توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
1521
منسوخ
232/ت 26121هـ
31 فروردين 1381
تصویبنامه
بدهی مالیاتی شرکتهای تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران
1520
منسوخ
503/33
28 فروردين 1381
بخشنامه
جدول تغییرمبانی کلیه خودروهای وارداتی
1519
3246
28 فروردين 1381
بخشنامه
نحوه استفاده از دفاتر درآمد و هزینه صاحبان مشاغل موضوع بند (ب) ماده 85 قانون
85
احتراماً، باتوجه به استعلام مکرر ادارات کل امور اقتصادی و دارایی درخصوص نحوه استفاده از دفاتر درآمد و هزینه صاحبان مشاغل موضوع بند (ب) ماده 95 اصلاحیه اخیر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مقرر میدارد به منظور ایجاد رویۀ واحد متن ذیل در صفحه اول دفاتری که توسط مؤدی مالیاتی و مطابق نمونه ارسالی تهیه و ارائه خواهد شد درج و مهر و امضاءگردد:
این دفتر که مشتمل بر صفحه ازشماره تا میباشد. تحت شماره تاریخ به نام (خانم/آقا) مؤدی مالیاتی ثبت گردید.
مهر و امضاء
ضمناً متذکر میگردد پس از مهر و امضاء صفحه اول دفاتر درآمد و هزینه به شرح مندرجات فوق، دفاتر مذکور نیازی به پلمپ نداشته و تأخیر ثبت فعالیتهای شغلی از ابتدای سال جاری لغایت پایان خردادماه موجب بیاعتباری دفاتر عملکرد سال 1381 آنان نخواهد بود.
عیسی شهسوارخجسته- از طرف رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
1518
منسوخ
2891/ت 28471 هـ
26 فروردين 1381
تصویبنامه
تصویبنامه هیأت وزیران درخصوص حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت
1517
6359/5/30
25 فروردين 1381
بخشنامه
فوقالعادههای پرداختی به رؤسا و معاونان و سرپرستان شبانهروزی و… در زمره مزایای غیر مستمر محسوب میگردد.
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجانشرقی
بازگشت به نامه شماره 38606/105 مورخ 10/11/80 و ضمایم مربوطه به آگاهی میرساند:
فوقالعادههای معاف از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق صرفاً منحصر به عناوینی است که در بند 6 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی آن درج گردیده و شامل سایر فوقالعادهها از جمله فوقالعاده نوبت دوم مدیران مدارس نمیباشد بنابراین فوقالعادههای پرداختی به رؤسا و معاونان، سرپرستان و کمک سرپرستان شبانهروزی و سرپرستان بخش و مدیران دروس واحدهای آموزشی با توجه به دوره تحصیلی و درجهبندی مدارس بابت نوبت دوم کاری با توجه به مفاد نامه شماره 69/710 مورخ 15/12/1379 معاون اداری مالی وزارت آموزش و پرورش در زمره مزایای غیر مستمر محسوب و مطابق مقررّات بند 13 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی، تا تاریخ 27/11/1380 مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد و از تاریخ تصویب و اجرای اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 در بخش حقوق، وجوه پرداختی تحت عنوان حق جذب و فوقالعاده نوبت دوم کاری مشمول پرداخت مالیات طبق مقررّات ماده 85 اصلاحی اخیرالذکر خواهد بود.
سیدعلیرضا سجادی- مدیرکل فنی مالیاتی - از طرف قایم مقامی
1516
30/5/7023
25 فروردين 1381
بخشنامه
اضافه شدن عبارتی به آییننامه اجرایی بند (الف) ماده 107 قانون
107
تصویر تصویبنامه شماره 43257/ت 25486هـ مورخ 15/12/1380 هیأت محترم وزیران درخصوص اضافه شدن عبارت سازمان مدیریت و منافع آب ایران به فهرست شرکتها و سازمانهای موضوع جزء (الف) بند (یک) آییننامه اجرایی بند (الف) ماده 107 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 (موضوع تصویبنامه شماره 86330/ت 82 هـ مورخ 21/3/1370) جهت اطلاع و اقدام لازم به پیوست ارسال میگردد.
سیدعلیرضا سجادی- مدیرکل فنی مالیاتی
شماره: 43257/ت 25486ه تاریخ: 15/12/1380
وزارت امور اقتصادی و دارایی وزارت نیرو
هیأت وزیران در جلسه مورخ 28/11/1380 بنا به پیشنهاد شماره 45454/4117-5/30 مورخ 7/8/1380 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصدو سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
در جزء (الف) بند (1) تصویبنامه شماره 86330/ت 82ه مورخ 21/3/1370 موضوع آییننامه اجرایی بند (الف) ماده (107) قانون مالیاتهای مستقیم - مصوب 1366 مجلس شورای اسلامی و بعد از عبارت شرکت سهامی ساختمان و سد و تأسیسات آبیاری (سابیر) عبارت از سازمان مدیریت ومنابع آب ایران اضافه شود.
محمدرضا عارف- معاون اول رییسجمهور
1515
منسوخ
31/1760
25 فروردين 1381
بخشنامه
خودداری از دریافت هزینه صدور کارت اقتصادی
169
1514
30/5/5895
24 فروردين 1381
بخشنامه
ملاک تشخیص کارخانه یا کارگاه بودن واحد تولیدی پروانه بهرهبرداری است.
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان
بازگشت به نامه شماره 58059 /103 مورخ 25/10/1380 به اطلاع میرساند:
همانطوری که قبلاً طی نامه شماره 2355-5/30 مورخ 1/5/1380 اعلام گردیده است ملاک تشخیص کارخانه یا کارگاه بودن واحد تولیدی پروانه بهرهبرداری صادره از مراجع ذیربط بوده و وجه تمایز مشخص دیگری از طرف سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت صنایع و معادن واصل نگردیده.
مدیرکل فنی مالیاتی ازطرف قائممقامی
1513
30/5/7117/2157
24 فروردين 1381
بخشنامه
معافیت مالیات حقوق جانبازان و آزادگان و کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته
91، 92
نظر به اینکه حسب مقررّات بند 14 ماده 91 اصلاحی قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی که طبق ماده واحده «قانون تغییر نرخ و میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق» از تاریخ تصویب اصلاحیه مزبور (27/11/1380) قابل اجراست. «جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان» از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق معاف شدهاند و همچنین به موجب ماده 92 اصلاحی قانون مذکور «پنجاه درصد (50%) مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بخشوده شده است.» بنابراین توجه خواهند داشت که از تاریخ 27/11/1380 کلیه جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی صرفنظر از درصد جانبازی آنان و کلیه آزادگان از پرداخت صددرصد مالیات بر درآمد حقوق معاف و کارفرمایان و پرداختکنندگان حقوق صرفاً با اخذ گواهی مربوطه از مراجع ذیصلاح (بنیاد جانبازان و مستضعفان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان) مکلف به اجرای قانون مذکور خواهند بود. و پنجاه درصد (50%) بخشودگی مالیات حقوق کلیه کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته (طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور) نیز اعم از آنکه پرداختکننده بخش دولتی یا غیردولتی باشد از تاریخ تصویب (27/11/1380) قانون اصلاحی یاد شده قابل اجرا میباشد.
عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
1512
106/5/30
24 فروردين 1381
بخشنامه
کمک هزینه عایلهمندی و اولاد قانون تأمین اجتماعی پرداختی به مشمولین قانون کار مشمول پرداخت مالیات حقوق میباشد.
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجانشرقی
بازگشت به نامه شماره 392-105 مورخ 11/01/1381 اشعار میدارد:
به موجب رأی شماره 3044/4/30 مورخ 24/04/1371 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی که کماکان به قوت خود باقی است، کمک هزینه عائلهمندی و اولاد مقرر در ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به عنوان درآمد مشمول مالیات حقوق نمیباشد. لیکن وجوهی که تحت عنوان کمک هزینه عائلهمندی و حق اولاد به موجب مواد 86 و 87 قانون تأمین اجتماعی به مشمولین قانون کار پرداخت میشود به استناد رأی شماره 1795/4/30 مورخ 06/02/1372 هیأت عمومی مذکور از معافیت مالیاتی برخوردار نبوده و مشمول پرداخت مالیات حقوق خواهد بود.
سیدعلیرضا سجادی- مدیرکل فنی مالیاتی - از طرف قائممقامی
1511
30/5/113/2067
22 فروردين 1381
بخشنامه
محاسبه مالیات حقوق عملکرد سال 1381
89، 90، 91، 92، 157 82، 84، 85، 86، 88
در اجرای مقررّات مربوط به قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی، با توجه به اصلاحیه قانون مربوط به فصل مالیات بر درآمد حقوق و به منظور محاسبه صحیح مالیات حقوق از اول سال 1381 نکات زیر متذکر میگردد:
الف- اصلاحیه قانون مربوط به فصل مالیات بر درآمد حقوق به شرح ذیل میباشد:
1- در ماده 84 قانون مالیاتهای مستقیم میزان شصت برابر حداقل حقوق مبنا به یکصد و پنجاه برابر اصلاح شده و تبصرههای 1 و 2 آن مربوط به 25 درصد بخشودگی و مقررّات مالیات اضافه کاری حذف شده است.
2- ماده 85 به شرح ذیل اصلاح شده است:
نرخ مالیات بر درآمد حقوق در مورد کارکنان مشمول نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13/06/1370 پس از کسر معافیتهای مقرر در این قانون به نرخ مقطوع ده درصد (10%) و در مورد سایر حقوق بگیران نیز پس از کسر معافیتهای مقرر در این قانون تا مبلغ چهل و دو میلیون (42.000.000) ریال به نرخ ده درصد (10%) و نسبت به مازاد آن به نرخهای مقرر در ماده 131 این قانون خواهد بود.
3- نرخهای ماده 131 اصلاحی به شرح ذیل میباشد:
تا میزان سی میلیون (30.000.000) ریال درآمدمشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (15%)
تا میزان یکصد میلیون (100.000.000) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد سی میلیون ریال به نرخ بیست درصد (20%)
تا میزان دویست و پنجاه میلیون (250.000.000) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یکصد میلیون ریال به نرخ بیست و پنج (25%)
تا میزان یک میلیارد (1.000.000.000) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیون ریال به نرخ سی درصد (30%)
نسبت به مازاد یک میلیارد (1.000.000.000) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ سی و پنج درصد (35%)
4- ماده 86 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق شده است:
ماده 86- پرداختکنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفاند مالیات متعلق را طبق مقررّات ماده 85 این قانون محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافتکنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماههای بعد فقط تغییرات را صورت دهند.
تبصره- پرداختهایی که از طرف غیر از پرداختکنندگان مقرری مزد و حقوق اصلی به عمل میآید پرداختکنندگان این قبیل وجوه مکلفاند هنگام هر پرداخت مالیات متعلق را بدون رعایت معافیت موضوع ماده 84 این قانون به نرخهای مقرر در ماده 85 این قانون محاسبه و کسر و ظرف سی روز با صورتی حاوی نام و نشانی دریافتکنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت کنند.
5- در ماده 89 بعد از عبارت «مفاصا حساب مالیاتی» عبارت «یا تعهد کتبی کارفرمای اشخاص حقوقی ایرانی طرف قرارداد با کارفرمای اتباع خارجی یا اشخاص حقوقی ثالث ایرانی» اضافه شده است.
6- ماده 90 به شرح زیر اصلاح شده است:
در مواردی که پرداختکنندگان حقوق، مالیات متعلق را در موعد مقرر نپردازند یا کمتر از میزان واقعی پرداخت نمایند، اداره امور مالیاتی محل اشتغال حقوقبگیر، یا در مورد مشمولان تبصره ماده 82 این قانون، اداره امور مالیاتی محل پرداختکننده حقوق مکلف است مالیات متعلق را به انضمام جرایم موضوع این قانون محاسبه و از پرداختکنندگان حقوق که در حکم مؤدی میباشند به موجب برگ تشخیص با رعایت مهلت مقرر در ماده 157 این قانون مطالبه کند. حکم این ماده نسبت به مشمولان ماده 88 این قانون نیز جاری خواهد بود.
7- بندهای ماده 91 در مواردی به شرح زیر اصلاح شده است:
الف- به انتهای بند 5 عبارت «حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده که در موقع بازنشستگی یا از کار افتادگی به حقوقبگیر پرداخت میشود» اضافه شده است.
ب- در بند 6 به استثنای هزینه سفر و فوقالعاده مسافرت مربوط به شغل که از پرداخت مالیات معاف میباشند، معافیت سایر فوقالعادههای: بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی، محل خدمت، اشتغال خارج از مرکز، مرزی، شرایط محیط کار،نوبت کاری، کشیک، جذب و همچنین مزایای ارزی و اشتغال مأمورین در خارج از کشور حذف و مبالغ پرداختی از این بابت همانند سایر درآمدهای حقوق مشمول مالیات میباشند.
ج- معافیت فوقالعاده کسری صندوق در بند 7 حذف شده است.
د- معافیت مزایای غیرنقدی و یا وجوهی که تحت عنوان ایاب و ذهاب یا تغذیه به کارگران پرداخت میشود (موضوع بند 8 ماده 91) حذف شده است.
هبند 10 به شرح زیر اصلاح شده است:
«عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعاً معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 این قانون از پرداخت مالیات معاف شده است.» که با این ترتیب میزان معافیت مالیاتی عیدی سالانه یا پاداش آخر سال 1381 یک میلیون و چهارصد و پنجاه هزار ریال خواهد بود.
و- معافیت مزایای غیرنقدی و یا وجوهی که بابت مزایای غیرنقدی به مأموران کشوری پرداخت میشود (موضوع بند 11 ماده 91) حذف شده است.
ز- بند 13 به شرح زیر اصلاح شده است:
مزایای غیرنقدی پرداختی به بکارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافیت موضوع ماده 84 این قانون از پرداخت مالیات معاف شده است.
که این معافیت مزایای غیرنقدی برای سال 1381 مبلغ 2.900.000 ریال خواهد بود.
ح- به بند 14 معافیت مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان اضافه شده است بنابراین توجه خواهند داشت که از تاریخ 27/11/1380 کلیه جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق معاف خواهند بود.
ط- بندهای 15 و 16 موضوع نرخ مالیاتی اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و معافیت (50%) مالیات حقوق کادر عملیاتی و تخصصی شرکت هواپیمایی و ... حذف شده است.
8- ماده 92 به شرح زیر اصلاح شده است:
الف- پنجاه درصد (50%) مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بخشوده است. بنابراین توجه خواهند داشت از تاریخ 27/11/1380 پنجاه درصد مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته (طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور) اعم از آنکه پرداختکننده بخش دولتی یا غیردولتی باشد بخشوده شده است.
ب- چون به موجب تصویبنامه شماره 59675/ ت 26006 هـ مورخ 28/12/1380 هیأت وزیران ضریب جدول حقوق موضوع ماده 33 قانون استخدام کشوری از تاریخ 01/01/1381 دویست و نود 290 ریال تعیین گردیده بنابراین طبق مقررّات ماده 84 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 میزان معافیت مالیات حقوق کلیه حقوق بگیران در سال 1381 به شرح زیر خواهد بود.
معافیت سالانه درآمد حقوق 17.400.000 = 290 × 150 × 400
معافیت ماهانه درآمد حقوق 1.450.000 = 12 ÷ 17.400.000
ج- اینک جهت روشن شدن بیشتر موضوع و به عنوان مثال مالیات حقوق در فرضهای مختلف به شرح زیر محاسبه میگردد:
1- مثال اول: در مورد حقوقبگیری که مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت باشد.
حقوق و فوقالعاده شغل مستمر ماهانه 900.000 ریال، فوقالعاده جذب مستمر 300.000 ریال،فوقالعاده شرایط محیط کار مستمر 150.000 ریال، فوقالعاده نوبت کاری مستمر 50.000 ریال و اضافه کار ساعتی در فروردینماه 300.000 ریال
درآمد حقوق مستمر ماهانه 1.400.000 = 50.000 + 150.000 + 300.000 + 900.000
درآمد حقوق سالانه با فرض ثابت بودن حقوق ماهانه 16.800.000 = 12 × 1.400.000
چون میزان درآمد حقوق مستمر سالانه از معافیت سالانه حقوقبگیر کمتر است بنابراین حقوقبگیر مذکور مشمول مالیات نمیشود.
درآمد مستمر سالانه و اضافه کار فروردینماه 17.100.000 = 300.000 + 16.800.000
چون مجموع درآمد حقوق مستمر سال و اضافه کار فروردینماه نیز بحد نصاب معافیت موضوع ماده 84 اصلاحی نمیرسد بنابراین اضافه کار حقوقبگیر مذکور در فروردینماه نیز مشمول مالیات نخواهد بود. حال اگر حقوقبگیر فوقالذکر در اردیبهشتماه 400.000 ریال اضافه کار ساعتی و یا پاداش دریافت نماید، و حقوق مستمر ماهانه او تغییر ننماید 300.000 ریال از مبلغ 400.000 ریال دریافتی اردیبهشت از پرداخت مالیات معاف بوده و فقط 100.000 ریال مازاد آن به نرخ ده درصد مشمول مالیات خواهد بود. درضمن دریافتیهای غیر مستمر ماههای بعد حقوقبگیر مزبور کلاً به نرخ ده درصد مشمول مالیات خواهد بود.
لازم به توضیح است که محاسبه مذکور در مواردی که حقوقبگیر مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت نباشد نیز تا میزان 42.000.000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه (درآمد حقوق سالانه پس از کسر معافیت سالانه) به نرخ ده درصد و مازاد 42.000.000 ریال به نرخهای ماده 131 اصلاحی حسب مورد میتواند مورد عمل قرار گیرد.
2- مثال دوم در مورد حقوقبگیری که مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت است:
حقوق و فوقالعاده شغل مستمر ماهانه 2.500.000 ریال، فوقالعاده جذب مستمر 700.000 ریال حق مدیریت مستمر 500.000 ریال اضافه کار ساعتی غیر مستمر 800.000 ریال.
درآمد حقوق و فوقالعادههای مستمر ماهانه 3.700.000 = 500.000 + 700.000 + 2.500.000
درآمد حقوق و فوقالعادههای مستمر سالانه 44.400.000 = 12 × 3.700.000
درآمد مشمول مالیات سالانه 27.000.000 = 17.400.000 – 44.400.000
مالیات سالانه 2.700.000 = 10% × 27.000.000
مالیات مستمر ماهانه 225.000 = 12 ÷ 2.700.000
مالیات اضافه کار 80.000 = 10% × 800.000
جمع مالیات حقوق و اضافه کار ماه 305.000 = 80.000 + 255.000
3 ـ مثال سوم حقوقبگیری که مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت نباشد.
مبلغ حقوق و فوقالعاده شغل مستمر ماهانه 5.500.000 ریال، فوقالعاده جذب مستمر 1.000.000 ریال، حق مدیریت مستمر 500.000 ریال، فوقالعاده شرایط محیط کار مستمر 300.000 ریال، ایاب ذهاب 200.000 ریال اضافه کار ساعتی غیر مستمر 400.000 ریال
حقوق و فوقالعادههای مستمر ماهانه
7.500.000 = 200.000 + 300.000 + 500.000 + 1.000.000 + 5.500.000
درآمد حقوق مستمر سالانه 90.000.000 = 12 × 7.500.000
درآمد مشمول مالیات سالانه 72.600.000 = 17.400.000 – 90.000.000
مازاد مشمول نرخهای مقرر در ماده 131 اصلاحی 30.600.000 = 42.000.000 – 72.600.000
4.200.000 = 10% × 42.000.000
6.120.000 = 20% × 30.600.000
مالیات سالانه 10.320.000 = 6.120.000 + 4.200.000
مالیات ماهانه 860.000 = 12 ÷ 10.320.000
مالیات اضافه کار ماهانه 80.000 = 20% × 400.000
مالیات حقوق و اضافه کار ماهانه 940.000 = 80.000 + 860.000
ضمناً درخصوص اجرای مفاد تبصره ماده 86 اصلاحی همانطور که قبلاً نیز به موجب بند (3) دستورالعمل شماره 8250/1769/4/30 مورخ 24/02/1368 و بخشنامه شماره 24304/1064/5/30 مورخ 19/05/1372 توجه داده شده، مقررّات تبصره مذکور ناظر به مواردی است که دریافتکننده این قبیل وجوه با حفظ رابطه استخدامی با سازمان یا واحد سازمانی متبوع خود موقتاً به طور تمام وقت یا پاره وقت با حکم رسمی مأمور خدمت در سازمان یا واحد سازمانی دیگر میشود و معمولاً این مأموریتها با علم و اطلاع و حسب مورد با موافقت دو سازمان یا دو واحد سازمانی مربوطه تحقق مییابد که در این صورت اگر نامبرده مازاد بر مقرری، مزد و حقوق اصلی دریافتی از مؤسسه متبوع، مبلغی نیز بابت اشتغال در محل مأموریت دریافت نماید، این دریافتی مشمول مالیات طبق مقررّات تبصره ماده 86 اصلاحی خواهد بود. اگر با این مأموریت یا انتقال موقت تمامی حقوق (و حسب مورد فوقالعادههای مقرر) از طرف کار فرمای محل مأموریت صورت پذیرفت مقررّات تبصره ماده 86 جاری نبوده و مالیات درآمد حقوق نامبرده برابر مفاد ماده 85 اصلاحی محاسبه و کسر خواهد شد. سایر پرداختکنندگان حقوق هم که اصولاً فارغ از مسائل و شرایط فوقالذکر اقدام به استخدام کارکنان خود نمودهاند همچنان بایستی برابر حکم ماده 85 اصلاحی عمل نمایند.
ضمناً جدول محاسبه مالیات بر درآمد حقوق کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و سایر حقوق بگیران نیز تهیه و پیوست میباشد تا پرداختکنندگان حقوق حسب مورد از آن استفاده لازم را نمایند.
عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
جدول مالیات حقوق اشخاصی که مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت نیستند در سال 1381 براساس قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 و تغییر ضریب حقوق به 290 ریال
نرخ مقرر |
مالیات حقوق ماهانه (به ریال) |
مالیات حقوق سالانه (به ریال) |
درآمد مشمول مالیات سالانه (به ریال) |
حقوق سالانه |
حقوق ماهانه |
---|---|---|---|---|---|
ـــ |
معاف |
معاف |
ـــ |
17400000 |
1450000 |
10 |
5000 |
60000 |
600000 |
18000000 |
1500000 |
« |
55000 |
660000 |
6600000 |
24000000 |
2000000 |
« |
105000 |
1260000 |
12600000 |
30000000 |
2500000 |
« |
155000 |
1860000 |
18600000 |
36000000 |
3000000 |
« |
205000 |
2460000 |
24600000 |
42000000 |
3500000 |
« |
255000 |
3060000 |
30600000 |
48000000 |
4000000 |
« |
305000 |
3660000 |
36600000 |
54000000 |
4500000 |
« |
350000 |
4200000 |
42000000 |
59400000 |
4950000 |
10 و 20 |
360000 |
4320000 |
42600000 |
60000000 |
5000000 |
«« |
460000 |
5520000 |
48600000 |
66000000 |
5500000 |
«« |
560000 |
6720000 |
54600000 |
72000000 |
6000000 |
«« |
660000 |
7920000 |
60600000 |
78000000 |
6500000 |
«« |
760000 |
9120000 |
66600000 |
84000000 |
7000000 |
«« |
860000 |
10320000 |
72600000 |
90000000 |
7500000 |
«« |
960000 |
11520000 |
78600000 |
96000000 |
8000000 |
«« |
1060000 |
12720000 |
84600000 |
102000000 |
8500000 |
«« |
1160000 |
13920000 |
90600000 |
108000000 |
9000000 |
«« |
1260000 |
15120000 |
96600000 |
114000000 |
9500000 |
10 و 20 و 25 |
1370833 |
16450000 |
102600000 |
120000000 |
10000000 |
جدول مالیات حقوق کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال 1381 براساس قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 و تغییر ضریب حقوق به 290 ریال
نرخ مقرر به درصد |
مالیات متعلق ماهانه (به ریال) |
حقوق ماهانه (به ریال) |
---|---|---|
- |
معاف |
1450000 |
10 |
5000 |
1500000 |
10 |
55000 |
2000000 |
10 |
105000 |
2500000 |
10 |
155000 |
3000000 |
10 |
205000 |
3500000 |
10 |
255000 |
4000000 |
10 |
305000 |
4500000 |
10 |
355000 |
5000000 |
10 |
405000 |
5500000 |
10 |
455000 |
6000000 |
1510
30/4/251
21 فروردين 1381
شعبه شورای عالی مالیاتی
معافیت موضوع تبصره 6 ماده 132 قانون
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 25/12/77/9412- 7/4/78
مربوط به مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
سال عملکرد یا تعلق مالیات: متمم عملکرد منتهی به 31/6/73- متمم عملکرد نیمه دوم سال 1373
اداره کل مالیات بر شرکتها
خلاصه واخواهی: معلوم نیست هیأت مزبور به چه دلیل مؤسسه را از شمول معافیت موضوع تبصره 6 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم خارج نموده است. درحالیکه این مؤسسه با مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتشار کتاب و یا مجله اشتغال دارد. ضمناً این مؤسسه وضعیت خود را به عنوان یک مرکز فرهنگی غیرانتفاعی، با ضوابط مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تطبیق داده و دبیر هیأت رسیدگی به امور فرهنگی وزارت مزبور طی دو نامه جداگانه موضوع را به اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری اعلام نموده است. مضاف بر آنچه ذکر شد این مؤسسه وابسته به جهاد دانشگاهی و یک مؤسسه غیرانتفاعی بوده و خود را مشمول معافیت مصوبه هیأت محترم وزیران که جهاد دانشگاهی را مشمول بند 2 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم نموده است، میداند.
درخواست رسیدگی دارد.
شعبه پنجم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه رسیده و پس از بررسی محتویات پرونده امر به شرح آتی اعلام رأی مینماید:
هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر در رأی مورد واخواهی با این عبارت که ... و فعالیت مورد استناد و محاسبه درآمد مشمول مالیات عملکردهای فوقالذکر را با توجه به اسناد و مدارک مأخوذه در اجرای ماده 181 وسیله حوزه مالیاتی را شامل نمیگردد، ادعای مؤدی را که طی لایحه تسلیمی وارده به شماره 6273/39- 7/4/78، با استناد به مفاد بخشنامه شماره 22052/4562-4/30 مورخ 7/5/77 درخواست استفاده از معافیت موضوع تبصره 6 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی را نسبت به فعالیت انتشاراتی خود داشته، غیرقابل قبول اعلام نموده، اینک از آنجا که هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی طی رأی شماره 4462/4/30 مورخ 27/3/70 برای استفاده از معافیت در دورۀ معافیت، صرف تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان را کافی دانسته و عدم ارائه دفاتر و اسناد و مدارک از طرف مؤدیان ذیربط را موجب عدم استفاده از معافیت ندانسته است و به این ترتیب ترازنامه و حساب سود و زیان تسلیمی مؤدی در دوران معافیت نیازی به رسیدگی ندارد (برای درآمدهای معاف از پرداخت مالیات) و در نتیجه لغو معافیت به لحاظ کتمان درآمد موافق با حکم قانون نخواهد بود. با در نظر گرفتن مراتب فوق و همچنین از آنجا که هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر در رأی صادره صراحتاً وفق مقررّات قانون علت خاص برای عدم استفاده مؤدی ازمعافیت مالیاتی موضوع تبصره 6 ماده 132 قانون مذکور ذکر نکرده است درحالیکه حق این بود نفیاً یا اثباتاً نسبت به این قسمت از اعتراض مؤدی رسیدگی و برابر مقررّات قانونی اظهارنظر صریح به عمل میآورد، رأی مورد واخواهی به دلیل عدم کفایت رسیدگی قابل تنفیذ نبوده، نقص آن اعلام و پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون پیش گفته احاله میگردد.
محمدعلی سعیدزاده-- غلامحسین مختاری- محمدعلی تراب زاده
1509
1148/7118-5/30
18 فروردين 1381
بخشنامه
شمول مالیات بر فعالیتهای اقتصادی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی
جناب آقای دکتر عارف معاون اول محترم رییسجمهور
احتراماً همانطور که استحضار دارید، حسب مقررّات ماده یک قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی مقررّات ماده 2 قانون مذکور اصلاح و به موجب آن وزارتخانهها و مؤسسات دولتی، دستگاههایی که بودجه آنها وسیله دولت تأمین میشود و شهرداریها،مشمول پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون نمیباشند ولکن طبق مقررّات تبصره 2 ماده 2 اصلاحی قانون یاد شده،درآمدهای حاصل از فعالیتهای اقتصادی از قبیل فعالیتهای صنعتی، معدنی، تجاری،خدماتی و سایر فعالیتهای تولیدی برای اشخاص موضوع این ماده، که به نحوی غیر از طریق شرکت نیز تحصیل میشود، در هر مورد به طور جداگانه به نرخ مذکور در ماده 105 این قانون مشمول مالیات خواهد بود. و مسؤولان اداره امور در این گونه موارد نسبت به سهم فعالیت مذکور مکلف به انجام دادن تکالیف مربوط طبق مقررّات قانون یاد شده خواهند بود، در غیر این صورت نسبت به پرداخت مالیات متعلق با مؤدی مسؤولیت تضامنی خواهند داشت.
نظر به اینکه حسب مقررّات ماده 273 الحاقی قانون یاد شده، تاریخ اجرای این قانون از اول سال 1381 خواهد بود، به منظور ابلاغ مفاد حکم قانونی موصوف به کلیه وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و دستگاههایی که بودجه آنها به وسیله دولت تأمین میشود. خواهشمند است در صورت موافقت بخشنامه پیوست را امضاء و امر به صدور فرمایید.
طهماسب مظاهری
شماره: 1050 تاریخ: 01/02/1381
بخشنامه به کلیه وزراتخانهها، سازمانها، مؤسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداریهای سراسر کشور
نظر به اینکه مطابق تبصره 2 ماده 2 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی مقرر شده است:
«درآمدهای حاصل از فعالیتهای اقتصادی از قبیل فعالیتهای صنعتی، معدنی، تجاری، خدماتی و سایر فعالیتهای تولیدی برای اشخاص موضوع این ماده که به نحوی غیر از طریق شرکت نیز تحصیل میشود، در هر مورد به طور جداگانه به نرخ مذکور در ماده 105 این قانون مشمول مالیات خواهد بود. مسؤولان اداره امور در این گونه موارد نسبت به سهم فعالیت مذکور مکلف به انجام دادن تکالیف مربوط طبق مقررّات این قانون خواهند بود. در غیر این صورت نسبت به پرداخت مالیات متعلق به مؤدی مسؤولیت تضامنی خواهند داشت.»
از طرفی با عنایت به اینکه حسب مقررّات ماده 273 الحاقی قانون یاد شده تاریخ اجرای اصلاحیه از اول سال 1381 خواهد بود.
لذا مقتضی است کلیه دستگاههای ذکر شده در ماده 2 قانون مزبور (وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و دستگاههایی که بودجه آنها به وسیله دولت تأمین میشود و شهرداریها) از اول سال 1381 در صورت مبادرت به فعالیتهای یاد شده به تکالیف قانونی خود در این خصوص عمل نمایند.
محمدرضا عارف- معاون اول رییسجمهور
1508
30/4/10448/854
17 فروردين 1381
بخشنامه
مالیات پرداختی سهم سود سهامداران به عنوان پیش پرداخت مالیات
105
نظر به اینکه راجع به 10% مالیات شرکت موضوع بند (د) ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی آن، و احتساب آن به عنوان مالیات پرداختی سهامداران، برای بعضی از مأمورین و واحدهای مالیاتی مورد ابهام و تردید میباشد،لذا یادآور میشود، به لحاظ اصل تفکیک شخصیت حقوقی شرکت از سهامداران و به صراحت حکم بند (د) و تبصره یک ماده 105 قانون فوقالذکر، صرفاً مالیات پرداختی شرکت سرمایهپذیر بابت سهم سود سهامداران با نام موقع احتساب مالیات بر درآمد شرکتهای سرمایهگذار از مالیات متعلق کسر خواهد شد.
عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
1507
هـ/80/41
14 فروردين 1381
دیوان عدالت اداری
ابطال بخشنامه مالیات نقل و انتقال اتومبیل
نقل از روزنامه رسمی شماره 16652 ـ 11/02/1381
شماره دادنامه:تاریخ: 28/11/1380
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی:آقای احمد علی سیروس
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 1788 مورخ 20/01/1376 معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، به موجب تبصره 2 ماده 7 لایحه قانونی اصلاح بعضی از مواد مالیاتهای مستقیم مصوب 1359 و تبصره 5 قانون وصول مالیات از اتومبیلهای غیرسواری و اصلاح بعضی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1363، صدور هر نوع سند (قطعی، شرطی، اجارهای، رهنی، وثیقهای، صلح وکالتی) و غیراینها توسط دفاتر اسناد رسمی منوط به اخذ رسید پرداخت مالیات درخصوص اتومبیل و خودرو میباشد لذا 1- صراحت قانون درخصوص شمول تعلق مالیات نقل و انتقال هنگام صدور سند در دفاتر اسناد رسمی است. 2- چنانچه مرجع دیگری مسؤول وصول مالیات نقل و انتقال خودرو باشد باید در قانون تصریح گردد. معاونت درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی طی بخشنامه شماره 1788 مورخ 20/01/1376 که تحت شماره 4087/101 مورخ 24/02/1376 اداره کل ثبت استان تهران به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ گردیده وکالتنامههایی را که توسط کنسولگریهای ایران در خارج از کشور تنظیم میشوند را مشمول مالیات نقل و انتقال فوق دانسته و دفاتر اسناد رسمی مکلف شدهاند وکالتنامههای مذکور را جهت اخذ مالیات نقل و انتقال به اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم ارسال نمایند. با توجه به اینکه اولاً به موجب اصل 51 قانون اساسی وضع هرگونه مالیات باید به موجب قانون باشد و ثانیاً موکل جهت گواهی امضاء وکالتنامه در کنسولگری به دلار یا به ارز آن کشور هزینه پرداخت نماید که بعضاً از میزان مالیات نقل و انتقال بیشتر است. لذا بخشنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی به دفاتر اسناد رسمی فاقد وجاهت قانونی به نظر میرسد استدعای صدور حکم بر لغو بخشنامه مذکور را دارد.
معاون قضایی دفتر حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 7673/91 مورخ 22/05/1380 مبادرت به ارسال تصویرنامه شماره 3983/4/30 مورخ 17/05/1380 شورای عالی مالیاتی نمودهاند در این نامه آمده است، طبق تبصره 4 ماده یک قانون وصول مالیات از اتومبیلهای غیرسواری و اصلاح بعضی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیههای بعدی آن مصوب 02/10/1363 مجلس شورای اسلامی و تبصره یک ماده 7 لایحه قانونی اصلاح بعضی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 25/04/1359 شورای اسلامی انقلاب جمهوری اسلامی ایران، انتقال دهنده و انتقال گیرنده متضامناً مسؤول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو قبل از انجام معامله میباشند، بنابراین به صرف اینکه سند انتقال خودرو (وکالتنامه) در دفتر اسناد رسمی تنظیم نشده تا دفترخانه طبق تبصره 5 ماده یک قانون مصوب 02/10/1363 و یا تبصره 2 ماده 7 لایحه قانونی فوقالذکر رسید پرداخت مالیات را از انتقال دهنده دریافت نماید نمیتوان انتقال دهنده را معاف از مالیات مذکور دانست و لذا تمهیدات به عمل آمده از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی برای وصول مالیات مورد اشاره از جمله صدور بخشنامه شماره 1788 مورخ 20/01/1376 معاون درآمدهای مالیاتی مغایر قانون نمیباشد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالاسلاموالمسلمین درینجفآبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
حکم مقرر در تبصره 5 ماده یک قانون وصول مالیات از اتومبیلهای غیرسواری و اصلاح بعضی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیه بعدی مصوب 1363 مصرح در ضرورت پرداخت مالیات قانونی در قبال صدور هر نوع سند اعم از قطعی، شرطی، اجارهای، رهنی، وثیقهای، صلح،وکالتی و نظایر آنها توسط دفاتر اسناد رسمی است و تسری و تعمیم آن به وکالتنامههایی که در خارج از کشور تنظیم شده و به تأیید سفارت ایران رسیده و متضمن اعطای اختیار انجام معامله در مورد اتومبیل است، مجوز قانونی ندارد. بنابراین بخشنامه شماره 1788 مورخ 20/01/1376 معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی که مفید وضع قاعده خاص مبنی بر لزوم پرداخت مالیات نقل و انتقال اتومبیل براساس وکالتنامههای تنظیم شده در خارج از کشور میباشد، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررّات دولتی تشخیص داده میشود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال میگردد.
رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ درینجفآبادی
1506
منسوخ
1914 ق
28 اسفند 1380
قانون
قانون بودجه سال 1381 کل کشور
1505
59675/ت 26006هـ
28 اسفند 1380
تصویبنامه
ضریب جدول حقوق (سال 1381) ، مبلغ 290 ریال
84
هیأت وزیران در جلسه مورخ 26/12/1380 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد تبصره 4 ماده 1 و ماده 9قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370- تصویب نمود:
ضریب جدول حقوق ـ موضوع ماده (33) قانون استخدام کشوری ـ از تاریخ 01/01/1381 دویست و نود 290 ریال تعیین میشود.
محمدرضا عارف- معاون اول رییسجمهور
1504
30/4/10601
28 اسفند 1380
شعبه شورای عالی مالیاتی
عدم شمول معافیت موضوع مواد 141 و 138 قانون
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 2-10/4/80
مربوط به مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
سال عملکرد یا تعلق مالیات: 74
اداره امور اقتصادی و دارایی فلاورجان
خلاصه واخواهی: 1- از درآمد شرکت در طی سال 74 مبلغ 24.495.488.661 ریال درآمد حاصل از صادرات کنسانتره سرب و کنسانتره روی بوده که به موجب مصوبه 20/12380/ت/17469ه مورخ 16/11/75 هیأت محترم وزیران صادرات دو محصول فوقالذکر در طول برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از صددرصد معافیت موضوع ماده 141 برخوردار بوده لیکن کارشناسان مجری قرار و هیأت حل اختلاف تجدیدنظر به علت اینکه مصوبه هیأت وزیران در سال 75 صادر شده است شرکت را مشمول 50% معافیت دانستهاند درحالیکه شروع برنامه دوم از 1/1/74 لغایت 28/12/78 میباشد و صادرات شرکت در طول برنامه دوم صورت گرفته است بنابراین نظر کارشناس وجاهت قانونی ندارد. 2- شرکت در سال مورد رسیدگی با رعایت قانون بودجه کل کشور، 50% سود ویژه خود را جهت توسعه و تکمیل موضوع ماده 138 اندوخته کرده و در سال 74 کلیه مراحل قانونی اعم از اخذ مجوز لازم در موعد قانونی و مصوبه مجمع عمومی در ارتباط با ذخیره نمودن مبلغ مذکور را طی کرده که این امر مورد تأیید کارشناس محترم مجری قرار، قرار گرفته بنابراین حوزه مالیاتی میبایست پس از احراز شرایط نسبت به اعطاء معافیت اقدام و سپس رعایت تبصره یک ماده مذکور را بررسی مینمود بنابراین اظهارنظر کارشناسان و هیأت حل اختلاف در این زمینه که میبایست در زمان ایجاد ذخیره مفاد تبصره یک نیز رعایت گردد وجاهت قانونی ندارد لذا تقاضای رسیدگی دارد.
رأی: شعبه ششم شورای عالی مالیاتی پس از مطالعه شکایت واصله و بررسی محتویات پرونده به شرح زیر اقدام به صدور رأی مینماید:
رأی اکثریت
محتویات پرونده مشعر به آن است که هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر در رابطه با اعتراض مؤدی مبنی بر عدم اعمال صد درصد معافیت موضوع ماده 141 و نیز عدم پذیرش ذخیره موضوع ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم با استناد به مفاد بند 2 گزارش مجریان قرار صادره اوراق شماره 324 لغایت 341 مضبوط در پرونده که در تاریخ 16/2/80 پس از خاتمه مدت مذکور در تبصره ماده 138 ثبت دفتر اداره مربوطه گردیده به لحاظ عدم ارائه مدارک و مستندات مورد لزوم که حاکی از بهرهبرداری طرح و توسعه مورد نظر باشد، همچنین عدم ارائه تأییدیه وزارت ذیربط مربوط به هزینههای انجام شده در طرح، ذخیره موضوع ماده 138 قانون نپذیرفته، در رابطه با معافیت موضوع ماده 141 قانون مالیاتهای مستقیم نیز چون به شرح مندرج در تصویبنامه شماره 20/122780 مورخ 16/11/75 صرفاً کالاهای صنعتی صادراتی مشمول صد درصد معافیت موضوع تصویبنامههای شماره 6592/ت 15270 هـ مورخ 6/8/74 و شماره 54914/ ت 552 هـ مورخ 22/12/71 بر مبنای سیستم H.S تغییر یافته است. بنابراین صادرات کالاهای مورد رسیدگی که در عملکرد سال 74 مشمول 50% معافیت بوده است برای سال مزبور کماکان میتوانند از معافیت اخیرالذکر برخوردار گردند فلذا از حیث مفاد شکایت واصله موجبی برای نقض رأی مورد واخواهی که متضمن توجیه و اظهارنظر قانونی نسبت به موارد اختلاف میباشد وارد نبوده رد شکایت اعلام میگردد.
داریوش آلآقاغلامعلیآبائی
نظر اقلیت اولاً، طبق مقررّات بند (الف) ماده 138 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم شرط تعیین شده جهت برخورداری از معافیت مالیاتی مقرر در آن بند تحصیل اجازه توسعه یا تکمیل یا ایجاد واحد صنعتی از وزارت ذیربط میباشد که در این رابطه مجوز شماره 11133-600 مورخ 13/12/74 درخصوص ذخیره مورد نظر شرکت مؤدی در سال 74 توسط وزارت معادن و فلزات صادر و صحت آن مورد تأیید مجریان قرارهای صادره از هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر قرار گرفته است (برگهای 214 و 341 پرونده). ثانیاً، به موجب تصویبنامه شماره 20/123780/ ت 17469ه مورخ 16/11/75 هیأت محترم وزیران، کالاهای صنعتی صادراتی تعرفههای تحت پوشش وزارت معادن و فلزات به شرح فهرست ضمیمه آن در طول برنامه دوم توسعه اقتصادی و ... (1/1/74 لغایت 29/12/78) مشمول 100% معافیت مالیاتی موضوع ماده 141 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم اعلام گردیده است.
نظر به اینکه اجرای مقررّات تبصره 1 ماده 138 مذکور موکول به سپری شدن مهلت تعیین شده در آن تبصره و پس از انجام رسیدگیهای لازم و استعلام از مراجع ذیصلاح و نهایتاً احراز عدم مصرف ذخایر مورد بحث در جهت امور مربوطه به صورت مستند و مستدل بوده و مالیات متعلق به ذخایر مصرف نشده پس از پایان مهلت مقرر به اضافه جرایم مربوطه طبق مقررّات تبصره 2 ماده 138 و پس از انجام محاسبات لازم با رعایت مفاد بخشنامه شماره 3704/1110-4/30 مورخ 3/2/75 قابل مطالبه و وصول میباشد و از طرفی حسب سوابق موجود از جمله نظریه شماره 2612-4/30- مورخ 16/3/78 شورای عالی مالیاتی تاریخ اجرای حکم تصویبنامه مذکور حتی در مورد کالاهای صادراتی اضافه شده به فهرستهای قبلی نیز از اول سال 73 اعلام گردیده است و رأی شماره 2 مورخ 10/4/80 صادره از هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر حاکی از توجه و رعایت ترتیبات قانونی و مقررّات فوقالذکر نمیباشد لذا از حیث شکوائیه واصله به رأی مذکور ایراد وارده بوده و اقلیت به دلیل نقص رسیدگی و نقض مقررّات قانونی یاد شده معتقد به نقض رأی مورد واخواهی و احاله پرونده جهت رسیدگی مجدد به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگر و صدور رأی مقتضی، منطبق با موازین قانونی و مقررّات فوقالاشاره میباشد.
روحالله باباسنگانی
1503
30/4/10578
28 اسفند 1380
شعبه شورای عالی مالیاتی
اجرای معافیت موضوع ماده 132 قانون
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 114- 7/6/80
مربوط به مالیات مشاغل
سال عملکرد یا تعلق مالیات: 77
اداره امور اقتصادی و دارایی شهرستان شبستر
خلاصه واخواهی: احتراماً با عنایت به ماده 251 قانون مالیاتهای مستقیم به دلایل ذیل درخواست نقض رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر و تجدید رسیدگی در آن را مینماید: 1- هیأت مزبور به استناد پروانه بهرهبرداری مبادرت به صدور رأی معافیت مالیاتی از تاریخ 11/9/77 (اخذ پروانه بهرهبرداری) نموده است در صورتی که در نامه شماره 511602 – 23/9/77 اداره کل صنایع توضیح داده شده که پروانه مزبور از پروانه بهره بهره داری قبلی (7/12/44) منفک شده است لذا با تاسی از نامه شماره 26055/100- 4/30- 28/6/77 مقام عالی وزارت و همچنین رأی شماره 11113-4/30- 4/11/77 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی، این ممیزکلی واحد مذکور را مشمول معافیت ماده 132 در سال 77 تلقی نمینماید 2- در صورت تأیید معافیت از سال 77 نیز ایرادات ذیل به رأی مزبور وارد میباشد الف: چون تاریخ بهرهبرداری واقعی از 1/4/77 میباشد لذا تاریخ 11/9/77 برای شروع تعلق معافیت صحیح نمیباشد ب- حدود صلاحیت رسیدگی هیأت مزبور صرفاً عملکرد سال 77 بوده که هیأت برای سنوات 78 لغایت 80 و قسمتی از سال 81 نیز رأی معافیت صادر نموده که خارج از صلاحیت هیأت مزبور به نظر میرسد.
رأی: شعبه دوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه آقای ممیزکل مالیاتی و با مطالعه و بررسی اوراق مضبوط در پرونده مالیاتی مربوطه به شرح آتی انشاء رأی مینماید:
علاوه بر اینکه هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر به دلیل آنکه اعتراض مؤدیان را از حیث شمول معافیت موضوع ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم پذیرفته، بدون رسیدگی به آن قسمت از اعتراضات مؤدیان مبنی بر مطالبه مالیات مضاعف اصدار رأی نموده چون ذیل پروانه بهرهبرداری موضوع نامه شماره 111602- 22/9/77 (برگ 94 پرونده) تصریح گردیده که پروانه مورد بحث منفک از پروانه بهرهبرداری مورخ 7/12/44 میباشد لذا با توجه به اینکه کارخانه جدیدی تأسیس نشده است معافیت مالیاتی موضوع ماده 132 اصلاحی که جهت تأسیس واحد جدید تولیدی در قانون مالیاتهای مستقیم پیشبینی شده است قابل تعمیم به کارخانه مذکور نمیباشد. بنا به مراتب فوق این شعبه رأی مورد واخواهی را نقض مینماید تا هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مزبور با رسیدگی به جمیع جهات، رأی لازم صادر نماید.
صدیقه کاتوزیان- علیاکبرنوربخش- رضا سعیدی امجد
1502
30/4/10576
28 اسفند 1380
شعبه شورای عالی مالیاتی
اجرای مفاد ماده 237 قانون
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 155/10- 12/2/80
مربوط به مالیات مشاغل پیمانکاری
سال عملکرد یا تعلق مالیات: 1373
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان
خلاصه واخواهی: اینجانب در سال 1373 هیچگونه فعالیتی نداشته و درآمدی نیز نداشتهام و مبلغی که در سال 1373 توسط سازمان میادین به عنوان 5% مالیات مکسوره به اداره دارایی پرداخت گردیده مربوط به درآمد دریافتی در سالهای 71 و 72 بوده که سازمان طرف قرارداد دیرتر از موعد قانونی در سال 1373 پرداخت نموده است بنابراین با توجه به اینکه مالیات متعلق به سالهای 71 و 72 طی برگهای تشخیص صادره مطالبه شده و پرداخت گردیده مطالبه مجدد مالیات درآمدهای مذکور تشخیص مضاعف میباشد. در هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر به اظهارات اینجانب رسیدگی نگردیده است لذا تقاضای رسیدگی و معافیت از پرداخت مالیات مورد مطالبه را دارد.
رأی: شعبه دوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و با مطالعه و بررسی اوراق مضبوط در پرونده مالیاتی مربوطه به شرح آتی انشاء رأی مینماید:
به حکایت پرونده امر، حوزه مالیاتی بر مبنای قبض پرداخت مالیات شماره 616677- 10/11/73 به مبلغ 14.707.925 ریال و دو فقره قبض پرداخت مالیات دیگر (برگهای ردیف 7 و 8 و 9 پرونده مالیاتی) مجموعاً به مبلغ 15.318.350 ریال و مقداری فعالیت غیردولتی نامشخص برخلاف ماده 237 قانون مالیاتهای مستقیم دریافتی مؤدی را در سال 1373 به مبلغ 480.000.000 ریال تعیین نمود و با اینکه اقدام حوزه مالیاتی مورد اعتراض مؤدی قرار گرفته و مؤدی اعلام نموده که در سال 1373 فعالیت و دریافتی نداشته است و طبق نامههای شماره 2540-23/7/79 و 1131-3-17/4/80 سازمان میادین و مشاغل (برگهای ردیف 6 و 34 و 35 پرونده مالیاتی) نیز به مبلغ 14.707.925 ریال مالیات پرداخت شده در سال 1373 بابت 5% مالیات مکسوره از مبلغ 294.158.500 ریال ناخالص دریافتی مؤدی در سالهای 71 و 72 میباشند معالوصف کارشناس مجری قرار صادره از طرف هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر دریافتیهای مذکور را در دریافتی سال 1373 قلمداد و با توجیهات غیرموجه درآمد مشمول مالیات مورد رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی را تأیید و هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر نیر مغایر مفاد ماده 248 قانون مالیاتهای مستقیم در مبنای گزارش مجری قرار مبادرت به صدور رأی نموده است. بنا به مراتب فوق شکایت مؤدی وارد بوده و این شعبه رأی مورد واخواهی را به دلیل نقض مقررّات قانون و نقص رسیدگی نقض و پرونده امر را به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع 257 قانون مالیاتهای مستقیم احاله مینماید تا با توجه به مراتب یاد شده به اعتراض مؤدی رسیدگی و رأی قانونی صادر گردد.
رضا سعیدی امجد- علیاکبرنوربخش- صدیقه کاتوزیان
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد