توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
227
منسوخ
11934/4/30
5 آذر 1369
شورای عالی مالیاتی
معافیت مالیات حقوق شاغلین در روستاها
92
226
30/5/3423
5 آذر 1369
بخشنامه
اطلاعات حسابهای بانکی متوفی
34
به پیوست تصویر بخشنامه شماره نب/2943 مورخ 28/07/1369 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راجع به تکلیف بانکها نسبت به تسلیم اطلاعات مربوط به حسابهای اشخاص متوفی به حوزههای مالیاتی ذیربط در ارتباط با مقررّات ماده 34 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال میگردد.
محمدعلی خوشاخلاق ـ مدیرکل دفتر فنی مالیاتی
بانک ...
پیرو بخشنامه شماره نب/4929 و نب/1232-28/12/1368 و 14/04/1369 به استحضار میرساند که به موجب ماده 34 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 بانکها مکلفاند اطلاعات مربوط به حسابهای مشتری متوفی را به منظور محاسبه مالیات و صدور گواهی مالیات بر ارث به حوزه مالیاتی محل تسلیم نمایند. خواهشمند است در اجرای حکم مقرر در نامه یاد شده به کلیه شعب آن بانک در سراسر کشور ابلاغ فرمایند به استعلامهای حوزههای مالیاتی که انطباق آن با موضوع قابل احراز باشد، مستقیماً پاسخ مقتضی صادر نمایند.
مدیریت نظارت و امور بانکها - سید حسین مهدوی ناصر یوسفیکیا
225
منسوخ
37628
27 آبان 1369
بخشنامه
لغو مالیات نقل و انتقال انتقال حقالامتیاز دست دوم تلفن
224
منسوخ
30/5/3514/36388
21 آبان 1369
بخشنامه
اختیار مدیران در مدت تقسیط مالیات (بقایا و جاری)
40، 42، 144، 167، 191
223
20 آبان 1369
قانون
قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
ماده 1- از هر لیتر نوشابههایی که با وسایل ماشینی تهیه میشود، براساس اندازهگیری حجم از قرار هر لیتر 70 ریال (حداقل هر بطری 20 ریال) به عنوان مالیات وصول و به درآمد عمومی واریز میگردد.
تبصره: انواع آبمیوههایی که به تشخیص وزارت صنایع به طور صنعتی تهیه میشوند از 50% مالیات متعلقه موضوع این ماده معاف خواهند بود.
ماده 2- شرکت مخابرات ایران مکلف است از مبلغ آبونمان ثابت تلفنهای خودکار شهری معادل 75% و از بهای کلیه خدمات مخابراتی بینالمللی (به استثنای مدارات اختصاصی دولتی) معدل 40% به عنوان مالیات اخذ و هر ماه یکبار به خزانه واریز نماید.
… ماده 7- وزارت کشور مکلف است از کلیه اتباع ایرانی که با گذرنامه عادی از کشور خارج میشوند (به استثنای اشخاصی که از طریق هوایی مسافرت مینمایند) مبلغ 50000 ریال دریافت و به درآمد عمومی کشور واریز نماید. اشخاصی که از پرداخت تمام یا درصدی از عوارض موضوع قانون دریافت عوارض خروج از کشور مصوب 30/04/1364 معاف میباشند از پرداخت تمام یا درصدی از وجوه موضوع این ماده نیز معاف خواهند بود.
ماده 9- شرکت دخانیات ایران مکلف است:
الف- کلیه وجوه حاصل از فروش سیگارهای خارجی از قرار هر نخ 25 ریال منحصراً پس از کسر هزینههای خرید و حمل و نقل و حق عاملیت توزیع سیگارهای مذکور به عنوان مالیات به درآمد عمومی کشور واریز نماید.
ب- از هر نخ سیگار داخلی فیلتردار، 5 ریال و از هر نخ سیگار داخلی بدون فیلتر، 2/5 ریال علاوه بر قیمتهای پایه به عنوان مالیات از مصرفکنندگان دریافت و به درآمد عمومی کشور واریز نماید.
ماده 8- به دولت اجازه داده میشود به ازای تعویض هر جلد گذرنامه در داخل کشور مبلغ 000/50 ریال و به ازای تمدید هر جلد گذرنامه مبلغ 000/20 ریال دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور واریز کند.
مالیات موضوع این ماده به موجب ماده (1) قانون «اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات» مصوب 16/7/1373 اصلاح شده است.
222
منسوخ
35694/2442/5/30
15 آبان 1369
بخشنامه
لزوم اخذ گواهی توسط بنیاد و نهادهای معاف
187
221
منسوخ
35252
13 آبان 1369
بخشنامه
قطعیت و وصول مالیاتهای «بقایای مالیاتی»
174، 175
220
30/4/10157/34638
9 آبان 1369
بخشنامه
تاریخ دریافت چک (دارای محل) در اعتراض به رأی بدوی، بمنزله تاریخ وصول است.
247
به قرار اطلاع برخی حوزههای مالیاتی در موارد اعتراض مؤدیان به آرای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی که لازمه آن پرداخت حداقل ده درصد مالیات مبلغ مورد رأی طبق ماده 247 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 میباشد، بابت مالیات مذکور مبادرت به اخذ چک به عنوان حساب بانکی مربوط مینمایند اما به لحاظ تأخیر در ارسال چکهای دریافتی به بانک یا به جهت سیر جریانات بانکی تا مرحله وصول و واریز به حساب جاری مالیاتی ظاهراً سی روز مهلت مقرر در ماده قانونی مذکور سپری و آنگاه به زعم مأموران تشخیص یا هیأتهای حل اختلاف مالیاتی موضوع به عنوان عدم پرداخت در مهلت مقرر و النهایه آرای هیأتهای بدوی قطعیت یافته تلقی میگردد. علیهذا مؤکداً یادآور میشود ضمن آنکه مسؤولین مکفاند در همان روز دریافت چک را در قبال اخذ رسید به بانک بسپرند، باید توجه داشته باشند، به طور کلی در تاریخ دریافت چک وسیله حوزه مالیاتی یا قسمت وصول و ابلاغ خدمات مالیاتی مشروط برآنکه دارای محل بوده به علاوه تسلیم چک در آن تاریخ محرز باشد، به منزله تاریخ وصول مورد قبول است و این نحوه پرداخت نباید موجب تضییع حق مؤدیان گردد.
بدیهی است تا احاله پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر باید واریز وجه چک به حساب مالیاتی مربوط مسجل و موضوع برابر ماده 25 آییننامه سازمان تشخیص توسط قسمت وصول و ابلاغ و خدمات مالیاتی یا در غیاب آن وسیله حوزه مالیاتی طی گزارشی تأیید شده باشد.
مقتضی است این بخشنامه را که مفاد آن به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی هم رسیده است به واحدهای ذیربط ابلاغ و در این خصوص راهنماییهای لازم را معمول فرمایند.
احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی
219
7214/ت/285هـ
2 آبان 1369
تصویبنامه
قراردادهای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف
وزارت امور اقتصادی و دارایی
تصویبنامه هیأت وزیران راجع به اجتناب از اخذ مالیات مضاعف براساس ماده 168 قانون مالیاتهای مستقیم
هیأت وزیران در جلسه مورخ 15/07/1369 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و براساس مفاد ماده 168 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 تصویب نمود:
کلیه قراردادها و موافقتنامههای مربوط به اجتناب از اخذ مالیات مضاعف که قبلاً براساس ماده 160 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1345 و تبصره آن به تصویب قانونگذار یا هیأت وزیران رسیده است بنا به دلایل مشروحه زیر ادامه یابد و مراتب توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی گزارش گردد.
1- عدم لغو این قراردادها و موافقتنامهها از سوی کشورهای مقابل و لزوم رعایت این موضوع از نظر عرف بینالمللی.
2- مطرح بودن شرط عمل متقابل در کلیه قراردادها و موافقتنامهها.
3- امکان فراهم شدن زمینه استفاده آتی از برخی موافقتنامههایی که در حال حاضر به دلیل مناسبات سیاسی، قابل استفاده نیستند.
4- نقش این قراردادها در توسعه فعالیتهای تجاری و حمل و نقل دریایی و هوایی بین ایران و کشورهای متقابل.
حسن حبیبی - معاون اول رییسجمهور
218
30/4/5713/32412
28 مهر 1369
بخشنامه
تعیین فروش واردکنندگان کالا بدون انتقال ارز
152
نظر به اینکه در مورد نحوه تشخیص و محاسبه درآمد مشمول مالیات واردکنندگان بدون انتقال ارز در موارد تشخیص علیالرأس در حوزههای مالیاتی روشهای متفاوتی اجراشده است، لذا به جهت لزوم پیروی از رویۀ واحد مقرر میشود:
1- در مواردی که حسب مقرر باید قرینه فروش مأخذ قرار داده شود لازم است مبلغ فروش واقعی کالا در سالی که کالا وارد شده است براساس اسناد و مدارک متقن[1] و اطلاعات مکتسبه معتبر تعیین و با رعایت توضیحات ابتدای جداول ضرایب مالیاتی مربوط به هرسال (ضرایب اضافی) اقدام به اعمال ضریب و تعیین درآمد مشمول مالیات بشود.
2- هرگاه اطلاع از مبلغ صحیح فروش به نحوه مذکور در بند یک مقدور نباشد و مأمورین تشخیص ناچار به استفاده از فرمول ابتدای جدول ضرایب برای تعیین فروش میشوند از حیث قیمت تمام شده کالای وارده ارجح آن است که مدارک و اسناد رسمی ابرازی مؤدی که در مورد قیمت خرید ارز مصرفی برای وارد کردن کالا توسط وی ارائه میشود مأخذ محاسبه قرار گیرد ولی در مواردی که مؤدی مدارک مستند و قابل قبولی از این بابت ارائه نمیکند باید قیمت ارز آزاد در روزی که سفارش کالا داده شده و در صورتی که از تاریخ مذکور نیز به علت عدم ارائه مدارک مستند از طرف مؤدی نتوان مطلع شد قیمت ارز در روزی که کالا به کشور وارد شده است مأخذ محاسبه قرار گیرد.
در خاتمه متذکر میشود پروندههای مورد اختلاف اعم از اینکه در مرحلۀ رسیدگی ممیزکل یا هیأتهای حل اختلاف باشد نیز باید براساس این دستورالعمل و رعایت واقعیت مورد اظهارنظر ممیزکل با صدور رأی واقع شود. بدیهی است برای آگاهی از بهای آزاد در تاریخهای مختلف میتوان از مراجع معتبر مربوط کسب اطلاع نمود.
ضمناً متذکر میگردد مفاد این بخشنامه به تأیید شورای عالی مالیاتی رسیده است.
احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی
[1] - متقن: محکم، استوار. منبع: http://farsilookup.com
217
30/4/9621
25 مهر 1369
شورای عالی مالیاتی
انتقال ملک قبل از تنظیم سند رسمی
79
گزارش شماره 2059-5/30 مورخ 20/05/1369 دفتر فنی مالیاتی حسب ارجاع مقام معاونت درآمدهای مالیاتی در جلسه مورخ 22/07/1369 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. گزارش مزبور اجمالاً مشعر بر این است که «از جمله تسهیلات اعطاء بانکها در اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا فروش املاک احداثی به صورت تنظیم قرارداد اجاره به شرط تملیک» میباشد. از طرفی اغلب موارد این گونه مستأجرین (صاحبان حق) قبل از صدور سند انتقال قطعی واحد مسکونی موضوع قرارداد که به لحاظ وجود مشکلات ثبتی ممکن است سالها به تعویق افتد با موافقت بانک اقدام به واگذاری به غیر نمایند. این دفتر قبلاً چنین اظهارنظر نموده است که درآمد شخص طرف قرارداد ناشی از واگذاری حقوق مشمول ماده 79 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 میباشد. گرچه این اظهارنظر با توجه به ماده 22 قانون ثبت اسناد و املاک کشور با مقررّات موضوع ماده 79 مذکور منطبق است، لکن چون در مجتمعهای بزرگ آپارتمانی نظیر شهرک آپادانا متعلق به بانک مسکن و غیره قبل از صدور اسناد مالکیت جداگانه این گونه انتقال حقوق به صورت عرف درآمده است، لذا به نظر میسد موضوع بیشتر قابل انطباق با مقررّات ماده 74 قانون فوقالذکر خواهد بود و با صاحبان حق باید نسبت به انتقالات مورد بحث مانند مالک رفتار نمود النهایه دفتر یاد شده پیشنهاد طرح مسئله را در شورای عالی مالیاتی نموده است. اینک هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 پس از بررسی و شور و تبادل نظر به شرح آتی اعلام رأی مینماید:
نظر به اینکه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 در باب انتقال حقوق اشخاص به املاکی که از طریق «عقد اجاره به شرط تملیک» حاصل میگردد متضمن نص صریحی نمیباشد. لذا با عنایت به جمیع جهات استنباط دفتر فنی مالیاتی از موضوع به شرح قسمت اخیر گزارش مطروحه قابل قبول است.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- مجید میرهادی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- عباس رضاییان- محمد رزاقی
216
منسوخ
68/50/هـ
22 مهر 1369
رأی دیوان
لغو مالیات علیالحساب انتقال حقالامتیاز دست دوم تلفن
215
منسوخ
30/5/2962/30712
15 مهر 1369
بخشنامه
مالیات شغلی وسایط نقلیه با نظر اتحادیه صنف ذیربط
100، 163
214
30/5/2983/29574
9 مهر 1369
بخشنامه
واحد ذیصلاح رسیدگی (مؤدیانی که دارای محل کسب و سکونت مشخص در ایران نمیباشند.)
221
بنابه اختیار حاصل از تبصره ذیل ماده 221 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مجلس شورای اسلامی به آن اداره کل اجازه داده میشود که امر رسیدگی به پروندههای مالیاتی مؤدیانی را که در ایران دارای محل شغل ثابت و نیز محل سکونت مشخص نمیباشند و در محدوده آن اداره کل به هر نحوی دارای درآمد بودهاند (به استثنای مواردی که در قانون مذکور تصریح گردیده است) به تشخیص خود به یکی از حوزههای مالیاتی ارجاع و یا عنداللزوم نسبت به تشکیل حوزه مالیاتی خاص جهت این امر اقدام نمایند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی- از طرف حسینی
213
30/4/8821
7 مهر 1369
شورای عالی مالیاتی
ذخیره بازسازی
138
گزارش شماره 807-5/30-04/06/1369 دفتر فنی مالیاتی عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی درخصوص ابهام موجود در ماده 138 مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 از نقطه نظر معافیت یا عدم معافیت ذخایر منظور شده از سود ابرازی برای بازسازی، حسب ارجاع مقام مذکور در اجرای بند 3 ماده 255 قانون یاد شده در جلسه مورخ 04/07/69 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مورد شور و بررسی قرار گرفت که نتیجه آن به شرح رأی آتی اعلام میگردد:
گرچه در بند (الف) ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 علاوه بر توسعه یا تکمیل و یا ایجاد واحدهای صنعتی جدید موضوع بازسازی نیز عنوان گردیده است، اما چون شرایط و ضوابط اجرایی حسب جزء 1 و 2 بند (الف) مذکور و تبصرههای اول و دوم ماده 138 یاد شده منحصراً مربوط به توسعه یا تکمیل یا ایجاد واحدهای صنعتی جدید است و قانون مذکور متضمن هیچگونه قاعده اجرایی و حصر و قیدی درخصوص معافیت سود منظور شده برای بازسازی نمیباشد، علیهذا معافیت مقرر مورد بحث به جهت خلاء قانونی در ترتیب و مدت صرف، ذخایر تخصیصی برای امر بازسازی را شامل نمیگردد.
محمدتقی نژادعمران- علیاکبر سمیعی- محمد طاهر- محمد رزاقی- مجید میرهادی- محمود حمیدی- علیاکبر نوربخش- علیاصغر محمدی- محمدعلی سعیدزاده
212
30/5/2950/28806
4 مهر 1369
بخشنامه
فسخ اسناد مرابحهکاری (ارجاع به مراجع قضایی)
اداره کل مالیات بر شرکتها
پیرو بخشنامه شماره 20/2539/3052-16/10/1361 عنوان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که رونوشت آن به آن واحد نیز ابلاغ گردیده است و نظر به اینکه از طرف بعضی از ادارات کل امور اقتصادی و دارایی راجع به اقدامات بعدی و سیر مراحل قانونی و وصول یا عدم وصول مالیات مطالبه شده پروندههای مرابحه کاری سنوات قبل پرسشهایی مطرح میشود لذا نکات زیر را الزاماً متذکر میگردد:
1- از مطالبه و وصول مانده بدهیهای مالیاتی سنوات گذشته پروندهها(ی) مرابحه کاری وفق بخشنامه فوقالذکر خودداری و ادامه رسیدگی مالیاتی به اینگونه پروندهها در هر مرحلهای که هست متوقف و مراتب به انضمام فهرست و مشخصات کامل پروندهها جهت هرگونه اقدام لازم به مراجع ذیصلاح قضایی اعلام گردد.
2- چون ممکن است بعضی از دفاتر اسناد رسمی قبل از صدور بخشنامه فوقالذکر نسبت به کسر مالیات بهره به هنگام فک و فسخ اسناد استقراضی طبق مقررّات سابق اقدام و لیکن از واریز وجوه آن به حساب مالیاتی خودداری نموده باشند در این گونه موارد و با توجه به اینکه این وجوه به هیچ عنوان متعلق به دفاتر اسناد رسمی نمیباشد وجوه مزبور بایستی کلاً وصول و به حساب درآمدهای متفرقه کل کشور طبق مقررّات واریز گردد. ضمناً توجه داشته باشند که مؤسسات خارجی مقیم خارج کشور نسبت به پرداخت مالیات مذکور از شمول بند 1 این دستورالعمل مستثنی خواهند بود.
احمد حسینی - معاون درآمدهای مالیاتی
211
منسوخ
42562/ت/241/ هـ
31 شهريور 1369
تصویبنامه
حسابهای تعیین شده جهت جلب کمک به زلزله زدگان زنجان و گیلان، جزء حسابهای موضوع ماده 172 محسوب میشود.
148، 172
210
منسوخ
2626/5/30
28 شهريور 1369
بخشنامه
تعیین فاصله شهرک صنعتی کاوه از تهران
209
منسوخ
26 شهريور 1369
قانون
قانون بیمه بیکاری
208
منسوخ
30/5/2464/26972
24 شهريور 1369
بخشنامه
املاکی که در وثیقه بانکها و اشخاص حقوقی دولتی است. (گواهی تعاون ملّی)
59، 187
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد