایی که تا 5000 مترمربع زیر بنا دارند |
3 |
000/000/9 |
زیر بنای بالاتر از 5000 متر مربع |
4 |
2- حق آزمایش مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کنترل غذا و دارو مطابق تعرفههای مصوب شورای اقتصاد است.
معاون اول رییسجمهورـ محمدرضا عارف
2004
منسوخ
37194
13 مهر 1382
بخشنامه
آمار مالیاتهای مستقیم، کالا و خدمات
2003
37710
13 مهر 1382
بخشنامه
در پاسخ استعلام مراجع مفاد ماده 232 قانون رعایت گردد.
232
نظر به اینکه بعضاً مشاهده میشود که ادارات مالیاتی در پاسخگوئی به استعلامهای به عمل آمده توسط خارج از سازمان امور مالیاتی کشور بدون توجه و استناد به محتویات پروندههای مالیاتی مبادرت به ارائه اطلاعات درخواستی مینمایند و این امر منتج به بروز مشکلات عدیدهای بالاخص در مراجع قضایی گردیده است. لذا از حیث اجرای صحیح قوانین و به موجب این دستورالعمل مقرر و تاکید میشود از این پس اعلام هرگونه پاسخ به مراجع بیرون از سازمان امور مالیاتی کشور میبایستی با رعایت مفاد ماده 232 قانون مالیاتهای مستقیم صرفاً براساس محتویات و اسناد و مدارک موجود در پروندههای مالیاتی و با امضاء بالاترین مقام اداره ذیربط به عمل آید. مسؤولیت حسن اجرای این دستورالعمل با مدیران مالیاتی و مسؤولیت نظارت با دادستانی انتظامی مالیاتی خواهد بود.
عیسی شهسوارخجسته
2002
30649/3850/211
7 مهر 1382
بخشنامه
50% بخشودگی مالیات حقوق سالهای 1382 و 1383 در مناطق کمتر توسعه یافته
92
چون طبق ماده 92 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 پنجاه درصد (50%) مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بخشوده میشود، نظر به اینکه سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور طی نامه شماره 91960/9 مورخ 04/06/1382 موافقت خود را درخصوص فهرست مناطق کمتر توسعه یافته موضوع مصوبه شماره 21372 ت 28893هـ مورخ 31/04/1382 هیأت محترم وزیران برای بقیه مدت برنامه سوم توسعه (سالهای 1382،1383) اعلام نموده بنابراین مقرر میدارد که درخصوص اعمال 50% بخشودگی موضوع ماده 92 اصلاحی برای سالهای 82 و 83 فهرست مصوبه فوقالذکر بایستی ملاک عمل قرار گیرد.
عیسی شهسوارخجسته ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
2001
منسوخ
233/1949
5 مهر 1382
بخشنامه
میانگین نرخ ارزها (جایگزین نرخ گواهی سپرده ارزی و ارز شناور) ...
2000
201/5454
31 شهريور 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
اعتراض به تعیین درآمد کمیسیونری
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 8508 مورخ 24/9/1380
مربوط به مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
سال عملکرد: منتهی به 11/1/1378
اداره کل مؤدیان بزرگ مالیاتی
خلاصه واخواهی ده صفحهای مؤدی مضبوط در پرونده شورای عالی مالیاتی به شرح زیر میباشد:
1- شرکت «...» ایران شرکتی است ایرانی و از شرکتهای تابعه «...» ژاپن و در ارتباط با فعالیت شرکت مادر قادر به فعالیت میباشد. شرکت «...» ژاپن با توجه به اعتبار بینالمللی خود مستقیماً مبادرت به انعقاد قرارداد با مشتریان نموده و بخشی از وظایف خود را به «...» ایران محول نموده و در قبال میزان مسؤولیت شرکت تابعه حقالزحمه یا کمیسیون متناسب پرداخت مینماید.
2- در مواردی شرکت «...» ژاپن در رابطه با ایران خود مستقیماً با طرفهای قرارداد وارد عمل شده و بدون واسطه شرکت تابعه به صورت مستقیم از ایران تحصیل درآمد مینماید که طبیعتاً مشمول مالیات نمیباشد.
3- در مواردی شرکت «...» ژاپن در قبال واگذاری بخشی از مسؤولیت خود به «...» ایران به این شرکت کمیسیون یا حقالزحمه پرداخت مینماید. بنابراین شرکت مادر کارفرما تلقی شده و پرداختکننده حقالزحمه یا کمیسیون به شرکت تابعه میباشد. بدیهی است حقالزحمه مورد بحث صرفاً بخشی از درآمد تحصیل شده «...» ژاپن بوده که به صورت ارزی پرداخت میگردد بنابراین درآمد شرکت «...» ایران منشأ خارجی داشته و صرفاً به صورت شرکت مادر و به صورت ارزی تأمین میگردد. با عنایت به فعالیت یاد شده این شرکت مطابق حکم بند 4 ماده یک قانون مالیاتهای مستقیم مشمول مالیات بوده و میزان آن طبق حکم ماده 106 و از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی و یا از طریق علیالرأس تعیین میگردد.
4- درآمد مورد بحث براساس قراردادهای جداگانه در هر مورد با «...» ژاپن و یا در مواردی با سایر شرکتهای وابسته با توجه به حجم معامله پیچیدگی کار و سایر ملاحظات تعیین میگردد این درآمد صرفاً ارزی بوده که توسط «...» ژاپن طی سال مالی مورد بحث منحصراً از طریق بانک ملی ایران به صورت دلار حواله و براساس مقررّات ارزی جمهوری اسلامی ایران تسعیر و ما به ازای ریالی آن در حسابهای شرکت منعکس گردیده است به غیر از درآمد مذکور شرکت هیچگونه درآمد دیگری از داخل یا خارج نداشته است و طبیعتاً در مواردی که «...» ژاپن خود مستقیماً وارد معامله با طرفهای ایرانی میگردد قراردادی با «...» ایران منعقد نشده و حقالزحمهای نیز به این شرکت تعلق نخواهد گرفت. کلیه قراردادها و مدارک طی صورتمجلس مورخ 20/10/78 در اختیار حوزه مالیاتی قرار گرفته است.
5- شرکت اظهارنامه مالیاتی متکی به دفاتر قانونی را با نشان دادن مبلغ 4.910.744.899 ریال کمیسیون دریافتی و مبلغ 553.588.567 ریال سود ویژه در موعد مقرر قانونی تسلیم نموده است. حوزه مالیاتی علیرغم پذیرش دفاتر قانونی شرکت و برگشت 4 فقره هزینه مبلغ 6.131.781.502 ریال دیگر نیز در راستای بخشنامه ملغی شده شماره 57324 مورخ 16/11/78 از طریق علیالرأس به سود ویژه ابرازی شرکت افزوده است که در اثر اعتراض شرکت به مالیات مشخصه پرونده در هیأت بدوی منجر به صدور قرار گردید که متأسفانه مجریان قرار وظایف و مسؤولیت قانونی خود را به طور کامل انجام نداده و با فرض صحت ادعاهای خلاف واقع حوزه محترم مالیاتی بدون بررسی عمدهترین اعتراضات شرکت از جایگاه فراتر از قانون مالیاتها و دستورالعمل شماره 30984/6177/4/30 مورخ 3/7/79 فقط مبلغ 2.077.572.345 ریال از سود برآوردی افزوده موضوع بخشنامههای ملغی شده و مبلغ 148.110.189 ریال از هزینههای ردیف 5 و 6 فهرست برگشتی را از درآمد برآوردی کسر و درآمد را تعدیل نمودهاند.
6- هیأت تجدیدنظر با اغماض آشکار نسبت به عمل حوزه مالیاتی که در راستای دستورالعمل ملغی شده صورت پذیرفته مبادرت به اظهارنظر به شرح زیر نموده است.
چون درآمد مشمول مالیات بنا به گزارش رسیدگی برمبنای قبولی دفاتر و با احتساب کمیسیون ابرازی شرکت و رعایت موضوع مواد 147 و 148 مشخص گردیده است لذا نظر به عدم ایراد به گزارش کارشناس و رأی بدوی ، رأی بدوی را مورد تأیید قرار داده است.
درآمد مشمول مالیات با احتساب کمیسیون ابرازی مشخص نشده است. بنابراین مالیات مشخصه مورد اعتراض شرکت بوده است شرکت نسبت به مابهالتفاوت تعدیل نشده معادل 4.054.209.157ریال همچنان معترض میباشد.
7- دستورالعملهای متناظر که در مورد شعب و نمایندگیهای خارجی صادر گردیده است، مطالبه مالیات فاقد مأخذ صحیح از مؤدیان خارجی بدون رعایت مقررّات موضوعه و عمدتاً بر مبنای درآمدی بدون اتکا به اسناد و مدارک و دلایل مثبته و مأخذ واقعی را مورد نکوهش آشکار قرار داده و مطابق بند 10 دستورالعمل شماره 16655 مورخ 10/5/80 که مورد تأیید بخشنامه شماره 38994/5482/4/30 مورخ 7/7/80 مقام محترم وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز میباشد با لغو بخشنامه 57324 مورخ 16/11/78 رسماً و کتباً اعلام و لزوم اجرای مقررّات و اعاده امور به مجاری قانونی و رعایت بخشنامه 30984/6177/4/30 مورخ 3/7/79 مورد تاکید قرار گرفته است. کلیه دستورالعملها در اختیار هیأت تجدیدنظر قرار داشته و هیأت نیز مطابق مقررّات مکلف به رعایت آن بوده است. با عنایت به مراتب تقاضای رسیدگی و نقض رأی صادره را دارد.
شعبه اول شورای عالی مالیاتی با ملاحظه و بررسی شکوائیه مؤدی و محتویات پرونده مالیاتی مربوط به شرح آتی انشاء رأی مینماید:
رأی اکثریت
پرونده مالیاتی امر مشعر بر آن است که ممیز مالیاتی مربوط بدون ارائه هر گونه مستندات و مبانی قانونی ارقامی را به عنوان درصد کمیسیون دریافتی شرکت مؤدی در نظر گرفته و پس از اعمال آن بر ارزش کالای صادراتی و وارداتی، مابهالتفاوت سود حاصله از این نحوه عمل و سود ابرازی مؤدی را به عنوان درآمد کتمان شده تلقی نموده، همچنین اعتبارات اسنادی گشایش یافته توسط خریداران به نام شرکت «...» ژاپن (شرکت مادر) را قرینه قرار داده و با اعمال ضرایبی فرضی که مبنای انتخاب آن مشخص نیست به عنوان درآمد حاصل از کمیسیون دریافتی کتمان شده به سایر درآمدهای مؤدی اضافه نموده است. با توجه به اینکه کتمان درآمد از موارد بیاعتبار شدن دفاتر میباشد، ممیز مربوط میبایست با ارائه مستندات و ادله قانونی موضوع را در هیأت سه نفره حسابرسی بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم مطرح و براساس نظر هیأت یاد شده اقدام مینمود، با توجه به صورتمجلس بند 2 ماده 97 قانون یاد شده و قبولی دفاتر و همچنین عدم ارائه هر گونه مستنداتی درخصوص کتمان درآمد، نحوه عمل ممیز مالیاتی از وجاهت قانونی برخوردار نبوده است. از طرفی هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی نسبت به اعتراضات مؤدی قرار رسیدگی صادر کرده و در نهایت با عنایت به گزارش اجرای قرار که از حیث اعتراضات مؤدی درخصوص نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات و عدم ارتباط تعدادی از اعتبارات اسنادی با سال مورد رسیدگی و مطمح نظر قرار نگرفتن تأییدیه بانک مرکزی ایران و همچنین ادعای شرکت در مورد صحت مندرجات دفاتر و عدم هر گونه فعالیتی خارج از چهارچوب مندرجات اظهارنامه تسلیمی، کافی به مقصود نبوده، مبادرت به تعیین درآمد مشمول مالیات نموده و هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر نیز بدون رسیدگی به لوایح اعتراضیه مؤدی که در این مرحله تسلیم گردیده رأی هیأت بدوی را مورد تأیید قرار داده است، درحالیکه نیل به واقعیت ایجاب میکرد هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر رأساً و یا با صدور قرار مجدد موضوع را مورد بررسی قرار داده و با توجه به مفاد قانون مالیاتهای مستقیم و دستورالعملهای صادره با اظهارنظر موجه و مدلل اصدار رأی به عمل میآورد، درحالیکه چنین امری از سوی این هیأت صورت نپذیرفته است. بنا به مراتب به دلیل عدم کفایت رسیدگی رأی مورد واخواهی نقض و پرونده جهت رسیدگی به موارد فوق به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مالیاتهای مستقیم احاله میگردد.
اسماعیل ملکان- علیاصغرزندی فائز
نظر اقلیت
با اعلام این نظر که نقض رأی به ترتیب فوق به منزله تأیید کمیسیونر بودن شرکت (دریافت کننده کمیسیون از شرکت مادر) نمیباشد، بلکه موضوع تجارت مستقیم این شرکت با واردکنندگان ایرانی (هر چند گشایش اعتبار اسنادی به طرفیت شرکت «...» ژاپن صورت گرفته باشد) و تحصیل سود از این طریق نیز جای تأمل و بررسی است، در نهایت به لحاظ نقص رسیدگی به شرح متن رأی یاد شده، با نتیجه آن رأی موافق است.
محمد رزاقی
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد