توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

839

30/4/1996/13806
3 تير 1376
بخش‌نامه
امکان واریز تمبر به حساب درآمد مالیاتی
50، 103

بنا به اختیار حاصل از قسمت اخیر ماده 50 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 66 و به منظور تسهیل در مراجعات وکلای مؤدیان محترم مالیاتی به مراجع مالیاتی مقرر می‌دارد، در مواردی که مبلغ حق تمبر تعیین شده در اجرای مفاد بند (د) ماده 103 قانون یاد شده از طریق ابطال و الصاق تمبر بر روی وکالت‌نامه‌های مورد عمل مقدور نباشد مبلغ حق تمبر به حساب درآمد مالیاتی اداره کل مربوط واریز شده و رسید بانکی آن حسب مورد به مراجع مزبور از جمله مراجع حل اختلاف مالیاتی یا شورای عالی مالیاتی ارائه گردد.

داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی

838

منسوخ
1119/ق
2 تير 1376
قانون
قانون موافقت‌نامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای با دولت جمهوری ملداوی
168

837

58134/ت 18191هـ
1 تير 1376
افزوده شدن بنیاد امور بیماری‌های خاص به فهرست مؤسسات خیریه

هیأت وزیران در جلسه مورخ 25/3/1376 بنا به پیشنهاد شماره 3715 مورخ 5/3/1376 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره بند (10) ماده (37) قانون امور گمرکی- مصوب 1350- تصویب نمود:

بنیاد امور بیماری‌های خاص (خیریه)، به فهرست مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه مشمول بندهای (9) و (10) ماده یاد شده- موضوع تصویب‌نامه مورخ 15/8/1351 هیأت وزیران- افزوده می‌شود.

 حسن حبیبی- معاون اول رییس‌جمهور

836

منسوخ
56/16667/44435
26 خرداد 1376
بخش‌نامه
شرط پذیرش یک در هزار تربیت بدنی پرداخت نقدی بحساب خزانه می‌باشد.
147، 148

835

12384
26 خرداد 1376
بخش‌نامه
چگونگی استفاده از اطلاعات بدست آمده در اجرای ماده 181 قانون
208، 230، 231، 233 181، 201، 207،

چون مشاهده می‌شود اطلاعیه‌های مربوط به فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی که در اجرای ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم توسط هیأت‌های اجرای ماده 181 از مؤدیان بدست می‌آید و جهت تعیین درآمد مشمول مالیات واقعی مؤدیان توسط اداره کل مالیات بر شرکت‌ها با توجه به محل قانونی و یا محل فعالیت به اداره‌های کل مالیات‌های تهران و یا سایر استان‌ها ارسال می‌گردد اغلب بدون دقت نظر و تحقیق کامل به دلایل مختلف به اداره کل مالیات بر شرکت‌ها برگشت داده می‌شود و این امر علاوه بر ایجاد مشکل برای اداره کل مذکور موجب از بین رفتن اطلاعات به زحمت بدست آمده و نهایتاً عدم وصول مالیات از صاحبان درآمد می‌گردد موارد زیر جهت اجرای به کلیه ادارات کل مالیاتی ابلاغ می‌گردد.

1- در مواردی که مؤدیان با توجه به نشانی بدست آمده شناسایی نمی‌گردند چنانچه از نظر نوع فعالیت و یا محل فعالیت مربوط به هر اداره کل باشند بایستی ضمن تشکیل پرونده برای این مؤدیان در حوزه‌های مالیاتی خاص که توسط مدیران کل مالیاتی ایجاد می‌گردد اطلاعیه‌ها مورد رسیدگی مالیات مورد مطالبه قرار گرفته و طبق مواد 207 و 208 قانون مالیات‌های مستقیم اقدام گردد.

2- در مواردی که نیاز به اطلاعات بیش‌تری راجع به اطلاعیه‌های ارسالی باشد حوزه‌های مربوطه مکلف‌اند به استناد مواد 230 و 231 قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به اخذ اطلاعات مورد لزوم از مرجعی که اطلاعات از آنجا بدست آمده (اشخاصی که مورد اجرای ماده 181 قرارگرفته‌اند) با مراجعه و یا استعلام و تحقیق اقدام نمایند.

3- چنانچه ضمن تحقیقات مشخص گردید اطلاعات ارسالی مربوطه به سایر ادارات کل می‌باشد از طریق ادارات نظارت و پیگیری نسبت به ارسال اطلاعیه‌ها به ادارات مربوطه اقدام نمایند.

4- در صورتی که ضمن تحقیقات و بررسی‌های کامل مشخص گردید اطلاعیه‌های بدست آمده جعلی و به قصد فرار از پرداخت مالیات تهیه گردیده مأمورین تشخیص مسؤول پرونده مؤدی منبع اطلاعات بدست آمده مکلف‌اند طبق مواد 201 و 233 قانون مالیات‌های مستقیم اقدام تا علیه مرتکبین نزد مراجع قضایی از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی اقامه دعوی گردد.

در هر صورت از عودت دادن اطلاعیه‌های ارسالی مربوط به اجرای ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم بدون ذکر دلیل موجه به اداره کل مالیات بر شرکت‌ها خودداری شود، مسؤولیت حسن اجرای این بخش‌نامه با مدیران کل مالیاتی خواهد بود.

داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی

834

منسوخ
1088/ق
25 خرداد 1376
قانون
قانون معافیت شرکت‌های پست و مخابرات ایران از پرداخت مالیات

833

منسوخ
11908
24 خرداد 1376
بخش‌نامه
نحوه طرح اعتراض اشخاص نسبت به مطالبه جرایم کد اقتصادی

832

منسوخ
11906
24 خرداد 1376
بخش‌نامه
استرداد مالیات‌های اضافی
87، 242، 243

831

30/4/2911
19 خرداد 1376
شورای عالی مالیاتی
پاداش پایان خدمت (پرداختی به مستخدم یا وراث)
24، 91

گزارش شماره 909-4/30 مورخ 31/01/1376 شورای عالی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مقام در جلسه مورخ 07/03/1376 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. مضمون گزارش دایر بر پیشنهاد بررسی شمول یا عدم شمول مالیات نسبت به وجوه پرداختی طبق ماده 3 «قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت» متعاقب بخش‌نامه شماره 4044/8748/4/30 مورخ 28/08/1375 می‌باشد، به این دلیل که چون قانون اخیر در جهت کمک به قشر آسیب‌پذیر کارمند و تأمین بخشی از نیازها و هزینه‌های ضروری آنان تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، علی‌رغم بندهای 2 و 3 بخش‌نامه یاد شده ممکن است موضوع شمول مالیات منتقی بوده باشد.

هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 پس از مطالعه سوابق امر و تبادل نظر در این خصوص به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید:

نظر به این‌که کمک هزینه‌های موضوع ماده 3 «قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب 26/02/1375 مجلس شورای اسلامی» برای جبران بخشی از هزینه‌ها در مواقع ضرورت و اضطرار نظیر ازدواج و فوت به مستخدم یا ورثه بلافصل او پرداخت می‌گردد، علی‌هذا اقلام مذکور مشمول مالیات نمی‌باشد.

محمدعلی خوش‌اخلاق- سید محمود حمیدی- غلامحسن هدایت عبدی- علی افرا- محمد رزاقی- محمدعلی بیگ‌پور- علی‌اکبر نوربخش- داریوش آل‌آقا- محمدعلی سعیدزاده

830

منسوخ
30/4/2655/10758
18 خرداد 1376
بخش‌نامه
حذف گواهی پایان کار ساختمان یا عدم خلاف جهت صدور گواهی انجام معامله
187

829

منسوخ
31/29229/10752
18 خرداد 1376
بخش‌نامه
توافق با اتحادیه‌های صنف انواع وسایط نقلیه موتوری جهت دریافت مالیات مشاغل (سال 1376)
100

828

منسوخ
54062/ت 18108 هـ
18 خرداد 1376
الزام وزارت دارایی بر نظارت بر درآمد و هزینه‌های سازمان نظام مهندسی
2

827

منسوخ
18 خرداد 1376
قانون
قانون موافقت‌نامه همکاری تجاری با دولت جمهوری بوسنی و هرزگوین
168

826

30/4/2405/9790
11 خرداد 1376
بخش‌نامه
عدم کسب مجوز جهت تغییر وسایل نگهداری حساب‌ها، موجب رد دفاتر نمی‌شود.
95، 97

پیرو بخش‌نامه شماره 2814/605 ـ4/30 مورخ 26/01/1376 چون به قرار اطلاع دفاتر مؤدیانی که به لحاظ استفاده از ماشین‌های محاسب الکترونیکی یا وسایل دیگر، روش نگاهداری حساب‌های خود را تغییر داده‌اند، بعضاً در سنوات قبل مورد قبول حوزه‌های مالیاتی ذی‌ربط قرار گرفته است، لزوماً یادآوری می‌شود:

به طور کلی درخصوص مؤدیانی که تا کنون نسبت به تغییر وسایل نگاهداری حساب‌های خود اقدام نموده‌اند، صرف عدم کسب موافقت وزارت متبوع موجب بی‌اعتباری یا رد دفاتر قانونی آنها نخواهد بود.

داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی

825

منسوخ
30/4/2005/7876
10 خرداد 1376
بخش‌نامه
فهرست کالاها و خدمات موضوع 2% فروش موضوع بند (د) تبصره 8 قوانین بودجه سال‌های 1374 و 1375 کل کشور

824

7165
10 خرداد 1376
بخش‌نامه
تسعیر نرخ ارز بر اساس نرخ اختصاصینظر به طرح سؤالات مکرر راجع به نحوه کسر مالیات تکلیفی از پرداختهای ارزی به پیمانکاران خارجی و همچنین احتساب درآمد مشمول مالیات آنها بابت پرداختهای مذکور، بدین وسیله جهت رفع ابهام یادآور میشود: همانطور که در بخش‌نامه وزارتی شماره وزارتی شماره 29259/9202/4/30 مورخ 17/08/1371 نیز آمده است، ملاک عمل برای تسعیر در این گونه موارد نرخ برابری نوع ارزی است (مثلاً در وضعیت فعلی صادراتی یا شناور) که از طرف دولت طبق مقررّات موضوعه اختصاص یافته است. در این صورت توجه خواهند داشت، هر نرخی که دستگاه اجرایی ذیربط برای طرح یا پروژه مورد پیمان بر آن مبنا حسب مقررّات قانون بودجه کل کشور یا مقررّات قانونی دیگر گشایش اعتبار اسنادی نزد شبکه بانکی کشور نموده، همان نرخ از حیث مالیات بر درآمد پیمانکار (در مراحل مطالبه و تصفیه حساب) و مالیات تکلیفی نیز مبنای تسعیر ارز خواهد بود. مفاد این بخش‌نامه به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی هم رسیده است. مرتضی محمدخان- وزیر امور اقتصادی و دارایی

نظر به طرح سؤالات مکرر راجع به نحوه کسر مالیات تکلیفی از پرداخت‌های ارزی به پیمانکاران خارجی و همچنین احتساب درآمد مشمول مالیات آنها بابت پرداخت‌های مذکور، بدین وسیله جهت رفع ابهام یادآور می‌شود:

همانطور که در بخش‌نامه وزارتی شماره وزارتی شماره 29259/9202/4/30 مورخ 17/08/1371 نیز آمده است، ملاک عمل برای تسعیر در این گونه موارد نرخ برابری نوع ارزی است (مثلاً در وضعیت فعلی صادراتی یا شناور) که از طرف دولت طبق مقررّات موضوعه اختصاص یافته است. در این صورت توجه خواهند داشت، هر نرخی که دستگاه اجرایی ذی‌ربط برای طرح یا پروژه مورد پیمان بر آن مبنا حسب مقررّات قانون بودجه کل کشور یا مقررّات قانونی دیگر گشایش اعتبار اسنادی نزد شبکه بانکی کشور نموده، همان نرخ از حیث مالیات بر درآمد پیمانکار (در مراحل مطالبه و تصفیه حساب) و مالیات تکلیفی نیز مبنای تسعیر ارز خواهد بود.

مفاد این بخش‌نامه به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی هم رسیده است.

مرتضی محمدخان- وزیر امور اقتصادی و دارایی

823

منسوخ
5269
28 ارديبهشت 1376
بخش‌نامه
توافق با مجامع صنفی، به شرط پرداخت 40% مالیات قطعی شده سال گذشته
158

822

منسوخ
30/4/1593/6214
19 ارديبهشت 1376
بخش‌نامه
شخصیت حقوقی بنیاد علوی تابع قوانین بنیاد مستضعفان می‌باشد.
2

821

منسوخ
16325/31
18 ارديبهشت 1376
بخش‌نامه
تسلیم لیست‌های خرید و فروش کالا و خدمات

820

منسوخ
14 ارديبهشت 1376
قانون
قانون موافقت‌نامه بازرگانی با دولت پادشاهی اردن هاشمی
168

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: