توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
1500
38704/ت 25253هـ
25 اسفند 1380
تصویبنامه
اضافه نمودن عبارتی در آییننامه اجرایی ماده 62 قانون برنامه سوم
143
هیأت وزیران در جلسه مورخ 22/12/1380 بنا به پیشنهاد شماره 9579/1 مورخ 24/6/1380 وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
در سطر دوم ماده (1) تصویبنامه شماره 14833/ت 23963 ه مورخ 6/4/1380 موضوع آییننامه اجرایی ماده (62) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1380- عبارت (مشهود و غیرمشهود) پس از عبارت داراییهای ثابت اضافه شود.
محمدرضا عارف- معاون اول رییسجمهور
1499
منسوخ
30/5/6280
25 اسفند 1380
بخشنامه
تصویر تصویبنامه هیأت وزیران (فهرست بخشها و شهرهای واقع در بخشهای توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته)
1498
منسوخ
77268
22 اسفند 1380
بخشنامه
جداول مربوط به قیمت و مالیات نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلتهای ساخت و مونتاژ
1497
منسوخ
77267
22 اسفند 1380
بخشنامه
جداول مالیات نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلتهای ساخت و مونتاژ داخل (تاریخ اجرا 01/01/81)
1496
76814
20 اسفند 1380
بخشنامه
نحوه وصول مابهالتفاوت حق تمبر
44، 45، 46، 47، 48
جناب آقای دکتر نوربخش رییس کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
در اجرای اصلاحات انجام شده وفق قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی درخصوص اصلاح و تعیین حق تمبر موضوع فصل پنجم از باب دوم قانون مالیاتهای مستقیم بدینوسیله نحوه وصول مابهالتفاوت حق تمبر چک بانکها،بارنامه و صورت وضعیت مسافری و نحوه استفاده از انواع برات و فته طلب (سفته) فعلی (حق تمبر پنج در هزار) به شرح زیر اعلام میگردد:
1- طبق اصلاحیه ماده 44 - حق تمبر هر برگ چک از دو (2) ریال به دویست (200) ریال افزایش یافته و این مقررّات شامل کلیه چکهایی است که از تاریخ 01/01/1381 توسط بانکها به فروش میرسد. لذا به منظور حسن اجرای قانون لازم است در پایان سال جاری کلیه بانکها موجودی چکهای خود را با تنظیم صورتمجلس و ذکر شماره و سری تعیین نموده و مابهالتفاوت حق تمبر قانونی را در تهران به حساب 90005 اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم نزد بانک ملی شعبه وسایط نقلیه موتوری و در شهرستانها به حساب اداره امور اقتصادی و دارایی ذیربط واریز و رسید آن را منضم به یک نسخه از صورتمجلس به ادارات مذکور ارسال نمایند.
2- طبق اصلاحیه ماده 45- حق تمبر برات، فته طلب (سفته) و نظایر آنها از پنج در هزار به سه در هزار کاهش یافته است لذا لازم است به شرح ذیل اقدام گردد:
الف- در مورد اوراق چاپ و توزیع شده مذکور با حق تمبر پنج در هزار که از تاریخ 01/01/1381 مورد استفاده قرار میگیرند و به بانکها و مراجع ذیصلاح تسلیم میشود، بانک ملی ایران با توجه به حق تمبر منقوش در انواع این اوراق و لحاظ مفاد ماده 45 قانون مالیاتهای مستقیم عبارت «سفته تا مبلغ ... ریال و برات تا مبلغ ... ریال» را به شرح ارقام مندرج در جدول تأیید شده پیوست اصلاح و سپس نسبت به فروش آنها اقدام نماید.
ب- سفتهها و برواتی که قبل از تاریخ 01/01/1381 به بانکها و مراجع ذیصلاح تسلیم شده مشمول مقررّات این قانون نبوده و به قوت خود باقی است.
3- طبق اصلاحیه ماده 46- حق تمبر کلیه اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران صادر و یا معامله و مورد استفاده قرار میگیرد (به استثنای اوراق مذکور در مواد 45 و 48 قانون مالیاتهای مستقیم) و اسناد کاشف از حقوق مالکیت نسبت به مالالتجاره از قبیل بارنامه دریایی و هوایی و همچنین اوراق بیمه مالالتجاره از تاریخ 01/01/1381 به مبلغ پنج هزار (5000) ریال و بارنامه زمینی و صورت وضعیت مسافری به مبلغ یک هزار (1000) ریال اصلاح شده است.
لذا لازم است با توجه به مفاد ماده مذکور و به منظور دریافت حق تمبر جدید اوراق مذکور بانک ملی ایران کلیه نسخ انواع بارنامه (اعم از خرده بار و عمده بار) و صورت وضعیتهای مسافری موجود نزد اداره اسکناس و اوراق بهادار و شعب خود در سراسر کشور را با استفاده از مهر مخصوص به بهای جدید (حق تمبر جدید) ممهور نموده و سپس نسبت به فروش آنها اقدام نماید. بدین منظور بانک ملی ایران دستورالعمل مربوط را تهیه و قبل از پایان سال جاری به کلیه واحدهای ذیربط بانک ابلاغ نموده و موجودی هر یک از انواع اوراق یاد شده را نیز در اول فروردینماه 1381 به تفکیک جهت اعمال حساب در دفاتر مربوط به اداره اوراق بهادار اعلام و نسبت به اعمال حساب آنها با قیمت جدید در دفاتر بانک نیز اقدام نمایند.
4- طبق اصلاحیه ماده 47- حق تمبر کلیه قراردادها و اسناد مشابه آنها (به شرح ماده قانونی مذکور) که بین بانکها و مشتریان آنها مبادله یا از طرف مشتریان تعهد میشود، در صورتی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشود، از تاریخ 01/01/1381 به مبلغ ده هزار (10000) ریال افزایش یافته است. لذا کلیه بانکها میتوانند تمبرهای مورد نیاز خود را در تهران از اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم و در شهرستانها از ادارات امور اقتصادی و دارایی محل خریداری نمایند.
با توجه به موارد فوق خواهشمند است مراتب را به کلیه بانکها جهت اقدام لازم اعلام و به ترتیب مقتضی بر حسن انجام امور نظارت فرمایند.
طهماست مظاهری
جدول منضم به بخشنامه شماره مورخ وزارت امور اقتصادی و دارایی
میزان کاربرد سفتههای موجود قبلی پس از اعمال نرخ جدید 3 در هزار
|
میزان کاربرد سفتههای با نرخ 5 در هزار حق تمبر
|
سفتههای با نرخ قدیم 5 در هزار حق تمبر |
---|---|---|
تا مبلغ یکصد و شصت و شش هزار و ششصد و شصت و شش ریال |
تا مبلغ یکصد هزار ریال |
500 ریالی |
تا مبلغ سیصد و سی و سه هزار و سیصد و سی و سه ریال |
تا مبلغ دویست هزار ریال |
1000 ریالی |
تا مبلغ پانصد هزار ریال |
تا مبلغ سیصد هزار ریال |
1500 ریالی |
تا مبلغ ششصد و شصت و شش هزار و ششصد و شصت و شش ریال |
تا مبلغ جهارصد هزار ریال |
2000 ریالی |
تا مبلغ هشتصد و سی و سه هزار و سیصد و سی و سه ریال |
تا مبلغ پانصد هزار ریال |
2500 ریالی |
تا مبلغ یک میلیون ریال |
تا مبلغ ششصد هزار ریال |
3000 ریالی |
تا مبلغ یک میلیون و سیصد و سی و سه هزار و سیصد و سی و سه ریال |
تا مبلغ هشتصد هزار ریال |
4000 ریالی |
تا مبلغ یک میلیون و ششصد و شصت و شش هزار و ششصد و شصت و شش ریال |
تا مبلغ یک میلیون ریال |
5000 ریالی |
تا مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال |
تا مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال |
7500 ریالی |
تا مبلغ سه میلیون و سیصد و سی و سه هزار و سیصد و سی و سه ریال |
تا مبلغ دو میلیون ریال |
10000 ریالی |
تا مبلغ چهار میلیون و یکصد و شصت و شش هزار و ششصد و شصت و شش ریال |
تا مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال |
12500 ریالی |
تا مبلغ هشت میلیون و سیصد و سی و سه هزار و سیصد و سی و سه ریال |
تا مبلغ پنج میلیون ریال |
25000 ریالی |
تا مبلغ شانزده میلیون و ششصد و شصت و شش هزار و ششصد و شصت و شش ریال |
تا مبلغ ده میلیون ریال |
50000 ریالی |
تا مبلغ سی و سه میلیون و سیصد و سی و سه هزار و سیصد و سی و سه ریال |
تا مبلغ بیست میلیون ریال |
100000 ریالی |
تا مبلغ پنجاه میلیون ریال |
تا مبلغ سی میلیون ریال |
150000 ریالی |
تا مبلغ شصت و شش میلیون و ششصد و شصت و شش هزار و ششصد و شصت و شش ریال |
تا مبلغ چهل میلیون ریال |
200000 ریالی |
تا مبلغ هشتاد و سه میلیون و سیصد و سی و سه هزار و سیصد و سی و سه ریال |
تا مبلغ پنجاه میلیون ریال |
250000 ریالی |
میزان کاربرد بروات موجود قبلی پس از اعمال نرخ جدید 3 در هزار |
میزان کاربرد بروات با نرخ 5 در هزار حق تمبر |
بروات با نرخ قدیم 5 در هزار حق تمبر |
---|---|---|
تا مبلغ یکصد و شصت و شش هزار و ششصد و شصت و شش ریال |
تا مبلغ یکصد هزار ریال |
500 ریالی |
تا مبلغ سیصد و سی و سه هزار و سیصد و سی و سه ریال |
تا مبلغ دویست هزار ریال |
1000 ریالی |
تا مبلغ پانصد هزار ریال |
تا مبلغ سیصد هزار ریال |
1500 ریالی |
تا مبلغ ششصد و شصت و شش هزار و ششصد و شصت و شش ریال |
تا مبلغ چهارصد هزار ریال |
2000 ریالی |
تا مبلغ هشتصد و سی و سه هزار و سیصد و سی و سه ریال |
تا مبلغ پانصد هزار ریال |
2500 ریالی |
تا مبلغ یک میلیون ریال |
تا مبلغ ششصد هزار ریال |
3000 ریالی |
تا مبلغ یک میلیون و ششصد و شصت و شش هزار و ششصد و شصت و شش ریال |
تا مبلغ یک میلیون ریال |
5000 ریالی |
تا مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال |
تا مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال |
7500 ریالی |
تا مبلغ سه میلیون و سیصد و سی و سه هزار و سیصد و سی و سه ریال |
تا مبلغ دو میلیون ریال |
10000 ریالی |
تا مبلغ هشت میلیون و سیصد و سی و سه هزار و سیصد و سی و سه ریال |
تا مبلغ پنج میلیون ریال |
25000 ریالی |
بخشنامه شماره: 76445 تاریخ: 20/12/1380
در اجرای ماده 48 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی که مقرر میدارد از ابتدای سال 1381 «سهام و سهمالشرکه کلیه شرکتهای ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکتهای تعاونی براساس ارزش اسمی سهام یا سهمالشرکه به قرار دو در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود».
مقتضی است با توجه به تبصره ماده مذکور تمهیدات لازم جهت اطلاع وصول حق تمبر مذکور توسط مأموران مالیاتی ذیربط به عمل آید.
ضمناً حق تمبر موصوف میبایستی در تهران به حساب تعیین شده توسط اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم و در شهرستانها به حساب ادارات امور اقتصادی و دارایی ذیربط واریز گردد.
عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
شماره: 76451 تاریخ: 20/12/1380
معاونت محترم راهنمایی و رانندگی و امور حمل و نقل ناجا
احتراماً، نظر به اینکه از ابتدای سال 1381 به استناد بند 3 تبصره ماده 46 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی شمارهگذاری هر دستگاه وسیلۀ نقلیه که به صورت موقت وارد کشور میشود مشمول دویست هزار (200.000) ریال حق تمبر میگردد مقتضی است به واحدهای ذیربط دستور فرمایید متقاضیان دریافت پلاک فوقالذکر را در تهران به اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی ذیربط جهت پرداخت حق تمبر متعلق، معرفی و با دریافت گواهی پرداخت حق تمبر مربوط نسبت به شمارهگذاری پلاک موقت اقدام نمایند.
عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
بخشنامه شماره: 76453 تاریخ: 20/12/1380
مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی
احتراماً، نظر باین که از ابتدای سال 1381 باستناد بند 11 تبصره ماده 46 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی صدور پروانه کسب و کار مشمول یکصد هزار (100.000) ریال و همچنین تجدید آنها نیز مشمول مبلغ پنجاه هزار (50.000) ریال حق تمبر میگردد،مقتضی است به کلیه صنوف تحت پوشش دستور فرمایند از ابتدای سال آتی ضمن معرفی نماینده در تهران به اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی شهرستان مربوطه نسبت به خرید تمبر مالیاتی موضوع بند مذکور و الصاق و ابطال آن اقدام لازم به عمل آورند.
عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
شماره: 76449 تاریخ: 20/12/1380
مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی
احتراماً، نظر باین که از ابتدای سال 1381 باستناد بند 11 تبصره ماده 46 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی صدور پروانه کسب و کار مشمول یکصد هزار (100.000) ریال و همچنین تجدید آنها نیز مشمول مبلغ پنجاه هزار (50.000) ریال حق تمبر میگردد،مقتضی است به کلیه صنوف تحت پوشش دستور فرمایند از ابتدای سال آتی ضمن معرفی نماینده در تهران به اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی شهرستان مربوطه نسبت به خرید تمبر مالیاتی موضوع بند مذکور و الصاق و ابطال آن اقدام لازم به عمل آورند.
عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
1495
4838- 5/30
20 اسفند 1380
بخشنامه
محاسبه مالیات وجوه مزایای غیرمستمر پرداختی شهرداریها
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجانشرقی
بازگشت به نامههای شماره 19681-105 مورخ 30/05/1380 و 25486-105 مورخ 22/07/1380 و 28529-105 مورخ 17/08/1380 اشعار میدارد:
1- نظر به اینکه شهرداریها از جمله اشخاص مذکور درصدر بند 13 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن نمیباشد بنابراین وجوه پرداختی به کارکنان شهرداریها بابت مزایای غیرمستمر (که از محل اعتبارات دولتی پرداخت نمیشود) فارغ از اینکه کارکنان مزبور مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت باشند یا مشمول قانون کار،مشمول نرخ مقرر در بند 13 مذکور نبوده و وجوه مذکور میبایست به درآمد حقوق سالانه آنان اضافه و پس از کسر معافیتهای مقرر به نرخ ماده 131 قانون مزبور محاسبه، کسر و واریز گردد.
2- به موجب مقررّات ماده 85 اصلاحی (موضوع ماده 31 قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380)، نرخ مالیات بر درآمد حقوق در مورد کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13/06/1370 پس از کسر معافیتهای مقرر در قانون مذکور به نرخ مقطوع ده درصد (10%) و در مورد سایر دریافتکنندگان حقوق نیز پس از کسر معافیتهای مقرر در قانون مزبور تا مبلغ چهل و دو میلیون (42.000.000) ریال به نرخ ده درصد (10%) و نسبت به مازاد آن به نرخهای مقرر در ماده 131 قانون موصوف خواهد بود.
سیدعلیرضا سجادی - مدیرکل فنی مالیاتی - از طرف قائممقامی
1494
30/4/10508
17 اسفند 1380
شعبه شورای عالی مالیاتی
نحوه احتساب سود حاصل از فروش داراییها در شرکت منحله
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 8642- 31/1/79
سال عملکرد یا تعلق مالیات: 75
اداره کل مالیات بر شرکتها
خلاصه واخواهی: آقای «...» مدیر تصفیه شرکت منحله «...» اظهار میدارد هیأت حل اختلاف تجدیدنظر با اعلام اینکه کلیه موارد اعتراض توسط کارشناسان مورد رسیدگی قرار گرفته بدون اینکه نفیاً یا اثباتاً به موارد اعتراض شرکت مندرج در لوایح تسلیمی وارده به شمارههای 9201/39 مورخ 9/5/78 و 881/39 مورخ 31/1/79 اظهارنظر نماید خود را از بررسی اعتراضات فارغ دانسته در صورتی که به دلیل اشتباهات و عدم توجه کارشناسان موارد زیر مورد اعتراض میباشد:
1- اشتباه محاسبه میزان فروش داخلی جهت تعیین هزینه مجاز تبلیغات 2- عدم توجه به بیارتباط بودن مبلغ 900 988 16 ریال تعدیلی توسط هیأت بدوی با مبلغ 680 645 57 ریال توسط کارشناسان مجری قرار و هیأت حل اختلاف تجدیدنظر. 3- عدم اظهارنظر نسبت به قسمت رابعاً لایحه شماره 881/39 مورخ 31/1/79 درخصوص مبلغ 000 367 3 ریال هزینه مأموریت و سفر 4- عدم توجه به مبلغ صحیح سند شماره 1040 5- منظور ننمودن مبلغ 91 میلیون ریال که اضافی در حساب موجودی پایان دوره ثبت گردیده 6- از قلم افتادگی مبلغ 40.000.000 ریال توسط هیأت حل اختلاف بدوی مربوط به ذخیره کاهش ارزش سایر داراییها 7- اعتراض به محاسبه بهای فروش داراییها توسط حوزه مالیاتی علیرغم وجود نظر کارشناسی 8- عدم رعایت ماده 141 و تبصره 4 ماده 132 و بند 12 ماده 148 و بند 2 ماده 145 قانون مالیاتهای مستقیم بنا به مراتب فوق تقاضای نقض رأی مذکور را دارد.
رأی: شعبه اول شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و پس از اخذ و بررسی پرونده مالیاتی مربوط به شرح آتی اقدام به صدور رأی مینماید:
شکوائیه شرکت «...» نسبت به رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر، حاوی سه مورد به ترتیب: عدم قبول برخی هزینهها، احتساب خلاف قانون سود حاصل از فروش داراییها و بالاخره عدم احتساب معافیتها میباشد. الف- درخصوص هزینهها، وفق محتویات پرونده امر، ضمن گزارش کارشناسی وارده به شماره 11997/39 مورخ 23/9/78 که در اجرای قرار شماره 15 مورخ 9/5/78 هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر شماره 19 تنظیم گردیده، نسبت به موارد اعتراض شرکت مؤدی رسیدگی کافی و لازم به عمل آمده که چون گزارش مزبور مبنای عمل هیأت تجدیدنظر قرار گرفته، از این جهت رأی صادره متضمن نقص رسیدگی نمیباشد.
ب- در مورد اعتراض مؤدی راجع به ارزیابی داراییهای فروخته شده، چون دفاتر شرکت در عملکرد سال مورد رسیدگی توسط حوزه مالیاتی پذیرفته شده، لذا در شرایط عدم ارائه مدارک مربوط به فروش داراییهای مذکور، به استناد قسمت اخیر بند 2 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم میبایستی درآمد مشمول مالیات مربوط به آن از طریق علیالرأس تعیین گردد، زیرا در غیر این صورت موضوع به لحاظ قبول دفتر مؤدی به منزله دو اقدام متناقض تلقی میشود.
ج- راجع به تقاضای اعمال معافیتها، چون در مرحلۀ رسیدگی هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر در این باره مطلبی عنوان نشده است، لذا اعتراض مؤدی وارد نیست. بنا به مراتب صرفاً از جهت نحوه تعیین سود فروش داراییها که نقص عمل مربوط به آن مورد توجه هیأت حل اختلاف مالیاتی قرار نگرفته، شکایت شاکی را وارد دانسته، با نقض رأی مورد واخواهی پرونده را به هیأت موضوع ماده 257 قانون مالیاتهای مستقیم احاله مینماید.
فرخنده پیمجد اسکندری- محمد رزاقی- علیاصغر زندیفائز
1493
1861- ق
14 اسفند 1380
قانون
قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
(بخشی از)قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی- قابل اجرا از 01/01/1381
ماده 24- به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجازه داده میشود وجوهی را در ازاء صدور و تمدید و اصلاح مجوز ورود و ساخت دارو، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مواد اولیه و بستهبندی آنها و تجهیزات پزشکی و صدور پروانه برای مسؤولین فنی آنها، صدور و تمدید پروانه مطب، پروانه مؤسسات پزشکی و مسؤولین فنی آنها اعم از بیمارستان، درمانگاه، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه و مؤسسات وابسته به حرفپزشکی، صدور پروانههای دایم و موقت پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و مامائی صدور و اصلاح و تمدید پروانه کارخانههای داروسازی، موادغذایی، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاه، اجرای آزمایشات مربوط به آزمایشگاههای تشخیص طبی و حق آزمایش فرآوردهها و مواد آزمایشگاهی و دارویی، خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی آرایشی و بیولوژیک و کنترل کیفی انواع تجهیزات و دستگاهها و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و فرآوردههای بیولوژیک ساخت داخل، استاندارد نمودن نقشهها و صدور پروانه تأسیس بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی و معاینات شورای عالی پزشکی و معاینه مشمولان وظیفه بر مبنای تعرفههایی که به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وتأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به تصویب هیأت وزیران میرسد از آنها دریافت و به حساب درآمدهای اختصاصی قوانین بودجه سنواتی واریز نماید. معادل مبالغ مزبور پس از واریز به خزانهداری کل از محل اعتبار درآمد اختصاصی قوانین بودجه سنواتی در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار میگیرد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مؤظف است معادل وجه واریزی را حسب مورد از طریق ابلاغ اعتبار در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی و واحدهای ذیربط قرار دهد تا طبق قوانین و مقررّات مربوط هزینه گردد.
ماده 26- سازمان بهزیستی کشور مؤظف است پس از بررسیهای کارشناسی برای متقاضیان فعالیت در امور زیر پروانه فعالیت صادر نماید:
1- تأسیس مهدهای کودک.
2- تأسیس مراکز نگهداری شبانهروزی کودکان بیسرپرست و خیابانی.
3- تأسیس خانه سلامت دختران و زنان.
4- تأسیس مجتمعها و مراکز خدمات بهزیستی.
5- تأسیس کلینیک و اورژانسهای مددکاری اجتماعی.
6- تأسیس مراکز خدمات مشاورهای اجتماعی.
7- تأسیس مراکز توانبخشی معلولین.
8- تأسیس مراکز حرفهآموزی معلولین.
9- تأسیس مراکز توانبخشی و نگهداری سالمندان.
10- تأسیس مراکز توانبخشی و درمانی بیماران روانی مزمن.
11- تأسیس مراکز خدمات مشاوره ژنتیک.
12- تأسیس مراکز درمانی و بازتوانی معتادین.
13- تأسیس انجمنها و مؤسسات غیر دولتی و خیریه که در راستای اهداف سازمان بهزیستی کشور فعالیت مینمایند.
سازمان مذکور مجاز است در مقابل صدور پروانه برای آن تعداد از فعالیتهایی که جنبه انتفاعی دارند بر اساس تعرفهای که توسط سازمان بهزیستیکشور تعیین و به تصویب هیأت وزیران میرسد، وجوهی را به عنوان هزینه صدور یا تمدید پروانه فعالیت دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور (نزد خزانهداری کل) واریز نماید. همه ساله معادل وجوه واریزی از محل ردیف اعتباری که در قوانین بودجه سالانه پیشبینی میگردد در اختیار سازمانمذکور قرار میگیرد تا در جهت نگهداری و اداره مراکز تحت پوشش خود هزینه نماید.
ماده 47 - متن زیر به عنوان بند (5) به ماده (84) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28/12/1373 الحاق میگردد:
5 - در راستای ایجاد تعادل دام در مرتع ، به وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای تابعه اجازه داده میشود از محل صدور و یا تجدید سالانه پروانهچرای دام در مراتع، مبلغی را معادل یک در هزار ارزش متوسط هر واحد دامی دریافت و به حساب درآمد عمومی (نزد خزانهداری کل) واریز نماید.
تبصره 1 - پروانه چرا (پروانه بهرهبرداری مراتع) مدرک معارض محسوب شده و واگذاری اراضی محدوده پروانه بهرهبرداری با رعایت حقوق دارندگان پروانه بهرهبرداری بر اساس آییننامههایی خواهد بود که به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
تبصره 2 - چرای دام در مراتع بدون پروانه چرا و یا مازاد بر ظرفیت تعیین شده در پروانه جرم محسوب میشود و مستلزم پرداخت معادل بیست درصد (20%) ارزش متوسط واحد دامی در سال خواهد بود که پس از وصول باید به حساب درآمد عمومی (نزد خزانهداری کل) واریز شود.
ماده 51- بندهای زیر به عنوان بندهای (ص)، (ق)، (ر)، (ش) و (ت) به ماده 1 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28/12/1373 الحاق میشوند:
ص- تعرفه ثبت اسناد رسمی قطعی از قبیل اسناد بیع، صلح، هبه و وکالت برای فروش به استثنای معاملات با حق استرداد انواع خودروهای سبک و سنگین اعم از سواری و غیرسواری و ماشینآلات راهسازی و کشاورزی و موتورسیکلتساخت و مونتاژ داخل و ساخت خارج از نصابهای مذکور در بند (الف) ماده 1 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28/12/1373 به مأخذ ده در هزار برای خودروها و موتورسیکلتهای ساخت داخل و مونتاژ داخل و بیست در هزار برای خودروها و موتورسیکلتهای ساخت خارج براساس جداول تعیین شده وزارت امور اقتصادی و دارایی که هر ساله به تجویز تبصرههای 1 و 2 ماده 9 قانون اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات مصوب 16/07/1374 ملاک وصول مالیات نقل و انتقال خودروها و موتورسیکلتهای مذکور قرار میگیرد، تغییر مییابد. در صورتی که به هر علت بهای فروش یا ارزش سیف (C.I.F)ماشینآلات مذکور در جداول فوقالذکر قید نشده باشد تعیین بهای آن برای وصول حقالثبت با وزارت امور اقتصادی و دارایی است.
... ماده 56- متن زیر به عنوان «تبصره» به ماده 85 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28/12/1373 الحاق گردد:
تبصره- مبلغ مذکور در این ماده به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیأت وزیران قابل افزایش است.
... ماده 72- مبانی و فاصله طبقات محاسبه مالیات موضوع جزء 2 بند (ج) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات انواع خودروها و ماشینآلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب 02/10/1371 به نسبت چهار برابر افزایش مییابد.
تبصره 1- از ابتدای سال 1381 مالیات فروش خودروهای سواری حذف میگردد و بار مالی ناشی از آن با تعدیل نرخ سود بازرگانی مربوطه منظور شده در تبصره 2 این ماده تأمین خواهد شد.
تبصره 2- دولت مکلف است سود بازرگانی را به گونهای تنظیم نماید که موجبات تشویق افزایش ساخت داخلی قطعات خودرو سواری را فراهم آورد و حداقل سود بازرگانی به میزان شصت درصد (60%) برای مجموعه قطعات وارداتی (pwh c.k.d) و حداقل ده درصد (10%) برای خودرو و با پنجاه درصد (50%) ساخت داخلی منظور نماید.
تبصره 3- به میزان درصد سهم ساخت داخلی با تأیید وزارت صنایع و معادن سود بازرگانی تعیین شده متناسباً کاهش خواهد یافت.
... ماده 77- با توجه به ارائه قانون بودجه سال 1381 کل کشور براساس نظام جدید بودجهریزی و تغییر نظام طبقهبندی دریافتها و پرداختهای دولت، به منظور هماهنگی بین تعاریف بهکار برده شده در نظام جدید با تعاریف مندرج در قوانین موجود مالی و محاسباتی، تعاریف زیر به ماده 1 قانون برنامه و بودجه کشور مصوب 10/12/1351 اضافه میگردد:
ارزش خالص - منظور ارزش کل داراییها منهای ارزش کل بدهیهای بخش دولتی است.
درآمد - منظور آن دسته از داد و ستدهای بخش دولتی است که ارزش خالص را افزایش میدهد.
اعتبار هزینه - منظور از اعتبار آن دسته از داد و ستدهای بخش دولتی است که ارزش خالص را کاهش میدهد.
داراییهای سرمایهای - منظور داراییهای تولید شده یا تولید نشدهای است که طی مدت بیش از یک سال در فرایند تولید کالا و خدمات بهکار میرود.
داراییهای تولید شده - منظور داراییهایی است که در فرایند تولید حاصل گردیده است. دارایی تولید شده به سه گروه عمده داراییهای ثابت، موجودی انبار و اقلام گرانبها تقسیم میشود.
داراییهای ثابت - منظور داراییهای تولید شدهای است که طی مدت بیش از یک سال به طور مکرر و مستمر در فرایند تولید به کار برده میشود.
موجودی انبار - منظور کالاها و خدماتی است که توسط تولیدکنندگان به منظور فروش، استفاده در تولید و یا سایر مقاصد در آینده نگهداری میشوند.
اقلام گرانبها- منظور اقلامی با ارزش قابل ملاحظه است که نه به منظور تولید و مصرف، بلکه به دلیل ارزشی که دارند نگهداری میشود. (مانند تابلو، کتب خطی فلزات گرانبها)
داراییهای تولید نشده - منظور داراییهای مورد نیاز تولید است که خودشان تولید نشدهاند (مانند زمین و ذخایر معدنی)
فعالیت- منظور یک سلسله عملیات و خدمات مشخص است که برای تحقق بخشیدن به هدفهای سالانه برنامه طی یک سال اجرا میشود و منابع مورد نیاز آن از محل اعتبارات مربوط به هزینه تأمین میگردد.
اعتبار طرح تملک داراییهای سرمایهای - منظور اعتبار مجموعه عملیات و خدمات مشخصی است که براساس مطالعات توجیهی، فنی و اقتصادی و اجتماعی که توسط دستگاه اجرایی انجام میشود طی مدت معین و با اعتبار معین برای تحقق بخشیدن به هدفهای برنامه توسعه پنج ساله به صورت سرمایهگذاری ثابت یا مطالعه برای ایجاد دارایی سرمایهای اجرا میگردد و منابع مورد نیاز اجرای آن از محل اعتبارات مربوط به تملک داراییهای سرمایهای تأمین میشود و به دو نوع انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم میگردد.
... ماده 111- شهرکهای صنعتی غیردولتی از امتیازات مقرر در قانون راجع به تأسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران مصوب 7/12/1362 و اصلاحیههای بعدی آن برخوردار میگردند.
1492
30/4/9991
13 اسفند 1380
شعبه شورای عالی مالیاتی
رعایت حکم ماده 55 قانون
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 887/3/39- 19/4/80
مربوط به مالیات املاک
سال عملکرد یا تعلق مالیات: 75-76-77
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران
خلاصه واخواهی: اینجانب از 20 سال پیش تاکنون مستأجر بوده و طبق اسناد و مدارک اجاره موجود در پرونده اجباراً از آپارتمان تحویلی در مجتمع تعاونی «...» استفاده ننموده و همچنان مستأجر باقی ماندم. در زمان سکونت اینجانب در آپارتمان استیجاری صاحبخانه اقدام به فروش آپارتمان نموده و با مراجعه به دارایی به این عنوان که آپارتمان مذکور مسکونی مالک میباشد، مفاصا حساب گرفته و آپارتمان را فروخته است. زمانی که بنده برای استفاده از مزایای ماده 55 قانون مالیاتهای مستقیم به حوزه مالیاتی مربوطه مراجعه نمودم، حوزه مالیاتی ادعا میکند از تاریخ قرارداد جدیدم با مالک جدید میتوانم از مزایا استفاده نمایم، لذا به رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر اعتراض دارم.
رأی: شعبه دوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و با مطالعه و بررسی اوراق مضبوط در پرونده مالیاتی مربوطه به شرح آتی انشاء رأی مینماید:
گرچه به استناد نامه شماره 2944- 24/8/79 حوزه مالیاتی 1934/48 (برگ ردیف 19 پرونده مالیاتی) که به موجب آن اعلام گردیده واحد مسکونی واقع در خیابان دکتر شریعتی خیابان شورای، خیابان طباطبائی «...» محل سکونت «...» مالک قبلی ملک یاد شده بود و ظاهراً ادعای مؤدی در مورد استفاده از بخشودگی موضوع ماده 55 قانون مالیاتهای مستقیم وارد نمیباشد، لیکن چون مؤدی با ارائه دو فقره اجاره نامه عادی و یک برگ استشهادیه محلی (برگهای ردیف 24 الی 26 پرونده مالیاتی) مدعی گردیده که از تاریخ 1/7/75 لغایت 1/11/77 در نشانی فوق مستأجر «...» مالک قبلی و از تاریخ 1/11/77 لغایت 1/5/79 مستأجر «...» مالک بعدی ملک مذکور بوده و قبلاً نیز برای اثبات این مدعا تصویر سند صلح شماره 96572- 25/9/75 دفتر اسناد رسمی شماره 81 تهران (برگ ردیف 97 پرونده مالیاتی) را ارائه نموده که به موجب آن نشانی محل سکونت مؤدی در آدرس یاد شده قید گردیده است و استشهادیه اخذ شده از همسایگان واحد مسکونی مذکور (برگ ردیف 26 پرونده مالیاتی) نیز حاکی از تأیید ادعای مؤدی میباشد و هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر بدون رسیدگی لازم و احراز صحت و سقم ادعای مؤدی و نهایتاً تعیین میزان درآمد مشمول مالیات که باید حسب مورد با رعایت یا عدم رعایت حکم ماده 55 قانون مالیاتهای مستقیم باشد اقدام به صدور رأی نمودهاند بدون اینکه اختلاف موجود بین مؤدی و حوزه مالیاتی را در مورد کسر اجاره پرداختی از اجاره دریافتی حل نمایند. بنا به مراتب یاد شده این شعبه رأی مورد واخواهی را به علت نقص رسیدگی نقض و پرونده امر را جهت رسیدگی مجدد به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مالیاتهای مستقیم احاله مینماید.
رضا سعیدی امجد- علیاکبرنوربخش- صدیقه کاتوزیان
1491
هـ/80/192
6 اسفند 1380
دیوان عدالت اداری
ابطال ماده 2 آییننامه نحوه اعطای تخفیفهای مالیاتی آزادگان
نقل از شماره 16640-28/01/1381 روزنامه رسمی
تاریخ: 07/11/1380 شماره دادنامه: 351
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای علی زمانی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده 2 آییننامه نحوه اعطای تخفیفهای مالیاتی به آزادگان
مقدمه: شاکی طی شکایتنامه تقدیمی اعلام داشته است، ماده 19 قانون حمایت از آزادگان (اسرای آزاد شده) بعد از ورود به کشور مصوب 1368 وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف میدارد به آزادگانی که با مشکلات مالیاتی مواجه هستند معافیتی با تخفیف 50% مالیاتی اعطا نماید. لیکن هیأت وزیران در جلسه مورخ 08/08/1370 در اجرای مواد 17 - 19 و 20 قانون حمایت از آزادگان آییننامهای مبنی بر نحوه اعطای تخفیفهای مالیاتی را تصویب نموده که در ماده 2 این آییننامه ذکر شده که هر یک از آزادگان از پرداخت 50% کل بدهی مالیاتی خود مربوط به سال آزادی و سالهای قبل از آن معاف میباشد. در صورتی که آزاده با مشکلات مالی مواجه باشد و تشخیص آن هم با ممیزکل مالیاتی ذیربط میباشد از این اعطای قانونی بهرهمند گردد. در حالی که طبق ماده 19 قانون اعطای تسهیلات برای آزادگان وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به آزادگانی که با مشکلات مالیاتی مواجه هستند معافیتی با تخفیف 50% مالیاتی اعطا نماید. این آییننامه با اصل قانون مغایرت داشته چرا که مطابق آییننامه هیأت وزیران معافیت مالیاتی را منوط به مشکل مالی دانسته است. با عنایت به مراتب مذکور ابطال ماده 2 آییننامه فوقالذکر مورد تقاضا است.
معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 36698-06/09/1380 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 6028-4/30 مورخ 07/08/1380 وزارت امور اقتصادی و دارایی و شماره 10532/11/ س آ مورخ 14/08/1380 ستاد رسیدگی به امور آزادگان نموده است.
1- در نامه رییس شورای عالی مالیاتی آمده است، اصولاً شخصی که مشکل مالیاتی دارد طبعاً با مشکل مالی نیز مواجه است و بالعکس. از سوی دیگر با تدقیق در مندرجات ماده 2 آییننامه یاد شده مشاهده میشود که مفاد آن حتی متضمن تسهیلات بیشتر و مساعدتری نیز نسبت به آزادگان عزیز بوده به طوری که نسبت به بدهی مالیاتی سال آزادی و سالهای قبل از آزادی آنان معافیت مالیاتی مربوطه بدون لزوم احراز شرط (مشکل مالی یا مالیاتی آنها) برقرار بوده که منطبق با ماده 19 مذکور است و صرفاً درخصوص مالیات سالهای بعد از آزادی، احراز شرط مذکور (مشکل مالی یا مالیاتی) پیشبینی و وضع شده است. بنا به مراتب فوق مغایرتی بین ماده 2 آییننامه یاد شده با ماده 19 قانون مذکور استنباط نمیشود.
2- معاون طرح و برنامه ستاد رسیدگی به امور آزادگان نیز درخصوص شکایت مذکور اعلام نموده است، ماده 19 از جمله مواد صریح قانون حمایت از آزادگان است که وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف به اعمال معافیت با تخفیف (نه تا تخفیف) 50% مالیاتی نموده است و از آنجایی که برای سهولت اجرا آن اقدام به تدوین آییننامه اجرایی گردیده نمیبایست اصل و روح قانون را مورد سؤال و تغییر قرار میداد. و به نظر میرسد تا کنون در اجرای این ماده کوتاهی گردیده است و مشکلات مالیاتی در ماده مذکور در آییننامه به مشکلات مالی تغییر شکل یافته که این امر نیز به نوبه خود سبب بروز مشکلات جهت آزادگان عزیز گردیده است. لذا ضمن تأیید درخواست آزاده مذکور پیشنهاد حذف ماده 2 آییننامه نحوه اعطای تخفیفهای مالیاتی به آزادگان مصوب 08/08/1370 به دلیل مخالفت با ماده 19 قانون حمایت از آزادگان مصوب 13/09/1368 مجلس شورای اسلامی را دارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالاسلاموالمسلمین درینجفآبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
حکم مقرر در ماده 19 قانون حمایت از آزادگان بعد از ورود به کشور مصوب 1368 مصرح در اعمال معافیت با تخفیف 50% مالیاتی درباره آزادگانی است که با مشکلات مالیاتی مواجه هستند. نظر به تمایز معانی و مفاهیم مشکلات مالیاتی و مشکلات مالی در لفظ و اصطلاح ماده 2 آییننامه نحوه اعطای تخفیفهای مالیاتی به آزادگان از جهت اینکه اعمال حکم مقرر در ماده 19 قانون فوقالذکر را بهجای مشکلات مالیاتی منوط به وجود مشکلات مالی آزادگان اعلام داشته است مغایر هدف و حکم مقنن تشخیص داده میشود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری به جهت مذکور ابطال میشود.
رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ درینجفآبادی
1490
منسوخ
1830- ق
5 اسفند 1380
قانون
قانون موافقتنامه حمل و نقل هوایی با دولت جمهوری مجارستان
168
1489
منسوخ
1829- ق
5 اسفند 1380
قانون
قانون موافقتنامه حمل و نقل هوایی با دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام
168
1488
منسوخ
1828- ق
5 اسفند 1380
قانون
قانون موافقتنامه حمل و نقل هوایی با دولت جمهوری خلق چین
168
1487
منسوخ
1827- ق
5 اسفند 1380
قانون
قانون موافقتنامه حمل و نقل هوایی دو جانبه با دولت جمهوری ازبکستان
168
1486
منسوخ
54981 /ت 25978 هـ
1 اسفند 1380
تصویبنامه
صدور کالا و خدمات به کشورهای افغانستان و آسیای میانه از پیمانسپاری معاف میباشند.
1485
48745/ت 26015هـ
1 اسفند 1380
آییننامه
تاریخ شروع معافیت 100% صادرات از 01/01/1379
هیأت وزیران در جلسه مورخ 28/11/1380 بنا به پیشنهاد شماره 7583/1 مورخ 30/5/1380 وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصدو سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
در ماده (1) آییننامه اجرایی بند (ب) ماده (113) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع تصویبنامه شماره 4520/ت 24152ه مورخ 9/2/1380 عبارت از تاریخ 1/1/1380 به عبارت از تاریخ لازمالاجرا شدن قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تغییر مییابد.
محمدرضا عارف- معاون اول رییسجمهور
1484
71886
29 بهمن 1380
بخشنامه
دستورالعمل اجرایی ماده واحده «قانون تغییر نرخ و میزان معافیت سال 80 مالیات بر درآمد حقوق»
84، 85، 86، 91، 92 82، 83
به پیوست دستورالعمل موضوع ماده واحده لایحه تغییر نرخ و میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق مصوب 13/11/1380 مجلس شورای اسلامی که در تاریخ 29/11/1380 به تصویب وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسیده است، جهت اجرا ابلاغ میگردد.
عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
دستورالعمل اجرایی ماده واحده «قانون تغییر نرخ و میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق مصوب 13/11/1380 مجلس شورای اسلامی»
1- حکم ماده واحده از تاریخ تصویب قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم در مجلس شورای اسلامی (27/11/1380) لازمالاجرا میباشد.
2- معافیت درآمد حقوق بابت باقیمانده سال جاری براساس ماده 84 اصلاحی از تاریخ 27/11/1380 به نسبت مدت از مأخذ سالانه 000/600/15 ریال (ماهانه 000/300/1 ریال) و بابت مدت قبل از آن یعنی لغایت تاریخ 26/11/1380 برحسب میزان مقرر در قانون پیش از اصلاح (سالانه 000/240/6 ریال) قابل محاسبه و قطعی خواهد بود.
3- مالیات بر درآمد حقوق نسبت به کل دریافتی پس از کسر معافیت موضوع بند 2 بالا در مورد کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به نرخ ثابت ده درصد و در مورد سایر حقوق بگیران تا مبلغ 000/000/42 ریال (ماهانه 000/500/3 ریال) به نرخ 10% و نسبت به مازاد آن به نرخهای مقرر در ماده 131 اصلاحی اخیر (20% تا 35%) قابل محاسبه خواهد بود.
4- در مورد پرداختهایی که از طرف غیر از پرداختکنندگان مقرری، مزد و حقوق اصلی به عمل میآید. لازم است پرداختکننده، مدتی را که بازای آن وجه مورد نظر پرداخت میشود، در نظر گرفته، پرداختی و مالیات را برحسب سال و در نهایت از طریق تسهیم مالیات سالانه، مالیات مدت مذکور را محاسبه و کسر و پرداخت نماید.
5- از تاریخ 27/11/1380 فوقالعادههای بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی، محل خدمت، اشتغال خارج از مرکز، مرزی شرایط محیط کار، نوبت کاری، کشیک، جذب، مزایای ارزی و اشتغال مأموران در خارج از کشور، مزایای غیرنقدی و یا وجوه نقدی که بابت مزایای غیرنقدی در بخشهای عمومی و خصوصی به حقوق بگیران پرداخت میشود، همانند سایر درآمدهای حقوق مشمول مالیات میباشند که حسب مورد عین وجوه نقد و یا بهای مزایای غیرنقدی طبق مقررّات قانون به سایر درآمدهای حقوق اضافه و عندالاقتضاء در محاسبه مالیات به نرخ مقرر قرار خواهد گرفت. اما چون مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان تا میزان دو دوازدهم معافیت سالانه معاف گردیده است، لذا چنانچه در باقیمانده مدت سال جاری از تاریخ 27/11/80 مزایای غیرنقدی تعلق گیرد، لازم خواهد بود تا سقف 2.600.000 ریال در سال (12 :2.600.000 به ازای هر ماه) از مزایای مزبور به عنوان رقم معاف کسر گردد.
6- عیدی سالانه یا پاداش آخر سال مربوط به سال 1380 تا مبلغ 1.300.000 ریال معاف و مازاد درخصوص کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به نرخ 10% و درخصوص سایر حقوق بگیران حسب مورد به نرخ 10% یا نرخ ماده 131 (جدید) مشمول مالیات خواهد بود.
7- 50% درصد مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته (طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور) اعم از آنکه پرداختکننده بخش دولتی یا غیردولتی باشد، بخشوده میشود و این بخشودگی جایگزین بخشودگی موضوع ماده 92 قبلی گردیده است.
8- با رعایت بندهای بالا از تاریخ 27/11/1380 محاسبه مالیات نسبت به باقیمانده مدت از بهمنماه (4 روز) و تمامی مدت اسفندماه سال جاری بایستی وفق مثال عددی زیر که طبق آن حقوق و مزایای دریافتی مستمر ماهانه حقوقبگیر 5.000.000 ریال فرض شده است، صورت گیرد.
توجه: از جهت سهولت کار، ابتدا مالیات بر درآمد حقوق اسفندماه مورد محاسبه قرار میگیرد:
الف: محاسبات حقوقی اسفندماه:
الف-1- در مورد حقوقبگیری که مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت باشد:
درآمد مشمول مالیات حقوق ماهانه 3.700.000 = 1.300.000 – 5.000.000
مالیات متعلق قابل کسر از حقوق اسفندماه 370.000 = 10% × 3.700.000
الف-2- در مورد حقوقبگیری که مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت نباشد:
درآمد حقوق سالانه 60.000.000= 12 × 5.000.000
44.400.000 = 15.600.000 – 60.000.000
رقم مشمول مالیات به نرخ 10% 42.000.000 ‹------- 44.400.000
رقم مشمول مالیات به نرخ ماده 131 (20%) 2.400.000 ‹------- 44.400.000
مالیات سالانه طبق اصلاحیه اخیر 4.680.000 = 20% × 2.400.000 + 10% × 42.000.000
مالیات متعلق قابل کسر از حقوق اسفندماه 390.000 = 12 : 4.680.000
ب- محاسبه مالیات حقوق بابت باقیمانده مدت بهمن (4 روز) :
ب-1- در مورد حقوقبگیری که شمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت باشد:
49.333 = (30 :4) × 370.000
مالیات متعلق قابل کسر از چهار روز باقیمانده بهمنماه به استناد قانون جدید.
ب-2- در مورد حقوقبگیری که شمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت باشد:
5200 = (30 : 4) × 390.000
مالیات متعلق قابل کسر از چهار روز باقیمانده بهمن به استناد قانون جدید.
درخصوص مالیات مربوط به حقوق 4 روز آخر بهمنماه،لازم به ذکر است که اگر مالیات 5.000.000 ریال حقوق ماهانه طبق قانون پیش از اصلاح محاسبه میشد، مالیات ماهانه مبلغ 1.606.729ریال و مالیات 4 روز بر آن مبنا مبلغ 214.230 ریال بدست میآید، لذا چنانچه برخی پرداختکنندگان قبلاً با پرداخت یا تخصیص حقوق بهمنماه،مالیات را کلاً برابر قانون گذشته محاسبه و کسر و پرداخت نمودهاند،با مثال عددی فوقالذکر، درخصوص حقوق بگیران مشمول قانون نظام هماهنگ مبلغ 164897 ریال (مابهالتفاوت 214.230 ریال و 49.333) و در مورد سایر کارکنان مبلغ 164.230 ریال قابل برگشت میباشد که پرداختکنندگان حقوق مجاز خواهند بود مابهالتفاوت را به عنوان مالیات علیالحساب مکسوره منظور و از مالیات ماه یا ماههای بعدی حقوق بگیران کسر نمایند.
9- راجع به حقالزحمه اضافه کار بهمنماه کارگران مشمول قانون کار توجه خواهد شد که رقم پرداختی از این بابت بایستی به نسبت مدتهای 26 روز و 4 روز تسهیم و حکم و تبصره 2 ماده 84 قبل از اصلاح نسبت به مدت 26 روز اعمال گردد.
10- سایر اصلاحات و تعدیلات به عمل آمده در مصوبه اخیر مانند برقراری معافیت برای جانبازان انقلاب اسلامی و آزادگان و حذف معافیتهایی مانند معافیتهای کادر عملیاتی و تخصصی مؤسسات هواپیمایی باید مد نظر پرداختکنندگان حقوق و دستگاه مالیاتی قرار گیرد.
1483
منسوخ
71755
29 بهمن 1380
بخشنامه
تأییدیه دستورالعمل اجرایی مالیات بر درآمد حقوق (کد 1484 ملاحظه شود.)
84، 131
1482
30/4/8714/71433
28 بهمن 1380
بخشنامه
مأخذ محاسبه 10% مالیات غیرمستقیم و سود تخفیفهای اعطایی به مشتریان خودرو جزء هزینههای قابل قبول مالیاتی
147، 148
لطفاً کد 1905 را ملاحظه فرمایید.
نظر به اینکه طبق بند (ب) تبصره 35 قانون بودجه سال 1380، شرکتهای تولیدکننده خودرو مؤظفند به ازای فروش هر دستگاه خودرو ده درصد قیمت فروش را به عنوان مالیات غیرمستقیم اخذ و به حساب درآمد عمومی واریز نمایند و درخصوص تعیین قیمت فروش خودرو که مأخذ محاسبه مالیات مذکور قرار میگیرد، ابهاماتی مطرح شده است، به منظور اتخاذ رویۀ واحد، اعلام میدارد که قیمت فروش خودرو، مبلغی است که براساس تصویبنامه شماره 6954/ ت 23505هـ مورخ 22/02/80 هیأت محترم وزیران و همچنین مصوبات کمیته خودرو تعیین میگردد، لذا از آنجا که مطابق تصویبنامه شماره 38282/ ت 25538 هـ مورخ 22/08/80 هیأت محترم وزیران، در مواردی که تولیدکنندگان خودرو طبق قراردادهای منعقد شده با مشتریان خود، مبادرت به پیش فروش خودرو مینمایند، سود متعلق و تخفیفهای اعطایی بابت مبالغ پیش دریافت، جزء هزینههای قابل قبول سال مالیاتی مربوط محسوب میگردد، از این رو، تأکید میگردد، مبلغی که در فاکتور فروش به عنوان قیمت خودرو توسط شرکتهای تولیدکننده خودرو درج میگردد، قبل از کسر سود و تخفیفهای اعطایی مذکور خواهد بود و این مبلغ به عنوان بهای فروش خودرو، مأخذ محاسبه 10% مالیات غیرمستقیم قرار خواهد گرفت.
طهماسب مظاهری - وزیر امور اقتصادی و دارایی
1481
منسوخ
4617-5/30
28 بهمن 1380
بخشنامه
صلح اموال غیرمنقول
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجانشرقی
بازگشت به نامه شماره 28678-105 مورخ 15/08/1380 عنوان شورای عالی مالیاتی که به لحاظ ارتباط موضوع به این دفتر ارسال گردیده و قطع نظر از اینکه سؤال مطروحه صورت کلی دارد و اظهارنظر در مسائل مالیاتی مستلزم آگاهی کامل از چگونگی جریان امر و بررسی اسناد و مدارک مربوطه در هر مورد خاص میباشد، اشعار میدارد:
1- صلح اموال غیرمنقول در صورتی مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی موضوع فصل ششم از باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی آن خواهد بود که صلح بلاعوض باشد (در سند تنظیمی مبلغی به عنوان بها مورد معامله قید نشود) بنابراین تنظیم سند صلح بلاعوض با حفظ منافع ملک به صورت عمری برای انتقال دهنده، مشمول مقررّات ماده 122 قانون مذکور بوده و انتقال گیرنده در تاریخ تعلق منافع مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی خواهد بود.
2- چنانچه صلح به صورت معوض باشد (در سند تنظیمی مبلغی به عنوان بها مورد معامله قید گردد) به لحاظ معوض بودن به تاریخ تنظیم سند مشمول مالیات نقل و انتقال قطعی املاک وفق مقررّات ماده 63 قانون یاد شده خواهد بود.
سیدعلیرضا سجادی- مدیرکل فنی مالیاتی
شماره 28678-105 مورخ 15/08/1380
سلام علیکم
احتراماً، در ارتباط با نقل و انتقال رسمی املاک به شرط عمری نظرات متفاوتی معمول بوده و موجبات تشتت آراء فراهم گردیده است با بررسی قانون مالیاتهای مستقیم حکم صریحی برای انتقال املاک به شرط عمری وجود نداشته و استنباط از متون مواد 63 و 121 (اگر به شرط عمری همان حق رجوع فرض شود) این است که باید مالیات نقل و انتقال ملک وصول گردد چنانچه به نظر آن شورا مسئله غیر از این استنباط باشد دستور فرمایید بررسی و صراحتاً اظهارنظر گردد تا طبق قانون اقدام و حقی از مردم و دولت ضایع نگردد تسریع در اعلام نظر مورد استدعا است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجانشرقی
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد