بررسی حقوق و امتیازات مودیان در نظام مالیاتی

تاريخ خبر   6 شهريور 1395

رسانه مالیات: خط مشی سازمان امور مالیاتی کشور بر تکریم مودیان و رعایت حقوق اخلاقی و اجتماعی مردم استوار است. بنابراین رفتار شایسته و رعایت عدالت و انصاف درچارچوب قوانین و مقررات از مواردی است که تاکید فراوانی بر آن شده و کلیه ماموران مالیاتی موظف اند در برخورد با مودیان این اصل مهم را رعایت کنند. حقوق و امتیازات مودیان مالیاتی که باید توسط ماموران مالیاتی رعایت شود، انواع مختلفی دارد که اشاره مختصری به بعضی از حقوق مودیان می کنیم.

مودیان حق دارند ، زمانی که برگ تشخیص مالیات به آنان ابلاغ می گردد ، جهت اطلاع از جزئیات گزارشی که مبنای صدور برگ تشخیص قرار گرفته ، به استناد ماده 237 قانون مالیات‌های مستقیم، کتباً استعلام نمایند ، و ماموران مالیاتی مکلفند جزئیات گزارشی را که مبنای صدور برگ تشخیص قرار گرفته است، به آنان اعلام و هر گونه توضیحی را که در این خصوص بخواهند به مودیان و یا وکیل تام‌الاختیار آنان بدهند.

همچنین مودیان حق دارند ، اگر چنانچه با بررسی جزئیات گزارش مبنای صدور برگ تشخیص و انطباق آن با قوانین، مقررات و اسناد و مدارک مثبته به موارد اختلافی برخوردند ، لوایح دفاعی خود را تهیه وتنظیم نمایند . برای انجام این امر، نیاز به اطلاع کامل از قانون ، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌های صادره، از سوی سازمان امور مالیاتی و آرای وحدت رویه شورای عالی مالیاتی است. با توجه به عدم تسلط اکثر مودیان بر قوانین و مقررات مزبور، بهترین راه، استفاده از متخصصین در امور مالیاتی و حقوقی و حسابداران رسمی است. این اشخاص به لحاظ اشراف به قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و با بررسی مستندات مودی، می‌توانند به بهترین نحو لوایح دفاعی را برای مودی تهیه و حتی در صورت لزوم به عنوان وکیل تام‌الاختیار وی در جلسات هیات حل اختلاف مالیاتی شرکت کنند.

حق بعدی مودیان اعتراض نسبت به برگ تشخیص است که در صورتی که تشخیص درآمد مشمول مالیات ، به روشی غیر منطبق با قوانین و مقررات و یا عدم توجه به اسناد و مدارک مثبته ارائه شده از طرف مودی باشد، مودی ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ ، شخصاً یا به وسیله وکیل تام‌الاختیار خود می‌تواند با مراجعه به اداره امور مالیاتی و ارائه مدارک و اسناد لازم، به‌طور کتبی تقاضای رسیدگی مجدد کند.

حق مودی در انتخاب یک عضو هیات حل اختلاف از دیگر حقوق مودیان مالیاتی به شمار می رود. با ارجاع پرونده به هیات حل اختلاف مالیاتی و به موجب بند 3 ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم، مودی این حق را دارد که یکی از اعضای هیات را به انتخاب خود از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی ایران یا مجامع حرفه‌ای یا تشکل‌های صنفی یا شورای اسلامی شهر تعیین کند.

مودیان مالیاتی برای اینکه احقاق حق کنند ، لازم است از کلیه حقوق خودکه در قوانین مالیاتی وجود دارد ، آگاهی داشته باشند و بدانند که نحوه عمل آنها در مواردی که احساس می کنند حقوقشان تضعیف شده ، چگونه باید باشد . بدیهی است آشنایی مودیان با حقوق قانونی خود و استفاده از آن به شرح فوق ، بویژه استفاده آنان از کارشناسان خبره در امور مالی و مالیاتی و حقوقی، به منظور ارائه دفاع قانونی و مستدل، می‌تواند منجر به اخذ نتایج مطلوب‌تر و عدم تضییع حقوق آنان در فرآیند اعتراض به برگ تشخیص مالیات و رسیدگی در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی شود .

پيغام های شما

پيغام جديد

عبارت امنيتی زير را بازنویسی کنید:
CAPTCHA

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: