توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

754

30/4/3280/18552
28 تير 1375
بخش‌نامه
مدت اعتبار گواهی صادره ماده 186 قانون
186

نظر به این‌که بعضاً مقررّات بند 5 ضوابط اجرایی موضوع تبصره ماده 186 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم توسط مأمورین تشخیص مالیاتی ذی‌ربط رعایت نگردیده و در این خصوص ابهامات و سؤالات متعددی مطرح شده است لزوماً یـادآوری می‌نماید اعتبار گواهی‌های صادره با رعایت سایر مقررّات ضوابط اجرایی مذکور از جمله بند یک آن به مدت یک سال شمسی از تاریخ صدور آن خواهد بود بنابراین مقتضی است مراتب به کلیه واحدها و مراجع ذی‌ربط اعلام گردد.

داریوش ایرانبدی - معاون درآمدهای مالیاتی

753

منسوخ
18759/37/22206
20 تير 1375
بخش‌نامه
عدم حضور نماینده صنف در جلسه هیئت
244

752

منسوخ
18757/37/22198
20 تير 1375
بخش‌نامه
اقامه دعوی علیه متخلفین
199، 201

751

16738
9 تير 1375
بخش‌نامه
شرط اعمال ضریب «عمده فروشی»
98، 152، 154

مشاهده گردیده است که ممیزین محترم مالیاتی در مورد اطلاعیه‌های واصله در مورد خرید یا فروش مؤدیان به گونه متفاوت برخورد می‌نمایند به طوری که برخی از ایشان مؤدی را عمده فروش تلقی نموده و ضریب عمده فروش را اعمال می‌نمایند و برخی دیگر مؤدی را خرده فروش تلقی گرده و ضریب خرده فروشی را اعمال می‌نمایند. لذا به منظور وحدت رویه از این پس اعمال ضریب عمده فروشی برای فروش مؤدی منوط به ارائه فاکتورهای فروش یا لیست فروش به همراه آدرس و مشخصات کامل خریداران به ادارات اطلاعات و خدمات مالیاتی و یا ادارات نظارت و پیگیری ذی‌ربط می‌باشد که نشان دهندۀ عمده فروش بودن مؤدی باشد. حوزه مالیاتی نیز مکلف است پس از دریافت رسید تحویل اطلاعات مربوط به مراجع فوق‌الذکر از مؤدی ضرایب مربوطه را اعمال نمایند. مسلماً عدم ارائه فاکتورها و یا لیست فروش به معنی عدم وجود مدارک مثبته مبنی بر عمده فروش بودن مؤدی تلقی می‌گردد، در مورد پرونده‌هایی که در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی نیز مطرح می‌باشد لازم است نمایندگان محترم هیأت‌های مزبور رسید فاکتورها یا لیست فروش مربوطه را مطالبه نمایند.

ممیزین محترم کل مسؤول حسن اجرای این بخش‌نامه می‌باشند و حسب مورد ادارات اطلاعات و خدمات مالیاتی و نیز ادارات نظارت و پیگیری مسؤول پیگیری اطلاعیه‌های مربوطه خواهند بود، ضمناً  به منظور اتخاذ روش یکسان لازم است از فرم رسید پیوست استفاده گردد.

داریوش ایرانبدی - معاون درآمدهای مالیاتی

-------------------------------------------------------------

رسید لیست فروش اشخاص حقیقی (عمده فروش)

موضوع بخش‌نامه شماره مورخ

حوزه مالیاتی اداره کل مالیات‌های

بدین‌وسیله تأیید می‌گردد لیست فروش کالا در عملکرد سال توسط خانم/آقای دارای پرونده مالیاتی کلاسه شماره

جمعاً به مبلغ ریال تحویل این اداره کل گردیده است.

رییس اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی (نظارت و پیگیری)- مهرو امضا

750

منسوخ
45399/ت 16876 ک
18 تير 1375
تصویب‌نامه
محدوده جغرافیایی منطقه آزاد قشم

749

30/4/2905/15442
11 تير 1375
بخش‌نامه
50% معافیت مالیاتی حقوق آزادگان
91

چون درخصوص نحوه اعطای تخفیف‌های مالیاتی حقوق آزادگان و تعیین مراجع ذی‌صلاح جهت اعمال آن ابهاماتی مطرح گردیده است لذا به منظور رفع مشکل و اتخاذ رویۀ واحد موارد زیر را جهت یادآوری متذکر می‌گردد:

1- اعمال 50% درصد تخفیف مالیاتی نسبت به سال‌های بعد از آزادی آزادگانی که با مشکلات مالی مواجه می‌باشند نیز به تشخیص ممیزین کل مالیاتی میسر می‌باشد.

2- ممیزکل ذی‌صلاح در مورد کارکنان شرکت‌های خصوصی و دولتی و سایر اشخاص حقوقی و غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی در تهران، ممیزکل حقوق مستقر در اداره کل مالیات بر شرکت‌ها و در شهرستان‌ها ممیز کلی حوزه مالیاتی محل پرداخت مالیات حقوق خواهد بود.

3- ممیز کلی ذی‌صلاح در مورد کارکنان وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها و حسب مورد در تهران ممیز کلی حقوق ادارات چهارگانه و در شهرستان‌ها ممیزکل حوزه مالیاتی محل پرداخت مالیات حقوق می‌باشد.

4- ممیز کلی ذی‌صلاح در مورد کارکنان اشخاص حقیقی، ممیزکل حوزه مالیاتی پرداخت مالیات حقوق خواهد بود.

داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی

748

30/4/4011
11 تير 1375
شورای عالی مالیاتی
رسیدگی کامل به تمام اعتراضات مؤدی از طرف هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر
247، 258

چون درباره امکان طرح اعتراض مؤدیان مالیاتی در هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر که قبلاً در هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی مطرح نشده در شعب شورای عالی مالیاتی نظرات متفاوتی ابراز شده است، لذا موضوع حسب پیشنهاد شعبه هفتم و ارجاع رییس شورای عالی مالیاتی به استناد ماده 258 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی در جلسه مورخ 16/03/1375 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح و پس از شور و بررسی منتج به صدور رأی هیأت یاد شده به شرح زیر گردید:

از حکم ماده 247 قانون مالیات‌های مستقیم مذکور و تبصره‌های آن قید و حصری دایر بر این‌که تنها موارد اعتراض پیشین قابل رسیدگی در هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر باشد، مستفاد نمی‌گردد، علی‌هذا هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر ملزم به رسیدگی کامل به تمامی اعتراضات مؤدی برابر مقررّات قوانین و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط می‌باشند.

محمدعلی خوش‌اخلاق- علی افرا- غلامحسن هدایت عبدی- محمود حیدری- علی‌اکبر نوربخش- محمد رزاقی- محمدعلی سعیدزاده- صمد کرباسی- داریوش آل‌آقا

747

منسوخ
15176
10 تير 1375
بخش‌نامه
تفویض اختیاری رسیدگی به مالیات بانک صادرات استان، به حوزه خاص اداره کل مالیات بر شرکت‌های تهران
221

746

منسوخ
3092/91
5 تير 1375
بخش‌نامه
قانونی بودن دستورالعمل مربوط به کد اقتصادی

745

منسوخ
14054
5 تير 1375
بخش‌نامه
مالیات‌های توافق شده با مجامع امور صنفی و اتحادیه‌ها
100، 237

744

12382/3400/4/30
27 خرداد 1375
بخش‌نامه
موارد طرح شکایات در هیأت‌های حل اختلاف موضوع ماده 216 قانون
216

نظر به این‌که بعضی از هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 216 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی آن بدون توجه به وظایف قانونی مربوط و علی‌رغم صراحت تبصره یک ماده مذکور مبنی بر رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات اجرایی، نسبت به شکایات مؤدیان در رابطه با میزان درآمد مشمول مالیات و تعیین مالیات متعلق نیز وارد رسیدگی شده و اقدام به صدور رأی می‌نماید علی‌هذا به منظور اجرای دقیق مقررّات قانونی و جلوگیری از ایجاد وفقه در امر وصول مالیات‌ها مقرر می‌دارد:

1- جز در مواردی که شکایت مؤدی حاکی از این باشد که وصول مالیات قبل از قطعیت آن به موقع اجرا گذاشته شده است هیأت‌های مزبور مکلف‌اند صرفاً به اظهارات مؤدی از جهت چگونگی اقدامات اجرایی و انطباق آن با مقررّات قانونی مربوط رسیدگی و رأی مقتضی صادر نمایند البته در مواردی هم که شکایت مؤدی حاکی از صدور اجراییه قبل از قطعیت مالیات بوده و این امر مورد تأیید هیأت قرار گرفته باشد با عنایت به حکم قسمت اخیر تبصره یک یاد شده و همچنین مقررّات بند (ب) بخش‌نامه شماره 25616/7635-4/30-14/06/69 ماهیتاً به موضوع رسیدگی و رأی مقتضی صادر خواهند نمود.

2- رسیدگی به شکایات ناشی از عملیات اجرایی و طرح پرونده در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی مورد بحث مستلزم اخذ سپرده نبوده و این امر بایستی به فوریت و خارج از نوبت وفق مقررّات قانون انجام و حسب مورد نسبت به رد شکایت مؤدی و یا بطلان اجراییه رأی مقتضی صادر و اقدام بعدی لازم معمول گردد.

داریوش ایرانبدی - معاون درآمدهای مالیاتی

743

54
26 خرداد 1375
دیوان عدالت اداری
رسیدگی به فقدان، کسر یا اشکال در امضای اعتراضات مؤدیان توسط هیأت حل اختلاف مالیاتی
238، 239، 247

کلاسه پرونده: 75/15

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخش‌نامه شماره 33552/6162/4/30-18/06/74 معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی

مقدمه:

شاکی طی شکایت نامه تقدیمی اعلام داشته‌اند: بخش‌نامه شماره 33552/6162/4/30 مورخ 18/06/74 معاون درآمدهای مالیاتی مغایر منطوق مادتین 238 و 239 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1366 و مقررّات تصریحی بند (د) ماده 103 قانون مذکور می‌باشد. معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 637/4/4/30/م مورخ 10/03/75 اعلام داشته‌اند:‌

هدف از صدور بخش‌نامه مورد بحث این بوده که چون مشاهده می‌شد هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی بعضاً بدون احراز واقعیات پرونده‌های مالیاتی مورد اختلاف را صرفاً به بهانه نقص یا عدم امضاء از دستور کار رسیدگی خارج و خود را فارغ از رسیدگی می‌دانستند، در این صورت لازم بوده تأکید گردد که چنانچه مسجل شود تسلیم لایحه اعتراضیه واقعاً از جانب فرد مؤدی و یا بنا به درخواست او بوده است بایستی نسبت به اعتراض وی رسیدگی و برابر مقررّات رفع اختلاف نماید.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌السلام‌و‌المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره به اتفاق آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.

رأی هیأت

نظر به این‌که بخش‌نامه مورد شکایت متضمن پذیرش اعتراض علی‌الاطلاق[1] نبوده بلکه منوط و مقید به احراز از انتساب آن به مؤدی و یا نماینده قانونی وی و یا تنفیذ اشخاص مذکور گردیده، لذا بخش‌نامه مورد نظر خلاف قانون تشخیص داده نمی‌شود.

اسماعیل فردوسی‌پور ـ رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

 


[1]- علی‌الاطلاق

عموماً: عامه مردم پندارند که شعر متکلف علی‌الاطلاق آن باشد ...

بدون قید بی‌شرط. یا حکیم علی‌الاطلاق. خدای تعالی. یا سلطان علی‌الاطلاق. خدای تعالی. یا قادر علی الاطلاق. توانا بر هرکار خدای تعالی.

عموماً به‌نحوی که شامل همه گردد بی‌قید بی‌شرط.

(منبع: http://farsilookup.com)

742

12130
26 خرداد 1375
بخش‌نامه
تسلیم نکردن لیست فروش، ارجاع به هیأت ماده 97 قانون

در جهت نیل به اهداف عالیه وزارت متبوع درخصوص تحقق عدالت مالیاتی از طریق جمع‌آوری اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی و به منظور دستیابی به اطلاعات هرچه بیش‌تر و دقیق‌تر در امر تشخیص و وصول مالیات عملکرد سال‌های 73 به بعد مؤدیان مقرر می‌دارد:

1- حوزه‌های مالیاتی مکلف‌اند در اجرای بند 2 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم رسید لیست‌های فروش تسلیمی به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و یا اداره امور اقتصادی و دارایی محل را از مؤدی درخواست و در صورت‌مجلس مربوط قید نمایند.

در صورت عدم تسلیم لیست فروش مورد نظر نسبت به راهنمایی مؤدیان مالیاتی جهت انجام تکلیف موضوع اطلاعیه مورخ 30/10/72 منتشره در جراید کثیرالانتشار اقدام نمایند.

2- حوزه‌های مالیاتی مکلف‌اند هنگام رسیدگی به اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان مؤدیان مالیاتی چنانچه مؤدیان موصوف از ارائه لیست‌های فروش به ادارات مذکور خودداری نموده‌اند مراتب را جهت اظهارنظر به هیأت موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم احاله نمایند.

3- در صورت عدم تسلیم لیست فروش مورد نظر از اعطای هر گونه تسهیلات به مؤدیان مالیاتی تا اطلاع ثانوی خودداری شود.

داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی

741

30/4/1525/11866
23 خرداد 1375
بخش‌نامه
معافیت عیدی
91

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

به پیوست ضمن ارسال تصویر نامه شماره 22371/5 مورخ 27/10/74 اداره کل امور مالی آن جمعیت یادآور می‌گردد که به موجب مقررّات بند 10 ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی، عیدی سالانه یا پاداش آخر سال حقوق بگیران شاغل جمعا تا یکصد هزار ریال از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق معاف بوده و چنانچه وجوه فوق از طرف وزاتخانه‌ها، مؤسسه دولتی یا وابسته به دولت، شرکت‌های دولتی و یا از محل اعتبارات دولتی پرداخت گردد به موجب مقررّات بند 12 ماده فوق‌الذکر مازاد آن مشمول مالیات مقطوعی به نرخ ده درصد خواهد بود. لیکن مازاد بر یکصد هزار ریال عیدی یا پاداش آخر سال پرداختی در مؤسسات غیردولتی به جمع حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر مشمول مالیات سالانه حقوق‌بگیر شاغل اضافه و مالیات آن طبق مقررّات فصل سوم از باب سوم قانون فوق‌الذکر و اصلاحیه آن مصوب 03/12/1371 محاسبه می‌گردد. بنابراین خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به محاسبه و واریز مالیات متعلقه حسب مورد به شرح فوق اقدام لازم و قانونی معمول دارند.

داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی

740

30/4/3144/11864
23 خرداد 1375
بخش‌نامه
حق عضویت اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی
105

نظر به این‌که درخصوص اجرای مقررّات بند (ب) ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی و انطباق آن با وضعیت اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی سؤالاتی مطرح و روش‌های مختلفی توسط مأمورین تشخیص مالیات اعمال می‌گردد. لذا به لحاظ رفع ابهامات موجود و ایجاد رویۀ واحد مقرر می‌دارد:

دریافتی اشخاص مذکور به عنوان حق عضویت، درآمد حاصل از فعالیت انتفاعی نبوده و مشمول مالیات نخواهد بود.

بدیهی است چنانچه اشخاص مذکور در بند (ب) ماده مذکور دارای فعالیت انتفاعی بوده و در جمع فعالیت‌های خود سود داشته باشد درآمد حاصل از این فعالیت‌ها با رعایت مقررّات فوق‌الذکر و سایر مقررّات قانونی مشمول مالیات خواهد بود.

داریوش ایرانبدی - معاون درآمدهای مالیاتی

739

30/4/1726/11862
23 خرداد 1375
بخش‌نامه
مالیات اجاره پرداختی شرکت‌های دولتی
52، 53

چون درخصوص کسر مالیات علی‌الحساب از مال‌الاجاره‌های پرداختی به شرکت‌هایی که تمام سرمایه آنها به طور مستقیم یا با واسطه متعلق به دولت است ابهاماتی مطرح گردیده لذا به منظور اتخاذ رویۀ واحد یادآور می‌گردد:

با عنایت به مقررّات تبصره 9 ماده 53 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 07/02/1371 که به موجب آن کلیه اشخاص حقوقی مکلف‌اند مالیات موضوع فصل اول از باب سوم قانون مذکور را از مال‌الاجاره‌هایی که پرداخت می‌کنند کسر و ظرف ده روز به اداره امور اقتصادی و دارایی محل وقوع ملک پرداخت و رسید آن را به موجر تسلیم نمایند، لذا مال‌الاجاره‌های پرداختی به شرکت‌های موضوع تبصره ذیل ماده 52 قانون مذکور از این قاعده مستثنی نبوده و وجوه کسر شده از مال‌الاجاره آنها به عنوان پیش پرداخت مالیات سال عملکرد مربوط در حساب مالیاتی آنها منظور می‌گردد.

داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی

738

9926
10 خرداد 1375
دستورالعمل
دستورالعمل سیستم اجرایی سجل مالیاتی
241

به پیوست «دستورالعمل اجرایی سجل مالیاتی موضوع ماده 241 قانون مالیات‌های مستقیم» در اجرای بخش‌نامه شماره 47753/14309/4/30 مورخ 22/12/74 مقام عالی وزارت جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی

دستورالعمل سیستم اجرایی سجل مالیاتی موضوع ماده 241 قانون مالیات‌های مستقیم

نظر به این‌که وظایف مربوط به مرکز سجل مالیاتی موضوع ماده 241 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی محول گردیده است، به منظور دستیابی به اطلاعات دقیق و تسهیل در امر ارسال اطلاعات مقرر می‌دارد:

الف- ادارات کل امور اقتصادی و دارایی مرکز استان‌ها اوراق مالیات قطعی پرونده‌های مالیاتی مربوط به منابع مالیات بر درآمد مشاغل، مستغلات (اجاره املاک) و شرکت‌های دارای حداکثر 50 نفر سهام دار (بانام) و یا سهم‌الشرکه برای دوره عملکرد سنوات 1371 و بعد از آن را به مراکز تعیین شده در بخش‌نامه شماره 47753/14309/4/30 مورخ 22/12/74 مقام عالی وزارت ارسال نمایند.

تکمیل و ارسال اوراق مالیات قطعی و یا اطلاعیه‌های موضوع سایر منابع مالیاتی به سال شمسی آینده موکول می‌گردد.

ب- اقلام اطلاعاتی زیر می‌بایست به طور کاملاً خوانا و دقیق در نسخ سوم اوراق قطعی مشروحه فوق‌الذکر جهت ورود به سیستم کامپیوتری درج گردد:

1- شماره فعلی حوزه مالیاتی (شماره شش رقمی)

2- کلاسه فعلی پرونده مالیاتی

3- نام و نام‌خانوادگی

4- شماره اقتصادی

5- تاریخ تولید (شامل روز، ماه، سال)

6- محل صدور

7- شماره شناسنامه

8- نشانی محل سکونت

9- نشانی محل فعالیت

10- درآمد مشمول مالیات (موضوع ماده 241 قانون مالیات‌های مستقیم)

11- سال عملکرد

12- مالیات متعلق

لازم به توضیح می‌باشد که اطلاعات مربوط به بندهای 1 و 2 در فضای خالی سربرگ اوراق قطعی (بالای کادر) درج گردد.

ج- اوراق قطعی پس از کنترل‌های لازم از نظر درج اطلاعات بند (ب) این دستورالعمل در دسته‌های 100 برگی جمع‌آوری و پس از دسته‌بندی توسط ادارات نظارت و پیگیری‌های ادارات کل و یا حسب مورد ادارات یا واحدهای اطلاعات و خدمات مالیاتی به مراکز کامپیوتر ارسال می‌گردد.

د- اوراق قطعی براساس دستورالعمل استانداردی که توسط شرکت سهامی خدمات ماشین‌های محاسب الکترونیکی تعیین می‌گردد در مراکز تعیین شده کامپیوتری استان‌ها، کدگذاری، پانچ، ادیت و تصحیح می‌گردد.

ه‍- ادارات کل تعیین شده در بخش‌نامه شماره 47753/14309/4/30 مورخ 22/12/74 مقام عالی وزارت (دریافت‌کنندگان اوراق و اطلاعات) مکلف‌اند با استفاده از تجهیزات کامپیوتری فهرست اقلام درآمدی قابل احتساب در جمع درآمد هر یک از مؤدیان ابوابجمعی حوزه‌های مالیاتی تابعه خود و سایر ادارات کل مذکور (فرستنده اوراق و اطلاعات) را تهیه و روی ابزار مغناطیسی برای پردازش نهایی به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی ارسال نمایند.

و- اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی با همکاری شرکت سهامی خدمات ماشین‌های محاسب الکترونیکی دیسکت‌ها، فهرست‌ها و اطلاعیه‌های واصله را مورد بررسی قرار داده و اقلام درآمد مشمول مالیات بر مجموع درآمد هر شخص را تهیه و برحسب موضوع، ان را به حوزه مالیاتی ذی‌ربط (محل سکونت) جهت مطالبه مالیات مجموع درآمد ارسال خواهد داشت.

بدیهی است مقررّات این دستورالعمل مانع از انجام وظایف ذی‌حسابی‌ها که در بند 2 بخش‌نامه شماره 47753/14309/4/30 مورخ 11/12/74 مقام عالی وزارت قید گردیده است نخواهد بود.

737

منسوخ
٨٤٩٠/ت 16392هـ
6 خرداد 1375
آیین‌نامه
2% فروش کالاهای تبصره 8 بودجه سال 1375 کل کشور

736

8820
2 خرداد 1375
بخش‌نامه
اعتراض مأمورین تشخیص به آراء هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی
247، 250، 256، 260 223، 229، 246،

به طوری که ملاحظه می‌شود اکثر قریب به اتفاق مأمورین تشخیص (ممیز و سرممیز مالیاتی) همین که به موجب رأی هیأت حل اختلاف بدوی مبنای مالیات (درآمد یا ارزش دارایی) موضوع برگ تشخیص بیش از 20 درصد تعدیل می‌شود،  به استناد بند 2 ماده 247 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند 1366 و اصلاحیه بعدی آن مبادرت به اعتراض و ارجاع پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر می‌نمایند، در صورتی که:‌

اولاً از صدر ماده 247 و بند 2 آن لزوم قانونی مبنی بر اعتراض مأمورین تشخیص به رأی هیأت حل اختلاف بدوی مستفاد نمی‌شود.

ثانیاً آرای هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی، به ویژه آرایی که دلالت بر تعدیل مبنای مالیات بیش از 20 درصد دارد علی‌الاصول پس از رسیدگی دقیق به مفاد اعتراضات و عنداللزوم تحقیقات کافی درخصوص آنها و با توجه به ماهیت موضوعات مورد اختلاف و به نحو مستدل و منطقی و توجیهات کافی و رعایت قسمت اخیر ماده 229 از حیث تعیین درآمد واقعی صادر می‌گردد.

بنابر این قانونی و صحیح و موجه نیست که مورد اعتراض واقع شوند، زیرا به طور مسلم هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر آرای هیأت‌های حل اختلاف بدوی که با اوصاف فوق صادر شده‌اند تأیید خواهند نمود و چنین اعتراضات خلاف قانون و غیرموجهی ثمری جز اتلاف وقت، بطی جریان امور، کاهش سرعت مختومه شدن پرونده‌ها و قطعیت مالیات و تأخیر وصول مالیات نخواهند داشت. علی‌هذا به منظور ممانعت ازدیاد شکایات غیرموجه و اجتناب از بروز مشکلات یاد شده و برقراری و حفظ انتظام امور و اتخاذ رویۀ واحد مقرر می‌دارد:

1- مأمورین تشخیص مالیات (ممیز و سرممیز مالیاتی برحسب مورد) وفق ماده 246 در هیأت حل اختلاف مالیاتی شرکت و دفاع از برگ‌های تشخیص صادره را که به منزله دفاع از شئون و حیثیت شغلی خودشان نیز می‌باشد به خصوص در مواردی که مبلغ مالیات حائز اهمیت است عهده‌دار شوند و متعاقباً از اعتراض به صرف تعدیل بیش از 20 درصد بدون دلایل موجه و قانونی اکیداً خودداری نمایند.

2- هرگاه به نظر مأمورین تشخیص اعتراض به آرای هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی به لحاظ عدم رعایت قوانین موضوعه (قانون مالیات‌های مستقیم و سایر قوانین و مقررّات برحسب مورد و نوع پرونده) و عدم توجه به ماهیت موضوع اختلاف و عدم احراز واقعیت امر از طرف هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی ضروری و قانوناً اجتناب‌ناپذیر باشد، الزاماً اعتراض باید کاملاً به نحو مستدل و موجه و مستند به قوانین موضوعه و دلایل و مدارک کافی و اطلاعات متقن و غیرقابل تردید و انکار تهیه و ممیزکل مالیاتی ذی‌ربط نیز که حسب قسمت اخیر ماده 223 مسؤولین حسن اجرای قانون را به عهده دارد باید مفاد آن را با دلایل موجه و قانونی تأیید نماید.

بدیهی است هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر اعتراضاتی را که واجد اوصاف فوق نباشند به ویژه اگر مأمورین تشخیص در هیأت حل اختلاف بدوی حاضر نشده و از تشخیص خود دفاع نکرده و توضیحات لازم را به طور مکتوب نداده باشند مورد توجه قرار نخواهند داد و در نتیجه آرای صادره از هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی را تأیید خواهند نمود.

در این صورت همانطور که میدیان مالیاتی به موجب تبصره 1 ماده 247 به لحاظ اعتراض غیرموجه مشمول پرداخت جریمه می‌شوند، دادستانی انتظامی مالیاتی نیز مأمورین تشخیص را به علت اعتراض غیرموجه تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد و ممیزکل مالیاتی هم که مفاد اعتراض را تأیید کرده است مؤاخذه خواهد شد.

3- ممیزین کل مالیاتی نیز نباید برحسب عادت و رویه مرسوم بدون دلایل موجه و قانونی و با کاربرد الفاظ و عبارات کلی و مبهم از آرای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر به شورای عالی مالیاتی شکایت نمایند، بلکه به لحاظ تجربیات و آگاهی کاملی که از قوانین موضوعه دارند و با ملاحظه این‌که هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی به حکم قانون مکلف به ورود با ماهیت و احراز واقعیت و صدور رأی براساس آن هستند، شکایات واصله از طرف آنها به شورای عالی مالیاتی الزاماً باید از کلیه شرایط و اوصاف مقرر در مواد 251 و 256 برخوردار و به نقض قوانین و مقررّات موضوعه با قید عنوان قوانین و مواد و تبصره‌های مربوط و یا نقض رسیدگی با مشخص کردن این‌که رأی در چه قسمتی و ازچه جهاتی نقض رسیدگی دارد ضمن شکایات تصریح شده باشد.

مسلماً هرگاه شکایات واصله از طرف ممیزین کل به شورای عالی مالیاتی واجد اوصاف فوق نباشد شعب شورای عالی مالیاتی رد شکایات و استواری آرای هیأت حل اختلاف مالیاتی را اعلام خواهند نمود. البته در این گونه موارد همانطور که مؤدیان مالیاتی به حکم ماده 260 به علت رد شکایت مشمول پرداخت هزینه رسیدگی می‌شوند. دادستانی انتظامی مالیاتی نیز ممیزین کل مالیاتی را به علت شکایت غیرموجه و اتلاف وقت و تأخیر در مختومه شدن پرونده امر تحت تعقیب قانونی قرار خواهد داد.

داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی

735

منسوخ
8370
1 خرداد 1375
بخش‌نامه
معافیت جریمه ماده 190 قانون در رابطه با مالیات مشاغل سال 1375
190

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: