توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
702
30/4/12963
12 بهمن 1374
شورای عالی مالیاتی
تاسیس و اداره با ضوابط و مجوز مراجع قانونی ذیربط، شرط معافیت مدارس و دانشگاهها و...
134
گزارش شماره 817-5/30 مورخ 12/03/73 دفتر فنی مالیاتی (سابق) عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع مشارالیه در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است، گزارش مزبور مبنی بر طرح این مسئله که آیا معافیت مالیاتی موضوع ماده 134 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم صرفاً شامل درآمد حاصل از فعالیتهای آموزشی فرهنگی مدارس غیرانتفاعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی است، یا اینکه معافیت مذکور نسبت به درآمدهای حاصل از فعالیتهای غیرآموزشی مانند فروش داراییها و سایر فعالیتهای دیگر نیز تسری دارد.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه آن پس از شور و تبادل نظر به شرح آتی اعلام رأی مینماید:
قطع نظر از نوع درآمد مکتسبه، بهطور کلی برابر مفاد ماده 134 اصلاحی یاد شده شرط معافیت آن است که مدارس و دانشگاهها و مراکز مورد بحث با ضوابط و مجوز مراجع قانونی ذیربط (وزارت آموزش و پرورش یا حسب مورد سایر وزارتخانههای ذیربط) تأسیس و اداره شود. بنابراین درآمد هر یک از مؤسسات مذکور که حسب ضوابط و مجوز یاد شده تأسیس و اداره میشوند، از پرداخت مالیات معاف و در غیر این صورت طبق مقررّات مربوط مشمول مالیات خواهد بود.
ضمناً جهت دقت در اجرای قانون نظر مأموران و مراجع مالیاتی را به کلیه مقررّات و آییننامهها و ضوابط تأسیس و اداره مدارس و دانشگاهها و مراکز پیش گفته مربوط معطوف میدارد.
محمدعلی خوشاخلاق- علیاکبر سمیعی- علی افرا- محمد رزاقی- غلامحسن هدایت عبدی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- صمد کرباسی- محمدعلی سعیدزاده
701
63570
10 بهمن 1374
بخشنامه
بخشودگی جرایم مالیات حقوق
85، 191، 197، 199
دفتر روابط عمومی و ارشاد
تصویر اطلاعیه صادره راجع به مالیات حقوق و بخشودگی جرایم مقرر در صورت ارائه فهرست حقوق بگیران و پرداخت مالیات حقوق معوقه کارکنان تا پایان سال جاری توسط اشخاص حقیقی و سایر کارفرمایان (اشخاص حقیقی) جهت انعکاس در جراید و رسانههای گروهی به منظور آگاهی مؤدیان محترم مالیاتی اعلام میگردد.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
اطلاعیه مهم وزارت امور اقتصادی و دارایی
به موجب ماده 85 قانون مالیاتهای مستقیم، پرداختکنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفاند مالیات متعلق را طبق ضوابط مربوطه محاسبه و کسر و ظرف سی روز با صورتی حاوی مشخصات دریافتکنندگان حقوق به حوزه مالیاتی محل پرداخت نمایند و در ماههای بعد فقط تغییرات را اعلام دارند.
بعضی از اشخاص حقوقی و سایر کارفرمایان (اشخاص حقیقی) بدون اطلاع یا توجه به مقررّات قانونی مذکور، تاکنون از انجام تکالیف مقرر، (ارائه لیست حقوق بگیران و پرداخت مالیات متعلقه) خودداری نمودهاند و به همین علت مشمول جرایمی معادل 2% حقوق پرداختی و 20% مالیات پرداخت نشده و سایر جرایم مقرر گردیدهاند.
ضمن تأکید به رعایت تکالیف مقرر در قانون یاد شده برای آخرین بار به آن دسته از شرکتها و اشخاص حقوقی و یا سایر کارفرمایان که به هر علت تا کنون نزد حوزههای مالیاتی ذیربط تشکیل پرونده ندادهاند تا پایان سال جاری فرصت داده میشود تا نسبت به انجام تکالیف مقرر و پرداخت مالیات حقوق معوقه کارکنان خویش اقدام و ضمن انجام وظیفۀ قانونی از بخشودگی کلیه جرایم متعلقه نیز استفاده نمایند.
وزارت امور اقتصادی و دارایی
700
61378
30 دی 1374
بخشنامه
تمدید مهلت بخشودگی جرایم (سرقفلی قبل از سال 1371)
59، 191
پیرو بخشنامه شماره 55632 مورخ 02/10/1374:
نظر به استقبال مؤدیان محترم مالیاتی در پرداخت مالیاتهای حق واگذاری قبل از 1371 و تعاون ملی برای بازسازی به منظور برخورداری از بخشودگی جرایم مالیاتی، مراتب زیر اعلام میگردد:
مهلت مذکور جهت پرداخت اصل بدهی و بهرهمندی از بخشودگی کلیه جرایم لغایت 15/11/1374 تمدید میشود.
مؤدیانی که تا تاریخ 30/11/1374 نصف مالیات متعلقه را پرداخت و بقیه را در چهار قسط مساوی ماهیانه تقسیط نمایند، مشروط به پرداخت کلیه اقساط در سررسیدهای مقرره چهل درصد جرایم متعلقه بخشوده خواهد شد.
مؤدیانی که بعد از 30/11/1374 و قبل از پایان سال جاری نصف اصل بدهی را پرداخت و بقیه را نیز حداکثر در چهار قسط ماهیانه پرداخت نمایند، مشروط به وصول اقساط در سررسیدهای مقرر، بیست درصد جرایم مقرر بخشوده میگردد.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
699
منسوخ
61324
30 دی 1374
بخشنامه
تفویض اختیار به مدیران کل در صدور احکام نمایندگان عضو بند 3 ماده 244 قانون (هیأت حل اختلاف مالیاتی)
244
698
30/4/12153/60464
26 دی 1374
بخشنامه
تعیین فاصله (زمینی) از مراکز شهرها
132، 138
نظر به اینکه درباره اجرای مقررّات تبصرههای مواد 132 و 138 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی آن از حیث تعیین فاصله محل فعالیت مؤدی تا مراکز شهرهای مورد نظر ابهاماتی بروز و سؤالاتی مطرح شده است.
لذا به منظور اتخاذ رویۀ واحد مقرر میدارد:
در تعیین فاصله براساس شرایط و عرف موجود باید مسیر زمینی محل فعالیت مؤدی از مراکز شهرهای مذکور در قانون ملاک عمل قرار گیرد.
مفاد این بخشنامه به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی نیز رسیده است.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
697
59896
22 دی 1374
آییننامه
آییننامه اجرایی نحوه بازدید و کنترل دفاتر و اسناد و مدارک مؤدیان موضوع ماده 181 قانون
181
(بر اساس آییننامه پیوست بخشنامه شماره 57336 تاریخ 22/06/1388 منسوخ شده است)
پیرو بخشنامه 11564-04/02/74 به پیوست تصویر آییننامه جدید نحوه بازدید و کنترل دفاتر و بازرسی اسناد و مدارک مؤدیان مالیاتی موضوع ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره آن جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال میگردد.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
آییننامه نحوه بازدید و کنترل دفاتر و بازرسی اسناد و مدارک مؤدیان مالیاتی موضوع ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره آن
آییننامه موضوع ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحی و تبصره الحاقی آن طبق قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 07/02/1371 به شرح مواد و تبصرههای زیرین مورد تصویب واقع و مقرر میگردد از تاریخ ابلاغ حسب مورد به موقع اجرا گذارده شود.
ماده 1- اعضای هیأتهای موضوع ماده 181 مذکور از میان افراد بصیر و مطلع در امر مالیاتی از طرف معاونت مالیاتی منصوب میشوند و یک نفر همراه گروه به عنوان نماینده رییس دادگستری یادادگاه محل به معرفی معاونت درآمدهای مالیاتی.
ماده 2- معاونت مذکور در ماده 1 یا سایر مسؤولان که اختیار لازم در این باره به آنان تفویض شده با بررسیهای لازم و عنداللزوم اخذ گزارش از مأموران تشخیص ذیربط ترتیبات مراجعه هیأتها به مؤدیان را مشخص خواهند نمود و هیأتها مؤظفند در هر مورد برابر احکام صادره از طرف مقامات مزبور در روزهایی که در حکم معین گردیده حسب مورد به محل کار یا مراکز امور یا اقامتگاه قانونی مؤدیان مورد مأموریت مراجعه نمایند.
ماده 3- هیأتهای موضوع این آییننامه مؤظفند در مراجعات خود کلیه دفاتر قانونی مورد عمل سال مراجعه را ملاحظه و ذیل آخرین ثبت دفاتر را امضاء و اگر در دفاتر بیش از آنچه در دفتر نویسی معمول است جای سفید گذاشته شده قسمت سفید را با خط قرمز مشخص و مراتب را صورتمجلس نمایند و چنانچه خدشه یا بیترتیبی دیگری هم در دفاتر با توجه به مقررّات آییننامه موضوع تبصره یک ماده 95 و بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم مشاهده گردد این مراتب را نیز در صورتمجلس منعکس کنند. هیأتها باید صورتمجلس را به امضای مؤدی و یا حسابداری برسانند و در صورت عدم حضور و یا خودداری آنان از امضای موضوع را در صورتمجلس قید نمایند.
تبصره- در مورد دفتر کل مؤدیان، هیأتها میتوانند حداقل به امضای ذیل آخرین ثبت مربوط به پنج حساب به انتخاب خود اکتفا نمایند.
ماده 4- هیأتها میتوانند حسب تجویز احکام مأموریت خود کلیه دفاتر و اسناد و مدارک مالی مؤدیان را اعم از اینکه مربوط به سال مراجعه و یا سنوات قبل باشند به منظور کسب اطلاعات لازم و ارائه آن به حوزه مالیاتی ذیربط مورد بازرسی قرار داده و در صورت لزوم از تمام یا برخی از آنها تصویر و یا رونوشت تهیه و نیز در صورت عدم امکان رفع نیاز بدین ترتیب دفاتر و اسناد و مدارک سنوات قبل را در برابر ارائه رسید از طریق مقام متبوع به حوزه مالیاتی ذیربط منتقل نمایند.
در اجرای این ماده هیأتها باید اطلاعات مکتسبه را جداگانه صورتمجلس نموده آن را به انضمام مدارک تهیه و یا اخذ شده و حسب مورد دفاتر دریافتی همراه با صورتمجلس موضوع ماده 3 این آییننامه به مقامات مربوط تسلیم نمایند.
تبصره- مقامات و مسؤولان موضوع ماده 2 این آییننامه باید ترتیبی اتخاذ نمایند که حوزه مالیاتی و یا حسب مورد کارشناسان و مسؤولان واحدهای اطلاعات و خدمات مالیاتی در اسرع وقت دفاتر و اسناد و مدارک مأخوذه را بررسی و گزارش و صورتجلسات لازم را به منظور ضبط در پرونده مالیاتی مربوط تهیه نمایند به نحوی که حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ دریافت در همان محل دریافت وسیله مأموران تشخیص حوزه مالیاتی ذیربط به مؤدی در قبال اخذ رسید تحویل گردد.
ماده 5- صورتمجلس تنظیمی هیأتها باید حداقل متضمن نکات زیر باشد:
1- شماره و تاریخ حکم مأموریت و مرجع صدور آن
2- تاریخ مراجعه هیأت
3- سال مالیاتی مربوط به دفاتر مورد بازدید
4- مشخصات دفاتر ارائه شده
5- شماره و تاریخ آخرین ثبت با قید شماره صفحه و نوع دفتر مربوط
6- شماره صفحاتی که به علت سفید ماندن با خط قرمز علامتگذاری شده و با قید نوع دفتر
7- ذکر اینکه تبصره ماده 181 نیز ضمن انجام مأموریت اجرا گردیده و صورتمجلس و دفاتر و اسناد و مدارک موضوع آن ضمیمه میباشد (در صورت اجرای تبصره مذکور)
8- نام و مشخصات و امضای اعضای هیأت
9- نام و مشخصات مؤدی یا حسابدار وی
10- توضیحات لازم در موارد عدم ارائه دفاتر و خودداری مؤدی یا حسابدار وی از امضای صورتجلسه
11- سایر توضیحات ضروری درخصوص اجرای ماده 3 و 4 این آییننامه
ماده 6- صورتمجلس موضوع ماده 3 باید در سه نسخه تنظیم و یک نسخه آن به مؤدی (یا حسابدار) تسلیم شود و نسخه دیگر صورتمجلس در همان روز رسیدگی یا حداکثر در روز بعد با گزارش اقدام هیأت به مقامات یا مسؤولان مذکور در ماده 2 تسلیم خواهد شد تا در دفتر مخصوصی که برای ثبت این صورتجلسات باید اختصاص یابد به ترتیب تاریخ ثبت و یک نسخه آن نگاهداری و نسخه دیگر برای ضبط در پرونده مؤدی به حوزه مالیاتی مربوط فرستاده شود.
تبصره- صورتمجلس موضوع ماده 4 این آییننامه هم باید در دو نسخه تنظیم و به انضمام دفاتر و اسناد و مدارک مربوط همراه صورتمجلس فوقالذکر نگاهداری و نسخه دیگر را به انضمام دفاتر و اسناد و مدارک تسلیم به حوزه مالیاتی یا عندالاقتضاء به واحد کارشناسی ذیربط تحویل نمایند.
ماده 7- مأموران تشخیص در مواردی که پرونده راحسب مقررّات به هیأتهای موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم احاله مینمایند مکلفاند موارد اجرای ماده 181 قانون مزبور و تبصره آن را هم به آن هیأتها اعلام کنند تا مفاد صورتجلسات تنظیمی موضوع این آییننامه نیز مورد توجه آنها قرار گیرد.
مرتضی محمدخان- وزیر امور اقتصادی و دارایی
696
80/9/37/2184
23 فروردين 1375
بخشنامه
ضوابط مربوط به نقل و انتقال پروندهها و مرجع رسیدگی کننده شرکتها و اشخاص حقوقی که مرکز امور اداری و فعالیت عمده آنها متفاوت است.
پیرو بخشنامه شماره 9296/37/4467 مورخ 25/02/74 ضوابط مربوط به نقل و انتقال پروندهها و مرجع رسیدگی کننده شرکتها و اشخاص حقوقی که مرکز امور اداری و فعالیت عمده آنها متفاوت است با توجه به اختیار حاصله از تبصره ذیل ماده 221 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 به شرح ذیل اعلام میگردد:
1- آن دسته از اشخاص حقوقی و شرکتهایی که اقامتگاه قانونی آنها در تهران بوده ولی محل فعالیت عمده یا کارخانه آنها در استانها مستقر میباشد بنا به درخواست اداره کل امور اقتصادی و دارایی ذیربط مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که فروش سالیانه و سایر دریافتی ابرازی عملکرد 1373 آنها کمتر از دو میلیارد ریال باشد با رعایت ضوابط این بخشنامه حکم تفویض رسیدگی صادر خواهد گردید.
2- کلیه اشخاص حقوقی و شرکتهای پیمانکاری (تأسیساتی و ساختمانی) که اقامتگاه قانونی آنها در تهران بوده و دارای قراردادهای متعدد و پروژه کاری در استانهای مختلف میباشد در اداره کل مالیات بر شرکتها رسیدگی گردد.
3- کلیه اشخاص حقوقی و شرکتهایی که اقامتگاه قانونی آنها در تهران بوده و کارخانه یا فعالیت آنها در دو یا چند استان میباشند در اداره کل مالیات بر شرکتها رسیدگی گردد.
4- در مورد شرکتها و اشخاص حقوقی که تا کنون پرونده آنها به استان مربوطه ارسال نشده، ادارات کل ذیربط با رعایت مفاد بندهای 1 تا 3 حداکثر تا پایان روز پانزدهم اردیبهشتماه 1375 درخواست جدید مطرح و آمادگی خود را جهت رسیدگی اعلام تا پس از بررسی حکم تفویض رسیدگی صادر و پرونده به استان متقاضی ارسال گردد.
5- به منظور تأمین بودجههای استانی مقرر گردید وزارت امور اقتصادی و دارایی ترتیبی اتخاذ نماید که مالیات شرکتهایی که محل فعالیت اصلی آنها در استانهای دیگر میباشد در اداره کل مالیات بر شرکتها مورد رسیدگی قرار گیرد و مالیات متعلقه وصول و از طریق خزانهداری کل به استانهای ذیربط حواله گردد.
6- به منظور هماهنگی و ایجاد روش واحد مقتضی است هر ششماه یکبار کلیه ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها فهرست وضعیت مالیاتی شرکتها و اشخاص حقوقی واقع در استان را طبق فرمهای خاص که در اختیار آنان قرار میگیرد تهیه و به دفتر معاونت درآمدهای مالیاتی ارسال نمایند.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
695
30/4/12126/59648
21 دی 1374
بخشنامه
تعلق مالیات سرقفلی، فارغ از نوع کاربری ملک
59
پیرو بخشنامه شماره 43894/8504/30-04/08/74 و همانطور که در قسمت اخیر آن نیز اشاره گردیده است مؤکداً یادآوری مینماید:
چنانچه براساس اسناد و مدارک مثبته احراز گردد که وجوهی بابت انتقال حق واگذاری محل دریافت شده است فارغ از نوع کاربری ملک مندرج در گواهی صادره از مراجع ذیربط مالیات متعلق باید مطابق مقررّات قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه مصوب 07/12/71 مجلس شورای اسلامی مطالبه و به حیطه وصول درآید.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
694
منسوخ
20 دی 1374
قانون
قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
693
منسوخ
11490/4/30
16 دی 1374
بخشنامه
ماده واحد اصلاح ماده 91 قانون (به توضیحات ذیل ماده 91 مراجعه فرمایید.)
692
30/4/11201/53606
12 دی 1374
بخشنامه
مالیات درآمد املاک کمیته امداد امام خمینی (ره)
2
کمیته امداد امام خمینی(ره)
عطف به نامه شماره 7028/440 مورخ 11/09/74 اشعار میدارد:
همانگونه که قبلا نیز اعلام گردیده کمیته امداد امام خمینی (ره) به موجب تصویبنامه شماره 116462/ت 225 مورخ 06/04/1368 هیأت وزیران از جمله نهادهای انقلاب اسلامی موضوع قسمت اخیر بند 2 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 66 و از ابتدای سال 1358 از پرداخت مالیاتهای مقرر در قانون مزبور معاف گردیده است و درآمدهای حاصل از فعالیتهای اقتصادی آن کمیته از جمله درآمد املاک نیز به لحاظ عدم تهیه و ابلاغ ضوابط اجرایی موضوع قسمت اخیر بند (د) ماده یک قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 07/02/71 فعلاً مشمول مالیات نمیباشد و چون بدهیهای مالیاتی مالکین قبلی املاک مصادرهای مورد نظر جز مواردی که به موجب احکام صادره پرداخت بدهیهای ملک مورد مصادره به عهده آن بنیاد و یا خریداران املاک موصوف میباشد ارتباطی به بنیاد ندارد لذا به موجب تصویر این نامه به واحدهای مالیاتی ابلاغ میگردد که از مطالبه و وصول این گونه بدهیها از آن نهاد خودداری و پس از وصول بدهیهای احتمالی سنوات قبل از سال 68 نسبت به صدور گواهی انجام معامله املاک آن بنیاد اقدام نمایند.
داریوش ایرانبدی - معاون درآمدهای مالیاتی
691
49978
10 دی 1374
بخشنامه
علیالحساب 1% و 2% گمرک
جناب آقای وهاجی رییس کل محترم گمرک ایران
پیرو بخشنامههای شماره 44473/4781 -5/30-16/12/72 و 45859/4957 -5/30 25/12/72 مقتضی است دستور فرمایید معادل 2% ارزش کالا و حقوق گمرکی و سود بازرگانی مندرج در پروانه گمرکی از واردکنندگان کالا و همچنین 1% ارزش ریالی کالاهای صادراتی تعیین شده مربوط به اشخاص حقوقی که نشانی و اقامتگاه قانونی آنان تهران میباشد به عنوان مالیات علیالحساب وسیله گمرکات سراسر کشور وصول و به حساب 96222 اداره کل مالیات بر شرکتها نزد بانک ملی ایران شعبه ناصر خسرو پرداخت و رسید آن را تسلیم واردکنندگان و صادرکنندگان مورد بحث نمایند ضمناً در مورد اشخاص حقوقی که اقامتگاه قانونی آنان تهران نمیباشد و اشخاص حقیقی کمافی سابق به شرح مقررّات بخشنامههای فوقالذکر اقدام لازم معمول دارند.
مرتضی محمد خان- وزیر امور اقتصادی و دارایی
جناب آقای وهاجی رییس کل محترم گمرک ایران
بخشنامه شماره: 3030 تاریخ: 02/07/74
پیرو نامه شماره 32501/3273 –5/30 مورخ 19/09/1373 نظر به اینکه طبق گزارش مجدد اداره کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجانغربی، مبادی گمرکی استان مذکور نسبت به اجرای مفاد بخشنامه شماره 19008/913 –5/30-29/04/1371 و وصول 2% مالیات علیالحساب موضوع نامه شماره 44473/4781 –5/30 مورخ 16/12/1372 (تصویر پیوست) که به استثنای مؤسسات دولتی موضوع بند 1 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن شامل کلیه واردکنندگان کالا اعم از دارندگان کارت بازرگانی و غیره میشود، امتناع ورزیده و علت امر را نداشتن دستورالعمل روشن و خاصی اعلام نمودهاند، علیهذا به منظور استیفای حقوق[1] دولت و با تأکید بر حسن اجرای مفاد نامهای فوقالذکر که براساس مقررّات قانون مالیاتهای مستقیم تنظیم و صادر شده مقتضی است دستور فرمایید نسبت به موضوع رسیدگی و از نتیجه اقدامات به عمل آمده این وزارت را مطلع نمایند.
مرتضی محمدخان- وزیر امور اقتصادی و دارایی
[1]- استیفای حقوق: استفاده از کار یا مال دیگری با رضای او ... در قانون مدنی استیفاء یکی از اسباب ضمان قهری است ... و این از اغلات است زیرا این کار به تراضی طرفین صورت میگیرد. (منبع: ترمینولوژی)
استیفاء (مصدر) 1- تمام فرا گرفتن تمام باز ستدن. 2 - طلب تمام چیزی را کردن.
(منبع: http://farsilookup.com)
استیفاء. [اِ] (عربی، مصدر) تمام فراگرفتن. تمام فروگرفتن. (غیاث). تمام گرفتن. (منتهیالارب). تمام فاستدن. (تاج المصادربیهقی). تمام فارسیدن. (زوزنی): وقت استیفای جرایات و رسوم بر مئین و الوف فزون باشند. (جهانگشای جوینی).
- استیفاء حق یا مال خود از کسی؛ گرفتن تمام مال یا حق خویش از او. تمام گرفتن حق. (غیاث)./ طلب تمام کردن. (منتهیالارب). / تمام بشدن. (تاج المصادربیهقی). / حساب. حساب دفتر وزارت مالیه. حساب دفتر یک ولایت و یا یک بلوک: در استیفاء آیتی بود [عبدالملک مستوفی]. (تاریخ بیهقی ص200) / علم استیفاء عبارتست از معرفت قوانین که بدان ضبط دخل دیوان و کیفیت و کمیت محاسبات آن معلوم کنند و در نقل آمده است که در زمان پیش این صناعت را نسق و آئینی نبود و کُتّاب در ضبط اموال دیوان و مصالح مصارف آن هنگام استیفا خبط عشواء میکردند و به وقت محاسبات عمال و حکام ولایات بر آنکه دفتر حساب ایشان میسر میبود مقاسات هرچه تمامتر میکشیدند تا مقر خلافت و مسند امارت را ولایت و نور هدایت امیرالمومنین و سیدالوصیین اسداﷲ الغالب علی بن ابیطالب (ع) مشرف و مزین گردانید و عمال واسط و بصره جهت تحقیق محاسبه به کوفه آمدند و با کُتّاب چند روز در آن باب بحث میکردند. روزی امیرالمومنین (ع) فرمود: هل استوفیتم ما علی العمال؟ کُتّاب در جواب گفتند: بعد ما تحقق الحال. امیرالمومنین دفتر ایشان را طلب داشت و احتیاط میفرمود دید که حسابها بغایت مخبط بود و هیچ ضبط و ترتیبی نداشت در ضمیر منیرش بحکم لو کشف الغطاء ماازددت یقیناً که مطلع انوار ملک و ملکوت و مظهر اسرار لاهوت و ناسوت بود افتاد که آن را نسق و ترتیبی باید و فکر بر آن مصروف داشته از آیت: اِن عدةالشهور عنداﷲ اثناعشر شهراً فی کتاب اﷲ ... منها اربعة حرم ذلک الدین القیم (قرآن 9/36) اصول و قوانین آن استخراج فرمود و بعد از آن کُتّاب هر وقت چیزی زیاده میکردند تا بدین مرتبه رسید و از این تقریر وجه تخصیص او به اسم استیفاء روشن گردد. رجوع به نفایس الفنون فی عرایس العیون قسم اول در علوم اواخر مقاله اولی در علوم فن پانزدهم علم استیفاء شود. منبع: http://www.loghatnaameh.org
690
55632
2 دی 1374
بخشنامه
تمدید مهلت بخشودگی جرایم (مالیات حق واگذاری محلهای قبل از سال 1371)
59، 192
(طی بخشنامه شماره: 61378 تاریخ: 30/10/74 مهلت مقرر تا بهمنماه تمدید شده است.)
پیرو بخشنامه شماره 33580 مورخ 18/06/1374:
نظر به اینکه بعضی از مؤدیان به جهت عدم قطعیت مالیات، نتوانستهاند از بخشودگی جرایم مقرر استفاده نمایند.
مهلت مذکور در بخشنامه فوقالذکر برای پرداخت مالیات حق واگذاری قبل از 1371 مالیات تعاون ملی برای بازسازی و برخورداری از بخشودگی جرایم تا پایان دیماه سال جاری تمدید میگردد.
مقتضی است مفاد این بخشنامه به طرق مقتضی جهت آگاهی مؤدیان اعلام شود.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
689
منسوخ
109150/4/30
27 آذر 1374
بخشنامه
وجوه پرداختی شرکتهای دولتی به منظور بازسازی یا کمک و مصارف فرهنگی و اجتماعی
688
30/4/9947
25 آذر 1374
بخشنامه
مالیات حقوق کارکنانی که از محل اعتبارات دولتی پرداخت نمیشود.
84
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان
بازگشت به نامههای شماره 3098 مورخ 24/07/1374 و 33035 مورخ 03/08/1372 و 34349 مورخ 11/08/1374 اشعار میدارد:
به طور کلی حکم تبصره اصلاحی ماده 84 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 07/02/1371 قابل تسری به حقوق بگیران سازمانها و شرکتها و مؤسسات وابسته به شهرداریها نبوده و رأی شماره 2144/4/30-02/11/1372 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی هم در این باره صادر گردیده است لیکن چنانچه در پایان سال مالی با توجه به مستندات کافی محرز نشود که حقوق کارکنان مورد نظر از محل اعتبارات دولتی پرداخت گردیده و به دلیل رعایت مفاد تبصره ماده 84 قانون مذکور نسبت به حقوق پرداختی از آن محل مالیات اضافه پرداخت شده باشد استرداد آن با توجه به مقررّات مالیاتهای مستقیم بلامانع خواهد بود.
محمدعلی خوش اخلاق- رییس شورای عالی مالیاتی
687
منسوخ
18725
21 آذر 1374
بخشنامه
مرجع صدورگواهی پرداخت مالیات تکلیفی
686
منسوخ
51734
12 آذر 1374
بخشنامه
ادارات ثبت و اسناد و املاک در موقع صدور اسناد مالکیت خلاصهای از مشخصات ملک و مالکین را به ادارات امور اقتصادی و دارایی ارسال کنند
187
685
منسوخ
12 آذر 1374
قانون
قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب روستایی
684
50878
8 آذر 1374
بخشنامه
ایجاد رویه یکسان در صدور گواهی ماده 186 قانون (تسهیلات بانکی)
186
نظر به اینکه در اجرای تبصره ماده 186 قانون و ضوابط اجرایی آن ابهاماتی برای همکاران وجود دارد لذا جهت رفع ابهامات و ایجاد رویۀ یکسان نکاتی را به شرح ذیل متذکر میگردد:
1- کلیه صورتهای مالی (ترازنامه و صورتحساب سود و زیان) منضم به نامه درخواست بانک یا مؤسسات مالی میبایست ممهور به مهر و امضای بانک یا مؤسسه مالی ذیربط باشد.
2- صورتهای مالی فوق میبایست حداقل متعلق به آخرین دوره مالی شرکت (سال قبل از سال درخواست اعطای تسهیلات) باشد.
3- با توجه به متن تبصره ماده 186 قانون و ضوابط اجرایی آن، تطبیق یا عدم تطبیق صورتهای مالی واصله از بانک یا مؤسسه مالی با صورتهای مالی ابرازی شرکت مانع صدور گواهینامه حوزه ذیربط نخواهد بود ولی حوزههای مالیاتی مکلفاند در صورت عدم تطبیق صورتهای مالی واصله با آنچه مؤدی ابراز نموده مطابق قانون و مقررّات مالیاتی ذیربط اقدام نمایند.
ضمناً یک نسخه نمونه فرم گواهینامه تبصره ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم جهت یکسان شدن آنها ضمیمه میباشد.
داریوش ایرابندی- معاون درآمدهای مالیاتی
گواهی موضوع تبصره ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم
بانک محترم...
بازگشت به نامه شماره مورخ ضمن وصول صورتهای مالی عملکرد سال 13 شرکت گواهی میشود که آقای / شرکت ................. اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال خود را تسلیم نموده که به شماره در دفتر حوزه مالیاتی شماره شهرستان ثبت گردیده است.
ضمناً مالیاتهای مطالبه شده عملکرد لغایت عملکرد خود را پرداخت و یا ترتیب پرداخت آن را داده است. و بابت عملکرد سالهای مشمول مالیات بوده است. و پرونده عملکرد سال نامبرده تحت رسیدگی است لذا اعطای تسهیلات بانکی به نامبرده بلامانع است.
این گواهی صرفاً به منظور ارائه به بانک صادر گردیده و برای عملکرد سال تا پایان سال جاری معتبر میباشد.
سرممیزی شماره اداره کل نام و نامخانوادگی سرممیز- امضا
683
50450
6 آذر 1374
دستورالعمل
نگهداری چک و سفته
167
گرچه به موجب بندهای 6 الی 11 و قسمت 2-2 دستورالعملهای اجرایی شماره 6885-12/06/1362 و 63000-11/12/1372 که به ترتیب برای ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها و ادارات کل مالیاتی تهران بزرگ مورد عمل میباشد، نحوه پرداخت مالیات غیرنقدی مؤدیان به صراحت مشخص و اعلام گردیده معالاسف بعضاً مشاهده شده است مسؤولین و متصدیان وصول و مأمورین تشخیص، چکها و سفتههای دریافتی را بدون رعایت مفاد دستورالعملهای یاد شده در پرونده مربوط نگهداری و از ارسال آن به واحد حسابداری خودداری مینمایند. که این امر علاوه بر تعقیب انتظامی متخلفین موجب تعقیب از طریق هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری نیز میباشد، لذا ضمن تأکید در اجرای دستورالعملهای مذکور مجدداً متذکر میگردد ممیزین مالیاتی یا مأمورین وصول در هیچ شرایطی حق نگهداری سفتهها یا چکهای مأخوذه از مؤدیان مالیاتی را نزد خود ندارند و میبایستی به محض دریافت اوراق مزبور بلافاصله نسبت به صدور رسید موقت (طبق نمونه) اقدام و نسخه اول را به عنوان رسید تحویل مؤدی یا نماینده وی نموده و یک نسخه را به انضمام چکها یا سفتهها و قبوض پرداخت مالیات مربوط به اداره حسابداری ذیربط تحویل و در نسخه دوم رسید دریافت و ضمیمه پرونده نمایند. ادارات حسابداری نیز مؤظفند کلیه چکها و سفتههای مأخوذه از حوزههای مالیاتی یا ادارات وصول و اجرا را طی لیستی به بانک دارنده حساب خود با اخذ رسید تسلیم و اقدامات لازم را براساس وظایف تعیین شده در دستورالعملهای فوقالذکر معمول دارند.
داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی
دستورالعمل اجرایی روش پرداخت مالیات از طریق سیستم بانکی
در اجرای ماده 164 قانون مالیاتهای مستقیم، به منظور رفع تنگناها و نارساییهای موجود در سیستم پرداخت مالیات از طریق بانک و تسهیل در پرداخت مالیات و تقلیل موارد مراجعه مؤدیان و افزایش کارایی واحدهای ذیربط، روش پرداخت مالیاتهای مستقیم از طریق حسابهای مفتوحه در بانک ملی ایران مورد بازنگری قرار گرفت و با تجدیدنظر در روش کار بانک ملی ایران، ادارات حسابداری، حوزههای مالیاتی، سایر واحدهای ذیربط و فرم قبض پرداخت مالیات، نحوه اقدام در تهران بزرگ به شرح زیر اعلام میگردد:
جمهوری اسلامی ایران
وزارت امور اقتصادی و دارایی
رسید موقت شماره سال عملکرد تاریخ شماره پرونده پیوست
از: حوزه مالیاتی
به: اداره حسابداری
تعداد فقره (چک/ سفته) به مشخصات زیر به انضمام فقره قبض پرداخت مالیات به پیوست ارسال میگردد:
خواهشمند است دستور فرمایید رسید آنها را اعلام و پس از وصول به حساب شماره درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی نزد بانک ملی ایران منظور فرمایند.
ردیف، تاریخ (چک/ سفته)، شماره (چک/ سفته)، شماره حساب، مبلغ، نام بانک پرداختکننده، نام (صاحب حساب/ متعهد) قبض پرداخت مالیات (سری شماره)
مهر و امضاء ممیز یا مسؤول وصول تأیید اداره حسابداری
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد