تدوین 10 برنامه جامع اقتصادی در مجلس

تاريخ خبر   10 فروردين 1396

به گزارش ایبِنا، محمدرضا پورابراهیمی افزود: پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال و در جوار حرم رضوی و تأکید ایشان به مباحث اقتصادی، کمیسیون اقتصادی برای عملیاتی کردن منویات ایشان و همچنین در راستای مأموریت های رییس مجلس شورای اسلامی به این کمیسیون 10 برنامه جامع برای سال 96 تدوین کرد.

وی تصریح کرد: این برنامه ها در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی ارسال شده و هدف از این برنامه ها نیز رفع موانع و مشکلات حوزه تولید و رونق اقتصادی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب است.

پورابراهیمی 10 برنامه گفته شده را به شرح زیر عنوان کرد:

اصلاح نظام بانکداری

1- اصلاح قوانین و مقررات نظام بانکداری؛ انشاء الله در اولین هفته کاری مجلس در سال 96 بررسی جزئیات اصلاح قوانین و مقررات نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران را به صورت ویژه در دستور کار قرار خواهیم داد و امیدواریم ظرف سه ماه آینده قانون نظام بانکی بعد از 34 سال اصلاح شود.

اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

2- حمایت از تولید با کمک به اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده؛ طبق توافق کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور قرار است لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده به جهت اصلاح ساختار تا پایان فروردین 96 به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود و انشاء الله طی سه الی چهار ماه نخست سال آن را اصلاح خواهیم کرد.

اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

3- حمایت از تولید ملی در راستای اجرای کامل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مجلس ارائه شده و سال گذشته کلیات آن در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید و انشاء الله تا پایان اردیبهشت ماه جزئیات آن را تصویب خواهیم کرد که دولت هیچ بهانه ای برای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداشته باشد.

اصلاح قانون گمرک

4- حمایت از تولید ملی با اصلاح قوانین حوزه گمرک؛ لایحه اصلاح قانون گمرک اعلام وصول شده است و در هفته های اول آغاز به کار کمیسیون اقتصادی در سال جدید در جلسات فوق العاده ای این موضوع را بررسی می کنیم و امیدواریم ظرف چند ماه آینده عملیاتی شود.

نظارت بر مناطق آزاد

5- نظارت بر مناطق آزاد؛ پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اصلاح ساختار و جایگاه مناطق آزاد در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد. بر اساس مصوبه مجلس، مناطق آزاد به وزارت اقتصاد منتقل شد و نظارت بر این حوزه را تشدید خواهیم کرد. گمرک، مالیات و مناطق آزاد سه حوزه پر چالش اقتصادی هستند که زیر نظر وزارت اقتصاد فعالیت می کنند و کمیسیون اقتصادی نظارت بر این حوزه ها را تشدید خواهد کرد.

رصد میدانی مشکلات اقتصادی

6- رصد میدانی مشکلات و مسائل اقتصادی در سال جاری؛ کمیسیون اقتصادی مجلس در سال 96 نشست های استانی با حضور اعضای کمیسیون در استان های مختلف در دستور کار دارد و اولین سفر ما نیز پایان اولین هفته کاری مجلس به استان خوزستان خواهد بود و هدف از این نشست ها، رصد میدانی مشکلات است و امیدواریم تا پایان سال به حداقل 10 استان سفر کنیم.

اصلاح ساختار نهادهای مالی

7- اصلاح ساختار نهادهای مالی در ایران؛ یکی از مهمترین موضوعات و مشکلات، حضور دولت در اقتصاد است به طوری که دولت به طور غیرمستقیم بنگاه های اقتصادی را اداره می کند و علیرغم قانون اصل 44 متأسفانه اداره دولت بر بنگاه های اقتصادی غیرمستقیم است، برای حل این مشکل طرح دو فوریتی اصلاح ساختار نهادهای مالی را در ایران آماده کرده ایم و ان شاء الله ظرف یک تا دو ماه آینده به صحن علنی مجلس می آوریم تا سهم دولت کاهش بیابد.

طرح جامع اقتصاد دانش بنیان

8- تضمین طرح جامع اقتصاد دانش بنیان؛ با توجه به جایگاه و نقش ویژه اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور اما این حوزه با مشکلاتی مواجه است، بنابراین در طول دو سال گذشته با کمک مرکز پژوهش ها کار کارشناسی انجام دادیم و طرح جامع اقتصاد دانش بنیان حداکثر ظرف دو ماه آینده را به صحن علنی مجلس می آوریم و یکی از دستور کار کمیسیون اقتصادی خواهد بود.

طرح اصلاح قوانین حسابرسی

9- طرح جامع اصلاح قوانین و مقررات حسابرسی بخش دولتی؛ حرکت به سمت شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور از برنامه های در دستور کار کمیسیون اقتصادی است و هدف از این کار افزایش کارایی و بهره وری در اقتصاد ایران و همچنین جلوگیری از بروز فساد در اقتصاد کشور است. تمام بنگاه ها مکلف به ارائه صورت های مالی خود هستند و اطلاعات افراد نیز باید شفاف شود بنابراین طرح جامع اصلاح قوانین و مقررات حسابرسی در بخش های دولتی را ظرف نیمه اول سال 96 در کمیسیون اقتصاد به سرانجام خواهیم رساند تا بخش زیادی از مشکلات و چالش های این حوزه برطرف شود.

تشکیل تیم نظارتی

10- تشکیل تیم نظارتی در کمیسیون اقتصادی؛ این تیم با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی تشکیل خواهد شد و به نحوه اجرای قوانین از جمله قانون بهبود فضای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و... نظارت خواهد کرد و امیدواریم گزارش های سه ماهه ارائه کند. یکی دیگر از موضوعات مهم تعیین تکلیف سهام عدالت است و به منظور حضور مردم در اقتصاد و کاهش سهم دولت، تعیین تکلیف این موضوع است، بنابراین موضوع آزادسازی سهام عدالت به صورت لایحه در کمیسیون اقتصادی بررسی خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: این 10 مورد، برنامه های جامع کمیسیون اقتصادی در سال 96 است و انشاء الله در اولین هفته کاری مجلس با حضور اعضای کمیسیون، جمع بندی خواهیم کرد و با حضور مسئولان ارشد اقتصادی دولت و اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی محورهای منویات رهبر معظم انقلاب و مأموریت رییس مجلس در حوزه کمیسیون اقتصادی را بررسی خواهیم کرد.

پيغام های شما

پيغام جديد

عبارت امنيتی زير را بازنویسی کنید:
CAPTCHA

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: