چگونه قانون مالیاتی تنظیمی میتواند بر مشکلات مرهم باد؟

تاريخ خبر   2 مهر 1399



میرمجیدی نویسنده کتابچه مرهم مالیات قرارگاه شهید احمدی روشن در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو پیرامون کتابی که به نگارش در آورده است گفت: افزایش سرعت خلق پول در چندسال اخیر چنان بود که رهبرانقلاب هم آن را به بارشی سیل‌آسا تشبیه کردند که درصورت هدایت نشدن آسیب‌های فراوانی خواهد داشت.ما همان‌طور که در این تشبیه هم مستتر است اگر برای هدایت این بارش، کاری مفید و موثر انجام شود؛ می‌شود از مواهب آن بهره‌بُرد.

میرمجیدی ادامه داد: در عمل، اما این پول خلق شده، در میان بازار خودرو، سکه و ارز و مسکن می‌گردد و با معملات مکرر، جهش‌های قیمتی به‌وجود می‌آورد.همه‌ی این‌ها درحالی‌ست که تولیدکنندگان ما از کمبود نقدینگی و سرمایه‌ی درگردش شکایت دارند.

وی افزود: شاهد آن هستیم که این پول خلق شده، به جای افزایش رفاه، باعث افزایش تورم شده است. متاسفانه قانون مشخصی نداریم که این نقدینگی را به سمتی هدایت کند که در عمل به افزایش رفاه جامعه بیانجامد. پیشنهادات دلسوزان در سال‌های اخیر هم، با توجیهات غیرواقعی ذینفعان و ایجاد ترس در مردم از اسم مالیات بی‌نتیجه‌مانده.

میرمجیدی گفت: قوانین مناسب برای مدیریت این اوضاع، مالیات نامیده می‌شود و مردم هم به این واژه خوشبین نیستند و حق هم دارند چراکه براساس تجربه در سال‌های متمادی شاهد بوده‌اند که کارمندان و صاحبان درآمد‌های پایین، بیشترین هدف اخذ مالیات بوده‌اند. اما این نوع مالیات درواقع ابزاری‌است برای تنظیم رقابت ریسک و استهلاک در بازار‌های مولد و غیرمولد و هدف آن هم نه مردم و درآمدشان، که سوداگران و سود‌های بادآورده‌ی آن‌ها است.

نویسنده کتاب مرهم مالیات اضافه کرد: به هرحال این دیدگاه عمومی وجود دارد و همین باعث شده دلسوزانی که برای تصویب چنین قوانینی تلاش می‌کنند، پیشنهادات‌شان بار‌ها با فضاسازی‌های صاحب‌منصبان ذینفع از مرحله تدوین به مرحله‌ی رای‌گیری در صحن نرسد. درحالیکه ۱۷۸ کشور از ۲۰۵ کشور جهان، به وسیله‌ی چنین قانونی نقدینگی را به سمت تولید هدایت می‌کنند.

وی ادامه داد: در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹، با شوک‌قیمتی ایجاد شده در بازار فروش و اجاره‌ی مسکن دولت بازهم سراغ آسان‌ترین راه رفت. راهی که ناکارآ بودن آن در سال‌های مختلف بار‌ها اثبات شده است. درواقع دولت با طرح‌وام ودیعه مسکن و وام‌های مشابه، به جای افزایش عرضه مسکن، با افزایش تقاضا اوضاع قیمتی را بدتر کرد و علاوه‌برآن مستاجران و جویندگان مسکن را هم علاوه بر بی‌خانه‌ماندن، بدهکار کرد.

میرمجیدی گفت: پس از این مشکلات حادّ که فقدان این قانون در ماه‌های اخیر در حوزه‌ی مسکن به عنوان نیاز ضروری و حق اساسی مردم ایجاد کرد، سعی کردیم با تدوین این جزوه به طور خلاصه، اما دقیق توضیح بدهیم که چگونه یک قانون مالیات تنظیمی می‌تواند، مرهمی باشد بر این مشکلات.

وی در پایان عنوان کرد: امیدواریم این جزوه بتواند به دانشجویان و کنشگران کمک کند که بتوانند با گفتمان‌سازی مناسب، فضای فکری جامعه را برای مطالبه‌ی تصویب و کاربستِ این مرهم از مجلس و دولت فراهم کنند.

پيغام های شما

پيغام جديد

عبارت امنيتی زير را بازنویسی کنید:
CAPTCHA

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: