ابعاد و پیامدهای تروریستی خواندن سپاه

تاريخ خبر   23 فروردين 1398

 ایرنا: رئیس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود بار دیگر از قوانین بین‌المللی عبور کرد و نام نهاد یک کشور مستقل را در فهرست تروریستی خود قرار داد. شامگاه دوشنبه 19 فروردین رسماً سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی اعلام کرد؛ اقدامی که بلافاصله با واکنش منطقی ایران روبرو شد و شورای عالی امنیت ملی کشورمان به دنبال اقدام خصمانه دولت آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی در اقدامی متقابل، دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را از گروه‌های تروریستی معرفی کرد.
واکنش یکدست و حمایت تمام‌قد مسئولان و چهره‌های سیاسی کشور از سپاه پاسداران و محکومیت یکپارچه این اقدام خصمانه آمریکا حتی از سوی برخی منتقدان این نهاد نظامی در داخل کشور، فضای همدلی داخلی ایجاد کرد که مهم‌ترین نمودِ آن لباس‌های یکدست سبز 290 نماینده بهارستان در جلسه علنی روز گذشته بود.
اقدامات آمریکا علیه ایران به‌ویژه پس از روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید هر روز اهداف خصمانه‌ای را علیه ایران تدارک می‌بینید. اقداماتی که ابعاد متنوع و به‌طورقطع تبعات خاص خود را در پی خواهد داشت.

**ابعاد سه‌گانه تروریستی خواندن سپاه پاسداران
اقدام تازه آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی از سه بُعد اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی قابل ارزیابی است.
مهم‌ترین هدف سران کاخ سفید افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران است تا به‌زعم خود از این فشارها برای منزوی کردن حکومت ایران در جهان و ایجاد شکاف میان ملت و دولت بهره ببرد.
خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، تهدید و تطمیع کشورهای دیگر برای به حداقل رساندن مراودات اقتصادی خود با ایران و نیز قرار دادن نام نهاد نظامی که در اقتصاد کشور نقش فعالی دارد، همگی نشان از عزم جزم ترامپ برای چالش‌زایی در مسیر اقتصادی ایران است.
در سطح سیاسی به باور ناظران مهم‌ترین دلیل بستن شمشیر خصم علیه ایران از سوی ترامپ در مقطع کنونی، به لب رساندن جان تدبیر در عرصه دیپلماسی دولت ایران است. آمریکا دام‌های متعددی برای انداختن ایران در مسیر واکنش‌های غیرعقلانی و احساسی نهاده که یکی از آن‌ها تلاش برای خروج ایران از قرارداد برجام است. از رهگذر این خروج آمریکا می‌تواند بار دیگر اجماع جهانی علیه این کشور را در قالب فصل هفتم منشور سازمان ملل و اهرم‌های دیگر به وجود آورد.
با نابودی برجام، بهانه‌های آمریکا بار دیگر از طریق شورای امنیت، رنگ حقوقی و قانونی خواهد یافت و این خواست تندروهای آمریکایی، رژیم‌های منطقه منافقان خارج از ایران است.
محدودسازی فعالیت نظامی و مستشاری سپاه پاسداران در برخی کشورهای همسایه هم از بُعد سیاسی برای آمریکا حائز اهمیت است. نجات مناطقی از سوریه و عراق به دست سپاه در زمانی که آمریکا و برخی حاشیه‌نشینان خلیج‌فارس برای تروریست‌های داعش آماده کرده بودند برخی از نقشه‌های این ائتلاف‌ها را نقش بر آب کرد. تحمل این موضوع برای آمریکا دشوار بود و سرانجام نام سپاه در فهرست تروریستی قرار گرفت.
در بُعد تبلیغاتی (که به نظر می‌رسد در اقدام اخیر این سطح بیشتر موردنظر بوده) قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی می‌تواند دست ترامپ را در جیب رژیم‌های منطقه‌ای بازتر نگه دارد، به بهانه واهی مقابله با تروریسم ایران، زرادخانه‌های منطقه را انباشته از سلاح‌های خود کند و درنهایت اتحاد ناشدنی عبری-عربی علیه ایران را عملی سازد.
تبلیغات حاصل از این اقدام می‌تواند رژیم صهیونیستی را از حیث حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا اطمینان بخشد و بهانه اشغالگری‌ها و تجاوزات این رژیم باشد. این اقدام در بُعد تبلیغاتی و بر اساس ظن و برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها می‌توانست بر افکار عمومی داخل ایران هم اثرگذار باشد.
اما آنچه در روزهای پس از قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریست‌های آمریکا قابل مشاهده است، نشان می‌دهد که نه در سطح اقتصادی و نه سیاسی و نه حتی جنگ تبلیغاتی این اقدام تأثیر خاصی در معادلات داخل ایران نداشته است.
دلایل روشنی هم برای این تأثیر اندک وجود دارد. در عرصه اقتصاد، میزان تحریم‌ها علیه ایران و سپاه پاسداران با رویداد تازه، تغییری تازه‌ای نخواهد کرد. آمریکا مدت‌هاست بسیاری از کشورهای جهان را از مراودات مالی و تجاری با سپاه و سپاهیان منع کرده است و بیشتر از این توان محدودسازی سپاه را در عرصه اقتصادی نخواهد داشت.

** تبعات اقدام آمریکا و مقابله عقلایی ایران
پیامدهای هر یک از اقدامات خصمانه آمریکا گرچه در کوتاه‌مدت شرایط را به‌ویژه در عرصه اقتصادی برای مردم دشوار ساخته اما شواهد نشان می‌دهد در طولانی‌مدت نتوانسته است ایران را منزوی کند.
تنها لبیک‌گویان اقدام اخیر آمریکا هم برخی دولت‌های ناشی حاشیه خلیج‌فارس و رژیم صهیونیستی هستند. اروپا و دیگر هم‌پیمانان غربی آمریکا تاکنون استقبال خاصی از این تصمیم نشان نداده و بالعکس درباره ایجاد تنش‌های تازه در منطقه خاورمیانه هشدار داده‌اند.
مهم‌ترین پیامد قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی بازگشت و تشدید ناآرامی و تنش در خاورمیانه خواهد بود. این مهم را اروپا و بسیاری از عقلای جهان به‌خوبی می‌دانند، قطعا تیم تندرو ترامپ هم از این موضوع آگاه است و عامدانه در این مسیر می‌کوشد. به نظر می‌رسد ترامپ دکترین سیاست خارجی خود را بر پایه تنش‌زایی و نه برخورد نظامی مستقیم بنا نهاده اما در این بازی ترس، او تنها بازیگر نخواهد بود.
مقابله با چنین سیاست‌هایی از سوی ایران بیش از هر موضوعی به صبر و خویشتن‌داری نیاز دارد. محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی بارها تأکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ درگیری در منطقه نبوده و نخواهد بود.
این گزاره باید مهم‌ترین محور تصمیم‌گیری‌ها درباره اقدام تازه ترامپ باشد. موضع‌گیری اصولی، منطق محور و درعین‌حال مقتدرانه مسئولان جمهوری اسلامی در پرهیز از مواضع شتاب‌زده نشان می‌دهد که ایران در مسیر مقابله‌به‌مثل، راه غیرعقلانی نخواهد رفت و این پادزهر، زهر پراکنی‌های آمریکا خواهد بود.

پيغام های شما

پيغام جديد

عبارت امنيتی زير را بازنویسی کنید:
CAPTCHA

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: