توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
4428
3368/ت 56439هـ
20 فروردين 1398
تصویب نامه
مأخذ محاسبه سایر عوارض و وجوه موضوع تبصره (3) ماده (64) اصلاحی قانون
64
وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت کشور- وزارت جهاد کشاورزی
وزارت راه و شهرسازی- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
هیأت وزیران در جلسه 1398/01/18 به پیشنهاد مشترک و زارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، کشور، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و به استناد تبصره (3) ماده (64) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم- مصوب 1394- تصویب کرد:
مأخذ محاسبه سایر عوارض و وجوه موضوع تبصره (3) ماده (64) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم - مصوب 1394- در سال 1398، معادل سی و شش درصد (36%) ارزش معاملاتی خواهد بود که با رعایت نصاب مقرر در صدر ماده مذکور (شش درصد (6%) میانگین قیمت روز) تعیین گردیده است.
اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهور
4427
2390/ت56435هـ
18 فروردين 1398
تصویب نامه
بخشودگی بدهی مالیات بر درآمد مودیان استان های سیل زده، مربوط به عملکرد تا پایان سال 1397 که بیش از پنجاه درصد (50%) اموال آن ها در اثر وقوع سیل فروردین سال 1398 از بین رفته است
165
وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت کشور
هیأت وزیران در جلسه 1398/01/07 به پیشنهاد شماره 200/2/473 مورخ 1398/01/06 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (165) قانون مالیات های مستقیم- مصوب 1366- و اصلاحات بعدی آن تصویب کرد:
1- بدهی مالیات بر درآمد مؤدیان استان های سیل زده، مربوط به عملکرد تا پایان سال 1397 که بیش از پنجاه درصد (50%) اموال آن ها در اثر وقوع سیل فروردین سال 1398 از بین رفته است، با رعایت ماده (8) اصلاحی آیین نامه اجرایی ماده (165) قانون مالیاتهای مستقیم بخشوده می شود.
2- استان های سیل زده توسط وزارت کشور تعیین می شود.
اسحاق جهانگیری-معاون اول رییس جمهور
4426
230/98/3
18 فروردين 1398
بخشنامه
تائیدیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس و نیز بورس کالا موضوع بخشودگی مقرردرماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم
143
موضوع: تائیدیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس و نیز بورس کالا موضوع بخشودگی مقرردرماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم
پیرو بخشنامه های منتهی به شماره 230/97/162/د مورخ 1397/12/07 به منظوراعمال بخشودگی موضوع ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم به پیوست تعداد یک برگ فهرست مربوط به 31 مورد تاییدیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس و یک برگ فهرست مربوط به 1 مورد تاییدیه شرکت پذیرفته شده در بورس کالا از تاریخ 1397/12/04 لغایت 1397/12/25 مربوط به دوره های مالی مندرج درفهرست مذکور موضوع پیوست نامه شماره 122/46700 مورخ 1397/12/27 سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می گردد.
مقتضی است ادارات امور مالیاتی با عنایت به لیست های پیوست و تائیدیه های مربوط وفق مقررات اقدام نمایند. بدیهی است سایر موارد نیز به محض دریافت متعاقبا ارسال خواهد شد.
نادر جنتی- معاون مالیاتهای مستقیم
4425
230/98/2
7 فروردين 1398
بخشنامه
تاکید بر کسر وجوه پرداختی مودیان محترم مالیاتی به حساب های تعیین شده برای حادثه سیل اخیر در برخی مناطق کشور از جمله استان¬های گلستان، مازندران و فارس
172
موضوع: تاکید بر کسر وجوه پرداختی مؤدیان محترم مالیاتی به حساب های تعیین شده برای حادثه سیل اخیر در برخی مناطق کشور از جمله استانهای گلستان، مازندران و فارس
با توجه به وقوع حادثه سیل اخیر در برخی مناطق کشور از جمله استانهای گلستان، مازندران و فارس و در اجرای مفاد تصویب نامه شماره 18668/ت 5512ه مورخ 1397/02/23 هیأت محترم وزیران ابلاغ شده طی بخشنامه شماره 230/97/29 مورخ 1397/02/31 بدینوسیله تاکید می گردد:
وجوه پرداختی برای کمک به آسیب دیدگان حادثه سیل اخیر در برخی مناطق کشور از جمله استانهای گلستان، مازندران و فارس به حسابهای اعلامی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی(ره) از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1398 منبعی که مؤدی انتخاب خواهد کرد، قابل کسر خواهد بود.
نادر جنتی-معاون مالیاتهای مستقیم
4424
200/98/2
7 فروردين 1398
بخشنامه
محاسبه مالیات اشخاص خارجی بر اساس نرخ ارز اعلامی در سامانه سنا
107 و 113
موضوع: محاسبه مالیات اشخاص خارجی بر اساس نرخ ارز اعلامی در سامانه سنا
به منظور رفع ابهامات در خصوص نحوه اعمال مقررات مربوط به کسر و ایصال مالیات مبالغ پرداختی به اشخاص خارجی در منبع، موضوع ماده 107 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31 و تبصره های آن (به استثناء اشخاص موضوع تبصره 4 ماده 107 مذکور) و مالیات مقطوع موضوع ماده 113 قانون مالیات های مستقیم بدینوسیله مقرر می دارد:
از آنجا که در تعیین ضریب تشخیص درآمد مشمول مالیات موضوع مواد 2 و 3 آیین نامه اجرایی ماده 107 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31، هزینه های واقعی ملاک عمل بوده است و ارز مصرفی از سوی پیمانکار خارجی نیز براساس نرخ ارز اعلامی در سامانه سنا هزینه گردیده و به مصرف می رسد، بنابراین در زمان پرداخت مطالبات پیمانکار خارجی، مالیات متعلق باید براساس نرخ ارز اعلامی در سامانه سنا (که تحت نظر بانک مرکزی می باشد) در تاریخ پرداخت به اشخاص خارجی، به ریال تسعیر و معادل ریالی مالیات آن محاسبه و کسر گردد.
ضمنا در زمان محاسبه و پرداخت مالیات موضوع ماده 113 قانون مالیات های مستقیم توسط نمایندگی یا شعب موسسات کشتیرانی و هواپیمایی خارجی، ملاک تسعیر ارز، نرخ مندرج در سامانه سنا، در زمان پرداخت مالیات می باشد.
خاطر نشان می گردد، لازم است در صورت استعلام نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات و مالیات از سوی کارفرما و یا شعب و نمایندگی های یاد شده، ادارات امور مالیاتی در زمان پاسخگویی مراتب فوق را تصریح نمایند.
محمدقاسم پناهی- سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
4423
مرتبط با ارزش افزوده
200/98/1/ص
7 فروردين 1398
بخشنامه
تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم(فصل زمستان) سال 1397
21 ق..م.ا.ا
موضوع: تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم(فصل زمستان) سال 1397
نظر به مصادف بودن مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم (فصل زمستان) سال 1397 با تعطیلات نوروز و با توجه به درخواست های مؤدیان محترم موضوع نظام مالیات بر ارزش افزوده و به منظور تکریم مؤدیان گرامی و فراهمآوردن زمینه اجرای تکالیف قانونی برای آنان، بنا به اختیار حاصل از قانون و مقررات مالیات بر ارزش افزوده مقرر میدارد:
ادارات کل امور مالیاتی موظفند در مورد مؤدیان مالیاتی که اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم مالیاتی(فصل زمستان) سال 1397 را تا پایان روز شنبه مورخ 1398/01/31 تسلیم نمایند، امکان برخورداری صددرصد بخشودگی جرائم عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر برای دوره مزبور و تأخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلق تا تاریخ مذکور را درصورت درخواست کتبی برای مؤدیان فوقالذکر فراهم نمایند.
محمدقاسم پناهی- سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
4422
200/97/176
28 اسفند 1397
بخشنامه
تعیین تکلیف نمایندگی های بیمه در اجرای بخشنامه شماره 200/93/71 مورخ 1393/06/30
96
موضوع: تعیین تکلیف نمایندگی های بیمه در اجرای بخشنامه شماره 200/93/71 مورخ 1393/06/30
مطابق بخشنامه شماره 200/93/71 مورخ 1393/06/30 «نمایندگی های فروش شرکت ها و موسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی» موضوع بند (9) ماده (96) قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366/12/03 و اصلاحات بعدی مکلف به نصب و راه اندازی سامانه صندوق فروش می باشند.لذا از آنجایی که نمایندگان شرکت های بیمه با توجه به نوع فعالیت مجهز به رایانه دارای سیستم نرم افزاری برای صدور صورتحساب می باشند، سیستم یادشده در حکم نصب و راه اندازی سامانه صندوق فروش موضوع بخشنامه مذکور می باشد.
محمدقاسم پناهی- سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
4421
200/97/176
28 اسفند 1397
بخشنامه
تعیین تکلیف نمایندگی های بیمه در اجرای بخشنامه شماره 200/93/71 مورخ 1393/06/30
96
موضوع: تعیین تکلیف نمایندگی های بیمه در اجرای بخشنامه شماره 200/93/71 مورخ 1393/06/30
مطابق بخشنامه شماره 200/93/71 مورخ 1393/06/30 «نمایندگی های فروش شرکت ها و موسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی» موضوع بند (9) ماده (96) قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366/12/03 و اصلاحات بعدی مکلف به نصب و راه اندازی سامانه صندوق فروش می باشند.لذا از آنجایی که نمایندگان شرکت های بیمه با توجه به نوع فعالیت مجهز به رایانه دارای سیستم نرم افزاری برای صدور صورتحساب می باشند، سیستم یادشده در حکم نصب و راه اندازی سامانه صندوق فروش موضوع بخشنامه مذکور می باشد.
محمدقاسم پناهی- سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
4420
200/97/177
28 اسفند 1397
بخشنامه
درآمد ناشی از ارزیابی سرمایه گذاری ها- نقل و انتقال سهام- سود سهام دریافتی
143
موضوع: درآمد ناشی از ارزیابی سرمایه گذاری ها- نقل و انتقال سهام- سود سهام دریافتی
با توجه به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص آثار مالیاتی ناشی از سرمایه گذاری در سهام سایر واحدهای تجاری، نگهداری و نقل و انتقال سهام، سود سهام دریافتی از شرکت های سرمایه پذیر و همچنین درآمد حاصل ارزیابی سرمایه گذاری در سهام سایر واحدهای تجاری و به منظور وحدت رویه در رسیدگی های مالیاتی بدین وسیله مقرر می دارد:
1- تبصره 1 ماده 143 قانون مالیات های مستقیم و ماده 143 مکرر قانون مذکور، برای نقل و انتقال سهام در بورس ها یا بازارهای خارج از بورس و همچنین نقل و انتقال سهام سایر شرکت ها، مالیات مقطوع تعیین نموده است.
از آنجا که تبصره 2 ماده 147 قانون مالیاتهای مستقیم مقرر می دارد، هزینه های مربوط به درآمدهایی که به موجب این قانون از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات به نرخ صفر بوده یا با نرخ مقطوع محاسبه می شود، به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی شناخته نمی شود، لذا با توجه به مراتب فوق و با عنایت به تبصره (4) ماده 105 قانون مالیات های مستقیم هزینه های مربوط به نقل و انتقال سهام و سایر هزینه های مرتبط به سرمایه گذاری در سهام، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی در محاسبه درآمدهای مشمول مالیات منظور نخواهد شد.
2- هرگاه در اثر نگهداری سهام ناشی از سرمایه گذاری ها، اقدام به انعکاس ارزش تعدیل شده سرمایه گذاری ها گردد، به موجب استاندارد حسابداری شماره 15 آثار تعدیلات یاد شده به روش های زیر در حسابها منعکس می گردد.
الف: درخصوص سرمایه گذاری های بلند مدت:
الف1- در صورت کاهش ارزش سرمایه گذاری بلند مدت (به شرط احراز)، سرمایه گذاری مذکور به بهای تمام شده پس از کسر زیان کاهش ارزش سرمایه گذاری انعکاس می یابد. با توجه به اینکه زیان مذکور در ارتباط با فعالیت سرمایه گذاری می باشد صرفا از درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری بلند مدت در سهام قابل کسر بوده و به عنوان هزینه قابل قبول در محاسبه سایر درآمدهای مشمول مالیات منظور نخواهد شد.
همچنین برگشت کاهش ارزش سرمایه گذاری ها با عنوان برگشت کاهش ارزش سرمایه گذاری های بلند مدت به حساب بستانکار سود و زیان منظور گردیده، لیکن تا میزان پوشش زیان کاهش ارزش قبلی مشمول مالیات نخواهد بود.
الف2- افزایش مبلغ دفتری سرمایه گذاری های بلند مدت به عنوان مازاد تجدید ارزیابی ثبت و به عنوان بخشی از حقوق صاحبان سرمایه منعکس می شود. مازاد مذکور در صورت رعایت مقررات تبصره 1 ماده 149 قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه اجرایی آن مشمول مالیات بر درآمد نخواهد بود.
بدیهی است در صورت عدم رعایت مقررات تبصره یادشده مازاد تجدید ارزیابی مشمول مالیات بر درآمد می باشد.
ضمنا با توجه به عدم شمول مالیات بر افزایش مذکور، همانگونه که در ماده 2 آیین نامه اجرایی تبصره 1 ماده 149 قانون مالیات های مستقیم نیز قید گردیده است، زیان ناشی از تجدید ارزیابی سرمایه گذاری های بلند مدت نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی نخواهد گردید.
ب: در خصوص سرمایه گذاری های جاری (اعم از سریع المعامله و سایر سرمایه گذاری های جاری) که به ارزش بازار یا خالص ارزش فروش در دفاتر منعکس می گردد، خالص افزایش سرمایه گذاری های مذکور به عنوان درآمد، مشمول مالیات می باشد و در صورت زیان با توجه به تبصره (2) ماده 147 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1394/04/31 زیان مذکور قابل پذیرش نخواهد بود. درضمن افزایش ارزش سرمایه گذاری تا سقف کاهش ارزش قبلی همان سرمایه گذاری (در صورتی که در سنوات قبل هزینه کاهش ارزش آن در محاسبه خالص افزایش سرمایه گذاری های آن دوره منظور نشده باشد) مشمول مالیات نخواهد بود.
ضمنا با توجه به ابهامات موجود در خصوص درآمدهای صندوق سرمایه گذاری یادآور می گردد:
درآمدهای ناشی از تعدیل ارزش سرمایه گذاری های موضوع تبصره (1) ماده 143 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم توسط صندوق سرمایه گذاری، تعدیل کارمزد کارگزاری ناشی از کاهش کارمزد دریافتی توسط کارگزاران ، سود سهام ناشی از تفاوت بین ارزش اسمی و ارزش تنزیل شده سود سهام تحقق یافته و پرداخت نشده و درآمد ناشی از تفاوت بین ارزش اسمی و ارزش تنزیل شده سود سپرده بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت، با توجه به اینکه ناشی از سرمایه گذاری در چارچوب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید می باشد، با رعایت مقررات مربوطه مشمول معافیت تبصره 1 ماده 143 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود.
محمدقاسم پناهی- سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
4419
200/97/175
28 اسفند 1397
بخشنامه
اعلام ارزش انواع ماشین آلات راهسازی و کشاورزی و موتورسیکلت (اعم از تولید و مونتاژ داخل یا وارداتی)
موضوع: اعلام ارزش انواع ماشین آلات راهسازی و کشاورزی و موتورسیکلت (اعم از تولید و مونتاژ داخل یا وارداتی)
در اجرای مقررات ماده 123 اصلاحی قانون ثبت (موضوع ماده 10 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1384/08/15) بدینوسیله لوح فشرده (CD) حاوی ارزش انواع ماشین آلات راهسازی و کشاورزی و موتورسیکلت های تولید و مونتاژ داخل و وارداتی شامل: 1- ارزش انواع ماشین آلات راهسازی تولید و مونتاژ داخل 2- ارزش انواع ماشین آلات راهسازی وارداتی 3- ارزش انواع ماشین آلات کشاورزی تولید و مونتاژ داخل4- ارزش انواع ماشین آلات کشاورزی وارداتی 5- ارزش انواع موتورسیکلت تولید و مونتاژ داخل6- ارزش انواع موتورسیکلت وارداتی، جهت محاسبه حق الثبت برای اجراء در سال 1398 اعلام می گردد.
مقتضی است برای اخذ حق الثبت مواردی که در جداول مذکور فاقد ارزش می باشد، مراتب از دفتر فنی و اعتراضات مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده این سازمان استعلام گردد.
محمدقاسم پناهی- سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
4418
مرتبط با ارزش افزوده
200/97/173
26 اسفند 1397
بخشنامه
ابلاغ دادنامه های هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر رد شکایت و عدم ابطال بخشنامه 200/95/70 مورخ1395/10/11 سازمان امور مالیاتی کشور
216
بخشنامه شماره: 200/97/173
تاریخ: 1397/12/26
موضوع: ابلاغ دادنامه های شماره 9709970905811966 الی 970997905811972 مورخ 25/10/1397 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر رد شکایت و عدم ابطال بخشنامه 70/95/200/ مورخ 11/10/1395 سازمان امور مالیاتی کشور
به پیوست تصویر دادنامه های شماره 9709970905811966 الی970997905811972 مورخ 1397/10/25 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر رد شکایت و عدم ابطال بخشنامه 200/95/70 مورخ 1395/10/11 سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص چگونگی تسری حکم موضوع ماده (216 ) قانون مالیات های مستقیم به مالیات بر ارزش افزوده، جهت اطلاع و بهره برداری ابلاغ می گردد.
محمدقاسم پناهی- سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
4417
200/97/172
22 اسفند 1397
بخشنامه
تسعیر ارز
1
موضوع: تسعیر ارز
با توجه به ابهامات موجود در خصوص نحوه تسعیر ارز و از آنجا که به موجب مصوبات اخیر هیأت محترم وزیران و بخشنامه های بانک مرکزی تغییراتی در نحوه تأمین ارز در سال 1397 اعمال گردیده است، به منظور رفع ابهامات مالیاتی ایجاد شده در این خصوص مقرر می دارد:
1- انواع نرخ ارز مورد اشاره در دستورالعمل شماره 200/93/524 مورخ 1393/06/22 (مرجع مبادله ای و توافقی) به نرخ رسمی، بازار ثانویه ( سامانه نیما) و نرخ آزاد (سنا) تغییر یافته است.
2- چنانچه تخصیص یا پرداخت حقوق و مزایای حقوق بگیران به صورت ارزی تخصیص یا پرداخت گردد، نرخ تسعیر ارز برای محاسبه مالیات حقوق ( اعم از مالیات حقوق اتباع ایرانی یا خارجی) فارغ از منشأ تأمین ارز بر اساس نرخ آزاد ارز (اعلامی در سامانه سنا) در تاریخ تخصیص یا پرداخت حسب مورد خواهد بود.
3- درآمد حقوق اتباع خارجی که در ایران اشتغال دارند، اعم از اینکه کارفرما ( پرداخت کننده حقوق) ایرانی یا خارجی یا اینکه مقیم خارج و فاقد شعبه و نمایندگی درایران باشد، از مصادیق درآمدهای موضوع بند 5 ماده 1 قانون مالیات های مستقیم بوده و با رعایت مقررات مشمول مالیات حقوق خواهد بود.
4- مفاد بند 4-3 بخشنامه شماره 30/4/9124/42176 مورخ 1378/08/23 درخصوص پرداخت حقوق به وجه رایج کشور متبوع توسط کارفرمایان خارجی مورد تأکید است.
محمدقاسم پناهی- سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
4416
200/97/171
22 اسفند 1397
بخشنامه
دستورالعمل اجرایی منشور حقوق مودیان
موضوع: دستورالعمل اجرایی منشور حقوق مؤدیان
پیرو بخشنامه شماره 200/96/179 مورخ 1397/12/28 درخصوص ابلاغ ویرایش جدید منشور حقوق مؤدیان؛ به منظور تبیین ساز و کار مناسب جهت پیاده سازی منشور موصوف، به پیوست«دستورالعمل اجرایی منشور حقوق مؤدیان» که به تصویب کمیته تخصصی سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم رسیده است، جهت اجرا ابلاغ می شود. مقتضی است ترتیبی اتخاذ گردد که این دستورالعمل به نحو مناسب به تمامی همکاران اطلاع رسانی شود.
محمدقاسم پناهی- سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
منشور حقوق مؤدیان مالیاتی
(تطبیق داده شده با مصوبه حقوق شهروندی در نظام اداری)
با اعتقاد به حفظ شأن و کرامت والای انسانی با تکیه بر ارزشهای متعالی فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی، در راستای تحقق عدالت مالیاتی و توسعه پایدار، سازمان امور مالیاتی کشور و کلیه کارکنان آن، خود را مسئول و مؤظف به احقاق حقوق قانونی مؤدیان میدانند. اصول ششگانه زیر و اهم مشخصههای آن از محورهای اساس حقوق مؤدیان تلقی گردیده و مخاطب آن مؤدیان محترم مالیاتی هستند.
اصل (۱): مؤدی حق برخورداری از رفتار عادلانه، منصفانه و قانونمند را دارد.
- ما با شما با ادب، احترام و متانت رفتار میکنیم.
- ما در انجام وظایف خود با انصاف، عدالت و پرهیز از هرگونه تبعیض عمل میکنیم.
- صداقت در گفتار و عمل و انجام به موقع تعهدات را بر خود مسلم میدانیم.
- ما در تصمیمگیریهای خود قوانین و مقررات جاری را بیطرفانه اعمال میکنیم.
- ما به شرایط خاص شما توجه نموده و در حیطه قانون و اختیارات مشکلگشایی خواهیم کرد.
اصل (۲): مؤدی حق کسب اطلاع و راهنما را دارد.
- ما به شیوههای گوناگون حقوق و تکالیف شما را اطلاع رسانی میکنیم.
- ما در حد امکان شما را راهنمایی نموده و اطلاعات قابل اطمینان را در اختیارتان میگذاریم.
- ما روند رسیدگی به پرونده مالیاتی را به شما اطلاع داده و سؤالات و ابهامات مالیاتی شما را در اسرع وقت پاسخ میدهیم.
اصل (۳): مؤدی حق برخورداری از خدمات مطلوب مالیاتی را دارد.
- ما تمام دانش، مهارت و امکانات خود را برای جلب رضایت شما به کار میگیریم.
- ما نماینده قانونی شما را میپذیریم.
- رسیدگیها و ممیزیهای ما مستند و مستدل به دلایل، مدارک، شواهد و قراین است.
- وصول مالیات حقه، بر اساس قانون است و ما هرگز از شما پرداخت مالیات مضاعف و فراتر از قانون را انتظار نداریم. در صورت احراز یا اثبات اضافه پرداخت مالیات نیز، با رعایت قوانین و مقررات مربوط، مبلغ مذکور را به همراه خسارات متعلقه به شما مسترد خواهیم کرد.
- شما میتوانید اطلاعات و محتویات پرونده مالیاتی خود را رؤیت نموده و نسخهای از گزارش رسیدگی را بخواهید.
- عملکرد ما شفاف بوده و نسبت به آن خود را مسئول و پاسخگو میدانیم.
- برخورداری از امکانات مناسب و تسهیلات لازم در ادارات امور مالیاتی و بهبود مستمر کیفیت خدمات رسانی و دسترسی آسان به خدمات مالیاتی و اداری از طریق گسترش مسیرهای ارتباطی و الکترونیکی نمودن فرایندها حق شماست.
اصل (۴): پایبندی ما به اصل رازداری و حفظ حریم خصوصی، حق مؤدی است.
- ما رازدار اسناد، مدارک و اطلاعات شما هستیم.
- اطلاعات شما نزد ما محرمانه بوده و جز به حکم قانون، آن را در اختیار هیچ شخص دیگری قرار نمیدهیم.
- حریم خصوصی شما را در تمامی فرایندهای مالیاتی، محترم میشماریم.
اصل (۵): مؤدی حق اعتراض، شکایت، و تجدیدنظر خواهی دارد.
- شما ابتدا میتوانید از رئیس اداره امور مالیاتی مربوط بخواهید تا اختلافات مالیاتی را بررسی و برای رفع آن، اقدام نماید.
- شما حق دارید در صورت اعتراض نسبت به مالیات مورد مطالبه در مراحل مختلف، از مراجع دادرسی مالیاتی درخواست رسیدگی نمایید.
- جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی الزاماً با حضور ۳ نفر نماینده رسمی تشکیل میشود که یک نفر از آنان میتواند، نماینده صنف منتخب شما باشد.
- شما حق دارید در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی حضور داشته و با ارائه توضیحات و تسلیم لایحه از خود دفاع کنید.
- رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی شما منصفانه و حسب مورد با اجرای قرار و سرانجام صدور آرای مستند و مستدل، همراه خواهد بود.
اصل (۶): مؤدی حق اظهارنظر آزاد و ارائه پیشنهاد در مورد تصمیمات و فرآیندهای مالیاتی و اداری را دارد.
- ما آمادگی داریم پیشنهاد، نظر (شامل انتقاد، شکایت، تقدیر و تشکر و…) و یا اطلاعات شما از تخلفات اداری و نقض قوانین و مقررات را از طریق نمایندگان دادستانی انتظامی مالیاتی و حراست مستقر در اداره کل و نیز دفتر مدیریت عملکرد و هماهنگی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری مستقر در ستاد سازمان، دریافت و بررسی نماییم.
- واحدهای سازمانی مختلف حسب وظایف خود، پذیرای نقدها و نظرات اصلاحی شما در مورد شیوهها و روشهای اجرایی، فرآیندها، تصمیمات و اقدامات این سازمان هستند.
- شما می توانید دیدگاهها و اطلاعات خود را از طریق سیستم های ارتباطی نوین سازمان از جمله «مرکز تماس ارتباط مردمی» با شماره تلفن ۱۵۲۶، «سامانه خبری دفتر مرکزی حراست» با شماره تلفن ۳۵۰۱۹ و یا «سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی» در وبگاه سازمان سازمان (www.intamedia.ir) مطرح فرمایید.
- ما در کوتاهترین زمان پیگیریها و اقدامات لازم را در مورد نظر، پیشنهاد، انتقاد و شکایت مطرح شده انجام داده و پاسخگوی مطالبات برحق شما خواهیم بود.
سازمان امور مالیاتی کشور
4415
173085/ت56342هـ
22 اسفند 1397
تصویب نامه
سرمایه گذاری ازمحل منابع داخلی شرکتهای عمران شهرهای جدید برای ایجاد فضاهای آموزشی، خدماتی، فرهنگی و مذهبی به حساب مالیات های قطعی شده شرکت منظور خواهد شد
وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت راه و شهرسازی- وزارت کشور
هیات وزیران در جلسه 1397/12/19 به پیشنهاد شماره 37338/160568 مورخ 1397/12/01 معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد اصل یکصدو سی و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
در اجرای تبصره ماده (5) قانون ایجاد شهرهای جدید – مصوب 1380- سرمایه گذاری ازمحل منابع داخلی شرکتهای عمران شهرهای جدید برای ایجاد فضاهای آموزشی، خدماتی، فرهنگی و مذهبی به حساب مالیات های قطعی شده شرکت منظور خواهد شد.
اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهور
4414
200/97/170
21 اسفند 1397
بخشنامه
ابلاغ ارزش معاملاتی املاک شهر تهران (مناطق 22 گانه)، مصوب کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده 64 قانون مالیات های مستقیم برای اجرا در سال 1398
59 و 64 و 187
موضوع: ابلاغ ارزش معاملاتی املاک شهر تهران (مناطق 22 گانه)، مصوب کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده 64 قانون مالیات های مستقیم برای اجرا در سال 1398
در اجرای مقررات ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحیه های بعدی آن، به پیوست فایل الکترونیکی ارزش معاملاتی املاک شهر تهران (مناطق 22گانه)، حاوی صورتجلسه کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده یادشده به انضمام ضوابط اجرایی و جداول ارزش معاملاتی عرصه املاک مزبور که در تاریخ 1397/11/30 به تصویب کمیسیون مذکور رسیده است، برای اجراء در ادارات کل امور مالیاتی مستقر در شهر تهران از تاریخ 1398/01/01 ابلاغ می شود.
ضمنا با توجه به ابلاغ ارزش معاملاتی جدید توجه ادارات امور مالیاتی را به نکات ذیل جلب و مقرر میدارد؛
1- ادارات امور مالیاتی موظفاند ترتیبی اتخاذ نمایند تا گواهی موضوع ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم مالکین املاکی که قبل از تاریخ لازم الاجرا شدن ارزش معاملاتی مذکور (1398/01/01)، نسبت به پرداخت بدهیهای مورد معامله و مالیات نقل و انتقال موضوع ماده 59 قانون یادشده به مأخذ ارزش معاملاتی مصوب سال 1396 اقدام نموده و فیش واریزی را به اداره امور مالیاتی ذیربط تحویل نموده اند، تا پایان وقت اداری روز سه شنبه مورخ 1397/12/28 صادر شود.
2- از آنجایی که بعضا مشاهده شده است، برخی ادارات امور مالیاتی پس از ابلاغ ارزشهای معاملاتی جدید، در پاسخ به استعلام دفاتر اسناد رسمی در خصوص وضعیت اعتبار قانونی گواهیهای صادره موضوع ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم که مهلت اعتبار آن منقضی نشده است، مبادرت به اخذ مابه التفاوت مالیات نقل و انتقال املاک بر اساس ارزش معاملاتی جدید و صدور گواهی جدید مینمایند، یادآوری می شود، گواهیهای صادره بر مبنای ارزشهای معاملاتی قبلی تا پایان مهلت اعتبار مندرج در آنها دارای اعتبار بوده و ادارات امور مالیاتی به صرف ابلاغ ارزشهای معاملاتی جدید، ملزم به اخذ مالیات مابه التفاوت و صدور گواهی جدید نخواهند بود.در این رابطه ادارات امور مالیاتی ذیربط به منظور تسهیل و تسریع امور مؤدیان موظف اند ضمن راهنمایی دفاتر اسناد رسمی، دفاتر یادشده را از غیر ضروری بودن ارجاع مجدد مؤدیان به ادارات امور مالیاتی در خصوص این موضوع، مطلع ساخته و در موارد احتمالی ارجاع، بدون فوت وقت بر اساس منویات فوق پاسخ لازم را ظرف همان روز به دفتر اسناد رسمی ذیربط اعلام نمایند.
بدیهی است حکم مفاد مقررات مزبور در خصوص آن دسته از گواهی های موضوع ماده 187 قانون مالیات های مستقیم که به علت اتمام مهلت اعتبار آنها، نیازمند تمدید یا تجدید بوده و یا مستلزم تغییر نام خریدار باشند، جاری نخواهد بود و گواهی های مزبور بایستی بر اساس ارزش معاملاتی جدید صادر شود.
3- با عنایت به پیشبینی ضریب تعدیل نسبت به ارزش معاملاتی اعیانی املاک مسکونی واقع در بافت های فرسوده (موضوع ردیف 7 بخش دوم ضوابط اجرایی ارزش معاملاتی املاک)، به منظور سهولت تشخیص املاک واقع در بافتهای فرسوده علاوه بر این که در نقشه های بلوک بندی مناطق 22گانه شهر تهران، لکه های بافت فرسوده جانمایی و پیشبینی شده است، بر اساس هماهنگی به عمل آمده با شهرداری تهران مقرر گردیده است از تاریخ 1398/01/01 در برگه مفاصا حساب عوارض نوسازی سالیانه صادره موضوع قرار داشتن یا نداشتن ملک در بافت فرسوده تصریح شود. شایان ذکر است در حال حاضر امکان استعلام الکترونیکی وقوع ملک در بافت فرسوده بر اساس کد نوسازی از طریق پرتال شهرداری تهران به آدرس (www.tehran.ir)، بخش اطلاعات جغرافیایی، گزینه استعلام طرح تفصیلی شناسایی املاک برای ادارات امور مالیاتی ذیربط و شهروندان وجود دارد.
همچنین مقتضی است با توجه به اصلاحات ایجاد شده در ضوابط اجرایی ارزش معاملاتی املاک و ارزش معاملاتی عرصه املاک به تفکیک کاربریهای مسکونی، تجاری، اداری و...، مراتب به ادارات کل امور مالیاتی تابعه آن امور ابلاغ تا با هماهنگی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، تمهیدات لازم در خصوص جایگزینی ضوابط اجرایی و ارزش معاملاتی عرصه جدید در نرم افزار یکپارچه محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک، به منظور اجراء در ادارات امور مالیاتی ذیربط از تاریخ 1398/01/01 صورت پذیرد.
مزید اطلاع، مجموعه ارزش معاملاتی جدید املاک شهر تهران که نقشههای بلوکبندی آن حاوی لکه های بافتهای فرسوده می باشد، در دست تهیه است که به محض آماده شدن، لوح فشرده آن به منظور بهره برداری ارسال خواهد شد.
مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مفاد این بخشنامه بر عهده مدیران کل امور مالیاتی ذیربط خواهد بود.
محمد قاسم پناهی-سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
4413
170070/ت 55754هـ
18 اسفند 1397
تصویب نامه
اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (169) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم موضوع تصویب نامه شماره 46906/ت53401هـ مورخ 1396/04/24
169
وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- اتاق اصناف ایران
هیأت وزیران در جلسه 1397/12/12 به پیشنهاد شماره 200/12568/120227/ص مورخ 1397/06/13 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (169) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم موضوع تصویب نامه شماره 46906/ت53401هـ مورخ 1396/04/24 به شرح زیر اصلاح می شود:
1 - در بند (ت) ماده (1) عبارت «یا نرم افزار کاربردی، شامل سخت افزار و نرم افزار با امکان اتصال به سامانه سازمان که قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات واحد کسب و کار را دارد» به عبارت «یا پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی یا نرم افزار کاربردی که به اختصار «تجهیزات مشابه» نامیده می شوند، شامل سخت افزار و نرم افزار با امکان اتصال به سامانه سازمان که حداقل قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات فروش کالا و خدمات واحد کسب و کار را دارد» اصلاح می شود.
2 - در بند (ج) ماده (1) واژه «جانبی» بعد از واژه «حافظه» حذف و واژه «نصب» به واژه «استفاده» اصلاح و متن زیر به انتهای بند یاد شده الحاق می شود:
«حافظه مالیاتی می تواند به شکل سخت افزار یا نرم افزار (سامانه ابری یا کارساز (سرور)) متصل به سامانه صندوق فروش استفاده شود».
3 - ماده (2) حذف می شود.
4 - متون زیر به عنوان تبصره های (1) و (2) به ماده (3) الحاق می شود:
تبصره 1 - در مواردی که صاحبان مشاغل موضوع این آیین نامه مشمول قانون نظام صنفی کشور - مصوب 1382 - و اصلاحات بعدی آن نیستند، سازمان مکلف است فراخوان آنها را با همکاری وزارتخانه ذی صلاح و حسب مورد تشکل حرفه ای ذی ربط اعلام کند.
تبصره 2 - سازمان موظف است با توجه به فراخوان های مشمولین قبلی نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش، ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه، فهرست کامل مشمولین نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش را به روش پیش بینی شده در قانون اعلام کند.
5 - در ماده (4) عبارت «نصب سامانه صندوق فروش و» قبل از واژه «ثبت» اضافه و متن زیر به عنوان تبصره به ماده یاد شده الحاق می شود:
تبصره - صاحبان مشاغلی که پس از انتشار آگهی فراخوان در هر سال، تأسیس یا ایجاد می شوند، مکلفند ظرف چهار ماه از شروع فعالیت، نسبت به نصب سامانه صندوق فروش و ثبت درخواست تخصیص شماره در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان با ذکر ویژگی و مشخصات سامانه صندوق فروش اقدام کنند.
6 -ماده (6) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 6 - اشخاص مشمول مکلفند از ابتدای اولین ماه بعد از تاریخ اخذ شماره شناسه موضوع ماده (5) این آیین نامه، نسبت به راه اندازی و بهره برداری از سامانه صندوق فروش و ثبت معاملات خود در آن و صدور صورتحساب فروش کالا و خدمات یا حسب مورد رسید خرید صادر شده از پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی، اقدام کنند.
تبصره - در مورد اشخاص مشمول که نرم افزار سامانه صندوق فروش آنها دارای قابلیت ثبت عملیات خرید و فروش (کالا و خدمات)، هزینه و نگهداری حساب موجودی کالا باشد، اطلاعات خروجی سامانه مزبور حسب مورد جایگزین دفاتر، اسناد و مدارک موضوع آیین نامه ماده (95) قانون خواهد بود.
7 -ماده (7) و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می شو:
ماده 7 - به منظور ایجاد تناظر بین معاملات ثبت شده در سامانه صندوق فروش و پرداخت های انجام شده در شبکه پرداخت بانکی، اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حساب های بانکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود و شناسه یکتای پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی مورد استفاده در واحد شغلی خود را از طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان اعلام کنند.
تبصره - اشخاص مشمول مکلفند در موارد استفاده از حساب بانکی جدید یا پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی جدید، مراتب استفاده را ظرف ده روز از طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان اعلام نمایند.
8- ماده (9) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 9 - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همکاری سازمان ظرف یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه، پایانه های پرداخت اعم از پایانه های پرداخت کارتخوان و پایانه های پرداخت مجازی مانند درگاه پرداخت اینترنتی را ساماندهی کند و با ایجاد تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه های اقتصادی، به هر یک از پایانه های پرداخت، شناسه یکتا اختصاص دهد. پس از گذشت زمان مذکور، ارایه خدمت به پایانه های پرداخت فاقد شماره یکتا متوقف خواهد شد.
تبصره - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است اطلاعات مربوط به تراکنش های شبکه پرداخت بانکی (شاپرک) و شبکه شتاب را به ترتیبی که سازمان درخواست می کند، در اختیار آن قرار دهد.
9 - ماده (11) و تبصره های آن به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (3) به ماده یاد شده الحاق می شود:
ماده 11 - اشخاص مشمول مکلفند مراتب تعطیلی، توقف دایم یا موقت فعالیت بیش از یک ماه خود را حداکثر تا یک ماه از تاریخ تعطیلی یا توقف از طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان یا به صورت مکتوب به سازمان اعلام یا مراتب را از طریق پست سفارشی به سازمان ارسال کنند.
تبصره 1 - در مواردی که توقف فعالیت واحد کسبی به حکم مراجع ذی صلاح قانونی باشد یا در موارد وقوع حوادث غیرمترقبه، اشخاص مشمول مکلفند ظرف سه ماه از توقف فعالیت واحد کسبی، مراتب را از طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان یا به صورت مکتوب به سازمان اعلام یا مراتب را از طریق پست سفارشی به سازمان ارسال کنند.
تبصره 2 - اشخاص مشمولی که فعالیت شغلی آنها تغییر می کند، مکلفند ظرف دو هفته تغییرات انجام شده را از طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان یا به صورت مکتوب به سازمان اعلام یا مراتب را از طریق پست سفارشی به سازمان ارسال کنند.
تبصره 3 - اشخاص حقوقی مشمول و همچنین صاحبان مشاغل مشمول که از مصادیق تبصره های (1) و (3) ماده (3) آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (3) ماده (169) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم موضوع نامه شماره 46378 /3949 /200 مورخ 18 /3 /1395 وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند، مکلفند تغییر نشانی محل فعالیت، افزودن محل جدید فعالیت یا کاهش محل فعالیت خود را حداکثر تا یک ماه پس از وقوع از طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان یا به صورت مکتوب به سازمان اعلام یا مراتب را از طریق پست سفارشی به سازمان ارسال کنند.
10 - ماده (12) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 12 - صورتحساب فروش و رسید خرید صادر شده از پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی باید حداقل دارای اطلاعات زیر باشد:
الف - صورتحساب فروش:
1- شماره مالیاتی.
2- شماره اقتصادی فروشنده (کد/ شناسه ملی).
3- اطلاعات هویتی فروشنده.
4- نشانی و کد پستی فروشنده.
5- تاریخ صدور صورتحساب.
6- مشخصات کالا یا خدمت ارایه شده و مقدار و مبلغ آن.
7- تخفیفات حسب مورد.
8- میزان مالیات و عوارض ارزش افزوده هر قلم کالا یا خدمت حسب مورد.
9- جمع مبلغ فروش یا ارایه خدمت و جمع مالیات و عوارض ارزش افزوده آن حسب مورد.
ب - رسید خرید صادر شده از پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی:
1- شماره مالیاتی.
2- شماره اقتصادی فروشنده (کد/ شناسه ملی).
3- اطلاعات هویتی فروشنده.
4- نشانی و کد پستی فروشنده.
5- تاریخ صدور رسید خرید.
6- جمع مبلغ فروش کالا یا ارایه خدمت.
11 -ماده (13) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 13 - سازمان موظف است ظرف (18) ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه، شبکه صندوق فروش و کلیه سامانه های مرتبط با آن را به منظور واپایش (کنترل) و نظارت بر حسن استفاده از سامانه صندوق فروش، آماده بهره برداری کند.
12 -ماده (17) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 17 - سازمان جهت استقرار شبکه صندوق فروش و اجرای این آیین نامه از قبیل ایجاد زیرساخت های ارتباطی و ارایه گزارش از کیفیت انجام تکالیف اشخاص مشمول و ارسال صحیح اطلاعات صورتحساب ها، می تواند در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از خدمات شرکت های ارایه کننده خدمات مالیاتی استفاده کند.
13 -ماده (18) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 18 - سازمان جهت امور ممیزی اجزای شبکه صندوق فروش و بازرسی آنها، می تواند از خدمات اشخاص ذی صلاح در چهارچوب قوانین و مقررات استفاده کند.
اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور
4412
168/97/200
18 اسفند 1397
بخشنامه
تسری نرخ صفر مالیاتی به جوایز صادراتی
141
موضوع: تسری نرخ صفر مالیاتی به جوایز صادراتی
با توجه به سوالات و ابهامات مطرح شده درخصوص تسری یا عدم تسری نرخ صفر مالیاتی به جوایز صادراتی پرداختی توسط دولت به صادر کنندگان، بدینوسیله اعلام می شود:
نظر به اینکه جوایز صادراتی طبق مقررات مربوطه به صادرکنندگان کالا و خدمات تعلق می گیرد بنابراین به لحاظ ارتباط مستقیم موضوع با صادرات، جوایز دریافتی صادرکنندگان به تبع نرخ صفر درآمد اصلی آنها، با رعایت مقررات مربوط، مشمول نرخ صفر مالیاتی موضوع ماده 141 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 31/04/1394 می باشد.
محمد قاسم پناهی- سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
4411
230/68556/د
15 اسفند 1397
بخشنامه
عدم الزام به درج شماره اقتصادی اشخاصی حقیقی مصرف کننده نهایی طرف معامله فروش
81 و 169
امور مالیاتی شهر و استان تهران/ اداره کل امور مالیاتی
با عنایت به مفاد تبصره (1) ماده 169 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31 موضوع عدم الزام به درج شماره اقتصادی اشخاصی حقیقی مصرف کننده نهایی طرف معامله فروش و همچنین مفاد تبصره (1) ماده (8) آئین نامه اجرائی ماده 169 اصلاحیه قانون مذکور که عنوان می دارد: «چنانچه خریدار کالا، خدمت و یا دارایی مکلف به ثبتنام در نظام مالیاتی نباشد و یا از جمله اشخاص حقیقی مصرف کننده نهایی و یا اشخاص حقیقی موضوع ماده 81 قانون (فعالیتهای کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان داری، احیای مراتع و جنگلها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات) باشد، الزامی به درج شماره اقتصادی خریدار در صورتحساب صادره نخواهد بود.» بنابراین با توجه به اقلام اطلاعاتی موجود در سر فصل فروش در سامانه فهرست معاملات و امکان انتخاب گزینه مصرفکننده نهایی در آیتم نوع خریدار در موارد مذکور در تبصره اخیرالذکر و به تبع آن غیر الزامی شدن سایر اقلام اطلاعاتی به غیر از مبلغ و امکان ارسال اطلاعات فروش به صورت تجمیعی، عرضه کنندگان کالا و خدمات از جمله مراکز آموزش عالی بابت شهریه های دریافتی از دانشجویان و یا سایر موارد مشابه وفق ترتیبات موصوف، امکان ارسال اطلاعات در قالب تجمیعی را دارا می باشند و از این بابت جریمه ای متصور نخواهند بود.
نادر جنتی- معاون مالیاتهای مستقیم
4410
230/97/167
15 اسفند 1397
بخشنامه
قانون ادغام شرکتها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح
91
موضوع: ارسال قانون ادغام شرکتها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح
به پیوست تصویر نامه شماره 142886 مورخ 1397/10/26 رئیس جمهور محترم مبنی بر ابلاغ «قانون ادغام شرکتها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح » بشرح ذیل برای اطلاع و اقدام لازم ارسال می گردد:
به استناد ماده (4) قانون صدرالاشاره «امور مالیاتی سازمان، مطابق بند (14) ماده (91) قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366/12/03 با اصلاحات و الحاقات بعدی و بند (17) ماده (12) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387/03/02 با اصلاحات و الحاقات بعدی می باشد» .
ضمنا به موجب قسمت اخیرماده (1) قانون مذکور منظور از سازمان« سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح» می باشد.
نادر جنتی-معاون مالیاتهای مستقیم
قانون ادغام شرکتها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح
شماره ۸۹/۹۲۲۰۸-۱۳۹۷/۱۰/۲۴
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامه شماره ۴۹۰۱۱/۱۳۹۴۸۶ مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون ادغام شرکتها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح که با عنوان لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۹ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
شماره ۱۴۲۸۸۶ -۱۳۹۷/۱۰/۲۶
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون ادغام شرکتها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح» که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ نهم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۸۹/۹۲۲۰۸ مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور ـ حسن روحانی
قانون ادغام شرکتها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح
ماده۱ـ برابر تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، به منظور ایجاد قابلیت های بازدارندگی و تأمین نیازمندی های دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی، تندرو، سامانه های قوای محرکه، سازه های دریایی، سامانه های موشکی ساحل به دریا، سلاح زیرآبی و کنترل آتش دریایی، تجهیز، تسلیح و تعمیر شناورها از طریق آینده پژوهی، تحقیق، طراحی، ساخت، تولید، تأمین، بهینه سازی خدمات و پشتیبانی با تأکید بر دانش و فناوری های بومی و برتر و آزمایش عملیاتی بر اساس استانداردهای روز و استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی، «سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح» که در این قانون به اختصار«سازمان» نامیده می شود، وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تشکیل می شود.
تبصره۱ـ از تاریخ تشکیل سازمان، کلیه شرکتها و واحدهای حوزه فعالیت سازمان از سازمان ها و شرکتهای وابسته یا تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حسب نظر کمیسیونی مرکب از معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نماینده سازمان صنایع دفاع و نماینده سازمان منتزع می شوند. این کمیسیون حسب مورد نسبت به انتقال واحدها به سازمان و قرار دادن شرکتها به عنوان شرکتهای تابعه و وابسته سازمان، حداکثر ظرف مدت شش ماه از تصویب این قانون اقدام و نسبت به انتقال اموال، دارایی ها، دیون، تعهدات، کارکنان و سایر امکانات واحدهای مذکور به سازمان و احتساب آن به قیمت دفتری، با اعلام به سازمان حسابرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به عنوان سرمایه اولیه سازمان اقدام می کند. گزارش نتیجه اقدامات کمیسیون ظرف مدت حداکثر یک سال به مجمع عمومی سازمان ارائه خواهد شد.
تبصره۲ـ سازمان می تواند جهت استفاده بهینه از قابلیت ها و محصولات و خدمات مازاد نسبت به عرضه آن به بخشهای غیرنظامی و صادرات با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، سیاست های ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح و استانداردهای ایمنی مربوط اقدام کند.
ماده۲ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد و به صورت شرکت دولتی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اداره می شود.
تبصره۱ـ امور استخدامی هر یک از کارکنان سازمان، تا تصویب قانون اداری- استخدامی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حسب مورد، تابع مقررات استخدامی مربوط در نیروهای مسلح خواهد بود.
تبصره۲ـ صورتهای مالی سازمان با ضوابط سازمان حسابرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیدگی می شود.
تبصره۳ـ انجام معاملات در مورد محصولات نظامی اعم از کالا یا خدمات تابع مقررات برگزاری مناقصات نیروهای مسلح است. تشخیص محصولات نظامی با پیشنهاد رئیس سازمان و تأیید وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.
تبصره۴ـ سازمان در مواردی که در این قانون و یا اساسنامه مقررات خاصی پیش بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات عمومی کشور خواهد بود.
ماده۳ـ سازمان می تواند در شرایط ضروری، به منظور تأمین نیازمندی های خاص نیروهای مسلح و دستیابی به فناوری های جدید راهبردی صنایع دریایی نسبت به ایجاد شرکتهای تابعه و وابسته با تعیین مدت فعالیت محدود و یا مشارکت با طرفهای داخلی یا خارجی به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از أخذ مجوز فرماندهی معظم کل قوا اقدام کند.
ماده۴ـ امور مالیاتی سازمان مطابق بند (۱۴) ماده (۹۱) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی و بند (۱۷) ماده (۱۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی می باشد.
ماده۵ ـ سازمان در چهارچوب قانون بودجه سالانه کل کشور از اعتبارات بنیه دفاعی، حسب برنامه ها و مأموریت های ابلاغی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برخوردار می شود.
ماده۶ ـ اساسنامه سازمان توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح ظرف مدت شش ماه تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد و پس از تأیید فرماندهی معظم کل قوا ابلاغ می شود.
قانون فوق مشتمل بر شش ماده و شش تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ نهم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ به تأیید شورای نگهبان رسید .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
4409
مرتبط با ارزش افزوده
200/97/164
11 اسفند 1397
بخشنامه
درخصوص بهای انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی موضوع بند(4) ماده 17 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31
17 ق.م.ا.ا
موضوع: درخصوص بهای انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی موضوع بند(4) ماده 17 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31
از آنجا که بر اساس مفاد بند (4) ماده 17 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31، انواع وسائل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد(2%) بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث مشمول مالیات بر ارث می باشد، بدین وسیله مقرر می دارد:
بهای انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی که هرسال در اجرای تبصره (6) ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان متبوع اعلام می گردد، به عنوان بهای اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، در اجرای مقررات بند (4) ماده 17 قانون مالیات های مستقیم نیز ملاک عمل خواهد بود.
محمدقاسم پناهی- سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد