بازنگری قانون مالیات ها در جهت توسعه و گسترش سرمایه گذاری

تاريخ خبر   5 تير 1395

رسانه مالیاتی: رونق اقتصادی با تکیه بر تولید داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی همواره دغدغه اصلی اکثر مسئولان نظام بوده‌است. درنظر گرفتن تسهیلات و مزایای مالیاتی برای سرمایه گذاری در کشور از سوی قانون‌گذار در آخرین اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب94/4/31از مهم‌ترین اقداماتی است که سازمان امور مالیاتی در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی به انجام رسانده‌است.

براساس ماده 138 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، آورده نقدی اشخاص برای تامین مالی پروژه، طرح و سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می‌شود و برای پرداخت‌کننده سود نیز معادل سود پرداختی مذکور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود به شرط اینکه استفاده‌کننده از این معافیت مالیاتی تا دو سال آورده نقدی را از بنگاه تولیدی خارج نکند.
حمایت مالیاتی از سرمایه‏گذاری در بخش های مختلف نیز مورد توجه قرار گرفته است به طوری که براساس مفاد ماده 132 این قانون، درآمد ناشی از سرمایه‏گذاری در بخش‌های تولیدی و معدنی به مدت پنج سال مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود و اگر این سرمایه‏گذاری در شهرک‌های صنعتی انجام شود، این مدت به هفت سال افزایش می‌یابد. همچنین سرمایه‌گذاری در مناطق محروم 10 سال و در شهرک‌های صنعتی مناطق محروم 13 سال مشمول نرخ صفر مالیاتی است. همچنین افرادی که در شهرک‌های صنعتی مناطق محروم سرمایه‌گذاری کنند و پس از 13 سال سرمایه آنان به دو برابر سرمایه ثبت و پرداخت‌شده نرسد، همچنان مشمول اعمال نرخ صفر مالیاتی خواهند بود.
نظام مالیاتی کشور مشوق‌ها و تسهیلات مالیاتی گسترده‌ای برای هدایت منابع به سوی بخش‌های مختلف اقتصادی درنظر گرفته‌است، در این میان صنعت گردشگری ایران از این قاعده مستثنی نبوده و از تسهیلات بسیار خوبی برای رونق و توسعه برخوردار شده‌است. درآمدهای خدماتی هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری جدید اشخاص حقوقی غیردولتی در قانون مالیات‌های مستقیم که بعد از اجرای این قانون (95/1/1)، از طرف مراجع قانونی ذی‌ربط پروانه بهره‌برداری یا مجوز دریافت نمایند، درآمد آنها از تاریخ شروع فعالیت به مدت 5سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10سال با نرخ صفر مشمول مالیات می‌شوند.
دفاتر گردشگری و زیارتی نیز از مشوق های مالیاتی برخوردارند به طوری که 100درصد درآمد ابرازی دفاتر گردشگری و زیارتی دارای مجوز از مراجع قانونی ذی‌ربط که از محل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه تحصیل شده باشد مشمول مالیات با نرخ صفر است. همچنین در ماده 132 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم یکی از با اهمیت‌ترین تسهیلات مالیاتی به صنعت گردشگری کشور اختصاص یافته‌است، براین اساس کلیه تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی که قبل از سال 95 از مراجع قانونی پروانه بهره‌برداری اخذ کرده باشند، تا مدت شش سال بعد از اجرای قانون، معافیت مالیاتی به میزان 50درصد مالیات بر درآمد ابرازی استمرار خواهدداشت. این معافیت مالیاتی شامل درآمد حاصل از اعزام گردشگر به خارج از کشور نمی‌شود، تنها درآمد حاصل از فعالیت تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی مشمول معافیت این ماده بوده و قابل تسری به درآمد حاصل واگذاری این تاسیسات نیست. البته شرط برخورداری از نرخ صفر و هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی، ارایه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است.
اعطای امتیازهای مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهداشتی از دیگر مشوق‌های مالیاتی بشمار می روند. بر اساس مفاد ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدهای خدماتی بیمارستان‌ها از تاریخ شروع بهره‌برداری به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه‌یافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مالیاتی محاسبه می‌شود. علاوه بر این، در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده هم ارتقای نظام سلامت در نظر گرفته‌شده است، به طوری که یک درصد از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده به‌عنوان مالیات سلامت در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار می‌گیرد.
مشوق‌های اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم به‌منظور توسعه صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی از دیگر موارد حمایتی است. در یکی از مهم‌ترین مواد این اصلاحیه (ماده 141)، 100 درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی مشمول مالیات با نرخ صفر شده‌است.
در اصلاحیه قانون، از مالیات به عنوان راهکاری برای جلوگیری از صادرات مواد خام استفاده شده‌است، بر این اساس تنها 20 درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام، مشمول مالیات با نرخ صفر شده‌است. وی تصریح‌کرد: این امر بدان معنی است که معادل اعتبار مالیاتی محاسبه‌شده به نرخ صفر از محل اعتبار جمعی- خرجی که همه ساله در بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود، به حساب مودیان منظور می‌گردد و به عبارتی میزان مالیات متعلق که به واسطه اعمال نرخ صفر دریافت نمی‌گردد، در حساب درآمدهای مالیاتی برای مشخص شدن ظرفیت مالیاتی منظور و بدینوسیله میزان کمک دولت به فعالان اقتصادی از بابت عدم دریافت مالیات شفاف می‌گردد. امیدواریم اجرای سیاست‌های حمایتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور نقش به‌سزایی در افزایش انگیزه بازرگانان، تولیدکنندگان و شرکت‌های خدماتی جهت پرداختن به بحث صادرات داشته‌باشد.

پيغام های شما

پيغام جديد

عبارت امنيتی زير را بازنویسی کنید:
CAPTCHA

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: