توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
603
30/4/1471
2 خرداد 1374
شورای عالی مالیاتی
نقل وانتقالهای اتومبیلهای دولتی
گزارش شماره 4559- 5/30 -16/12/73 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در مورد تعلیق یا عدم تعلیق مالیات نقل و انتقال اتومبیلهائی که در اجرای بند (الف) تبصره 13 ماده واحده قانون بودجه سال 1373 کل کشور به کارکنان ذیربط فروخته میشود حسب ارجاع مشارالیه در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی آن در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح و پس از تبادل نظر به شرح آتی اعلام رأی میگردد:
نظر به اینکه طبق ماده یک لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد مصوب 27/6/1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران فروش اتومبیلهای وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی مشمول مالیات و عوارض نمیباشند و از طرفی عمومیت مواد قانونی مربوط به وصول مالیات از نقل و انتقال دست دوم به بعد اتومبیلهای سواری (شامل ماده 7 لایحه قانونی اصلاح بعضی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 25/4/59 شورای انقلاب و تبصره 86 ماده واحده قانون بودجه سال 1361 کل کشور و تبصره 88 ماده واحده قانون بودجه سال 1362 کل کشور) ناسخ حکم خاص لایحه قانونی مصوب 27/6/1358 یاد شده در فوق نیست، لذا انتقالات موضوع بند (الف) تبصره 13 ماده واحده قانون بودجه سال 1373 کل کشور توسط دولت مشمول مالیات نقل و انتقال اتومبیلهای سواری نخواهد بود.
محمدعلی خوشاخلاق- علیاکبرسمیعی- علی افرا- محمد رزاقی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- عینالله علاء- محمدعلی سعیدزاده
با نتیجه موافقم لیکن مفاد تبصره 13 قانون بودجه سال 1373 را از حدود اتومبیلهای زائد خارج میداند.
غلامحسین هدایت عبدی
602
منسوخ
26 ارديبهشت 1374
قانون
موافقتنامه حمل و نقل هوایی با دولت جمهوری اوکراین
168
601
منسوخ
26 ارديبهشت 1374
قانون
قانون موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی کالا از طریق جاده و مالیات جادهای با دولت فدرال آلمان
168
600
10052
24 ارديبهشت 1374
بخشنامه
استهلاک داراییها و هزینه ذخیره مطالبات مشکوکالوصول بانکها
148، 149، 150، 151
معاون محترم امور بانکی و بیمه
بازگشت به نامه شماره 4269-14/02/1374 به پیوست تصویر نامه شماره 37/3946-27/02/1374 مدیرکل محترم مالیات بر شرکتها ارسال میگردد. نتیجه آنکه:
1- درخصوص استهلاک داراییهای تجدید ارزیابی شده بانکها دستورالعمل شماره 976/م –23/04/1372 وزیر محترم وقت مورد تأیید وملاک و مناط تصمیم در آتی خواهد بود.
2- درخصوص گرفتن 2% ذخیره مطالبات مشکوکالوصول و صورت ریز هزینه آنها از آنجا که مطالبات میباید با ضمانتنامه معتبر همراه باشد، به منظور حفظ حقوق دولت از عدم رسیدگی به آنها معذوریم، اصلح است بانکها نسبت به تعیین و تکلیف و به وصول درآوردن از طریق قانونی اقدام نمایند.
بدیهی است ادارات تابعه آمادگی رسیدگی و همکاری لازم در این خصوص را کماکان دارند.
داریوش ایرانبدی - معاون درآمدهای مالیاتی
599
5347
24 ارديبهشت 1374
بخشنامه
تأکید بر کسر و ایصال بموقع مالیات حقوق
85، 197، 199
وزارت/ سازمان/ شرکت دولتی/ بنیاد/ شهرداری
نظربه اینکه به موجب ماده 85 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن مصوب 07/02/1371 مجلس شورای اسلامی، پرداختکنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفاند مالیات متعلق را طبق ضوابط مربوط محاسبه و کسر و ظرف سی روز با صورتی حاوی نام و نشانی دریافتکنندگان حقوق و میزان آن به حوزه مالیاتی محل پرداخت و در ماههای بعد فقط فرم خلاصه لیست و تغییرات را صورت دهد، ولی چون مشاهده شده بعضی از کارفرمایان بدون توجه به مقررّات قانون مذکور در زمینه کسر و واریز مالیات بر درآمد حقوق، مالیاتهای مکسوره را به موقع واریز ننموده و یا اصولاً از کسر آن خودداری کرده و یا بعضاً در محاسبه به طور اشتباه عمل نمودهاند، نظر به اینکه عدم پرداخت به موقع مالیات حقوق وجاهت قانونی نداشته و اصولاً قابل توجیه نیست، لذا ضمن یادآوری تکالیف مقرر در قانون یاد شده و نیز جرایم متعلق به اینگونه متخلفین انتظار دارد که کلیه مکلفین به کسر مالیاتهای تکلیفی از جمله مالیات بر درآمد حقوق بالاخص ذیحسابهای دستگاهها هرگونه مالیاتهای تکلیفی مربوط را وقف مقررّات قانونی کسر و ضمن انجام سایر تکالیف مقرر، نسبت به واریز به موقع آنها به حساب درآمدهای مالیاتی این وزارتخانه اقدام لازم معمول دارند، بدیهی است در صورت تخلف از انجام وظایف مقرر، براساس مواد 197 و 199 قانون فوقالذکر در مورد عدم تسلیم لیست و نیز عدم پرداخت مالیات بر حقوق در مهلت قانونی به ترتیب مشمول جرایمی معادل 2% حقوق پرداختی و 20% مالیات پرداخت نشده بوده که با مؤدی متضامناً مسؤول جبران زیان وارده به دولت خواهند بود.
ضمناً طبق تبصرههای 1 و 2 ماده اخیر در مواردی که مکلفین به کسر مالیات، وزارتخانه، شرکت یا مؤسسه دولتی یا شهرداری باشد، مسؤولین امر مشمول مجازات مقرر براساس قانون تخلفات اداری خواهند بود و هرگاه مکلف به کسر مالیات شخص حقوقی غیردولتی باشد، مدیر یا مدیران مربوط نیز علاوه بر مسؤولیت تضامنی، نسبت به پرداخت مالیات و جرایم متعلق به حبس تادیبی از سهماه تا دو سال محکوم خواهند شد.
علیهذا ضمن تأکید به رعایت قوانین و مقررّات مالیاتی مجدداً یادآور میشود در صورت عدم اجرای موارد فوق، مدیر یا مدیران مربوط پاسخگو بوده و این وزارت هیچگونه مساعدت و همراهی در این زمینه انجام نخواهد داد.
به همین جهت به ادارات کل مالیاتی دستور داده شده به منظور جلوگیری از تخلفات مالیات برحقوق، جرایم متعلقه کلیه مؤدیان را تماماً دریافت دارند.
خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به کلیه واحدها، شرکتهای تابعه، وابسته و تحت پوشش نیز اعلام گردد.
مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
598
منسوخ
24 ارديبهشت 1374
قانون
قانون موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی جادهای با دولت جمهوری اوکراین
168
597
30/4/1140
24 ارديبهشت 1374
شورای عالی مالیاتی
اجاره واگنهای قطار
53، 107
گزارش شماره 3292/5/30-20/09/1373 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع ایشان برابر بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن در جلسه مورخ 19/02/1373 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. گزارش مذکور مشعر بر این است که راهآهن جمهوری اسلامی ایران طی قراردادی تعدادی واگن را از یک شرکت خارجی برای مدت معینی اجاره نموده با این شرط که پس از پایان مدت واگنها به مالکیت راهآهن جمهوری اسلامی ایران درآید، حوزه مالیاتی هم موضوع را از مصادیق سایر حقوق واگذاری مذکور در بند (الف) ماده 107 قانون مالیاتهای مستقیم دانسته و اقدام به مطالبه مالیات نموده و پرونده امر نیز طی تشریفات قانون براین اساس به قطعیت رسیده است. در خاتمه دفتر فنی مالیاتی به لحاظ وجود تردید در صحت عمل حوزه مالیاتی، پیشنهاد نموده است هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با عنایت به رأی شماره 9621/4/30-25/7/1369 خود که قبلاً راجع به انتقال حقوق اشخاص نسبت به املاک موضوع اجاره به شرط تملیک صادر گردیده، در این زمینه نیز اعلام نظر نماید.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از شور و تبادل نظر در این خصوص به شرح آتی مبادرت به صدرو رأی مینماید:
رأی شماره 9621-4/30-25/07/1369 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در چهارچوب مقررّات فصل مالیات بر درآمد املاک صادر گردیده و مربوط به واگذاری حقوق اشخاص نسبت به املاکی است که موضوع اجاره به شرط تملیک بر وفق عقود اسلامی منعقده بین بانکهای ایران و مشتریان آنها قرار میگیرد و قابل تعمیم به موضوع اجاره واگنها از کشور خارج به شرط تملک پس از انقضای مدت اجاره نمیباشد. بنابراین دریافت مالالاجاره از مستأجر در حقیقت بابت واگذاری حق استفاده از مال (واگن) بوده و چنانچه پس از انقضای مدت، واگنها دارای ارزشی بوده باشند، در حقیقت ارزش مذکور موقع انعقاد قرارداد مد نظر طرفین بوده و جزء مالالاجاره تقسیط و پرداخت گردیده است، از طرفی با توجه به سوابق موجود درخصوص مورد هیچگونه شعبه، نماینده، کارگزار و امثال آنها در قرارداد پیشبینی نگردیده است تا بتوان مقررّات فصول اول و دوم باب پنجم قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی را نسبت به آن اعمال نمود.
نظر به مراتب فوق موضوع مطروحه را از مصادیق بند (الف) ماده 107 پیش گفته دانسته اقدام حوزه مالیاتی را از این حیث تأیید مینماید.
محمدعلی خوشاخلاق- علیاکبر سمیعی- علی افرا- محمد رزاقی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- عینالله علاء- محمدعلی سعیدزاده- غلامحسن هدایت عبدی
596
361/5/30
16 ارديبهشت 1374
بخشنامه
تولید ماشینآلات تعمیر خودرو (شامل بالانس چرخ، لاستیک درآور، میزان فرمان، دستگاه شستشو و میزان موتور) ، در ردیف کالاهای سرمایهای
132
طبق نامه شماره 219/82/272/102 مورخ 04/02/1374 سازمان برنامه و بودجه عنوان وزارت متبوع تولید ماشینآلات تعمیر خودرو شامل بالانس چرخ، لاستیک درآر، میزان فرمان، دستگاه شستشو و میزان موتور در ردیف کالاهای سرمایهای موضوع تبصره 1 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی شناخته شده است.
محمدعلی خوشاخلاق ـ رییس شورای عالی مالیاتی
595
30/5/250
14 ارديبهشت 1374
بخشنامه
عدم تسری جرایم و تشویقات ( مالیات تکلیفی) به اشخاص ثالث
190، 197، 199
اداره کل مالیات بر شرکتها
بازگشت به نامه شماره 37/2114 مورخ 02/02/1374 اشعار میدارد: جرایم و تشویقات مقرر در ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحیه آن مصوب 07/02/1371 مجلس شورای اسلامی مختص مؤدیان مالیاتی موضوع این ماده قانونی بوده و حکم آن قابل تسری به اشخاص ثالثی که به شرح مواد 197 و 199 قانون مشمول جریمه شناخته شدهاند نمیباشد.
محمدعلی خوشاخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی
594
416-5/30
14 ارديبهشت 1374
قانون
قانون بودجه سال 1374 کل کشور
به پیوست مواردی از مقررّات مربوط به وصول مالیاتها که ضمن تبصرههای قانون بودجه سال 1374 کل کشور منظور گردیده است جهت اطلاع ارسال میگردد.
محمدعلی خوشاخلاق- رییس شورای عالی مالیاتی
از تبصره 2 قانون بودجه سال 1374
بند الف- به مجمع عمومی یا شورای عالی شرکتها و بانکها و مؤسسات انتفاعی مندرج در قسمت هشتم این قانون اجازه داده میشود ارقام مربوط به بودجه سال 1374 شرکتها و مؤسسات انتفاعی ذیربط مندرج در قسمت هشتم این قانون را براساس سیاستهای دولت یا تصمیماتی که طبق اساسنامه یا قانون تشکیل شرکتها و مؤسسات مذکور مجاز به اتخاذ آن هستند و یا در صورت فراهم شدن موجبات افزایش تولید و یا سایر فعالیتهای اصلی شرکت یا مؤسسه انتفاعی مربوط و یا بنا بر مقتضیات ناشی از نوسان قیمتها و یا به تبع سایر تحولات اقتصادی و مالی با رعایت مقررّات اساسنامه مورد عمل تغییر دهند. مشروط برآنکه این تغییر اولاً موجبات کاهش ارقام مالیات و سود سهام دولت پیشبینی شده در قسمت مذکور را فراهم نماید ...
بند د-1- مراجع صلاحیتدار در شرکتهای دولتی موضوع تبصره 6 ذیل ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم در صورتی مجاز هستند ذخایر مقرر در ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن را از محل سود ابرازی عملکرد سال 1373 خود وضع نمایند که مالیات متعلقه و سود سهام دولت را تا معادل مبالغ منظور شده در قسمت سوم این قانون تأمین و به وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت نموده باشند.
2- شرکتهای دولتی در صورتی مجاز به پرداخت وجوه موضوع ماده 172 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن بابت عملکرد سال 1372 هستند که:
اولاً وجوه قابل پرداخت در هر مورد به تصویب مجمع عمومی یا شورای عالی شرکت حسب مورد رسیده باشد.
ثانیاً موجب کاهش مالیات متعلقه و سود سهام دولت منظور در قسمت سوم این قانون نگردد.
3- به منظور تحقق درآمدهای مالیاتی پیشبینی شده در قسمتهای سوم و هشتم این قانون معافیتهای مربوط به مالیات بر درآمد شرکتهای دولتی که در قسمتهای مذکور برای آنها مالیات منظور شده است به استثنای معافیتهای مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیه آن نسبت به عملکرد سالهای 1373 و 1374 شرکتهای مذکور ملغیالاثر میباشد. حکم این بند مانع از اجرای احکام بندهای 1 و 2 مذکور در فوق نخواهد بود.
به منظور تحقق درآمدهای مالیاتی اشخاص حقوقی غیردولتی موضوع ردیف 10500 منظور در قسمت سوم این قانون مراجع ذیصلاح در شرکتهای مذکور مجاز نمیباشند. ذخایر موضوع ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن را به میزانی بیش از سی درصد سود ابرازی عملکرد سال 1372 شرکت مربوط تعیین نمایند.
بند و- کلیه شرکتهای دولتی موضوع ماده 4 قانون محاسبات عمومی کشور و بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و سایر شرکتهای دولتی و مؤسسات غیرانتفاعی که شمول قانون و مقررّات عمومی آنها مستلزم ذکر نام است از جمله شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه و وابسته وزارت نفت و شرکتهای تابعه آنها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکتهای دولتی تابعه و سازمان صنایع ملی ایران و (شرکتهای دولتی تابعه و مراکز تهیه و توزیع کالا) نیز شمول این تبصره میباشد. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از حکم این تبصره مستثنی است.
از تبصره 5- بند ب- مابهالتفاوت دریافتی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مشمول مالیات بر درآمد نمیباشند.
از تبصره 8- بند د-1- در سال 1374 عبارت یک درصد مندرج در بند 2 ماده 12 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به حداقل دو درصد تغییر مییابد.
2- به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود عوارض و عواید مندرج در بندهای 2 و ... ماده 13 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش را در مناطفی که شورای آموزش و پرورش درآنها در سال 1374 تشکیل نمیشود وصول وجوه حاصل را به حساب خزانهداری کل موضوع ردیف 419961 قسمت سوم این قانون واریز نماید.
3- معادل صد درصد وجوه واریزی تا مبلغ یکصدو هفتاد میلیارد ریال از محل اعتبار ردیف 127535 قسمت چهارم این قانون در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار میگیرد تا به منظور رشد کیفی فعالیتهای آموزشی و توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی در همان مناطق به مصرف برسد.
بند هـ- کلیه هزینههایی که توسط اشخاص خیر اعم از حقیقی یا حقوقی و بخشهای مردمی برای مشارکت در امور عامالمنفعه عمومی و تحت نظارت مراجع ذیربط در سال 1374 صرف احداث و تکمیل فضاهای آموزشی، فرهنگی و پرورشی، فضاهای بهداشتی درمانی، بهزیستی، آموزشگاههای فنی و حرفهای و اماکن ورزشی، مساجد و کتابخانهها و نیز طرحهای راهسازی اعم از احداث یا توسعه شود به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی خواهد شد و از درآمد مشمول مالیات آنها کسر میگردد.
ساخت و ساز فضاهای یاد شده و انتقال آنها به مراجع مربوط از پرداخت هرگونه عوارض و مالیات معارف است.
از تبصره 16- جزء 1 بند الف- حداکثر سی درصد اعتبارات این بند در شهرها و حداقل هفتاد درصد آن باید در روستاها و مناطق عشایری هزینه گردد. وجوهی که بابت خودیاری داوطلبانه و مشارکت برای اجرای طرحهای عمرانی موضوع این بند پرداخت میگردد در مورد مؤدیان مالیاتی از درآمد مشمول مالیات آنها کسر خواهد گردید.
از تبصره 22 (در مورد خرید ساختمانهایی که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی هستند)
جزء 2 بند الف- به منظور مشارکت مردم در این امر اجازه داده میشود تا سقف بیست میلیارد (20.000.000.000) ریال درآمد افرادی که این گونه ساختمانها و یا آثار تاریخی را در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دهند و یا بازسازی نمایند تا تبدیل به فضاهای آموزشی، ایرانگردی و جهانگردی، کتابخانه خوابگاههای دانشجویی، سینمای جوان و سایرفعالیتهای فرهنگی گردد، جزء هزینههای قابل قبول مالیاتی محسوب گردد.
از تبصره 23- بند الف- اجازه داده میشود مازاد درآمد نسبت به درآمد مصوب پیشبینی شده در بودجه سال 1374 کل کشور شرکت سهامی آزمایشگاههای فنی و مکانیک خاک وابسته به وزارت راه و ترابری با تصویب مجمع عمومی شرکت پس از پرداخت مالیات متعلقه به منظور توسعه و تجهیز آزمایشگاه مرکزی و شعب آن در استانها جهت انجام هزینههای سرمایهای و تحقیقاتی اختصاص یابد به طوری که ...
بند ب- به سازمان حمل و نقل و پایانههای کشور وابسته به وزارت راه و ترابری اجازه داده میشود معادل یک درصد از مبالغ مندرج در بارنامههای حمل کالا (صادره در سراسر کشور) را که به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانهداری کل موضوع ردیف 419955 قسمت سوم این قانون واریز میگردد، از محل اعتبارات ردیف ... دریافت و جهت احداث ... هزینه نماید.
یک درصد مذکور در بارنامههای حمل کالا به عنوان منابع مالی معاف از پرداخت مالیات تلقی میگردد.
از تبصره 34- بند 2- به منظور فراهم آوردن موجبات تحقق درآمدهای مالیاتی پیشبینی شده در این قانون به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده میشود درسال 1374 برای اشخاص حقیقی و حقوقی کارت اقتصادی (شامل شماره اقتصادی) صادر نماید و به ازای صدور هر کارت مبلغ پنج هزار ریال (5000) از آنان دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانهداری کل موضوع ردیف 419962 قسمت سوم این قانون واریز نماید. اشخاص اعم از حقیفی و حقوقی که حسب اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی مؤظف به اخذ شماره اقتصادی میشوند، مکلفاند براساس دستورالعملهایی که توسط وزارت مزبور تهیه و ابلاغ میگردد، برای انجام کلیه معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی مربوط را در صورتحسابها و فرمها و اوراق مربوط درج نمایند عدم صدور صورتحساب و یا عدم درج شماره اقتصادی و همچنین عدم رعایت دستورالعملهای صادره از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی علاوه بر بیاعتباری دفاتر مربوط مشمول جرایمی به شرح زیر خواهد بود:
برای بار اول، جریمهای معادل دو برابر مبلغ مورد معامله
برای باردوم، تعطیل کسب یا توقیف فعالیت حسب مورد به مدت سهماه
برای بار سوم، حبس تعزیری از سهماه ششماه برای شخص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی باری مدیر یا مدیران مسؤول ذیربط
تبصره 64- وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است از کلیه واگذاریها و اضافه معاملات سهام چنانچه از طریق بورس انجام گیرد یک و نیم درصد (فروشنده یک درصد، خریدار نیم درصد) و خارج از بورس دو و نیم درصد (فروشنده یک و نیم درصد و خریدار یک درصد) ارزش معاملاتی اخذ و به حساب درآمد عمومی کشور ردیف 424900 قسمت سوم این قانون واریز نماید.
معادل صددرصد از وجوه واریزی از محل اعتبار دریف 503265 در اختیار وزارت کار و امور اجتماعی قرار میگیرد تا به منظور ایجاد فرصتهای شغلی جدید به مصرف برسد.
593
منسوخ
5204
13 ارديبهشت 1374
بخشنامه
جریمه مؤسساتی که از انعکاس فعالیتهای مربوط در دفاتر قانونی خودداری میکنند.
95
592
1361/ت 11463هـ
11 ارديبهشت 1374
بخشنامه
فهرست اولویتهای ماده 132 قانون
132
هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/02/1374 بنا به پیشنهاد کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانههای تولیدی ذیربط (موضوع نامه شماره 20953/7032/4/30 مورخ 01/08/1373 وزارت امور اقتصادی و دارایی) و به استناد تبصره 1 ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371 تصویب نمود.
1- فعالیتهای تولیدی و معدنی مشمول اولویتهای یک و دو موضوع ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371 به شرح جداول 1 و 2 پیوست تعیین میشود.
2- کلیه فعالیتهای تولیدی و معدنی به استثنای فعالیتهای مذکور در جداول 1 و 2 و 3 پیوست، مشمول معافیت مالیاتی مربوط به اولویت سه موضوع ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371 میباشند.
این تصویبنامه جایگزین تصویبنامه شماره 4348/ت 100/ه مورخ 31/03/1373 میشود.
حسن حبیبی - معاون اول رییسجمهور
جدول یک (اولویت یک، 8 سال معافیت مالیاتی)
ردیف کد شرح فعالیت
1- 000-3112 تهیه لبنیات *
2- 000-3116 محصولات آردسازی
3- 000-3411 تولید خمیر کاغذ ـ کاغذ و مقوا
4- 000-3420 چاپ و انتشار و صنایع وابسته به آن
5- 000-3522 محصولات دارویی
6- 0001-3710 فرماتورسازی
7- 0002-3710 چکشکاری آهن و فولاد
8- 0004-3710 ریختهگری آهن و فولاد
9- 0013-3710 ریل آهن ـ تولید
10- 0014-3710 میلگردسازی
11- 0101-3710 شمش چدن
12- 0110-3710 آلیاژهای آهنی ـ فروآلیاژها
13- 0111-3710 فرومنگنز
14- 0112-3710 فروسلیسیوم
15- 0113-3710 فروکروم
16- 0114-3710 فرونیکل
17- 0115-3710 سایر آلیاژهای آهنی
18- 0150-3710 گرد آهن
19- 0151-3710 گرد فولاد
20- 0152-3710 آهن اسفنجی
21- 0153-3710 فولاد اسفنجی
22- 0160-3710 گنده یا توده آهن
23- 0161-3710 گنده یا توده فولاد
24- 0162-3710 شمش آهن
25- 0163-3710 شمش فولاد
26- 0170-3710 شمش بزرگ آهن
27- 0171-3710 شمش بزرگ فولاد
28- 0172-3710 شمش کوچک آهن
29- 0173-3710 شمش کوچک فولاد
30- 0174-3710 شمش پهن آهن
31- 0175- 3710 شمش پهن فولاد
32- 0101-3720 مات مس
33- 0104-3720 مس برای تصفیه
34- 0105-3720 مس خام
35- 0106-3720 مس تصفیه شده
36- 0107-3720 شمش مس
37- 0842-3814 دستگاه علوفه خردکن
38- 0000-3821 تولید موتور و توربین
39- 0000-3822 تولید ماشینآلات و تجهیزات کشاورزی
40- 0000-3823 تولید ماشینآلات فلزکاری و چوببری
41- 0000-3824 تولید ماشینآلات و تجهیزات مخصوص صنعتی به استثنای ماشینآلات و تجهیزات چوببری و فلزکاری
42- 0000-3841 کشتیسازی و تعمیر آن
43- 0000-3845 هواپیماسازی
44- 0000-3511 تولید مواد شیمیایی اساسی صنعتی غیر از کود
45- 0000-3512 تولید کود و سموم دفع آفات نباتی
0001-3513 الیاف مصنوعی- تولید
0000-3551 صنایع لاستیک رویی و تویی اتومبیل
48- 0000-3851 تولید وسایل حرفهای و علمی و ابزارآلات اندازهگیری و کنترل
49- 0000-3831 تولید ماشینآلات و دستگاههای کامل صنعتی برقی و غیربرقی
50- 0001-3117 نان ماشینی
51- 0000-3114 کنسروسازی و نگهداری و عمل آوری ماهی و حیوانات سخت تن
52- 0000-3115 تولید روغنها و چربیهای حیوانی و نباتی
53- 0111-3117 غذای کودک ـ فرآوردههای مخصوص کودکان
54- 0000-3825 تولید ماشینآلات دفتری، محاسباتی و اداری
55- 0000-3832 وسایل و دستگاههای کامل ارتباطی
56- 0005-3720 ریختهگری آلومینیوم
57- 0006-3720 ریختهگری برنج
58- 0007-3720 ریختهگری سرب
59- 0008-3720 ریختهگری مس
60- 0009-3720 چدنریزی
61- 0000-2301 استخراج سنگ معدن آهنی
62- 0000-2302 استخراج سنگ معدن غیرآهنی
63- 0130-2901 خاک نسوز
64- 0000-2100 استخراج ذغال نسوز
65- 0120-2901 کالوین
* صنایع زیر مجموعه این کد به شرح زیر مشمول معافیت نمیباشند.
بستنیسازی 0001-3112 آلاسکا و اسکیمو ـ نوع بستنی 0174-3112
انواع بستنی 1710-3112 شیرکاکائو ـ خوراکی 0175-3112
بستنی میوهای 0172-3112 شیرتوت فرنگی ـ خوراکی 0176-3112
بستنی شکلاتی و چوبی 0173-3112 شیرموز ـ خوراکی 0177-3112
جدول 2 (اولویت دو، 6 سال معافیت مالیاتی)
ردیف کد شرح فعالیت
1- 0000-3118 تهیه و تصفیه قند و شکر
2- 0000-3122 تهیه خوراک آماده دام و طیور
3- 0000-3211 ریسندگی و بافندگی و تکمیل منسوجات
4- 0000-3215 صنایع ریسمان و نخ
5- 0000-3231 دباغی و تکمیل چرم ـ پوست و چرم
6- 0000-3240 تولید کفش غیر از کفشهای لاستیکی و پلاستیکی
7- 0010-3311 نئوپانسازی
8- 0002-3513 رزین جامد و مایع ـ تولید
9- 0003-3513 مواد پی وی سی ـ تولید
10- 0000-3530 محصولات ناشی از پالایش نفت
11- 0000-3540 تولید محصولات حاصل از نفت و ذغال سنگ، سوختها قترانها و حلالها
12- 0000-3620 تولید شیشه و مصنوعات شیشهای
13- 0002-3692 سیمان ـ تولید
14- 0000-3832 تولید رادیو و تلویزیون
15- 0000-3833 تولید وسایل و ظروف خانگی برقی
16- 0000-3839 تولید دستگاههای کامل و لوازم برقی که در جای دیگر طبقهبندی نشدهاند
17- 0000-3852 تولید کالاهای بصری و عکاسی
18- 0007-3710 نورد فلزات
19- 0012-3710 تیرآهن ـ تولید
20- 0015-3710 نبشی آهنی ـ تولید
21- 0016-3710 لوله سازی
22- 0100-3710 چدن اشپیگل
23- 0102-3710 سایر چدنها
24- 0140-3710 دانههای کوچک آهن
25- 0141-3710 دانههای کوچک فولاد
26- 0176-3710 سایر اشکال شمشهای آهن و فولاد
27- 0180-3710 محصولات نیمه تمام به شکل طومار از آهن
28- 0181-3710 محصولات نیمه تمام به شکل طومار از آهن
29- 0190-3710 صفحههای پهن آهن
30- 0191-3710 صفحههای پهن فولاد
31- 1562-3819 قوطی مخصوص مواد غذایی از آلومینیوم
32- 0192-3809 قوطی آهن
33- 0030-3819 قوطیسازی فلزی
34- 0032-3819 کپسول گاز ـ تولید
35- 0594-3819 قوطی حلبی
36- 0193-3819 قوطی فولادی
37- 0195-3819 قوطی یک کیلویی برای بستهبندی
38- 0196- 3819 قوطی نیم کیلویی
39- 0006-3412 کارتن مقوایی ـ تولید
40- 0155-3412 قوطی مقوایی
41- 0156-3412 بشکه مقوایی
42- 1561-3819 قوطی مخصوص بستهبندی و حمل سموم از آلومینیوم
43- 1563-3819 چلیک آلومینیومی
44- 1564-3819 بشکه آلومینیومی
45- 1565-3819 پیت آلومینیومی
46- 1566-3819 تیوپ آلومینیومی
47- 1580-3819 ظروف آلومینیوم برای گازهای فشرده
48- 2140-3819 درب شیشههای مواد غذایی از آهن یا فولاد
49- 2141-3819 درب شیشه نوشابههای غیرالکی از آهن یا فولاد، طشتک
50- 0569-3560 ظروف دارویی پلاستیکی
51- 0153-3412 کارتن یا جعبه مقوایی
52- 1691-3819 درب شیشه از آلومینیوم
جدول 3 (فهرست فعالیتهای تولیدی که مشمول معافیت مربوط به اولویت 3 نمیباشند)
ردیف کد شرح فعالیت
1- 0002-3119 سقز و آدامسسازی
2- 0001-3112 بستنیسازی
3- 0002-3116 برنج کوبی
4- 0120-3134 نوشابهسازی
5- 0239-3119 تولید هر نوع شیرینیجات
6- 0125-3117 تولید انواع چیپس و کراکر نمکی و پفک نمکی و مشابه آنها
0115-3117
0007-3121
7- 0015-3523 ساخت انواع لوازم آرایشی
8- 0001-2523 تولید فرشبو کننده (ازهرنوع)
0003 -2523
9- 0007-3522 واکسنسازی
10- 0006-3529 شمعسازی
11- 0100-3320 مبلسازی (از هرنوع)
12- 0431-3311 دروپنجرهسازی و دکورسازی (ازهرنوع)
0441-3311
13- 0121-3813 کرکرهسازی (از هرنوع)
0122-3813
14- 1541-3211 تولید نوارپرده کرکره و کمربند ایمنی
0010-3233
15- 0440-3411 تولید کاغذ دیواری و نقش زنی آن (از هرنوع)
16- خدماتی خشکشویی
17- خدماتی ماشینشویی و سرویس وسایط نقلیه زمینی
18- 0000-3901 ساخت زینتآلات
19- 0000-3902 ساخت وسایل موسیقی
20- 1280-3909 ساخت انواع فندک
1283-3909
21- 0851-3819 لوسترسازی
0404-3620
22- 0004-3121 تهیه قهوه و کاکائو
23- 1000-3220 کلاه دوزی
شماره: 47139/14107/4/30 تاریخ: 19/12/74
جناب آقای دکتر حبیبی -معاون اول محترم رییسجمهور
با عنایت به اینکه اعمال معافیت مالیاتی موضوع ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 7/2/1371 مجلس شورای اسلامی براساس سال 1373 و بقیه سالهای اجرای برنامه دوم موکول به تصویب و ابلاغ فهرست اولویتهای سه گانه موضوع تبصره یک ماده فوقالذکر میباشد، و صورتجلسه پیشنهاد وزارتخانههای صنایع، معادن و فلزات، جهاد سازندگی و این وزارت مربوط به فهرست اولویتها به ضمیمه نامه شماره 30151/8573/4/30-16/8/74 حضور جنابعالی تقدیم گردیده تا در دستور کار رسیدگی و تصویب هیأت محترم وزیران قرار گیرد. از طرفی چون سال 1373 جزء هیچ یک از سالهای برنامههای اول و دوم نبوده و از این جهت نیز حوزهها و مراجع مالیاتی با خلاء قانونی مواجه میباشند. علیهذا استدعا دارد دستور فرمایند نسبت به انجام مقصود با توجه به مهلت باقیمانده از سال 1374 تسریع نمایند.
مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
591
منسوخ
5932
9 ارديبهشت 1374
بخشنامه
دستورالعمل وصول مالیات مقطوع عملکرد 1373 مشاغل
100
590
منسوخ
3201
6 ارديبهشت 1374
بخشنامه
مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام در بورس
64
589
3775/ق
3 ارديبهشت 1374
قانون
تفسیر قانونی ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری، صنعتی
آیا معافیت مالیاتی موضوع ماده 12 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 07/06/1372 در فاصله زمانی میان ایجاد مناطق آزاد و شروع فعالیت تا زمان تصویب قانون یاد شده قابل اعمال است یا خیر؟
نظر مجلس:
ماده واحده- معافیت مالیاتی موضوع ماده 12 قانون فوقالذکر در فاصله زمانی میان ایجاد مناطق آزاد و شروع فعالیت تا زمان تصویب قانون یاد شده نیز قابل اعمال میباشد.
تفسیر فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیست و یکم فروردینماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 30/01/1374 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
علیاکبر ناطق نوری- رییس مجلس شورای اسلامی
588
منسوخ
4468
2 ارديبهشت 1374
بخشنامه
مبلغ پنجهزار ریال هزینه کد اقتصادی
587
منسوخ
29 فروردين 1374
قانون
قانون استرداد مالیات بر درآمد شرکتهای کشتیرانی و هواپیمایی به منظور خرید کشتی و هواپیما
586
منسوخ
410
9 فروردين 1374
بخشنامه
دستورالعمل بخشودگی جرائم
585
منسوخ
30/5/4223/344
8 فروردين 1374
بخشنامه
صدور سند مالکیت اسناد عادی
147، 148، 183
584
منسوخ
28 اسفند 1373
قانون
قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد