اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم؛ مالیات تکلیفی 3% موضوع ماده 104 در سال 1395

تاريخ خبر   17 فروردين 1395

با اصلاح و تغییر قانون مالیاتهای مستقیم موضوع«ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31/04/1394 مجلس شورای اسلامی» بانک مالیاتی ایران با هدف ترویج فرهنگ مالیات در ایران ، اخبار این این تغییرات را به اطلاع مؤدیان محترم مالیاتی خواهد رسانید:

 

به موجب بند (25) ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31/04/1394 مجلس شورای اسلامی، «ماده 104 این قانون» از ابتدای سال 1395 حذف شده است. از آنجایی‌که مبدأ احتساب و تعلق مالیات‌های تکلیفی موضوع این ماده «پرداخت» و زمان انجام این عمل بوده، لذا پرداخت‌های مربوط به این ماده از اول سال 1395 مشمول کسر تکلیفی علی الحساب مالیات مؤدی (دریافت کنندگان وجوه) نمی‌باشد و حتی با فرض اینکه موضوع پرداخت مربوط به حق الزحمه یا کارمزد ارائه خدمات، اجاره وسائل نقلیه، هر نوع کار ساختمانی، و غیرو... سنوات قبل از 1395 باشد، اما انجام پرداخت بخشی یا تمام آن از 01/01/1395 انجام ‌‌گیرد، تکلیف کسر 03% به عنوان علی الحساب مالیات مؤدی (دریافت کنندگان وجوه) منتفی شده است.

لازم به یادآوری است، مطابق حکم تبصره ماده 86 قانون یاد شده؛ «پرداخت‌هایی که کارفرمایان به «اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود» که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نمی‌باشند، با عنوان حق‌المشاوره، حق حضور در جلسات، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و حق پژوهش پرداخت می‌کنند، بدون رعایت معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد (10%) می‌باشد و کارفرمایان مؤظفند در موقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلقه را کسر و تا پایان ماه بعد با اعلام مشخصات دریافت‌کنندگان مطابق فرم نمونه اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسؤول پرداخت مالیات و جریمه‌های متعلق خواهند بود.»

به امید روزی که بعنوان شهروند خوب از پرداخت مالیات خشنود باشیم.

بانک مالیاتی ایران

پيغام های شما

محسن 24 فروردين 1397 14:58

باسلام یک شرکت پیمانکاری مخابراتی هستیم. بخشی از کارها را به افراد حقیقی طی قرارداد با موضوع و مدت و مبلغ معین واگذار میکنیم. طبق حذف مالیات ۳% چیزی از آنها کسر نمیکنیم و این پرداختها را در اسناد عینا ثبت میکنیم.دو سوال مهم دارم: ۱- آیا اداره مالیات از این اشخاص بعدا مطالبه مالیات نخواهد کرد؟ ۲- با توجه به اینکه ما برای کل کارهای خود مفاصای ماده ۳۸ از تامین اجتماعی میگیریم ، آیا اداره بیمه قانونا و بعدا بابت این پرداختها مطالبه حق بیمه ، خارج از ماده ۳۸ نخواهد کرد؟(توضیح اینکه : ما در شرکت هیچ درآمدی بجز پیمانهای ثبت شده مذکور نداریم)با سلام؛ پاسخ سوال اول با توجه به ارسال اطلاعات فصلی موضوع ماده 169 مکرر که به عنوان یک تکلیف مالیاتی در قانون مالیات ها برای شما و کلیه اشخاص حقوقی مقرر شده است، در ادارات مالیاتی برای آن ها پرونده مالیاتی تشکیل میشود و چنانچه حجم فعالیت آن ها به نصاب های لازم برسد و مشمول مالیات گردند از آن ها مطالبه مالیات نیز خواهد شد. پاسخ سوال دوم را از مراجع ذیربط بیمه ای جویا شوید.

رضا 3 فروردين 1397 18:36

با سلام،یکی از دوستانم در سال ٩٥ یک قرار دادنیروی انسانی بسته شده که مبلغ دریافتی کلا به کارگران پرداخت می شده و در صورت وضعیت هیچ آیتمی به نام سود پیمانکار نبوده،سوال: آیا این قرارداد مشمول پرداخت مالیات می شه و یااگر هم می شه چه درصدی از قرار داد می بایست مالیات داده شود؟ممنونبا سلام؛ شمول یا عدم شمول مالیات مستلزم پارامتر های عدیده ای است و از آن جمله ؛ حجم فعالیت اشخاص ، حصول سود سالانه و خود این موضوع نیز تحت شرایطی ممکن است مشمول قاعده علی الرأس گردد ... پس این گونه سوالات نمیتواند پاسخ درستی داشته باشد .

ناشناس 5 فروردين 1396 23:19

احمدی از بهشهر آیا آموزش دهندگان طرح فرد به فرد نهضت سواد آموزی شامل پرداخت مالیات می باشند با توجه به ماده 104 و 86؟چند درصدبا سلام. دوست عزیز مالیات تکلیفی 3% موضوع ماده 104 قانون مالیاتها بر اساس اصلاحیه مصوب 31/04/1394 مجلس شورای اسلامی حذف شده است. مالیات موضوع تبصره ماده 86 شامل پرداخت‌هایی میشود که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نمی‌باشند، با عنوان حق‌المشاوره، حق حضور در جلسات، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و حق پژوهش پرداخت می‌کنند- بدون رعایت معافیت موضوع ماده (۸۴) - مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد (10%) می‌باشد که تکلیف کسر آن بر عهده کارفرمایان میباشد. توجه داشته باشید پرداخت تحت عناوین (حق‌المشاوره، حق حضور در جلسات، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و حق پژوهش) بایستی بموجب اسناد و قرارداد معلوم گردد. پرداخت تحت هر عنوان دیگری مشمول مالیات «تکلیفی» نمیگردد.

نسیم 9 اسفند 1395 16:14

با سلام اگر بابت خدمات نصب، تعمیر و پشتیبانی مبلغی به اشخاص حقیقی به جز کارکنان شرکت پرداخت می شود آیا باید 10 درصد کسر گردد. با توجه به اینکه این خدمات جز مشاوره، تدریس و سایر موارد مطرح شده نمی باشد. با سلام . جواب شما منفی است. لطفا پاسخ به دوستمان « احمدی از بهشهر » 5 فروردین 1396 نیز را مطالعه فرمایید. موفق باشید

جمشید رفیعی 8 اسفند 1395 11:9

سلام باحذف ماده 104مالیات حق الزحمه و مقاطعه کاری اشخاص حقیقی چگونه دریافت میگردد برای شرکت حقوقی که این گونه قرارداد را با اشخاص حقیقی منعقد میکنند تبعات مالیاتی در اتی ندارد نخیر دوست عزیز. مالیات تکلیفی 3% موضوع ماده 104 قانون مالیاتها بر اساس اصلاحیه مصوب 31/04/1394 مجلس شورای اسلامی حذف شده است و غیر از موارد مصرح موضوع تبصره ماده 86 « حق‌المشاوره، حق حضور در جلسات، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و حق پژوهش » نگرانی بخودتان راه ندهید.... البته انجام تکالیف موضوع ماده 169 مکرر را فراموش نکنید. موفق باشید.

Ali 29 دی 1395 18:42

سلام بنده به عنوان مشاور فناوری اطلاعات با یک شرکت خصوصی قرارداد دارم و ماهیانه حق الزحمه دریافت میکنم لازم بذکر است بنده در یک شرکت نیز کارمند هستم و بیمه ، آیا در جایی که به عنوان مشاور هستم باید مالیاتی پرداخت شود؟ با سلام؛ مطابق تبصره ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم، پرداخت‌هایی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نمی‌باشند، با عنوان حق‌المشاوره، حق حضور در جلسات، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و حق پژوهش پرداخت می‌کنند، بدون رعایت معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد (10%) می‌باشد.

ابراهیمی 18 دی 1395 16:29

با سلام من قراردادهایی با اشخصاص مختلف دارم وبه آنها حقوق پرداخت میکنم تمامی آنها بازنشته تامین اجتماعی یا بازنشسته لشگری و کشوری هستند آیا باید برای آنها لیست تهیه کنم و مالیات تکلیفی بدهم یانه اعضاء هیت مدیره چطور آیا با اینکه بازنشسته هستند و به آنها حقوق پرداخت میشود باید مالیات داد با سلام. دوست گرامی مواد 82 الی 91 قانون مالیاتهای مستقیم (و با توجه بیشتر تبصره ماده 86) را مطالعه فرمایید.

نادرآخوندی 15 دی 1395 16:48

با عرض سلام سوالی که ازحضرتعالی دارم این است که اجاره ای هر هر ماه به حساب شهرداری پرداخت میشود شامل مالیات تکلیفی است یا خیر.باتشکر. با سلام بستگی دارد به نوع شخصیت اشخاص دارد، مطابق تبصره 9 ماده 53؛ ‌ وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و دستگاه‌هایی که تمام یا قسمتی از بودجة آنها به وسیلة دولت تأمین می‌شود، نهادهای انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آنها و همچنین سایر اشخاص حقوقی مکلفند مالیات موضوع این فصل (منظور اجاره املاک،) را از مال‌الاجاره‌هایی که پرداخت می‌کنند کسر و ظرف ده روز به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک پرداخت و رسید آن را به موجر تسلیم نمایند.

حضرتی 27 آبان 1395 11:38

سلام . در شرکت قراردادهایی با اشخاص حقیقی وجود دارد بابت هر حضور در عمل جراحی بعنوان تکنسین مبلغی بابت هر عمل و در یکماه بابت همه عملهایی که حضور داشته در یافت می نماید آیا طبق تبصره ماده ۸۶ شامل ۱۰ در صد می باشند . هیچ گونه رابطه حقوقی و بیمه ایی در شرکت ندارند. با سلام. مورد مطروحه - به شکلی که طرح کرده اید- مشمول مصادیق این تبصره و کسر ده درصد نمیگردد.موفق باشید.

مجتبی 22 آبان 1395 8:25

با سلام . آیا اگر پرداخت حق الزحمه به کارکنان و یا هیئت مدیره شرکت باشد تکلیف مالیات آن چیست زیرا در تبصره ماده 86 بابت غیر کارکنان فرموده اید.

یزدی 19 آبان 1395 17:19

با سلام آیا ممیز می تواند هزینه حقوق را که برابر با ماده 84 و 86 پرداخت و فهرست آنرا به همراه مالیات به دارایی پرداخت کرده را رد نماید. با تشکر با سلام.بله چنانچه مستندی در این خصوص بدست آید،اداره مالیاتی میتواند رسیدگی و مطالبه مالیات نماید.

پيغام جديد

عبارت امنيتی زير را بازنویسی کنید:
CAPTCHA

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: