توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
1161
منسوخ
9522 /ت 18739هـ
10 خرداد 1379
تصویبنامه
اصلاح عبارت تصویبنامههای مربوط به 2% مالیات بر مصرف
1160
منسوخ
3887
8 خرداد 1379
قانون
قانون اصلاح ماده 20 قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر
1159
منسوخ
4 خرداد 1379
صورتجلسه
صورتجلسه توافق با سازمان نظام پزشکی درخصوص نحوه تعیین مالیات عملکرد سال 1378
158
1158
منسوخ
3859/ق
2 خرداد 1379
قانون
قانون موافقتنامه با دولت جمهوری لبنان به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات بر درآمد و سرمایه
168
1157
منسوخ
3858/ق
2 خرداد 1379
قانون
قانون موافقتنامه حمل و نقل هوایی با دولت پادشاهی اردن هاشمی
168
1156
منسوخ
3857/ق
2 خرداد 1379
قانون
قانون موافقتنامه حمل و نقل هوایی دو جانبه با دولت بوسنی و هرزه گوین
168
1155
منسوخ
3856/ق
2 خرداد 1379
قانون
قانون موافقتنامه سرویسهای هوایی با دولت جمهوری لبنان درخصوص حمل و نقل هوایی منظم فیمابین و ماورای سرزمینهای خود
168
1154
منسوخ
3855/ق
2 خرداد 1379
قانون
قانون موافقتنامه با دولت بوسنی و هرزگوین به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیاتهای بر درآمد و دارایی
168
1153
منسوخ
3852/ق
2 خرداد 1379
قانون
قانون موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی جادهای کالاو مسافر با دولت جمهوری مقدونیه
168
1152
منسوخ
3839/ق
1 خرداد 1379
قانون
قانون موافقتنامه حمل و نقل هوایی با دولت جمهوری کرواسی
168
1151
منسوخ
3835/ق
1 خرداد 1379
قانون
قانون استفساریه ماده 29 قانون معادن
1150
8138/1749/4/30
27 ارديبهشت 1379
بخشنامه
مطالبه مالیات حق رضایت مالکانه
نظر به اینکه حسب اطلاعات واصله برخی از حوزههای مالیاتی درخصوص مطالبه مالیات بر درآمد موضوع ماده 87 قانون مالیاتهای مستقیم از جمله حق رضایت مالکانه بیتوجهی میکنند، لذا به منظور اجرای صحیح کامل مقررّات مقرر میشود:
حوزههای مالیاتی ذیربط در هر مورد که مالکین اماکن تجاری بابت تغییر مستأجر مبلغی به عنوان حق رضایت مالکانه دریافت مینمایند، با تشکیل پرونده جداگانه، گزارش کاملی درخصوص دریافتی مالک و مبلغ آن تنظیم و پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه (پایان تیرماه سال بعد) با رعایت مفاد مادتین 156 و 157 قانون مذکور (حسب اینکه اظهارنامه در موعد مقرر تسلیم شده و یا نشده باشد) نسبت به مطالبه مالیات متعلق در مهلتهای قانونی اقدام نمایند.
علیاکبر عربمازار- معاون درآمدهای مالیاتی
1149
7596
26 ارديبهشت 1379
بخشنامه
نحوه رسیدگی و مطالبه مالیات تهیه کنندگان برنامههای رادیو و تلویزیون
نظر به اینکه شورای مرکزی اتحادیه تهیهکنندگان و توزیع فیلم ایران درخصوص تشخیص درآمد مشمول مالیات تهیهکنندگان فیلمهای فارسی و تهیهکنندگان برنامه برای تلویزیون و سایر نهادها اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی موارد اشکالی را مطرح نموده است لذا به منظور رفع اشکالات و اتخاذ رویۀ واحد موارد زیر را مقرر میدارد:
1- در صورتی که تهیه کننده اعم از شخص حقیقی یا حقوقی در موعد مقرر نسبت به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر قانونی اقدام و دفاتر و اسناد و مدارک مؤدی مورد قبول حوزه مالیاتی واقع شده باشد، با توجه به طبع کار تهیه فیلم که فراهم نمودن ابزار و وسایل متعددی از جهت نمایش صحنههای مختلف و متعاقباً تخریب، شکستن، آتش زدن بعضی از وسایل و لوازم صحنههای متفاوت فیلم که مستلزم انجام هزینه است لیکن ارائه فاکتور برای آنها میسر نیست، مأموران تشخیص ضمن رعایت دقیق تبصره ماده 149 قانون مالیاتهای مستقیم حتیالامکان با پذیرش هزینههای مذکور، خاصه لوازم مصرفی که انجام آنها بنا به مشهودات (فیلم موجود) مسلم است اقدام نمایند.
ضمناً در مواردی که انجام هزینهها برای تهیه فیلم ضروری بوده و این قبیل هزینهها در فصل هزینههای قابل قبول پیشبینی نشده است مراتب را با رعایت سلسله مراتب جهت اجرای تبصره یک ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 به وزارت متبوع اعلام نمایند.
2- ممیزین کل و مراجع حل اختلاف مالیاتی حسب مورد، اعتراضات مؤدیان موضوع این دستورالعمل را با رعایت واقعیت امر مورد توجه و رسیدگی قرار داده و نسبت به تعیین درآمد مشمول مالیات واقعی و مختومه شدن پرونده اقدام نمایند.
3- اداره کل امور هیأتهای حل اختلاف مالیاتی با رعایت مقررّات نسبت به معرفی نماینده مطلع و بصیر در امور تهیه فیلم جهت شرکت در جلسات هیأتهای مذکور اقدام لازم به عمل آورد.
مفاد این بخشنامه به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی رسیده است.
علیاکبر عربمازار- معاون درآمدهای مالیاتی
1148
30/4/1546
25 ارديبهشت 1379
شورای عالی مالیاتی
در خصوص سودهای اوراق مشارکت پرداختی قبل از قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت در سال 1376 و وضعیت معافیت یا عدم معافیت سودهای مربوطه
93، 105، 145
نامه شماره 7832210/30/2473/78124 مورخ 14/9/1378 شهرداری تهران درخصوص معافیت مالیاتی سود اوراق مشارکت طرح نواب، حسب ارجاع مورخ 15/9/78 معاون محترم درآمدهای مالیاتی و در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی آن در جلسه مورخ 24/2/78 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح گردید، اجمال قضیه مطروحه به قرار زیر است:
1- شهرداری تهران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک عامل براساس مقررّات ماده 145 قانون مالیاتهای مستقیم، سود اوراق مشارکت را از مالیات معاف دانسته و به همین لحاظ در موقع پرداخت سود به دارندگان اوراق مشارکت مالیاتی کسر نشده است.
2- چون به موجب ماده 4 قانون مدنی قوانین عطف به ماسبق نمیشوند، لذا مفاد تبصره ماده 7 و ماده 11 قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت قابل تسری به سودهای پرداختی قبل از تاریخ اجرای قانون یاد شده (5/8/1376) نمیباشد.
3- چون نسبت به سودهای پرداختی از سال 1374 به بعد و در مواقع پرداخت سود هیچ نوع مالیاتی مطالبه نشده و قانون مالیاتهای مستقیم سود اوراق مشارکت را به عنوان سود، مشمول مالیات ندانسته و براساس ماده 145 قانون مزبور که مشعر بر معافیت جوائز اوراق قرضه است علیالقاعده سودهای پرداختی قبل از تاریخ اجرای قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت نمیتواند مشمول مالیات باشد.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با ملاحظه قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب 30/6/1376 مجلس شورای اسلامی و ماده 27 آییننامه اجرایی آن (تصویبنامه شماره 31242/ت 19961هـ مورخ 9/6/1377 هیأت محترم وزیران) و ضوابط مربوط به چگونگی پرداخت مالیات موضوع تبصره ماده 7 قانون مذکور به شماره 19709 مورخ 26/5/1378 و پس از بحث و تبادل نظر درخصوص مورد به شرح آتی مباردت به صدور رأی مینماید:
رأی:
1- نظر به اینکه عنوان وماهیت اوراق مشارکت با اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه مذکور در بند 3 ماده 145 متفاوت است لذا استناد به معافیت مقرر در ماده 145 قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیههای بعدی آن فاقد وجاهت قانونی بوده و اسناد مقرر در ماده یاد شده قابل تسری به سود اوراق مشارکت نمیباشد.
2- مقررّات ماده 7 قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت و تبصره آن به موجب ماده 11 همان قانون به اوراق منتشره قبل از اجرای قانون یاد شده تسری یافته و تبصره ماده 7 پرداخت مالیات سود پرداختی یا تخصیصی به اوراق مشارکت منتشره قبل از تاریخ اجرای قانون موصوف را به نرخ مقرر در ماده 7 تصریحاً بر عهده دستگاه منتشرکننده اوراق مشارکت محول و به موجب ضوابط مربوط به چگونگی پرداخت مالیات موضوع تبصره ماده 7 که براساس ماده 27 آییننامه اجرایی قانون مزبور مصوب هیأت وزیران تهیه و به شماره 19709 مورخ 26/5/78 صادر شده است پرداخت مالیات مقرر در تبصره موصوف از وظایف دستگاه ناشر میباشد.
3- قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت که به موجب آن مالیات به میزان 5 درصد سود پرداختی تصویب و به سودهای پرداختی یا تخصیصی به دارندگان اوراق منتشره قبل از اجرای قانون نیز تسری یافته است فیالواقع سبب ممانعت از اعمال نرخ مالیات بر درآمد مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم به سود اوراق مزبور شده است، چه در غیر این صورت تا لازمالاجرا شدن قانون نحوه انتشار اوراق سود پرداختی به دارندگان اوراق مشارکت معطوفاً به مواد 93 و 105 قانون مالیاتهای مستقیم (حسب اینکه دارندگان اوراق شخص حقیقی یا حقوقی باشند) از جمله درآمدهای مشمول مالیات آنها محسوب و با رعایت سایر مقررّات نسبت به مطالبه مالیات متعلقه توسط مأمورین مالیاتی ذیربط اقدام لازم به عمل میآمد، لذا عدم مطالبه مالیات از سودهای پرداختی سال 1374 به بعد و در مواقع پرداخت سود تا تاریخ اجرای قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت دال بر معافیت قانونی سود اوراق مزبور که قبل از لازمالاجرا شدن قانون موصوف پرداخت یا تخصیص یافته نبوده و تعلق مالیات به سودهای مذکور نیز منطبق با مقررّات مربوط میباشد.
علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- علیاکبر نوربخش- محمدعلی بیگپور- غلامحسن هدایتعبدی- محمدعلی سعیدزاده- داریوش آلآقا- اصغر بختیاری
1147
منسوخ
2687/981/4/30
24 ارديبهشت 1379
بخشنامه
شمول حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری به ستاد اقامۀ نماز
1146
منسوخ
1403/32
19 ارديبهشت 1379
بخشنامه
تعرفه ثبت اسناد رسمی و نمونه گواهی اخذ مالیات نقل و انتقال و اعلام ارزش موضوع تبصره 32 قانون بودجه سال 1379 کل کشور
1145
321-4/30
18 ارديبهشت 1379
بخشنامه
ابلاغ مقررات قانون برنامه سوم توسعه
به پیوست قسمتی از مقررّات قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 17/01/79 مجلس شورای اسلامی که متضمن احکام مالیاتی میباشد جهت اطلاع و اجرای مفاد آن در موارد مربوطه ارسال میگردد.
علیاکبر سمیعی- رییس شورای عالی مالیاتی
ماده 4:
به منظور ساماندهی و استفاده مطلوب از امکانات شرکتهای دولتی و افزایش بازدهی و بهرهوری و اداره مطلوب شرکتهایی که ضروری است در بخش دولتی باقی بمانند و نیز فراهم کردن زمینه واگذاری شرکتهایی که ادامه فعالیت آنها در بخش دولتی غیرضروری است به بخش غیردولتی، به دولت اجازه داده میشود نسبت به واگذاری، انحلال، ادغام و تجدید سازمان شرکتهای دولتی اصلاح و تصویب اساسنامه شرکتها، تصویب آییننامههای مالی و معاملاتی، تصویب آییننامههای استخدامی و بیمه، با رعایت مقررّات و قوانین مربوط و جابجایی و انتقال وظایف، نیروی انسانی، سهام و داراییهای شرکتهای دولتی و شرکتهای وابسته به آنها با رعایت موارد ذیل اقدام کند:
بند (ه ) تبصره 4 ماده 4:
ه- نقل و انتقال سهام در ارتباط با اجرای این ماده (ناشی از ادغام، انحلال و تجدید سازمان) از پرداخت مالیات معاف است.
ماده 26:
سهامی که در اجرای این قانون فروخته میشود و یا بین دستگاههای اجرایی نقل و انتقال مییابد از شمول مالیات نقل و انتقال معاف است. همچنین پرداخت مالیات عملکرد شرکتهای فروخته شده که صددرصد (100%) سهام آنها متعلق به دولت (اعم از وزارتخانهها و مؤسسات دولتی) و شرکتهای دولتی است تا پایان سال مالی قبل از فروش، اعم از قطعی شده یا قطعی نشده به عهده دولت یا دستگاه اجرایی واگذارنده حسب مورد است.
ماده 49:
به منظور تشویق کارفرمایان کارگاههای موجود به استخدام نیروی کار جدید، دولت مؤظف است کارفرمایانی را که در دوران برنامه از طریق مراکز خدمات اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی مبادرت به استخدام نیروی کار جدید نمایند مشمول تخفیفاتی به شرح زیر قرار دهد:
الف- تخفیف در میزان حق بیمه سهم کارفرما و پیشبینی اعتبار لازم برای جبران کاهش درآمد سازمان تأمین اجتماعی در بودجه کشور.
ب- کاهش مالیات کارفرمایان این گونه کارگاهها به میزان مالیات بر حقوق دریافتی از کارکنان جدیدالاستخدام.
آییننامه اجرایی این ماده حداکثر سهماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بودجه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
تبصره- کارگاههایی که در دوران برنامه به بهرهبرداری میرسند نیز در مورد اشتغال مازاد بر پیشبینی در طرح و جواز تأسیس از مزایای این ماده استفاده خواهند کرد.
ماده 58:
از سال 1379 کلیه تخفیفها، ترجیحات و معافیتهای مالیاتی و حقوق گمرکی کلیه دستگاههای موضوع ماده (11) این قانون، مؤسسات، نهادهای انقلابی و عمومی غیردولتی جز در مورد بخشهای فرهنگی و به غیر از معافیتهای برقرار شده براساس کنوانسیونهای بینالمللی تجاری و واردات کاغذ برای تهیه کتب درسی آموزش و پرورش، لغو میگردد.
تبصره 1- اعمال این ماده در مورد نهادهایی که از طرف حضرت امام خمینی (ره) یا مقام معظم رهبری دارای مجوز میباشند، منوط به موافقت مقام معظم رهبری است.
تبصره 2- اقلام عمده دفاعی که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سایر نیروهای مسلح از خارج تأمین میشود، از شمول این ماده مستثنی میگردد.
ماده 59:
الف- به دولت اجازه داده میشود به منظور افزایش کارایی نظام مالیاتی و رفع موانع سازمانی موجود و همچنین تمرکز کلیه امور مربوط به اخذ مالیات، «سازمان امور مالیاتی کشور» را به صورت یک مؤسسه دولتی و زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایجاد کند، با ایجاد این سازمان کلیه اختیارات، وظایف، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصادی و دارایی که در معاونت امور مالیاتی و بخشها و حوزههای مالیاتی به کار گرفته میشوند به این سازمان منتقل میگردد.
تشکیلات سازمان مذکور و آییننامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیأت وزیران میرسد.
ب- وزارت امور اقتصادی و دارایی مؤظف است طی سه سال اول برنامه سوم توسعه، نسبت به طراحی و راهاندازی نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور اقدام کرده و با گردآوری و پردازش اطلاعات مربوط به فعالیتهای اقتصادی مؤدیان مالیاتی در شبکه فراگیر، روش خوداظهاری را در نظام مالیاتی کشور توسعه و ترویج دهد.
ماده 62:
به دولت اجازه داده میشود داراییهای ثابت شرکتهای دولتی را که صددرصد (100%) سهام آنها متعلق به دولت و یا متعلق به شرکتهای دولتی مذکور هستند، در دوران برنامه سوم توسعه، یکبار مورد تجدید ارزیابی قرار دهد. مبالغ حاصل از تجدید ارزیابی شرکتهای دولتی یاد شده مشمول پرداخت مالیات بر درآمد و سایر انواع مالیاتها نمیشود و مبالغ حاصل باید حسب مورد به حساب افزایش سرمایه دولت و یا شرکت دولتی مربوط در شرکتهای دولتی یاد شده منظور گردد. آییننامه اجرایی این بند و چگونگی استهلاک داراییهای ثابت استهلاکپذیر تجدید ارزیابی شده، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
بند (د) ماده 64:
وظایف مربوط به تصدیهای اقتصادی در بخشهای تولیدی و زیربنایی، از محل منابع داخلی شرکتهای دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و یا سایر منابع غیروابسته به بودجه عمومی دولت تأمین اعتبار خواهد شد، مگر در مواردی که با توجه به حجم بالای سرمایهگذاری و سایر ضرورتها، با تصویب هیأت وزیران سرمایهگذاری بخش دولتی ضروری تشخیص داده شود. در زمینه سرمایهگذاریهای زیربنایی علاوه بر سرمایهگذاری شرکتهای دولتی متولی امور زیربنایی از محل منابع داخلی، چنانچه شرکتهای صنعتی و معدنی دولتی و یا غیردولتی نسبت به سرمایهگذاری در این زمینهها برای تأمین نیازهای خود اقدام نمایند، هزینههای مزبور به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی منظور خواهد شد.
بخشی از وظایف دولت در این قسمت در دوران برنامه به تدریج به بخش غیردولتی واگذار میگردد.
ماده 66:
به شرکتهای دولتی موضوع ماده (11) این قانون و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اجازه داده میشود با رعایت مقررّات مربوط، نسبت به فروش اموال مازاد بر نیاز خود، به استثنای خودرو، از طریق مزایده اقدام کرده و معادل صددرصد (100%) وجوه حاصله را در قالب بودجه مصوب خود صرف هزینههای سرمایهگذاری کنند وجوه سرمایهگذاری معادل مابهالتفاوت قیمت دفتری و وجوه دریافتی از پرداخت مالیات بر درآمد معاف است.
ماده 93:
به منظور تقویت پایه سرمایه بانکها و افزایش توان حضور بانکهای ایرانی در بانکداری بینالمللی، به دولت اجازه داده میشود که در سالهای برنامه سوم، حداکثر تا مبلغ پنج هزار میلیارد (5.000.000.000.000) ریال اوراق مشارکت ویژه برای تقویت پایه سرمایه بانکها، منتشر نماید. معادل کل وجوه واریز شده از این محل به حساب خزانه، عیناً به بانکها مسترد خواهد شد تا به عنوان افزایش سهم دولت در سرمایه بانکها منظور شود. تا زمان تسویه کامل اصل و سود اوراق مشارکت مذکور، سود سالانه بانکها قبل از کسر مالیات به ترتیب ذیل توزیع خواهد شد:
الف- معادل نسبت مانده بازپرداخت نشده اوراق به کل سرمایه بانک به عنوان سود اوراق مشارکت ویژه به بانک پرداخت خواهد شد.
ب- باقیمانده سود سالانه هر بانک به مصرف بازپرداخت قسمتی از اصل اوراق مشارکت ویژه موجود در آن بانک خواهد رسید.
آییننامه اجرایی این ماده طی سهماه پس از تصویب این قانون توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
بند (ب) ماده 104:
به منظور تقویت و پشتیبانی از «سازمانهای غیردولتی حامی محیط زیست و منابع طبیعی»، کمکهای مالی اشخاص حقیقی و حقوقی به این سازمانها به عنوان هزینه قابل قبول تلقی میشود. این کمکها که به حساب خاصی در خزانه واریز میگردد، دریافت و براساس آییننامهای که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد سازندگی تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد و مشتمل بر حداکثر میزان کمکها و نحوه اعطای آنهاست. در اختیار این سازمانها قرار خواهد گرفت.
بند (ج) ماده 104:
به منظور کاهش عوامل آلوده کننده محیط زیست بالاخص در مورد منابع طبیعی و منابع آب کشور، واحدهای تولیدی مؤظفند برای تطبیق مشخصات فنی خود با ضوابط محیط زیست و کاهش آلودگیها اقدام کنند. هزینههای انجام شده در این مورد به عنوان هزینههای قابل قبول واحدها منظور میگردد.
از واحدهایی که از انجام این امر خودداری نمایند و فعالیتهای آنها باعث آلودگی و تخریب محیط زیست گردد، جریمه متناسب با خسارت وارده اخذ و به درآمد عمومی واریز میگردد تا در قالب لوایح بودجه سنواتی برای اجرای طرحهای سالمسازی محیط زیست هزینه شود. آییننامه این بند مشتمل بر مبلغ و چگونگی اخذ جرایم و نحوه هزینه آن به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیأت وزیران میرسد.
تبصره ماده 110:
تبصره- به وزارت بازرگانی اجازه داده میشود که به منظور ساماندهی و قانونمند نمودن واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب که تا قبل از سال 1378 در کشور دایر شده و دارای سند مالکیت یا اجاره نامه و یا مبایعهنامه و یا قرارداد واگذاری عین یا منافع ملک با اشخاص حقیقی یا حقوقی، سازمانها، نهادها و ارگانها باشند توسط اتحادیههای صنفی کشور با دریافت گواهی پرداخت عوارض سالیانه، شهرداری و همچنین گواهی مشخص بودن وضعیت مالیاتی، پروانه کسب موقت صادر نماید.
مدت اعتبار پروانه کسبهای موقت صادرۀ سه سال پیش از تاریخ صدور میباشد و اتحادیههای صنفی مؤظفند ظرف مدت مزبور نسبت به تبدیل پروانه کسبهای موقت به دائم اقدام نمایند.
نحوه صدور پروانه کسبهای موقت و شرایط تبدیل آنها به پروانه کسبهای دائم و همچنین سایر موارد لازم به موجب آییننامهای خواهد بود که توسط وزارت بازرگانی تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
بند (ب) ماده 113:
کالاها و خدماتی که صادر میشوند مشمول پرداخت عوارض و مالیات نخواهند بود.
بند (د) ماده 113:
کلیه تشویقها و امتیازاتی که برای صادرات کالا وجود دارد به صادرات خدمات نیز تسری مییابد.
بند (الف) ماده 120:
درآمد حاصل از صادرات فرآوردههای نفتی، گاز و میعانات گازی و برق حسب مورد به عنوان درآمد شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر تلقی شده و به مصرف ارزی هزینه عملیات جاری (شامل واردات فرآوردههای نفتی و گاز طبیعی) و اجرای طرحهای سرمایهای مصوب مجلس شورای اسلامی میرسد.
مبالغ سرمایهگذاری فوق از نظر مالیاتی جزء هزینههای قابل قبول محسوب خواهد شد و به عنوان افزایش سرمایه دولت یا شرکت ملی نفت ایران حسب مورد منظور میشود.
بند (د) ماده 122:
د- به وزارت نیرو اجازه داده میشود بخشی از تأسیسات و داراییهای شرکتهای برق منطقهای و آب و برق خوزستان در ولتاژ توزیع را به شرکتهای توزیع نیروی برق واگذار کند. معادل داراییهای واگذار شده، سهام شرکتهای توزیع نیروی برق به برق منطقهای و سازمان آب و برق خوزستان تعلق میگیرد، این نقل و انتقال از معافیت مالیاتی برخوردار خواهد بود.
بند (ب) ماده 125:
ب- وجوه سرمایهگذاری شده در طرحهای مصوب شرکتهای مخابراتی (استانی و ایران) و پستی و دیگر مؤسسات و شرکتهای وابسته به وزارت پست و تلگراف و تلفن از محل درآمدها و منابع داخلی خود آنها و یا از محل منابع داخلی شرکتهای مخابراتی جزء هزینههای قابل قبول مالیاتی محسوب و به عنوان افزایش سرمایه دولت و یا شرکت مخابرات ایران (حسب مورد) منظور میگردد و مشمول ماده (32) قانون برنامه و بودجه مصوب 1351 نمیباشد.
ماده 138 و بند (الف) آن:
به منظور افزایش سهم تولید انبوه مسکن از کل ساخت و سازهای کشور و همچنین افزایش تولید واحدهای مسکونی کوچک، سازندگان (خصوصی و تعاونی) مجتمعهای مسکونی دارای سه واحد مسکونی و بیشتر در نقاط روستایی، پنج واحد مسکونی و بیشتر در شهرهای با جمعیت کمتر 250.000 نفر و ده واحد مسکونی و بیشتر در سایر شهرها به شرح ذیل مورد حمایت قرار میگیرند:
الف: سازندگان موضوع این قانون از پرداخت مالیات اولین نقل و انتقال قطعی املاک معاف میشوند و درآمد مشمول مالیات مربوط به این واحدها متناسب با سطوح زیربنای هر یک و صرفنظر از تعداد آنها توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین خواهد شد.
ماده 139 و بند (الف) آن:
به منظور حمایت از متقاضیان مسکن و در راستای تقویت توان مالی آنها و سادهسازی استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید یا احداث مسکن:
الف: اقساط ماهیانه تسهیلات اعتباری مسکن از بانکها از درآمد مشمول مالیات دریافتکنندگان تسهیلات کسر و مانده درآمد مکتسبه در شمول محاسبات مالیاتی قرار میگیرد. استفاده از این معافیت مالیاتی فقط برای یکبار برای هر خانواده و یا افراد متأهل مجاز بوده و شامل واحدهای با مساحت مفید حداکثر 120 مترمربع خواهد بود.
ماده 140:
به منظور صدور سند مالکیت املاک واقع در بافت مسکونی روستاها، وزارت مسکن و شهرسازی (بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) مؤظف است به نمایندگی از طرف روستاییان طی مدت برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای کلیه روستاهای بالای (200) خانوار و مراکز دهستانها نقشه تفکیکی وضع موجود روستا را تهیه و به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال نمایند. نقشههای تفکیکی شده نیاز به تأیید سایر مراجع دولتی ندارد و ادارات ثبت اسناد و املاک براساس آن به شرح زیر اقدام مینمایند.
1- در صورتی که محدوده مورد عمل قبلاً تحدید حدود شده باشد، پس از کنترل نقشه و تطبیق آن با محل با توجه به مدارک متصرفین صورتجلسه تفکیکی حاوی حدود قطعات و مشخصات متصرفین توسط نماینده و نقشه بردار ثبت تنظیم و به امضای نماینده بنیاد مسکن و شورای اسلامی روستا میرسد تا براساس آن به نام متصرفینی که دارای مدرک دال بر مالکیت میباشند سند مالکیت صادر و تسلیم گردد.
2- در صورتی که متصرف نتواند مدارک دال بر مالکیت ارائه نماید، یا در مالکیت تصرف اشخاص اختلاف باشد، همچنین در صورتی که محدود مورد عمل تحدید حدود نشده باشد یا عرصه آن از املاک متعلق به دولت، سازمانها و مؤسسات و نهادهای عمومی یا اوقاف باشد، موضوع در هیأتی مرکب از مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و یکی از قضات دادگستری به انتخاب رییس قوه قضاییه مطرح و رأی مقتضی صادر میگردد.
هیأت میتواند برای رسیدگی به موضوع از خبرگان ثبتی استفاده و با تحقیقات و شهادت شهود رأی خود را صادر نماید. رأی صادره توسط ثبت محل به طرفین ابلاغ میشود. در صورت عدم اعتراض ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی ادارات ثبت اسناد و املاک و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حسب مورد مکلف به اجرای آن میباشند در صورت وصول اعتراض، معترض به دادگاه هدایت میشود، رسیدگی به این اعتراضات در دادگاه خارج از نوبت خواهد بود.
3- مشمولین این قانون از پرداخت کلیه هزینههای ثبتی معاف میباشند. نقل و انتقالات بعد از صدور سند مالکیت شامل معافیت نخواهد بود.
4- نحوه تشکیل جلسات و اختیارات هیأتها و نحوه انتخاب کارشناسان و خبرگان ثبتی و چگونگی تهیه نقشه تفکیکی و میزان مبالغ دریافتی و هزینه نمودن آنها مطابق آییننامهای خواهد بود که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت مسکن و شهرسازی (بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) حداکثر ظرف دوماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
5- خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه عوارض و مالیات و هر گونه هزینه دیگر معاف میباشند.
ماده 144:
الف- در مواردی که اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای احداث، توسعه تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی و خوابگاه و سالنهای غذاخوری و کتابخانهها و خوابگاههای دانش آموزی و دانشجویی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در چارچوب مصوبات شورای برنامهریزی و توسعه استان و در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در چارچوب طرح جامع و یا طرح توسعه آنها هزینههایی را انجام میدهند، این هزینهها به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی مورد محاسبه قرار میگیرد.
ب- اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که اموال خود را مانند ساختمان، منازل مسکونی، باغ، زمین، سهم الارث به آموزش و پرورش، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و نیروی مقاومت بسیج (شامل ردهها) و حوزههای علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاهها و سازمان تربیت بدنی انتقال میدهند از پرداخت هر گونه عوارض و مالیات نقل و انتقال معاف میباشند.
بند (د) ماده 163:
د- وزارت امور اقتصادی و دارایی مؤظف است کلیه وجوه پرداختی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با احداث، تعمیر و تجهیز مساجد و سایر فضاهای مذهبی را به عنوان هزینه قابل قبول منظور کند.
ماده 169:
به منظور تأمین امکانات و حمایتهای قانونی و اعتباری از فعالیتهای ورزش عمومی و قهرمانی طی سالهای اجرای برنامه سوم، وجوهی که توسط اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی صرف احداث و تکمیل فضاها، اماکن و باشگاههای ورزشی و ارائه خدمات ورزشی میشود و یا به عنوان کمک به سازمان تربیت بدنی،کمیته ملی المپیک ایران، فدراسیونها، هیأتها و انجمنهای ورزشی و تربیت بدنی نیروهای مسلح پرداخت میگردد، با تأیید سازمان تربیت بدنی به عنوان هزینه قابل قبول تلقی میگردد.
آییننامه اجرایی این ماده به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 175 و بندهای (الف) و (ب) آن:
به منظور تحقق آرمانهای حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا پیرامون ارتش بیست میلیونی و ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت نوجوانان و جوانان در امور اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و اشاعه تفکر بسیجی و مردمیکردن امنیت و دفاع از طریق تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفین:
الف: هزینههایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی صرف تقویت و توسعه پاسگاههای نیروی انتظامی و ردههای مقاومت ارتش بیست میلیونی به ویژه احداث و تکمیل پایگاههای مقاومت بسیج میشوند. به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی تلقی میشوند. آییننامه اجرایی این بند توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ب: دولت مؤظف است یک درصد (1%) از سود خالص کلیه شرکتهای دولتی و شرکتهای تابعه و وابسته به آنها و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است مانند شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت مخابرات ایران و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را جهت توسعه بسیج، پس از واریز به خزانه براساس ردیف خاص که میزان آن همه ساله در بودجه کل کشور منظور خواهد شد به نیروی مقاومت بسیج پرداخت نماید تا سی درصد (30%) از درآمدهای حاصل از اجرای این بند صرف توسعه ردههای مقاومت آن دستگاه و مابقی به صورت متمرکز در اختیار نیروی مقاومت بسیج قرار میگیرد تا در جهت تعادل در سایر مناطق کشور هزینه شود.
ماده 178:
در اجرای اصل یکصد چهل و هفتم (147) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور استفاده از تخصصها و تواناییهای نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بازسازی کشور (با رعایت مفاد مواد 8 و 10 قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب 28/05/1368) به واحدهای اجرایی فوق اجازه داده میشود با توجه به تخصصها و تواناییها و ظرفیت نیروهای تحت نظر خود برای اجرای طرحها و پروژههای عمرانی با دستگاههای اجرایی، قرارداد پیمانکاری منعقد کنند.
کلیه وجوه دریافتی از بابت قراردادهای مذکور به ردیف درآمد، هزینهای که همه ساله در قانون بودجه منظور میشود واریز و معادل صددرصد (100%) آن در جهت اجرای قراردادهای فوق و تقویت نیروی مربوطه و جایگزین استهلاک ماشینآلات اختصاص مییابد.
آییننامه اجرایی این ماده توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزارتخانههای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه تهیه و از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
بند (ح) ماده 196:
صددرصد (100%) حق سرانه موضوع قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب 03/08/1373 جانبازان و نیز بیمه مضاعف جانبازان پنجاه درصد (50%) و به بالا و تأمین واردات داروها و تجهیزات پزشکی و توانبخشی جانبازان با ارز رسمی بوده و از عوارض و مالیات و حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف میباشند.
آییننامه اجرایی این ماده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
1144
18177/31
17 ارديبهشت 1379
بخشنامه
در خصوص چگونگی صدور گواهی مالیاتی آن دسته از متقاضیان صدور کارت بازرگانی که تا کنون به امر صادرات و واردات نپرداختهاند.
احتراماً، به پیوست تصویرنامه شماره 46383 مورخ 11/02/1379 مقام عالی وزارت به عنوان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران درخصوص چگونگی صدور گواهی مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم و محل مراجعه آن دسته از متقاضیان صدور کارت بازرگانی که تا کنون به امر صادرات و واردات نپرداختهاند، جهت اقدام مقتضی ارسال میگردد.
محمد پاریزی- مدیرکل اطلاعات و خدمات مالیاتی
شماره: 46383 تاریخ: 11/02/1379
جناب آقای سید خاموشی - رییس محترم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
احتراماً، عطف به نامه شماره 22784/42 مورخ 03/12/78، درخصوص چگونگی دریافت گواهی مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم و محل مراجعه آن دسته از متقاضیان صدور کارت بازرگانی که تا کنون به امر صادرات و واردات نپرداختهاند، به اطلاع میرساند:
1- اشخاص حقیقی:
الف- اشخاص حقیقی دارای پرونده مالیاتی چنانچه متقاضی صدور کارت بازرگانی به نشانی محل فعالیت شغلی دارای پرونده مالیاتی باشند به حوزه مالیاتی ذیربط مراجعه و نسبت به اخذ گواهی مذکور پس از پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده اقدام نمایند.
ب- اشخاص حقیقی فاقد پرونده مالیاتی با توجه به نشانی اظهار شده برای دریافت کارت بازرگانی به حوزه مالیاتی ذیربط در هر اداره که براساس محدوده جغرافیایی هر محل ایجاد شده است، جهت تشکیل پرونده و دریافت گواهی مذکور مراجعه نمایند.
2- اشخاص حقوقی با توجه به آخرین نشانی اقامتگاه قانونی، در تهران به اداره کل مالیات بر شرکتها و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی محل مراجعه نمایند.
بدیهی است صدور گواهی مالیاتی مذکور برای متقاضیان فاقد پرونده مالیاتی و بدهی مالیاتی قطعی شده، صرفاً با تشکیل پرونده صورت میپذیرد.
از طرف حسین نمازی- وزیر امور اقتصادی و دارایی - علیاکبر عربمازار
1143
5774/868/4/30
14 ارديبهشت 1379
بخشنامه
تأکید بر رعایت حقوق مؤدیان (و نحوه برخورداری از مزایای موضوع ماده 189 قانون)
189، 251
نظر به اینکه درخصوص نحوه برخورداری مؤدیان از مزایای موضوع ماده 189 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 اشکالاتی بروز نموده و این امر موجب نارضایتی مؤدیانی خواهد شد که ضمن تسلیم به موقع ترازنامه و حساب سود و زیان و ارائه دفاتر و مدارک مورد قبول حوزه مالیاتی مایل به پرداخت مالیات مشخصه در کمترین زمان (سال تسلیم اظهارنامه) بدون مراجعه به هیأتهای حل اختلاف مالیاتی هستند، از طرفی گسترش فرهنگ مالیاتی در جهت آگاهی و جلب اعتماد عمومی از مهمترین برنامههای دستگاه مالیاتی کشور است، لذا مقرر و تأکید میشود به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مؤدیان بالاخص مؤدیانی که در سال یا سالهای قبل حائز شرایط مذکور در ماده فوق بوده و یا راغب و پیگیر رسیدگی به وضعیت مالیاتی خود و پرداخت مالیات در سال تسلیم اظهارنامه میباشند، ترتیبی اتخاذ گردد تا مراجع تشخیص مالیات پرونده اینگونه مؤدیان را در سال تسلیم اظهارنامه رسیدگی و عنداللزوم برگ تشخیص مالیات مربوط نیز صادر و در اسرع وقت با ملحوظ داشتن فرجه کافی برای حل و فصل و قطعی نمودن پرونده در همان سال ابلاغ گردد. ضمناً لازم به یادآوری است که در اجرای مقررّات مفاد ماده مزبور برگشت برخی از هزینهها و یا مراجعه به ممیزکل مالیاتی ذیربط جهت توافق مانع برخورداری از مزایای فوق نخواهد بود.
مفاد این بخشنامه به تأیید اعضای هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی رسیده است.
علیاکبر عربمازار- معاون درآمدهای مالیاتی
1142
منسوخ
71348/ت 22817هـ
13 ارديبهشت 1379
تصویبنامه
لغو آییننامه اجرایی کارمزد تسهیلات پرداختی به جانبازان
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد