توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

3796

200/93/89
11 آبان 1393
بخشنامه
اعمال معافیت تبصره 3 ماده132 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم برای صاحبان سفره خانه‌های سنتی
132

کد 2735 را ملاحظه فرمائید.

پیرو بخش‌نامه شماره 120072 مورخ 19/11/1387 نظر به اینکه به موجب نامه شماره 32274/33540 مورخ 29/05/1384 دبیر محترم وقت هیأت دولت، عبارت «سفره‌خانه سنتی» بعد از واژه «زائرسرا» در بند 3 ماده 1 اصلاحیه آئین­نامه اجرائی ایجاد، اصلاح، تکمیل و درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها موضوع تصویب‌نامه شماره 28621/ت3354 هـ مورخ 10/05/1384 هیأت محترم وزیران تحریر نشده است، لذا بدینوسیله ضمن الحاق عبارت «سفره‌خانه سنتی» به بعد از واژه «زائرسرا» دربند 3 بخش‌نامه مذکور یادآوری می­نماید:

   معافیت مالیاتی موضوع تبصره 3 ماده 132 اصلاحی مصوب 27/11/1380 قانون مالیات‌های مستقیم در صورت رعایت مقررات مربوط برای صاحبان «سفره‌خانه‌های سنتی» دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز قابل اعمال می‌باشد.

علی عسکری

پيوست‌

3795

230/93/88
10 آبان 1393
بخشنامه
ابلاغ شیوه نامه وصول حق تمبر موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیات‌های مستقیم از گواهینامه رانندگی انواع خودرو
46

موضوع: ابلاغ شیوه نامه وصول حق تمبر موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیات‌های مستقیم از گواهینامه رانندگی انواع خودرو

به پیوست شیوه نامه وصول حق تمبر موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیات‌های مستقیم از گواهینامه رانندگی انواع خودرو، حاوی اعلام تکالیف نیروی انتظامی و سازمان امور مالیاتی کشور در این ارتباط، با تاکید بر رعایت موارد ذیل برای اجراء ارسال می‌گردد:

- موضوع تبصره بند (2) مبنی بر اینکه کلیه گواهینامه‌های رانندگی اشخاص که در کارت هوشمند تجمیع گردیده‌اند تا پایان مدت اعتبار هر گواهینامه نیازی به واریز حق تمبر ندارد، اما صدور، المثنی و یا تمدید مدت اعتبار صلاحیت هریک از انواع گواهینامه مندرج در کارت مزبور بطور جداگانه مشمول پرداخت حق تمبر مقرر خواهد بود که باید نسبت به اخذ آن اقدام گردد.

- طی بندهای3 الی 6 شیوه‌نامه مذکور ادارات کل امور مالیاتی شمیرانات و استان‌ها حسب مورد مکلف گردیده‌اند اطلاعات مربوط به تعداد گواهینامه‌های صادره و مبلغ حق تمبر دریافتی که ماهانه توسط مرکز فن‌آوری و ارتباطات سازمان امور مالیاتی کشور از طریقFTP  در اختیار آنها قرار می‌گیرد رسیدگی نموده و در صورت مشاهده ابهام یا مغایرت، موضوع را از طریق ذی‌حساب نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پیگیری و حسب قانون اقدام لازم معمول دارند.

حسین وکیلی

پيوست‌

3794

200/93/87
7 آبان 1393
بخشنامه
تأییدیه موضوع ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم
143

کدهای 3827 و 3848 را ملاحظه فرمائید.

موضوع: تأییدیه موضوع ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم

نظر به اینکه اعمال بخشودگی موضوع ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم، منوط به دریافت تأییدیه مربوط به هر شرکت از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌باشد، به پیوست  تصویر نامه شماره 286022/121 مورخ 08/07/1393 سازمان بورس و اوراق بهادار منضم به فهرست اسامی 84 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مربوط به دوره مالی منتهی به سال 1392 ارسال می‌گردد. لذا مقتضی است ادارات امور مالیاتی با عنایت به لیست پیوست و تأییدیه مربوطه برابر مقررات اقدام نمایند. بدیهی است سایر موارد نیز به محض دریافت، متعاقباً ارسال می‌گردد.

ضمناً در خصوص عملکرد سال‌های 1390 و 1391 با عنایت به توافقات به عمل آمده فی‌مابین این سازمان و سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر گردید، ادارات امور مالیاتی براساس تأییدیه‌های قبلی که توسط سازمان یادشده برای آن ادارات ارسال گردیده است، برابر مقررات اقدام نمایند.

علی عسکری

پيوست‌

3793

200/93/86
3 آبان 1393
بخشنامه
رسیدگی به مالیات صاحبان مشاغلی که از ابتدای سال 1392 ملزم به استفاده از صندوق-های مکانیزه فروش (سامانه¬های فروشگاهی) گردیده¬اند
95 و 137 و 158 و 169 و 172 19 ق.م.ا.ا

تاریخ اجرا :  عملکرد 1392

کدهای 3742 و 3326 و 3435 را ملاحظه فرمائید.

موضوع: رسیدگی به مالیات صاحبان مشاغلی که از ابتدای سال 1392 ملزم به استفاده از صندوق­های مکانیزه فروش (سامانه­های فروشگاهی) گردیده­اند

     باعنایت به مقررات بند 6 دستورالعمل شماره 515/93/200/ص مورخ 11/04/1393 راجع به چگونگی رسیدگی به مالیات صاحبان مشاغلی که در اجرای ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه و مقررات بخش‌نامه شماره 13007/200/ص مورخ 28/06/1391 مکلف به استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش (سامانه­های فروشگاهی) گردیده اند، مقرر می­دارد:

 چنانچه مؤدیان مذکور، هنگام ارائه یا تسلیم اظهارنامه الکترونیکی عملکرد سال 1392 نسبت به اعلام استفاده و راه‌اندازی صندوق مکانیزه فروش یا سامانه‌های مورد اشاره اقدام لکن نسبت به تکمیل و ارسال فرم پیوست( شماره 1) موضوع بند 1-5 دستورالعمل شماره 26083/200/ص مورخ 23/12/1391 مبادرت ننموده باشند در صورتی که با مراجعه مأموران مالیاتی ذی‌ربط به محل فعالیت مؤدی، صحت ادعای مطرح شده مبنی بر نصب و استفاده از صندوق یا سامانه‌های مزبور مورد تأیید قرار گیرد، در این صورت به شرط تکمیل و ارائه فرم مورد اشاره موضوع محرومیت از معافیت‌های مالیاتی مقرر در قانون ومفاد بند 3-5 بخش‌نامه اخیرالذکر در خصوص آنها منتفی می‌باشد.

بدیهی است در مواردی که مؤدیان موصوف نسبت به تکمیل و ارائه فرم یاد شده اقدام نموده و مراتب توسط اداره امور مالیاتی تأیید گردیده باشد با رعایت مقررات امکان برخورداری از معافیت‌های مقرر را دارا خواهند بود.

علی عسکری

پيوست‌

3792

200/93/85
3 آبان 1393
بخشنامه
دادنامه وحدت رویه شماره 961 مورخ 27/05/1393 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، درباره قابل طرح و استماع نبودن اعتراض مؤدیان مالیاتی نسبت به برگ مالیات قطعی در دیوان عدالت اداری
216

موضوع: ارسال دادنامه وحدت رویه شماره 961 مورخ 27/05/1393 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، در باره قابل طرح و استماع نبودن اعتراض مؤدیان مالیاتی نسبت به برگ مالیات قطعی در دیوان عدالت اداری

با توجه به این که از جانب هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مقام رسیدگی به نامه دفترحقوقی سازمان امور مالیاتی کشور موضوع خواسته اعلام تعارض آرای شعب دیوان مذکور، به موجب دادنامه شماره 961 مورخ 27/05/1393 مبادرت به صدور رأی وحدت رویه شده و درتاریخ 22/06/1393 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر گردیده است، لذا تصویر دادنامه یادشده برای اطلاع‌رسانی و بهره‌برداری از مفاد آن در ادارات امورمالیاتی و به ویژه واحدهای حقوقی ادارات کل امورمالیاتی استان ها و امور مالیاتی شهر و استان تهران به پیوست فرستاده می‌شود.

یادآوری می­نماید؛ برابر دادنامه وحدت رویه یادشده، رسیدگی به اعتراض مؤدی به برگ مالیات قطعی، پیش از رسیدگی و صدور رأی قطعی ازسوی هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره 1 ماده 216 قانون مالیات‌های مستقیم، بدواً قابلیت طرح و استماع در دیوان عدالت اداری را ندارد. بنابراین، ضرورت دارد ادارات امور مالیاتی و واحدهای حقوقی زیرمجموعه سازمان امورمالیاتی کشور به هنگام تهیه پاسخ و لایحه دفاعیه نسبت به شکایات و اعتراض­های مؤدیان مالیاتی به برگ مالیات قطعی، به مفاد دادنامه یادشده استناد و صدور قرار رد شکایت مؤدی را از مرجع قضایی درخواست نمایند.

علی عسکری

پيوست‌

3791

200/93/529
30 مهر 1393
بخشنامه
اصلاح نصاب‌ها در خصوص تقسیم بندی پرونده‌های مؤدیان
219

تاریخ اجرا : عملکرد سال 1392 و به بعد

کد 3323 را ملاحظه فرمائید.

موضوع: اصلاح نصاب‌ها در خصوص تقسیم بندی پرونده‌های مؤدیان

پیرو دستورالعمل شماره 29052 مورخ 08/10/1389 و با عنایت به افزایش سطح میزان فروش و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی در طی سال‌های گذشته بدینوسیله بند 1-1 دستورالعمل مذکور به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

ردیف

منبع مالیاتی

نوع مؤدیان

استان تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد تبریز و اهواز

سایر مراکز استان‌ها

سایر نقاط

1

اشخاص حقوقی

مودیان بزرگ

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 16 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 3 میلیارد ریال در سال قبل

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 10 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 2 میلیارد ریال در سال قبل

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 7 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 1 میلیارد ریال در سال قبل

مودیان متوسط

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 10 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 2 میلیارد ریال در سال قبل

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 7 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 1 میلیارد ریال در سال قبل

جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 4 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 500 میلیون ریال در سال قبل

2

مشاغل

مودیان بزرگ

مالیات سال قبل بیش از 100 میلیون ریال باشد

مالیات سال قبل بیش از 70 میلیون ریال باشد

مالیات سال قبل بیش از 40 میلیون ریال باشد

مودیان متوسط

مالیات سال قبل بیش از 60 میلیون ریال باشد

مالیات سال قبل بیش از 40 میلیون ریال باشد

مالیات سال قبل بیش از 20 میلیون ریال باشد

 

 علی عسکری

3790

260/93/84
29 مهر 1393
بخشنامه
لغو اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در خصوص مکاتبه مستقیم با ادارات کل امور مالیاتی
38 ق.م.ا.ا

موضوع: لغو اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در خصوص مکاتبه مستقیم ادارات کل مزبور با ادارات کل امور مالیاتی

پیرو بخش‌نامه شماره 17145 مورخ 28/12/1390، ضمن ارسال تصویر نامه شماره 18976/93 مورخ 31/04/1393 معاونت محترم محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست منضم به نامه شماره 35065/93 مورخ 08/10/1392 سازمان مذکور، اختیارات ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در خصوص اعلام آلایندگی و یا رفع آلایندگی واحدهای تولیدی در طی سال به ادارات کل امور مالیاتی لغو گردیده است.

بنابراین با توجه به لغو اختیار از تاریخ 08/10/1392 در صورت مشاهده مواردی خلاف مقررات در این خصوص، مراتب را به این معاونت اعلام نمایند. بدیهی است بعد از تاریخ مذکور، صرفاً با اعلام معاونت محیط زیست مراتب از طریق این معاونت اعلام خواهد شد.

علیرضا طاری‌بخش

پيوست‌

3789

260/93/83
27 مهر 1393
بخشنامه
شمول مالیات برارزش افزوده بر مکمل‌های غیر دارویی
12 ق.م.ا.ا

کد 3059 و 3123 و 3367 و 3475 و 3503 و 3569 و 3588 و 3804 را ملاحظه فرمائید.

موضوع: شمول مالیات برارزش افزوده بر مکملهای غیر دارویی

پیرو بخشنامه­های شماره 9155مورخ 05/07/1390، شماره 6110/260/د مورخ 12/09/1391، شماره 517/260/د مورخ 15/02/1392 ،1436/260/د مورخ 17/04/1392، شماره 2685 /260/د مورخ 06/07/1392 و شماره 3376/260/د مورخ 06/08/1392، حسب اعلام سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به موجب نامه شماره 44762/ 665 مورخ 25/04/1393 «صرفاً آن‌دسته از فرآورده‌ها که به عنوان فهرست دارویی کشور تصویب و منتشر می‌گردد مشمول معافیت از مالیات برارزش افزوده می‌باشد و فهرست‌های ارسالی توسط مدیران قبلی سازمان غذا و دارو تحت عنوان مکمل فاقد مصوبه بوده و مبنای معافیت از مالیات بر ارزش‌ افزوده نخواهد بود.» لذا کلیه مکمل‌های (غیردارویی) که از تاریخ (01/01/1390‌) لغایت حال وارد کشور شده مشمول پرداخت مالیات و عوارض می‌باشد.

بنابر این ضرورت دارد مأموران مالیاتی در موقع رسیدگی به پرونده‌های مالیات برارزش افزوده واردکنندگان مکمل‌های غیرداروئی، این موضوع را مورد توجه قرار داده و در چارچوب مقررات، مالیات وعوارض را با توجه به آخرین نظریه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (نامه شماره 44762/665 مورخ 25/04/1393) مورد مطالبه قرار دهند.  

شایان ذکر اینکه مراتب مذکور به موجب نامه شماره 463/260/ص مورخ 06/05/1393 (تصویر پیوست‌) برای معاون محترم امور گمرکی، گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است.

علیرضا طاری بخش

پيوست‌

3788

200/93/81
20 مهر 1393
رأی شورا
تقبل زیان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاری شرکاء
105 و 128 و 148

موضوع: تقبل زیان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاری شرکاء بدینوسیله رأی اکثریت اعضای هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در خصوص تقبل زیان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاری شرکاء، موضوع صورت‌جلسه شماره 7-201 مورخ 18/06/1393 (تصویر پیوست) که در اجرای ماده 258 قانون مالیات‌های مستقیم صادر گردیده است. به شرح ذیل جهت اجراء ابلاغ می‌گردد: باتوجه به تفکیک شخصیت شرکت و صاحبان سهام و در نظر گرفتن اینکه افزایش حقوق صاحبان سهام (بجز از محل آورده¬ها) به عنوان درآمد تلقی می‌شود، لذا تقبل زیان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاری شرکاء درآمد محسوب و می-بایستی درصورت سود و زیان به عنوان درآمد شناسایی گردد. از این رو مطالبه مالیات از این بابت با رعایت مفاد مواد 128، 105 و بند 12 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحات بعدی آن وفق مقررات قانونی خواهد بود. علی عسکری

پيوست‌

3787

230/93/78
15 مهر 1393
بخشنامه
ابلاغ تصویب‌نامه هیأت وزیران در خصوص زمان اعمال مقررات مابه‌التفاوت نرخ ارز
128

تاریخ اجرا : از ابلاغ اولین مصوبه 25/01/1387 کد 2730 و 2948 و 2975 را ملاحظه فرمائید. موضوع: ابلاغ تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران در خصوص زمان اعمال مقررات مابه‌التفاوت نرخ ارز پیرو بخشنامه‌های شماره 110994 مورخ 30/10/1387 و شماره 6739/210 مورخ 10/03/1389 و شماره 13309/210 مورخ 30/04/1389، به پیوست تصویر تصویب‌نامه شماره 65686/ت 49750 هـ مورخ 11/06/1393 هیأت محترم وزیران جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال می‌گردد. طبق بند 1 تصویب‌نامه مذکور، در بند (ب) تصمیم نامه شماره 78918/44371 مورخ 09/04/1389 عبارت «تا پایان 1393» جایگزین عبارت «تا پایان 1389» می‌شود.» حسین وکیلی

پيوست‌

3786

260/93/77
9 مهر 1393
بخشنامه
مشمولیت خدمات اعتباری و تأمین منابع مالی به استثنای اشخاص موضوع بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده
12 ق.م.ا.ا

موضوع: مشمولیت خدمات اعتباری و تأمین منابع مالی به استثنای اشخاص موضوع بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده نظر به این که وفق مفاد بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، ارائه خدمات بانکی و اعتباری توسط بانک‌ها، مؤسسات و تعاونیهای اعتباری و صندوقهای قرض‌الحسنه مجاز از پرداخت مالیات و عوارض معاف می‌باشد و قانونگذار ارائه خدمات بانکی و اعتباری را به صورت عام مشمول معافیت ندانسته و ارائه آن صرفاً از سوی بانک‌ها، مؤسسات و تعاونیهای اعتباری و صندوقهای قرضالحسنه مجاز مشمول معافیت تلقی نموده است؛ بنابراین در راستای اجرای صحیح مقررات و به منظور وحدت رویه مقرر میدارد: «سایر اشخاص ارائه دهنده خدمات اعتباری و تأمین منابع مالی که فاقد عناوین و مصادیق مصرح در بند مذکور باشند، مشمول پرداخت مالیات و عوارض خواهند بود.» علیرضا طاریبخش

3785

200/93/76
8 مهر 1393
بخشنامه
تصویب‌نامه شماره 56917/ ت 50582 هـ مورخ 25/05/1393 هیأت وزیران درخصوص بخشودگی جرائم بنگاههای تولیدی با رعایت ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم
191

تاریخ اجرا : از تاریخ 25/5/1393 مدت اجرا : تا تاریخ 25/11/1393 کد 3829 را ملاحظه فرمائید. موضوع: تصویب‌نامه شماره 56917/ ت 50582 هـ مورخ 25/5/1393 هیأت محترم وزیران درخصوص بخشودگی جرائم بنگاههای تولیدی با رعایت ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم به پیوست تصویر تصویب‌نامه شماره 56917/ت 50582 هـ مورخ 25/05/1393 هیأت محترم وزیران جهت اطلاع و بهره برداری لازم ابلاغ و ارسال می‌گردد. مطابق بند 1 تصویب‌نامه مذکور، سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیات بنگاه‌های تولیدی (اعم از جرائم مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده) که ظرف شش ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه اصل بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت نمایند، با رعایت ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم اقدام نماید. منظور از بنگاه‌های تولیدی، واحدهای تولیدی دارای مجوز تاسیس یا پروانه بهره‌برداری از مراجع ذی‌ربط و یا پروانه کسب تولیدی از اتحادیه ذی‌ربط می‌باشد همچنین در اجرای این تصویب‌نامه تفویض اختیار قبلی در خصوص بخشودگی جرایم برای مؤدیان مشمول این تصویب‌نامه جاری نبوده و مدیران کل امور مالیاتی در اجرای مقررات ماده یاد شده و سایر مقررات مربوط و مقررات این تصویب‌نامه اختیار بخشودگی جرائم مقرر را دارا می‌باشند. بدیهی است پس از اتمام دوره شش ماهه مذکور تفویض اختیار قبلی جاری خواهد بود. بنابراین در صورتی‌که هر یک از مؤدیان محترم مالیاتی مشمول این تصویب‌نامه ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ آن نسبت به پرداخت اصل بدهی مالیاتی خود اقدام نمایند، بایستی درخواست خود را مبنی بر بخشودگی جرایم قابل بخشش به ادارات امور مالیاتی ذی‌ربط ارائه و ادارات یاد شده مکلفند با رعایت ماده یادشده و مقررات قانونی اقدام و نتیجه را برای تنظیم گزارش لازم به صورت ماهانه به دفتر حسابداری و وصول مالیات گزارش نمایند. در این ارتباط ترتیبی اتخاذ گردد تا ادارات امور مالیاتی به نحو مقتضی اطلاع رسانی لازم به مؤدیان محترم مالیاتی جهت برخورداری از این تسهیلات را به عمل آورند. علی عسکری

پيوست‌

3784

220/93/75
7 مهر 1393
بخشنامه
نظریه شماره 47993/17593 مورخ 12/05/1393 معاون رییس جمهور

موضوع: ارسال نظریه شماره 47993/17593 مورخ 12/5/1393 معاون محترم رییس جمهور احتراماً، به پیوست تصویر نظریه شماره 47993/17593 مورخ 12/05/1393 معاون محترم حقوقی رییس جمهور متضمن ملغی بودن بند (د) ماده 45 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1373، جهت رعایت مفاد آن ارسال می‌گردد. محمدرضا عبدی

پيوست‌

3783

260/93/527
6 مهر 1393
دستورالعمل
تسلیم اظهارنامه دوره دوم ( فصل تابستان) سال 1393
21 ق.م.ا.ا

تسلیم اظهارنامه دوره دوم ( فصل تابستان) سال 1393

3782

200/93/526
5 مهر 1393
دستورالعمل
دستورالعمل رسیدگی به عملکرد مالیات بر ارزش افزوده صرافی‌ها
10 و 26 ق.م.ا.ا

تاریخ اجراء: 01/07/1387 موضوع: دستورالعمل رسیدگی به عملکرد مالیات بر ارزش افزوده صرافی‌ها با توجه به سؤالات و ابهامات مطروحه از سوی ادارات کل امور مالیاتی در خصوص چگونگی رسیدگی به عملکرد مالیات بر ارزش افزوده صرافی ها و همچنین تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده آنان، به منظور وحدت رویه و در راستای اجرای صحیح مقررات و کنترل و نظارت مؤثر ادارات کل امور مالیاتی، موارد ذیل را مقرر میدارد: 1- در رسیدگی به پرونده مالیات بر ارزش افزوده صرافی‌ها، ادارات کل امور مالیاتی مکلفند رسیدگی به پروندههای مذکور را به صورت متمرکز در مراکز استان‌ها (بدون در نظر گرفتن محل فعالیت) به گروهی از مأموران مالیاتی مجرب، متخصص، آشنا به چگونگی عملکرد صرافی‌ها و همچنین آگاه به مسائل حسابداری، مالی و ارزی، محول نمایند. ضمناً اقدامات انجام شده، نتایج و پیشرفت حاصله را در پایان هر ماه به شرح فرم پیوست و در قالب فایل الکترونیکی اکسل به معاونت مالیات بر ارزش افزوده اعلام دارند. 2 – مشمولین ثبت نام: الف- صرافی‌های مشمول فراخوان مرحله اول: کلیه صرافی‌هایی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال 1386 سه میلیارد ریال یا بیشتر و یا در پنج ماهه آغازین سال 1387 یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال یا بیشتر بوده است (به جز اشخاص حقیقی تابع شورای اصناف) حائز شرایط فراخوان مرحله اول هستند و مکلف به اجرای مقررات موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ 01/07/1387 می‌باشند. ب- صرافی‌های مشمول فراخوان مرحله دوم: سایر صرافی‌هایی که حائز شرایط فراخوان مرحله اول نبودهاند، مشمول فراخوان مرحله دوم هستند و مکلف به اجرای مقررات قانون فوقالذکر از تاریخ 01/07/1388 می‌باشند. 3 – نحوة تعیین مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده: ازآنجائیکه صرافی ها به هنگام فروش ارز به مشتریان، ارائهدهنده خدمات تبدیل ارز می‌باشند بنابر این تفاوت دو قیمت خرید و فروش ارز مندرج در تابلو در زمان انجام معامله، مابهازاء ارائه خدمت بابت تبدیل هر واحد ارز بوده و مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده می‌باشد. لذا مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابهازاء ارائهخدمات توسط صرافی‌ها) فارغ از قیمت تاریخ خرید ارز و سود و زیان مکتسبه در زمان فروش آن، از مابهالتفاوت قیمت خرید و فروش ارز (قیمت‌های مندرج در تابلوی صرافی ) در زمان انجام معامله با مشتریان محاسبه می‌گردد. مثال: صرافی «بهراد» در تاریخ 30/09/1392 اقدام به فروش 2000 دلار و 5000 یورو مینماید، با توجه به جدول ذیل که نمایانگر قیمت خرید، فروش و مابهالتفاوت قیمت خرید و فروش ارز در زمان انجام معامله می‌باشد، مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده در خصوص ارائه خدمت مذکور، به شرح زیر تعیین می‌گردد: لازم است در ابتدای امر، مابه ازاء ارائه خدمت بابت تبدیل هر واحد ارز (مابهالتفاوت قیمت خرید و فروش ارز در زمان انجام معامله) را حسب مورد محاسبه و سپس از مجموع حاصلضرب مابهازاء مزبور در هر یک از ارزهای فروشرفته در تاریخ مذکور، مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده تعیین گردد: جدول قیمت خرید و فروش ارز ( مندرج در تابلوهای صرافی ) در تاریخ 30/09/1392 ردیف نوع ارز قیمت خرید قیمت فروش ما به التفاوت قیمت خرید و فروش 1 دلار آمریکا 000، 30 30،300 300 2 یورو 000، 40 40،400 400 مابه ازاء خدمت ارائه شده بابت فروش هر واحد دلار (ریال)300 = 000، 30 – 30،300 مابه ازاء ارائه خدمت بابت فروش 2000 دلار (ریال) 000، 600 = 300 * 2000 مابه ازاء خدمت ارائه شده بابت فروش هر واحد یورو (ریال) 400 = 000، 40 – 40،400 مابه ازاء ارائه خدمت بابت فروش 5000 یورو (ریال) 000، 000، 2 =400 * 5000 جمع کل مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (ریال) 000، 600، 2 = 000، 600 + 000، 000، 2 4- نحوة تعیین مابه ازاء دریافتی صرافی ها بابت خدمت تبدیل یک ارز به ارز دیگر: در موارد تبدیل یک ارز به ارز دیگر (مثلاً تبدیل دلار به یورو) صراف از یک سو خریدار ارز از مشتری و از سوی دیگر فروشنده ارز به همان مشتری خواهد بود بنابراین در اینگونه موارد مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده حسب مورد طبق مراتب فوقالذکر تعیین می‌گردد. 5- نحوه تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابه ازاء ارائه خدمات) از طریق رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک: برای تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده آندسته از صرافی‌هایی که نسبت به ارائه دفاتر و اسناد و مدارک درخواستی، حسب مورد در موعد مقرر در «دستورالعمل رسیدگی به عملکرد مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده» اقدام مینمایند، ادارات امور مالیاتی میبایست مقدار فروش ارز طی دورة مالیاتی و به تفکیک هر روز را از دفاتر و اسناد و مدارک استخراج نمایند و سپس حسب قیمت خرید و فروش ثبت شده در دفاتر و یا از طریق محاسبة آن با توجه به اسناد و مدارک مثبته مبلغ مابهالتفاوت قیمت فروش ارز هر روز را مشخص و طبق مراتب یاد شده از جمله مثال بند 3 این دستورالعمل نسبت به تعیین مأخذ و مالیات و عوارض ارزش افزودة هر دورة مالیاتی اقدام نمایند. 6- نحوه تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابه ازاء ارائه خدمات) از طریق علیالرأس: در خصوص تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده از طریق علیالرأس، ضمن رعایت مفاد دستورالعمل تشخیص مالیات و عوارض از طریق علیالرأس موضوع ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده، به شماره 12069/200/ص مورخ 18/06/1391 در مواردی که اطلاعات واصله، صرفاً مربوط به خرید یا فروش ارز اعم از نقدی یا حوالهای در هر دوره مالیاتی باشد، ادارات امور مالیاتی میبایست میانگین قیمت خرید و فروش هر واحد ارز را در هر دوره مالیاتی (حسب مورد برای هر روز، هر هفته، هر ماه) تعیین و سپس به شرح ذیل اقدام نمایند: 6-1- چنانچه اطلاعات واصله مربوط به مبلغ ریالی خرید ارزدر هر دوره مالیاتی باشد، مبلغ ریالی خرید ارز مزبور را تقسیم بر میانگین قیمت خرید ارز همان دوره نموده تا مقدار ارز خریداری شده بدست آید که میبایست با توجه به کمیت بدست آمده به همان مقدار، فروش ارز برای صرافی مورد نظر لحاظ شود، سپس از حاصل‌ضرب مقدار ارز فروشرفته در مابهالتفاوت میانگین قیمت خرید و فروش هر واحد ارز در دوره مالیاتی مربوط، مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابهازاء ارائه خدمات) تعیین، مالیات و عوارض متعلق محاسبه و مطالبه گردد. 6-2- چنانچه اطلاعات واصله مربوط به مبلغ ریالی فروش ارز در هر دوره مالیاتی باشد مبلغ ریالی فروش ارز مزبور را تقسیم بر میانگین قیمت فروش ارز همان دوره نموده تا مقدار ارز فروش رفته بدست آید، سپس از حاصلضرب مقدار ارز فروش رفته در مابهالتفاوت میانگین قیمت خرید و فروش هر واحد ارز در دوره مالیاتی مربوط، مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابهازاء ارائه خدمات) تعیین، مالیات و عوارض متعلق محاسبه و مطالبه گردد. 7- چنانچه اطلاعات واصله اعم از خرید و فروش ارز به شکل سالانه و قابل تفکیک به دورههای مالیاتی موضوع ماده 10 قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد، تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده و همچنین مالیات و عوارض متعلق، طبق بندهای 6-1 و یا 6-2 این دستورالعمل حسب مورد صورت خواهد پذیرفت. در صورتی که اطلاعات مذکور قابل تفکیک به دورههای مالیاتی نباشد میبایست اطلاعات یادشده به نسبت دورههای فعال سالانه تقسیم و متناسب با دورههایی که مؤدی مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد حسب مورد طبق بندهای فوقالذکر، مالیات و عوارض ارزش افزوده تشخیص و مطالبه شود. 8- در مواردی که دفاتر و هیچ‌گونه اسناد و مدارکی جهت رسیدگی به پرونده مالیات بر ارزش افزوده بدست نیامده باشد میبایست وفق بند 14 دستورالعمل علیالرأس، موضوع ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام شود. 9- در خصوص سایر خدمات (سایر درآمدها) مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده از جمله کارمزد ارسال حواله ارزی، کل کارمزد دریافتی به صورت ناخالص، مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده خواهد بود. 10- چنانچه احراز شود مؤدی در موقع خرید کالا و خدمات مشمول برای فعالیت‌های اقتصادی خود و به استناد صورتحساب‌های صادره موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداخت نموده است، مالیات و عوارض مذکور با رعایت سایر شرایط به عنوان اعتبار مالیاتی قابل پذیرش خواهد بود. 11- به موجب بند 14 تفاهمنامه مورخ 02/12/1390 فیمابین سازمان متبوع و اتحادیه طلا و جواهر، نقره و سکه تهران «خرید و فروش سکه طلا که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضرب شده باشد، بعد از اولین فروش توسط بانک مزبور تا اعلام بعدی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهد بود.» 12- ادارات کل امور مالیاتی میبایست، نسبت به شناسائی و ثبتنام آن دسته از صرافی ها که تاکنون از ثبتنام در نظام مالیات بر ارزش افزوده خودداری نمودهاند، در چارچوب مقررات و با رعایت ترتیبات مقرر، اقدام و مراتب را کتباً به مؤدی اعلام نمایند. علی عسکری

3781

260/93/74
5 مهر 1393
بخشنامه
3781 172 260/93/74 1393/07/05 اصلاح بند 72 قانون بودجه سال 1392 کل کشور
172

این بخشنامه طی شماره 50/93/260/د تاریخ: 24/06/1393 موضوع کد 3769 نیز ابلاغ شده است. موضوع: اصلاح بند 72 قانون بودجه سال 1392 کل کشور به پیوست تصویر اصلاحیه قانون بودجه سال 1392 کل کشور، در خصوص بند 72 قانون مذکور، که طی نامه شماره 60557/355 مورخ 18/09/1392 مجلس شورای اسلامی و نامه شماره 149956 مورخ 20/09/1392 رئیس جمهور محترم جهت اجراء واصل گردیده است برای اقدام ارسال می‌گردد. باتوجه به اینکه در بند 72 بعد از عبارت «سازمان امور مالیاتی کشور» عبارت «و گمرک جمهوری اسلامی ایران» اضافه شده است. بنابراین با عنایت به مفاد اصلاحیه مورد اشاره، تکلیف گمرک جمهوری اسلامی ایران کماکان چون سنوات گذشته به قوت خود باقی است و صرفاً تکلیف وصول وجوه از سال 1392 بابت تولید داخل به سازمان امور مالیاتی کشور محول گردیده است. علیرضا طاری بخش

3780

230/93/73
5 مهر 1393
بخشنامه
مالیات نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه موضوع تبصره 1 ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم
143

مالیات نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه موضوع تبصره 1 ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم

3779

230/22644/د
1 مهر 1393
بخشنامه
درخصوص اعتبار گواهی صادره برای ترخیص کالا از گمرک
163

پیرو نامه شماره 12757/230/د مورخ 18/04/1393 درخصوص اعتبار گواهی صادره برای ترخیص کالا از گمرک در اجرای جزء (ب) بند 2 نامه شماره 50636 مورخ 08/04/1387 سرپرست محترم وقت وزارت امور اقتصادی و دارایی (موضوع پیوست بخش‌نامه شماره 61150 مورخ 25/06/1387)، و نظر به سؤالات و ابهامات مطرح شده، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند: مفاد نامه مذکور صرفاً در خصوص گواهی‌های صادره عنوان گمرک در اجرای جزء (ب) بند 2 نامه مذکور برای ترخیص کالاهای مورد نظر بوده و پاسخ استعلام خوش حسابی مؤدی از اداره امور مالیاتی مربوطه که در اجرای مفاد بند 4 دستورالعمل شماره 96788 مورخ 24/09/1387 (تصویر پیوست) دریافت می‌گردد کماکان مطابق دستورالعمل مذکور به مدت 6 ماه دارای اعتبار بوده و ادارات یا مأموران مالیاتی صادر کننده گواهی، می¬توانند در مدت مذکور با رعایت سایر شرایط برای واردات بعدی آن مؤدی، به آن استناد و اقدام نمایند. حسین وکیلی

پيوست‌

3778

200/93/72
31 شهريور 1393
بخشنامه
اصلاح بندهای 10 و 11 دستورالعمل اجرایی موضوع تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده
38 ق.م.ا.ا

کد 3140 را ملاحظه فرمائید. موضوع: اصلاح بندهای 10 و 11 دستورالعمل اجرایی موضوع تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده از آنجائیکه مواعد پیش بینی شده در بندهای 10 و 11 دستورالعمل اجرائی به شماره 18384/200 مورخ 04/08/1390 موضوع تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده ،به دلیل عملیاتی نبودن اقدامات پیشبینی شده ظرف مهلت تعیین شده موجبات عدم برخورداری برخی از مؤدیان از مشوق تبصره 2 ماده مذکور؛ گردیده است. لذا بندهای فوق‌الذکر بشرح ذیل اصلاح و جهت اجراء ابلاغ می‌گردد: در بند 10 دستورالعمل اجرایی، عبارت «یک ماه» جایگزین عبارت «15 روز» می‌شود. در بند 11 دستورالعمل اجرایی، عبارت «از تاریخ دریافت فهرست هزینهها حداکثر تا پایان ماه بعد» جایگزین عبارت «حداکثر ظرف 15 روز پس از دریافت فهرست هزینهها» می‌شود. علی عسکری

3777

200/12993
30 شهريور 1393
بخشنامه
رعایت آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 218 قانون مالیات‌های مستقیم(بانضمام بخشنامه شماره: 8285/200 تاریخ: 11/04/1390)
240،218،217،216،215،214،213،212،211،210

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: