توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
518
30/4/3901
29 تير 1373
شورای عالی مالیاتی
معافیت حقوق ایام مرخصی
91
گزارش شماره 591-5/30-03/03/1373 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مقام درجلسه مورخ 26/04/1373 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است.
گزارش مزبور مشعر بر طرح مسئله عنوان شده از طرف اداره کل امور مالی راجع به معافیت یا عدم وجوه تخصیصی یا پرداختی بابت ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده حقوق بگیران میباشد. دفتر یاد شده ضمن اینکه نظر به تعلق مالیات در این باره میدهد اما در عین حال اعلام مینماید که چون بنا به حکم بند 5 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم حقوق بازنشستگی و وظیفه و پایان خدمت و ... از پرداخت مالیات معاف میباشد، از طرفی طبق تبصره ماده 3 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی و بند 8 بخشنامه شماره 5005/د مورخ 16/11/1367 سازمان امور اداری و استخدامی کشور، حقوق ایام مرخصی استفاده نشده مستخدمین رسمی یا عناوین مشابه وزارتخانه، سازمانها، ادارات شرکتهای دولتی و همچنین شهرداریها فقط پس از بازنشستگی یا باز خریدی به آنان پرداخت میگردد، لذا مطالبه مالیات از چنین وجوهی قابل تأمل است. النهایه دفتر فنی مالیاتی پیشنهاد احاله موضوع به شورای عالی مالیاتی نموده است.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 پس از شور و بررسی در این زمینه به شرح آتی اعلام رأی مینماید:
نظر به اینکه برابر تبصره ماده 3 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی مصوب 27/10/1366 مجلس شورای اسلامی، مستخدمین رسمی، حقوق و فوقالعادههای مربوط به ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده خود را صرفاً به هنگام بازنشستگی یا در زمان از کارافتادگی میتوانند مطالبه نمایند که در این صورت حقوق و فوقالعادههای مذکور از لحاظ مالیاتی به منزله حقوق پایان خدمت تلقی میگردد، لذا دریافتی از این بابت به استناد بند پنجم ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 معاف از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق خواهد بود.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- محمد رزاقی- مجید میرهادی- محمود حمیدی- حسن محمدیان- عینالله علاء- محمدعلی سعیدزاده
517
30/5/1338
27 تير 1373
بخشنامه
عدم معافیت صید ماهی و میگو شرکت شیلات
105
اداره کل مالیات بر شرکتها
عطف به نامه شماره 37/6385-29/12/1373 اشعار میدارد: طبق مفاد گزارش مورخ 18/04/1373 مشاور معاونت درآمدهای مالیاتی که مورد تأیید مقام محترم معاونت درآمدهای مالیاتی قرار گرفته است صید ماهی و میگو و سایر آبزیان موضوع فعالیت شرکت سهامی شیلات ایران از شمول فعالیتهای کشاورزی خارج و مشمول معافیت کشاورزی مقرر در بند (الف) ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحیه آن مصوب 07/02/1371 مجلس شورای اسلامی نخواهد بود علیهذا مراتب جهت اطلاع و هرگونه اقدام لازم اعلام میگردد.
محمدعلی خوشاخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی
516
منسوخ
30/5/579
26 تير 1373
بخشنامه
محاسبه درآمد مشمول مالیات بر اساس مالیات قطعی ( توافق سال 1371)
100
515
12963/1314/61
25 تير 1373
بخشنامه
تاکید بر اجرای تبصره 34 قانون بودجه سال 73 کل کشور توسط وزارتخانهها
وزیر محترم ...
احتراماً، در اجرای بند 5 تبصره 34 قانون بودجه سال 1373 کل کشور، به پیوست دستورالعمل مربوط که به واحدهای مالیاتی برای اجرا ابلاغ گردیده ارسال میگردد. خواهشمند است دستور فرمایید شرکتهای تابعه در انجام معاملات خود نسبت به رعایت دقیق مفاد دستورالعمل مذکور اقدام لازم به عمل آورده تا نه موجبات بیاعتباری دفاتر شرکت فراهم بشود و نه مشمول جرایم مقرر گردند.
مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
514
منسوخ
12107
23 تير 1373
بخشنامه
لزوم درج کد اقتصادی در اوراق گمرک
513
منسوخ
19 تير 1373
قانون
قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه ارتقاء حمایت و تضمین سرمایهگذاری فیمابین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی
168
512
19 تير 1373
قانون
قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی
لایحه شماره 86642/ل-22/08/1368 دولت درخصوص فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 19/04/1373 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال میگردد.
رییس مجلس شورای اسلامی - علیاکبر ناطق نوری
شماره: 6509 تاریخ: 09/05/1373
وزارت امور اقتصادی و دارایی
قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ نوزدهم تیرماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/04/1373 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 3150- ق مورخ 03/05/73 واصل گردیده است به پیوست جهت اجرا ابلاغ میگردد.
رییسجمهور- اکبر هاشمی رفسنجانی
قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی
ماده واحده- واحدهای سازمانی مشروحه زیر و مؤسسات وابسته به آنها مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع تبصره ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 میباشند:
1- شهرداریها و شرکتهای تابعه آنان مادام که بیش از 50 درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به شهرداریها باشد.
2- بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی.
3- هلال احمر.
4- کمیته امداد امام.
5- بنیاد شهید انقلاب اسلامی.
6- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.
7- کمیته ملی المپیک ایران.
8- بنیاد 15 خرداد.
9- سازمان تبلیغات اسلامی.
10- سازمان تأمین اجتماعی.
تبصره 1- مؤسسه وابسته از نظر این قانون واحد سازمانی مشخصی است که به صورتی غیر از شرکت و برای مقاصد غیرتجاری و غیرانتفاعی توسط یک یا چند مؤسسه و نهاد عمومی غیردولتی تأسیس و اداره میشود و به نحوی مالکیت آن متعلق به یک یا چند مؤسسه یا نهاد عمومی غیردولتی باشد.
تبصره 2- اجرای قانون در مورد مؤسسات و نهادهای عمومی که تحت نظر مقام ولایت فقیه هستند با اذن معظمله خواهد بود.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ نوزدهم تیرماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/04/1373 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
رییس مجلس شورای اسلامی - علیاکبر ناطق نوری
511
10651
8 تير 1373
بخشنامه
وظایف هیأتهای بررسی و کنترل صورتحسابها
به منظور کنترل و نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل موضوع بند 5 تبصره 34 قانون بودجه سال 1373 کل کشور و با تأکید بر اینکه فروش هر نوع کالا از طریق مزایده مشمول حکم دستورالعمل مزبور میباشد مقرر میدارد به شرح زیر اقدام نمایند:
1- در کلیه ادارات کل مالیاتی تهران و امور اقتصادی و دارایی استانها به تعداد کافی هیأتهای مرکب از دو نفر کارشناس و یا سرممیز مالیاتی ترجیحاً از افرادی که اجرای مفاد بخشنامه شماره 61194-01/12/72 را به عهده داشتهاند با حفظ سمت تشکیل و کارتشناسایی ویژهای برای آنان صادر گردد.
2- هیأتهای فوقالذکر مکلفاند براساس احکام مأموریت صادره به اقامتگاه قانونی و یا محل فعالیت و فروش اشخاص حقوقی یا حقیقی موضوع دستورالعمل یاد شده حسب مورد مراجعه و با بررسی و کنترل صورتحسابهای فروش کالا و سایر مدارک مورد لزوم، در صورت مشاهده تخلف مراتب را با ذکر کامل موارد و مشخصات در سه نسخه صورتمجلس و پس از امضاء صاحب مؤسسه (موضوع فعالیت کسبی) در مورد اشخاص حقیقی و دارندگان حق امضاء مجاز در مورد اشخاص حقوقی نسخهای از صورتمجلس مذکور را به آنان تسلیم نمایند (در صورت استنکاف آنان از امضاء مراتب در صورتمجلس قید شود) نسخه اول آن به ادارات متبوع تحویل گردد.
3- ادارات مذکور میبایست در اسرع وقت نسخه اول صورتمجلسهای تنظیمی توسط هیأتهای مورد بحث را جهت اقدامات بعدی به حوزههای مالیاتی که پرونده مالیات بر درآمد متخلف در آن مورد رسیدگی قرار میگیرد ارسال نمایند.
4- حوزههای مالیاتی مربوطه مؤظفند در مورد اشخاصی که برای بار اول مرتکب تخلف شدهاند نسبت به صدور برگ مطالبه جریمهای معادل 2 برابر مبلغ معامله اقدام و به آنان ابلاغ نمایند و در صورت خودداری اشخاص مذکور از پرداخت جرایم متعلقه با عنایت به ماده 48 قانون محاسبات عمومی مصوب سال 1366 نسبت به وصول آن از طریق ادارات وصول و اجرا مالیاتها اقدام گردد.
مرجع رسیدگی به شکایات ناشی از عملیات اجرایی، هیأتهای حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم میباشند.
5- در موارد تکرار و تعدد تخلف، حوزههای مالیاتی ذیربط میبایست از طریق ادارات کل مالیاتی مربوط مراتب را با ذکر موارد تخلف جهت اقدام قانونی به دفتر حقوقی وزارت متبوع اعلام و رونوشت نامه مربوطه را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی برای پیگیری ارسال دارند.
6- به منظور ماشینی کردن اطلاعات، ادارات امور اقتصادی و دارایی شهرستانها میبایست پس از دریافت خلاصه اطلاعات مربوط به معاملات از اشخاص حقیقی و حقوقی (موضوع بند 5 دستورالعمل اجرایی فوقالاشاره) بلافاصله آنها را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی ارسال نمایند.
7- در هر اداره مالیاتی لازم است شماره تلفن خاصی برای پاسخگویی به اشخاص در رابطه با اعمال نظارت هیأتهای مذکور دایر و مراتب از طریق رسانههای گروهی به اطلاع عموم برسد.
مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
510
30/4/3138
7 تير 1373
شورای عالی مالیاتی
حقالکشف
91، 93، 173
نامه شماره 8635/525/102/54-15/02/1372 ریاست کل محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران عنوان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و منضمات آن درخصوص تبصره 3 ماده واحده اصلاح ماده 19 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 09/11/63 مجلس شورای اسلامی مبنی بر معافیت مالیاتی حقالکشف و اظهارنظر شماره 38218/2676-5/30-07/09/71 معاونت محترم درآمدهای مالیاتی وزرات متبوع مشعر بر لغو مفاد تبصره مذکور به موجب ماده 173 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 حسب ارجاع مشارالیه و در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم در شورای عالی مالیاتی مطرح است، هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از بحث و تبادل نظر به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
رأی اکثریت
با عنایت به حکم صریح ماده 173 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 دایر بر اینکه «این قانون از اول فروردین سال 1368 به موقع اجرا گذاشته میشود و مقررّات آن شامل کلیه مالیاتها و مالیات بر درآمدهایی است که سبب تعلق مالیات یا تحصیل درآمد حسب مورد بعد از تاریخ اجرای این قانون بوده و همچنین مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط به سال مالی که در سال اول اجرای این قانون 1368 خاتمه مییابد، خواهد بود و کلیه قوانین و مقررّات مالیاتی مغایر دیگر نسبت به آنها ملغی است» و یقیناً حکم قسمت اخیر ماده یاد شده مبنی بر لغو قوانین و مقررّات مغایر، لغو معافیتهای موضوع قانون مجازات مرتکبین قاچاق را نیز شامل میشود، اظهارنظر معاونت محترم درآمدهای مالیاتی طی نامه شماره 38212/2676/5/30-07/09/1371 مبنی بر لغو معافیت مالیاتی مندرج در تبصره 3 ماده واحده اصلاح ماده 19 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 09/11/1363 مجلس شورای اسلامی موافق احکام قانونی بوده و صحیح است. اما یادآور میشود، دریافتکنندگان حق کشف در صورتی که جزء پرسنل نیروهای مسلح باشند، به استناد بند 14 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم مذکور و اصلاحیه بعدی آن از مالیات معاف خواهند بود و هرگاه جزء سایر حقوق بگیران باشند که حقوق آنها از محل اعتبارات دولتی پرداخت میشود، برابر بند 13 ماده 91 اخیرالذکر نسبت به حق کشف دریافتی مشمول مالیات به نرخ ده درصد با رعایت قسمت اخیر این بند میباشند و اگر حق کشف به کسانی پرداخت شود که فاقد رابطه استخدامی با مؤسسه پرداختکننده هستند، مورد مشمول حکم ماده 93 قانون مالیاتهای مستقیم بوده که با این ترتیب درآمد مشمول مالیات و مالیات متعلق باید با رعایت ضوابط قانونی و احتساب معافیت موضوع ماده 101 همان قانون تشخیص و به حیطه وصول درآید و پرداختکننده در این مورد خاص تکلیفی به کسر و پرداخت مالیات ندارد.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- مجید میرهادی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش
نظر اقلیت
با عنایت به مقررّات ماده 144 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی اقلیت، حق اکتشافی که عاید مکتشفین گمرک میگردد را از پرداخت مالیات معاف میداند.
محمد طاهر- محمدعلی سعیدزاده- عینالله علاء
509
30/4/3114
6 تير 1373
شورای عالی مالیاتی
جدول معافیتهای صنعتی و معافیت مؤسسات چاپ
138
نامه شماره 2593-5/30-16/06/72 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در مورد امکان قانونی استفاده شرکتهای چاپ از مقررّات بند (الف) اصلاحی ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه بعدی آن به این دلیل که فعالیتهای مربوط به چاپ جزء فعالیتهای صنعتی بوده و وزارت ذیربط نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میباشد، حسب ارجاع مشارالیه و در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مذکور در شورای عالی مالیاتی مطرح است، هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از بحث و تبادل نظر به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
هر چند در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی فعالیت صنعتی تعریف و احصاء نشده است، اما سوابق مربوط به احکام مالیاتی در این خصوص شامل:
الف- جزء 13 از بند 4 اولین جدول معافیتهای صنعتی مصوب 29/03/1346 و جزء (ز) بند 5 دومین جدول معافیتهای صنعتی مصوب فروردینماه 1350 کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی وقت (موضوع ماده 98 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیههای بعدی آن).
ب- بند 26 تبصره 4 منسوخه ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366.
حاکی از آن است که چاپ نیز به عنوان یکی از فعالیتهای صنعتی مدنظر مقنّن بوده است. بنابراین شرکتهای فعال در امر چاپ هم میتوانند با رعایت سایر مقررّات از تسهیلات موضوع ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم برخوردار شوند، بدیهی است در این باره وزارت ذیربط مذکور در بند (الف) ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم وزارتخانهای خواهد بود که حسب صلاحیت قانونی اجازه توسعه یا تکمیل یا ایجاد واحد صنعتی جدید را صادر مینماید.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- محمد رزاقی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- عینالله علاء- محمدعلی سعیدزاده- حسن محمدیان
508
4348/ت 100 هـ
31 خرداد 1373
تصویبنامه
فهرست اولویتهای ماده 132 قانون
132
(متن تصویبنامه شماره: 1361/ت/11463/هـ تاریخ: 11/02/1374 جایگزین این تصویبنامه شده است.)
هیأت وزیران در جلسه مورخ 18/03/1373 بنا به پیشنهاد کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانههای تولیدی ذیربط (موضوع نامه شماره 27115/14694/4 مورخ 26/12/1372 وزارت امور اقتصادی و دارایی) و به استناد تبصره (1) ماده (132) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371 تصویب نمود.
فعالیتهای تولیدی و معدنی مشمول اولویتهای یک و دو موضوع ماده (132) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371 به شرح فهرستهای پیوست تعیین میگردد.
حسن حبیبی - معاون اول رییسجمهور
جدول یک (اولویت یک، 8 سال معافیت مالیاتی)
ردیف کد شرح فعالیت
1- 000-3112 تهیه لبنیات
2- 000-3116 محصولات آردسازی
3- 000-3411 تولید خمیر کاغذ ـ کاغذ و مقوا
4- 000-3420 چاپ و انتشار و صنایع وابسته به آن
5- 000-3522 محصولات دارویی
6- 0001-3710 فرماتورسازی
7- 0002-3710 چکشکاری آهن و فولاد
8- 0004-3710 ریختهگری آهن و فولاد
9- 0013-3710 ریل آهن ـ تولید
10- 0014-3710 میلگردسازی
11- 0101-3710 شمش چدن
12- 0110-3710 آلیاژهای آهنی ـ فرو آلیاژها
13- 0111-3710 فرومنگنز
14- 0112-3710 فروسیلیسیوم
15- 0113-3710 فرو کروم
16- 0114-3710 فرونیکل
17- 0115-3710 سایر آلیاژهای آهنی
18- 0150-3710 گرد آهن
19- 0151-3710 گرد فولاد
20- 0152-3710 آهن اسفنجی
21- 0153-3710 فولاد اسفنجی
22- 0160-3710 گنده یا توده آهن
23- 0161-3710 گنده یا توده فولاد
24- 0162-3710 شمش آهن
25- 0163-3710 شمش فولاد
26- 0170-3710 شمش بزرگ آهن
27- 0171-3710 شمش بزرگ فولاد
28- 0172-3710 شمش کوچک آهن
29- 0173-3710 شمش کوچک فولاد
30- 0174-3710 شمش پهن آهن
31- 0175-3710 شمش پهن فولاد
32- 0101-3720 مات مس
33- 0104-3720 مس برای تصفیه
34- 0105-3720 مس خام
35- 0106-3720 مس تصفیه شده
36- 0107-3720 شمش مس
37- 0842-3814 دستگاه علوفه خردکن
38- 0000-3821 تولید موتور و توربین
39- 0000-3822 تولید ماشینآلات و تجهیزات کشاورزی
40- 0000-3823 تولید ماشینآلات فلز کاری و چوب بری
41- 0000-3824 تولید ماشینآلات و تجهیزات مخصوص صنعتی به استثنای ماشینآلات و تجهیزات چوب بری و فلز کاری
42- 0000-3841 کشتیسازی و تعمیر آن
43- 0000-3845 هواپیماسازی
44- 0000-3511 تولید مواد شیمیایی اساسی صنعتی غیر از کود
45- 0000-3512 تولید کود و سموم دفع آقات نباتی
46- 0001-3513 الیاف مصنوعی-تولید
47- 0000-3551 صنایع لاستیک رویی وتویی اتومبیل
48- 0000-3851 تولید وسایل حرفهای و علمی و ابزارآلات اندازهگیری و کنترل
49- 0000-3831 تولید ماشینآلات و دستگاههای کامل صنعتی برقی و غیربرقی
50- 0000-3117 صنایع نانوایی (تولید محصولات نانوایی)
51- 0000-3114 کنسروسازی و نگهداری و عمل آوری ماهی و حیوانات سخت تن
52- 0000-3115 تولید روغنها و چربیهای حیوانی ونباتی
53- 0111-3117 غذای کودک ـ فرآوردههای مخصوص کودکان
اولویت یک (8 سال معافیت مالیاتی- معادن)
ردیف کد شرح فعالیت
1- 0000-2301 استخراج سنگ معدن آهنی
2- 0000-2302 استخراج سنگ معدن غیرآهنی
3- 0130-2901 خاک نسوز
4- 0000-2100 استخراج ذغال سنگ
5- 0120-2901 کالوین
اولویت 2 (6 سال معافیت مالیاتی- صنایع)
ردیف کد شرح فعالیت
1- 0000-3118 تهیه و تصفیه قند و شکر
2- 0000-3122 تهیه خوراک آماده دام و طیور
3- 0000-3211 ریسندگی و بافندگی و تکمیل منسوجات
4- 0000-3215 صنایع ریسمان و نخ
5- 0000-3231 دباغی و تکمیل چرم ـ پوست و چرم
6- 0000-3240 تولید کفش غیر از کفشهای لاستیکی و پلاستیکی
7- 0010-3311 نئوپانسازی
8- 0002-3513 رزین جامد و مایع ـ تولید
9- 0003-3513 مواد پی وی سی ـ تولید
10- 0000-3530 محصولات ناشی از پالایش نفت
11- 0000-3540 تولید محصولات حاصل از نفت و ذغال سنگ، سوختها قترانها و حلالها
12- 0000-3620 تولید شیشه و مصنوعات شیشهای
13- 0002-3692 سیمان ـ تولید
14- 0000-3825 تولید ماشینآلات دفتری، محاسباتی و اداری
15- 0000-3832 تولید رادیو، تلویزیون ووسایل و دستگاههای کامل ارتباطی
16- 0000-3833 تولید وسایل و ظروف خانگی برقی
17- 0000-3839 تولید دستگاههای کامل و لوازم برقی که در جای دیگر طبقهبندی نشدهاند
18- 0000-3852 تولید کالاهای بصری و عکاسی
19- 0007-3710 نورد فلزات
20- 0009-3710 چدن ریزی
21- 0012-3710 تیرآهن
22- 0015-3710 نبشی آهنی ـ تولید
23- 0016-3710 لولهسازی
24- 0100-3710 چدن اشپیگل
25- 0102-3710 سایر چدنها
26- 0140-3710 دانههای کوچک آهن
27- 0141-3710 دانههای کوچک فولاد
28- 0176-3710 سایر اشکال شمشهای آهن و فولاد
29- 0180-3710 محصولات نیمه تمام به شکل طومار از آهن
30 - 0181-3710 محصولات نیمه تمام به شکل طومار از فولاد
1 3 - 0190 –3710 صفحههای پهن آهن
32- 0191-3710 صفحههای پهن فولاد
507
30/4/1675/13108
26 خرداد 1373
بخشنامه
طرح همزمان اعتراض مؤدّی و حوزه مالیاتی نسبت با رأی بدوی در هیأت حل اختلاف مالیاتی
247
به قرار اطلاع بعضی مأموران تشخیص پس از وصول آراء هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی اقدام به اعتراض برابر بند 2 ماده 247 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 نموده آنگاه بیآنکه آرای مزبور به مؤدی نیز ابلاغ شده و یا در صورت ابلاغ پیش از آنکه موعد یک ماه مهلت به اعتراض مؤدی سپری گردیده باشد، پرونده را به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر احاله مینمایند که این ترتیب سبب بروز اشکالات عدیده و حداقل موجب دوباره کاری به لحاظ لزوم طرح مجدد پرونده از باب اعتراض مؤدیان میگردد. علیهذا مقتضی است اولاً به کلیه مأموران تشخیص متذکر گردند بلافاصله آرای واصله به حوزه مالیاتی را ثبت دفتر نموده و بدون فوت وقت آن را به مؤدی ابلاغ و در صورت داشتن اعتراض هماهنگیهای لازم را معمول دارند به نحوی که اعتراض طرفین (مؤدیان و مأموران تشخیص) همزمان و در یک هیأت مورد طرح و رسیدگی قرار گیرد، ثانیاً به اعضای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی نیز یادآور شوند که پیش از ابلاغ رأی به مؤدی ذیربط و سپری شدن مهلت اعتراض از طرح پرونده در هیأت خودداری نمایند.
احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی
506
6141/2188/4/30
18 خرداد 1373
بخشنامه
تاریخ استفاده از معافیت
نظر به اینکه به موجب ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 07/06/72 مجلس شورای اسلامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیتهای اقتصادی اشتغال دارند نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهرهبرداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم معاف نخواهند بود لزوماً متذکر میشود معافیت مذکور با عنایت به پاسخ شماره 1158-27/02/73 معاونت محترم حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری ناظر به فعالیتهای اقتصادی قبل از لازمالاجرا شدن قانون موصوف (01/08/1372) نبوده و واحدهای مالیاتی ذیربط مکلفاند مالیاتهای متعلقه قبل از تاریخ فوق را طبق مقررّات تشخیص و مطالبه و وصول نمایند.
مرتضی محمدخان ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
505
منسوخ
6751
16 خرداد 1373
بخشنامه
شرط صدور گواهی تسویه یا ترتیب پرداخت بدهی
186
504
30/5/615
12 خرداد 1373
بخشنامه
مدت معافیت فعالیتهای پژوهشی به زمان اخذ پروانه ارتباط ندارد.
134، 144
اداره کل مالیات بر شرکتها
بازگشت به نامه شماره 37/2850 مورخ 27/02/1373 و ضمن یادآوری اینکه آییننامه موضوع ماده 144 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه مربوط به آن هنوز ابلاغ نگردیده است یادآور میشود که به نظر این دفتر به طور کلی درآمد ناشی از فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی مراکزی که دارای پروانه تحقیق از وزارتخانههای ذیصلاح میباشند اعم از اینکه پروانه مزبور را قبل از تاریخ تصویب اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم (07/02/1371) و یا بعد از آن اخذ نموده باشند به مدت 10 سال مقرر از تاریخ اصلاحیه مذکور با رعایت ضوابط مربوط از پرداخت مالیات معاف خواهد بود، ضمناً درخصوص معافیت درآمد حاصل از فعالیتهای آموزشی موضوع ماده 134 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی آن نتیجه متعاقباً اعلام خواهد شد.
محمدعلی خوشاخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی
503
منسوخ
704/5/30
3 خرداد 1373
بخشنامه
نحوه محاسبه مالیات شرکتها
502
منسوخ
30/5/457
28 ارديبهشت 1373
بخشنامه
ممیزکل مالیاتی مأمور تشخیص (موضوع بند 2 ماده 247) نمیباشد.
238، 247، 250، 251 236، 237،
501
30/5/459
27 ارديبهشت 1373
بخشنامه
حوزه ذیصلاح وصول مالیات علیالحساب موضوع ماده 104 قانون
104
اداره کل امور مالی تولید مناطق خشکی شرکت ملی نفت ایران
بازگشت به نامه شماره 4460/2-6/73 مورخ 12/02/73 که فاقد تصویر خوانای نامه سرممیزی 93 اداره کل مالیات برشرکتها بوده به اطلاع میرساند که حوزۀ صلاحیتدار برای وصول مالیاتهای علیالحساب موضوع ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی، حوزه مالیاتی محل پرداخت وجوه میباشد.
محمدعلی خوشاخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی
500
منسوخ
30/5/546/8138
26 ارديبهشت 1373
بخشنامه
نحوه محاسبه مالیات بساز و بفروش
77، 101، 163، 187
499
منسوخ
30/5/355/3119
26 ارديبهشت 1373
بخشنامه
تسریع در صدور گواهی پروانه کسب و کار و کارت بازرگانی
186
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد