نظام مالیاتی ما هیچ سنخیتی با رفاه اجتماعی ندارد

تاريخ خبر   26 شهريور 1394

خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین نشست شورای هماهنگی مسکن بر لزوم طراحی جدول احصای پایه های مالیاتی برای ارتقای آگاهی مردم از نحوه وضع و اخذ مالیات ها تاکید کرد. عباس آخوندی افزود: موضوع مالیات به دو زیرمجموعه ملی و محلی تقسیم می شود و باید برای آن یک جدول پایه طراحی کرد تا همه مردم آن را حفظ کنند و از نحوه وضع و اخذ مالیات مطلع شوند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این جدول باید دقیقا پایه های مالیاتی به همراه عوارض شهرداری ذکر شود تا در آن هم درآمدهای ملی و هم درآمدهای محلی از مالیات و عوارض گنجانده شود. ذهن من به شدت درگیر بحث ساماندهی مدیریت شهری، آشفتگی های شهری و فروش قوانین در شهرداری هاست و باید برنامه ای طراحی کنیم که در آن بحث شود. وی با بیان آنکه در بحث مالیات بر مسکن باید زاویه دید را فراتر برده و به صورت مالیات بر مستغلات نگاه کرد، افزود: در جدول مالیاتی مذکور باید هم دریافت کننده و هم سودبرنده مالیات ها ذکر شوند؛ ممکن است دریافت کننده یا تحصیلدار مالیات ها، دولت مرکزی و سود برنده یا بهره بردار از آنها، دولت محلی و یا به صورت اشتراکی از هر دو حکمروایی مرکزی و محلی باشد. آخوندی با تأکید بر وجود ارتباط مستقیم میان رفاه اجتماعی و مالیات در نظام اجتماعی ـ اقتصادی بین المللی، تاکید کرد: این موضوع در بیشتر کشورهای توسعه یافته مراعات می شود اما در ایران به دلیل آنکه نگاه یکپارچه به موضوعات و مسائل مختلف نداریم، با این قضیه درگیریم. به عنوان مثال در انگلیس هر فرد حق دارد یک خانه برای خود داشته باشد و اگر قرار بر اخذ مالیات باشد، از خانه دوم به بعد مالیات اخذ می شود. وی ادامه داد: اما از آنجا که این بحث را در ایران نداریم و نظام مالیاتی ما هیچ سنخیتی با رفاه اجتماعی ندارد، موضوع فاصله طبقاتی چه از نظر فقر و غنا و چه از نظر طبقاتی شدن شهرنشینی ایجاد شده است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه می توانیم برای تدوین مالیات بر املاک و مستغلات از یک کارشناس از کشورهای توسعه یافته مانند آلمان یا انگلیس برای مشاوره دعوت کنیم، گفت: این کارشناس می تواند در طول یکی دو هفته اقامت در ایران همه اطلاعات مربوط به مالیات در کشورهای پیشرفته و نیز اطلاعات مربوط به مالیات در ایران را طبقه بندی و احصا کند تا با مقایسه آنها به یک نظام مالیاتی جمعی در این خصوص دست یابیم. آخوندی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که در زمینه مالیات بر درآمدهای مرتبط با مستغلات در انگلیس رایج است، عدم محاسبه بخشی از درآمدی است که افراد به بانک های پرداخت کننده تسهیلات مسکن بابت اقساط خرید مسکن می دهند، به عنوان مثال اگر فردی 2 میلیون تومان درآمد دارد و ماهیانه 500 هزار تومان بابت اقساط تسهیلات خرید رهنی مسکن می دهد، پایه درآمدی که بابت برداشت مالیات بر درآمد از او محاسبه می شود، یک و نیم میلیون تومان است نه دو میلیون تومان، در ایران نیز باید از تسهیلاتی که صندوق پس انداز مسکن یکم قرار است پرداخت کند و ماهیانه حدود یک میلیون تومان اقساط بازپرداخت آن محاسبه شده، از درآمد مشمول مالیات کارمندان کسر شده و جزء درآمدهای آنها به حساب نیاید. وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص ساماندهی و تأسیس شهرهای جدید سواحل مکران، گفت: در این موضوع چند مسئله حیاتی وجود دارد که معمولا در گزارشات مربوط به شهرهای جدید سواحل جنوبی کشور لحاظ نمی شوند و آن مسئله اقتصادی بودن شهر، تأمین مالی پروژه ها و حمل و نقل است، در حالی که یک سری برنامه ریزی های انتزاعی برای توسعه این مناطق طراحی می کنیم که دردی از مشکلات آنها درمان نمی کند. وی با اشاره به وجود بندرگاه ها و شهرهای قدیمی به عنوان گلوگاه های ورود و خروج کالای ایران در دهه های گذشته از قبیل لنگه، سیراف، میناب، بستک، خمیر و تیاب، افزود: بعدها که بندرعباس و بندر شهید رجایی، هاب اصلی تبادل کالای کشور تعیین و ساخته می شود، بیشتر این مناطق از سکنه خالی می شوند و بندری که قرار بود منافع ملی ایجاد کند، منافع محلی را از بین برده و کل منطقه را دچار بی سامانی می کند. آخوندی با اشاره به پوشش کامل ورود و خروج همه کالاها به کشور از طریق بندرعباس و همچنین وجود ظرفیت خالی در این بندر و اجرای فازهای 2 و 3 توسعه بندر شهید رجایی که عملا سایر بنادر را از عملیات خارج می کند، افزود: باید یک مدل اقتصادی در سواحل جنوبی تعریف کرد که آیا قرار است این شهرها صنعتی شوند یا صادراتی یا گردشگری یا ترانشیپی یا مجموعه ای از اینها؟ وی ادامه داد: به عنوان مثال قرار بود فولاد کاویان در بندرعباس ساخته شود ولی اصفهانی ها آن را به مبارکه بردند و فولاد مبارکه در آنجا راه افتاد که الآن این وضعیت فاجعه بار اصفهان از نظر زیست محیطی را شاهد هستیم، در حالی که اگر در سواحل جنوبی بود، شاهد حضور این جمعیت انبوه در شهرهای جنوبی بودیم و یا همینطور موضوع پالایشگاه اصفهان که قرار بود با توجه به مصرف زیاد آب در کنار سواحل جنوبی کشور ایجاد شود ولی به اصفهان منتقل شد که آثار زیانبار زیست بومی آن مشهود است. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم احیاء و بازآفرینی شهرهای تاریخی ساحلی کشور مانند تیاب، کنگان، دیر و لنگه در طرح های توسعه سواحل مکران، اظهار داشت: به نظر من باید در توسعه شهرهای جدید، اولویت به مناطق و شهرهای سکونتگاهی باشد و سپس ایجاد شهری جدید در فاصله ای دور در اولویت ساخت و ساز قرار گیرد. وی با تأکید بر اینکه بانک مسکن باید تیم و مدل اقتصادی توسعه سواحل را طراحی و ایجاد کند و موضوع حمل و نقل ریلی و جاده ای در توسعه شهرهای جدید ساحلی از اهمیت بسیاری برخوردار است، خاطرنشان کرد: اگر از همان ابتدای ساخت شهرهای جدید موضوع ساخت راه آهن و جاده هم در دستور کار قرار می گرفت، الآن شاهد این موج گسترده مهاجرت و حاشیه نشینی در یکی دو شهر اصلی جنوب کشور نبودیم. به عنوان مثال اگر در هنگام ساخت شهر جدید علوی تونل ارتباطی این شهر به بندرعباس چه از نظر جاده ای و چه ریلی ساخته می شد، دیگر الآن اینگونه نبود که یک سوم جمعیت بندرعباس حاشیه نشین و مهاجرانی از شهرهای هرمزگان و یا استان های مجاور باشند.

پيغام های شما

انصاری 5 فروردين 1395 17:32

مالیات بر مصرف که در نهایت باید آن را مصرف کننده نهایی بپردازد یعنی هر کارمند باید یک بار 10درصد مالیات حقوقش رایکجابپردازد یکبار هم باید بصورت خرد ، خرد 9درصد بابت کلیه هزینه ها ، خرید ها و خدمات بپردازد یعنی هر کارمند باید 19 درصد حقوقش را بابت مالیات بپردازد.دوست عزیز سلام. بر اساس قانون هر شهروندی دارای حقوقی است که دولت مؤظف به تحقق آنها است. برقراری امنیت، ارایه خدمات آموزشی و امدادی و رفاهی، و ... بخشی از وظایف دولت در برابر مردم است. اما همیشه این پرسش مطرح می شود که منابع مالی این خدمات از چه محلی تأمین می‌شود؟ در بسیاری از کشورها شهروندان در مقابل حقوق و خدماتی که از دولت دریافت می کنند وظایفی را نیز بر عهده دارند، که پرداخت مالیات به عنوان تأمین کننده منابع مالی دولت، یکی از آنها محسوب می شود. موضوع مالیات، در کشور ما بدلیل اتکاء به درآمدهای نفت کمتر مورد توجه بوده است، اما در حال حاضر مالیات مورد توجه جدی کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. پس بنظر می رسد در این امر مانند بسیاری هم عقیده باشیم که باید مالیات بموجب قانون از اشخاص برای تأمین مخارج عمومی و آسایش نسل های بعد دریافت شود. دوست عزیز تأیید می فرمائید که برای پاسخ حضرتعالی، فرصت و امکان بیشتری نیاز است اما لازم است به رسم میزبانی چند نکته را خدمتتان توضیح دهیم و امیدواریم با این توضیحات بخشی از ابهام شما مرتفع گردد؛ یکی از خصلت‌های مالیات این است که مالیات دریافتی لزوماً با خدماتی که پرداخت کننده دریافت می‌کند برابری ندارد و اتفاقاً یکی از معیارهای تشخیص «مالیات» و «عوارض» همین موضوع است. در بحث عوارض، مابین عوارض دریافتی با خدماتی که پرداخت کننده دریافت می‌کند تناسبی وجود دارد و معمولاً به نسبت عوارض پرداختی خدمت دریافت می شود. مانند عبور از طول 100 کیلومتری یک اتوبان و عوارض 2000 تومانی و یا عبور از طول یک اتوبان 200 کیلومتری و عوارض 4000 تومانی. دوم اینکه؛ تقسیم‌بندی مالیات‌ها به مالیات‌های «مستقیم و غیرمستقیم» عمده‌ترین نوع طبقه‌بندی در آمارهای دولتی و در سطح بین‌المللی است مالیات مستقیم دامنه وسیع‌تری نسبت به مالیات غیرمستقیم دارد. در ساختار بودجه کشور ما نیز درآمدهای مالیاتی در طبقه‌بندی به دو گروه یاد شده تقسیم می‌شود. بر این اساس مالیات‌های غیرمستقیم شامل دو بخش مجزا تحت عناوین ذیل می شوند: 1- مالیات بر تولید و واردات، 2- مالیات بر مصرف و فروش. در این طبقه بندی از مالیات ملاک، وضعیت درآمد یا ثروت اشخاص نیست بلکه آنچه مؤدی مالیاتی بودن را رقم می زند عمل«مصرف» و صفت مصرف کنندگی است و تعیین کننده میزان مالیات نیز مقدار مصرف از کالاها یا خدمات مشمول این دسته از مالیاتها است. مالیات‌های مستقیم دارای دو بخش اصلی مالیات بر دارائی و مالیات بر درآمد است. مالیات مستقیم مالیاتی است که از مؤدیان بجهت تحصیل درآمد یا دارایی اخذ می‌شود و البته میزان مالیات نیز رابطه مستقیمی با میزان تحصیل (درآمد یا دارایی) دارد. پس هر کارمند الزاماً نباید 19 درصد حقوقش را بابت مالیات بپردازد. جهت یادآوری اضافه می نماید: « مالیات دهی و مالیات ستانی، از جمله رفتارهای مهم اقتصادی است که می‌تواند نقش مؤثری در رشد و توسعه اقتصادی ایفا کند و علاوه بر تأمین مالی مخارج دولت، ابزار توانمندی جهت افزایش و بازتوزیعی عادلانة درآمد و ثروت جامعه و حمایت از صنعت و تجارت و... و زمینه ساز بازسازی ساختارهای اقتصادی و زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ای پایدار و همه جانبه باشد.» به امید روزی که کاستی های این سیستم رفع شده و ... همه بعنوان شهروند خوب از پرداخت مالیات خشنود باشیم. دوست عزیز سلام. بر اساس قانون هر شهروندی دارای حقوقی است که دولت مؤظف به تحقق آنها است. برقراری امنیت، ارایه خدمات آموزشی و امدادی و رفاهی، و ... بخشی از وظایف دولت در برابر مردم است. اما همیشه این پرسش مطرح می شود که منابع مالی این خدمات از چه محلی تأمین می‌شود؟ در بسیاری از کشورها شهروندان در مقابل حقوق و خدماتی که از دولت دریافت می کنند وظایفی را نیز بر عهده دارند، که پرداخت مالیات به عنوان تأمین کننده منابع مالی دولت، یکی از آنها محسوب می شود. موضوع مالیات، در کشور ما بدلیل اتکاء به درآمدهای نفت کمتر مورد توجه بوده است، اما در حال حاضر مالیات مورد توجه جدی کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. پس بنظر می رسد در این امر مانند بسیاری هم عقیده باشیم که باید مالیات بموجب قانون از اشخاص برای تأمین مخارج عمومی و آسایش نسل های بعد دریافت شود. دوست عزیز تأیید می فرمائید که برای پاسخ حضرتعالی، فرصت و امکان بیشتری نیاز است اما لازم است به رسم میزبانی چند نکته را خدمتتان توضیح دهیم و امیدواریم با این توضیحات بخشی از ابهام شما مرتفع گردد؛ یکی از خصلت‌های مالیات این است که مالیات دریافتی لزوماً با خدماتی که پرداخت کننده دریافت می‌کند برابری ندارد و اتفاقاً یکی از معیارهای تشخیص «مالیات» و «عوارض» همین موضوع است. در بحث عوارض، مابین عوارض دریافتی با خدماتی که پرداخت کننده دریافت می‌کند تناسبی وجود دارد و معمولاً به نسبت عوارض پرداختی خدمت دریافت می شود. مانند عبور از طول 100 کیلومتری یک اتوبان و عوارض 2000 تومانی و یا عبور از طول یک اتوبان 200 کیلومتری و عوارض 4000 تومانی. دوم اینکه؛ تقسیم‌بندی مالیات‌ها به مالیات‌های «مستقیم و غیرمستقیم» عمده‌ترین نوع طبقه‌بندی در آمارهای دولتی و در سطح بین‌المللی است مالیات مستقیم دامنه وسیع‌تری نسبت به مالیات غیرمستقیم دارد. در ساختار بودجه کشور ما نیز درآمدهای مالیاتی در طبقه‌بندی به دو گروه یاد شده تقسیم می‌شود. بر این اساس مالیات‌های غیرمستقیم شامل دو بخش مجزا تحت عناوین ذیل می شوند: 1- مالیات بر تولید و واردات، 2- مالیات بر مصرف و فروش. در این طبقه بندی از مالیات ملاک، وضعیت درآمد یا ثروت اشخاص نیست بلکه آنچه مؤدی مالیاتی بودن را رقم می زند عمل«مصرف» و صفت مصرف کنندگی است و تعیین کننده میزان مالیات نیز مقدار مصرف از کالاها یا خدمات مشمول این دسته از مالیاتها است. مالیات‌های مستقیم دارای دو بخش اصلی مالیات بر دارائی و مالیات بر درآمد است. مالیات مستقیم مالیاتی است که از مؤدیان بجهت تحصیل درآمد یا دارایی اخذ می‌شود و البته میزان مالیات نیز رابطه مستقیمی با میزان تحصیل (درآمد یا دارایی) دارد. پس هر کارمند الزاماً نباید 19 درصد حقوقش را بابت مالیات بپردازد. جهت یادآوری اضافه می نماید: « مالیات دهی و مالیات ستانی، از جمله رفتارهای مهم اقتصادی است که می‌تواند نقش مؤثری در رشد و توسعه اقتصادی ایفا کند و علاوه بر تأمین مالی مخارج دولت، ابزار توانمندی جهت افزایش و بازتوزیعی عادلانة درآمد و ثروت جامعه و حمایت از صنعت و تجارت و... و زمینه ساز بازسازی ساختارهای اقتصادی و زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ای پایدار و همه جانبه باشد.» به امید روزی که کاستی های این سیستم رفع شده و ... همه بعنوان شهروند خوب از پرداخت مالیات خشنود باشیم.

پيغام جديد

عبارت امنيتی زير را بازنویسی کنید:
CAPTCHA

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: