مالیات بر درآمد مشاغل در اصلاحیه قانون

تاريخ خبر   5 تير 1395

رسانه مالیاتی: سال 94 را می توان سالی مهم در نظام مالیاتی قلمداد نمود چرا که در این سال قانون مالیاتهای مستقیم با تصویب مجلس شورای اسلامی تغییرات بنیادی در جهت سهولت انجام امور و جلوگیری از فرارهای مالیاتی بخود دید.

یکی از بخش های که در این راستا دچار تغییرات مهمی گردید بخش مالیات بر درآمد مشاغل می باشد و از این حیث که جمع کثیری از مودیان نظام مالیاتی را دربر میگیرد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

یکی از مهم‌ترین تغییرات در قانون جدید تغییر مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) از تیر ماه به خردادماه می باشد که با هدف تسهیل و تسریع در ارائه اظهارنامه مالیاتی، افزایش اعتماد و اطمینان مودیان به ثبت اطلاعات و داده های مربوطه و افزایش راندمان ارائه خدمات به مودیان مالیاتی صورت گرفته است.

از دیگر تغییرات صورت گرفته، کاهش نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی ازجمله صاحبان مشاغل همسو با اصلاح قانون مالیات های مستقیم می باشد. از اینرو بمنظور رعایت حقوق مودیان، نرخ های مالیاتی اشخاص حقیقی (ماده 131 قانون) که در پنج طبقه از 15 تا 35 درصد تقسیم بندی گردیده بود در قانون جدید به سه طبقه از 15 تا 25 درصد کاهش پیدا نموده و بر اساس تبصره ماده 131 ، به ازای هر 10 درصد افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات نسبت به سال گذشته، یک درصد و حداکثر تا پنج درصد از نرخ های فوق الذکر نیزکاسته می شود.

ماده 95 قانون که بر اساس آن مودیان به گروه های سه گانه الف و ب و ج تقسیم می شدند تغییر کرده و این تقسیم بندی (ماده 96 ق.م.م) حذف شده و مبنای اخذ مالیات از هر طبقه شغلی، میزان فعالیت و درآمد آن گردیده است.بنابراین کلیه مودیان ملزم به داشتن دفاتر قانونی و سیستمهای حسابداری وفق قانون تجارت شده اند.

همچنین بر اساس ماده 97 قانون اصلاحی، ملاک پرداخت مالیات اظهار نامه مودی قرار گرفته است و در صورت عدم ارائه اظهارنامه، نظام محاسبه علی الراس برچیده شده و بجای آن سازمان امور مالیاتی نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی بر اساس اطلاعات موجود در سامانه جامع مالیاتی که کلیه فعالیتها، دارائی ها و عملکرد حسابهای بانکی و غیره مودیان در آن ثبت می گردد، اقدام نموده و مالیات مطالبه خواهد شد و در اداراتی که این نظام جامع راه اندازی نشده است به مدت سه سال ، مواد 97 و 98 ، 152 الی 154 و 271 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1380 مجری خواهد بود.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که شرط برخورداری از تمام این معافیت‌ها منوط به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت به‌موقع مالیات است و اگر فردی در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکند ضمن اینکه نمی‌تواند از معافیت‌ها و تسهیلاتی که در قانون پیش‌بینی شده استفاده نماید، به هر میزان درآمدی که کسب ‌کند مالیات به وی تعلق گرفته و مشمول جریمه نیز می‌شود.

پيغام های شما

پيغام جديد

عبارت امنيتی زير را بازنویسی کنید:
CAPTCHA

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: