توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

294

منسوخ
30/5/3593
24 دی 1370
بخش‌نامه
فهرست نقاط محروم کشور
92، 107، 132

293

منسوخ
3310/5/30
23 دی 1370
بخش‌نامه
تفسیر قانونی ماده 70 قانون مالیات‌های مستقیم (به توضیحات پاورقی ماده 70 قانون مراجعه شود.)

292

48760/ت 408 ه‍
6 آذر 1370
آیین‌نامه
آیین‌نامه اجرایی اعطای تخفیف‌های مالیاتی به آزادگان
81، 167

هیأت وزیران در جلسه مورخ 08/08/1370 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تأیید ستاد رسیدگی به امور آزادگان در اجرای مواد 17 و 19 و 20 قانون حمایت از آزادگان (اسرای آزاد شده) بعد از ورود به کشور مصوب 1368 و به استناد ماده 28 قانون مزبور آیین‌نامه نحوه اعطای تخفیف‌های مالیاتی به آزادگان را به شرح زیر تصویب نمود.

ماده 1- درآمد آزادگان، حاصل از واحدهای تولیدی که دارای مجوز تأسیس از مراجع ذی‌ربط باشند تا پنج سال (از تاریخ بهره‌برداری‌) از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

تبصره 1- مفاد این ماده مانع اعمال سایر معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 نخواهد بود.

تبصره 2- در صورت شمول ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم بر واحدهای تولید محصولات کشاورزی آزادگان مبدأ محاسبه پنج سال معافیت مالیاتی موضوع این ماده در هر حال، تاریخ بهره‌برداری واحد تولیدی خواهد بود.

ماده 2- هر یک از آزادگان از پرداخت 50% کل بدهی مالیاتی خود مربوط به سال آزادی و سال‌های قبل از آن معاف می‌باشند. در صورتی که آزاده با مشکلات مالی مواجه باشد به تشخیص ممیز کلی مالیاتی ذی‌ربط این معافیت برای بدهی مالیاتی سال‌های بعد از آزادی وی نیز اعطا می‌گردد.

ماده 3- معرفی آزادگان جهت استفاده از تسهیلات این آیین‌نامه به عهده ستاد رسیدگی به امور آزادگان می‌باشد.

ماده 4- به درخواست آزادگان در زمینه رسیدگی به امور مالیاتی آنان خارج از نوبت رسیدگی و اقدام خواهد شد.

ماده 5- در صورت درخواست آزاده بدهی مالیات او با رعایت مقررّات ماده 167 قانون مالیات‌های مستقیم تقسیط می‌گردد.

ماده 6- مرجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی آزادگان در اجرای این آیین‌نامه هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد که عضو سوم آن نماینده ستاد رسیدگی به امور آزادگان خواهد بود.

حسن حبیبی- معاون اول رییس‌جمهور

291

30/4/14247
21 آبان 1370
شورای عالی مالیاتی
کسر اجاره «پرداختی» از جمع اجاره «دریافتی»
55

گزارش شماره 2585 –5/30 مورخ 24/07/1370 دفتر فنی مالیاتی عنوان مقام معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در جلسه مورخ 18/08/1370 شورای عالی مطرح است. گزارش مزبور مشعر بر طر ح این مسئله است که اگر مالک، چند مستقل مسکونی خود واقع در پلاک‌های ثبتی مختلف را به اجاره واگذار و خود محل دیگری برای سکونت اجاره نماید‌، آیا مال‌الاجاره پرداختی، طبق مقررّات ماده 55 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366، قابل کسر از اجاره بهای دریافتی بابت تمامی مستغلات اجاری مالک است یا این‌که مقررّات ماده 55 یاد شده صرفاً ناظر به یک باب خانه یا آپارتمان واگذاری از طرف وی می‌باشد.

هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از شور و بررسی و مداقه در مفاد ماده 55 مذکور، در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 به شرح آتی اعلام رأی می‌نماید:

رأی اکثریت

حکم موضوع ماده 55 به طور عموم ناظر به املاک مسکونی متعلق به موجر اعم از خانه یا آپارتمان است و از آن معنی خانه یا آپارتمان واحد مستفاد نمی‌شود. بنابراین مال‌الاجاره پرداختی مالک بابت محل سکونت خود، همانطور که در قسم اخیر ماده مزبور تصریح گردیده، قابل کسر از کل مال‌الاجاره دریافتی و از محل املاک مسکونی برابر مقررّات می‌باشد.

علی‌اکبر سمیعی- محمد رزاقی- مجید میرهادی- محمود حمیدی- علی‌اکبر نوربخش- علی‌اصغر محمدی

نظر اقلیت

با التفات به صدر ماده 55 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی دایر بر این‌که مالک خانه یا آپارتمان مسکونی، آن را به اجاره واگذار نماید. اقلیت با نظر اخیر دفتر فنی مالیاتی موافق است.

محمدتقی نژادعمران- محمد طاهر- محمدعلی سعیدزاده

290

30/4/13789
18 آبان 1370
شورای عالی مالیاتی
مأخذ ارزیابی املاک
32

نامه شماره 8501/38 مورخ 15/07/1370 اداره کل مالیات بر ارث و اراضی بایر عنوان مقام محترم درآمدهای مالیاتی و اوراق ضمیمه آن حسب ارجاع آن مقام در جلسه مورخ 18/08/1370 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. موضوع نامه مذکور دایر بر استعلام نحوه اجرای ماده 2 لایحه قانونی مربوط به اصلاح پاره‌ای از مواد قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 02/03/1359 شورای انقلاب اسلامی در مواردی است که بعضاً شهرداری‌ها و یا برخی سازمان‌ها و نهادهای دولتی، در قبال تملک املاک موروثی به لحاظ گذشت زمان نسبت به تاریخ فوت متوفی وجوهی بیش از ارزش معاملاتی حین‌الفوت به وراث پرداخت می‌نمایند، بدین مضمون که با وجود حکم موضوع مادتین 184 و 189 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیه‌های بعدی آن مبین بر محاسبه ارزش ملک به بهای ارزش معاملاتی زمان فوت، کدامیک از اقدام مورد بحث (ارزش معاملاتی و پرداختی سازمان‌های مذکور) ملاک عمل در احتساب ماترک شمول مالیات خواهد بود.

هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 پس از شور و بررسی در این خصوص به شرح آتی اعلام رأی می‌نماید:

به طور کلی مأخذ ارزیابی اراضی و املاک دارای قیمت منطقه‌ای سابق یا ارزش معاملاتی، بنا به نص صریح ماده 189 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 جزء موارد استثنایی مذکور در آن ماده، همان قیمت منطقه‌ای یا ارزش معاملاتی زمان فوت متوفی می‌باشد، از طرفی حکم ماده 2 لایحه قانونی مربوط به اصلاح پاره‌ای از مواد قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/03/1359 شورای انقلاب اسلامی به منظور تأمین عدالت مالیاتی و رعایت غبطه[1] ورثه بوده است، تا آنجا که در صورت سلب مالکیت بدون پرداخت عوض، برابر ماده یاد شده بهای ملک کلاً باید از ما ترک کسر گردد. بنابراین به هرحال بهای منظور شده نباید از ارزش معاملاتی حین‌الفوت متوفی تجاوز نماید.

محمدتقی نژادعمران- علی‌اکبر سمیعی- علی‌اصغر محمدی- محمود حمیدی- محمد رزاقی- مجید میرهادی- علی‌اکبر نوربخش- محمدعلی سعیدزاده- محمد طاهر

 


[1]- منظور از غبطه در نگهداری اموال مولی‌علیه این است که ولی عملی نکند که موجب فساد مال مولی علیه شود اما رساندن نفع به مولی علیه در تصرفاتی که ولی می‌کند ضرورت ندارد (جامع الشتات صفحه 212) (منبع: ترمینولوژی)

289

منسوخ
2878/5/30
18 آبان 1370
تصویب‌نامه
نقاط محروم

288

منسوخ
30/5/2659/39560
4 آبان 1370
بخش‌نامه
پیگیری جهت اختتام مرحله توقیف املاک
211

287

26655
1 آبان 1370
آیین‌نامه
اصلاحیه عبارت «آیین‌نامه سازمان تشخیص»

اصلاحیه آیین‌نامه سازمان تشخیص مصوب 28/12/67 وزارت امور اقتصادی و دارایی و اصلاحیه‌های بعدی به موجب این مصوبه عبارت (و سایر شهرستان‌های تابعه استان تهران) از متن مندرج در بین الهلالین بند 3 اصلاحیه شماره 466285/1741/4/30 مورخ 28/12/69 حذف می‌گردد.

  محسن نوربخش- وزیر امور اقتصادی و دارایی

286

منسوخ
38790/3689/5/30
29 مهر 1370
بخش‌نامه
اعلام شماره حساب استانداری گیلان

285

24 مهر 1370
قانون
قانون مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی از شمول قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران

284

منسوخ
45307/ت 313 ه‍
21 مهر 1370
آیین‌نامه
آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه صدور اسناد مالکیت املاکی که اسناد ثبتی آنها بر اثر جنگ از بین رفته است.

283

7 مهر 1370
قانون
قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی

قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی

... ماده 8- کلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی، دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تأسیسات مشابه از هر نظر اعم از سوخت، آب و برق، عوارض، مالیات، وام بانکی و غیره مشمول تعرفه‌ها، مقررّات و دستورالعمل‌های بخش صنایع می‌باشد.

282

منسوخ
3 مهر 1370
قانون
قانون موافقت‌نامه با دولت پاکستان برای معافیت متقابل از پرداخت مالیات بر درآمد مؤسسات حاصل از فعالیت‌های کشتیرانی در حمل و نقل بین‌المللی
168

281

منسوخ
35950
1 مهر 1370
آیین‌نامه
آیین‌نامه اجرایی قانون اخذ مالیات از نوارهای ضبط صوت مصوب 01/03/59 شورای انقلاب

280

13 شهريور 1370
قانون
قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران

 (بخشی از) قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران

‌فصل چهارم- حساب سود و زیان و تقسیم سود و سایر مقررّات مالی

‌ماده 25- سود خالص شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در هرسال مالی به ترتیب زیر تقسیم می‌شود:
1- از حداقل پنج درصد (5%) به بالا با تصویب مجمع عمومی به عنوان ذخیره تعاونی به حساب ذخیره قانونی منظور می‌شود.

‌تبصره 1- ذخیره قانونی تا زمانی که مبلغ کل ذخیره حاصل از درآمدهای مذکور به میزان یک چهارم معدل سرمایه سه سال اخیر شرکت نرسیده ‌باشد الزامی است.

‌تبصره 2- تعاونی‌ها می‌توانند تا حداکثر یک دوم ذخیره قانونی را جهت افزایش سرمایه خود به‌کار ببرند.

2- حداکثر پنج درصد از سود خالص به عنوان اندوخته احتیاطی به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی به حساب مربوط منظور‌ می‌گردد و نحوه مصرف آن با تصویب مجمع عمومی است.

3- چهار درصد از سود خالص به عنوان حق تعاون و آموزش به صندوق تعاون واریز می‌گردد.

4- درصدی از سود جهت پاداش به اعضا، کارکنان، مدیران و بازرسان به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی تخصیص داده می‌شود.

5- پس از کسر وجوه فوق باقی‌مانده سود خالص به ترتیبی که در اساسنامه و شرایط ضمن عقد پذیرفته می‌شود تقسیم می‌گردد.

‌فصل پنجم- تعاونی‌های تولید و توزیع

‌ماده 26- تعاونی‌های تولید شامل تعاونی‌هایی است که در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر اینها فعالیت می‌نمایند.

‌تبصره- تعاونی‌های تولید در کلیه اولویت‌ها و حمایت‌های مربوط به تعاونی‌ها حق تقدم دارند.

‌ماده 27- تعاونی‌های توزیع عبارتند از تعاونی‌هایی که نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف‌کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور‌کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها تأمین می‌نمایند.

‌تبصره- تعاونی‌های توزیع مربوط به تأمین کالا و مسکن و سایر نیازمندی‌های روستائیان و عشایر و کارگران و کارمندان از نظر گرفتن سهمیه کالا و حمایت‌های دولتی و بانکی و سایر حمایت‌های مربوط به امور تهیه و توزیع اولویت‌ دارند.

‌بخش سوم- بازرسی

ماده 43-

‌تبصره 2- برای هر موضوع فعالیت تعاونی در هر شهرستان فقط یک اتحادیه تشکیل می‌گردد.
‌‌ماده 51- شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی با رعایت این قانون پس از تهیه طرح و تصویب آن به کیفیتی که در آیین‌نامه اجرایی مشخص خواهد شد‌ باید مدارک زیر را برای تشکیل و ثبت ارائه دهند:

1- صورت‌جلسه تشکیل مجمع مؤسس و اولین مجمع عمومی و اسامی اعضاء و هیأت مدیره منتخب و بازرسان.

2- اساسنامه مصوب مجمع عمومی.

3- درخواست کتبی ثبت.

4- طرح پیشنهادی و ارائه مجوز وزارت تعاون.

5- رسید پرداخت مقدر لازم‌التّأدیه سرمایه.

6- مدارک دعوت موضوع بند 2 ماده 32.

‌تبصره- اولین هیأت مدیره پس از اعلام قبولی مکلفند با انجام تشریفات مقرر نسبت به ثبت تعاونی اقدام نمایند.

سایر مقررّات:

ماده 69– کلیه شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی مؤظفند حداکثر ظرف مدت شش‌ماه پس از تصویب این قانون، اساسنامه خود را با این قانون تطبیق دهند و پس از تأیید وزارت تعاون تغییرات اساسنامه خود را به عنوان تعاونی به ثبت برسانند در غیر این صورت از مزایای مربوط به بخش تعاونی و این قانون برخوردار نمی‌باشند.

ماده 71- کلیه قوانین و مقررّات مغایر این قانونی ملغی است.

279

منسوخ
30/5/702/29506
10 شهريور 1370
بخش‌نامه
مالیات حقوق اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی
91

278

منسوخ
7219/100
17 مرداد 1370
بخش‌نامه
معافیت بنیاد 15 خرداد طبق نظر حاج سید احمد آقا خمینی (ره)

277

منسوخ
30/5/1517/24370
15 مرداد 1370
بخش‌نامه
تفویض اختیار تقسیط و بخشودگی جرائم
40، 42، 167، 191

276

30/4/4547/21094
29 تير 1370
بخش‌نامه
در موارد ابلاغ قانونی اوراق مطالبه مالیات حقوق (در صورت عدم اعلام قبولی کارفرما) در حکم معترض شناخته می‌شود.
90، 203، 208، 239

مشاهده می‌شود بعضی از حوزه‌های مالیاتی در مورد مطالبه مالیات حقوق از پرداخت‌کنندگان حقوق (کارفرما) در اجرای ماده 90 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 66، وقتی به جهات مذکور در تبصره ماده 203 و متن ماده 208 قانون یاد شده حسب مورد مبادرت به الصاق برگ مطالبه مالیات به درب محل یا آگهی آن در روزنامه می‌نمایند، پس از سپری شدن سی روز موضوع ماده 90 مزبور، پرونده را قطعی تلقی می‌کنند، لذا بدین‌وسیله متذکر می‌شود:

با اتخاذ ملاک از تبصره ماده 239 قانون مالیات‌های مستقیم فوق‌الاشعار، در موارد اجرای مقررّات تبصره ماده 203 و ماده 208 آن قانون، در صورت عدم اعلام قبولی یا پرداخت ظرف سی روز، پرداخت‌کننده حقوق (کارفرما) در حکم معترض شناخته شده و پرونده امر بایستی به هیأت حل اختلاف مالیاتی احاله گردد.

مقتضی است بخش‌نامه حاضر را که مفاد آن به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی هم رسیده است، به مأموران مالیاتی تابع آن اداره ابلاغ و پیگیری‌های لازم را در جهت اجرای آن معمول فرمایند.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

275

30/4/5731/20572
25 تير 1370
بخش‌نامه
عدم تصویب یا تسلیم صورت‌جلسه مجمع عمومی موجب تشخیص علی‌الرأس نمی‌شود.
97

موضوع: مصوب نبودن ترازنامه موجب تشخیص مالیات به طریق علی‌الرأس نخواهد بود.

نظر به این‌که بند 1 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 صرفاً ناظر به تشخیص علی‌الرأس به علت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان و یا حساب درآمد و هزینه و حساب سود و زیان در موعد مقرر می‌باشد. بنابراین، شرکت‌های موضوع تبصره 1 ماده 110 قانون مذکور در صورتی که ترازنامه و حساب سود و زیان را در موعد مقرر تسلیم کرده باشند صرف عدم تسلیم مصوبه مجمع عمومی یا مصوب نبودن ترازنامه و حساب سود و زیان موجب تشخیص علی‌الرأس به استناد بند 1 ماده 97 نخواهد بود و مأمورین تشخیص باید با اجرای مفاد بند 2 ماده 97 دفاتر اسناد و مدارک ابرازی مؤدیان مذکور را در مورد رسیدگی قرار داده و چنانچه دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی به شرح بند 3 ماده 97 غیرقابل رسیدگی تشخیص و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی مردود اعلام شود باید مقررّات بند 3 یاد شده و تبصره 1 ماده 20 آیین‌نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگاهداری دفاتر را اجرا و موافق تصمیم هیأت سه نفری حسابرسان مبادرت به تشخیص درآمد مشمول مالیات نمایند.

احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: