توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

422

2388/5/30
2 شهريور 1372
بخش‌نامه
فهرست کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای

پیرو شماره 658- 5/30 مورخ 25/02/1372 و شماره 1972 - 5/30 مورخ 04/05/72 به پیوست لیست تکمیلی کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای در 6 صفحه ارسال و ضمناً یادآور می‌گردد که به موجب نامه شماره 6902/7648 - 1 مورخ 06/05/72 سازمان برنامه و بودجه در ردیف 217 کالاهای واسطه‌ای (که قبلاً طی شماره 658- 5/30 مورخ 25/02/72 ابلاغ شده است) «انواع میخ و میخ پرچ» نیز از قلم افتاده است که بدین وسیله اعلام می‌گردد.

محمدعلی خوش‌اخلاق- مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

ادامه کالاهای واسطه‌ای

317- آمونیاک

318- اوره

319- نیترات آمونیم

320- سودای سبک

321- سودای سنگین

322- بی‌کربنات سدیم

323- اسید نیتریک

324- متانول

325- دی‌آمونیم فسفات

326- اسید فسفریک

327- اسید سولفوریک

328- گوگرد

329- انیدرید فتالیک

330- دی‌اکتیل فتالیک

331- پی وی سی

332- دی دی بی‌

333- سود سوزآور

334- اسید کلریدریک

335- کلر مایع

336- آب ژاول

337- دوده صنعتی و گرانول

338- میله‌های فولادی (غیر از فولاد مخصوص)

339- پروفیل از آهن و فولاد (به حالت سرد)

340- انواع مفتول حاصل از کشش سرد

341- لوله و لوازم لوله کشی از چدن، آهن یا فولاد

342- صفحه، نوار و ورق غیرآهنی

343- انواع لوله‌های فلزی غیرآهنی (آلومینیم، مس، سرب، روی، نیکل، قلع، برنج و...)

344- میله و پروفیل مفتول غیرآهنی

345- آچار و ابزار دستی

346- اسکلت‌های فلزی و قطعات، سوله، پل و قطعات

347- پایه‌های انتقال نیرو

348- مخازن فلزی برای هرگونه مواد (غیر از گازهای فشرده و مایع شده) به گنجایش بیش از 300 لیتر

349- دیگ بخار

350- سکوهای حفاری

351- فنرهای آهنی یا فولادی برای ماشین‌آلات (غیر از خودرو)

352- تولید قطعات و لوازم یدکی خودرو و شامل (سیستم ترمز، کلاچ، اکسل، جعبه دنده، چرخ، بدنه، شاسی و موتور)

353- کلیه پودرهای معدنی

354- کلیه موادِّ نسوز (آجر، ملات، سیمان)

355- انواع کنسانتره‌های معدنی

356- مقاطع ساختمانی و فولادی (آنواع شمش و اسلب، انواع میلگرد، انواع تیر آهن، انواع نبشی، انواع سپری، انواع ورق، انواع پروفیل)‌

357- شمش مس، کاتد،‌اند و انواع مقاطع مسی

358- شمش و پروفیل آلومینیم

359- شمش سرب

360- انواع سنگ‌های تزئینی بریده شده

361- ذغال کک

362- ماسه کرومیتی

363- انواع سیلیس

364- ماسه ریخته‌گری

365- نمک صنعتی

366- سولفات سدیم

ادامه کالاهای سرمایه‌ای

26- انواع موتورهای دیزلی و بنزینی

27- انواع توربین (گازی- بخاری- هیدرولیکی)

28- ماشین‌آلات آماده‌سازی زمین (تراکتور- تیلر- گاو آهن- تیفچه گاو آهن- مرزکش- نهرکن- شیار زن ـ ریپر دیسک- پکر نهرکن- لوله و سایر)

29- ماشین‌آلات کاشت و برداشت (کودپاش‌ها- بذرکارها- کولتیواتور- سیب‌زمینی کار- وسایل آبیاری بارانی- ردیف کاری کشاورزی و...)

30- ماشین‌آلات و ادوات برای برداشت و سایر عملیات (آنواع دروگر- خرمن‌کوب-کمباین- بوجاری- علوفه خشک‌کن- دانه خشک‌کن- موور- ماشین‌های دسته‌بندی و پرس علوفه و...)

31- ماشین اره (آره نواری- اره لنگ- اره دیسکی با سنگ فیبری و غیره)

32- ماشین‌های چند کاره

33- منگنه‌های چوب

34- ماشین‌های صیقل کاری

35- ماشین‌های ابزاری که با الکترویروزیون یا مافوق صوت کار می‌کند نظیر اسپارک و ایرکات و غیره

36- ماشین‌های دنده تراش

37- ماشین‌های تراش (یونیور سال- کاروسل- تارت- دروازه‌ای- سری تراش و غیره)

38- ماشین‌های فرز (عمؤدی- افقی- پانتوگراف)

39- ماشین‌های دریل (رادیال- رومیزی- بورینگ- چند محوره و غیره)

40- ماشین‌های صفحه تراش (معمولی- دروازه‌ای و غیره)

41- ماشین‌های پیچ تراش- ماشین حدیده- ماشین فلاویر

42- ماشین‌های تیز کردن- ساییدن- فینیثینگ- قطعات (انواع ماشین‌های سنگ، ماشین‌های لپینگ، ماشین‌های پرداخت و غیره)

43- ماشین‌های خط نورد فلزات

44- ماشین‌های جوشکاری غیر برقی

45- انواع قالب‌ها

46- ابزارهای تعویضی برای ماشین‌های ابزار و غیره

47- پولک- قلم کوچک و اشیاء مشابه برای نوک ابزارهای برشی از کربور فلزات سخت (مثل تنکستن- مولیبدن- و وانادیم)

48- کارد و تیغه برای ماشین‌آلات

49- ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع غذایی

50- ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع ریسندگی و بافندگی و مقدمات و تکمیل آن

51- ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع ساخت کفش و محصولات چرمی

52- ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع کاغذ- مقوا- چاپ و صفحات

53- ماشین‌آلات و تجهیزات تصفیه نفت

54- ماشین‌آلات صنایع شیمیایی

55- ماشین‌آلات کارخانجات ساخت مصالح ساختمانی (سیمان- آهک- گچ- شن- ماسه - آجر و...)

56- ماشین‌آلات عملیات خاکی (بولدوزر- لودر- گریدر- بیل مکانیکی- بتونیر- تراک میکسر و...)

57- انواع پرس‌های هیدرولیک و ضربه‌ای

58- همزن‌های صنعتی

59- سیستم‌ها حمل و نقل (نوار نقاله- بالابرها و...)

60- ماشین‌های غلطک (غیر از ماشین‌های نورد و فلزات و شیشه)

61- پمپ‌های رفت و برگشتی (پیستونی)

62- پمپ‌های گریز از مرکز (سانتریفوژ)

63- انواع پمپ‌های دیگر برای انتقال و بالابردن سیالات

64- پمپ‌های گردشی

65- انواع کمپر سور (به جز کمپرسورهای کوچک گازی برای معارف غیرصنعتی و تلمبه‌های دستی- تلمبه خلاء- و نتیلاتور)

66- کوره‌های صنعتی و آزمایشگاهی غیربرقی

67- سیستم‌های تهویه صنعتی برای تنظیم درجه حرارت

68- تجهیزات و ماشین‌های مولد سرما برای سردخانه و سیستم‌های صنعتی

69- دستگاه‌ها و واحدهای آب شیرین کن صنعتی- تصفیه آب و فاضلاب صنعتی

70- دستگاه‌های مکانیکی پاشین و افشاندن غیر دستی (سند پلاست- سمپاش‌ها)

71- قسمت‌های کلی ماشین مثل یاتاقان- دیسک- پیستون- سوپاپ

72- کامیون‌های صنعتی

73- جرثقیل

74- لیفت تراک

75- آسانسور

76- تریلر

77- ژنراتور

78- کندانسور

421

30/5/2171/25624
27 مرداد 1372
بخش‌نامه
محاسبه درآمد سینماها
96، 97

با این‌که طی بخش‌نامه وزارتی شماره 48858/3889 –5/30 مورخ 25/10/69 درخصوص نحوه کسر عوارض پرداختی صاحبان سینما در رسیدگی‌های علی‌الرأس توسط حوزه‌های مالیاتی اعلام گردیده تا مأمورین تشخیص با رعایت دستورالعمل وزارت ارشاد اسلامی کل عوارض پرداختی اشخاص مزبور صرف‌نظر از موارد مصرف آنها را از درآمدهای مربوط کسر و نسبت به بقیه درآمد اعمال ضریب نمایند و مراد از دستورالعمل مذکور وزارت ارشاد اسلامی هم در ارتباط با فیلم‌های سینمایی ایرانی علاوه بر 5 درصد پرداختی به شهرداری کسر 15 درصد پرداختی صاحبان سینما به تولیدکننده فیلم نیز بوده است، معذلک طبق اطلاع واصله بعضی از حوزه‌های مالیاتی در این گونه موارد صرفاً مبادرت به کسره 5 درصد پرداختی صاحب سینما به شهرداری (و اخیراً 2 درصد نیز به وزارت ارشاد اسلامی) نموده و از کسر 15 درصد پرداختی به تولیدکننده فیلم خودداری می‌نماید. بنابراین مجدداً یادآور می‌شود که در این گونه موارد بایستی کل عوارض پرداختی صاحبان سینما من‌جمله 15 درصد پرداختی به تولیدکننده فیلم صرف‌نظر از موارد مصرف آنها از دریافتی صاحبان سینما بابت فروش بلیط فیلم‌های سینمایی ایرانی کسر و سپس نسبت به باقی‌مانده اعمال ضریب گردد.

ممیزین کل مالیاتی مسؤول حسن اجرای این دستورالعمل می‌باشند.

احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی

420

2418/24692
20 مرداد 1372
بخش‌نامه
سود و کارمزد مربوط به خرید دارایی
148، 149

موضوع: کارمزد وام بعد از بهره‌برداری به قیمت تمام شده دارایی منظور گردد.

نظر به این‌که درخصوص نحوه ثبت سود و یا کارمزد مربوط به اخذ وام از بانک‌ها بابت خرید هرگونه دارایی و کالا توسط اشخاص (فروش اقساطی) سؤالاتی مطرح و ابهاماتی وجود دارد، لذا به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویۀ واحد یادآور می‌گردد. چنانچه ماشین‌آلات و یا ایجاد دارایی باشد مادام که این قبیل مؤسسات یا واحدهای تولیدی به بهره‌برداری نرسیده باشند سود و یا کارمزدی که پرداخت می‌شود جزء قیمت تمام شده محسوب و مأخذ محاسبه استهلاک خواهد بود ولی از تاریخ شروع به بهره‌برداری به بعد و همچنین در سایر موارد سود یا کارمزد پرداختی جزء هزینه‌های مربوط به استقراض تلقی و انعکاس آن در بهای تمام شده مواد و کالا و سایر دارایی‌ها صحیح نبوده و بایستی مطابق عرف حسابداری و حسابرسی جزء هزینه مالی دوره‌های مربوط منظور گردد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی- از طرف حسینی

419

30/5/1064/24304
19 مرداد 1372
بخش‌نامه
تطبیق حقوق پرداختی و رفع ابهام از مشمولین 10%
85، 86

چون در تطبیق درآمد حقوق بگیران با مقررّات مواد 85 و 86 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحیه آن مصوب 07/12/1371 مجلس شورای اسلامی ابهاماتی وجود دارد. لذا به منظور رفع مشکل و اجرای صحیح مقررّات قانونی متذکر می‌گردد:

هرگاه شخص حقیقی به طور جداگانه و غیرمرتبط با هم در خدمت اشخاص مختلف بوده و در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته درآمد حقوق تحصیل نماید که هر یک از پرداخت‌کنندگان (کارفرما) جداگانه مکلف‌اند مالیات متعلق به حقوق تخصیصی یا پرداختی مربوط را براساس درآمد مشمول مالیات سالیانه و پس از کسر معافیت‌های مقرر در فصل سوم قانون و طبق نرخ مقرر در ماده 131 اصلاحی آن محاسبه و کسر و با رعایت سایر مقررّات مربوط و در موعد مقرر به حوزه مالیاتی محل پرداخت نمایند ضمناً توجه خواهند داشت که ماده 86 قانون درباره پرداخت‌هایی است که از ناحیه پرداخت‌کنندگان مقرری، مزد یا حقوق اصلی صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال چنانچه شخصی که در استخدام وزارت آموزش و پرورش می‌باشد به طور مأمور در مدرسه غیرانتفاعی مشغول به کار شده ولکن شخص مذکور از این مدرسه علاوه بر حقوق دریافتی از وزارت متبوع خود، دریافت نماید بنابر مقررّات ماده 86 قانون مالیات متعلق به مبلغ دریافتی از مدرسه از 10% این مبلغ خواهد بود.

احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی

418

30/5/1955
9 مرداد 1372
بخش‌نامه
تامین نیروی انسانی و خدمات امور مسافرت
104

ذی‌حسابی و امور مالی وزارت معادن و فلزات

بازگشت به نامه شماره 446/310 مورخ 23/04/72 که منضم به قراردادهای بدون شماره و تاریخ منعقده با شرکت سهامی خاص پیمان ایثار می‌باشد و به نظر این دفتر تأمین نیروی انسانی و خدمات امور مسافرت از جمله خدمات اداری مشمول مقررّات ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه آن مصوب 07/02/71 مجلس شورای اسلامی خواهد بود لکن انجام کلیه امور مربوط به ترجمه مدارک اعم از کتبی یا شفاهی از جمله امور مطرح در ماده قانونی مذکور نمی‌باشد. در هر حال خواهشمند است به لحاظ ارتباط موضوع و جهت هرگونه اقدام قانونی با کلیه قراردادها و اسناد و مدارک به حوزه مالیاتی ذی‌ربط مراجعه فرمایید.

محمدعلی خوش‌اخلاق- مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

417

30/5/1972
4 مرداد 1372
بخش‌نامه
فهرست کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای
132

پیرو شماره 658/5/30 مورخ 25/02/1372 به پیوست تصویر صورت‌جلسه مورخ 17/08/1371 شورای عالی صنایع در ارتباط با تعدادی دیگر از کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای موضوع تبصره یک ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی می‌باشد جهت اطلاع و اقدام لازم ایفاد می‌گردد.

محمدعلی خوش اخلاق- مدیرکل دفتر فنی مالیاتی

در شورای عالی صنایع با حضور امضاء کنندگان ذیل و در ارتباط با اجرای تبصره 1 ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 موضوع تشخیص کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای به منظور استفاده 6 واحد تولیدی ذیل که قبلاً مجوز پروانه بهره‌برداری اخذ نموده‌اند. از معافیت مندرج در ماده مذکور مورد بررسی قرار گرفت و سرمایه‌ای و یا واسطه‌ای بودن تولیدات به شرح زیر تأیید شد:

 نام هر کد نام محصول واسطه‌ای- سرمایه‌ای

1- کاربراتورایران کاربراتور- واتر پمپ خودرو واسطه‌ای

2- پارس فنر تولید فنر خودرو و آهن واسطه‌ای

3- صنایع ریخته‌گری ایران قطعات سیلندر ریخته‌گری واسطه‌ای

4- فنرلول ایران انواع فنر واسطه‌ای

5- صنایع فولاد کاوه قطعات ریخته‌گری ماشین‌آلات سنگین واسطه‌ای

6- صنایع ماشین دارو ماشین‌آلات دارویی سرمایه‌ای

وزیر صنایع سنگین- وزیر صنایع - وزیر معادن و فلزات- رییس سازمان برنامه و بودجه - وزیر دفاع

416

منسوخ
30/4/5815
3 مرداد 1372
شورای عالی مالیاتی
شرکت ملّی نفت

415

30/4/5518/12933
29 تير 1372
بخش‌نامه
معافیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)
4

با ارسال متن نامه شماره 500/51/71/30 مورخ 18/05/1371 جناب آقای حسینعلی نیری متضمن فرمان مقام معظم رهبری راجع به معافیت اموال در اختیار ولی فقیه که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اداره و منتقل می‌شود از آنجا که در این زمینه واحدهای مختلف مالیاتی با پاره‌ای ابهامات مواجه می‌باشند موارد زیر را درخصوص تعلق یا عدم تعلق مالیا ت نسبت به اموا ل مزبور متذکر می‌گردد:

1- طبق رأی شماره 3640/4/30 – 04/05/1371 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی انتقال قطعی اموال اعم از منقول و غیرمنقول (املاک و وسایط نقلیه و...) از سوی ستاد اجرایی فرمان یاد شده از پرداخت مالیات معاف است.

2- باعنایت به مرقومه مقام معظم رهبری دایر بر این‌که گرفتن مالیات از اموال بیت‌المال هیچ وجهی ندارد. چنانچه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به منظور انتقال خودروهای جزء اموال در اختیار ولی فقیه نیازمند شماره‌گذاری و یا تغییر پلاک‌های آن باشد این شماره‌گذاری یا تغییر آن نیز از پرداخت مالیات‌های مقرر معاف خواهد بود.

3- معافیت‌ها مزبور مانع از وصول بدهی‌های مالیاتی گذشته قبل از این‌که اموال در اختیار ولی فقیه قرار گرفته باشد نخواهد بود.

مقتضی است مراتب بالا که به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی نیز رسیده است به کلیه مأموران و مسؤولین مالیاتی ابلاغ و راهنمایی و نظارت‌های لازم معمول گردد تا در ارتباط با اموا ل مورد بحث بر این اساس اقدام نمایند.

محسن نوربخش- وزیر امور اقتصادی و دارایی

414

منسوخ
54963/ت 127هـ
23 تير 1372
تصویب‌نامه
فهرست مناطق جنگ‌زده
165

413

976/م
23 تير 1372
بخش‌نامه
جدول استهلاک دارایی‌های جدید ارزیابی شده بانک‌ها
151

جناب آقای دکتر سید محمد حسین عادلی رییس کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

عطف به نامه شماره 31/ م ه‍ مورخ 16/01/71 مفاد بند 2 مصوبه هفتصد و هشتاد و نهمین صورت‌جلسه مورخ 22/12/1371 شورای پول و اعتبار درخصوص جدول استهلاک دارایی‌های تجدید ارزیابی شده بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفت و به استناد تبصره 3 تصویب‌نامه شماره 44980/ت 439 مورخ 05/05/1368 هیأت وزیران موضوع ماده 151 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی استهلاک دارایی‌های تجدید ارزیابی شده بانک‌ها به شرح جدول پیوست این نامه مورد تأیید این وزارت می‌باشد ضمناً اعمال استهلاک به شرح جدول مزبور در صورت‌های مالی هر بانک از ابتدای مهرماه سال جاری به بعد از نظر این وزارت قابل قبول می‌باشد.

محسن نوربخش- وزیر امور اقتصادی و دارایی

جدول استهلاک 25 ساله دارایی‌های تجدید ارزیابی شده بانک‌ها موضوع تبصره 3 تصویب‌نامه شماره 44980/ ت 439- 05/05/68 هیأت وزیران مستندا به مقررّات ماده 151 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 که در تاریخ 25/04/1372 به تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی رسیده است به شرح زیر می‌باشد.

ردیف

سال

درصد استهلاک

مجموع درصد استهلاک

1

1373

00/1

00/1

2

1374

25/1

25/2

3

1375

50/1

75/3

4

1376

75/1

5/5

5

1377

00/2

50/7

6

1378

25/2

75/9

7

1379

50/2

25/12

8

1380

75/2

00/15

9

1381

00/3

00/18

10

1382

25/3

25/21

11

1383

50/3

75/24

12

1384

75/3

50/28

13

1385

00/4

50/32

14

1386

25/4

75/36

15

1387

50/4

25/41

16

1388

75/4

00/46

17

1389

00/5

00/51

18

1390

25/5

25/56

19

1391

50/5

75/61

20

1392

75/5

5/67

21

1393

00/6

5/73

22

1394

25/6

75/79

23

1395

50/6

25/86

24

1396

75/6

00/93

25

1397

00/7

00/100

استهلاک به صورت سالانه و به روش اعمال نرخ استهلا ک هرسال نسبت به کل مبلغ افزایش یافته ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها محاسبه خواهد شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی

412

منسوخ
12281
23 تير 1372
بخش‌نامه
نحوه تشخیص و وصول مالیات بنیاد مستضعفان و جانبازان و واحدهای تابعه

411

منسوخ
53/2126/8031
16 تير 1372
بخش‌نامه
محل و نحوه پرداخت مالیات پزشکان و دندانپزشکان

410

30/5/1200/17034
13 تير 1372
بخش‌نامه
نحوه محاسبه مالیات نقل سرقفلی و ملک

نظر به این‌که براساس ماده 14 اصلاحیه مصوب 07/02/1371 دامنه شمول مقررّات ماده 66 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند 66 نسبت به واگذاری حقوق ناشی از ملک نیز تسری پیدا نموده لذا به منظور رفع هرگونه ابهام و اجرای صحیح مقررّات مذکور در مواردی که انتقال گیرنده ملک دولت یا شهرداری‌ها یا مؤسسات وابسته به آنها بوده و مورد مشمول معافیت ماده 70 و اصلاحیه بعدی آن نباشد و همچنین در مواردی که ملک به وسیله اجرای ثبت و یا سایر ادارات دولتی به قائم‌مقام مالک انتقال می‌یابد لزوماً یادآور می‌شود.

1- در مورد نقل و انتقال قطعی ملک فارغ از بهای معامله که در سند درج می‌شود به طور کلی باید ارزش معاملاتی ملک مأخذ محاسبه مالیات موضوع ماده 59 اصلاحی قرار گیرد مگر این‌که بهای مذکور در سند در موارد فوق کمتر از ارزش معاملاتی باشد که در این صورت به حکم ماده 66 همان مبلغ کمتر از ارزش معاملاتی باید مأخذ محاسبه مالیات واقع شود.

2- در مورد انتقال حقوق ناشی از ملک (حق واگذاری محل) مادام که ارزش معاملاتی حق واگذاری محل تعیین نگردیده براساس بهای مذکور در سند به نرخ‌های مذکور در ماده 59 اصلاحی مالیات متعلقه محاسبه و وصول گردد.

3- در مواردی که ملک توأم با حق واگذاری محل انتقال قطعی داده می‌شود چنانچه در سند ارزش ملک و حق واگذاری محل به تفکیک قید شود محاسبه مالیات براساس بندهای 1 و 2 فوق‌الذکر و در صورتی که ارزش‌های مزبور به تفکیک در سند قید نگردد مادام که ارزش معاملاتی حق واگذاری محل تعیین نشده است هرگاه مبلغ مندرج در سند بابت عین ملک و حق واگذاری محل کمتر از مجموع ارزش معاملاتی ملک و ارزش حق واگذاری محل تعیین شده به شرح مندرج در بند (ب) ردیف 3 دستورالعمل وزارتی شماره 17758/1258-5/30 مورخ 23/04/71 باشد مالیات متعلقه به مأخذ بهای مذکور در سند محاسبه می‌گردد و در مواردی که مبلغ مندرج در سند معامله بابت عین و حق واگذاری محل بیش از مجموع ارزش معاملاتی ملک و ارزش حق واگذاری محل تعیین شده طبق بند (ب) ردیف 3 دستورالعمل مذکور باشد، در این صورت محاسبه مالیات براساس جمع ارزش حق واگذاری محل با ارزش معاملاتی ملک به طور یک جا به نرخ ماده 59 اصلاحی انجام شود.

به عنوان مثال چنانچه مبلغ مندرج در سند بابت عین و حق واگذاری محل ملکی که ارزش معاملاتی آن 000/000/20 ریال می‌باشد جمعاً 000/000/140 ریال باشد با توجه به بند (ب) ردیف 3 دستورالعمل یاد شده می‌بایستی ابتدا ضمن تعیین ارزش روز ملک موصوف شامل حق واگذاری محل و مقایسه آن با ارزش روز همان ملک با فرض نداشتن موقعیت تجاری، ارزش حق واگذاری را تعیین که چنانچه ارزش حق واگذاری محل تعیین شده به شرح مذکور به فرض مبلغ 000/000/130 ریال گردد در این صورت چون مبلغ مندرج در سند (000/000/140 ریال) از مجموع ارزش معاملاتی ملک و ارزش حق واگذاری محل یعنی از 000/000/150=000/000/20+000/000/130 کمتر است، لذا همان مبلغ 000/000/140 ریال مندرج در سند مأخذ محاسبه مالیات خواهد بود ولکن چنانچه ارزش حق واگذاری محل تعیین شده به شرح مذکور، مبلغ 000/000/80 ریال باشد چون مجموع این مبلغ و ارزش معاملاتی ملک 000/000/100 =000/000/20+000/000/80، کمتر از مبلغ 000/000/140 ریال (مندرج در سند) می‌باشددر این حالت مبلغ 000/000/100 ریال مأخذ محاسبه مالیات به نرخ‌های مقرر در ماده 59 اصلاحی قرار خواهد گرفت.

احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی

409

منسوخ
17030/1078/5/30
13 تير 1372
بخش‌نامه
عدم لزوم اخذ گواهی (مشمولین بند یک ماده دو قانون) توسط دفاتر اسناد رسمی
66، 70

408

14506/949/5/30
30 خرداد 1372
بخش‌نامه
معافیت مالیاتی حق جذب
91

چون در ارتباط با حق جذب مذکور در بند 6 ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی و نحوه احتساب آن از طرف برخی از مأموران تشخیص نظرات متفاوتی ابراز گردیده که در عمل مشکلاتی را فراهم نموده است به منظور رفع تشتت آراء و هماهنگی در امر وصول مالیات بدین‌وسیله یادآور می‌شود وجوهی که کارفرما در حدود مقررّات قانونی و طبق مقررّات استخدامی مربوط تحت عناوین مذکور در بند 6 فوق‌الذکر از جمله فوق‌العاده جذب پرداخت می‌نماید با رعایت مقررّات قسمت اخیر این بند از مالیات معاف خواهد بود.

احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی

407

30/5/1247/13930
26 خرداد 1372
بخش‌نامه
احتساب مالیات علی‌الحساب گمرک
104

به قرار اطلاع برخی از مأمورین تشخیص و وصول مالیات نسبت به قبول 5% مالیات علی‌الحساب مکسوره توسط گمرک ایران (موضوع بخش‌نامه وزارتی شماره 58482/5/ 30 مورخ 01/11/68) مندرج در پروانه‌های سبز گمرکی و منظور نمودن آن به حساب مالیات قطعی مؤدیان مربوط دچار تردید بوده و اجرای این امر را موکول به ارائه فیش پرداخت مالیات مورد بحث و یا اخذ تأییدیه از گمرک ایران می‌نمایند. چون اتخاذ چنین روشی موجب تضییع حقوق مؤدیان مالیاتی و اتلاف وقت آنان می‌گردد که نهایتاً تأخیر در امر وصول مالیات را نیز در پی خواهد داشت، لذا به لحاظ رفع ابهام و ایجاد رویۀ واحد و تسریع جریان امور مقرر می‌دارد که مأمورین مالیاتی ذی‌ربط ضمن دریافت تصویر پروانه سبز گمرکی و مطابقت آن با اصل پروانه مربوط، 5% مالیات علی‌الحساب مکسوره مندرج در پروانه گمرکی را بلافاصله به حساب مالیاتی مؤدی منظور و در جهت انجام امور جاریه مربوط اقدام و سپس ضمن اعلام مراتب به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی نسبت به احراز واریز مالیات‌های مکسوره مورد بحث از سوی گمرک ایران به حساب‌های تعیین شده پیگیری لازم معمول دارند. مسؤول حسن اجرای این بخش‌نامه ممیزین کل مالیاتی و رؤسای ادارات امور اقتصادی و دارایی محل حسب مورد خواهند بود.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

406

منسوخ
31/16300
23 خرداد 1372
بخش‌نامه
تعیین درصد ارزش معاملاتی جهت تقویم اجاره املاک
187

405

30/4/4050
18 خرداد 1372
شورای عالی مالیاتی
تخفیف در ارزش معاملاتی املاک
64

گزارش شماره 3587-5/30 - 27/11/1371 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی که عین متن آن ذیلا درج می‌گردد، حسب ارجاع آن مقام در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 در جلسه مورخ 09/03/1372 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است.

«همانگونه که مستحضر هستند کمیسیون تقویم املاک شهرستان دامغان در تعیین ارزش معاملاتی سال 1368 املاک شهرستان مزبور به موجب بند 3 صفحه آخر دفترچه ارزش معاملاتی نسبت به زمین‌هایی که از طریق سازمان زمین شهری به منظور ایجاد واحدهای مسکونی به اشخاص واگذار می‌گردد 50% تخفیف منظور نموده بود و چون این موضوع مورد اعتراض سازمان مذکور واقع و حسب گزارش کارشناس اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی نیز تخفیف مزبور باعث ایجاد ناهماهنگی در مقایسه با ارزش اراضی سایر املاک و نقاط شهرستان مذکور گردیده بود با صدور مجوز از طرف آن مقام محترم کمیسیون تقویم املاک شهرستان مذکور در اجرای بند 2 تبصره 1 ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم تشکیل و تخفیفات منظور شده در ارزش معاملاتی را حذف و تاریخ اجرای تصمیمات تعدیل مزبور را 01/01/71 قید که این دفتر نیز در ارتباط با تاریخ اجرای تصمیمات اخیر کمیسیون مزبور در پاسخ نامه سازمان زمین شهری به استناد مقررّات قسمت اخیر تبصره یک ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم اعلام نموده که ارزش معاملاتی تعیین شده حسب تبصره مزبور پس از یک ماه از تاریخ تصویب نهایی کمیسیون تقویم املاک لازم‌الاجرا می‌باشد ولکن سازمان فوق‌الذکر طی نامه شماره 36721 / س مورخ 27/10/71 خود عنوان مقام وزارت متبوع به پاسخ مذکور معترض بوده و اقدام کمیسیون تقویم املاک شهرستان یاد شده درخصوص اعمال 50% تخفیف نسبت به اراضی واگذاری از طرف سازمان زمین شهری را به لحاظ دخالت دادن هویت مالک در امر تقویم خارج از اختیارات کمیسیون و نفساً و موضوعاً مبتنی بر تخلف و به تبع آن از ابتدای امر و از لحظه تصویب محکوم به ابطال دانسته و بدین لحاظ گنجانیدن حذف تخفیف مورد بحث را در شمار موارد موضوع بندهای 1 و 2 و 3 تبصره یک ماده 64 مذکور صحیح نمی‌داند.»

به نظر این دفتر گرچه استدلال سازمان زمین شهری درخصوص موضوع مبنی بر این‌که تخفیف مورد نظر از ابتدا محکوم به بطلان بوده است مقرون به صحت و قابل پذیرش به نظر می‌رسد لکن نظر به این‌که مراحل مربوط به حذف تخفیف مزبور توسط کمیسیون تقویم املاک در اجرای بند 2 تبصره یک ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم و به منظور تعدیل ارزش‌های معاملاتی منطقه صورت گرفته است و از طرفی تصمیمات متخذه کمیسیون نیز در این مورد با توجه به قسمت اخیر تبصره یک ماده مذکور ظرف یک ماه از تاریخ تصویب نهایی لازم‌الاجرا می‌باشد علی‌هذا با توجه به مراتب موضوع گزارش می‌گردد خواهشمند است نظر عالی را درخصوص مورد اعلام و یا مقرر فرمایید موضوع در شورای عالی مطرح و مورد صدور رأی قرار گیرد.

هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از شور و تبادل نظر در این باره به شرح آتی اعلام رأی می‌نماید:

رأی اکثریت

گرچه اصلح آن بوده است که کمیسیون تقویم املاک به‌جای پرداختن به عنوان مالک، وضعیت حقوقی املاک را در ارتباط با تخفیف منظور شده باین نماید، اما از آنجا که طبق مفاد بند (الف) ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 کمیسیون مکلف است در تعیین قیمت اراضی شهری وضعیت حقوقی ملک من‌جمله موضوع «مشاع بودن» و نوع مالکیت از لحاظ جاری بودن یا داشتن دفترچه مالکیت را هم ملحوظ نظر قرار دهد، از طرفی واگذاری اراضی توسط سازمان زمین شهری برای ایجاد واحدهای مسکونی نیز متضمن ترتیبات و وضعیت حقوقی خاصی می‌باشد، بنابراین جاری ساختن تخفیف مذکور وسیله کمیسیون تقویم املاک، در حقیقت بنا به این ملاحظات حقوقی بوده است و نمی‌توان اقدام به این صورت را خلاف قانون تلقی نمود و علی‌رغم استدلال سازمان زمین شهری محکوم به ابطال نخواهد بود. بالنتیجه اقدام کمیسیون تقویم املاک بعدی مبنی بر حذف تخفیف ما به الاختلاف را به عنوان تعدیل دانسته، مطابقت آن با مفاد بند 2 تبصره 1 ماده 64 یاد شده را تأیید می‌نماید. توضیح این‌که نظر کمیسیون اخیرالذکر قسمت اخیر تبصره 1 مزبور، پس از یک ماه از تاریخ تصویب نهایی آن لازم‌الاجرا می‌باشد.

 محمدتقی نژادعمران- محمد عمران- محمد طاهر- محمد رزاقی- مجید میرهادی- علی‌اکبر نوربخش- علی‌اصغر محمدی

نظر اقلیت

مفاد گزارش واصله حاکی از آن است که کمیسیون تقویم املاک دامغان پس از تعیین ارزش معاملاتی املاک مورد نظر هویت مالک را ملاک اعمال تخفیف ارزش املاک مورد انتقال وی قرار داده، حال چون موضوع هویت مالک از جمله موارد مصرحه در بند (الف) ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم برای تعیین ارزش نیست، لذا تخفیف مقرر از طرف کمیسیون تقویم املاک دامغان فاقد محمل قانونی بوده بدین جهت نظر بعدی کمیسیون مزبور مبنی بر حذف تخفیف نیز از تاریخ اولیه اجرای معاملاتی قابل اجرا می‌باشد.

علی‌اکبر سمیعی- محمود حمیدی- محمدعلی سعیدزاده

404

4049/4/30
18 خرداد 1372
شورای عالی مالیاتی
مأخذ محاسبه مالیات حق واگذاری بلاعوض
79، 119

گزارش شماره 635/5/30 –18/02/72 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مقام در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 در جلسه مورخ 09/03/1372 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. موضوع گزارش مشعر بر طرح این مسئله است که در موارد انتقال بلاعوض حق واگذاری محل و به تبع آن پرداخت مالیات بر درآمد اتفاقی وسیله انتقال گیرنده، آیا موقع واگذاری بعدی، در احتساب درآمد مشمول مالیات موضوع ماده 31 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و ماده 79 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 می‌بایستی مبلغی که مأخذ احتساب مالیات بر درآمد اتفاقی قرار گرفته، از دریافتی بابت حق واگذاری محل کسر گردد و یا آنکه در این رابطه فقط مالیات پرداختی قبلی قابل کسر خواهد بود و یا احتمالاً راه قانونی دیگری قابل ارائه می‌باشد.

هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از شور و تبادل نظردر این باره به شرح زیر اعلام رأی می‌نماید:

رأی اکثریت

طبق نص صریح ماده 31 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و ماده 79 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 درآمد مشمول مالیات در مورد واگذاری هر یک از حقوق مربوط به ملک از طرف صاحبان حق غیر از مالک عین عبارت است از اضافه دریافتی صاحب حق نسبت به آنچه که برای تحصیل این حقوق یا استفاده از آن قبلاً پرداخت نموده است. بنابراین در احتساب درآمد مشمول مالیات موضوع مورد بحث، کسر مأخذ محاسبه مالیات بر درآمد اتفاقی از دریافتی بابت حق واگذاری محل منطبق با نص مذکور نبوده بلکه با عنایت به حکم عام مواد یاد شده، در این خصوص مالیات پرداختی (و حسب مورد ملحقات آن) به عنوان یکی از اقلام پرداختی جهت تحصیل این حق یا استفاده از آن، از مبلغ حق واگذاری دریافتی قابل کسر خواهد بود.

محمد طاهر- محمد رزاقی- مجید میرهادی- علی‌اکبر نوربخش- علی‌اصغر محمدی- علیرضا متین

نظر اقلیت

به طور کلی نظر مقنن دریافت مالیات مضاعف از موضوع واحد نمی‌باشد بدین بیان که اگر عین یا منفعت مالی بلاعوض به شخصی منتقل شود، انتقال گیرنده به حکم مواد 46 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و 119 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 برحسب مورد با توجه به سایر مواد بخش و فصل مالیات بر درآمد اتفاقی قوانین مذکور مشمول مالیات خواهد بود، حال اگر انتقال گیرنده که به شرح مذکور در فوق مالیات بر درآمد اتفاقی پرداخت نموده یا می‌نماید، پس از چندی درصدد انتقال به دیگری برآید تفوه به این‌که چون این شخص در موقع مالک یا صاحب حق شدن وجهی پرداخت نکرده است باید کل مبلغی که بابت انتقال دریافت می‌نماید یک‌جا مشمول مالیات فصل مالیات بر درآمد املاک واقعی شود قطع نظر از این‌که مبتنی بر عدالت مالیاتی نیست از وجاهت قانونی برخوردار نمی‌باشد و با اتخاذ ملاک از حکم قسمت اخیر ماده 23 و مواد 48 و 51 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 45 و اصلاحیه‌های بعدی آن و ماده 60 و تبصره ماده 79 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 (قبل از اصلاحیه) و تبصره ماده 120 و ماده 123 قانون موصوف عقیده دارد مبلغی که مأخذ محاسبه مالیات بر درآمد اتفاقی قرار گرفته است از مبلغ دریافتی انتقال دهنده قابل کسر می‌باشد.

محمدتقی نژادعمران- علی‌اکبر سمیعی- محمدعلی سعیدزاده

403

منسوخ
30/5/984/7593
17 خرداد 1372
بخش‌نامه
اعلام حساب نوسازی مدارس
23

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: