توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

2145

67552/15292
28 اسفند 1382
بخش‌نامه
کارشناسان رسمی دادگستری انعکاس تخلفات با هدف کتمان درآمد به سازمان امور مالیاتی

جناب آقای ایثاری، رییس محترم کانون کارشناسان رسمی دادگستری

سلام علیکم احتراماً، نظر به این‌که برخی تخلفات مالی از طریق عدم ثبت رویدادهای مالی در حساب‌ها و یا عدم انعکاس حساب‌های بانکی شرکت‌ها و مؤسسات در دفاتر قانونی آنها یا از طریق انعکاس در حساب‌های بانکی که به نام شرکت یا مؤسسه نیست اتفاق می‌افتد، لذا خواهشمند است دستور فرمایید به همکاران محترم کارشناس رسمی دادگستری اعلام شود، در صورت برخورد با هر گونه تخلفی در ثبت فعالیت‌های مالی از جمله کتمان دریافتی یا درآمد به هر شکل، عدم ثبت رویدادهای مالی در دفاتر قانونی و از این قبیل، در گزارش‌های خود منعکس و موضوع را به سازمان امور مالیاتی کشور و سایر مراجع ذی‌ربط برای رسیدگی و اقدام قانونی اعلام کنند.

طهماسب مظاهری ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

2144

67551/15297/61
28 اسفند 1382
بخش‌نامه
بازرسان و حسابرسان شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی، انعکاس تخلفات با هدف کتمان درآمد به سازمان امور مالیاتی

جناب آقای مهندس علی صوفی وزیر محترم تعاون

سلام علیکم احتراماً، نظر به این‌که برخی تخلفات مالی ناشی از عدم ثبت رویدادهای مالی در حساب‌ها و یا عدم انعکاس حساب‌های بانکی شرکت‌ها و مؤسسات در دفاتر قانونی آنهاست، یا از طریق انعکاس در حساب‌های بانکی که به نام شرکت یا مؤسسه نیست اتفاق می‌افتد، لذا خواهشمند است دستور فرمایید به بازرسان و حسابرسان شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی مراتب را اعلام فرمایند و متذکر شوند که، در صورت برخورد با هر گونه تخلفی در ثبت فعالیت‌های مالی از جمله کتمان دریافتی یا درآمد به هر شکل، عدم ثبت رویدادهای مالی در دفاتر قانونی و از این قبیل، در گزارش‌های خود منعکس و موضوع را به سازمان امور مالیاتی کشور و سایر مراجع ذی‌ربط برای رسیدگی و اقدام قانونی اعلام کنند.

قبلاً از دستور مساعدی که در این خصوص می‌فرمایید سپاسگزاری می‌کنم.

طهماسب مظاهری ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

2143

67499/15292/61
28 اسفند 1382
بخش‌نامه
اعضای جامعه حسابداران رسمی، انعکاس تخلفات با هدف کتمان درآمد به سازمان امور مالیاتی

جناب آقای صفار، دبیرکل محترم جامعه حسابداران رسمی ایران

نظر به این‌که برخی تخلفات مالی، ناشی از عدم ثبت رویدادهای مالی در حساب‌ها یا عدم انعکاس حساب‌های بانکی شرکت‌ها و مؤسسات در دفاتر قانونی آنهاست، یا از طریق انعکاس در حساب‌های بانکی که با نام شرکت یا مؤسسه نیست، اتفاق می‌افتد، خواهشمند است دستور فرمایید، به اعضای جامعه حسابداران رسمی، مراتب را اعلام فرمایند و متذکر شوند که در صورت برخورد با هر گونه تخلف به منظور و با هدف کتمان درآمد به‌وسیله شرکت‌ها یا مؤسسات، مؤظفند مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور و سایر مراجع ذی‌ربط برای رسیدگی و اقدام لازم اعلام کنند.

قبلاً از دستور مساعدی که در این خصوص می‌فرمایید سپاسگزاری می‌کنم.

طهماسب مظاهری ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

شماره: 67499/15292/61  تاریخ: 28/12/1382

جناب آقای مهندس عبدالعلیزاده - وزیر محترم مسکن و شهرسازی

نظر به این‌که برخی تخلفات مالی، ناشی از عدم ثبت رویدادهای مالی در حساب‌ها یا عدم انعکاس حساب‌های بانکی شرکت‌ها و مؤسسات در دفاتر قانونی آنهاست، یا از طریق انعکاس در حساب‌های بانکی که به نام شرکت یا مؤسسه نیست، اتفاق می‌افتد، خواهشمند است دستور فرمایید، از طریق سازمان نظام مهندسی و سایر مراجع ذی‌ربط به مهندسان مشاور، اعم از حقیقی یا حقوقی، مراتب را اعلام فرمایند و متذکر شوند که در صورت برخورد با هر گونه تخلف به منظور و با هدف کتمان درآمد به‌وسیله شرکت‌ها یا مؤسسات، مؤظفند مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور و سایر مراجع ذی‌ربط برای رسیدگی و اقدام لازم اعلام کنند.

قبلاً از دستور مساعدی که در این خصوص می‌فرمایید سپاسگزاری می‌کنم.

طهماسب مظاهری ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

2142

71028/ت 30348 هـ
27 اسفند 1382
تصویب‌نامه
درخصوص مقررات صادرات و واردات

وزارت بازرگانی- وزارت صنایع و معادن- وزارت امور اقتصادی و دارایی

هیأت وزیران در جلسه مورخ 27/12/1382 بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد ماده (4) قانون مقررّات صادرات و واردات- مصوب 1372- تصویب نمود:

1- مندرجات ذیل یادداشت فصول و سود بازرگانی جداول کتاب مقررّات صادرات و واردات که ردیف‌های تعرفه آن به صورت هشت رقمی تهیه گردیده است، به شرح پیوست تعیین می‌گردد.

2- تصویب‌نامه‌های فهرستی پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت می‌باشد، جایگزین تصویب‌نامه‌های تنفیذی موضوع ماده (46) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررّات صادرات و واردات می‌گردد.

3- این تصویب‌نامه از تاریخ 01/01/1383 قابل اجرا می‌باشد.

محمدرضا عارف ـ معاون اول رییس‌جمهور

2141

211/6761/14248
27 اسفند 1382
بخش‌نامه
رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در‌خصوص حق‌التحریر و حق‌الثبت دفاتر اسناد رسمی

تصویر دادنامه شماره 211 مورخ 02/06/82 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری جهت اطلاع به پیوست ارسال می‌گردد.

محمدقاسم پناهی - معاون فنی و حقوقی

دادنامه شماره دادنامه: 211 تاریخ: 02/06/1382 کلاسه پرونده: 81/148

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی آقای سیدحسن بنی‌هاشمیان و آقای احمد نوروزی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال دستورالعمل شماره 11433 مورخ 23/03/1379 مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

مقدمه: شکات طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند، مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به نامه مورخ 18/02/1379 اداره کل ثبت استان قم در مورد حق‌التحریر گواهی امضاء و این‌که آیا بند 2 ماده واحده قانونی توزیع حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی موضوع ماده 54 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1373 مبلغ 15% حق‌التحریر گواهی امضاء را نیز شامل می‌شود طی دستورالعمل شماره 11433 مورخ 23/03/1379 با این توجیه که حق‌التحریر گواهی امضاء همانند سایر حق‌التحریر می‌باشد دستور به پرداخت مبلغ فوق به دفتریاران نموده است. با توجه به این‌که به دلایل منطقی و قانونی این دستور ماهیتاً محمل قانونی ندارد، لذا خواهشمند است با توجه به مستندات و دلایل ذیل در جهت ابطال آن حکم لازم را صادر فرمایید.

1- گواهی امضاء سند نمی‌باشد بلکه یک نوشته عادی مسلم الصدور و اصولاً ترتیبات تنظیم یک سند رسمی در مورد آن اجرا نمی‌گردد و دفاتر اسناد رسمی نمی‌توانند نسبت به آن اجراییه صادر کنند. بنابراین منطقاً از شمول ماده 1284 قانون مدنی خارج است.

2- ابلاغ دفتر گواهی امضاء یک ابلاغ جداگانه است که اصولاً بعد از ابلاغ سردفتری و شروع به‌کار و به درخواست سردفتر داده می‌شود.

3- دفتریار هیچ نقشی در گواهی امضاء نداشته و هیچ‌گونه مسؤولیتی در مورد اشتباهات و یا تخلفات احتمالی نداشته و پذیرا نمی‌باشد. مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 7313/34 مورخ 30/05/1381 اعلام داشته‌اند، طبق قانون و مقررّات مربوطه، وجوهی که توسط دفاتر اسناد رسمی دریافت می‌شود فقط تحت دو عنوان «حق‌الثبت» و «حق‌التحریر» می‌باشد و هر وجهی که عنوان حق‌الثبت نداشته باشد عنوان حق‌التحریر بر آن اطلاق می‌شود و برای حق‌التحریر گواهی امضاء مجوز خاصی صادر نگردیده تا آن را جدای از حق‌التحریر قلمداد کنیم.

 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌السلام‌والمسلمین دری‌نجف‌آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به‌صدور رأی می‌نماید:

رأی هیأت عمومی

نظر به وظایف و مسؤولیت‌های دفاتر اسناد رسمی در زمینه تحریر و ثبت اسناد و همچنین گواهی امضاء اشخاص متقاضی و جواز دریافت حق‌الثبت و حق‌التحریر و اختصاص 15% از حق‌التحریر به عنوان پاداش به کارکنان دفاتر اسناد رسمی به شرح ماده 3 قانون اصلاح پاره‌ای از مواد قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران مصوب 1371، بخش‌نامه شماره 11433 مورخ 23/03/1379 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که شمول حکم مقرر در ماده 3 قانون فوق‌الذکر به حق‌التحریر گواهی امضاء می‌باشد، مغایرتی با قانون ندارد.

رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- دری‌نجف‌آبادی

2140

201/9431
27 اسفند 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
تعیین ارزش تجاری ملک

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 8/142- 18/2/1382

مربوط به مالیات نقل و انتقال ملک و حق واگذاری محل

سال عملکرد: 1380

اداره کل امور مالیاتی استان خراسان

خلاصه واخواهی: در سال 1380 ملکی را به علت نامناسب بودن محل به مبلغ 275.000.000 ریال فروختم که مبایعه‌نامه آن ضمیمه پرونده است. ممیز مالیاتی ارزش محل را مبلغ 370.000.000 ریال برآورد کرده و پرونده به هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی احاله گردیده. مجریان قرار در مراحل بدوی و تجدیدنظر صحت عرایضم را تأیید نمودند. هیأت بدوی مأخذ مشمول مالیات را مقداری تعدیل ولی هیأت تجدیدنظر ضمن قبول این‌که ملک کلاً به مبلغ 275.000.000 ریال فروخته شده، ارزش ملک را در شرایط غیرتجاری که توسط ممیز مالیاتی مبلغ 200.000.000 ریال تعیین گردیده تغییر داده، به نحوی که مالیات آن چنان کاهش پیدا نکند. به رأی شماره 8/142- 18/2/1382 هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر اعتراض داشته، درخواست رسیدگی دارد.

رأی: شعبه هفتم شورای عالی مالیاتی پس از مطالعه شکایت شاکی و ملاحظه و بررسی اوراق پرونده به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

به قرار محتویات پرونده، حوزه مالیاتی بنا به جزء (ب) از بند 3 بخش‌نامه شماره 17758/1258/5/30 مورخ 23/4/1371 معاونت درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اقدام به تعیین ارزش ملک و حق واگذاری محل تواماً به مبلغ 370.000.000 ریال، ارزش روز ملک در شرایط غیرتجاری به مبلغ 200.000.000 ریال و ارزش حق واگذاری محل به مبلغ 170.000.000 ریال نموده و مؤدی به شرح نامه وارده به شماره 69652 مورخ 1/8/1380 ضمن درخواست تجدیدنظر در ارزش حق واگذاری محل مدعی بوده که ملک و حق واگذاری محل را کلاً به مبلغ 275.000.000 ریال فروخته و این ادعا به موجب گزارش‌های کارشناسی شماره 25075 مورخ 13/5/1381 و 56961 مورخ 29/11/1381 که در اجرای قراردادهای شماره 8/102 مورخ 14/2/1381 و 8/749 مورخ 16/8/1381، صادره از سوی هیأت حل اختلاف مالیاتی تنظیم شده، تأیید گردیده است.

با توجه به مراتب فوق و از آنجا که هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر بدون عنایت لازم به گزارش‌های کارشناسی فوق‌الذکر، من عندی[1] و بدون ذکر هر گونه دلیل موجهی، ارزش ملک در شرایط غیر تجاری را کاهش داده و انجام این امر مانع تعیین حق واگذاری محل و مالاً مأخذ مشمول مالیات به میزان واقعی گردیده، از این حیث به رأی مورد واخواهی ایراد وارد است و شعبه ضمن نقض آن پرونده را به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگر احاله می‌نماید.

حسن عباسی‌پناه- غلامحسین مختاری- علی‌اصغر زندی‌فائز

 


[1]- از نزد خود از پیش خود سرخود

(منبع: http://farsilookup.com)

2139

201/9429
27 اسفند 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
اجرای تبصره ماده 157 قانون

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 1102- 15/10/81

مربوط به مالیات مشاغل

سال عملکرد: 61 و 68 لغایت 72 و عملکرد 74

اداره کل کل مالیاتهای مرکز تهران

خلاصه واخواهی: 1- با توجه به مفاد ماده 216 قانون مالیات‌های مستقیم هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده مذکور مرجع رسیدگی به اختلافات ناشی از عملیات اجرایی بوده و تبصره ماده مورد اشاره نیز ناظر بر اختلافاتی می‌باشد که مالیات قبل از قطعیت به موقع اجرا گذاشته شده است. در رسیدگی هیأت بخش‌نامه شماره 25616/ 7655-4/30- 14/6/69 و 12382/3400- 4/30 مورخ 27/3/75 مورد توجه قرار نگرفته است.

2- هیأت مذکور در انشاء رأی هیچ‌گونه اشاره‌ای به دلایل ورود خود در پرونده مذکور ننموده است آیا ورود هیأت در اجرای متن ماده 216 بوده یا تبصره یک آن.

3- با توجه به تعیین درآمد مشمول مالیات جهت پرونده سال‌های مذکور هیأت حل اختلاف مالیاتی در اجرای تبصره یک ماده مذکور اقدام به ورود و رسیدگی پرونده نموده است که در این خصوص بخش‌نامه 52748-11921-4/30 مورخ 10/11/75 رعایت نگردیده است.

4- رأی مذکور حاوی اظهارنظر درخصوص سال 61 در اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 می‌باشد که به نظر صحیح نمی‌باشد.

5- از مفاد تبصره ماده 216 چنین بر می‌آید که هیأت مذکور چنانچه تشخیص دهد که مالیات قبل از قطعیت به مرحله اجرا گذاشته شده است در مقام هیأت حل اختلاف بدوی یا تجدیدنظر وارد رسیدگی شده و اظهارنظر نماید درحالی‌که پرونده مذکور مراحل قطعیت را به شرح ذیل طی نموده است.

- عملکرد سال‌های 61 و 68 و 69 لغایت 72 برگ قطعی براساس آراء هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی که با حضور مؤدی تشکیل گردیده صادر شده است.

- عملکرد 74 برگ قطعی براساس بند یک تبصره 5 ماده 100 صادر گردیده است.

پرونده‌های مذکور کلیه مراحل قطعیت را با حضور مؤدی و همچنین با صدور قرارهای متعدد کارشناسی و با تأیید اظهارنامه مؤدی طی نموده است. آیا درخصوص قطعیت این پرونده‌ها می‌توان تردیدی نمود که پس از قریب 20 سال مجدداً آنها را به جریان انداخت و وصول آن را باز هم به تأخیر انداخت.

6- اعتراض مؤدی بر این اساس استوار است که در سال‌های فوق دارای شریک بوده و حوزه مالیاتی به این امر توجه ننموده است حال آنکه پرونده مؤدی در این سال‌ها براساس اظهارنامه تسلیمی وی که به تنهائی تهیه و تنظیم گردیده است و همچنین دفاتر قانونی ارائه شده از طرف وی رسیدگی شده است. با توجه به سوابق ثبت شده در پرونده و طی ده‌ها فقره نامه که به صورت اعتراض یا اعلام وضعیت بوده است هرگز به این امر اشاره نشده و حتی چنین اعتراضی نیز بیان نگردیده است که مورد رسیدگی قرار گیرد. مؤدیان تنها در زمان حضور در محضر هیأت حل اختلاف ماده 216 سند اجاره به حوزه تسلیم نموده و همواره در مکاتبات خود را به عنوان مالک سرقفلی معرفی کرده است. حال چنانچه حوزه در سال‌های مذکور اطلاع هم داشت که نامبرده دارای شرکائی بوده است می‌بایست از فرزندان صغیر نامبرده مطالبه مالیات اجاره می‌نمود که این امر هم با توجه به نسبت مؤدیان و همچنین دفاتر قانونی مؤدی که در آن هزینه اجاره‌ای ثبت نشده بود نمی‌توانست دارای پایه و اساس محکمی‌باشد. لذا تقاضای رسیدگی دارد.

رأی اکثریت

 شعبه اول شورای عالی مالیاتی با ملاحظه و بررسی شکوائیه واصله و محتویات پرونده مالیاتی مربوط به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

به حکایت پرونده‌های مالیاتی و اجرایی حسب مقررّات تبصره 2 ماده 58 آیین‌نامه اجرایی وصول مالیات‌های مستقیم موضوع ماده 218 قانون، طرح موضوع در هیأت حل اختلاف مالیاتی ماده 216 قانون یاد شده وفق مقررّات قانونی صورت پذیرفته و از این حیث به رأی مورد واخواهی ایرادی مترتب نمی‌باشد، پس از بررسی پرونده‌های امر موارد زیر قابل ذکر می‌باشد.

الف- هر چند مؤدی اظهارنامه‌های مالیات خود را بدون ذکر نام شرکاء تسلیم حوزه مالیاتی مربوط نموده و تا قبل از تشکیل هیأت موضوع ماده 216 نیز در هیچ یک از مراحل رسیدگی و مراجع حل اختلاف مالیاتی درخصوص شراکت با فرزندان خود مطلبی عنوان ننموده، اما با عنایت به مفاد تبصره ماده 157 قانون فوق‌الاشاره که طرح موضوع را به هر علت و در هر مرحله‌ای که باشد تجویز نموده و همچنین به علت عدم تشکیل پرونده اجاره داری دست دوم و عدم مطالبه مالیات آن از فرزندان مؤدی، رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی یاد شده مبنی بر اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم در مورد عملکرد سنوات 68 و 69 و 70 و 71 و 72 و 74 از وجاهت قانونی برخوردار بوده و در این خصوص رد شکایت آقای ممیزکل اعلام می‌گردد.

ب- نظر به این‌که تاریخ اجرای قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1366 از ابتدای سال 68 می‌باشد بنابراین مفاد تبصره ماده 157 قانون صدرالاشاره قابل تسری به عملکرد سنوات قبل از آن نبوده و به این استدلال اظهارنظر هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 216 قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به عملکرد سال 1361 از محمل قانونی برخوردار نمی‌باشد، لذا ضمن نقض رأی مورد واخواهی پرونده جهت رسیدگی به مالیات عملکرد سال 61 به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 احاله می‌گردد. 

اسماعیل ملکان- علی‌اصغر زندی‌فائز

نظر اقلیت

درست است که تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم در موارد مطالبه مالیات از غیرمؤدی رسیدگی به این موضوع را در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی تجویز نموده است، اما این بدان معنی نیست که مؤدی بدون دلیل خاصی طرح این بخش از اعتراض خود را که در محل کسب افراد دیگری هم شریک بوده‌اند به مرحله اجرا موکول نماید. جالب توجه است که آقای «...» همواره خود را به عنوان مؤدی واحد کسبی مورد نظر معرفی و اظهارنامه‌های مالیاتی را به نام و به عهده خود تنظیم و تسلیم و همه ساله پس از دریافت اوراق تشخیص مالیات با مراجعه به هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی اعتراضات خود را عنوان و تخفیف‌های ممکن را اخذ نموده و در یکی از سنوات مالیاتی نیز عیناً اظهارنامه وی مورد قبول واقع شده است. با عنایت به مواد 237 و 238 و 239 و 246 و 247 و سایر مقررّات قانون مالیات‌های مستقیم، اصولاً مؤدی ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات بایستی تمامی اعتراضات خود را به طور مستدل به واحد مالیاتی ذی‌ربط اعلام و یا موقع حضور در مراجع حل اختلاف مالیاتی تمامی دفاعیات و اعتراضات خود را مطرح نماید، نه آنکه حسب دلخواه طرح قسمتی از اعتراضات خود را به آینده موکول نماید و وجود تبصره ماده 157 نیز به منزله مجوز این طرز عمل نمی‌باشد.

بنا به توضیحات فوق، طرح و رسیدگی پرونده در مرحله وصول و اجرا توسط هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 216 قانون مالیات‌های مستقیم قانونی و موجه نبوده است و با این ترتیب شکایت ممیزکل شاکی را وارد دانسته، نظر به نقض رأی مورد واخواهی می‌دهد. 

محمد رزاقی

2138

201/9420
27 اسفند 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
معافیت مالیاتی مؤسسه فرهنگی

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 7641-28/8/81

مربوط به مالیات: بر درآمد اشخاص حقوقی

سال عملکرد: 77

اداره کل: امور مالیاتی شرکتها

خلاصه واخواهی: 1- این مؤسسه در سال مالی 77 مبلغ 1.263.773.462 ریال زیان داشته و کلیه اسناد و مدارک مربوطه در اختیار ممیزین ذی‌ربط قرار گرفته و برگشت هزینه‌های انجام شده در سال مالی مذکور که در چارچوب مقررّات و ضوابط پرداخت گردیده، غیرموجه می‌باشد که مراتب طی نامه 222930-13/6/79 به سرممیز حوزه مالیاتی 2045 اعلام گردید.

2- به موجب نامه‌های 20235/1-5/2/72 و 35168/1-7/2/77 دفتر مقام معظم رهبری و بخش‌نامه شماره 3477/1151-4/30 مورخ 18/3/77 معاونت درآمدهای مالیاتی، این مؤسسه از اول سال 77 از پرداخت مالیات معاف می‌باشد که یک نسخه از کلیه مصوبات و نیز تأییدیه معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری در موعدهای مقرر در اختیار ممیزین قرار گرفته است.

3- در ارتباط با مالیات عملکرد سال مذکور طی نامه شماره 223548 مورخ 14/8/80 کلیه مدارک و مستندات مربوطه به معافیت مالیاتی این مؤسسه فرهنگی و اعتراض به مالیات مورد مطالبه جهت دادستان انتظامی ارسال گردیده. با توجه به مکاتبات مکرر و سوابق موجود در حوزه مالیاتی، ضمن اعتراض مجدد به برگشت هزینه‌های واقعی انجام شده، نظر آن شورا را به این مسئله جلب می‌نماید که علاوه بر معافیت مالیاتی مصوب دفتر مقام معظم رهبری، در صورت پذیرفتن هزینه‌های برگشتی این مؤسسه در سال مالی مذکور باز هم دارای زیان بوده و مشمول پرداخت مالیات نمی‌باشد، خواهشمند است ضمن برگشت رأی صادره هیأت تجدیدنظر نسبت به صدور معافیت مالیاتی و استرداد سپرده این مؤسسه اقدام فرمایند.

رأی: شعبه هشتم شورای عالی مالیاتی ضمن ملاحظه شکوائیه واصله و پس از مطالعه و بررسی پرونده مالیاتی مربوطه به شرح زیر انشاء رأی می‌نماید:

نظر به این‌که نتیجه رسیدگی معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری درخصوص درآمد و هزینه و فعالیت‌های عملکرد سال 77 مؤسسه «...»، توسط مؤدی یا معاونت یاد شده و یا مؤسسه حسابرسی مربوطه، در مراحل رسیدگی و حل اختلاف مالیاتی ارائه نگردیده و از طرفی حکم مقام معظم رهبری به شرح نامه شماره 20235/1 مورخ 5/2/73 دفتر معظم‌له و همچنین مفاد بخش‌نامه شماره 3477/1151-4/30 مورخ 18/3/77 معاونت درآمدهای مالیاتی حاکی از برقراری معافیت مالیاتی خاصی برای مؤسسه شاکی نمی‌باشد، لذا از جهت عدم تعلق معافیت مالیاتی به مؤدی موصوف ایراد قانونی و شکلی به رأی مورد واخواهی وارد نبوده و شکایت مؤدی از این بابت مردود می‌باشد، لکن در ارتباط با هزینه‌های برگشتی چون هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر اعتراض مؤدی به شرح لوایح تسلیمی (برگ‌های 208 تا 210 و 223 پرونده) را مورد توجه قرار نداده و بدون رسیدگی لازم و اظهارنظر موجه و مدلل نسبت به صحت و سقم ادعای مطروحه مبادرت به صدور رأی نموده است لذا از این حیث عدم کفایت رسیدگی مشهود بوده و این شعبه ضمن نقض رأی مورد واخواهی پرونده را جهت رسیدگی مجدد و صدور رأی مقتضی براساس واقعیت امر به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگری احاله می‌نماید. 

روح‌الله باباسنگانی- عباس رضائیان- علی عزیزی

2137

201/9419
27 اسفند 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
عدم اجرای تبصره 3 ماده 247 قانون

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 18376- 17/2/82

مربوط به مالیات بر درآمد مشاغل

سال عملکرد: 78 و 79

اداره کل کل مالیاتهای مرکز تهران

خلاصه واخواهی: 1- با توجه به این‌که مؤدی نسبت به رأی بدوی اعتراض ننموده است هیأت برخلاف تبصره 3 ماده 247 از طرف مؤدی وارد رسیدگی شده و اقدام به صدور رأی نموده است.

2- با توجه به این‌که حوزه مالیاتی گزارش موضوع ماده 25 آیین‌نامه تشخیص را به شماره 14-5530 مورخ 14/2/82 تهیه و ضمیمه پرونده نموده است هیأت مذکور هیچ‌گونه اشاره‌ای به اعتراض مأمور تشخیص و دلایل ابرازی در آن ننموده است، لذا در این مورد نیز دچار نقص رسیدگی می‌باشد. لذا تقاضای رسیدگی را دارد.

رأی: شعبه اول شورای عالی مالیاتی با ملاحظه و بررسی شکوائیه واصله و محتویات پرونده مالیاتی مربوط به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

پرونده مالیاتی امر در اجرای مفاد بند 2 ماده 247 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن، براساس اعتراض مأمور تشخیص مربوط به رأی هیأت بدوی، در هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر مطرح گردیده است و چون مؤدی در اجرای بند یک ماده یاد شده اعتراض خود را تسلیم نداشته، لذا بنا به حکم تبصره 3 ماده 247 قانون فوق‌الاشاره هیأت تجدیدنظر فقط می‌بایست اعتراض مأمور تشخیص را مورد بررسی قرار داده و درخصوص آن نفیاً یا اثباتاً اظهارنظر می‌نمود، درحالی‌که این هیأت علاوه بر این‌که نسبت به اعتراضات مأمورتشخیص رسیدگی به عمل نیاورده، با تعیین درآمد مشمول مالیاتی کمتر از مبالغ مشخصه در رأی بدوی دچار اشتباه شده که طبعاً این نحوه عمل حاکی از نقص رسیدگی و نقض مقررّات قانونی است.

بنا به مراتب ضمن نقض رأی مورد واخواهی پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مالیات‌های مستقیم احاله می‌گردد.

اسماعیل ملکان- محمد رزاقی- علی‌اصغر زندی‌فائز

2136

201/9406
27 اسفند 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
ماده 59 قانون

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 12/627- 29/4/1382

مربوط به مالیات حق واگذاری محل

سال عملکرد: 1381

اداره امور مالیاتی شهرستان مشهد

خلاصه واخواهی: اینجانب به استناد مواد 251 و 256 قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به رأی هیأت به شرح ذیل معترض می‌باشم :

1- به علت ورشکستگی و استیصال کلیه دارایی خود را از دست داده‌ام که به شرح کامل آن در پرونده منعکس می‌باشد و از هیأت تقاضا دارم به آن رسیدگی نمایند.

مالیات اینجانب به استناد ماده 59 قانون مورد محاسبه قرار گرفته در متن ماده صراحت دارد که انتقال حق واگذاری محل به مأخذ وجوه دریافتی مالک مورد محاسبه قرار گیرد.

هیأت به این موضوع رسیدگی نکرده و طبق ماده 248 اظهارنظر موجه و مدلل نکرده است. لذا تقاضای نقض رأی را دارم.

شعبه پنجم شورای عالی مالیاتی با مطالعه و بررسی محتویات پرونده و ملاحظه شکوائیه شاکی به شرح ذیل مبادرت به انشاء رأی می‌نماید:

درست است که هیأت حل اختلاف مالیاتی در رابطه با مورد اعتراض و روشن شدن وضعیت پرونده ابتدا قرار تحقیق و رسیدگی صادر نموده و سپس با دریافت گزارش کارشناس مجری قرار وارده به شماره 18479- 3/4/1382 ضمن تعدیل درآمد مشمول مالیات مبادرت به اصدار رأی نموده است، لیکن از آنجایی که هیأت یاد شده به مفاد گزارش کارشناسی که به صراحت ورشکستگی مؤدی را مورد تأیید قرار داده است، و نهایتاً ارزش واگذاری محل را در مقایسه با ارزش سرقفلی مغازه‌هائی که از نظر موقعیت مکانی در وضعیت بهتری قرار دارند کمتر از مبلغ مندرج در رأی صادره اعلام داشته، توجهی ننموده و هیچ‌گونه استدلالی هم نفیاً یا اثباتاً در رد نظر کارشناس به عمل نیاورده است، بدین لحاظ به رأی صادره به دلیل نقص در رسیدگی و از حیث مندرجات شکوائیه رسیده ایراد وارد است. لذا شعبه ضمن نقض رأی مورد واخواهی پرونده را جهت رسیدگی مجدد به هیأت موضوع ماده 257 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی احاله می‌نماید. 

غلامحسین مختاری- محمدعلی سعیدزاده- محمدعلی تراب‌زاده

2135

201/9301
27 اسفند 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
هزینه‌های شرکت، طبق ماده 148 قانون

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 2418-18/5/1382

مربوط به مالیات: بر درآمد اشخاص حقوقی

سال عملکرد: 1379

اداره کل: مالیات بر شرکتها

خلاصه واخواهی: به استناد ماده 251 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 به دلیل عدم رعایت مقررّات و نقص رسیدگی به شرح ذیل درخواست تجدید رسیدگی دارد.

فعالیت این شرکت تولید قطعات خودرو براساس قراردادهای منعقده می‌باشد. و هزینه‌های تعمیر و نگهداری قالب‌ها که فعالیت و ایجاد درآمد شرکت بدون بهره‌گیری از آنها مفهومی نخواهد داشت از جمله هزینه‌های شرکت می‌باشد، ولی حوزه مالیاتی این هزینه‌ها را برگشت داده است و هیأت حل اختلاف بدوی هم بدون توجه نظر ممیز را تأیید کرده است. و هیأت تجدیدنظر هم فارغ از نظریه غیرقانونی و غیرواقعی رأی هیأت بدوی را مصون از تعرض اعلام داشته است. البته در هیچ یک از جلسات هیأت‌های حل اختلاف نماینده قوه قضاییه حضور نداشته است. به همین لحاظ هیأت تجدیدنظر عنایت نفرموده‌اند که:

اولاً هزینه‌های انجام شده با ماده 148 قانونی منافاتی ندارد زیرا الف- مربوط به فعالیت شرکت است. ب- وجود خسارت محقق می‌باشد. ج- موضوع و میزان آن مشخص است. د- طبق مقررّات وقرادادهای موجود جبران آن بر عهده دیگری نبوده است. بنا به مراتب درخواست احقاق حقوق قانونی شرکت را دارد.

شعبه پنجم شورای عالی مالیاتی با مطالعه شکوائیه شاکی و بررسی محتویات پرونده امر به شرح ذیل مبادرت به انشاء رأی می‌نماید:

هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر به دلیل عدم مالکیت مؤدی نسبت به قالب‌ها هزینه تعمیرات آنها را از لحاظ مقررّات مالیاتی غیرقابل قبول تشخیص و بر این مبنا رأی مورد واخواهی را صادر نموده است. درحالی‌که عدم مالکیت دارایی‌ها نمی‌تواند دلیل برگشت هزینه‌های تعمیرات آن دارایی‌ها که برابر قرارداد به عهده استفاده‌کننده است، باشد و حق این بود که هیأت مزبور با در نظر گرفتن مفاد قراردادهای مربوط و با مراجعه به اسناد و مدارک و دفاتر اشخاص طرف قرارداد و با عنایت به مقررّات ماده 147 و 148 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی و از جمله بند 20 ماده 148 قانون مذکور نسبت به قبول یا عدم قبول این قبیل هزینه‌ها اظهارنظر می‌کرد و چون رأی صادره بیانگر چنین بررسی نمی‌باشد. بنابراین به دلیل عدم کفایت رسیدگی رأی مورد واخواهی نقض و پرونده جهت رسیدگی مجدد به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون یاد شده احاله می‌گردد. 

غلامحسین مختاری- محمدعلی سعیدزاده- محمدعلی تراب‌زاده

2134

منسوخ
211/6598/14120
26 اسفند 1382
بخش‌نامه
آیین‌نامه اجرایی بند (ر) تبصره 5 قانون بودجه سال 1382 کل کشور

2133

201/9220
25 اسفند 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
تعدیل مالیات سرقفلی بیش از بیست درصد

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 6723- 3/9/81

مربوط به مالیات حق واگذاری محل

سال عملکرد: 81

اداره کل مالیاتهای مرکز تهران

خلاصه واخواهی: هیأت حل اختلاف مالیاتی صرفاً به دلیل این‌که شهرداری منطقه 12 محل را در اراضی مسکونی اعلام کرده و هیچ اشاره‌ای به نوع کاربری ملک فوق نکرده از مأخذ هشتاد میلیون ریال نسبت به شش دانگ سرقفلی محل اقدام به صدور رأی نموده است. لذا چنانچه محل در منطقه مسکونی و هیچ ارزش سرقفلی ندارد تعدیل سرقفلی از یک میلیارد ریال به هشتاد میلیون ریال وجهه قانونی نداشته و از طرفی وکیل قانونی مؤدیان اظهارنامه حق واگذاری تسلیم و سرقفلی محل را پنجاه میلیون ریال عنوان کرده، مراتب اعتراض اعلام، تقاضای نقض رأی را دارم.

رأی: شعبه سوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله، مطالعه و بررسی اوراق و مدارک پرونده مالیاتی به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

حسب محتویات پرونده و تسلیم اظهارنامه مالیاتی درخصوص دریافت حق واگذاری محل و بخش‌نامه شماره 59648/12126-4/30 مورخ 21/10/74، فارغ از نوع کاربری ملک، دریافت حق واگذاری محل احراز گردیده است ولی هیأت حل اختلاف مالیاتی در مورد میزان دریافتی از این بابت رسیدگی لازم و کافی معمول نداشته، در صورتی که صحیح این بود با عنایت به این‌که ملک و حق واگذاری تواماً مورد انتقال واقع شده و با توجه به بخش‌نامه و دستورالعمل‌های صادره در این خصوص و قولنامه و مبایعه‌نامه و تحقیقات بیش‌تر و با توجه به بخش‌نامه شماره 17034/1200- 5/30 مورخ 13/4/72، پس از تعیین و مشخص نمودن میزان واقعی وجوه دریافتی بابت حق واگذاری محل مبادرت به صدور رأی می‌نمود، بنا به مراتب و از حیث مندرجات شکوائیه واصله و به جهت نقص رسیدگی به رأی مورد واخواهی ایراد قانونی وارد است و ضمن نقض آن پرونده برای رسیدگی مجدد بر طبق مقررّات قانون به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگری ارجاع می‌شود. 

علی عزیزی- محمدعلی بیگ‌پور- اسماعیل ملکان

2132

201/9212
25 اسفند 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
معافیت موضوع ماده 132 قانون به واحدهای صنعتی (سردخانه)

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 1098-25/5/82

مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی

سال عملکرد: 79

اداره کل: امور مالیاتی استان آذربایجانغربی

خلاصه واخواهی: 1- این شرکت برابر پروانه بهره‌برداری صادره از اداره کل صنایع آذربایجان‌غربی یک واحد تولیدی و صنعتی است و با توجه به جدول شماره 3 معافیت‌های صنعتی موضوع ماده 132 مشمول معافیت مربوط به اولویت 3 با کد شناسائی محصول به شماره 15135011 می‌باشد، اما هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی فعالیت این شرکت را خدماتی دانسته و مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده 132 ندانسته است. 2- برابر صورت‌جلسه شماره 17/935 مورخ 23/10/59 شورای عالی مالیاتی سردخانه جزء کارخانه شناخته شده و مشمول معافیت صنف می‌باشد، در نتیجه به استناد ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم به مدت 4 سال از تاریخ بهره‌برداری معاف از مالیات بوده و نسبت به آراء صادره هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی معترض و تقاضای رسیدگی دارد.

رأی: شعبه سوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و بررسی اوراق پرونده به شرح زیر اعلام رأی می‌نماید:

حسب محتویات پرونده، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر هرکدام جداگانه پس از بررسی اعتراض شرکت مؤدی و مدارک موجود در پرونده و ارائه شده از جمله پروانه بهره‌برداری صادره برای استفاده از سردخانه جهت نگهداری میوه به شماره 102230 مورخ 18/3/77 (برگ شماره 12 پرونده) و با توجه به این‌که حکم ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص معافیت واحدهای تولیدی و معدنی بوده و شامل واحدهای صنعتی (سردخانه) نمی‌باشد اقدام به صدور رأی نموده‌اند، ضمناً صورت‌جلسه شماره 17/935 مورخ 23/10/59 شورای عالی مالیاتی مورد اشاره مؤدی نیز درخصوص معافیت مالیاتی صدر مواد 97 و 98 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1345 مربوط به واحدهای صنعتی موضوع جداول معافیت‌های صنعتی است و صورت‌جلسه مذکور نسبت به واحدهای تولیدی و معدنی موضوع ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 تسری ندارد، بنا به مراتب از لحاظ شکوائیه واصله ایرادی متوجه رأی مورد واخواهی نبوده، رد شکایت شاکی اعلام می‌گردد.

محمدعلی بیگ‌پور- علی عزیزی- اسماعیل ملکان

2131

201/9209
25 اسفند 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
تأیید اصالت بدهی‌های مستند متوفی

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 9698- 27/7/1381

مربوط به مالیات بر ارث

سال عملکرد: 1380

اداره کل مالیاتهای مرکز تهران

خلاصه واخواهی: پدرمان در سال 1380 فوت نموده و پس از فوت آن مرحوم ورثه مواجه با طلبکاران گردیدند، حوزه مالیاتی ضمن رسیدگی دو فقره دادنامه‌های صادره از شعب 101 و 106 دادگاه عمومی را پذیرفته و از ماترک کسر نموده پس از صدور برگ تشخیص دو نفر طلبکار دیگر مراجعه نمودند که به موجب سه فقره دادنامه ورثه محکوم به پرداخت طلب آنها گردید هیأت‌های حل اختلاف از قبول بدهی‌های مذکور و با در نظر گرفتن آراء دادگاه خودداری نموده‌اند درحالی‌که حوزه قبلاً دو فقره دادنامه مشابه را پذیرفته درخواست رسیدگی دارد.

شعبه پنجم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه رسیده و پس از بررسی محتویات پرونده امر به شرح آتی اعلام رأی می‌نماید:

صرف‌نظر از چگونگی و اعتبار گزارش‌های اصلاحی که از سوی مؤدیان در مرحلۀ رسیدگی هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر موضوع ماده 37 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن، ارائه گردیده، با توجه به این‌که برابر ماده 19 قانون مذکور شرط قابل قبول بودن دیون متوفی در محاسبات مالیات بر ارث، محقق بودن آنها می‌باشد. بنابراین حق این بود که هیأت مزبور فارغ از این‌که گزارش‌های اصلاحی مزبور برای اشخاص ثالث معتبر می‌باشد یا خیر، محقق بودن دیون مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و نسبت به چگونگی و واقعیت دیون مذکور و اصالت آنها رسیدگی و سپس رأی خود را اعلام می‌نمود و چون رأی مورد واخواهی بیانگر چنین رسیدگی و اظهارنظری نمی‌باشد علی‌هذا رأی فوق‌الذکر (مورد واخواهی) به دلیل نقص رسیدگی نقض و پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون پیش گفته احاله می‌گردد.

محمدعلی سعیدزاده- محمدعلی تراب‌زاده- غلامحسین مختاری

2130

201/9204
25 اسفند 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
تأیید اصالت املاک جزء ماترک متوفی

 2130- نمونۀ آراء شعب شورای عالی مالیاتی شماره: 9204/201 تاریخ: 25/12/1382

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 487- 9/4/1382

مربوط به مالیات بر ارث

سال عملکرد 1380

اداره امور مالیاتی شهرستان کرمان

خلاصه واخواهی: اینجانب «...» به وکالت از سوی وراث مرحوم «...» در اجرای مفاد ماده 251 قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر به شماره 487 مورخ 9/4/82 معترض بوده و دلایل شکایت خود را به شرح ذیل به استحضار می‌رساند: الف- درخصوص بند یک رأی هیأت مذکور راجع به عدم قبول دین محقق آن مرحوم به شرکت سهامی بیمه ایران که برابر دادنامه شماره 1199 مورخ 29/8/80 شعبه دوم دادگاه کرمان به قطعیت رسیده است به دلیل عدم ذکر نام شرکت در ماترک فاقد وجاهت قانونی بوده و مورد اعتراض است. ب- در زمینه انتقال 25 سهم از یکصد سهم شرکت مسافربری «...» به آقای «...» و سه دانگ از گاراژ «...» واقع در ترمینال و سه دانگ از مؤسسه مسافربری «...» و انتقال سه دانگ از املاک «...» به آقای «...» برابر سند شماره 130343 مورخ 30/2/80 دفترخانه شماره 4 کرمان همگی وقوع انجام معاملات راجع به رقبات[1] فوق‌الذکر در زمان حیات آن مرحوم بوده و صراحتاً در دادنامه شماره 613 و 612 مورخ 10/7/81 به آن اشاره گردیده است در نهایت با التفات به عدم رعایت قوانین و مقررّات موضوعه و نقص رسیدگی و عنایت به دلایل فوق تقاضای نقض رأی و تجدید رسیدگی را جهت جلوگیری از رفع اجحاف را دارم.

شعبه پنجم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه رسیده و پس از بررسی محتویات پرونده امر به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

در مورد بند (الف) شکوائیه تسلیمی از سوی وکیل مؤدیان نظر به این‌که در دادنامه شماره 1199 مورخ 29/8/80 (مورد اسنادی شاکی) تجدیدنظر خواه شرکت «...» با وکالت آقای «...» ذکر گردیده و از طرفی در اظهارنامه تسلیمی نیز رابطه مرحوم «...» با شرکت باربری «...» مشخص نشده علی‌هذا شکایت وارد نیست ولی در مورد بند (ب) شکوائیه با در نظر گرفتن این‌که مفاد قولنامه به موجب دادنامه‌های صادره از مراجع صالحه مورد تأیید قرار گرفته است لذا عدم ثبت مالکیت رقبات اموال به نام خریدار در دفتر اسناد رسمی مؤثر در مقام نبوده، بنابراین به این قسمت از رأی صادره به دلیل عدم کفایت رسیدگی ایراد وارد است و شعبه ضمن نقض رأی مورد واخواهی پرونده را جهت بررسی به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی احاله می‌نماید. 

محمدعلی تراب‌زاده- محمدعلی سعیدزاده- غلامحسین مختاری

 


[1]- رقبات: جمع‌رقبه

(اسم) جمع رقبه 1- گردن‌ها. 2- بندگان بنده‌ها. 3- املاک و مستغلات موقوفه

رقبه: گردن، بنده ‌و غلام، بنده‌زرخرید، ملک، املاک‌موقوفه

(اسم) 1- گردن جمع رقاب رقبات. 2- بنده غلام. 3- زمین و ملکی که به کسی داده شود که مادام‌العمر از آن بهره‌مند شود. 4- حق مالکیت نسبت به زمین 5- از زمان صفویان به بعد «رقبه» در زبان فارسی به معنی چند ده واقع در چند بلوک یا ناحیه و مخصوصا ده‌هایی که مجموعاً تشکیل یک واحد از املاک موقوفه را می‌دهد بکار رفته.

(منبع: http://farsilookup.com)

2129

211/7040/13963
24 اسفند 1382
بخش‌نامه
دستورالعمل اجرایی ماده 12 آیین‌نامه تبصره 3 ماده 139 قانون (فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری)
139

(این دستورالعمل به صورت تکراری طی بخش‌نامه شماره: 19153/4348/211 تاریخ: 04/11/1383 نیز ابلاغ شده است.)

لطفاً کدهای 3342 و 3459 را نیز ملاحظه فرمایید.

 

دستورالعمل اجرایی موضوع ماده 12 آیین‌نامه تبصره (3) ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 درخصوص فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه گردیده جهت اطلاع و اقدام لازم به پیوست ارسال می‌گردد.

عیسی شهسوارخجسته ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

دستورالعمل موضوع ماده 12 آییننامه اجرایی تبصره (3) ماده 139 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 (معافیت موضوع بند «ل» ماده 139 قانون)

ماده 1- تعریف فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری موضوع این دستورالعمل به شرح زیر است: 

الف- فعالیت انتشاراتی: مجموعه فعالیت‌هایی که در فرآیند آفرینش فکری، تولید فنی، پخش و فروش کتاب انجام می‌شود تا به صورت مکتوب و یا الکترونیکی عرضه و در بازار به دست مصرف‌کننده برسد.

ب- فعالیت مطبوعاتی: مجموعه فعالیت‌هایی که در تولید و اشاعه خبر و اطلاع رسانی، انتشار و عرضه مطبوعات و نشریات شامل روزنامه و مجله یا دیگر انواع آن به صورت چاپی، الکترونیکی و یا از طریق رسانه‌های دیگر در دسترس و بهره‌برداری مردم قرار می‌گیرد.

ج- فعالیت فرهنگی: مجموعه فعالیت‌هایی که برای توسعه ارتباطات فرهنگی، ترویج، عرضه، ارزشیابی، پژوهش، نقد و بررسی آثار فرهنگی و هنری، اجرای صحنه‌ای و مبادلات فرهنگی و یا برای پر کردن اوقات فراغت و آموزش‌های فرهنگی و هنری در جهت افزایش آگاهی‌های عمومی صورت می‌گیرد. (نظیر جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، مسابقات، نقد و بررسی، مراسم و مجامع)

د- فعالیت هنری: مجموعه فعالیت‌هایی که در فرآیند خلاقیت، تولید، تکثیر، اجرای صحنه، نمایش و توزیع آثار سینمایی، سمعی و بصری، موسیقیایی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و مرمت و بازسازی آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی انجام می‌گردد.

ماده 2- درآمد حاصل از فعالیت‌های انفرادی و یا جمعی موضوعات مذکور در ماده یک این دستورالعمل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای مجوز فعالیت (یا پروانه تاسیس) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد و به صورت مکتوب، سمعی، بصری و صحنه‌ای تولید، توزیع و عرضه می‌گردد از پرداخت مالیات معاف است.

تبصره 1: فهرست فعالیت‌های مشمول معافیت این دستورالعمل به شرح جدول پیوست می‌باشد.

تبصره 2: درآمد اشخاص حقوقی و حقیقی حاصل از فعالیت‌های مندرج در جدول پیوست در صورت داشتن قرارداد با اشخاص موضوع این ماده نیز از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

تبصره 3: معافیت مالیاتی اشخاص موضوع تبصره 2 این ماده در فعالیت‌های انتشاراتی موضوع بند (الف) ماده یک دستورالعمل مشروط به ذکر شماره و تاریخ مجوز پروانه نشر در قرارداد آنها خواهد بود.

تبصره 4: معافیت مالیاتی اشخاص موضوع تبصره 2 این ماده در فعالیت‌های مطبوعاتی موضوع بند (ب) ماده یک این دستورالعمل مشروط به ذکر شماره و تاریخ مجوز فعالیت در امور انتشار مطبوعات یا خبر گزاری و یا اطلاع رسانی در قرارداد آنها خواهد بود.

تبصره 5: معافیت مالیاتی اشخاص موضوع تبصره 2 این ماده در فعالیت‌های فرهنگی موضوع بند (ج) ماده یک این دستورالعمل مشروط به ذکر شماره و تاریخ مجوزهای تأسیس مستقل یا موردی فعالیت‌ها در قرارداد آنها خواهد بود.

تبصره 6: معافیت مالیاتی اشخاص موضوع تبصره 2 این ماده در فعالیت‌های هنری موضوع بند (د) ماده یک این دستورالعمل مشروط به ذکر شماره و تاریخ مجوزهای تولید، نمایش، اجرای صحنه‌ای، تکثیر، توزیع و فروش اثر هنری در قرارداد آنها خواهد بود.

تبصره 7: برخورداری از معافیت مالیاتی درآمد حاصل از سایر فعالیت‌های هنری اعم از احیا و مرمت آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی منوط به ارائه مجوز از سوی میراث فرهنگی کشور خواهد بود.

 تبصره 8: اجرای ضوابط مندرج در تبصره‌های 3، 4، 5 و 6 این ماده از اول سال مالی 1383 و بعد الزامی بوده و برای سال‌های مالی 1381 و 1382 پس از اخذ تأیید به انجام فعالیت اشخاص مشمول از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اجرا خواهد بود.

تبصره 9: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور کنترل و اعمال معافیت، فهرست مشخصات کامل کلیه مجوزهای صادره درخصوص فعالیت‌های موضوع بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم هرسال را حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال بعد در قالب بانک‌های اطلاعاتی در تهران به سازمان امور مالیاتی کشور و در مراکز استان‌ها به ادارات کل امور مالیاتی تسلیم می‌نمایند.

ماده 3- اشخاص موضوع این دستورالعمل مکلف به انجام سایر تکالیف مربوط از جهت تسلیم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود زیان یا اظهارنامه حسب مورد می‌باشند. عدم رعایت شرایط و ترتیبات مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه موضوع ماده 139 قانون مزبور از سوی اشخاص موضوع این دستورالعمل در هرسال مالی موجب محرومیت از معافیت مقرر در آن سال خواهد شد.

ماده 4- به استناد تبصره 2 ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی (موضوع بند «الف» ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم) که دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشند در صورت پرداخت وجوهی بابت فعالیت‌های مندرج در فهرست موضوع بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، الزامی به کسر مالیات علی‌الحساب (موضوع ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم) نداشته و لیکن به موجب تبصره یک ماده مذکور مکلف‌اند ظرف سی روز از تاریخ انعقاد قرارداد، رونوشت آن را به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط با اخذ رسید تسلیم نمایند.

 تبصره: در قراردادهای اشاره شده در این دستورالعمل لازم است که مشخصات و نشانی کامل و شماره مجوز صادره درخصوص فعالیت‌های موضوع بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص طرفین قرارداد درج گردد.

ماده 5- اشخاصی که مبادرت به توزیع، پخش و فروش کتاب یا نشریات و مطبوعات می‌نمایند از تاریخ اخذ مجوز از وزارت‌خانه مزبور نسبت به درآمد حاصل از فعالیت‌های موضوع فهرست ضمیمه مشمول استفاده از تسهیلات مقرر در این دستورالعمل خواهند بود.

ماده 6- حقوق بگیرانی که برای انجام فعالیت‌های موضوع بند (ل) ماده 139 قانون یاد شده در استخدام اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌باشند مشمول مقررّات مالیات بر درآمد حقوق موضوع فصل سوم از باب سوم (مواد 82 الی 92) قانون مالیات‌های مستقیم بوده و مشمول معافیت موضوع بند (ل) ماده 139 اصلاحی قانون مذکور نخواهند بود.

ماده 7- مفاد این دستورالعمل نسبت به درآمدهای اشخاص مربوط به فعالیت‌های موضوع بند (ل) ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مورخ 27/11/1380 که از 01/01/81 به بعد تحصیل می‌شود جاری خواهد بود.

ماده 8- فهرست فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری موضوع این دستورالعمل هر دو سال یکبار توسط سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری و پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین و اعلام خواهد شد.

احمد مسجد جامعی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

فهرست فعالیتهای مشمول معافیت موضوع بند (ل) ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم

ردیف

طبقه فعالیت

نوع فعالیت

فعالیت‌های مشمول

1

انتشاراتی

انتشار کتاب

نویسندگی (تحقیق، تألیف، ترجمه، تصحیح، گرد آوری) ویراستاری، صفحه آرایی، صفحه‌بندی، حروفچینی، خطاطی، طراحی جلد، بازنویسی - نشر کتاب اعم از کاغذی یا الکترونیکی - پخش و فروش کتاب

2

مطبوعاتی

1-2- تولید و نشر و اطلاعات

تولید خبر ـ عکاسی ـ نقد و بررسی خبرـ خبرگزاری ـ تفسیر ـ تولید و پردازش اطلاعات ـ اطلاعات رسانی مکتوب یا الکترونیکی که شامل آگهی و تبلیغات نخواهد شد.

2-2- انتشارات نشریات و مطبوعات

نویسندگی ـ گزارشگری ـ تفسیر و نقد خبر ـ روزنامه نگاری ـ عکاسی ـ گرافیست و کاریکاتور مطبوعات ـ مدیریت تحریریه مطبوعاتی ـ نشر و پخش و فروش نشریات و مطبوعات.

3

فرهنگی

1-3- مسابقات فرهنگی و هنری

مسابقات کتابخوانی، قرآنی و هنری.

2-3- جشنواره‌های فرهنگی و هنری

مراسم ـ نمایشگاه ـ مسابقات و نشست‌ها که به صورت داخلی و بین‌المللی انجام می‌گیرد.

3-3- نمایشگاه فرهنگی و هنری

نمایشگاه کتاب، مطبوعات، هنرهای تجسمی.

4-3- مراسم و مجامع فرهنگی و هنری

شب‌های شعر و ادب ـ نقد و بررسی کتاب و آثار هنری و سینمایی ـ بزرگداشت‌ها ـ یادبودها ـ همایش‌ها ـ کنگره‌ها و سایر نشست‌های فرهنگی و هنری.

5-3- کتابخانه عمومی

راه‌اندازی کتابخانه عمومی و اداره آن را در بر می‌گیرد.

4

هنری

1-4- تولید، تکثیر، توزیع و نمایش فیلم

فیلم نامه نویسی ـ تهیه کنندگی ـ کارگردانی ـ صدا برداری ـ صداگذاری ـ فیلم برداری ـ طراحی صحنه و لباس ـ تدوین گری ـ مدیریت تدارکات ـ فیلم برداری ـ جلوه‌های ویژه ـ بازیگری ـ بدل‌کاری ـ چهره پردازی ـ خدمات لابراتواری فیلم‌سازی ـ عکاسی ـ گویندگی ـ منشی‌گری صحنه ـ مدیریت تولید فیلم ـ آهنگسازی ـ دوبلوری ـ انیمیشن سازی ـ مستندسازی ـ مونتاژ گری ـ بازیگردانی ـ نورپردازی ـ دستیار کارگردان و صدا برداری و نمایش فیلم و پخش و فروش آثار تصویری.

2-4- تولید، تکثیر، توزیع و اجرای صحنه‌ای موسیقی ـ پخش و فروش آثار صوتی و تصویری

آهنگسازی ـ تنظیم کننده آهنگ ـ نوازندگی ـ شعر ـ خوانندگی ـ ضبط و صداگذاری و تکنوازی ـ پخش و فروش آثار صوتی.

3-4- تیاتر و نمایش صحنه‌ای

نمایشنامه نویسی ـ کارگردانی ـ تهیه کنندگی ـ صدابرداری ـ طراحی صحنه ـ نورپردازی ـ بازیگری ـ مدیریت تدارکات ـ چهره پردازی ـ نمایش صحنه‌ای (scene)، روحوضی، پرده خوانی، تعزیه، خیمه شب بازی، عروسکی، سیاه بازی و خیابانی.

4-4- هنرهای تجسمی

نقاشی - طراحی خوشنویسی ـ مجسمه سازی ـ نگارگری.

2128

201/9177
24 اسفند 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
برگشت هزینه (اختلاف با مقررات ماده 172 قانون)

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 2514-13/5/82

مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی

سال عملکرد: 79

اداره کل: امور مالیاتی شرکتها

خلاصه واخواهی: این شرکت نسبت به رأی شماره 2514 مورخ 13/5/82 شدیداً اعتراض داشته و مجدداً خاطر نشان می‌سازد که مبلغ 256.657.865 ریال اهدائی این شرکت به منظور تأمین تختهای مخصوص بیمارستانی برای افراد صعب‌العلاج و در حال مرگ بوده که با حمایت مقام ریاست جمهوری و موافقت با اختصاص ارز دولتی این عمل خیرخواهانه و انسانی انجام گرفته است و مراتب از طریق انجمن حمایت از «...» کتباً به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سرپرست امور مالیاتی اعلام شده است، از جائی که این مبلغ قابل برگشت نبوده صرفاً یک هزینه می‌باشد متأسفانه این شرکت خود را متعهد و ملزم به پرداخت مالیات متعلقه نمی‌داند لذا خواهشمند است مراتب را با دید انسانی بررسی کرده و ابطال رأی بفرمایید در غیر این صورت این شرکت قادر به تحمل خسارات مربوطه نبوده و در مرحله تعطیل شدن قرار گرفته است.

رأی: شعبه هشتم شورای عالی مالیاتی ضمن ملاحظه شکوائیه واصله و پس از مطالعه و بررسی پرونده مالیاتی مربوطه به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

درآمد مشمول مالیات عملکرد 79 مؤدی از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی شرکت و برگشت قسمتی از هزینه‌های ابرازی مربوطه تعیین و مبنای مطالبه مالیات قرار گرفته، هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی اعتراض مؤدی نسبت به برگشت مبلغ 256.657.865 ریال از حساب هزینه‌های شرکت بابت وجوه پرداختی به جمعیت حمایت از «...» را مورد توجه قرار داده و ضمن ادای توضیحات لازم با عنایت به رسیدگی‌های انجام شده در مرحله تشخیص مالیات و به دلیل تعلق 40% از سرمایه شرکت به جمعیت مذکور، ضمن رد اعتراض مؤدی با تأیید درآمد مشمول مالیات مندرج در برگ تشخیص، اصدار رأی نموده، هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر نیز اعتراض مجدد مؤدی به رأی بدوی با مضامین قبلی را مورد بررسی قرار داده و با عنایت به محتویات پرونده و دستور ذیل نامه شماره 187/1/ج مورخ 28/6/79 جمعیت یاد شده مبنی بر پرداخت مبلغ مورد بحث از محل سود سهام آن جمعیت در شرکت مؤدی، با تأیید مالیات عملکرد 79 طبق برگ تشخیص مبادرت به صدور رأی نموده است، بنا به مراتب و نظر به این‌که مستندات مورد ادعای مؤدی حکایت از انطباق موضوع مورد اختلاف با مقررّات ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم و ضوابط اجرایی مربوطه نداشته و تصویب‌نامه هیأت وزیران دایر بر تعیین حساب خاص جهت واریز کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به انجمن موصوف و پذیرش کمک‌های مزبور به عنوان هزینه‌های قابل قبول پرداخت‌کنندگان تاکنون صادر نشده، ضمناً مقررّات مالیاتی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و قانون بودجه سال 79 کل کشور نیز در این زمینه مسکوت می‌باشد، لذا از حیث شکوائیه واصله و روند رسیدگی ایراد قانونی و شکلی به رأی مورد واخواهی وارد نبوده، این شعبه رد شکایت مؤدی را اعلام می‌نماید.

روح‌الله باباسنگانی- عباس رضائیان- علی عزیزی

2127

6438/2878/235
24 اسفند 1382
بخش‌نامه
تسریع در امور واحدهای حل اختلاف و وصول و اجرا

نظر به این‌که گزارشات و اطلاعات واصله از ادارات کل امور مالیاتی عموماً حاکی از توقف و انباشت امور در واحدهای حل اختلاف مالیاتی و وصول و اجرا بوده و ادامه وضعیت مذکور علاوه بر تضیح حقوق مؤدی و دولت (حسب مورد) در سال جاری نیز موجبات عدم تحقق درآمد‌های مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون بوجه سال 1382 کل کشور را فراهم نموده است لذا مقرر می‌دارد:

مدیران کل امور مالیاتی شخصاً با تشکیل کمیته‌ای مرکب از معاونین و مسؤولین واحدهای فوق‌الذکر ضمن سرپرستی کمیته مزبور، اهداف ذیل را به کلیه همکاران محترم در واحدهای موردالاشاره تبیین و ضرورت تلاش مضاعف آنان را در جهت قطعیت و وصول پرونده‌های مالیاتی با تأکید بر الویت پرونده‌های مالیاتی مهم (با بیش از یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات یا مأخذ محاسبه مالیات) خاطر نشان و ترتیبی اتخاذ نمایند تا:

1- تعیین وقت جلسه هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی درخصوص پروندهای مالیاتی مهم با رعایت ماده 246 قانون مالیات‌های مستقیم بیش از 20 روز از تاریخ وصول اعتراض یا وصول گزارشات اجرای قرار (حسب مورد) نباشد.

2- نمایندگان محترم هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی رأساً به موارد اعتراض مؤدی رسیدگی و حتی‌المقدور از صدور قرار درخصوص پرونده‌های مهم اجتناب نمایند.

3- مجریان قرار الویت رسیدگی خود را معطوف به پرونده‌های مهم نموده و مفاد قرار را در ظرف مهلت‌های مندرج در متن قرار اجرا نمایند.

4- مسؤولین اجراییات پس از وصول این بخش‌نامه در صورت انقضای یک ماه مهلت مندرج در برگ اجرایی، عملیات اجرایی مؤثر را درخصوص پرونده‌های مالیاتی مهم اعمال و گزارش اقدامات انجام شده را در پرونده مربوطه نگهداری نمایند. بدیهی است نظارت بر حسن اجرای این بخش‌نامه به عهده مدیران کل امور مالیاتی می‌باشد.

محمد پاریزی ـ معاون عملیاتی

فهرست مؤدیان دارای بدهی با درآمد مشمول مالیات سالانه بیش از 1.000.000.000 ریال

ردیف

نام و نام‌خانوادگی

عملکرد

درآمد مشمول مالیات

مرحلۀ رسیدگی

وضعیت وصولی

تشخیص

قطعی

اجرا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام و نام‌خانوادگی ممیزکل مالیاتی - امضا

2126

211/6086/13654
20 اسفند 1382
بخش‌نامه
ثبت استعلام مؤدیان و تسریع در صدور مفاصا حساب
187

به قرار اطلاع واصله برخی از واحدهای مالیاتی از ثبت به موقع استعلام‌های به عمل آمده توسط دفاتر اسناد رسمی در دفتر اندیکاتور جهت صدور به موقع گواهی موضوع ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن و تبصره‌های آنکه توسط مؤدیان محترم مالیاتی ارائه می‌شود خودداری می‌نمایند و این موضوع باعث بروز مشکلات و نارضایتی برای این قبیل مؤدیان شده است. لذا به منظور اجرای صحیح مقررّات ماده یاد شده و همانطوری که قبلاً در همین خصوص بخش‌نامه شماره 5478/1121-4/30 مورخ 19/02/78 صادر و ابلاغ گردیده، مجدداً تأکید می‌گردد چنانچه مؤدیان موصوف در هر زمان اقدام به ارائه استعلام مزبور به واحدهای مالیاتی نمایند واحد‌های یاد شده می‌بایست نسبت به ثبت آن در همان روز اقدام و طبق قسمت اخیر ماده فوق‌الذکر نسبت به صدور گواهی انجام معامله اقدام لازم به عمل آورند.

مدیران کل امور مالیاتی مسؤول حسن اجرای این بخش‌نامه خواهند بود.

عیسی شهسوارخجسته ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: