توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
111
منسوخ
45614/ت 374هـ
26 تير 1368
آییننامه
آییننامه اجرایی تبصره 16 قانون بودجه سال 1368 کل کشور
96
110
30/4/4240/19024
25 تير 1368
آییننامه
آییننامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده 127 قانون
127
آییننامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده 127 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366
ماده 1- سازمانهای خیریه یا عامالمنفعه یا وزارتخانهها یا مؤسسات دولتی یا شرکتهای دولتی یا شهرداریها یا نهادهای انقلاب اسلامی موضوع بند (الف) باید به موجب قانون یا اساسنامه تأسیس یا وقفنامه یا مصوبات دولت حسب مورد مجاز به پرداخت کمکهای نقدی و غیرنقدی بلاعوض باشند.
ماده 2- وجوه یا کمکهای مالی اهدایی موضوع بند (ب) با احراز شرایط ذیل مشمول مالیات اتفاقی نخواهد بود.
اولاً وقوع خسارت ناشی از حوادث مذکور دربند (ب) بوده و به تأیید فرماندار یا بخشدار محل وقوع خسارت رسیده باشد.
ثانیاً میزان خسارت وارده توسط ممیز مالیاتی و نماینده دادگستری محل وقوع خسارت و عندالاقتضاء با استفاده از اظهارنظر اشخاص بصیر و مطلع که از طرف فرماندار یا بخشدار محل معرفی خواهد شد تعیین شده باشد میزان خسارتی که به ترتیب مذکور تعیین میشود برای استفاده از معافیت مالیاتی قطعی است.
ثالثاً وجه یا کمک مالی ظرف یک سال از تاریخ وقوع خسارت اهدا شده باشد.
رابعاً مجموع وجوه یا کمکهای مالی از طرف اشخاص به هر خسارت دیده بیش از خسارت وارده نباشد اهدایی مازاد بر خسارت وارده مشمول مالیات اتفاقی خواهد بود.
ماده 3- اشخاص مذکور در ماده یک و پرداختکنندگان وجوه یا کمکهای مالی موضوع بند (ب) مکلفاند ظرف یک ماه از تاریخ پرداخت فهرست مبلغ پرداختی و در صورتی که پرداخت غیرنقدی باشد نوع و قیمت تمام شده آن و هویت و نشانی دریافتکننده را در تهران به اداره کل خدمات مالیاتی و در مراکز استانها به ادارات کل امور اقتصادی و دارایی و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی محل ارسال نمایند. در مواردی که پرداخت به علت خسارت ناشی از حوادث مذکور در بند (ب) باشد فهرست ارسالی باید از جهت وقوع خسارات به تأیید فرماندار یا بخشدار محل برسد.
ماده 4- در صورتی که پرداختکنندگان موضوع بندهای (الف) و (ب) ترتیبات و شرایط و تکالیف مقرر در این آییننامه را حسب مورد رعایت ننموده و یا در موعد مقرر انجام ندهند با دریافتکنندگان متضامناً مسؤول پرداخت مالیات متعلقه خواهند بود. احراز و رعایت بندهای ثانیاً و رابعاً ماده 2 به عهده پرداختکنندگان نبوده و مشمول حکم این ماده نخواهد بود.
ماده 5- ادارات مذکور در ماده 3 این آییننامه فهرستهای واصله را برای رسیدگی و نگهداری سوابق و در صورت لزوم تشخیص درآمد و مطالبه مالیات متعلقه به حوزههای مالیاتی ذیربط ارسال خواهد نمود.
سیدعلیاکبر- محتشمی وزیرکشور محمدجواد ایروانی - وزیر امور اقتصادی و دارایی
109
منسوخ
30/4/5078/18684
24 تير 1368
بخشنامه
اقاله یا فسخ معاملات قطعی املاک (قبل از سال 1368)
67
108
منسوخ
30/5/990/13601
24 تير 1368
بخشنامه
پرداخت مبلغ تا 500000 ریال بدون اخذ گواهی ارث
20، 35
107
30/4/5365
21 تير 1368
شورای عالی مالیاتی
معافیت حقوق
91
اظهارنظر شماره 504-5/30-25/02/68 دفتر فنی مالیاتی مبنی بر اینکه چنانچه مجموع حقوق و مزایا و وجوه موضوع بند 13 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی که در طول سال عاید حقوقبگیر میشود به حد نصاب معافیت مقرر در ماده 84 نرسیده باشد مشمول پرداخت مالیات مقطوع ده درصد نیز نخواهد بود حسب ارجاع جناب آقای حسینی معاون درآمدهای مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون موصوف در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از بحث و تبادل نظر به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
با عنایت به مقررّات مالیات بر درآمد حقوق به ویژه مواد 82 و 84 و 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی اظهارنظر دفتر فنی مالیاتی صحیح و مورد تأیید است و تهیه پاسخ استعلامها براساس آن بلااشکال به نظر میرسد.
علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- مجید طاهر- علیاکبر نوربخش- محمود حمیدی- محمدعلی سعیدزاده-محمدتقی نژادعمران- علیاصغر محمدی- محمدتقی قزلباش
106
منسوخ
3466 / 44
18 تير 1368
بخشنامه
همکاری نیروی انتظامی در امر ابلاغ
203
105
30/5/1054/17310
15 تير 1368
بخشنامه
انتقال املاک بانکها و شرکتهای دولتی
52، 187
سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور
با توجه به قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی که از 01/01/1368 لازمالاجرا میباشد، خواهشمند است مراتب ذیل را به کلیه دفاتر اسناد رسمی کشور ابلاغ فرمایید.
1- در مواردی که انتقالدهندگان قطعی املاک یا حقوق ناشی از آن از قبیل اجاره و حق واگذاری محل منحصر شرکتهایی هستند که صدردصد سرمایه آنها به طور مستقیم یا با واسطه متعلق به دولت است (از جمله بانکها نسبت به مواردی که اسناد ثبتی مورد انتقال به نام بانک میباشد) چون درآمد املاک اشخاص مذکور براساس تبصره ماده 52 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 تابع مقررّات فصل مالیات بر درآمد املاک نبوده و از طریق رسیدگی به دفاتر تشخیص داده خواهد شد، لذا در این گونه موارد از اعلام مراتب به حوزههای مالیاتی جهت صدور گواهی موضوع ماده 187 قانون مذکور خودداری گردد البته توجه خواهند داشت که به طور کلی معاملات فصل ششم قانون مذکور (مالیات بر درآمد اتفاقی) از شمول قاعده مزبور مستثنی بوده و ثبت معاملات مربوط به آن مستلزم اخذ گواهی انجام معامله میباشد که پس از وصول مالیات بر درآمد اتفاقی متعلقه از منتفع شونده گواهی مربوطه صادر خواهد شد.
2- تنظیم قراردادهای مشارکت مدنی بانکها با اشخاص حقیقی جهت احداث یا تکمیل واحدهای مسکونی و همچنین تنظیم قراردادهای واگذاری حقوق سهمالشرکه بانکها در بنای احداثی ناشی از قرارداد مذکور تحت هر عنوان از قبیل فروش اقساطی و غیر به شریک یا شرکای مدنی نیازی به مطالبه گواهی انجام معامله موضوع ماده 187 قانون مذکور ندارد.
3- بنابه حکم کلی ماده فوقالذکر اقاله یا فسخ اسناد رسمی و همچنین فک اسناد رهنی منجمله در مورد بانکها در هر حال مستلزم اخذ گواهی لازم از حوزه مالیاتی ذیربط خواهد بود.
احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی
104
منسوخ
12433/1073/5/30
15 تير 1368
بخشنامه
مالیات انتقال حقالامتیاز دست دوم تلفن
163
103
منسوخ
30/5/915/17024
13 تير 1368
بخشنامه
تشکیل هیأت تعیین ضریب مالیاتی
154، 244
102
30/4/4613
13 تير 1368
شورای عالی مالیاتی
مالیات اعضای هیأت علمی
91
نامه شماره 2699/5/30- 06/10/67 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی مشعر بر این مسئله است که آیا حکم قانون استفاده از خدمت خارج از وقت اداری اعضای هیأت علمی و اعضای غیرهیأت علمی دانشگاها و مؤسسات آموزشی عالی ناسخ حکم قانون معافیت از مالیات وجوهی که تحت هر عنوان به استثنای حقوق و فوقالعاده شغل به پزشکان... پرداخت میشود میباشد یا خیر، به منظور جلب موافقت مشارالیه برای پاسخ به استعلامهای مربوط حسب ارجاع ایشان و در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با مطالعه قوانین موصوف و پس از بحث و تبادل نظر به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
از ملاحظه و تطبیق دو قانون فوقالذکر چنین استنباط میشود که «قانون استفاده از خدمت خارج از وقت اداری اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی» ناسخ تمامی احکام «قانون معافیت از مالیات وجوهی که تحت هر عنوان به استثنای حقوق و فوقالعاده شغل به پزشکان، دندانپزشکان ... پرداخت میشود»، نمیباشد اما پرداختهای وزارت فرهنگ و آموزش عالی بابت امور موضوع تبصره 2 ماده واحده قانون استفاده از خدمت خارج از وقت اداری ... از جمله حقالتدریس، به پزشکان و دندانپزشکان و سایر اعضای موضوع ماده واحده مذکور تا پایان سال 1367 بنا به نص[1] صریح تبصره 12 قانون اخیرالذکر مشمول مالیات به نرخ 10% بوده است که در این خصوص از ابتدای سال 1368 مقررّات موضوع بند 3 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 برحسب مورد جاری خواهد بود. بنابراین ارسال پاسخ استعلام واحدهای اجرایی مربوط بر مبنای این رأی بلا اشکال میباشد.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- محمد طاهر- محمدتقی قزلباش- علیاصغرمحمدی- علیاکبر نوربخش- محمود حیدری- اصغر آبادانی
[1]- نص. [ن ص ص] (عربی، مصدر) برداشتن حدیث را به سوی کسی. (منتهیالارب). برداشتن حدیث را. (از زوزنی). رفع حدیث. (فرهنگ خطی). برگردانیدن حدیث را به سوی کسی که حدیث کرده بود. (از ناظمالاطباء). برداشتن و اسناد دادن حدیث را به کسی. (از متن اللغة). رفع و اسناد دادن حدیث را به کسی که حدیث کرده است. (از اقربالموارد) (از المنجد). / اسناد کردن به سوی رییس بزرگ. (از منتهیالارب) (آنندراج). اسناد دادن. (از ناظمالاطباء). نص الی رییس الاکبر. / برداشتن. (از منتهیالارب) (آنندراج). بلند کردن چیزی. (غیاثاللغات). / گردن بلند کردن. (از المنجد). / آشکار کردن چیزی را. (از منتهیالارب) (از آنندراج) (از ناظمالاطباء). آشکارا کردن. (تاجالمصادر بیهقی) (دهار) (غیاث اللغات). آشکار کردن حدیث. (زوزنی). / آشکار شدن چیزی. (از اقربالموارد) (از المنجد). / واقف گردانیدن بر چیزی. (از منتهیالارب) (آنندراج) (از ناظمالاطباء). / معین نمودن برچیزی. ¬ ® (از منتهیالارب) (آنندراج). تعیین کردن چیزی را. (از ناظمالاطباء). تعیین کردن کسی را بر چیزی. (از اقربالموارد). / بر منصه نشاندن عروس را. (از منتهیالارب) (آنندراج) (از متناللغة) (از اقربالموارد) (از المنجد). نشانیدن عروس را بر کرسی. (از ناظمالاطباء). / نیک باریکی کردن در پرسیدن تا غایت آن را بدانی. (از منتهیالارب) (آنندراج) (از غیاثاللغات). نیک پرسیدن از چیزی. (تاجالمصادر بیهقی). دقت کردن در پرسیدن چیزی تا غایت آن. (از ناظمالاطباء). استقصاکردن در سوال از چیزی تا نهایت آن را به دست آوردن. (از متناللغة) (از اقربالموارد) (از المنجد). / سخت شدن کار. نص الامر؛ اشتد. (متناللغة). / نیک راندن. (تاجالمصادر بیهقی). نیک راندن شتر را. (آنندراج) (از منتهیالارب) (از المنجد). نیک براندن. (زوزنی). برانگیختن و راندن ناقه را به آخرین سرعتش. (از اقربالموارد). نص الدابه؛ تا هنگامی که تک داشت راند آن ستور را. (از ناظمالاطباء). / رفتن شتر. (از منتهیالارب). رفتن. (آنندراج). / جنبانیدن. (منتهیالارب) (از ناظمالاطباء). حرکت دادن چیزی را. (از ناظمالاطباء) (از متناللغة) (از اقربالموارد) (از المنجد). گویند: نص انفه غضبا و هو نصاص الانف. (متناللغة). / سرجنبانیدن. (آنندراج). / بر یکدیگر نهادن رخت را. (از منتهیالارب) (آنندراج) (از متناللغة). گذاردن متاع را بالای همدیگر. (فرهنگ خطی). کالاها را بر روی یکدیگر گذاشتن. (از ناظمالاطباء) (از اقربالموارد) (از المنجد). / آواز کردن کباب و بریانی بر آتش. (از متناللغة). نصیص. رجوع به نصیص شود. / جوشیدن دیگ. (از متناللغة). نصیص. رجوع به نصیص شود. / (اسم) نهایت هر چیزی. (از منتهیالارب) (آنندراج) (ناظمالاطباء) (از متناللغة) (از اقربالموارد) (از المنجد). / حدیث مرفوع. (مهذبالاسماء). کلام منصوص. (المنجد). / رفع. ظهور. (ناظمالاطباء). / اسناد به سوی رییس بزرگتر. (ناظمالاطباء) (از متناللغة). / توقیف بر چیزی (ناظمالاطباء). توقیف. (متناللغة). / تعیین. (ناظمالاطباء). تعیین بر چیزی. (از متناللغة). / نص الحقاق؛ کنایت از نهایت بلوغ عقلی. (از متناللغة). منتهی بلوغ عقل. (اقربالموارد). و نیز رجوع به منتهیالارب شود. / (ص) سیر نص، رفتار به نهایت تیز و رفیع. (منتهیالارب) (آنندراج). رفتار تند و تیز و شتاب. (از ناظمالاطباء). جِدّ رفیع. (از متناللغة) (از اقربالموارد).
نص. [ن ص ص] (عربی، اسم) هر کلام صریح که واضح و آشکار باشد. (ناظمالاطباء): و مهیا شد امیرالمومنین از برای ایستادگی در آن کار که به او حواله نمود خدا وی را واجب شد به موجب نص از امام پاک قادر بالله. (تاریخ بیهقی صفحه 311). انتدب امیرالمومنین للقیام بما وکله اﷲ الیه و وجب علیه بالنص من الامام الطاهر القادر بالله. (تاریخ بیهقی صفحه 301).
همه اخبار در بزرگی او به بر عقل نص و ماثور است. (مسعود سعد) منبع: http://www.loghatnaameh.org
101
30/4/3045/8033
6 تير 1368
بخشنامه
وکالت کارمندان شاغل در وزارت دارایی
171، 225
همانطور که مطلع هستید به استناد ماده 171 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی، کارمندان وزارت امور اقتصادی و دارایی در دوره خدمت یا آمادگی به خدمت و یا تعلیق نمیتوانند به مراجع مالیاتی به عنوان وکیل یا نماینده مؤدیان مراجعه نمایند و وکالت یا نمایندگی آنان پس از خاتمه خدمت نیز مستلزم اخذ مجوز از وزارت یاد شده میباشد، از طرفی طبق تبصره 1 ماده 27 آییننامه سازمان تشخیص موضوع ماده 255 قانون مذکور مجوز مورد بحث پس از اظهارنظر هیأتی مرکب از رییس شورای عالی مالیاتی و رییس هیأت عالی انتظامی مالیاتی و یک نفر از کارمندان عالی مقام وزارت متبوع از طرف یکی از معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر میگردد مگر اینکه وکالا یا نمایندگان مزبور وکیل رسمی دادگستری و یا مستخدم و یا پدر، مادر، فرزند، همسر، برادر، خواهر و نواده مؤدی باشند که در این صورت برابر تبصره 2 ماده 27 آن آییننامه وکالت یا نمایندگی آنان بدون ارائه مجوز موضوع ماده 171 قابل قبول خواهد بود، لذا مقتضی است به کلیه واحدهای مالیاتی تابعه و مسؤولین مربوط مؤکداً یادآوری فرمایید از پذیرفتن کارمندان شاغل در وزارت امور اقتصادی و دارایی یا کسانی که به هر نحو دارای سابقه در وزارت مذبور میباشند به عنوان وکیل یا نماینده مؤدی، در غیر از موارد ارائه مجوز قانونی به شرح فوق و یا مواردی که منطق با حکم تبصره 2 ماده 27 آییننامه سازمان تشخیص باشد، خودداری نمایند. بدیهی است عدم توجه نسبت به این امر قابل اغماض نبوده موجب تعقیب انتظامی متخلفین خواهد بود.
محمد جواد ایروانی- وزیرامور اقتصادی و دارایی
100
116462/ت 255 هـ
6 تير 1368
تصویبنامه
اسامی نهادهای انقلاب اسلامی
2
هیأت وزیران در جلسه مورخ 27/03/68 بنا به پیشنهاد شماره 36831/12514-4/30 مورخ 29/11/67 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد حکم قسمت اخیر بند 2 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/66 مجلس شورای اسلامی تصویب نمودند که نهادهای زیر:
دفتر تبلیغات قم
سازمان تبلیغات اسلامی
شورای عالی انقلاب فرهنگی
جهاد دانشگاهی
بنیاد شهید انقلاب اسلامی
کمیته امداد امام خمینی (ره)
بنیاد پانزده خرداد
بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
به عنوان نهادهای انقلاب اسلامی از معافیت مالیاتی موضوع ماده 2 قانون مذکور استفاده نمایند هرگونه تغییر در فهرست مذکور موکول به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب خواهد بود.
میرحسین موسوی- نخست وزیر
99
3816/4/30
5 تير 1368
شورای عالی مالیاتی
الکتروآنسفالوگرافی و الکتروکاردیوگرافی
گزارش شماره 42-5/30 - 21/01/68 دفتر فنی مالیاتی و منضمات آن مبنی بر اینکه با توجه به ماده 3 لایحه قانونی اصلاح بعضی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 25/04/59 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و بر مبنای درخواست نظام پزشکی که تقاضا نموده است الکتروآنسفالوگرافی نیز از لحاظ تعیین ضریب در ردیف رادیولوژی قرار گیرد، اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی نظر دفتر فنی مالیاتی را نسبت به موضوع استعلام و دفتر مذکور نیز در پاسخ، تعیین ضریب مالیاتی برای فعالیت مورد بحث را با توجه به اظهارنظر سازمان نظام پزشکی فاقد منع قانونی اعلام نموده است و بر این اساس توسط کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی برای الکتروآنسفالوگرافی، الکترومیوگرافی، سونوگرافی و امور مشابه آنها اقدام به تعیین ضریب گردیده که رویۀ مذکور از لحاظ مغایرت با مقررّات مربوط مورد ایراد واقع شده است حسب ارجاع معاونت محترم درآمدهای مالیاتی و در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/66 در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با ملاحظه و بررسی سوابق امر و از جمله نامه شماره 10608/1-21/03/63 نظامپزشکی و توجه به مقررّات مربوط و بحث و تبادل نظر درخصوص مورد به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
به طور کلی درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی دارنده مشاغل پزشکی در موارد تشخیص علیألراس تا پایان عملکرد سال 1367 باید با رعایت مدلول ماده 71 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیههای بعدی آن تعیین گردد و تنها استثناء بر قاعده مذکور رادیولوگها هستند که به موجب ماده 3 لایحه قانونی اصلاح بعضی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 25/04/59 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران تعیین درآمد مشمول مالیات آنها در موارد تشخیص علیألراس از عملکرد سال 58 به بعد تابع جدول ضرایب مالیاتی مربوط به هرسال شده است. بنابراین قطع نظر از اینکه نامه شماره 10608/1-21/03/63 نظام پزشکی خود حاکی از یکی نبودن رادیولوژی و الکتروآنسفالوگرافی است چه اگر این دو جزء یک رشته تخصصی بودند نیازی به درخواست مذکور از طرف نظامپزشکی نبود و با توضیح که مراجع صالح برای اظهارنظر در این گونه موارد سازمانهای صادر و تأیید کننده مدارک تحصیلی تخصصی رشتههای مختلف پزشکی و صادرکننده پروانههای مطب و مؤسسات هستند، علیالقاعده الکتروآنسفالوگرافی و الکترومیوگرافی جزء رشته تخصصی رادیولوژی نبوده و بنابر آنچه مشهود است الکتروآنسفالوگرافی در مطب پزشکان متخصص اعصاب انجام و مورد تفسیر واقع میشود لذا تعیین ضریب جداگانه برای آنها مجوز قانونی نداشته و باید مطابق آییننامه ماده 71 عمل شود لکن در مورد رادیولوژی بنا به سوابق موجود نظر گواهی ارزشیابی مدارک تحصیلی تخصصی و پروانههای صادره برای مؤسسات رادیولوژی، سونوگرافی (اولتراسون) نیز جزء رشته تخصصی رادیولوژی میباشد و تعیین ضریب برای فعالیتهای مختلف پزشکی مانند سونوگرافی، رادیوایزوتوپ و رادیوتراپی که جزء تخصص رادیولوژی میباشند موجه نیست بلکه روش صحیح و موافق قانون این است که در جدول ضرایب مالیاتی فقط تحت عنوان (رادیولوگ) که در ماده 3 قانون یاد شده به عنوان مذکور تصریح گردیده و شامل کلیه فعالیتهای پزشکی مربوط به تخصص مورد بحث است مبادرت به تعیین ضریب شده و از تعیین ضریب برای سایر عناوین تخصصی رشتههای پزشکی احتراز شود.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- محمد رزاقی- محمدتقی قزلباش- محمود حمیدی- علیاصغر محمدی- مجید میرهادی- محمدعلی سعیدزاده
98
منسوخ
408/10551
4 تير 1368
بخشنامه
چگونگی طرح پروندههای مالیاتی سنوات قبل از 1368 در هیأت حل اختلاف مالیاتی
81، 97، 147
97
30/4/3635
3 تير 1368
شورای عالی مالیاتی
درآمدهای حاصل از صید ماهی
گزارشهای شمارههای 1115-5/30 تاریخ 05/05/67 و 2816-5/30 تاریخ 11/10/67 دفتر فنی مالیاتی و ضمایم آن در مورد شمول یا عدم شمول معافیت مالیاتی درآمدهای حاصل از فعالیتهای کشاورزی موضوع ماده 109 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیههای بعدی آن و ماده واحده قانون راجع به اصلاح ماده 109 و ماده 81 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/66 به درآمدهای حاصل از صید ماهی حسب ارجاع مقام محترم معاونت درآمدهای مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/66 در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با ملاحظه سوابق امر و بررسی قوانین و مقررّات مربوطه به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
از تعریف مقرر بند 1 ماده 1 آییننامه اجرایی لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران مصوب 31 اردیبهشت ماده 1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و ماده 2 لایحه قانون اصلاح پارهای از مواد قانون کار کشاورزی مصوب 20/02/59 و اصلاحیه بعدی آن مصوب 15/04/59 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و سایر مقررّات مندرج در گزارش شماره 1115-5/30-05/05/67 دفتر فنی مالیاتی مجموعاً چنین مستفاد میشود که صید ماهی از شمول معافیت مالیاتی مربوط به درآمد حاصل از فعالیتهای کشاورزی خارج و مشمول مالیات خواهد بود.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- محمدتقی قزلباش- محمود حمیدی- علیاصغر محمدی- مجید میرهادی- محمدعلی سعیدزاده
نظر اقلیت
چون فعالیت صیادی از مصادیق بارز مربوط به فعالیت شیلات میباشد و حسب بند (د) ماده 2 لایحه قانون اصلاح پارهای از مواد قانون کار کشاورزی مصوب 20/02/1359 و اصلاحیه بعدی آن مصوب 15/04/1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران کلیه فعالیتهای مربوط به شیلات جزو مشاغل کشاورزی قلمداد گردیده است فعالیت صیادی میتواند از معافیت موضوع ماده 109 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیههای بعدی آن استفاده نماید.
محمد طاهر
96
30/4/3634
3 تير 1368
شورای عالی مالیاتی
وجوه پرداختی اشخاص به انجمنها و جمعیتها و موقوفات مؤسسات عامالمنفعه
2، 148، 172
گزارش شماره 543-5/30-23/03/68 دفتر فنی مالیاتی حسب ارجاع مقام معاونت درآمدهای مالیاتی در جلسه مورخ 31/03/68 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. مفاد گزارش مزبور اجمالاً عبارت از این است که به موجب بند 10 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/66 مجلس شورای اسلامی موضوع پذیرفتن پرداختی تا میزان سی درصد سود مشمول مالیات جزء هزینههای قابل قبول، طرف پرداخت، مؤسسات موضوع ماده 2 تعیین گردیده، حال که تنها در بندهای اول و چهارم ماده 2 مذکور از مؤسسه نام برده شده است، این سؤال مطرح میگردد که پرداختی به حساب سایر اشخاص مذکور در این ماده مانند انجمنها و جمعیتها و موقوفات، مشمول هزینههای قابل قبول موضوع بند 1- فوقالاشعار خواهد بود یا خیر. مضافاً اینکه جهت احتساب این گونه کمکهای مؤدیان به دولت پیشبینی لازم در ماده 172 قانون فوقالذکر به عمل آمده است.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی به استناد بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم پس از بحث و تبادلنظر به شرح آتی اعلام رأی مینماید: مستنبط[1] از حکم بند 10 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/66 مجلس شورای اسلامی این است که عنوان «مؤسسه» در ارتباط با ماده 2 قانون فوقالذکر به معنی عام آن بهکار برده شده و حکم مزبور به مؤسسات موضوع بندهای اول و چهارم ماده 2 مورد بحث محدود[2] نمیگردد و نیز مقررّات موضوع ماده 172 آن قانون دلیل بر عدم تعمیم بند 10 یاد شده نسبت به تمامی اشخاص مذکور در ماده 2 نخواهد بود.
محمدتقی نژادعمران- محمدتقی قزلباش- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- محمد رزاقی- اصغر آبادانی
[1]- مستنبط. [م تَم ب] (عربی، ص) بیرون آورنده آب و علم و مانند آن. (از منتهیالارب). / آشکارکننده و اختراع کننده چیزی را که پنهان و مخفی بوده است. / استخراج کننده و درآورنده خیر و نیکی از کسی. / استخراج کننده فقه بهوسیله فهم و اجتهاد خویش. (از اقربالموارد). آنکه حکمی را به فهم و اجتهاد خود استخراج میکند. (ناظمالاطباء). حکم شرعی فرعی را از ادله تفصیلیه به اجتهاد خود استخراج کننده. دریابنده. درک کننده. و رجوع به استنباط شود.
مستنبط. [م تَم ب] (عربی، صفت، اسم) بیرون آورده شده. (غیاث) (آنندراج). / استنباط شده. درک شده. دریافته. رجوع به استنباط شود. / جای بیرون آوردن چیزی. (غیاث) (آنندراج). / در اصطلاح شعرا، نام صنعتی است، و آن چنان به وضع رسیده که بیتی نویسد راست بعده زیر هر لفظی بیتی نویسد.
استنباط. [اِ تِم] (عربی، مصدر) به آب رسیدن چاه کن. آب برآوردن. (منتهیالارب). بیرون آوردن آب. (تاجالمصادر بیهقی). الاستنباط، استخراج الماء من العین، من قولهم نبط الماء، اذا خرج من منبعه. (تعریفات جرجانی). / نبطی شدن. (تاجالمصادر بیهقی). نبطی شدن قوم. / بیرون آوردن چیزی. (منتهیالارب). طلب ظهور امری کردن. / چیدن. / استنبط الفقیه؛ اذا استخرج الفقه الباطن بفهمه و اجتهاده. (منتهیالارب). الاستنباط اصطلاحاً استخراج المعانی من النصوص بفرط الذهن و قوة القریحة. (تعریفات جرجانی): تا وی آن را بخرد و عقل خود استنباط کردی. (تاریخ بیهقی صفحه 100). / استنبط (مجهولاً)؛ یعنی آشکارا شد بعد پنهان شدن. (منتهیالارب). منبع: http://www.loghatnaameh.org
[2]- محدود: چیزیکه حد و نهایت داشته باشد، آنچه برای آن حد و مرز تعیین شده باشد، محروم
(اسم) حد زده شده. موبد
(اسم) ابدی گشته دایمی جاودانی.
همیشه و جاوید و سرمد و پایدار و ابدی. (منبع: http://farsilookup.com)
95
منسوخ
30/4/3291/10269
1 تير 1368
بخشنامه
رعایت مقررات ماده 186 توسط بانکها و مشمولین ماده 96 قانون
93، 96، 186
94
منسوخ
10265/32830/4/30
1 تير 1368
بخشنامه
اخذ فاکتور و پیش فاکتور نمونه توسط بانکها
93
30/4/3583
1 تير 1368
شورای عالی مالیاتی
احکام مالیاتی قانون شرکتهای تعاونی
133، 173
این رأی براساس دادنامه شماره 231 تاریخ 24/11/71 دیوان عدالت اداری (با عنایت به ماده 148 قانون شرکتهای تعاونی مصوب سال 50) مخالف قانون تشخیص و ابطال شده است.
گزارش شماره 234-5/30- 03/02/1368 دفتر فنی مالیاتی حسب ارجاع معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در جلسه مورخ 29/03/68 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است، موضوع گزارش عبارت از این است که ماده 148 قانون شرکتهای تعاونی مصوب خردادماه 1350 کلیه قوانین و مقررّات مغایر با این قانون را ملغی همچنین نسخ یا اصلاح مواد و مقررّات قانون مذکور وسیله قوانین بعدی را مستلزم قید صریح دانسته از طرفی در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی صراحتاً ذکری از نسخ یا اصلاح مقررّات مالیاتی مورد بحث بالاخص مواد 107 تا 118 قانون فوقالذکر مربوط به مالیات شرکتها و اتحادیههای تعاونی نشده است، لذا از جهت لزوم اتحاذ رویۀ واحد درباره چگونگی اجرای مقررّات مالیاتی دو قانون فوقالذکر، موضوع نیازمند اعلام نظر و تعیین تکلیف در این زمینه میباشد.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از شور و بررسی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 به شرح آتی اعلام رأی مینماید:
از آنجا که ماده 173 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 صراحت دارد بر اینکه کلیه قوانین و مقررّات مالیاتی مغایر دیگر ملغی گردیده و به موجب مواد دیگر قانون مزبور نیز احکام خاصی در مورد شرکتهای تعاونی به روشنی وضع شده است، علیهذا مقررّات مالیاتی مندرج در قانونی شرکتهای تعاونی مصوب خردادماه سال 1350 و اصلاحیههای بعدی فسخ و مقررّات قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1366 در مورد شرکتهای تعاونی حاکم است.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمدتقی قزلباش- محمود حمیدی- علیاصغر محمدی
نسخ احکام مالیاتی مندرج در قانون شرکتهای تعاونی قابل قبول میباشد. محمد رزاقی
نظر اقلیت
نظر به اینکه به موجب ماده 148 قانون شرکتهای تعاونی مصوب خردادماه 1350 و اصلاحیههای بعدی آن شرط نسخ یا اصلاح مواد و مقررّات قانون مذکور قید صریح موضوع در قوانین ناسخ بعدی خواهد بود و در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی چنین قیدی مبنی بر لغو قانون مزبور وجود ندارد بنابراین به نظر اینجانبان مقررّات مالیاتی قانون شرکتهای تعاونی فوقالذکر به قوت خود باقی میباشد. النهایه چنانچه در قانون جدید مالیاتهای مستقیم مقررّاتی در مانحنفیه وجود داشته که در قانون شرکتهای تعاونی پیش گفته نبوده است اجرای آن بلااشکال خواهد بود.
محمد طاهر- مجید میرهادی- محمدعلی سعیدزاده
92
30/4/3473
30 خرداد 1368
شورای عالی مالیاتی
استفاده از خانههای سازمانی توسط مأموران کشوری
91
نامه شماره 3577-5/30-28/12/67 دفتر فنی مالیاتی مبنی بر لزوم اظهارنظر شورای عالی مالیاتی در مورد مأموران کشوری برای استفاده از معافیت صدر بند 11 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/66 مجلس شورای اسلامی حسب ارجاع معاونت محترم درآمدهای مالیاتی و در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مذکور در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. هیأت عمومی شورای عالی پس از بحث و تبادل نظر درخصوص مورد به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
نظر به اینکه استفاده از معافیت صدر بند 11 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 ناظر به مواردی است که خانه سازمانی با اجازه قانونی یا به موجب آییننامههای خاص در اختیار مأموران کشوری گذارده شود، لذا مأمورینی که به موجب آییننامه مربوط به شرایط و طرز استفاده از خانههای سازمانی مصوب 19/10/63 هیأت وزیران از خانههای سازمانی استفاده نمایند از جهت معافیت مزبور در عداد مأمورین کشوری محسوب خواهند شد.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- محمد رزاقی- محمدتقی قزلباش- محمود حمیدی- علیاصغر محمدی- مجید میرهادی- محمدعلی سعیدزاده
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد