توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

353

30/5/3325/50504
13 دی 1371
بخش‌نامه
محاسبه مالیات اشخاص حقوقی
105

به منظور اجرای صحیح مقررّات ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/66 و اصلاحیه آن (ماده 28 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم) مصوب 07/02/71 مجلس شورای اسلامی که مربوط به نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی است، نکات زیر متذکر می‌گردد.

1- مقررّات بند (الف) ماده 105 قانون مصوب 1366 در مورد شرکت‌های موضوع این بند (شرکت‌هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن به طور مستقیم یا با واسطه متعلق به دولت و شهرداری است) که سال مالی آنها مختوم به یکی از روزهای 01/01/68 لغایت 29/12/69 بوده است جاری می‌باشد و در مواردی که سال مالی شرکت‌های مذکور از تاریخ 01/01/70 به بعد خاتمه می‌یابد، مقررّات مذکور پس از کسر 10% درآمد مشمول مالیات شرکت به عنوان مالیات شرکت، اجرا خواهد شد.

2- مقررّات بندهای (ب) و (ج) ماده 105 قانون فوق‌الذکر کماکان و از اول سال 1368 قابل اجرا می‌باشد.

3- به موجب عبارت الحاقی به آخر جزء یک بند (د) ماده 105 قانون، از اول سال 1370 محاسبه مالیات شرکت‌های تعاونی و اتحادیه آنها با رعایت متن بند (د) جزء مذکور براساس مقررّات قسمت (ب) ذیل این جزء خواهد بود. (اجرای قسمت «الف» به جهت این‌که شرکت‌های تعاونی و اتحادیه آنها فاقد سهام بی‌نام هستند مورد ندارد).

4- متن قسمت (ب) جزء یک بند (د) ماده 105 قانون مصوب 03/12/66 نسبت به سال مالی شرکت‌های سهامی و مختلط سهامی که در فاصله زمانی 01/01/68 تا پایان سال 1369 خاتمه یافته است جاری بوده و نسبت به سال‌های مالی بعد (منتهی به تاریخ 01/01/70 و بعد) مقررّات اصلاحی قسمت مذکور (اصلاحی قسمت «ب» جزء یک بند «د» ماده 105 قانون) که مصوب 07/02/71 می‌باشد اجرا خواهد شد.

5- در مورد سایر اشخاص حقوقی که در بندهای فوق‌الذکر این دستورالعمل ذکر نشده است درآمد مشمول مالیات پس از کسر 10% مالیات شرکت، بین صاحبان سرمایه شخص حقوقی به نسبتی که اساسنامه یا شرکت‌نامه شخص حقوقی تعیین نموده است (در صورت عدم تعیین به نسبت سرمایه شرکا) تقسیم و سهم هر یک به نرخ ماده 131 قانون یا اصلاحیه آن حسب مورد، مشمول مالیات خواهد بود.

6- از درآمد مشمول مالیات قطعی شده اشخاص مربوط به سال‌های 1368 لغایت 1372 معادل 3% بابت سهم شهرداری‌ها (موضوع تبصره 50 ماده واحده قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 11/11/68 مجلس شورای اسلامی) مطالبه و وصول می‌گردد.

7- برای توضیح بیش‌تر در مورد نحوه محاسبه مالیات طبق مقررّات ماده 105 قانون مثالی ذکر می‌گردد.

الف- فرض می‌شود خلاصه وضعیت عملکرد سال 1370 یک شرکت سهامی عام چنین باشد.

سرمایه شرکت 400000000 ریال و ترکیب سهامداران طبق فهرست مربوط که همراه اظهارنامه در موعد مقرر تسلیم شده است شامل 7% سهام (28000000 ریال) متعلق به دولت (5% متعلق به یک وزارت‌خانه و 2% متعلق به یک شرکت صددرصد دولتی)، 3% سهام (12000000 ریال) بی‌نام و بقیه سهام (90% که معادل 360000000 ریال است) متعلق به 90 نفر سهامدار با سهام مساوی و ضمناً سود ابزاری 85000000 ریال بوده که 30000000 ریال آن اندوخته و 50000000 ریال آن تقسیم شده است (بقیه یعنی 5000000 ریال تقسیم نشده است) و درآمد مشمول مالیات مشخصه براساس رسیدگی یا از طریق علی‌ألراس معادل 100000000 ریال که در این صورت نحوه محاسبه مالیات به شرح زیر خواهد بود.

سهم دولت            ریال 7000000 =7% × 10000000

10% شرکت مالیات به نسبت سهم دولت             ریال 700000 =10% × 7000000

 (بند (الف) اصلاحی ماده 105)

سهم دولت پس از کسر 10% مالیات شرکت                      ریال 6300000=700000-7000000

سهم وزارت‌خانه                                                            4500000= (5 ÷ 7) ×6300000

 مالیات وزارت‌خانه                                       940000 = (نرخ ماده 131 اصلاحی) ×4500000

940000 = (35% × 500000 + 25% × 1500000 + 18% × 1500000 + 12% × 1000000)

سهم شرکت دولتی پس از کسر 10% مالیات شرکت          ریال 1800000= (2 ÷ 7) × 6300000

مالیات سهم شرکت دولتی

ریال 264000 = (18% × 800000 + 12% × 1000000)= (نرخ ماده 131 اصلاحی) × 1800000

 سود سهامداران بی‌نام و بانام                                   ریال 93000000 = 93% × 100000000

10% مالیات شرکت موضوع بند (د) ماده 105                   ریال 9300000 = 10% × 93000000

سود سهام سهامدارن بی‌نام و بانام پس از کسر 10% مالیات   83700000 = 9300000-93000000

سود سهام سهامداران بی‌نام                                   ریال 2700000 = (3 ÷ 93) × 83700000

مالیات سود سهامداران بی‌نام                   ریال 440000 = (نرخ ماده 131 اصلاحی) × 2700000

سود سهم سهامداران بانام                                  ریال 81000000 = (90 ÷ 93) × 83700000

اندوخته سهم سهامداران بانام                                     ریال 27000000 = 90% × 30000000

10% مالیات شرکت سهم اندوخته که جنبه محاسباتی دارد      ریال 2700000 =10% × 27000000

اندوخته متعلق به سهامداران بانام پس از کسر 10% مالیات شرکت

 ریال 24300000 = 2700000 - 27000000

اندوخته متعلق به هر سهامدار بانام                                  ریال 270000 = (24300000 ÷ 90)

مالیات اندوخته متعلق به سهامداران بانام

 ریال 2916000 = 90 نفر × (نرخ ماده 131 اصلاحی) × 270000

سود تقسیم شده و تقسیم نشده سهامداران با نام

 ریال 56700000 = 24300000 - 81000000

مالیات سهامداران بانام    ریال 6804000 = 90 نفر× (نرخ ماده 131 اصلاحی) × (56700000 ÷90)

جمع مالیات

ریال 21364000 = (6804000+2916000+44000)+ (264000+940000)+ (9300000+700000)

یادآوری

الف) چنانچه مؤدی از تسلیم اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری و لکن قبل از قطیعت مالیات، طبق مقررّات قانونی، مصوبه مجمع و فهرست موضوع اصلاحیه قسمت (ب) جزء یک بند (د) ماده 105 قانون را به حوزه مالیاتی ذی‌ربط تسلیم نماید، در این صورت علاوه بر محاسبه و مطالبه مالیات به شرح بالا، جریمه‌ای معادل یک درصد درآمد مشمول مالیات شرکت نیز مطالبه خواهد شد.

ب) در فرض بالا اگر مصوبه مجمع عمومی راجع به تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و فهرست هویت و نشانی سهامداران طبق مقررّات و در موعد مقرر تسلیم نشده باشد، مالیات سهامداران (به استثنای سهم دولت) 10% و مالیات بقیه درآمد مشمول چنین است.

سود سهم سهامداران بانام و بی‌نام                             ریال 93000000 = 93% × 100000000

10% مالیات شرکت سهام بانام و بی‌نام                             ریال 9300000 =10% ×93000000

سود سهم سهامداران بانام و بی‌نام پس از کسر 10% مالیات

 ریال 83700000 = 9300000 -93000000

مالیات سود سهامداران به استثنای سهم دولت

 ریال 37015000 = (نرخ ماده 131 اصلاحی) × 83700000

جمع مالیات ریال 48219000 = 37015000 + (264000 + 940000) + (9300000 + 700000)

در فرض (الف) اگر 30000000 ریال اندوخته از سود ابزاری شرکت وفق مقررّات ماده 138 قانون ذخیره شده و قابل قبول باشد در این صورت نحوه محاسبه مالیات به شرح زیر خواهد بود.

سود سهم دولت (7000000 ریال) که مشمول مالیات است و 10% مالیات شرکت سهم دولت (700000 ریال) و مالیات سود سهم دولت (264000 + 940000) تغییری نمی‌کند.

اندوخته سهم دولت که مشمول معافیت نیست                     ریال 2100000 = 7% × 30000000

اندوخته سهم سهامداران بی‌نام و بانام که مشمول معافیت است

 ریال 27900000=2100000-30000000

سهم سهامداران                                                   ریال 1890000= (3 ÷ 93) ×58590000

مالیات سود سهامداران بی‌نام                    ریال 280200= (نرخ ماده 131 اصلاحی) × 1890000

سهم هر سهامدار بانام (سود تقسیم شده و نشده) مشمول

 ریال 630000 = 90 نفر÷ (90 ÷ 93) × 58590000

مالیات سود سهامداران بانام (تقسیم شده و نشده)

 ریال 6804000 = 90 نفر × (نرخ ماده 131 اصلاحی) × 630000

جمع مالیات

 ریال 15498200 = (6804000 + 280200 + 264000 + 940000) + (6510000 + 700000)

ت) در فرض بند (الف) فوق هرگاه مورد مربوط به عملکرد سال 1368 یا 1369 بوده و شرکت مقررّات را رعایت نموده باشد محاسبه مالیات طبق بندهای (الف) و (د) ماده 105 قانون مصوب 1366 به شرح زیر خواهد بود.

سود سهام شرکت دولتی    ریال 2000000 = 2% × 100000000

 16% × 300000 + 14% × 200000 + 12% × 200000 = (نرخ ماده 131 قانون 66) × 200000

ریال 364000 = 23% × 400000 + 20% × 500000 + 18% × 400000 +

مالیات سود سهم وزارت‌خانه

 ریال 1264000 = (نرخ ماده 131 قانون سال 1366) × 5% × 100000000

بقیه سود به غیر از سهم دولت ریال 93000000 = (5000000 + 2000000) - 100000000

10% مالیات شرکت طبق بند (د) ماده 105 ریال 9300000 = 10% × 93000000

سود سهامداران به غیر از سهم دولت و پس از کسر 10% مالیات شرکت

 ریال 83700000 = 9300000-93000000

سود سهم سهامداران بی‌نام ریال 2700000 = (3 ÷ 93) × 83700000

مالیات سود سهم سهامداران بی‌نام ریال 540000 = (نرخ ماده 131 قانون 66) × 2700000

سود سهم سهامداران بانام ریال 900000 = 90 نفر÷ (90 ÷ 93) × 83700000

مالیات سود سهامداران بانام ریال 12240000=90 نفر× (نرخ ماده 131 قانون 66)×900000

جمع مالیات

 ریال 237708000= (12240000+540000)+9300000+ (1264000+364000)

ث) فرض می‌کنیم شرکت سهامی (ب) با سرمایه 27000000 ریال و نیز پذیرفته شده در بورس با 110 نفر سهامدار که تعداد سهم آنها جملگی مساوی است در سال 71 مبلغ 8000000 ریال سود ابزاری داشته باشد. ضمناً 200000 ریال این سود اندوخته و 300000 ریال آن تقسیم و بقیه تقسیم نشده باقی بماند. چنانچه سود مشمول مالیات مشخصه 10000000 ریال باشد و شرکت ضمایم مربوط به اظهارنامه را در موعد مقرر تسلیم نموده باشد، محاسبه مالیات به شرح زیر خواهد بود:

اولاً چون شرکت شرایط مقرر در ماده 143 قانون را دارا می‌باشد، در این صورت از پرداخت ده درصد مالیات شرکت موضوع بند (د) ماده 105 قانون معاف خواهد بود. ثانیا‌ً چون شرایط مقرر در متن الحاقی به آخر ماده 143 قانون را نیز دارا می‌باشد در این صورت محاسبه مالیات چنین خواهد بود.

معافیت متعلق به سود تقسیم شده ریال 450000 = 15% × 3000000

بقیه درآمد مشمول مالیات ریال 9550000 = 450000 –10000000

اندوخته سهم هر سهامدار ریال 18182 = 110 نفر – 1000000

مالیات اندوخته سهامداران

 ریال 240020 = 110 نفر × 2182 = (نرخ ماده 131 اصلاحی) × 18182

بقیه سود مشمول مالیات پس از کسر اندوخته ریال 7550000 =2000000-9550000

مالیات سود هر سهامدار ریال 8236 = (نرخ ماده 131 اصلاحی) × 110 نفر – 7550000

مالیات سهامداران بابت سود تقسیم شده و نشده ریال 905960 = 110 نفر × 8236

جمع مالیات               ریال 115980 = 905960+240020

احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی

352

30/4/10801/26213
12 دی 1371
بخش‌نامه
تشکیل هیأت حل اختلاف با حضور کلیه اعضا
244

نظر به این‌که طبق اطلاع واصله بعضاً مشاهده می‌شود که هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی بدون حضور نماینده موضوع بند 3 ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم تشکیل می‌گردد لذا مقتضی است ترتیبی اتخاذ گردد تا هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی با حضور کلیه اعضاء تشکیل گردد و به منظور اطمینان از امکان حضور نامبردگان در هیأت‌های مختلف مالیاتی، در صورت لزوم تعداد نمایندگان مزبور را افزایش دهند.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

351

30/4/6606/49928
9 دی 1371
بخش‌نامه
املاک مشمول حق واگذاری محل

نظر به این‌که در مورد حق واگذاری محل از حیث عناوین مندرج در تبصره 5 ماده 59 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 برای اغلب مأموران تشخیص و سایر مراجع مالیاتی ابهاماتی بروز کرده است لذا به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویۀ واحد نکات زیر را متذکر می‌گردد:

1- هر نوع واگذاری یا تصرف محل کسب و تجارت متضمن انتقال حق واگذاری محل و به تبع آن لزوم وصول مالیات حق واگذاری نیست بلکه همان گونه که در قانون الحاق یک ماده به قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 15/08/1365 آمده است، ممکن است واگذارنده به موجب سند رسمی حق واگذاری دریافت ننماید و یا بهر حال مستنداً، حق واگذاری را برای خود محفوظ دارد.

2- انتقالات قطعی اراضی و یا به اجاره واگذار نمودن آن قطع نظر از شخصیت حقیقی یا حقوقی انتقال گیرنده و انتقال دهنده و بدون لزوم بررسی در مورد این‌که از اراضی انتقالی بعداً چه استفاده‌ای خواهد شد با عنایت به بند (الف) ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم که هر نوع موقعیت ملک در تعیین ارزش معاملاتی اراضی ملحوظ نظر واقع می‌شود، مطلقاً مشمول مالیات حق واگذاری محل نخواهد بود.

3- بعضاً مشاهده می‌شود، در زمینی بدون کسب مجوز اقدام به اموری از قبیل پارکینگ‌داری و فروش مصالح ساختمانی و گل و گلدان و نظایر آنها می‌نمایند که مسلماً این گونه فعالیت‌ها هم موجب حق واگذاری نمی‌باشد اما چنانچه زمین محصور و مشخص به صورت رسمی و یا بدون منع قانونی مورد استفاده برای فعالیت‌هایی از انواع یاد شده و انواع دیگری مانند انبارداری بوده و به طور واضح و مسّلم «حق کسب و پیشه» در آن ایجاد شده باشد، انتقال دهنده آن موقع برابر مقررّات مربوط مشمول مالیات حق واگذاری محل خواهد بود.

4- املاک مسکونی که بدون مجوز و بر خلاف مقررّات قانونی مورد استفاده شغلی یا تجاری واقع می‌شوند مشمول مالیات حق واگذاری محل نمی‌باشند مگر این‌که به دلالت و صراحت احکام صادره از دادگاه‌ها مالک مکلف به پرداخت حقی بابت تخلیه ملک شده باشد که در این صورت مستأجر طبق مقررّات مشمول مالیات خواهد بود ولی مالک در هنگام انتقال بعدی اعم از قطعی یا غیرقطعی با بقای شرایط مذکور درصدر این بند مشمول مالیات حق واگذاری محل نخواهد بود.

5- پزشکان و پیراپزشکان، وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری، سردفتران اسناد رسمی یا ازدواج و طلاق که در املاک مسکونی در رشته‌های مذکور فعالیت می‌نمایند، مادام که کاربری ملک مزبور از حیث مقررّات تغییر ننموده، بابت واگذاری آن مشمول مالیات حق واگذاری نمی‌باشند.

6- در مواردی که اشخاص حقوقی ملک مسکونی متعلق به یکی از اعضاء (صاحب سهم یا سهم‌الشرکه) را به عنوان اقامتگاه قانونی معرفی می‌نمایند، صرف این اقدام مادام که کاربری ملک حسب مقررّات تغییر ننموده موجد حق واگذاری محل نخواهد بود.

7- مالکین املاکی که حق واگذاری آن متعلق به مستأجر است و اکنون با حفظ حقوق مستأجر، به دیگری یا به همان مستأجر به صورت قطعی منتقل می‌شود، مشمول مالیات حق واگذاری محل نمی‌باشند.

8- املاک مسکونی که مالک یا همسر یا فرزندان او ضمن سکونت در آن ملک به مشاغلی از انواع مشاغل جزء مانند خیاطی، بافندگی و امثال آنها اشتغال دارند، موقع انتقال قطعی یا اجاری ملک، مشمول مالیات حق واگذاری محل نمی‌باشد.

9- املاکی که به موجب پروانه یا جواز ساخت یا گواهی پایان کار صادره از مراجع ذی‌صلاح دارای کاربری مختلط (قسمتی تجاری و اداری و قسمت دیگر مسکونی) است و یا این کاربرد مختلط به مرور ایام به صورت بلامعارض به وجود آمده است، فقط نسبت به قسمت تجاری و اداری مذکور اعم از این‌که تفکیک شده یا نشده باشد، با رعایت سایر بندهای این دستورالعمل حسب مورد مشمول مالیات حق واگذاری محل خواهد بود.

شایسته است مأموران تشخیص و مراجع مالیاتی و سایر مسؤولین ذی‌ربط با رعایت کامل این دستورالعمل که مفاد آن به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی هم رسیده است، و با اجتناب از پیش‌بینی وقوع حالات بعدی و بدون فوت وقت و تأخیر غیرموجه اقدام به رسیدگی و انجام امور مراجعین بنمایند و ضمناً مدیران کل محترم ادارات و ممیزین کل مربوط که مسؤولیت حسن اجرای دستورالعمل به عهده آنان محول می‌گردد، مأموران خاطی را که بی‌جهت وسایل دوندگی و تضییع وقت مؤدیان را فراهم می‌آورند در اسرع وقت معرفی نمایند.

احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی

350

30/4/11804
9 دی 1371
شورای عالی مالیاتی
محاسبه مالیات در موارد تعهد بازپرداخت مالیات توسط خریدار
1، 59، 73

گزارش شماره 4103-5/30 - 13/12/70 دفتر فنی مالیاتی درخصوص نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات حق واگذاری محل در مواردی که به موجب قرارداد منعقده بین متعاملین انتقال گیرنده تعهد پرداخت مالیات را نموده است عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع مشارالیه در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح و به شرح آتی مبادرت به صدور رأی گردید.

رأی اکثریت

به طور کلی نظر به این‌که مستنداً به بندهای 2 و 3 و 4 و 5 ماده یک قانون موصوف اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به درآمدهای مکتسبه طبق مقررّات مربوط مشمول مالیات شناخته شده‌اند، بنابراین قطع نظر از این‌که مالیات از چه محلی و توسط چه شخصی پرداخت می‌شود، مطالبه مالیات باید از صاحب درآمد به عمل آید. حال در مواردی که خریدار تعهد پرداخت مالیات را نموده است مورد از مصادیق ماده 10 قانون مدنی (قرارداد خصوصی بین اشخاص) بوده و تا جایی که مغایر موازین قانونی نباشد بین متعاملین معتبر است، اما از نظر محاسبه درآمد مشمول مالیات چنانچه قرارداد مورد قبول مأموران تشخیص واقع شود، چون علی‌القاعده مالیات به درآمد تحصیل شده تعلق می‌گیرد حکم منطقی و قانونی این است که شخص مشمول مالیات، مالیات متعلقه را از درآمد مشمول مالیات پرداخت نماید و در موضوع مورد بحث از حیث تطبیق با مقررّات با عنایت به حکم مذکور واقعیت این است که انتقال دهنده درآمدی را کسب کرده است که مالیات آن کسر شده است (درآمد خالص) بنابراین مأمورین تشخیص و مراجع حل اختلاف باید با توجه کامل به مفاد مدارک مأخوذه رعایت سایر جوانب موضوع، از دریافتی انتقال دهنده مبالغ پرداختی و سایر وجوهی را که باید طبق قانون موضوع شود، کسر نموده و اگر باقی‌مانده‌ای بود آن را درآمد پس از کسر مالیات منظور و با مراجعه به نرخ‌های مالیاتی مربوط مبلغ کل درآمد مشمول مالیات را تعیین نمایند بنابر موارد فوق و از حیث وضوح مطلب به ذکر مثالی مبادرت می‌شود.

شخصی در سال 1368 حق واگذاری مغازه‌ای را به مبلغ 20330000 ریال خریداری و در سال 1369 مبادرت به انتقال حق مذکور براساس مدارکی که مورد قبول مأموران تشخیص قرار گرفته است به مبلغ 28000000 ریال به دیگری نموده و در مدارک مزبور انتقال گیرنده تعهد پرداخت مالیات را کرده است. در فرض مذکور برای محاسبه درآمد مشمول مالیات به شرح زیر عمل می‌شود.

درآمد خالص پس از کسر مالیات 7670000 = 20330000- 28000000 که با مراجعه به نرخ مشخص می‌شود. مبلغ واقعی (درآمد مشمول مالیات قبل از کسر مالیات) 12000000 ریال می‌باشد که مالیات آن معادل 4330000 ریال (بر اساس نرخ ماده 131 قبل از اصلاحیه) می‌باشد و در حقیقت انتقال دهنده حق خود را به مبلغ 32330000 ریال واگذار نموده است.

بدیهی است رأی فعلی ناظر به معاملات تا آخر سال 1370 می‌باشد و در مواردی که حسب تحقیقات به عمل آمده مدارک ارائه شده یا مأخوذه بنا به جهات قانونی مورد قبول مأموران و مراجع ذی‌صلاح واقع نمی‌شود، دریافتی بابت حق واگذاری محل باید با عنایت به سایر موازین قانونی از طریق تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات تعیین و مبنای محاسبات لازم قرار گیرد.

محمدتقی نژادعمران- علی‌اکبر سمیعی- محمد طاهر- مجید میرهادی- علی‌اکبر نوربخش- رضا زنگنه- محمدعلی سعیدزاده

نظر اقلیت

با عنایت به قسمت اخیر تبصره 2 ماده 73 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366، محول نمودن پرداخت مالیات به عهده خریدار (که معمولاً با تنظیم وکالت‌نامه، خریدار در این گونه معاملات، مراجعه به واحدها و مراجع مالیاتی را نیز عهده‌دار می‌شود.) از مصادیق بارز تحصیل امتیاز تلقی می‌گردد و دریافت مقداری از ارزش حق واگذاری به پول نقد دلیل بر عدم دریافت امتیاز نمی‌باشد. لذا در این قبیل موارد باید ارزش حق واگذاری محل طبق مقررّات فوق‌الاشعار و یا حسب مورد تبصره 3 ماده 28 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 از طریق برآورد ارزش حق واگذاری محل وسیله مأمورین تشخیص ذی‌ربط تعیین گردد.

محمد رزاقی- محمود حمیدی

349

منسوخ
30/4/9403/29189
8 دی 1371
بخش‌نامه
دو درصد سود موضوع بند 1 تبصره 8 قانون بودجه سال 1371
147، 148

348

30/5/3048/49626
8 دی 1371
بخش‌نامه
خرید ملک توسط شهرداری جهت ایجاد فضای سبز
70

نظر به این‌که درخصوص شمول یا عدم شمول ماده 70 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه مصوب 07/02/71 آن و نحوه انطباق بند (الف) رأی شماره 3341/4/30 موزخ 28/03/68 شورای عالی مالیاتی نسبت به اراضی و املاکی که جهت اجرای طرح‌های مصوب به منظور ایجاد پارک عمومی و فضای سبز توسط شهرداری‌ها خریداری می‌شود ابهاماتی مطرح گردیده، بنابراین لزوماً یادآوری می‌نماید که چنانچه وجوه پرداختی شهرداری جهت خرید اراضی و املاک به منظور اجرای طرح‌های مزبور انجام شود به نحوی که اجرای طرح در هر حال الزامی بوده و با فرض امتناع مالک از واگذاری ملک نیز شهرداری بتواند به موجب مقررّات مواد 1 و 8 و 9 لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی برای اجرای برنامه‌های عمومی و نظامی دولت مصوب 17/11/58 شورای انقلاب اسلامی اقدام به تملک نماید در این صورت مورد از مصادیق ماده 70 فوق‌الذکر محسوب و مشمول معافیت مقرر خواهد بود. در غیر این صورت مقررّات ماده 59 اصلاحی قانون مذکور نسبت به این گونه نقل و انتقالات جاری می‌باشد.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

347

منسوخ
2 دی 1371
قانون
قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راه‌سازی و ارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها

346

منسوخ
3047/5/30
28 آذر 1371
بخش‌نامه
مرجع صدور کارت بازرگانی

345

30/5/104/1454
22 آذر 1371
بخش‌نامه
معافیت از پرداخت 10% مالیات، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس
105، 116، 143

به طوری که اطلاع دارند طبق ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی شرکت‌هایی که سهام آنها طبق قانون مربوط از طرف هیأت پذیرش برای معامله در بورس قبول می‌شود از سال پذیرش تا سالی که از فهرست نرخ‌ها در بورس حذف می‌شوند در صورتی که کلیه نقل و انتقالات سهام از طریق کارگزاران بورس انجام و در دفاتر مربوط ثبت گردد از پرداخت ده درصد مالیات شرکت موضوع بند (د) ماده 105 این قانون معاف می‌باشد لذا به منظور حسن اجرای مقررّات ماده مذکور بند 1 دستورالعمل شماره 20/6207 مورخ 03/04/1354 که درخصوص عدم کسر 10% مالیات شرکت از درآمد مشمول مالیات و در ارتباط با متن ماده 116 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 صادر گردیده قابل اجرا خواهد بود.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

344

30/5/3078/46610
22 آذر 1371
بخش‌نامه
انتقال املاک شرکت‌های مضاربه‌ای
187

چون به قرار اطلاع علی‌رغم تأکیدات و دستورات قبلی درخصوص تسریع درصدور گواهی‌های انجام معامله ظرف 10 روز مهلت مقرر در ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم در ارتباط با انتقال با انتقال املاک شرکت‌های مضاربه‌ای که از طریق دادستانی انقلاب اسلامی مورد نقل و انتقال قرار می‌گیرند عملکرد حوزه‌های مالیاتی بعضاً موجب تأخیر درصدور پاسخ استعلامات واصله می‌شود لذا به منظور تسریع در امر مذکور و همکاری با دادستانی انقلاب لزوماً نکات زیر را متذکر می‌گردد:

1- در مواردی که انتقال قطعی ملک توأم با حق واگذاری محل بوده و مبلغ مورد معامله بابت عین ملک و حق واگذاری از طرف دادستانی به تفکیک اعلام نشده باشد براساس جزء (ب) بند 3 بخش‌نامه شماره 17758/1258-5/30-23/04/71 اقدام و در اسرع وقت و حداکثر ظرف مهلت مذکور در ماده یاد شده پاسخ استعلامات واصله درخصوص مورد صادر گردد.

2- با توجه به صراحت قسمت اخیر مقررّات ماده 187، گواهی انجام معامله صرفاً پس از وصول بدهی‌های مالیاتی مربوط به مورد معامله از مؤدی ذی‌ربط صادر خواهد شد لذا از احتساب و مطالبه بدهی‌های مالیاتی مربوط به صاحبان سهام و سهم‌الشرکه اشخاص جهت صدور گواهی انجام معامله املاک متعلق به شرکت باید خودداری شود. البته بدهی‌های اشخاص مزبور نیز وفق مقررّات قابل وصول خواهد بود. لیکن توجه داشته باشند که این گونه بدهی‌ها هیچ‌گونه ارتباطی با اشخاص حقوقی موصوف که ملک آنها توسط دادستانی انتقال می‌شود نخواهند داشت.

3- چنانچه حسب اعلام دادستانی انقلاب ملک مورد انتقال در خلال مدتی که در اختیار دادستانی بوده به اجاره واگذار نگردیده و یا سکونت خریدار در ملک موصوف طبق مبایعه‌نامه عادی صورت پذیرفته و عدم پرداخت مال‌الاجاره مورد تأیید مرجع مذکور باشد محاسبه و مطالبه مالیات بر درآمد اجاری ملک مورد نخواهد داشت.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

343

منسوخ
30/4/10819/45294
15 آذر 1371
بخش‌نامه
تعیین مالیات عملکرد 1370 مشاغل بر اساس نظر اتحادیه صنف
100

342

38160
14 آذر 1371
دستورالعمل
دستورالعمل اجرایی ماده 143 مکرر قانون (ارزیابی مجدد دارایی‌ها)
44، 143

موضوع: نحوه اجرای جزء (و) بند 2 ماده 148

در ارتباط با نحوه اجرای مقررّات بند (الف) ماده 47 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم (جزء «و» الحاقی به آخر بند 2 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/66) که در تاریخ 07/02/71 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است نکات زیر متذکر می‌گردد:

1- منظور از حساب جداگانه، حساب بانکی به هر یک از اشکال موجود در سیستم بانکی کشور است که فقط جهت تأمین حقوق بازنشستگی و وظیفه و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید کارکنان مؤسسه افتتاح می‌گردد. البته توجه خواهند داشت اشخاصی که در اجرای جزء 7 بند (ب) ماده 124 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و به شرح فوق افتتاح حساب نموده‌اند می‌توانند وجوه مزبور را به این حساب واریز نمایند.

2- در رابطه با اعمال نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز مقتضی است مأموران تشخیص مالیات ذی‌ربط به هنگام رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات هرسال مؤدی، حساب موضوع بند یک فوق‌الذکر را دقیقاً مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده تخلف، طبق مقررّات نسبت به مطالبه مالیات به نرخ 54% از مبلغی که بدون رعایت شرایط مقرر در بند (الف) ماده 47 فوق‌الذکر برداشت شده است اقدام نمایند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی- از طرف حسینی

341

44158/2957/5/30
9 آذر 1371
بخش‌نامه
شرایط قبولی ذخیره هزینه بازخرید و بازنشستگی
47، 124

موضوع: نحوه اجرای جزء (و) بند 2 ماده 148

در ارتباط با نحوه اجرای مقررّات بند (الف) ماده 47 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم (جزء «و» الحاقی به آخر بند 2 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/66) که در تاریخ 07/02/71 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است نکات زیر متذکر می‌گردد:

1- منظور از حساب جداگانه، حساب بانکی به هر یک از اشکال موجود در سیستم بانکی کشور است که فقط جهت تأمین حقوق بازنشستگی و وظیفه و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید کارکنان مؤسسه افتتاح می‌گردد. البته توجه خواهند داشت اشخاصی که در اجرای جزء 7 بند (ب) ماده 124 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و به شرح فوق افتتاح حساب نموده‌اند می‌توانند وجوه مزبور را به این حساب واریز نمایند.

2- در رابطه با اعمال نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز مقتضی است مأموران تشخیص مالیات ذی‌ربط به هنگام رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات هرسال مؤدی، حساب موضوع بند یک فوق‌الذکر را دقیقاً مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده تخلف، طبق مقررّات نسبت به مطالبه مالیات به نرخ 54% از مبلغی که بدون رعایت شرایط مقرر در بند (الف) ماده 47 فوق‌الذکر برداشت شده است اقدام نمایند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی- از طرف حسینی

340

30/5/2363/40098
19 آبان 1371
بخش‌نامه
معافیت سپرده‌های بانکی متوفیان بعد از سال 1371
24

نظر به این‌که در مورد معافیت مالیاتی بند 4 الحاقی به ماده 24 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی موضوع ماده 7 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 07/02/1371 ابهاماتی برای مأمورین تشخیص و ادارات کل مالیاتی مطرح می‌باشد، لذا بدین‌وسیله متذکر می‌گردد که معافیت مالیاتی مزبور فارغ از تاریخ افتتاح حساب نزد بانک‌ها و یا تاریخ خرید سهام شرکت‌ها منحصراً شامل پرونده‌های مالیات بر ارث متوفیانی خواهد بود که از اول سال 71 (تاریخ اجرای ماده 7 اصلاحیه فوق‌الذکر) فوت نموده باشند. ضمناً لازم به یادآوری است که سپرده‌های متوفی نزد بانک‌ها موضوع مفاد صدر بند 4 فوق‌الاشاره نیز ناظر به کلیه حساب‌های بانکی متوفی اعم از حساب جاری و حساب‌های پس‌انداز و سپرده‌های مختلف می‌باشد.

احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی

339

منسوخ
30/5/2438/30291
19 آبان 1371
بخش‌نامه
املاک توقیف شده توسط ادارات وصول و اجرا
211، 214

338

منسوخ
29159/6101
17 آبان 1371
بخش‌نامه
تسعیر ارز پیمانکاران خارجی بر اساس نرخ تخصیص یافته به قرارداد
107

337

منسوخ
13 آبان 1371
قانون
قانون موافقت‌نامه حمل و نقل هوایی با دولت قطر
168

336

29651/9354/4/30
13 آبان 1371
بخش‌نامه
لزوم مطالبه گواهی ارث توسط بانک‌ها

به قرار اطلاع بعضی از بانک‌ها به تصور این‌که، چون به موجب مفاد صدر بند 4 الحاقی به ماده 24 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 (موضوع ماده 7 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 07/02/1371) صددرصد سپرده‌های متوفی نزد بانک‌های کشور و شعب آنها در خارج از کشور از مالیات بر ارث معاف گردیده، بدون مطالبه گواهی موضوع ماده 36 قانون یاد شده اقدام به پرداخت از محل موجودی حساب‌های متوفی به وارث وی می‌نمایند و نیز در مواردی وظایف محوله طبق ماده 34 آن قانون را نادیده می‌گیرند حال آنکه ممکن است تمام یا مقداری از وجوه این سپرده‌ها با توجه به لزوم اخذ مالیات‌های متعلق به سایر اقلام ماترک، مورد نیاز برای تصفیه و ختم پرونده‌های مالیاتی باشد که با این وصف پرداخت آن به نامبردگان موکول به واریز بدهی‌های مالیاتی یا به هر حال برقراری ترتیبات لازم در این خصوص می‌باشد.

لذا ضمن تأکید بر اجرای دقیق ماده 34 قانون مالیات‌های مستقیم دایر بر ارسال صورت اموال متوفی ظرف یک ماه از تاریخ اطلاع از فوت، یادآور می‌شود معافیت مالیاتی مورد بحث مانع از اجرای حکم ماده 36 مذکور نبوده، هرگونه برداشت از وجوه حساب‌های مزبور وسیله وراث قانونی مستلزم ارائه گواهی‌نامه موضوع قسمت اخیر موضوع ماده 35 قانون فوق‌الاشعار خواهد بود.

حشمت‌الله عزیزیان- معاون امور بانکی و بیمه

335

منسوخ
ن
4 آبان 1371
بخش نامه
یک در هزار فروش برای محیط زیست

334

2449-5/30
28 مهر 1371
بخش‌نامه
موارد شمول یا عدم شمول مالیات به اختصاص منافع به مصالح، و شمول مالیات به متصالح

اداره کل امور اقتصادی و دارایی همدان

بازگشت به نامه شماره 1247 مورخ 16/07/71 اشعار می‌دارد:

به طوری که اعلام گردیده نظر به این‌که منافع مورد نظر مادام‌العمر به مصالح اختصاص می‌یابد لذا با توجه به صراحت ماده 122 قانون مالیات‌های مصوب اسفندماه 66 مورد از لحاظ مصالح مشمول مالیات نبوده و متصالح در تاریخ تعلق منافع وفق مفاد ماده مزبور مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی خواهد بود مگر این‌که متصالح (موسسه امداد مهدیه همدان) از اشخاص مذکور در بند 4 ماده 2 قانون فوق‌الذکر باشد که در این صورت مورد در تاریخ تعلق منافع از لحاظ متصالح نیز مشمول مالیات نخواهد بود.

بدیهی است در صورتی که منافع ملک مذبور از طرف مصالح به کسی واگذار شود واگذاری مذبور مشمول فصل مالیات بر درآمد املاک می‌باشد.

محمدعلی خوش‌اخلاق- مدیر کل دفتر فنی مالیاتی

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: