توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

597

30/4/1140
24 ارديبهشت 1374
شورای عالی مالیاتی
اجاره واگن‌های قطار
53، 107

گزارش شماره 3292/5/30-20/09/1373 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع ایشان برابر بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن در جلسه مورخ 19/02/1373 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. گزارش مذکور مشعر بر این است که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی قراردادی تعدادی واگن را از یک شرکت خارجی برای مدت معینی اجاره نموده با این شرط که پس از پایان مدت واگن‌ها به مالکیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درآید، حوزه مالیاتی هم موضوع را از مصادیق سایر حقوق واگذاری مذکور در بند (الف) ماده 107 قانون مالیات‌های مستقیم دانسته و اقدام به مطالبه مالیات نموده و پرونده امر نیز طی تشریفات قانون براین اساس به قطعیت رسیده است. در خاتمه دفتر فنی مالیاتی به لحاظ وجود تردید در صحت عمل حوزه مالیاتی، پیشنهاد نموده است هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با عنایت به رأی شماره 9621/4/30-25/7/1369 خود که قبلاً راجع به انتقال حقوق اشخاص نسبت به املاک موضوع اجاره به شرط تملیک صادر گردیده، در این زمینه نیز اعلام نظر نماید.

هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از شور و تبادل نظر در این خصوص به شرح آتی مبادرت به صدرو رأی می‌نماید:

رأی شماره 9621-4/30-25/07/1369 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در چهارچوب مقررّات فصل مالیات بر درآمد املاک صادر گردیده و مربوط به واگذاری حقوق اشخاص نسبت به املاکی است که موضوع اجاره به شرط تملیک بر وفق عقود اسلامی منعقده بین بانک‌های ایران و مشتریان آنها قرار می‌گیرد و قابل تعمیم به موضوع اجاره واگن‌ها از کشور خارج به شرط تملک پس از انقضای مدت اجاره نمی‌باشد. بنابراین دریافت مال‌الاجاره از مستأجر در حقیقت بابت واگذاری حق استفاده از مال (واگن) بوده و چنانچه پس از انقضای مدت، واگن‌ها دارای ارزشی بوده باشند، در حقیقت ارزش مذکور موقع انعقاد قرارداد مد نظر طرفین بوده و جزء مال‌الاجاره تقسیط و پرداخت گردیده است، از طرفی با توجه به سوابق موجود درخصوص مورد هیچ‌گونه شعبه، نماینده، کارگزار و امثال آنها در قرارداد پیش‌بینی نگردیده است تا بتوان مقررّات فصول اول و دوم باب پنجم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی را نسبت به آن اعمال نمود.

نظر به مراتب فوق موضوع مطروحه را از مصادیق بند (الف) ماده 107 پیش گفته دانسته اقدام حوزه مالیاتی را از این حیث تأیید می‌نماید.

محمدعلی خوش‌اخلاق- علی‌اکبر سمیعی- علی افرا- محمد رزاقی- محمود حمیدی- علی‌اکبر نوربخش- عین‌الله علاء- محمدعلی سعیدزاده- غلامحسن هدایت عبدی

596

361/5/30
16 ارديبهشت 1374
بخش‌نامه
تولید ماشین‌آلات تعمیر خودرو (شامل بالانس چرخ، لاستیک درآور، میزان فرمان، دستگاه شستشو و میزان موتور) ، در ردیف کالاهای سرمایه‌ای
132

طبق نامه شماره 219/82/272/102 مورخ 04/02/1374 سازمان برنامه و بودجه عنوان وزارت متبوع تولید ماشین‌آلات تعمیر خودرو شامل بالانس چرخ، لاستیک درآر، میزان فرمان، دستگاه شستشو و میزان موتور در ردیف کالاهای سرمایه‌ای موضوع تبصره 1 ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی شناخته شده است.

محمدعلی خوش‌اخلاق ـ رییس شورای عالی مالیاتی

595

30/5/250
14 ارديبهشت 1374
بخش‌نامه
عدم تسری جرایم و تشویقات ( مالیات تکلیفی) به اشخاص ثالث
190، 197، 199

اداره کل مالیات بر شرکتها

بازگشت به نامه شماره 37/2114 مورخ 02/02/1374 اشعار می‌دارد: جرایم و تشویقات مقرر در ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحیه آن مصوب 07/02/1371 مجلس شورای اسلامی مختص مؤدیان مالیاتی موضوع این ماده قانونی بوده و حکم آن قابل تسری به اشخاص ثالثی که به شرح مواد 197 و 199 قانون مشمول جریمه شناخته شده‌اند نمی‌باشد.

محمدعلی خوش‌اخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

594

416-5/30
14 ارديبهشت 1374
قانون
قانون بودجه سال 1374 کل کشور

به پیوست مواردی از مقررّات مربوط به وصول مالیات‌ها که ضمن تبصره‌های قانون بودجه سال 1374 کل کشور منظور گردیده است جهت اطلاع ارسال می‌گردد.

محمدعلی خوش‌اخلاق- رییس شورای عالی مالیاتی

از تبصره 2 قانون بودجه سال 1374

بند الف- به مجمع عمومی یا شورای عالی شرکت‌ها و بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی مندرج در قسمت هشتم این قانون اجازه داده می‌شود ارقام مربوط به بودجه سال 1374 شرکت‌ها و مؤسسات انتفاعی ذی‌ربط مندرج در قسمت هشتم این قانون را براساس سیاست‌های دولت یا تصمیماتی که طبق اساسنامه یا قانون تشکیل شرکت‌ها و مؤسسات مذکور مجاز به اتخاذ آن هستند و یا در صورت فراهم شدن موجبات افزایش تولید و یا سایر فعالیت‌های اصلی شرکت یا مؤسسه انتفاعی مربوط و یا بنا بر مقتضیات ناشی از نوسان قیمت‌ها و یا به تبع سایر تحولات اقتصادی و مالی با رعایت مقررّات اساسنامه مورد عمل تغییر دهند. مشروط برآنکه این تغییر اولاً موجبات کاهش ارقام مالیات و سود سهام دولت پیش‌بینی شده در قسمت مذکور را فراهم نماید ...

بند د-1- مراجع صلاحیت‌دار در شرکت‌های دولتی موضوع تبصره 6 ذیل ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم در صورتی مجاز هستند ذخایر مقرر در ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن را از محل سود ابرازی عملکرد سال 1373 خود وضع نمایند که مالیات متعلقه و سود سهام دولت را تا معادل مبالغ منظور شده در قسمت سوم این قانون تأمین و به وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت نموده باشند.

2- شرکت‌های دولتی در صورتی مجاز به پرداخت وجوه موضوع ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن بابت عملکرد سال 1372 هستند که:

اولاً وجوه قابل پرداخت در هر مورد به تصویب مجمع عمومی یا شورای عالی شرکت حسب مورد رسیده باشد.

ثانیاً موجب کاهش مالیات متعلقه و سود سهام دولت منظور در قسمت سوم این قانون نگردد.

3- به منظور تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در قسمت‌های سوم و هشتم این قانون معافیت‌های مربوط به مالیات بر درآمد شرکت‌های دولتی که در قسمت‌های مذکور برای آنها مالیات منظور شده است به استثنای معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیه آن نسبت به عملکرد سال‌های 1373 و 1374 شرکت‌های مذکور ملغی‌الاثر می‌باشد. حکم این بند مانع از اجرای احکام بندهای 1 و 2 مذکور در فوق نخواهد بود.

به منظور تحقق درآمدهای مالیاتی اشخاص حقوقی غیردولتی موضوع ردیف 10500 منظور در قسمت سوم این قانون مراجع ذی‌صلاح در شرکت‌های مذکور مجاز نمی‌باشند. ذخایر موضوع ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن را به میزانی بیش از سی درصد سود ابرازی عملکرد سال 1372 شرکت مربوط تعیین نمایند.

بند و- کلیه شرکت‌های دولتی موضوع ماده 4 قانون محاسبات عمومی کشور و بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و سایر شرکت‌های دولتی و مؤسسات غیرانتفاعی که شمول قانون و مقررّات عمومی آنها مستلزم ذکر نام است از جمله شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آنها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های دولتی تابعه و سازمان صنایع ملی ایران و (شرکت‌های دولتی تابعه و مراکز تهیه و توزیع کالا) نیز شمول این تبصره می‌باشد. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از حکم این تبصره مستثنی است.

از تبصره 5- بند ب- مابه‌التفاوت دریافتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مشمول مالیات بر درآمد نمی‌باشند.

از تبصره 8- بند د-1- در سال 1374 عبارت یک درصد مندرج در بند 2 ماده 12 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به حداقل دو درصد تغییر می‌یابد.

2- به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود عوارض و عواید مندرج در بندهای 2 و ... ماده 13 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش را در مناطفی که شورای آموزش و پرورش درآنها در سال 1374 تشکیل نمی‌شود وصول وجوه حاصل را به حساب خزانه‌داری کل موضوع ردیف 419961 قسمت سوم این قانون واریز نماید.

3- معادل صد درصد وجوه واریزی تا مبلغ یکصدو هفتاد میلیارد ریال از محل اعتبار ردیف 127535 قسمت چهارم این قانون در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا به منظور رشد کیفی فعالیت‌های آموزشی و توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی در همان مناطق به مصرف برسد.

بند هـ- کلیه هزینه‌هایی که توسط اشخاص خیر اعم از حقیقی یا حقوقی و بخش‌های مردمی برای مشارکت در امور عام‌المنفعه عمومی و تحت نظارت مراجع ذی‌ربط در سال 1374 صرف احداث و تکمیل فضاهای آموزشی، فرهنگی و پرورشی، فضاهای بهداشتی درمانی، بهزیستی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و اماکن ورزشی، مساجد و کتابخانه‌ها و نیز طرح‌های راهسازی اعم از احداث یا توسعه شود به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی خواهد شد و از درآمد مشمول مالیات آنها کسر می‌گردد.

ساخت و ساز فضاهای یاد شده و انتقال آنها به مراجع مربوط از پرداخت هرگونه عوارض و مالیات معارف است.

از تبصره 16- جزء 1 بند الف- حداکثر سی درصد اعتبارات این بند در شهرها و حداقل هفتاد درصد آن باید در روستاها و مناطق عشایری هزینه گردد. وجوهی که بابت خودیاری داوطلبانه و مشارکت برای اجرای طرح‌های عمرانی موضوع این بند پرداخت می‌گردد در مورد مؤدیان مالیاتی از درآمد مشمول مالیات آنها کسر خواهد گردید.

از تبصره 22 (در مورد خرید ساختمان‌هایی که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی هستند)

جزء 2 بند الف- به منظور مشارکت مردم در این امر اجازه داده می‌شود تا سقف بیست میلیارد (20.000.000.000) ریال درآمد افرادی که این گونه ساختمان‌ها و یا آثار تاریخی را در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دهند و یا بازسازی نمایند تا تبدیل به فضاهای آموزشی، ایرانگردی و جهانگردی، کتابخانه خوابگاه‌های دانشجویی، سینمای جوان و سایرفعالیت‌های فرهنگی گردد، جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب گردد.

از تبصره 23- بند الف- اجازه داده می‌شود مازاد درآمد نسبت به درآمد مصوب پیش‌بینی شده در بودجه سال 1374 کل کشور شرکت سهامی آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک وابسته به وزارت راه و ترابری با تصویب مجمع عمومی شرکت پس از پرداخت مالیات متعلقه به منظور توسعه و تجهیز آزمایشگاه مرکزی و شعب آن در استان‌ها جهت انجام هزینه‌های سرمایه‌ای و تحقیقاتی اختصاص یابد به طوری که ...

بند ب- به سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور وابسته به وزارت راه و ترابری اجازه داده می‌شود معادل یک درصد از مبالغ مندرج در بارنامه‌های حمل کالا (صادره در سراسر کشور) را که به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل موضوع ردیف 419955 قسمت سوم این قانون واریز می‌گردد، از محل اعتبارات ردیف ... دریافت و جهت احداث ... هزینه نماید.

یک درصد مذکور در بارنامه‌های حمل کالا به عنوان منابع مالی معاف از پرداخت مالیات تلقی می‌گردد.

از تبصره 34- بند 2- به منظور فراهم آوردن موجبات تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در این قانون به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود درسال 1374 برای اشخاص حقیقی و حقوقی کارت اقتصادی (شامل شماره اقتصادی) صادر نماید و به ازای صدور هر کارت مبلغ پنج هزار ریال (5000) از آنان دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل موضوع ردیف 419962 قسمت سوم این قانون واریز نماید. اشخاص اعم از حقیفی و حقوقی که حسب اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی مؤظف به اخذ شماره اقتصادی می‌شوند، مکلف‌اند براساس دستورالعمل‌هایی که توسط وزارت مزبور تهیه و ابلاغ می‌گردد، برای انجام کلیه معاملات خود صورت‌حساب صادر و شماره اقتصادی مربوط را در صورت‌حساب‌ها و فرم‌ها و اوراق مربوط درج نمایند عدم صدور صورت‌حساب و یا عدم درج شماره اقتصادی و همچنین عدم رعایت دستورالعمل‌های صادره از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی علاوه بر بی‌اعتباری دفاتر مربوط مشمول جرایمی به شرح زیر خواهد بود:

برای بار اول، جریمه‌ای معادل دو برابر مبلغ مورد معامله

 برای باردوم، تعطیل کسب یا توقیف فعالیت حسب مورد به مدت سه‌ماه

برای بار سوم، حبس تعزیری از سه‌ماه شش‌ماه برای شخص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی باری مدیر یا مدیران مسؤول ذی‌ربط

تبصره 64- وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است از کلیه واگذاری‌ها و اضافه معاملات سهام چنانچه از طریق بورس انجام گیرد یک و نیم درصد (فروشنده یک درصد، خریدار نیم درصد) و خارج از بورس دو و نیم درصد (فروشنده یک و نیم درصد و خریدار یک درصد) ارزش معاملاتی اخذ و به حساب درآمد عمومی کشور ردیف 424900 قسمت سوم این قانون واریز نماید.

معادل صددرصد از وجوه واریزی از محل اعتبار دریف 503265 در اختیار وزارت کار و امور اجتماعی قرار می‌گیرد تا به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به مصرف برسد.

593

منسوخ
5204
13 ارديبهشت 1374
بخش‌نامه
جریمه مؤسساتی که از انعکاس فعالیت‌های مربوط در دفاتر قانونی خودداری می‌کنند.
95

592

1361/ت 11463هـ
11 ارديبهشت 1374
بخش‌نامه
فهرست اولویت‌های ماده 132 قانون
132

هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/02/1374 بنا به پیشنهاد کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت‌خانه‌های تولیدی ذی‌ربط (موضوع نامه شماره 20953/7032/4/30 مورخ 01/08/1373 وزارت امور اقتصادی و دارایی) و به استناد تبصره 1 ماده 132 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1371 تصویب نمود.

1- فعالیت‌های تولیدی و معدنی مشمول اولویت‌های یک و دو موضوع ماده 132 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1371 به شرح جداول 1 و 2 پیوست تعیین می‌شود.

2- کلیه فعالیت‌های تولیدی و معدنی به استثنای فعالیت‌های مذکور در جداول 1 و 2 و 3 پیوست، مشمول معافیت مالیاتی مربوط به اولویت سه موضوع ماده 132 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1371 می‌باشند.

این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره 4348/ت 100/ه‍ مورخ 31/03/1373 می‌شود.

حسن حبیبی - معاون اول رییس‌جمهور

جدول یک (اولویت یک، 8 سال معافیت مالیاتی)

ردیف کد شرح فعالیت

1- 000-3112 تهیه لبنیات *

2- 000-3116 محصولات آردسازی

3- 000-3411 تولید خمیر کاغذ ـ کاغذ و مقوا

4- 000-3420 چاپ و انتشار و صنایع وابسته به آن

5- 000-3522 محصولات دارویی

6- 0001-3710 فرماتورسازی

7- 0002-3710 چکش‌کاری آهن و فولاد

8- 0004-3710 ریخته‌گری آهن و فولاد

9- 0013-3710 ریل آهن ـ تولید

10- 0014-3710 میلگردسازی

11- 0101-3710 شمش چدن

12- 0110-3710 آلیاژهای آهنی ـ فروآلیاژها

13- 0111-3710 فرومنگنز

14- 0112-3710 فروسلیسیوم

15- 0113-3710 فروکروم

16- 0114-3710 فرونیکل

17- 0115-3710 سایر آلیاژهای آهنی

18- 0150-3710 گرد آهن

19- 0151-3710 گرد فولاد

20- 0152-3710 آهن اسفنجی

21- 0153-3710 فولاد اسفنجی

22- 0160-3710 گنده یا توده آهن

23- 0161-3710 گنده یا توده فولاد

24- 0162-3710 شمش آهن

25- 0163-3710 شمش فولاد

26- 0170-3710 شمش بزرگ آهن

27- 0171-3710 شمش بزرگ فولاد

28- 0172-3710 شمش کوچک آهن

29- 0173-3710 شمش کوچک فولاد

30- 0174-3710 شمش پهن آهن

31- 0175- 3710 شمش پهن فولاد

32- 0101-3720 مات مس

33- 0104-3720 مس برای تصفیه

34- 0105-3720 مس خام

35- 0106-3720 مس تصفیه شده

36- 0107-3720 شمش مس

37- 0842-3814 دستگاه علوفه خردکن

38- 0000-3821 تولید موتور و توربین

39- 0000-3822 تولید ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی

40- 0000-3823 تولید ماشین‌آلات فلزکاری و چوب‌بری

41- 0000-3824 تولید ماشین‌آلات و تجهیزات مخصوص صنعتی به استثنای ماشین‌آلات و تجهیزات چوب‌بری و فلزکاری

42- 0000-3841 کشتی‌سازی و تعمیر آن

43- 0000-3845 هواپیماسازی

44- 0000-3511 تولید مواد شیمیایی اساسی صنعتی غیر از کود

45- 0000-3512 تولید کود و سموم دفع آفات نباتی

0001-3513 الیاف مصنوعی- تولید

0000-3551 صنایع لاستیک رویی و تویی اتومبیل

48- 0000-3851 تولید وسایل حرفه‌ای و علمی و ابزارآلات اندازه‌گیری و کنترل

49- 0000-3831 تولید ماشین‌آلات و دستگاه‌های کامل صنعتی برقی و غیربرقی

50- 0001-3117 نان ماشینی

51- 0000-3114 کنسروسازی و نگهداری و عمل آوری ماهی و حیوانات سخت تن

52- 0000-3115 تولید روغن‌ها و چربی‌های حیوانی و نباتی

53- 0111-3117 غذای کودک ـ فرآورده‌های مخصوص کودکان

54- 0000-3825 تولید ماشین‌آلات دفتری، محاسباتی و اداری

55- 0000-3832 وسایل و دستگاه‌های کامل ارتباطی

56- 0005-3720 ریخته‌گری آلومینیوم

57- 0006-3720 ریخته‌گری برنج

58- 0007-3720 ریخته‌گری سرب

59- 0008-3720 ریخته‌گری مس

60- 0009-3720 چدن‌ریزی

61- 0000-2301 استخراج سنگ معدن آهنی

62- 0000-2302 استخراج سنگ معدن غیرآهنی

63- 0130-2901 خاک نسوز

64- 0000-2100 استخراج ذغال نسوز

65- 0120-2901 کالوین

* صنایع زیر مجموعه این کد به شرح زیر مشمول معافیت نمی‌باشند.

بستنی‌سازی 0001-3112 آلاسکا و اسکیمو ـ نوع بستنی 0174-3112

انواع بستنی 1710-3112 شیرکاکائو ـ خوراکی 0175-3112

بستنی میوه‌ای 0172-3112 شیرتوت فرنگی ـ خوراکی 0176-3112

بستنی شکلاتی و چوبی 0173-3112 شیرموز ـ خوراکی 0177-3112

جدول 2 (اولویت دو، 6 سال معافیت مالیاتی)

ردیف کد شرح فعالیت

1- 0000-3118 تهیه و تصفیه قند و شکر

2- 0000-3122 تهیه خوراک آماده دام و طیور

3- 0000-3211 ریسندگی و بافندگی و تکمیل منسوجات

4- 0000-3215 صنایع ریسمان و نخ

5- 0000-3231 دباغی و تکمیل چرم ـ پوست و چرم

6- 0000-3240 تولید کفش غیر از کفش‌های لاستیکی و پلاستیکی

7- 0010-3311 نئوپان‌سازی

8- 0002-3513 رزین جامد و مایع ـ تولید

9- 0003-3513 مواد پی وی سی ـ تولید

10- 0000-3530 محصولات ناشی از پالایش نفت

11- 0000-3540 تولید محصولات حاصل از نفت و ذغال سنگ، سوخت‌ها قتران‌ها و حلال‌ها

12- 0000-3620 تولید شیشه و مصنوعات شیشه‌ای

13- 0002-3692 سیمان ـ تولید

14- 0000-3832 تولید رادیو و تلویزیون

15- 0000-3833 تولید وسایل و ظروف خانگی برقی

16- 0000-3839 تولید دستگاه‌های کامل و لوازم برقی که در جای دیگر طبقه‌بندی نشده‌اند

17- 0000-3852 تولید کالاهای بصری و عکاسی

18- 0007-3710 نورد فلزات

19- 0012-3710 تیرآهن ـ تولید

20- 0015-3710 نبشی آهنی ـ تولید

21- 0016-3710 لوله سازی

22- 0100-3710 چدن اشپیگل

23- 0102-3710 سایر چدن‌ها

24- 0140-3710 دانه‌های کوچک آهن

25- 0141-3710 دانه‌های کوچک فولاد

26- 0176-3710 سایر اشکال شمش‌های آهن و فولاد

27- 0180-3710 محصولات نیمه تمام به شکل طومار از آهن

28- 0181-3710 محصولات نیمه تمام به شکل طومار از آهن

29- 0190-3710 صفحه‌های پهن آهن

30- 0191-3710 صفحه‌های پهن فولاد

31- 1562-3819 قوطی مخصوص مواد غذایی از آلومینیوم

32- 0192-3809 قوطی آهن

33- 0030-3819 قوطی‌سازی فلزی

34- 0032-3819 کپسول گاز ـ تولید

35- 0594-3819 قوطی حلبی

36- 0193-3819 قوطی فولادی

37- 0195-3819 قوطی یک کیلویی برای بسته‌بندی

38- 0196- 3819 قوطی نیم کیلویی

39- 0006-3412 کارتن مقوایی ـ تولید

40- 0155-3412 قوطی مقوایی

41- 0156-3412 بشکه مقوایی

42- 1561-3819 قوطی مخصوص بسته‌بندی و حمل سموم از آلومینیوم

43- 1563-3819 چلیک آلومینیومی

44- 1564-3819 بشکه آلومینیومی

45- 1565-3819 پیت آلومینیومی

46- 1566-3819 تیوپ آلومینیومی

47- 1580-3819 ظروف آلومینیوم برای گازهای فشرده

48- 2140-3819 درب شیشه‌های مواد غذایی از آهن یا فولاد

49- 2141-3819 درب شیشه نوشابه‌های غیرالکی از آهن یا فولاد، طشتک

50- 0569-3560 ظروف دارویی پلاستیکی

51- 0153-3412 کارتن یا جعبه مقوایی

52- 1691-3819 درب شیشه از آلومینیوم

جدول 3 (فهرست فعالیتهای تولیدی که مشمول معافیت مربوط به اولویت 3 نمیباشند)

ردیف کد شرح فعالیت

1- 0002-3119 سقز و آدامس‌سازی

2- 0001-3112 بستنی‌سازی

3- 0002-3116 برنج کوبی

4- 0120-3134 نوشابه‌سازی

5- 0239-3119 تولید هر نوع شیرینی‌جات

6- 0125-3117 تولید انواع چیپس و کراکر نمکی و پفک نمکی و مشابه آنها

 0115-3117

 0007-3121

7- 0015-3523 ساخت انواع لوازم آرایشی

8- 0001-2523 تولید فرشبو کننده (ازهرنوع)

 0003 -2523

9- 0007-3522 واکسن‌سازی

10- 0006-3529 شمع‌سازی

11- 0100-3320 مبل‌سازی (از هرنوع)

12- 0431-3311 دروپنجره‌سازی و دکورسازی (ازهرنوع)

 0441-3311

13- 0121-3813 کرکره‌سازی (از هرنوع)

 0122-3813

14- 1541-3211 تولید نوارپرده کرکره و کمربند ایمنی

0010-3233

15- 0440-3411 تولید کاغذ دیواری و نقش زنی آن (از هرنوع)

16- خدماتی خشک‌شویی

17- خدماتی ماشین‌شویی و سرویس وسایط نقلیه زمینی

18- 0000-3901 ساخت زینت‌آلات

19- 0000-3902 ساخت وسایل موسیقی

20- 1280-3909 ساخت انواع فندک

 1283-3909

21- 0851-3819 لوسترسازی

 0404-3620

22- 0004-3121 تهیه قهوه و کاکائو

23- 1000-3220 کلاه دوزی

شماره: 47139/14107/4/30 تاریخ: 19/12/74

جناب آقای دکتر حبیبی -معاون اول محترم رییسجمهور

با عنایت به این‌که اعمال معافیت مالیاتی موضوع ماده 132 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 7/2/1371 مجلس شورای اسلامی براساس سال 1373 و بقیه سال‌های اجرای برنامه دوم موکول به تصویب و ابلاغ فهرست اولویت‌های سه گانه موضوع تبصره یک ماده فوق‌الذکر می‌باشد، و صورت‌جلسه پیشنهاد وزارت‌خانه‌های صنایع، معادن و فلزات، جهاد سازندگی و این وزارت مربوط به فهرست اولویت‌ها به ضمیمه نامه شماره 30151/8573/4/30-16/8/74 حضور جنابعالی تقدیم گردیده تا در دستور کار رسیدگی و تصویب هیأت محترم وزیران قرار گیرد. از طرفی چون سال 1373 جزء هیچ یک از سال‌های برنامه‌های اول و دوم نبوده و از این جهت نیز حوزه‌ها و مراجع مالیاتی با خلاء قانونی مواجه می‌باشند. علی‌هذا استدعا دارد دستور فرمایند نسبت به انجام مقصود با توجه به مهلت باقی‌مانده از سال 1374 تسریع نمایند.

مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

591

منسوخ
5932
9 ارديبهشت 1374
بخش‌نامه
دستورالعمل وصول مالیات مقطوع عملکرد 1373 مشاغل
100

590

منسوخ
3201
6 ارديبهشت 1374
بخش‌نامه
مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام در بورس
64

589

3775/ق
3 ارديبهشت 1374
قانون
تفسیر قانونی ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری، صنعتی

آیا معافیت مالیاتی موضوع ماده 12 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 07/06/1372 در فاصله زمانی میان ایجاد مناطق آزاد و شروع فعالیت تا زمان تصویب قانون یاد شده قابل اعمال است یا خیر؟

نظر مجلس:

ماده واحده- معافیت مالیاتی موضوع ماده 12 قانون فوق‌الذکر در فاصله زمانی میان ایجاد مناطق آزاد و شروع فعالیت تا زمان تصویب قانون یاد شده نیز قابل اعمال می‌باشد.

تفسیر فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیست و یکم فروردین‌ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 30/01/1374 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

علی‌اکبر ناطق نوری- رییس مجلس شورای اسلامی

588

منسوخ
4468
2 ارديبهشت 1374
بخش‌نامه
مبلغ پنجهزار ریال هزینه کد اقتصادی

587

منسوخ
29 فروردين 1374
قانون
قانون استرداد مالیات بر درآمد شرکت‌های کشتیرانی و هواپیمایی به منظور خرید کشتی و هواپیما

586

منسوخ
410
9 فروردين 1374
بخش‌نامه
دستورالعمل بخشودگی جرائم

585

منسوخ
30/5/4223/344
8 فروردين 1374
بخش‌نامه
صدور سند مالکیت اسناد عادی
147، 148، 183

584

منسوخ
28 اسفند 1373
قانون
قانون وصول برخی از درآمد‌های دولت و مصرف آن در موارد معین

583

30/5/4339/69552
25 اسفند 1373
بخش‌نامه
معافیت پرداخت حقوق مربوط به ایام مرخصی‌های استفاده نشده کارکنان و مالیات کارانه ماده 74 قانون استخدام کشوری
91

1- چون حقوق و مزایای مرخصی‌های استحقاقی استفاده نشده کارکنانی که در اجرای تبصره یک قانون اصلاح تبصره یک ماده 74 قانون استخدامی کشوری و الحاق 3 تبصره به آن مصوب 27/03/1365 مجلس شورای اسلامی و سایر مقررّات مربوط بازخرید می‌شوند به منزله حقوق پایان خدمت آنان تلقی می‌گردد لذا دریافتی از این بابت نیز به استناد بند 5 ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی معاف از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق خواهد بود.

2- فوق‌العاده موضوع ماده 5 قانون نظام هم آهنگ پرداخت کارکنان دولت و تبصره‌های آن مصوب 13/06/1370 مجلس شورای اسلامی از جمله مزایای غیرمستمر بوده و به استناد بند 13 اصلاحی ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم که در تاریخ 07/02/1371 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد می‌باشد.

داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی

582

30/4/12591/66656
25 اسفند 1373
بخش‌نامه
اصلاحیه ضوابط قیمت‌های واحدهای ارزان قیمت
69

اصلاحیه ضوابط و قیمت‌های موضوع ماده 69 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 که به امضاء وزرای محترم امور اقتصادی و دارایی و مسکن و شهرسازی رسیده است جهت اطلاع و اقدام لازم به پیوست ارسال می‌گردد.

داریوش ایرانبدی- معاون درآمدهای مالیاتی

اصلاحیه ضوابط و قیمت‌های موضوع ماده 69 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366

ماده 1- اولین انتقال قطعی واحدهای مسکونی اعم از آپارتمانی یا غیرآن که زیربنای مفید آنها (در مورد آپارتمان‌ها زیربنای مفید به استثنای مشاعات) با الگوی مصوب مصرف مسکن معتبر در تاریخ صدور پروانه ساختمانی مربوط، منطبق بوده و جمع ارزش معاملاتی عرصه (یا سهم عرصه) و اعیان آنها تا 30.000.000 ریال باشد از پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی معاف است.

تبصره 1- درزمان تصویب این اصلاحیه، طبق مصوبه شورای عالی تعیین الگوی مصرف کشور، در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز، واحدهای مسکونی با زیربنای مفید حداکثر 75 مترمربع و در سایر شهرها با زیربنای مفید حداکثر 100 مترمربع با الگوی مصوب مصرف مسکن تطبیق دارد.

تبصره 2- هرگونه تغییر در حد نصاب (جمع ارزش معاملاتی عرصه و اعیان) مذکور در ماده 1، در ابتدای هرسال با تصویب وزارتین مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، جهت اجرا اعلام خواهد شد. مادام که حد نصاب مذکور ابلاغ نشده باشد حد نصاب قبلی ملاک عمل خواهد بود.

ماده 2- معافیت موضوع این اصلاحیه شامل واحدهای مسکونی است که از تاریخ 01/04/1372 تا تاریخ 03/12/1376 احداث و حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار ساختمان (در مورد آپارتمان‌ها از تاریخ صدور صورت‌مجلس تفکیکی) مورد اولین انتقال قطعی واقع می‌شود.

تبصره- سازندگان واحدهای مسکونی که از تاریخ 03/12/1366 تا تاریخ 31/03/1372 پروانه ساختمان اخذ نموده‌اند، کماکان مشمول معافیت ضوابط و قیمت‌های قبلی موضوع بخش‌نامه شماره 59190/13038/4/30 مورخ 20/12/1367 خواهند بود.

مرتضی محمدخان- وزیر امور اقتصادی و دارایی

عباس آخوندی- وزیر مسکن و شهرسازی

581

منسوخ
42321
24 اسفند 1373
بخش‌نامه
عدم ارائه کد اقتصادی توسط خریداران

580

منسوخ
69306
24 اسفند 1373
بخش‌نامه
دستورالعمل وصول مالیات مقطوع عملکرد 1373 مشاغل
158

579

منسوخ
72962/ت 483هـ
17 اسفند 1373
تصویب‌نامه
کمک‌های بلاعوض شرکت‌های دولتی
172

578

30/4/12413
9 اسفند 1373
شورای عالی مالیاتی
تشخیص مدارس علوم اسلامی، مکتب جامعه الزهرا
2

گزارش شماره 48/23919-20/10/1373 اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران عنوان جناب آقای حسینی معاون محترم درآمدهای مالیاتی و ضمایم آن مشعر بر این‌که مکتب جامعه الزهرا به لحاظ عدم اجرای تبصره 2 آیین‌نامه اجرایی بندهای 2،3،4،5 ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 وسیله حوزه مالیاتی مربوط بابت دوره عمل سنوات 1369 و 1370 مشمول مالیات و طرف مطالبه مالیات بر درآمد واقع شده است، حسب ارجاع معاونت محترم یاد شده در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم در جلسه مورخ 07/12/1373 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مورد بررسی و شور و تبادل نظر قرار گرفت و رأی هیأت در این باره به شرح زیر صادر گردید:

رأی اکثریت

گرچه تشخیص و مطالبه مالیات به دلیل عدم اجرای تبصره ماده 2 آیین‌نامه اجرایی مذکور توسط حوزه مالیاتی صورت گرفته لیکن چون جامعه الزهرا (س) به موقع طی نامه شماره 2/1953/3-24/04/1370 عنوان شورای محترم مدیریت حوزۀ علمیۀ قم تقاضای تأییدیه مقرر را نموده و طبق نوشته ذیل همان نامه شورای مذکور تلویحاً به لحاظ ارسال تأییدیه قبلی، صدور تأییدیه مجدد را ضروری ندانسته است، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی می‌توانند با عنایت به مدارک یاد شده و احراز تداوم فعالیت مجتمع علمی و آموزشی علوم اسلامی خواهران حوزۀ علمیۀ قم جامعه الزهرا (س) به عنوان یک مدرسه علوم اسلامی مطابقت آن نهاد را با مفاد قسمت اخیر بند 2 ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم تأیید و برآن اساس اتخاذ تصمیم نمایند.

محمدتقی نژادعمران- علی‌اکبر سمیعی- علی افرا- غلامحسن هدایت عبدی- محمود حمیدی- علی‌اکبر نوربخش- عین‌الله علاء- محمدعلی سعیدزاده

نظر اقلیت

بنا به صراحت تبصره ماده 2 آیین‌نامه یاد شده و لزوم تعیین تکلیف به موقع حوزه‌های مالیاتی، عضو اقلیت اعتقاد به اجرای دقیق ماده 2 مذکور تا پایان تیرماه هرسال دارد.

محمد رزاقی

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: