توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

3870

200/94/09
بخش‌نامه
فرم‌های کاربردی مربوط به دستورالعمل نظار مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه، موضوع بند (ط) و تبصره 1 ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم
139

 پیروبخش‌نامه شماره 137/93/200 مورخ 11/12/1393 موضوع دستورالعمل نظار بند (ط) و تبصره 1 ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم به پیوست پنج فقره فرم‌های کاربردی مربوط، به شرح عناوین ذیل ابلاغ می‌گردد.

فرم «حکم نظارت»

فرم «صورت‌جلسه نظارت مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه»

فرم «گزارش نظارت دوره ای مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه»

فرم «گزارش نظارت سالانه مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه»

فرم «گزارش نظارت بر فعالیت‌های غیر انتفاعی موضوع تبصره 1 ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم»

علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌

3869

200/94/08
بخش‌نامه
پذیرش سود و کارمزد پرداختی به سازمان خصوصی‌سازی بابت خرید اقساطی دارایی
148

در اجرای تبصره یک ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم، با توجه به پیش‌نهاد شماره 21547/200 مورخ 07/11/1393 این سازمان و موافقت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، بدین وسیله مقرر می‌دارد:

سود و کارمزد پرداختی به سازمان خصوصی سازی بابت خرید اقساطی دارایی‌ها در اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات مرتبط، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی خریداران مذکور تلقی می‌گردد.

بدیهی است این حکم قابل تسری به سود و کارمزد پرداختی بابت خرید سهام و سهم‌الشرکه نخواهد بود.

علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌

3868

200/94/502
دستورالعمل
تفویض اختیار تعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1393 صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشین‌آلات راه‌سازی و صنعتی
100

تاریخ اجراء: عملکرد سال 1393 مدت اجراء: مطابق دستورالعمل

 

بنا به اختیار حاصل از تبصره 5 ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماه سال 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن و به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین درآمد مشمول مالیات صاحبان وسایط نقلیه عمومی، به آن امور مالیاتی/ اداره کل اجازه داده می‌شود تا درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال1393 صاحبان وسایط نقلیه عمومی موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم را با رعایت توصیه‌های زیر و با نظر اتحادیه‌های مربوط تعیین و مالیات متعلقه را که قطعی خواهد بود وصول نماید.

گروه بندی استان‌ها

 استان‌های کشور با توجه به امکانات و شاخص‌های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به گروه‌های زیر تقسیم می‌گردند:

گروه 1: استان تهران.

 گروه 2: استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان و مازندران.

 گروه 3: استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان.

گروه (4): استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، ‏خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل.

 گروه 5: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان و ایلام.

مقررات عمومی

1- ادارات کل امور مالیاتی در توافقات فیما بین ترتیبی اتخاذ نمایند تا اتحادیه‌های مربوط، حداکثر تا پایان شهریور ماه سال 1394 فهرست مشخصات اعضای خود را به ادارات امور مالیاتی ذی‌ربط ارائه نمایند.

2- شهر یا شهرستان‌های تابعه غیر از مراکز استان‌ها با در نظر گرفتن شاخص‌های مذکور به دو طبقه شامل: شهرستان‌های طبقه (الف) و شهرستان‌های طبقه (ب)، توسط مدیران کل امور مالیاتی استان‌ها تقسیم گردند.

3-استان‌هایی که به لحاظ شرایط آب و هوایی دارای وضعیت خاص از قبیل زمستان‌های بسیار سرد و طولانی و یخ بندان می‌باشند، ادارات کل امور مالیاتی مربوط مجاز هستند در مورد ماشین‌آلات موضوع جداول 11 الی 16 پیوست، متناسب با مدت فعالیت آنان (که کمتر از 9 ماه در سال نباشد) با نظر اتحادیه‌های ذی‌ربط در خصوص تعیین درآمد مشمول مالیات

قبل از کسر معافیت اعضاء، به نسبت درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت مندرج در جداول مذکور پیوست اقدام نمایند.

4- درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت صاحبان وسایط نقلیه عمومی موضوع جداول 1 الی 4 و نیز وسایط نقلیه عمومی تا ظرفیت 7 تن موضوع جداول 6 الی 10 پیوست، با اعمال ضرایب جدول زیر تعیین گردد.

 جدول الگوی درصدهای موضوع تعیین درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت عملکرد سال 1393 صاحبان وسایط نقلیه عمومی گروه‌های استانی،

نسبت به ارقام مندرج در جداول پیوست 

 گروه بندی استان‌ها

شهرها /

شهرستان‌ها

استان گروه 1

استان‌های گروه2

استان‌های گروه3

استان‌های گروه (4)

استان‌های گروه 5

مراکز استان

100%

95%

90%

85%

80%

شهرها/شهرستان‌های طبقه (الف)

95%

90%

85%

80%

75%

شهرها/شهرستان‌های طبقه (ب)

90%

85%

80%

75%

70%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5- اتوبوس‌های برون شهری موضوع جدول 5 و انواع وسایط نقلیه عمومی باری و تریلی کش با ظرفیت بالای 7 تن موضوع جداول 6 الی 10 و کلیه وسایط نقلیه عمومی موضوع جداول 11 الی 16 پیوست، مشمول ضرایب جدول الگوی فوق نبوده و

 درآمد مشمول مالیات آن‌ها بر اساس مبالغ تعیین شده در جداول پیوست محاسبه و تعیین گردد.

6- مالیات‌های مکسوره مؤدیان در اجرای ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم، با احتساب درآمد مشمول مالیات حاصل از قرارداد مربوطه، با رعایت مقررات از مالیات تعیین شده قابل کسر می‌باشد.

7- در مواردی که مشخص گردد مؤدی تمام یا قسمتی از سال مالیاتی ترک کسب نموده و یا به عللی خارج از اختیار آنان (از قبیل: اسقاط وسیله نقلیه و از رده خارج کردن، تصادف وسیله نقلیه، توقیف، فوت مالک و غیره)، قادر به انجام فعالیت نبوده است و این امر مورد تأیید هیأت حل اختلاف مالیاتی قرار گیرد، درآمد مشمول مالیات آن‌ها به نسبت مدت فعالیت محاسبه و مالیات متعلقه وصول گردد. ضمناً درصورتی که صاحبان وسایط نقلیه عمومی، وسیله مذکور را صرفا برای استفاده در دیگر مشاغل خود از جمله فعالیت‌های کشاورزی یا کارگاهی به کارگیرند و از بابت وسیله نقلیه مورد نظر هیچ گونه فعالیت منجر به کسب درآمد نداشته باشند، در صورت تأیید مراتب از سوی اداره امور مالیاتی، از این بابت مشمول مالیات نخواهند بود.

8- درآمد مشمول مالیات صاحبان وسایط نقلیه عمومی صفر کیلومتر که وسیله نقلیه خود را در ضمن سال 1393 شماره گذاری و تحویل گرفته‌اند، به نسبت مدت مانده سال با کسر 30 روز بعد از تاریخ تحویل وسیله نقلیه (بر مبنای تاریخ مندرج در نامه تحویلی آن توسط نمایندگی مربوط) تعیین گردد.

9- در مواردی که وسیله نقلیه عمومی بیش از یک مالک داشته باشد، در آمد مشمول مالیات شرکاء با رعایت مقررات پس از کسر حداکثر دو معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه و مالیات متعلق نسبت به سهم هر یک از شرکاء وصول گردد.

10- در مواردی که وسیله نقلیه بیش از یک مالک داشته باشد و مالکین هر کدام ساکن شهرستان‌های مختلف باشند اداره امور مالیاتی محل استقرار اتحادیه ذیربط، ذی‌صلاح برای توافق می‌باشد.

11- درآمد مشمول مالیات صاحبان مؤسسات حمل و نقل شهری (مشمولین بند (الف) ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم) و آژانس‌های کرایه اتومبیل (مشمولین بند (ب) ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم)، مشمول این دستورالعمل نبوده و توسط واحد مالیاتی ذی‌ربط مورد رسیدگی قرار گیرند.

12- وسایط نقلیه عمومی که بموجب قرارداد اجاره بشرط تملیک به اشخاص حقیقی واگذار می‌گردد یا به نحوی از انحاء از بانک‌ها، مؤسسات اعتباری مجاز غیربانکی، شرکت‌های خودروسازی، لیزینگ و مشابه آن تسهیلات دریافت می‌نمایند، از تاریخ انعقاد قرارداد با شخص مذکور همانند مالک رفتار شده و درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت این دسته از صاحبان وسایط نقلیه، در صورت ارائه اسناد و مدارک مثبته مبنی بر پرداخت اقساط، ‌% [1] کمتر از درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت جداول پیوست با رعایت سایر ضوابط تعیین گردد. در اینصورت درصورت درخواست مؤدی ادارات امور مالیاتی مکلف به استعلام از مراجع ذی‌ربط می‌باشند.

تبصره: کسر میزان 30% درآمد مشمول مالیات فوق در خصوص خودروهای با ظرفیت بالاتر از 7 تن منوط به تأیید اداره امور مالیاتی ذی‌ربط می‌باشد.

13- صاحبان وسایط نقلیه عمومی که اتحادیه مربوط به آن‌ها در اجرای تبصره 5 ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم با ادارات کل/ ادارات امور مالیاتی ذی‌ربط توافق نمایند، در این صورت حداکثر تا یک درصد (1%) از مؤدیان این بند، طبق نظر مدیرکل امور مالیاتی مربوط به عنوان نمونه برای رسیدگی انتخاب خواهند شد. هم‌چنین مؤدیانی که اظهارنامه مالیاتی آن‌ها طی پنج سال متوالی (عملکرد سال‌های 1388 لغایت 1392) در اجرای مقررات تبصره 5 ماده 100 و یا خوداظهاری موضوع ماده 158 قانون مالیات‌های مستقیم بدون رسیدگی مورد قبول واقع شده است، مشمول توافق و یا خوداظهاری حسب مورد نبوده و درآمد مشمول مالیات و مالیات آن‌ها از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد.

 (بند 13 دستورالعمل شماره 200/94/502 مورخ 01/02/1394 بر اساس دستورالعمل شماره 503/94/200 مورخ 13/02/1394 به شرح ذیل اصلاح می‌گردد.)

«اشخاص موضوع این دستورالعمل که فاقد اتحادیه بوده و یا با اتحادیه آن‌ها در اجرای تبصره 5 ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم توافق نشده باشد، چنانچه اظهارنامه مالیاتی خود را براساس مفاد این دستورالعمل تسلیم نمایند و در رسیدگی اداره امور مالیاتی با رعایت بند 19 این دستورالعمل، اظهارنامه مالیاتی آن‌ها مورد قبول واقع گردد در اجرای تبصره ماده 29 آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به صدور برگ مالیات قطعی آن‌ها اقدام خواهد شد. «در ضمن استثناء مذکور در بند 22 دستورالعمل مذکور حذف می‌گردد.»

14- درآمد مشمول مالیات خودروهای با مدل‌های پایین تر از مدل‌های مذکور در جداول پیوست، به ازای هر مدل/سال کمتر، معادل پنج درصد (5%) کمتر از پایین ترین مدل جدول محاسبه می‌گردد.

15- طبق مواد 137، 165 و 172 قانون مالیات‌های مستقیم (هزینه‌های درمانی، خسارات وارده، وجوه پرداختی و یا کمک‌های بلاعوض) در صورتی که مستند به مدارک از مراجع ذی‌ربط باشد، با رعایت مقررات قانونی و آیین‌نامه‌های مربوط و تأیید اداره امور مالیاتی حسب مورد، از درآمد مشمول مالیات مؤدی قابل کسر می‌باشد.

16- درآمد مشمول مالیات صاحبان انواع وسایط نقلیه سواری پلاک سفید و هم‌چنین سواری‌های کرایه آژانس‌ها یا مؤسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا مراجع ذی‌ربط اعم از دولتی، خصوصی، نهادها و شهرداری‌ها و... برابر جدول مالیات انواع تاکسی‌ها محاسبه و وصول گردد.

17- درآمد مشمول مالیات صاحبان انواع وسایط نقلیه وانت بار پلاک سفید و هم‌چنین وانت بارهای کرایه آژانس‌ها یا مؤسسات تحت نظارت مراجع ذی‌ربط اعم از دولتی، خصوصی، نهادها و شهرداری‌ها و... برابر جدول مالیات انواع وانت بار محاسبه و وصول گردد.

18- درآمد مشمول مالیات تعیین شده در جداول پیوست، برای یک سال مالیاتی (عملکرد سال 1393) بوده و در صورت انتقال وسیله نقلیه عمومی در طول سال، مالک / مالکان اعم از فروشنده و خریدار، نسبت به مدتی که آن وسیله نقلیه را در اختیار دارند مؤدی مالیاتی شناخته شده و مالیات آن‌ها نسبت به مدت و هم‌چنین قدرالسهم حاصل از شراکت، با احتساب معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم طبق مقررات، مطابق جداول مربوط محاسبه و وصول گردد.

19- هر گاه طبق اسناد و مدارک مثبته بدست آمده برای هر یک از مؤدیان مشمول این دستورالعمل مشخص گردد، درآمد مشمول مالیات حاصل از آن، بیش از درآمد مشمول مالیات مورد توافق یا ابرازی حسب مورد باشد، در این صورت با رعایت مقررات، مالیات مابه‌التفاوت وفق مقررات قابل مطالبه و وصول خواهد بود.

20- اتحادیه‌های مربوطه مکلف گردند ضمن رعایت ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم از ارائه هر گونه خدمات از قبیل صدور یا تمدید پروانه مربوط، کارنامه تاکسیرانی و مجوز تردد و یا سایر تسهیلات، قبل از مطالبه مفاصا حساب مالیاتی خودداری و اعضای خود را جهت پرداخت مالیات متعلقه به ادارات امور مالیاتی مربوط راهنمائی نمایند.

21- در صورتی که ظرفیت بار و هم‌چنین نوع و مدل ساخت خودروهای عمومی مانند: انواع کامیون و تریلی، ماشین‌آلات راه‌سازی و صنعتی و غیره، در اسناد مربوط مشخص نباشد اداره کل یا اداره امور مالیاتی مربوط با استعلام از مراجع ذی‌صلاح و با اخذ مستندات لازم، مشخصات وسایط نقلیه و ظرفیت خالص بار خودروی مورد نظر را شناسایی و طبق جداول پیوست نسبت به تعیین درآمد مشمول مالیات اقدام نمایند.

22- درآمد مشمول مالیات و مالیات تعیین شده، مطابق شرایط و مقررات این دستورالعمل به استثنای مؤدیانی که پرونده آن‌ها در اجرای مقررات بند 13 این دستورالعمل به عنوان نمونه انتخاب شده است، قطعی می‌باشد.

23- نحوه و چگونگی تعیین درآمد مشمول مالیات صاحبان سایر وسایط نقلیه عمومی که در جداول پیوست قید نگردیده است، با اتحادیه‌ها و امور مالیاتی/ ادارات کل امور مالیاتی ذی‌ربط خواهد بود.

علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌

 


[1] -  (درصد) در متن اصلی چاپ نشده و ظاهراً از قلم افتاده است، اما با اتخاذ ملاک از؛  دستورالعمل شماره: 78012/200/ص تاریخ: 26/12/1388 ، دستورالعمل شماره: 7716/200 تاریخ: 13/04/1391 و همچنین نظر به  متن تبصره بند 12 می‌توان حدس زد که درصد از قلم افتاده  30% صحیح باشد.

3867

200/94/07
بخش‌نامه
مجوز فعالیت بانک آینده
148 ,145 ,104 ,24

تاریخ اجرا: ازتاریخ 26/12/1393

 

به موجب نامه شماره 350487 مورخ 26/12/1393 مدیریت کل مقررات، مجوز‌های بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (تصویر پیوست) مجوز فعالیت بانک آینده طی نامه شماره 349144-93 مورخ 26/12/1393 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر گردیده و می‌تواند براساس اساسنامه مصوب خود و در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا، مصوبات شورای پول و اعتبار، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های صادره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین و مقررات ذی ربط، فعالیت نماید.

 بنابراین با توجه به صدور مجوز فعالیت بانک مذکور، احکام مقرر در بند 4 ماده 24، مواد 104 و 145 و بند 18 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم از تاریخ صدور مجوز (26/12/1393) در مورد بانک یاد شده با رعایت مقررات اجرایی می‌باشد. مراتب جهت اقدام و بهره‌برداری ابلاغ می‌گردد.  

   حسین وکیلی - معاون مالیات‌های مستقیم

پیوست‌

3866

مرتبط با ارزش افزوده
260/94/501
بخش‌نامه
تسلیم اظهارنامه دوره چهارم (فصل زمستان) سال 1393

با توجه به اینکه آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم (فصل زمستان) سال 1393 روز دوشنبه مورخ 31/01/1394 می‌باشد، لذا ضروری است کلیه ادارات کل امور مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده ضمن رعایت مفاد اطلاعیه مندرج در سامانه عملیات اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده در راستای ارائه خدمات بهتر به مؤدیان محترم مالیاتی، اقدامات ذیل را معمول نمایند:

1- جهت تسهیل امور مؤدیان، کلیه واحدهای خدمات مؤدیان، می‌بایستی به طور تمام وقت آماده پاسخگوئی و ارائه خدمات در طول مدت تسلیم اظهارنامه باشند.

2- ادارات کل امور مالیاتی ضمن اطلاع رسانی مفاد اطلاعیه مذکور به مؤدیان محترم و نصب آن در ادارات امور مالیاتی اقدام نمایند.

3- جهت تسهیل امور مؤدیان، ساعات حضور کلیه کارکنان بخش‌مالیات بر ارزش افزوده در روز دوشنبه مورخ 31/01/1394 از ابتدای وقت اداری لغایت ساعت 18:00 خواهد بود. بدیهی است در خارج از ساعات اداری معمول تعداد و ترتیب حضور همکاران با توجه به حجم عملیات و …به تشخیص مدیران مربوطه تعیین خواهد گردید.

4-  ضروری است همکاران در حوزه‌های مختلف ستاد معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان با حضور در اوقات کاری اعلام شده برای ادارات کل و آمادگی کامل، نسبت به پشتیبانی کامل عملیات واحدهای اجرائی این نظام مالیاتی از کلیه ابعاد اقدام نمایند.

5- ادارات کل امور مالیاتی مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا صرفاً مؤدیانی که شرایط پرداخت نقدی و یا ترتیب پرداخت مالیات ابرازی اظهارنامه دوره مورد نظر را مطابق اطلاعیه مندرج در سامانه مالیات بر ارزش افزوده را رعایت نموده‌اند قادر به ثبت اظهارنامه باشند و از دریافت اظهارنامه‌های فاقد شرایط به صورت دستی خودداری نمایند.

لازم است مدیران کل محترم امور مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده ترتیبی اتخاذ نمایند که به نحو مقتضی از ارائه خدمات در بالاترین سطح ممکن به مؤدیان محترم و پاسخگویی سریع، دقیق و مسئولانه کلیه پرسنل تحت مدیریت خود اطمینان حاصل نمایند.

علیرضا طاری بخش- معاون مالیات بر ارزش افزوده

3865

مرتبط با ارزش افزوده
200/94/06
بخش‌نامه
تاریخ اجرای بخشنامه شماره 29/93/200 در خصوص صدور مجوز فعالیت اقتصادی توسط سازمان مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، و مناطق ویژه اقتصادی
8 و 13

تاریخ اجراء: 01/07/1387مدت اجراء: نامحدود

 

پیرو بخش‌نامه شماره 29/93/200 مورخ 05/03/1393 و به موجب پاسخ استعلام شماره 200/138019/230/5000 مورخ 27/11/1393 از دیوان عدالت اداری مبنی بر این که حکم ماده 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در خصوص بخش‌نامه شماره 54409 مورخ 26/05/1388 که از سوی دیوان ابطال نگردیده است، مجری نخواهد بود، بنابراین بند 2 بخش‌نامه مذکور به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

با توجه به قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، مرجع ذی‌صلاح صدور مجوز فعالیت برای فعالان اقتصادی حسب مورد‌، سازمان مسئول مناطق ذی‌ربط خواهد بود. بنابراین شرط عدم شمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نسبت به عرضه کالا و ارائه خدمات توسط فعالان اقتصادی در مناطق مذکور داشتن مجوز فعالیت از سازمان مسئول مناطق آزاد و ویژه حسب مورد خواهد بود. بنابراین کلیه مجوزهای صادره توسط سازمان مناطق از تاریخ صدور با رعایت تاریخ لازم الاجرا شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده (01/07/1387) مناط اعتبار خواهد بود. بدیهی است مجوزهای صادره پس از تاریخ بخش‌نامه صدرالاشاره (05/03/1393) می‌بایست مطابق نمونه پیوست بخش‌نامه صدرالاشاره اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور باشد.

خاطر نشان می‌سازد در مورد پرونده‌هایی که به موجب مقررات قانونی، قابل طرح در مراجع دادرسی از جمله هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد، نمایندگان هیأت‌های مذکور مؤظفند با رعایت مفاد این بخش‌نامه و لحاظ نمودن واقعیت امر اصدار رأی نمایند.

علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌

3864

220/94/05
بخش‌نامه
لازم¬الاجرا شدن قانون موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه و تشریفات (پروتکل) الحاقی مربوط با جمهوری اسلوونی
168

تاریخ اجراء: از 10/02/1393

 

باتوجه به مفاد نامه شماره 3222848-643 مورخ 25/12/1393 اداره کل حقوقی بین­المللی وزارت امور خارجه مبنی بر دریافت آخرین اطلاعیه تکمیل مراحل مقرر برای تصویب قانون موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه و تشریفات (پروتکل) الحاقی مربوط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلوونی در تاریخ 10/2/1393، به آگاهی می­رساند قانون فوق (متن پیوست) از تاریخ 10/02/1393 (مطابق با 30 آوریل سال 2014 میلادی) بطور همزمان در هر دو کشور لازم­الاجراء گردیده است و مقررات آن در جمهوری اسلامی ایران در هر سال مالی که از اول فروردین 1394 (مطابق با 21 مارس سال 2015 میلادی) یا بعد از آن آغاز می‌گردد و در اسلوونی در هر سال مالی که از اول ژانویه 2015 میلادی (برابر با 11 دی­ماه 1393 هجری شمسی) یا بعد از آن شروع می­شود، نافذ خواهد بود.

مقتضی است به کلیه واحدهای مالیاتی تابعه آن اداره کل ابلاغ فرمایید که مفاد قانون موصوف را نسبت به عملکرد سال‌های مالی بعد از لازم­الاجراء شدن این قانون، رعایت نموده و در پایان هر سه ماه آمار و اطلاعات مربوط به مؤدیان مالیاتی منتفع از مقررات مزبور شامل منبع مالیاتی، مشخصات مؤدی و میزان مالیات را تهیه و به دفتر قراردادها و امور بین‌الملل این معاونت ارسال نمایند.

علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌های این کد در حال بارگذاری است. 

3863

مرتبط با ارزش افزوده
260/94/04
بخش‌نامه
رسیدگی به پرونده های کلیه مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده با اولویت پرونده‌های سنوات اولیه
25 و 26 و 34

همانگونه که مطلع هستید ماده 34 قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر نموده، «مؤدیان مشمول مالیات موضوع این قانون مکلفند از دفاتر، صورتحساب‌ها و سایر فرم‌های مربوط، ماشین‌های صندوق و یا سایر وسایل و روش‌های نگه‌داری حساب که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌کند، استفاده نمایند. مدارک مذکور باید به مدت ده سال بعد از سال مالی مربوط توسط مؤدیان نگه‌داری و در صورت مراجعه مأموران مالیاتی به آنان ارائه شود.»

 با توجه به اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ 01/07/1387 و گذشت چندین سال از شروع اجرای قانون و عدم پیش بینی ظرفیت رسیدگی نمونه ای در قانون مرقوم و لزوم رسیدگی به کلیه پرونده‌های مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده و عدم تکلیف نگه‌داری دفاتر توسط فعالان اقتصادی پس از گذشت مدت یاد شده، لذا ضرورت دارد ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند قبل از انقضاء مدت مذکور، ضمن شناسایی و ثبت نام کلیه مؤدیان حائز شرایط فراخوان‌های نظام مالیات بر ارزش افزوده، نسبت به رسیدگی پرونده‌های کلیه مؤدیان این نظام مالیاتی، با اولویت پرونده‌های سنوات اولیه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به ویژه پرونده‌های سنواتی که مدت الزام نگه‌داری دفاتر توسط مؤدیان در حال انقضاء می‌باشد، اقدام نمایند. مسوولیت حسن اجرای این بخش‌نامه بر عهده مدیران کل محترم امور مالیاتی می‌باشد و نظارت آن با دادستانی انتظامی مالیاتی خواهد بود.

 علیرضا طاری بخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده

3862

200/94/03
بخش‌نامه
تأییدیه موضوع ماده 143 تعدادی شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران، و فرابورس ایران مربوط به دوره مالی منتهی به سال 1392
143

پیرو بخش‌نامه‌های شماره 146/93/200 مورخ 18/12/1393، شماره120/93/200 مورخ 21/10/1393 و شماره 87/93/200 مورخ 07/08/1393 به منظور اعمال بخشودگی موضوع ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم، به پیوست تعداد دو فهرست مربوط به تأییدیه 23 شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران و هم‌چنین 18 شرکت پذیرفته شده در فرابورس ایران مربوط به دوره‌های مالی منتهی به سال 1392 موضوع پیوست نامه‌های شماره 307330-121 مورخ 27/12/1393 و شماره 306903-121 مورخ 25/12/1393 سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می‌گردد. مقتضی است ادارات امور مالیاتی با عنایت به لیست‌های پیوست و تأییدیه مربوطه وفق مقررات بخش‌نامه‌های مذکور اقدام نمایند.

 بدیهی است سایر موارد نیز به محض دریافت، متعاقباً ارسال خواهد شد.

علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌

3861

مرتبط با ارزش افزوده
200/94/2
بخش‌نامه
اختیار بخشودگی جرائم عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی دوره چهارم (فصل زمستان) سال 1393
21 و 23

پیرو بخش‌نامه شماره 151/93/200 مورخ 27//12/1393، اختیار بخشودگی صد درصد جرائم عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر برای دوره مزبور و تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلق تا تاریخ مذکور به مدیران کل امورمالیاتی ذی‌ربط تفویض می‌گردد.

علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌

3860

200/94/1
بخش‌نامه
میزان معافیت مالیات بر درآمد و محاسبه حقوق سال 1394
84 و 85

تاریخ اجرا: 01/01/1394 مدت اجرا: در طول سال 1394

 

با عنایت به بند (الف) تبصره 9 قانون بودجه سال 1394 کل کشور، که به موجب آن سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 52 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال 1394، مبلغ یکصد و سی و هشت میلیون (138000000) ریال در سال تعیین گردیده است و مازاد آن تا هفت برابر به نرخ ده درصد (10%) و مازاد بر این به نرخ بیست درصد (20%) برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور تعیین شده است، لذا پرداخت کنندگان حقوق در بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور مکلفند حسب مقررات ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم مالیات بر درآمد حقوق کارکنان خود در سال 1394 را در هر ماه با توجه به مبالغ پرداختی یا تخصیصی تا پایان ماه قبل محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن انجام سایر تکالیف قانونی به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.

نحوه محاسبه مالیات حقوق به شرح پیوست می‌باشد.

علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌

3859

مرتبط با ارزش افزوده
260/93/152
بخش‌نامه
دادنامه شماره 1864 مورخ 15/11/1393 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بخشنامه شماره 19533 مورخ 12/11/1389
38

به پیوست تصویر دادنامه شماره 1864 مورخ 15/11/1393 صادره از هیأت عمومی دیوان عدالت اداری دائر بر قرار رد درخواست شاکی به لحاظ انصراف مشارالیه از خواسته ابطال بخش‌نامه شماره 19533 مورخ 12/11/1389 جهت اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌گردد.

علیرضا طاری بخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده

پیوست‌

3858

/200/45555د
بخش‌نامه اداری
انتخاب مؤسسه حسابرسی امین محاسب روش به عنوان حسابرس شرکت‌ها و مؤسسات تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

احتراماً، با عنایت به تبصره ماده 1 آیین‌نامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکت‌های دولتی موضوع تصویب‌نامه شماره 3300/ت 39037ک مورخ 19/01/1387 و 180640/ت 40684 هـ مورخ 07/10/1387، به پیوست تصویر نامه شماره 217547/25288/200 مورخ 24/12/1393 وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی عنوان وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص بلامانع بودن انتخاب مؤسسه حسابرسی امین محاسب روش به عنوان حسابرس شرکت‌ها و مؤسسات تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از تاریخ 24/07/1392 به بعد، جهت بهره‌برداری لازم ارسال می‌گردد.

حسین وکیلی - معاون مالیات‌های مستقیم

پیوست‌

3857

200/93/150
بخش‌نامه
اعلام ارزش انواع ماشین‌آلات راه‌سازی و کشاورزی و موتورسیکلت(اعم از تولید و مونتاژ داخل یا وارداتی)

تاریخ اجراء: 01/01/1394مدت اجراء: یک سال

 

دراجرای مقررات ماده 123 اصلاحی قانون ثبت (موضوع ماده 10 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 15/088/1384 بدینوسیله لوح فشرده (CD) حاوی ارزش انواع ماشین‌آلات راه‌سازی و کشاورزی و موتورسیکلت‌های تولید و مونتاژ داخل و وارداتی شامل:

1- ارزش انواع ماشین‌آلات راه‌سازی تولید و مونتاژ داخل

2- ارزش انواع ماشین‌آلات راه‌سازی وارداتی

3- ارزش انواع ماشین‌آلات کشاورزی تولید و مونتاژ داخل

4- ارزش انواع ماشین‌آلات کشاورزی وارداتی

5- ارزش انواع موتورسیکلت تولید و مونتاژ داخل

6- ارزش انواع موتورسیکلت وارداتی، جهت محاسبه حق‌الثبت برای اجراء در سال 1394 اعلام می‌گردد.

ضمناً مسوولیت تعیین و اعلام ارزش مواردی که در جداول مذکور درج نشده، در استان تهران حسب مورد به ادارات کل مالیات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران و در سایر استان‌ها به ادارات کل امور مالیاتی استان محول می‌گردد. ادارات کل مذکور مکلفند موارد استعلامی یاد شده را حسب مورد به دفاتر اسناد رسمی اعلام و مراتب را هرسه ماه یکبار طی فهرستی به دفتر فنی و اعتراضات مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده ارسال نمایند.

علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌

3856

200/93/149
بخش‌نامه
دستورالعمل اجرایی موضوع ماده 12 آیین¬نامه اجرایی تبصره 3 و جدول مصادیق فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی وهنری مشمول معافیت موضوع بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم
139

تاریخ اجرا: از 01/01/1393 مدت اجرا: مطابق بخش‌نامه

 

به پیوست دستورالعمل اجرایی اصلاحی موضوع ماده 12 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 منضم به جدول مصادیق فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی وهنری مشمول معافیت موضوع بند (ل) ماده 139 یاد شده جهت اطلاع و اجرا نسبت به درآمدهای حاصله از ابتدای سال 1393 و به بعد ارسال می‌گردد.

 علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌

3855

200/93/148
بخش‌نامه
مالیات بر درآمد حقوق کارکنان شاغل در پارک‌های علم و فن‌آوری
82 و 83

به پیوست نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی موضوع صورت‌جلسه شماره 14-201 مورخ 19/07/1393، در ارتباط با مالیات بر درآمد حقوق کارکنان شاغل در پارک‌ها‌ی علم و فن‌آوری با توجه به مقررات ماده 47 قانون برنامه پنج‌ساله چهارم توسعه و ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب 05/08/1389 مجلس شورای اسلامی، مبنی بر اینکه «بنابه تصریح مقنن دامنه شمول معافیت مالیاتی مزبور صرفاً معطوف به درآمد واحدهای پژوهشی، فن‌آوری و مهندسی مستقر در پارک‌ها‌ی علم و فن‌آوری بوده و از این حیث قابل تسری به سایر منابع مالیاتی از جمله مالیات حقوق نمی‌باشد. بنابراین درآمد حقوق کارکنان شاغل در واحدهای مورد نظر با رعایت مقررات مشمول مالیات بر درآمد حقوق خواهدبود.» جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.

علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌

3854

مرتبط با ارزش افزوده
200/93/539
بخشنامه
صدور گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
18

تاریخ اجراء: ابتدای سال 1394

کدهای 2770 و 2786 و 2919 را ملاحظه فرمائید.

پیرو بخشنامه‌های شماره 2815 مورخ 05/02/1388، 4936 مورخ 30/02/1388 و 30392 مورخ 18/12/1388 و با توجه به فراهم آمدن امکان صدور گواهینامه ثبت نام مؤدیان در نظام مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir، لذا از ابتدای سال 1394 صدور گواهینامه مذکور صرفاً از طریق سامانه یاد شده و با رعایت شرایط و نکات ذیل امکان‌پذیر خواهد بود.

شرایط صدور گواهینامه ثبت‌نام

1- ثبت‌نام نهایی مؤدی در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir و تکمیل ثبت‌نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir  ؛

2- درخواست صدور گواهینامه ثبت ‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده توسط مؤدی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده؛

3- راستی آزمایی و تکمیل اطلاعات پرونده مؤدی مطابق دستورالعمل راستی‌آزمایی ثبت‌نام به شماره 4697/260/د مورخ 01/11/1392؛

4- ارائه کلیه اظهارنامه‌های دوره‌های مشمولیت مؤدی که تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته است؛

5- پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده ابرازی و یا قطعی شده.

نحوه صدور گواهینامه ثبت‌نام توسط واحدهای خدمات مؤدیان

1- مراجعه به فهرست مؤدیان متقاضی گواهینامه ثبت‌نام در قسمت مدیریتی سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir/admin در منوی «گواهینامه ثبت‌نام» زیر منوی «صدور گواهینامه ثبت‌نام» توسط کاربران خدمات مؤدیان؛

2- بررسی و تأیید بندهای 1، 3، 4 و 5 قسمت شرایط صدور گواهینامه ثبت‌نام این دستورالعمل توسط کاربران خدمات مؤدیان؛

3- تعیین و پیش‌نهاد مدت اعتبار گواهینامه ثبت‌نام توسط کاربران خدمات مؤدیان در سامانه مالیات بر ارزش افزوده در منوی «گواهینامه ثبت‌نام» زیر منوی «صدور گواهینامه ثبت‌نام» و ارسال به کارتابل رئیس امور مالیاتی ذی‌ربط جهت تأیید نهایی؛

تذکر: مدت اعتبار گواهینامه برای مؤدیانی که بدهی مالیاتی خود را پرداخت نموده‌اند یکسال و برای مؤدیانی که ترتیب پرداخت آن را داده‌اند شش ماه خواهد بود.

4- مراجعه رئیس امور مالیاتی به بخش مدیریت سامانه مالیات بر ارزش افزوده منوی «گواهینامه ثبت‌نام» زیر منوی «تعیین وضعیت گواهینامه ثبت‌نام» و مشاهده فهرست مؤدیانی که درخواست گواهینامه ثبت‌نام آنان توسط کاربران خدمات مؤدیان تأیید شده است برای بررسی، کنترل و در صورت لزوم اعمال تغییرات درخصوص زمان اعتبار و تأیید صدور گواهینامه ثبت‌نام یا «رد درخواست» با درج دلایل؛

تذکر: تعیین وضعیت گواهینامه ثبت‌نام شامل تأیید، اصلاح و رد درخواست گواهینامه می‌باشد که صرفاً توسط رؤسای امور مالیاتی ذی‌ربط یا معاون مالیات بر ارزش افزوده ادارات کل امور مالیاتی قابل انجام خواهد‌بود.

5- پس از تعیین مدت اعتبار گواهینامه ثبت‌نام و تأیید آن توسط معاون یا رئیس امور مالیاتی ذی‌ربط گواهینامه مؤدی قابل چاپ خواهد بود و کاربران خدمات مؤدیان مؤظفند نسبت به چاپ آن در فرم‌های مخصوص جهت امضاء معاون یا رئیس امور مالیاتی مربوطه اقدام نمایند؛

6- گواهینامه‌های صادره صرفاً از طریق پست سفارشی دو قبضه به نشانی اقامتگاه قانونی/ محل فعالیت مؤدی که در سامانه مالیات بر ارزش افزوده درج شده است ارسال خواهد شد. در صورت عودت گواهی مزبور توسط پست به هر دلیل و مراجعه و ارائه توضیحات کتبی توسط مؤدی، چنانچه دلایل ارائه شده به لحاظ راستی آزمایی کافی به مقصود باشد گواهی مذکور می‌بایست مجدداً به آدرس قبلی ارسال شود در غیر اینصورت طبق مقررات اقدام گردد؛

7- در هر مقطع زمانی که توسط مراجع ذیصلاح، نام بنگاه اقتصادی بعنوان مؤدی «فاقد اعتبار» به معاونت مالیات بر ارزش افزوده اعلام و در سامانه اعمال گردد، به صورت سیستمی ثبت‌نام وی غیرفعال و گواهینامه ثبت‌نام صادر شده نیز لغو می‌گردد. همچنین در صورتیکه پس از راستی آزمایی مجدد توسط ادارات کل، وضعیت ثبت‌نام مؤدی از وضعیت «تأیید شده»به وضعیت «لغو» تغییر یابد، گواهینامه ثبت‌نام صادره به صورت سیستمی لغو می‌گردد؛ 

8- مؤدیان مربوطه می‌توانند با مراجعه به نشانیwww.evat.ir بخش «ثبت نام» گزینه «درخواست صدور گواهینامه ثبت نام» از وضعیت درخواست خود اطلاع حاصل نمایند؛

9- کارفرمایان، خریداران کالا و خدمت و فعالان اقتصادی می‌توانند با مراجعه به نشانی www.evat.ir  در صفحه اصلی سامانه با انتخاب گزینه «بررسی اعتبار گواهینامه ثبت‌نام مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده» از صدور و اعتبار گواهینامه مؤدیان کسب اطلاع نمایند.

بدیهی است مسئولیت بررسی و کنترل کلیه موارد فوق به عهده مأموران مالیاتی ذی‌ربط بوده و مدیران کل امور مالیاتی مربوطه نیز نظارت‌های لازم را اعمال خواهند نمود. 

علی رضا طاری بخش- معاون مالیات بر ارزش افزوده

پيوست‌

3853

200/93/146
بخشنامه
تأییدیه موضوع ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم
143

کدهای 3827 و 3794 را ملاحظه فرمائید

 

.پیرو بخشنامه‌های شماره 120/93/200 مورخ 21/10/1393 و شماره 87/93/200 مورخ 07/08/1393 به منظور اعمال بخشودگی موضوع ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم، به پیوست فهرست مربوط به تأییدیه 62 شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران مربوط به دوره مالی منتهی به سال 1392 موضوع پیوست نامه شماره 301599/121 مورخ 15/11/1393 سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می‌گردد. مقتضی است ادارات امورمالیاتی با عنایت به لیست پیوست و تأییدیه مربوطه وفق مقررات بخشنامه‌های مذکور اقدام نمایند.

بدیهی است سایر موارد نیز به محض دریافت، متعاقباً ارسال خواهدشد.

علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پیوست‌

3852

مرتبط با ارزش افزوده
260/93/145
16 اسفند 1393
بخشنامه
فراخوان ثبت‌نام مؤدیان مرحله ششم
18 ق.م.ا.ا

موضوع: فراخوان ثبتنام مؤدیان مرحله ششم

با عنایت به درج اطلاعیه فراخوان مرحله ششم مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده در جراید کشور و ضرورت اطلاع رسانی به مؤدیان و هماهنگی با تشکل‌های ذی‌ربط و به منظور ایجاد بستر لازم در راستای ثبت نام، آموزش و اجرای دقیق و صحیح مقررات توسط مؤدیان فراخوان شده، مقرر می‌گردد ادارات امور مالیاتی به شرح ذیل اقدام نمایند:

1- اطلاع‌رسانی جامع، سریع و به موقع به مؤدیان فراخوان شده درخصوص تکالیف قانونی و زمان اجرای قانون و مقررات از طریق رسانه‌های گروهی؛

2- هماهنگی لازم با کلیه مجامع امور صنفی و اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط جهت همکاری و اجرای دقیق مقررات؛

3- مکاتبه و همکاری با کلیه اتحادیه‌های ذیربط، جهت شناسایی مؤدیان حائز شرایط مرحله ششم و یادآوری تکالیف قانونی مؤدیان مذکور جهت ثبت‌نام و اجرای دقیق مقررات؛

4- هماهنگی لازم با دانشکده امور اقتصادی یا نماینده دانشکده (در استان‌ها) جهت برنامه ریزی و برگزاری کلاس‌های آموزشی مطلوب برای مؤدیان فراخوان شده در چارچوب تفاهم بعمل آمده ؛

5- پاسخگویی کامل و دقیق واحدهای خدمات مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده به سؤالات و ابهامات مؤدیان فراخوان شده و ارائه خدمات لازم و مناسب به منظور ثبت‌نام این دسته از فعالان اقتصادی در سامانه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده؛ لازم به یادآوری است زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مؤدیان مشمول ثبت‌نام مرحله ششم طبق اطلاعیه منتشره در جراید کثیرالانتشار از ابتدای سال 1394 خواهد بود.

مسئولیت حسن اجرای این بخش‌نامه بر عهده مدیران کل امور مالیاتی می‌باشد.

علیرضا طاری بخش- معاون مالیات بر ارزش افزوده

3851

230/93/143
بخش‌نامه
اصلاحیه تصویب نامه موضوع آیین¬نامه اجرایی بند 39 قانون بودجه سال 1391 کل کشور در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها

 تاریخ اجرا:01/01/1391 مدت اجرا: مطابق مصوبه

 

پیرو بخش‌نامه شماره 27577/230/د مورخ 17/08/1391، به پیوست تصویر تصویب‌نامه شماره 136597/ت50976 هـ مورخ 13/11/1393 هیأت محترم وزیران در خصوص اصلاح تصویب‌نامه شماره 154028/ت 48319 هـ مورخ 06/08/1391 موضوع آیین­نامه اجرایی بند 39 قانون بودجه سال 1391 کل کشور جهت اطلاع و اقدام مقتضی ابلاغ می‌گردد.

 با عنایت به مفاد تصویب‌نامه شماره 136579/ت 50976 هـ مورخ 13/11/1393 نکات ذیل را موکداً یادآور می‌گردد:

الف) در اجرای تبصره ماده 10 مصوبه اخیرالذکر، کلیه اشخاص حقوقی از جمله اشخاصی که سال مالی آن‌ها با سال شمسی مطابقت ندارد و به استناد بند 39 قانون بودجه سال 1391 کل کشور دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی نموده‌اند، به موجب تبصره 3 ماده 2 مصوبه مذکور تا پایان سال 1393 مهلت خواهند داشت تا نسبت به ثبت افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های خود در اداره ثبت شرکت‌ها اقدام و ظرف همین مدت نیز این افزایش را به حساب سرمایه در دفاتر قانونی منظور نمایند. هم‌چنین بنگاه‌های اقتصادی از جمله بنگاه‌هایی که سال مالی آن‌ها با سال شمسی مطابقت ندارد برای بهره‌مندی از معافیت موضوع این آیین‌نامه، تا پایان سال 1393 فرصت دارند تا تأییدیه‌های موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 10 آن را برای سال 1391 که مستند به گزارش حسابرسی مالی باشد به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط ارائه نمایند.

ب) با توجه به اصلاح ماده 10 آیین‌نامه و حذف الزام بنگاه‌های اقتصادی نسبت به ارائه تأییدیه موضوع این ماده برای عملکرد سال‌های بعد از سال تجدید ارزیابی، اداره امور مالیاتی باید مستندات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها از جمله تأییدیه موضوع ماده 10 را در سوابق پرونده بنگاه‌های اقتصادی نگه‌داری تا در رسیدگی به پرونده مالیاتی سنوات پس از تجدید ارزیابی ضمن مراجعه به این مستندات نسبت به رسیدگی به هزینه استهلاک و یا حساب سود و زیان حاصل از فروش دارایی‌های ارزیابی شده حسب مورد اقدام نماید.

 پ) فرصت قانونی ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها و انتقال به حساب سرمایه در دفاتر قانونی تا پایان سال 1393 تمدید شد.

ت) کارشناس رسمی دادگستری صرفاً ارزش دارایی را تعیین می‌کند و عدم تعیین عمر مفید دارایی تأثیری در اعطای معافیت ندارد.

ث) چنانچه در شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به مؤسسات عمومی غیردولتی و شرکت‌هایی که بیش از پنجاه درصد (50%) سهام یا سهم‌الشرکه آنان مشترکاً یا منفرداً متعلق به اشخاص مذکور یا دولت و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، کارشناس یا کارشناسان، منتخب مجمع عمومی نبوده ولی بعداً مورد تأیید مجمع عمومی واقع شوند، مانع از اعمال معافیت موضوع این آیین‌نامه نخواهد بود.

ج) با توجه به حذف ماده 3 آیین‌نامه، عدم تجدید ارزیابی تمام اقلام یک طبقه از دارایی‌ها، موجب محرومیت از معافیت مربوط نخواهد شد.

چ) آخرین نسخه آیین­نامه اصلاحی با اعمال کلیه تغییرات که از تاریخ 01/01/1391 لازم‌الاجراء است، پیوست می‌باشد.

حسین وکیلی - معاون مالیات‌های مستقیم

پیوست‌

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: