توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
261
منسوخ
8334
24 ارديبهشت 1370
بخشنامه
تسریع در رسیدگی به پروندههای «بقایای مالیاتی»
175
260
30/4/940/3794
2 ارديبهشت 1370
بخشنامه
وظایف مأموران تشخیص و اعضای هیأت حل اختلاف مالیاتی
97، 203
با عنایت به اشکالات عدیدهای که شورای عالی مالیاتی ضمن رسیدگی به شکایات مؤدیان و یا اعضای شورای مذکور موقع بازرسیهای معموله از ادارات کل مختلف، با آنان مواجه بودهاند، بدینوسیله مراتب زیر را جهت ابلاغ به مسؤولین ذیربط یادآور میگردد. ضمناً لازم است من بعد سرکشی و پیگیری دقیق معمول فرمایید تا نکات مورد بحث را دقیقاً رعایت و از ایجاد وقفه در سیر امور پروندههای مالیاتی جدّاً پرهیز نمایند.
راجع به هیأتهای حل اختلاف مالیاتی:
1- در مواردی که حوزههای مالیاتی بدون مراجعه به هیأت موضوع تبصره 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 (یا تبصره 1 ماده 81 قانون قبل)، پروندهای را مورد اقدام قرار دادهاند، هیأتهای حل اختلاف مالیاتی ملزم به احاله پرونده مذکور به هیأت حسابرسی یاد شده نمیباشند بلکه خود به عنوان یک مرجع مافوق میتوانند به موارد اعتراض مؤدی رسیدگی و رأی صادر نمایند.
2- هیأتهای حل اختلاف مالیاتی باید صورتجلسه را طوری تنظیم نمایند که راه برای تعبیر و برداشتهای مختلف و یا فتح باب اشکالات دیگر از سوی مؤدی مسدود گردد. به عنوان مثال باید مؤدی را راهنمایی کنند در برگ رأی قید نماید«به جز اعتراضات مطروحه، اعتراض دیگر ندارد» تا جای عنوان کردن موارد دیگر در هیأت تجدیدنظر یا شورای عالی مالیاتی باقی نباشد.
3- موضوع عدم حضور نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا اصناف یا ... باید با ذکر اینکه «با وجود دعوت قبلی حضور نیافته یا معرفی نگردیده» در صورتجلسه رأی قید گردد.
4- هیأتها باید حتیالامکان با سؤال و جواب بیشتر از مؤدی و مأمور تشخیص مربوط، تصمیم قطعی اتخاذ و از صدور قرار بیمورد پرهیز کنند.
5- هیأتها باید مقام بدوی یا تجدیدنظر بودن خود را دقیقاً روشن نمایند.
6- اعضای هیأتها به درج امضاء در برگ رأی اکتفا نکنند بلکه باید نام و نامخانوادگی و سمت خود را دقیقاً قید نمایند.
7- اگر پروندههای مالیاتی سنوات مختلف مربوط به یک مؤدی در هیأت حل اختلاف مالیاتهای واحد مطرح میگردد بعضی «سالها» مشمول مرحله بدوی و بعضی دیگر مرحله تجدیدنظر است. لازم است به منظور جلوگیری از بروز اشکال در مراحل بعدی، هر یک از موارد بدوی و تجدیدنظر صدور رأی جداگانه (در اوراق جداگانه) قرار گیرند.
ب- راجع به مأموران تشخیص و کارشناسان:
1- ممیزین کل محترم توجه نمایند که مسؤولیت آنان منحصر به حل اختلاف و اعمال قدری تخفیف مالیاتی نیست بلکه باید نظارت قانونی خود را دقیقاً اعمال و سرکشی دائم به حوزههای ابواب جمعی خود بنمایند و در موارد رسیدگی به اعتراضات مؤدی، وقتی با موضوع نسبتاً پیچیدهای برخورد مینمایند، آن را بهانه برای احاله پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی قرار ندهند بلکه با تحقیق و وارسی کافی اتخاذ تصمیم کنند، ضمناً دفاتر خود را به طور دقیق و مرتب تنظیم نمایند.
2- سرممیزین باید دفاتر اندیکاتور خود را به طور منظم تحریر و دفاتر حوزههای مالیاتی خود و ابواب جمعی خود را همواره مورد بازرسی قرار دهند.
3- مأمورین در موارد ابلاغ با حضور پاسبان یا ژاندارم (قانونی) باید با مراجعه به محل کار یا سکونت طبق حکم تبصره ماده 203 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 عمل نمایند و دلیل این گونه ابلاغ (استنکاف یا عدم حضور) دقیقاً در اوراق مالیاتی قید گردد.
4- وقتی اسنادی حاکی از کشف درآمد درباره مؤدی بدست میآید، به لحاظ رعایت عدالت مالیاتی و رفع تبعیض و تأمین حقوق دولت باید سایر پروندههای مالیاتی مشابه نیز بر همان اساس مورد اقدام قرار گیرند.
5- مسؤولین باید اسناد مؤدیان را که نزد خود دارند پس از انجام اقدامات لازم در اسرع وقت به آنان اعاده نمایند.
6- مأموران تشخیص مربوط باید در جلسه رسیدگی هیأتهای حل اختلاف مالیاتی حضور یابند.
7- مأموران باید توجه داشته باشند با اجرای هر چه دقیقتر قانون میتوانند به اقلام وصولی قابل توجه دست یابند و نباید به منظور تأمین وصولی بیشتر (به زعم خود) پارهای از مقررّات را نادیده بگیرند و یا خدای نکرده بیجهت موجبات ناراحتی مؤدی را فراهم نمایند.
8- کارشناسان مالیاتی یا مأموران مجری قرار باید توجه داشته باشند که طبق مفاد قرار صادره عمل نمایند و در راه بیان واقعیات هراسی به خود راه ندهند و هرگز نسبت به موضوعی تعصّب بیجا بهکار نبندند.
9- گزارشهای مربوط به تعیین درآمد مشمول مالیات باید طبق حکم قانون حاوی دلایل و اطلاعات کافی باشد.
10- در مورد آرای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی باید دقت شود که؛
اولاً ضمن رعایت اصول کلی مربوط به ابلاغ، تاریخ ابلاغ رأی به حروف در برگ تنظیمی به مؤدی قید گردد تا این موضوع در مواقع شکایات به شورای عالی مالیاتی سبب مکاتبات مکرر و اتلاف برای پیبردن به تاریخ دقیق ابلاغ نشود،
ثانیاً موقع تنظیم اوراق مالیات قطعی مشخصات رأی و تاریخ ابلاغ با قید اینکه رأی بدوی بوده است یا تجدیدنظر در محل مخصوص برگ مالیات قطعی درج گردد.
ثالثاً ممیزین کل در موارد شکایت از رأی به شورای عالی مالیاتی تاریخ ابلاغ رأی به مؤدی را در شکواییه منعکس کنند.
11- همانطور که قبلاً در این زمینه دستورالعمل صادر گردیده، حتیالامکان از استفاده از فرمهای قدیم خودداری و در صورت الزام به استفاده از آنها، متن اوراق تصحیح و چنانچه در این خصوص از مهر استفاده میگردد. اوراق مزبور با مهر خوانا مهمور گردد.
احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی
259
منسوخ
10985/ت 536 هـ
26 فروردين 1370
آییننامه
آییننامه اجرایی تبصره 16 قانون بودجه سال 1370 کل کشور
258
30/4/17330
28 اسفند 1369
شورای عالی مالیاتی
سود سهامداران
105، 110
گزارش شماره 540-5/30-27/02/1369 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مقام در جلسه مورخ 18/02/1369 شورای عالی مالیاتی مطرح است. گزارش مزبور اجمالاً مشعر بر طرح این مسئله است که با عنایت به اینکه برابر اعلامیۀ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرکتهایی با صدها سهامدار وجود دارند که نقل و انتقال سهام آنها از طریق بورس صورت میگیرد، از طرفی سود شرکتها در پایان سال مالی مشخص میشود و در حقیقت دارنده سهم در پایان سال صاحب درآمد میباشند، محاسبات مالیات سود سهام این گونه شرکتها در اجرای بند (د) ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 چگونه خواهد بود.
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی پس از شور و بررسی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون یاد شده به شرح آتی در این باره اعلام نظر مینماید:
حکم موضوع جز (ب) بند 1 ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و همچنین ماده 110 قانون مذکور مربوط به سهامدارانی است که حسب مصوبه ارکان صلاحیتدار شرکت سود سهم به آنان تعلق میگیرد و اشخاص حقوقی نیز مکلفاند در موعد مقرر فهرست هویت سهامدارانی را به حوزه مالیاتی ذیربط تسلیم دارند که برابر مدارک مربوط به موضوع، سود سهام براساس مصوبه مذکور به ایشان پرداخت یا تخصیص داده شده است.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- محمدعلی سعیدزاده
نظر اقلیت
چون تصمیمگیری ارکان صلاحیتدار شرکت درخصوص مورد مربوط به دور مالی قبل میباشد. بنابراین حکم جزء (ب) بند یک ماده 105 و همچنین ماده 110 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 ناظر به سهامدارانی است که در آخرین روز سال مالی شرکت صاحب سهم بودهاند.
مجید میرهادی- محمد طاهر
257
منسوخ
30/5/5178/59902
27 اسفند 1369
بخشنامه
اعلام شماره حسابهای کمک به زلزلهزدگان گیلان و زنجان
172
256
17222/4/30
26 اسفند 1369
شورای عالی مالیاتی
تعیین ارزش موجودی ارزی
19، 32
گزارش شماره 975/5/30-14/05/1369 دفتر فنی مالیاتی منضم به تصویر نامه شماره 1296/31 -24/03/1369 اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و منضمات آن حسب ارجاع شماره 20750-15/05/1369 معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی مطرح است. موضوع گزارش نحوه محاسبه ارزش ریالی موجودی مرحوم حاج محمود خبازیها متوفی به سال 1367 در یکی از بانکهای یونان و به طور کلی تعیین ارزش ریالی موجودی خارج از کشور پروندههای مالیات بر ارثی است که صورت قبل از سال 1368 فوت نموده است.
هیأت عمومی شورا پس از بحث و بررسی کافی پیرامون موضوع به شرح آتی اعلام رأی مینماید:
نظر به اینکه به موجب ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیههای بعدی تشخیص ارزش اموال متوفی به استثنای املاک و اراضی موضوع ماده 189 که براساس قیمت منطقهای سابق یا ارزش معاملاتی تعیین شده به عهده مأموران تشخیص واگذار گردیده است، درخصوص مورد ارزش روز ریالی موجودی بانک متوفی در خارج از کشور که توسط مأموران تشخیص ذیربط به تاریخ حینالفوت و براساس ضوابط صحیح تعیین میگردد مناط اعتبار برای صدور برگ تشخیص خواهد بود.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- محمدعلی سعیدزاده- محمد طاهر- مجید میرهادی
255
منسوخ
22 اسفند 1369
قانون
قانون بودجه سال 1370 کل کشور (کسر وجوه خودیاری و مشارکت اشخاص در طرحهای عمرانی از درآمد مشمول مالیات آنها)
254
30/4/17052
21 اسفند 1369
شورای عالی مالیاتی
تجدید ارزیابی دارایی بانکها
دفتر فنی مالیاتی طی گزارش شماره 1412-5/30 مورخ 13/8/1369 عنوان جناب آقای حسینی معاونت محترم درآمدهای مالیاتی چنین اظهارنظر نموده است که «چون طبق ماده واحده قانون معافیت مالیاتی درآمد حاصل از تجدید ارزیابی دارایی بانکهای کشور مصوب 24/08/1367 مجلس شورای اسلامی درآمد ناشی از ارزیابی مجدد دارایی موجود بانکهای کشور از تاریخ تصویب این قانون فقط برای یکبار از پرداخت مالیات معاف است، از طرفی برابر ماده 173 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 قانون مالیاتی اخیر از تاریخ 01/01/1368 به موقع اجرا گذاشته میشود و کلیه قوانین و مقررّات مغایر دیگر نسبت به آن ملغی است، لذا ماده واحده فوقالذکر صرفاً تا پایان سال 1367 قابلیت اجرایی داشته است.»
گزارش مزبور از طرف معاونت محترم درآمدهای مالیاتی به منظور بررسی موضوع به شورای عالی مالیاتی ارجاع گردیده و اینک هیأت عمومی شورای یاد شده در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم پس از شور و تبادل نظر در جلسه مورخ 18/12/1369 به شرح آتی در این باره اعلام رأی مینماید:
از آنجا که تاریخ تصویب ماده واحده مورد بحث موخر بر تاریخ تصویب قانون مالیاتهای مستقیم بوده است، لذا قانون اخیرالذکر ناسخ آن بوده بالنتیجه حکم موضوع ماده واحده مذکور به قوت خود باقی است.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- علی نصیرینسب- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- محمدعلی سعیدزاده- محمد طاهر- مجید میرهادی
253
30/4/17050
21 اسفند 1369
شورای عالی مالیاتی
سرمایهگذاری بانکها
105، 110
گزارش شماره 3669-5/30 مورخ 20/09/69 دفتر فنی مالیاتی منضم به نامه شماره 29353 مورخ 29/08/69 معاونت محترم امور بانکی وزارت متبوع عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در مورد عدم انطباق رأی شماره 5468/4/30-26/04/68 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با مقررّات قانون عملیات بانکی بدون ربا از حیث تبدیل سرمایه حسب ارجاع مشارالیه در اجرای بند 3 ماده 255 در شورای عالی مالیاتی مطرح است. هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با ملاحظه سوابق امر و پس از بحث و بررسی و تبادل نظر به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
رأی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی:
شرکتهایی که بانکها در اجرای ماه 25 آییننامه اجرایی اصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایر مقررّات مربوط سرمایهگذاری مستقیم خود در آنها را به سرمایهگذاری از محل سپردههای اشخاص تبدیل نمودهاند از تاریخ تبدیل مشمول مفاد بند یک رأی شماره 5468/4/30 مورخ 28/04/68 خواهند بود.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- علی نصیرینسب- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- محمدعلی سعیدزاده- محمد طاهر- مجید میرهادی
252
30/4/17049
21 اسفند 1369
شورای عالی مالیاتی
موعد تسلیم اظهارنامه املاک و اظهارنامه موضوع ماده 57 قانون
57
گزارش شماره 4810/5/30 دفتر فنی مالیاتی عنوان جناب آقای حسینی معاونت محترم درآمدهای مالیاتی در مورد نحوه اجرای مقررّات ماده 57 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و امکان اعمال معافیت پس از صدور برگ تشخیص و طی مراحل قانونی و قطعیت درآمد مشمول مالیات به درخواست مؤدی با تسلیم اظهارنامه موضوع ماده مذکور حسب ارجاع مشارالیه در اجرای بند 3 ماده 255 در هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است، هیأت عمومی پس از بحث و تبادل نظر به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
رأی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی:
نظر به اینکه قسمت اخیر ماده 57 مشعر بر وصول مالیات متعلقه به اضافه یک برابر آن به عنوان جریمه تسلیم اظهارنامه خلاف واقع میباشد و لازمه وصول مالیات و مطالبه آن (صدور برگ تشخیص و طی سایر مراحل قانونی مربوط) خواهد بود و مطالبه هم باید در مهلت قانونی و قبل ازحصول مرور زمان صورت پذیرد، لذا تسلیم اظهارنامه موضوع ماده 57 دلیل و مجوز قانونی عدم لزوم صدور برگ تشخیص مالیات نخواهد بود و مأمورین تشخیص باید عندالاقتضاء برگ تشخیص مالیات بر درآمد املاک اجاری را صادر و ابلاغ و حسب مقررّات قانونی مربوط آن را به قطعیت برسانند منتهی اگر مؤدی اظهارنامه مقرر در ماده 57 را قبلاً تسلیم و یا بعد از صدور برگ تشخیص مالیات و قطعیت آن تسلیم نماید، قطعیت درآمد و مالیات مانع استفاده وی از معافیت نخواهد بود.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- علی نصیرینسب- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- محمدعلی سعیدزاده- محمد طاهر- مجید میرهادی
251
منسوخ
54986/4865/5/30
1 اسفند 1369
بخشنامه
خرید یا انتقال اموال بنام فرزند خوانده
23
250
منسوخ
30/5/4852/54602
30 بهمن 1369
بخشنامه
عدم لزوم حضور خریدار، در انتقال املاک
62، 187
249
52932
17 بهمن 1369
بخشنامه
پیگیری دادیاران نسبت به تأخیر مراحل رسیدگیپیگیری دادیاران نسبت به تأخیر مراحل رسیدگی
264
جناب آقای افرا دادستان محترم انتظامی مالیاتی
بنا به گزارشهای واصله، بعضی از مأموران تشخیص مالیات با وجود یادآوریهای مکرر و مؤکد، در مقاطعی از جریان تشخیص تا وصول مالیات، از ارجاع پرونده به هیأت حل اختلاف و صدور و ابلاغ برگ قطعی یا احاله وصول مالیات قطعی شده به اجرا در مواعد مقرر مسامحه نموده و گاهی مرحلهای از کار را که به موجب قانون یک ماه مهلت اقدام دارد، با چندین ماه تأخیر، انجام میدهند. و چون این گونه سهلانگاریها به ویژه در مورد پروندههایی که متضمن مالیات قابل توجه میباشد، از مصادیق تخلفات و تقصیرات موضوع بند (الف) ماده 264 قانون مالیاتهای مستقیم (مصوب اسفندماه 1366) بشمار میرود، لذا برای مقابله جدی با چنین مواردی، لازم است اقدامات زیر را معمول دارند:
1- به هر یک از ادارات کل مالیاتی تهران یک نفر از آقایان دادیاران انتظامی مالیاتی اعزام و ضمن استقرار در محل مؤظف گردد تأخیر اقدام در تشخیص، قطعیت و وصول مالیات پروندههای مهم را به مدیر مربوط گزارش و موارد مقتضی را جهت بررسی علل و در صورت لزوم تعقیب متخلف به آن دادستانی اعلام نمایند.
2- آقایان ممیزین کل مالیاتی از جهت نظارت بر انجام به موقع کار پروندههای ابواب جمعی خود مسؤولیت مستقیم داشتهاند و لازم است فهرست پروندههای مالیاتی مهم را که نشان دهندۀ مراحل ومهلت اقدام هر پرونده میباشد، در دسترس داشته باشند.
3- ضمن ترتیب هماهنگی قبلی در این زمینه با مدیران مربوط، رونوشت این نامه نیز جهت اطلاع و فراهم نمودن زمینه اعمال نظارت آقایان دادیاران، برای آنان ارسال گردیده است.
ضمناً دستور فرمایید در پایان هر ماه، موارد تأخیر اقدام پروندههای مهم با مشخصات هر پرونده، چگونگی پیشرفت کار در هر یک از ادارات مالیاتی را به اینجانب گزارش نمایند.
احمد حسینی- معاون درآمدهای مالیاتی
248
منسوخ
133616/ت 461هـ
16 بهمن 1369
تصویبنامه
تعیین جزیره قشم به عنوان منطقه آزاد تجاری
247
30/4/15145
8 بهمن 1369
شورای عالی مالیاتی
انتقال حق واگذاری توسط شرکت تعاونی مسکن
133
گزارش شماره 4607-5/30-07/11/1369 دفتر فنی مالیاتی منضم به تصاویر نامههای شماره 902 مورخ 01/11/69 شرکت تعاونی مسکن کارکنان کارخانه نخریسی خسروی خراسان و 30411 مورخ 26/10/69 اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مقام در جلسه مورخ 07/11/1369 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. موضوع گزارش مبتنی بر طرح این مسئله است که وقتی شرکت تعاونی مسکن منحصراً از کارکنان یک شرکت تولیدی یا وزارتخانه تشکیل میگردد و فقط مجاز به ارائه مسکن به اعضای خود میباشد اما علاوه بر واگذاری مسکن به اعضای خود اقدام به فعالیتهای دیگری از قبیل انتقال حق واگذاری محل خود مینماید آیا چنین اقدامی منطبق با قسمت اخیر ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و یا طبق تبصره 2 آن مشمول مالیات و جریمه غیرقابل بخشش معادل 50% مالیات متعلق خواهد بود؟
هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم پس از شور و بررسی به شرح آتی اعلام نظر مینماید:
رأی اکثریت
شرکتهای تعاونی مسکن موضوع ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 که به موجب مقررّات شهرکسازی و سایر ضوابط قانونی علاوه بر احداث مسکن و واگذاری آن به اعضای شرکت از جهت تأمین نیازمندیهای ساکنین مجتمع مکلف به احداث مغازه یا محل کسب بوده و آن را به اعضاء و یا غیر واگذار نمایند، نسبت به واگذاری مغازه یا محل کسب مشمول مالیات متعلق بوده لکن چون مورد از موارد تخلف موضوع تبصره 2 ماده مذکور نمیباشد لذا مشمول جریمه پیشبینی شده در تبصره مزبور نخواهند بود.
علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- محمد رزاقی- مجید میرهادی- محمود حمیدی- اصغر آبادانی-محمدعلی سعیدزاده
نظر اقلیت
نظر به اینکه احداث و واگذاری مغازه یا محل کسب به اعضاء یا غیرتخلف از موارد منصوص[1] در تبصره 2 ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 66 نمیباشد لذا مورد مشمول جریمه مقرر نخواهد بود اما درباره معافیت چون کلمه «فقط» در متن ماده مزبور که ارائه مسکن را به اعضاء مقید و نتیجتاً استفاده از معافیت مالیاتی را موکول به رعایت قید مزبور مینماید لذا به جهت عدم انطباق خصوص مورد با شرایط مقرر قانونی استفاده از معافیت مالیاتی موضوع متن ماده یاد شده محمل قانونی ندارد.
محمدتقی نژادعمران- علیاصغر محمدی
[1]- منصوص: حدیث یا سخنیکه با نص گفته شده یا از روی تفحص و تحقیق ثابت شده، معین شده، در نهایت تفحص تحقیق شده، به ثبوت رسانیده، آنچه از آیات قرآن و احادیث که صریح و آشکار باشد و محتاج به تأویل نبود. (منبع: http://farsilookup.com)
246
منسوخ
30/5/4609/50766
6 بهمن 1369
بخشنامه
مالیات علیالحساب انتقال دست دوم حقالامتیاز تلفن
4
245
30/5/4439/49010
26 دی 1369
بخشنامه
دستورالعمل صدور گواهی جهت صنوف تولیدی، توزیعی و اتحادیهها
186
به منظور حسن اجرای تبصره ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی و با توجه به توافق به عمل آمده در جلسه مورخ 09/10/69 با رؤسا و نمایندگان محترم مجمع امور صنفی اتحادیههای تولیدی، خدمات فنی و اتحادیههای توزیعی، خدمات در جهت اجرای تبصره اصلاحی ماده 15 قانون نظام صنفی موضوع ماده 6 قانون نظام صنفی مصوب 31/02/68 مجلس شورای اسلامی مراتب زیر متذکر میگردد:
1- حوزههای مالیاتی مکلفاند هنگام دریافت استعلام اتحادیههای امور صنفی بلافاصله آن را در دفاتر حوزه مالیاتی ثبت و سپس فرم پیوست را در دو نسخه تکمیل و نسخه اول را به عنوان رسید به مؤدی تسلیم و به شرح زیر اقدام نمایند:
الف- در صورتی که مالیاتهای مورد مطالبه از مؤدی به مرحله قطعیت رسیده باشد و مؤدی قادر به پرداخت بدهی مالیاتی به صورت یکجا نباشد، پس از درخواست کتبی مبنی بر تقسیط مالیات، ابتدا 50% بدهی مالیاتی قطعی شده را وصول و بقیه را طبق نظر مدیرکل ذیربط یا افرادی که به آنان تفویض اختیار شده تقسیط و سپس گواهی لازم صادر مینمایند.
ب- در مواردی که مالیاتهای مورد مطالبه به قطعیت نرسیده باشد درصدی از بدهی مالیاتی مطالبه شده حسب توافق مؤدی و مدیران کل یا افرادی که امور رسیدگی به آنان تفویض شده به صورت علیالحساب وصول و گواهی لازم صادر نمایند.
2- حداکثر مهلت صدور گواهی و با پاسخ استعلام واصله از اتحادیههای امور صنفی توسط حوزههای مالیاتی 15 روز از تاریخ ثبت استعلام در دفتر حوزه مالیاتی میباشد.
مدیران کل یا افرادی که به آنان تفویض اختیار شده مسؤول حسن اجرای این دستورالعمل بوده و مؤظفند موارد تخلف و عدم رعایت مقررّات یاد شده توسط مأموران مالیاتی را در پایان هر ماه بدفتر اینجانب اعلام نمایند.
احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی
244
48858/3189/5/30
25 دی 1369
بخشنامه
محاسبه درآمد مشمول مالیات سینماها
96، 97
چون در مورد نحوه محاسبه مبلغ عوارض شهرداری موضوع تصویبنامه شماره 3106-25/10/62 هیأت محترم وزیران برای مأموران تشخیص ابهاماتی مطرح میباشد لذا به منظور اتخاذ رویۀ واحد در موقع تشخیص درآمد صاحبان سینماها از طریق علیالرأس با عنایت به دستورالعمل وزارت ارشاد اسلامی عنوان اشخاص مذکور، مقرر میگردد که در احتساب درآمد مشمول مالیات صاحبان سینماها در موارد علیالرأس کل عوارض پرداختی نیز صرفنظر از موارد مصرف آنها از درآمدهای مربوط به کسر و نسبت به بقیه درآمد ضریب مربوط اعمال گردد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی
243
30/5/4289/48190
23 دی 1369
بخشنامه
5% مالیات علیالحساب دارندگان کارت پیلهوری
104
معاونت محترم وزارت امور اقتصادی و دارایی و رییس کل گمرک ایران
پیرو نامه شماره 58482/4205-5/30 مورخ 19/10/1368 خواهشمند است دستور فرمایید، ادارات کل گمرک ایران در سراسر کشور مفاد نامههای شماره 17/10341/24571 مورخ 12/09/65 و شماره 17/11196/25813 مورخ 27/09/65 موضوع وصول مالیات علیالحساب پنج درصد را نسبت به اشخاصی هم که با کارت پیلهوری مبادرت به ورود کالا مینمایند اعلام نموده و در جهت وصول 5% مالیات علیالحساب مورد بحث از اشخاص مزبور اقدام نمایند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی
242
30/4/13341/48078
23 دی 1369
بخشنامه
فروش داراییهای قابل استهلاک
149، 152، 153، 154 29، 125، 128
به قرار اطلاع بعضی از حوزههای مالیاتی در ارتباط با فروش دارایی قابل استهلاک در موارد تشخیص علیالرأس، اقدام به برآورد ارزش فروش نموده، مابهالتفاوت ارزش دفتری و ارزش برآوردی را به عنوان یکی از اقلام درآمد محسوب و چنانچه ارزش دفتری مشخص نباشد بهای تعیین شده را عیناً درآمد مشمول مالیات تلقی مینمایند، لذا در این باره نکات زیر را که به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی هم رسیده است برای اجرا به مأموران مالیاتی متذکر میگردد:
الف- در صورت قبول دفاتر، حسب مورد به استناد بند 5 ماده 125 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیههای بعدی و بند 5 ماده 149 قانون مالیاتهای مستقیم اسفندماه مصوب 1366 معادل ارزش مستهلک نشده دارایی منهای حاصل فروش به عنوان زیان و چنانچه میزان فروش بیش از ارزش مستهلک نشده دارایی باشد، مابهالتفاوت آن به عنوان سود در حساب و زیان سال مربوط منظور خواهد شد.
ب- در صورت رد دفاتر و تعیین بهای فروش دارایی براساس تحقیقات معموله و احتساب عین فروش یا مابهالتفاوت فروش و ارزش مستهلک نشده آن به عنوان سود یا زیان صحیح نبوده بلکه طبق مادتین 128 و 129 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و مادتین 152 و 153 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 باید با انتخاب قرینه و اعمال ضریب مناسب مبادرت به تعیین درآمد حاصل از این ممر نموده و چنانچه مجموعه ضرایب موجود فاقد ضریب مالیاتی از این حیث باشد برابر تبصره 3 ماده 154 قانون اخیرالذکر ضریب مورد نظر توسط هیأت حل اختلافات مالیاتی محل با عنایت به مشخصات دارایی فروش رفته و سایر جهات تعیین خواهد گردید.
پ- در تعیین درآمدهای مورد بحث اولاً مأموران تشخیص یا کارشناسان و حسابرسان مربوط مکلفاند برای بدست آوردن فروش واقعی داراییها تحقیقات کافی به عمل آورند و از برآورد غیرعادلانه با نظر و رأی دلخواه خود بپرهیزند ثانیاً کمیسیونها و هیأتهای حل اختلاف مالیاتهای تعیین کننده ضرایب شایسته است به منظور رعایت عدالت مالیاتی با توجه به واقعیت نسبت به تعیین ضرایب اقدام نمایند.
احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد