توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

1443

30/4/7709
21 آذر 1380
شعبه شورای عالی مالیاتی
عدم اجرای تبصره 1 ماده 100 قانون

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی:13/1418- 2/12/79

مربوط به مالیات مشاغل

سال عملکرد یا تعلق مالیات: 1377

اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان

خلاصه واخواهی: موکل اینجانب مالک یک کارگاه تولید رنگ و یک باب مغازه رنگ فروشی می‌باشد که در مغازه فقط تولیدات کارگاه را عرضه می‌نموده و برای هر دو محل اظهارنامه مالیاتی عملکرد 1377 به حوزه‌های مالیاتی مربوطه تحویل داده است، که حوزه مالیاتی مربوطه به مغازه اقدام به قطعیت مالیات عملکرد 1377 از طریق تبصره 6 ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم کرده و این اقدام مورد اعتراض قرار گرفته است زیرا مالیات متعلق به فعالیت رنگ‌فروشی طبق تبصره 1 ماده 100 به حوزه مالیاتی محل کارگاه تولید رنگ پرداخت شده است پرونده مغازه به هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر ارجاع گردیده و هر دو هیأت اوراق قطعی سال 1377 را بدون توجه به تبصره 1 ماده 100 قانون تأیید نموده‌اند. لذا خواستار نقض رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر می‌باشد.

رأی: شعبه دوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و با مطالعه و بررسی اوراق مضبوط در پرونده مالیاتی مربوطه به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

با عنایت به این‌که برگ قطعی شماره 81- 200721- 28/1/79 (برگ ردیف 8 پرونده) بابت فعالیت شغلی مغازه رنگ فروشی مؤدی واقع در خیابان «...» صادر گردیده و مؤدی مدعی است که مالیات فعالیت رنگ فروشی را به استناد تبصره 1 ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم به حوزه مالیاتی محل وقوع کارگاه پرداخت نموده، حق بر این بود که هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر در جهت رسیدگی به اظهارات مؤدی درآمد حاصله از رنگ‌های تولیدی مؤدی را که در محل فروشگاه واقع در اصفهان به فروش رفته از درآمد مشمول مالیات فروشگاه مزبور کسر و نسبت به بقیه درآمد اگر وجود داشته و مربوط به فروش‌هائی غیر از رنگ‌های تولیدی مؤدی باشد مبادرت به صدور رأی نمایند که به این نحو عمل نشده است علی‌هذا این شعبه رأی مورد واخواهی را به علت نقص رسیدگی و نقض مقررّات قانون نقض و پرونده امر را به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مالیات‌های مستقیم احاله می‌نماید تا با توجه به مراتب یاد شده مجدداً رسیدگی و اقدام به صدور رأی نماید. 

رضا سعیدی امجد- علی‌اکبر نوربخش- صدیقه کاتوزیان

1442

منسوخ
30/5/5229
19 آذر 1380
بخش‌نامه
آیین‌نامه اجرایی ماده 53 قانون برنامه سوم توسعه

1441

54078
15 آذر 1380
بخش‌نامه
رفع ممنوع‌الخروجی از بدهکاران مالیاتی با میزان بدهی کمتر از پنجاه میلیون ریال
202

از آنجا که ممنوعیت خروج از کشور بدهکاران مالیاتی، محروم کردن آنان از حقوق اجتماعی‌شان محسوب می‌شود و چنین روالی در شرایط عادی برخلاف مصلحت و در تزاحم با اصول حکومت مغایر اصل اساسی ضرورت اعتماد و احترام متقابل بین دولت و مردم است. بنابراین شایسته است، تمهیداتی اتخاذ گردد که از اختیار ناشی از ماده 202 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 مبنی بر جلوگیری از خروج بدهکاران مالیاتی از کشور، به عنوان آخرین ابزار و پس از کارساز نبودن اعمال سایر راهکارهای قانونی و برای مقابله با افرادی از این ابزار و پس از کارساز نبودن اعمال سایر راهکارهای قانونی و برای مقابله با افرادی از این ابزار استفاده شود که مبالغ هنگفتی بدهی مالیاتی دارند و بیم آن می‌رود که به قصد فرار از پرداخت مالیات، از کشور خارج شوند.

با عنایت به مراتب مذکور،‌مقتضی است موارد زیر به مورد اجرا گذاشته شود:

1- ممنوعیت خروج از کشور کلیه بدهکاران مالیاتی که جمع کل میزان بدهی آنان کمتر از پنجاه میلیون (50.000.000) ریال است، رفع می‌شود. فهرست اسامی اشخاص و میزان بدهی ایشان به همراه این ابلاغیه به مراجع ذی‌ربط ارسال و کلیه ادارات مالیاتی مؤظفند مراتب را به اشخاص ذی‌نفع اعلام نمایند. شایان ذکر است که این رفع ممنوعیت، به معنای توقف یا سست کردن عملیات وصول مطالبات دولت نیست و همکاران محترم مکلف هستند کلیه اقدامات پیش‌بینی شده در قانون را به منظور وصول مطالبات مالیاتی، بدون کم و کاست، معمول دارند.

2- هر یک از ادارات کل ذی‌ربط مکلف‌اند نسبت به بررسی پرونده بدهی مالیاتی اشخاص ممنوع‌الخروج شده که فهرست اسامی آنان پیوست این دستورالعمل است، اقدام و نتیجه را متضمن اطلاعات خواسته شده در دو برگ فرم‌های پیوست درج نموده و حداکثر ظرف مدت یک ماه به دفتر اینجانب ارسال دارند. در کلیه مواردی که ممنوع‌الخروج شدگان بدهی مالیاتی خود را پرداخت کرده‌اند، یا ترتیب بازپرداخت آن را بر پایه قوانین و مقررّات داده‌اند، از طریق اداره کل وصول و اجرا مالیات‌های تهران نسبت به رفع ممنوعیت خروج از کشور آنان اقدام خواهد شد.

3- ارائه پیشنهاد ممنوع‌الخروج کردن مدیران اشخاص حقوقی - مؤظف یا غیرمؤظف - باید معطوف به بدهی مالیاتی مربوط به دوره مدیریت آنان باشد. و هنگامی این پیشنهاد را عنوان نمایند که سایر اقدامات مقرر در قانون برای وصول بدهی مالیاتی از شخص بدهکار معمول شده‌اما به نتیجه نرسیده باشد.

4- از ممنوع‌الخروج کردن اشخاص حقیقی و مدیران مؤظف یا غیر مؤظف اشخاص حقوقی، پیش از حصول اطمینان از این‌که شخص مورد نظر،‌از بدهی مالیاتی خود مطلع شده است و پیش از انجام مواردی که در این دستورالعمل به آنها اشاره شده، خودداری گردد.

5- اداره کل وصول و اجرا مالیات‌های تهران مکلف است به منظور احترام به شیون انسانی، ممنوعیت خروج از کشور هر شخص را هم‌زمان با اعلان به مراجع قانونی، از طریق آخرین نشانی مؤدی که در اختیار باشد، به وی نیز اطلاع دهند.

6- در مواردی که ادارات کل مالیات‌های تهران، مستندات قطعیت بدهی مالیاتی اشخاص را برای وصول به اداره کل وصول و اجرا مالیات‌های تهران ارسال می‌کنند. تحت هیچ شرایطی مجاز به وصول بدهی مالیاتی آن اشخاص نیستند و باید آنان را به اداره کل وصول و اجرا مالیات‌های تهران هدایت نمایند و چنانچه وجهی از سوی مؤدیان یاد شده بابت بدهی آنان به حساب‌های ادارات کل مالیات‌های تهران واریز گردد، ادارات مزبور مؤظفند وجوه واریز شده را به حساب اداره کل وصول و اجرا مالیات‌های تهران انتقال و مراتب را به اداره اخیرالذکر اعلام نمایند.

7- اعلام ممنوع‌الخروج نمودن اشخاص از کشور به مراجع ذی‌ربط و یا رفع ممنوعیت خروج آنان، حسب نظر وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، صرفاً با امضای ایشان یا اینجانب معتبر است.

عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

 

جدول مشخصات مدیران اشخاص حقوقی که در اجرای ماده 202 قانون مالیات‌های مستقیم ممنوع‌الخروج می‌باشند

نام شرکت:                    شماره ثبت:                    تاریخ ثبت:              تعداد سهامداران:         

کلاسه پرونده:            نوع شرکت:                نوع فعالیت:

آدرس / تلفن:

اظهارنظر درخصوص ممنوع‌الخروجی

اظهارنظر اداره کل ذی‌ربط درخصوص میزان بخشودگی جرایم

مبلغ پرداخت شده

بدهی مالیاتی تا تاریخ تنظیم

منبع مالیات

تاریخ قطعیت بدهی

شماره شناسنامه و محل صدور

نام پدر

نام و نام‌خانوادگی

ردیف

 

رفع

ابقا

جرایم تا تاریخ

سهم شهرداری

اصل بدهی

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اقدامات انجام شده توسط اداره کل:

1- برگ اجرایی     2- نحوه پرداخت: الف- نقد         ب- چک               ج- تعداد اقساط      

3- دستور بازداشت اموال                4- توقف اموال نزد شخص ثالث        5- بازداشت تلفن       

6- توقف تمدید کارت بازرگانی        7- بازداشت پلاک ثبتی                   8- توقفیف سایر اموال        

9- طرح در کمیسیون ماده 216      10- طرح در کمیسیون ماده 215 مکرر

 

 

جدول مشخصات کامل اشخاص حقیقی که در اجرای ماده 202 قانون مالیات‌های مستقیم ممنوع‌الخروج می‌باشند

اظهارنظر درخصوص ممنوع‌الخروجی

اظهارنظر اداره کل ذی‌ربط درخصوص میزان بخشودگی جرایم

شرح اقدامات انجام شده اجرایی به‌اختصار

مبلغ پرداخت شده

بدهی مالیاتی تا تاریخ تنظیم

منبع مالیات

تاریخ قطعیت بدهی

شماره شناسنامه و محل صدور

نام پدر

نام و نام‌خانوادگی

ردیف

 

رفع

ابقا

جرایم تا تاریخ تنظیم فرم

سهم شهرداری

اصل بدهی

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1440

30/4/7503
14 آذر 1380
شعبه شورای عالی مالیاتی
تشخیص درآمد کمیسیونری شرکت به طریق علی‌الرأس

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 3462-30/4/80

مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی

سال عملکرد یا تعلق مالیات: سال منتهی به 30/9/1998 میلادی

اداره کل مالیات بر شرکتها (تهران)

خلاصه واخواهی: این شرکت اعتراضات خود را نسبت به رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر به شرح زیر اعلام و تقاضای نقض رأی مذکور را می‌نماید:

- این شرکت براساس قرارداد منعقده با شرکت «...» از بابت خدمات انجام شده برای شرکت‌های گروه «...» در ایران علاوه بر دریافت کلیه هزینه‌های انجام شده معادل 5% هزینه‌های مذکور به عنوان حق‌الزحمه دریافت نموده که درآمد مذکور عیناً در دفاتر قانونی ثبت و در اظهارنامه مالیاتی منعکس و مالیات آن پرداخت گردیده است، اما حوزه مالیاتی بدون توجه به ضوابط قرارداد مذکور و واقعیت‌ها و صرفاً با فرض نداشتن اسناد و مدارک درآمد و قرارداد کمیسیون به صورت درصدی از معاملات شرکت‌های گروه «...»  با ایران به استناد بخش‌نامه‌های معاونت درآمدهای مالیاتی دفاتر قانونی شرکت را مردود تلقی و معادل 5% ارزش معاملات فرضی به میزان 100 میلیون مارک را به عنوان درآمد کمیسیون قلمداد و سپس با اعمال ضریب 60% درآمد مشمول مالیات فرضی از طریق علی‌الرأس تعیین نموده است.

- تشخیص درآمد مشمول مالیات به طریق علی‌الرأس خلاف حکم ماده 97 و بخش‌نامه 10/5/80 وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و بخش‌نامه 3/7/79 معاونت درآمدهای مالیاتی بوده است.

- قلمداد نمودن این شرکت به عنوان دریافت‌کننده کمیسیون فرضی 5 درصد نسبت به معاملات صحیح و قانونی نمی‌باشد.

- قلمداد نمودن 100 میلیون مارک به‌جای معاملات قطعی شده به میزان 6,286,572,62 مارک و 3,034,754 دلار مورد اعتراض است.

- به جهت الزام به محاسبه سود شرکاء آلمانی به نرخ 15% به استناد جزء 1 بند 3 و حکم بند 4 ماده 2 و جزء  الف  بند 2 و حکم بند 4 ماده 10 موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات‌های مضاعف و دادنامه شماره 1750 مورخ 9/10/77 ودادنامه تجدیدنظر شماره 64 مورخ 30/1/78 دیوان عدالت اداری، 10% مالیات شرکت و 3% عوارض شهرداری به این شرکت تعلق نمی‌گیرد.

- تعیین درآمد مشمول مالیات بابت فروش اموال به طریق علی‌الرأس خلاف حکم ماده 97 می‌باشد.

- این شرکت در اجرای بند 1 ماده 97 اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان خود را ظرف مهلت قانونی تسلیم و در اجرای بند 2 ماده 97 کلیه اسناد و مدارک مربوط را ارائه نموده ... لذا با توجه به احکام قانون و بخش‌نامه‌های صادره عمل ممیز در تشخیص علی‌الرأس اشتباه محض و مغایر با حکم ماده 237 و بند 1 ماده 13 آیین‌نامه سازمان تشخیص بوده است.

- هیأت تجدیدنظر با نادیده گرفتن مطالب مندرج در شکوائیه و با استناد به مطالب غیرواقعی تشخیص درآمد به طریق علی‌الرأس را تأیید نموده که خلاف احکام قانونی و ماده 248 می‌باشد.

- برای این شرکت مشخص نمی‌باشد که حوزه مالیاتی براساس چه اسناد و مدارک ومفروضات و ضوابط شرکت را کمیسیونر قلمداد و نرخ 5% کمیسیون را تعیین کرده است ... مضافاً بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی با توجه به تخصص و تجربیات مکتسبه در سال‌های متوالی، امکانات و توانایی‌های شرکت‌های گروه «...» را به خوبی می‌شناسد، از این رو همواره رأساً و مستقیماً و بدون واسطه با شرکت‌های واسطه تماس حاصل نموده و مبادرت به خرید و ثبت سفارش می‌نمایند.

رأی اکثریت

شعبه اول شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه تسلیمی مؤدی و پس از اخذ و بررسی پرونده مالیاتی مربوط به شرح آتی اعلام رأی می‌نماید:

ادعای مؤدی در حقیقت مشعر بر این است که شرکت «...» عملاً مجری امور خدماتی محوله از طرف شرکت «...» المان در قبال دریافت وجه ناچیزی به میزان 5% مخارج پرداختی در ایران می‌باشد. لذا یادآور می‌شود که این ادعا با توجه به اساسنامه آن شرکت جای تأمل است، زیرا شرکت فوق‌الذکر وفق مندرجات اساسنامه مزبور به عنوان یک شرکت ایرانی برای فعالیت‌های تجاری انتفاعی تأسیس گردیده نه صرفاً به منظور انجام کارهای یکی از سهامداران مقیم آلمان آن هم در قبال دریافت 5% مخارج پرداختی در ایران. در نتیجه شرکت مکلف بوده است دفاتر خود را طوری تنظیم نماید که آن بخش از درآمدی که حاصل فعالیت‌های سودآور انجام شده در ایران است، قابل شناسائی باشد و حوزه مالیاتی هم می‌بایستی در این راستا با بررسی ماهیت عملیات شرکت درآمد ایجاد شده در ایران را تعیین و بر آن اساس اقدام به تعیین درآمد مشمول مالیات بنماید. اما با وجود نکات یاد شده، این‌که حوزه مالیاتی بدون دستیابی به مدارک مستدل فرض را بر دریافت کمیسیون بابت معاملات انجام شده (یا تخمینی) بگذارد و آنگاه عدم ثبت این کمیسیون فرضی در دفاتر و عدم ارائه مدارک آن را به انطباق موضوع با بند 2 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم از مصادیق تشخیص علی‌الرأس بداند، صحیح و قانونی نبوده است.

بنا به مراتب، از آنجا که حوزه مالیاتی ذی‌ربط بر آن مبنا اقدام به تشخیص درآمد مشمول مالیات نموده و هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر نیز آن را تأیید کرده است، رأی مورد واخواهی را به لحاظ عدم کفایت رسیدگی نقض و پرونده را به هیأت موضوع ماده 257 قانون مالیات‌های مستقیم احاله می‌نماید تا با رعایت توضیحات بالا مورد رسیدگی مجدد قرار گیرد.

محمد رزاقی- اسماعیل ملکان

نظر اقلیت

به قرار محتویات پرونده، مؤدی در مراحل مختلف رسیدگی قرارداد و مدارک درآمد مربوط به اموری را که از سوی شرکت «...» آلمان به وی محول گردیده، ارائه نکرده و حوزه مالیاتی در اجرای بند 2 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 درآمد مشمول مالیات را از طریق علی‌الرأس تعیین، و هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی در جهت رسیدگی به موارد اعتراض مطروحه در لایحه شرکت و به منظور احراز واقعیت نسبت به صحت یا سقم آن با صدور قرار کارشناسی و عنایت به گزارش اجرای آن و با تعدیل درآمد مشمول مالیات مبادرت به صدور رأی نموده و هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر که ذاتاً صلاحیت رسیدگی در امور مالیاتی را دارد به کلیه موارد اعتراض شرکت رسیدگی و به طور مستدل و با تأیید رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی اصدار رأی نموده است. بنا به مراتب و از آنجا که از جهت مندرجات شکوائیه واصله نسبت به رأی مورد واخواهی ایرادی که موجب نقض آن گردد مشهود نبوده، لذا معتقد به استواری رأی و رد شکایت شاکی هستم. 

علی‌اصغر زندی فائز

1439

30/4/7460
13 آذر 1380
شعبه شورای عالی مالیاتی
تعیین پورسانت ثابت از کمیسیون نمایندگان شرکت خارجی به صورت علی‌الرأس علی‌رغم قبول دفاتر قانونی شرکت

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 3419 مورخ 22/3/80

مربوط به مالیات: بر درآمد اشخاص حقوقی

سال عملکرد یا تعلق مالیات: 1377

اداره کل مالیات بر شرکتها

خلاصه واخواهی: مؤدی به شرح دو فقره لایحه تسلیمی که در شش صفحه تنظیم و در پرونده شورای عالی مالیاتی ضبط شده است به شرح زیر می‌باشد:

1- شرکت «...» دارای قرارداد نمایندگی معتبر و قانونی و تأیید شده توسط مقامات رسمی آلمان و ایران با شرکت «...» است، استنباط غلط ممیز محترم درخصوص نامه معاونت درآمدهای مالیاتی و عدم توجه به قرارداد نمایندگی موجود، به ویژه درخصوص نرخ قرارداد کمیسیونری گیربکس‌های اتوماتیک برای اتوبوس‌های شهری باعث شده که مأمور تشخیص بدون توجه به مدارک مستدل و تأییدات مستند کماکان با استناد به نامه 1826 مورخ 24/1/1377 که به ‌هیچ روی استناد قانونی ندارد، کمیسیون نمایندگی شرکت «...» را پورسانت ثابت تلقی نموده و بر همین مبنا اقدام به محاسبه درآمد مشمول مالیات نماید، درحالی‌که مبلغ حق‌الزحمه یا کمیسیون مندرج در قرارداد برخلاف نظر ممیز محترم ثابت نبوده بلکه با تعداد گیربکس‌های فروخته شده رابطه‌ای مستقیم داشته و در نتیجه معتبر است، متأسفانه هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر نیز ظرافت موضوع را متوجه نشده و اصرار به قبولی نظرات غیر قانونی ممیز و مأمور اجرای قرار داشته‌اند. همانطور که اعلام شد در قرارداد این شرکت مبلغ حق‌الزحمه یا کمیسیون مبلغ ثابتی تعیین نشده بلکه برای هر واحد کالا مبلغ ثابتی تعیین شده که مبلغ کمیسیون بسته به تعداد گیربکس‌های فروخته شده متغیر می‌باشد.

2- این شرکت در موعد مقرر قانونی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم نموده و در اجرای بند 2 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم نیز دفاتر و اسناد و مدارک مربوطه را تحویل و صورت‌جلسه اجرای بند 2 ماده 97 مورخ 25/7/78 در پرونده گویای رعایت مواد قانونی است، از طرفی چنانچه دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات غیرقابل رسیدگی تشخیص داده می‌شد پرونده مربوطه می‌بایست به هیأت سه نفره موضوع تبصره 3 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم ارجاع می‌شد که این کار صورت نپذیرفته بنابراین تأییدی بر قابل رسیدگی بودن دفاتر و اسناد و مدارک شرکت است متأسفانه اعضای محترم هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر و کارشناسان مجری قرار به لوایح وارده تحت شماره‌های 4121/29-16/3/79 و 15857/29 مورخ 2/8/79 توجه مبذول نداشته اند.

3- با توجه به متن گزارش ممیز محترم مشخص می‌گردد که علی‌رغم اظهارات کارشناس مجری قرار، قرارداد و ضمیمه آن در زمان رسیدگی در اختیار ممیز مالیاتی قرار داشته است.

4- اظهارات کارشناس مبنی بر این‌که قرارداد در تاریخ ژانویه 1995 تنظیم گردیده و در آن نرخ ثابت قید نگردیده است، مغایر با گزارش ممیز محترم است که اظهار نموده شرکت مورد رسیدگی براساس قرارداد تنظیمی پورسانت از 2 الی 10% مبلغ کالا دریافت می‌نماید ...

5- فقدان موضوع قیمت در قرارداد که کارشناس در گزارش خود قید نموده بی‌اساس و برخلاف گزارش حوزه مالیاتی می‌باشد.

6- به کار بردن واژه پورسانت ثابت توسط ممیز محترم در گزارش خود، صرفاً محملی است برای سوءاستفاده از نامه شماره 1826 معاونت درآمدهای مالیاتی و ایجاد شبهه که چون رقم 260 مارک برای هر واحد گیربکس ثابت است، پس می‌توان به آن عنوان پورسانت ثابت اطلاق نمود، قرارداد تسلیمی از لحاظ قیمت وکمیسیون دریافتی و نوع جنس کاملاً مشخص و دقیق می‌باشد که مورد تأیید مقامات رسمی نیز واقع گردیده است.

بنا به مراتب تقاضای رسیدگی و نقض آراء صادره و تجدید رسیدگی را دارد.

رأی: شعبه اول شورای عالی مالیاتی با ملاحظه و بررسی شکوائیه‌های واصله و محتویات پرونده مالیاتی مربوط به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

با عنایت به پرونده مالیاتی امر در رسیدگی و تعیین مالیات توسط حوزه مالیاتی ایرادات زیر مشهود می‌باشد:

الف- قسمت اخیر بند 2 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق علی‌الرأس در مواقعی قابلیت اجرایی پیدا می‌کند که مؤدی از ارائه قسمتی از اسناد و مدارک مربوط به درآمد، خودداری نموده باشد حال آنکه به حکایت پرونده مالیاتی و گزارش ممیز مربوطه، کلیه دفاتر و اسناد و مدارک درآمد و هزینه و قرارداد کمیسیونری در اختیار حوزه مالیاتی قرار گرفته است.

ب- گزارش کارشناس مجری قرار مبنی بر تأیید تشخیص درآمد ناشی از کمیسیون دریافتی حاصل از فروش گیربکس‌های اتوماتیک اتوبوس‌های شهری از طریق علی‌الرأس، با توجه به مقررّات مالیاتی، از کفایت رسیدگی برخوردار نمی‌باشد.

ج- مغایرت مبالغ و درصدهای کمیسیون دریافتی مذکور در قرارداد تنظیمی شرکت مؤدی با شرکت«...» آلمان با مندرجات نامه شماره 1826 مورخ 24/1/77 مقامات مالیاتی نمی‌تواند محملی برای تشخیص مالیات از طریق علی‌الرأس باشد و از طرفی عدم ارسال پرونده به هیأت موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم نیز دال بر تأیید قابل رسیدگی بودن دفاتر و اسناد و مدارک شرکت بوده و ممیز مالیاتی و کارشناس مجری قرار نیز هیچ‌گونه مستندات قانونی برای تشخیص درآمد فوق از طریق علی‌الرأس اقامه ننموده‌اند.

بنا به مراتب از آنجایی که هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر بدون توجه به نقایص مشروحه فوق به استناد گزارش ناقص مجری قرار رأی بر تأیید عمل حوزه مالیاتی داده است، به لحاظ اشکالات فوق‌الذکر شکایت شاکی را وارد دانسته ضمن رأی مورد واخواهی پرونده صرفاً جهت رسیدگی به موضوع کمیسیون دریافتی فوق‌الاشاره به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مالیات‌های مستقیم احاله می‌گردد. 

اسماعیل ملکان- محمد رزاقی- علی‌اصغر زندی‌فائز

1438

30/4/7405
12 آذر 1380
شعبه شورای عالی مالیاتی
عدم رعایت مفاد تبصره ماده 98 قانون

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 129-25/8/79

مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی

شماره سرممیزی مالیاتی: 93-28

اداره امور اقتصادی و دارایی شهرستان فلاورجان

خلاصه واخواهی: 1- به علت وابستگی کار این شرکت با ذوب آهن و کاهش سفارش ساخت سوله‌های سنگین و افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد بالغ بر 170 نفر پرسنل ناچار به اخذ تسهیلات بانکی شده ایم و در حال حاضر شرکت وضعیت نگران کننده‌ای جهت اداره کارکنان خود دارد و شرکت طی دو سال گذشته وسال جاری دچار زیان‌دهی شدید شده است و لذا تقاضای رسیدگی و تشخیص مالیات براساس دفاتر قانونی را جهت رعایت عدالت و جلوگیری از تعطیلی شرکت و بیکاری کارکنان دارد.

2- متأسفانه مواردی را به عنوان رد دفاتر به شرکت ابلاغ نموده‌اند که 7 مورد از 12 مورد آن مربوط به بستانکار شدن حساب‌های نقدی به مدت یک الی دو روز است که این امر ناشی از تقدم و تأخر ثبت اسناد مالی است که نمی‌تواند موجب رد دفاتر شود و ردیف‌های 8 و 9 و 10 و 12 با عنوان تقدم ثبت یک روزه مورد ایراد قرار گرفته که علت آن در لایحه مورخ 28/5/78 تسلیمی توضیح داده شده و نمی‌تواند موجب رد دفاتر قرار گیرد. در مورد ردیف 11 همانطور که در لایحه تقدیمی به هیأت رسیدگی کننده اشاره شده است عملیات موضوع این سند با توجه به مدارک اقدام به ثبت شده است و بنابراین نبایستی دفاتر و مدارک شرکت تولیدی با حجم عملیات قابل توجه به دلایل قابل اغماض مورد ایراد قرار گیرد. لذا بدواً به رد دفاتر شرکت شدیداً معترض می‌باشد و درخواست نقض رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر را که صلاحیت رسیدگی به اعتراض شرکت در مورد رد دفاتر را داشته می‌نمایم تا دفاتر مورد قبول و رسیدگی قرار گیرد.

3- تبصره ماده 98 قانون مالیات‌های مستقیم حوزه مالیاتی را مکلف نموده صرف‌نظر از آنکه دفاتر مورد قبول واقع شده یا نشده، با توجه به رسیدگی دفاتر تعیین درآمد مشمول مالیات نماید که با عنایت به این‌که فعالیت شرکت به طور شفاف در دفاتر ثبت بوده و هیچ یک از موارد ایراد برای رد دفاتر ربطی به حساب‌های مربوط به سود و زیان نداشته ایرادی که مؤثر در تعیین درآمد با استفاده از دفاتر کاملاً میسر و قرین به واقع بوده که علت عدم رعایت تکالیف قانونی مذکور در آراء صادره مشخص نمی‌باشد.

رأی: شعبه دوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و با مطالعه و بررسی اوراق مضبوط در پرونده مالیاتی مربوطه به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

نظر به این‌که هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر بدون رسیدگی و اظهارنظر مدلل نسبت به اعتراض مؤدی درخصوص مردود بودن دفاتر که باید برابر تبصره 2 ماده 20 آیین‌نامه نحوه تنظیم وتحریر دفاتر با ملاحظه و چگونگی تنظیم و نگاهداری دفاتر و توضیحات مؤدی رعایت اطراف و جوانب و با توجه به اوضاع و احوال دفاتر و اسناد و مدارک مربوطه و عنایت به اصول کلی و متداول حسابداری و نیز درجه اهمیت اشکالات مطروحه از طرف حوزه مالیاتی و واقعیات امر مورد بررسی دقیق قرار گیرد، اعتراض را مردود و همچنین بدون هیچ‌گونه اظهارنظری درباره درخواست مؤدی راجع به این‌که دلیل عدم اجرای تبصره ماده 98 قانون مالیات‌های مستقیم چه بوده و اصولاً تبصره مذکور در مورد مؤدی قابل اجرا می‌باشد یا خیر، اعتراض وی را در این خصوص نیز نادیده گرفته و اقدام به صدور رأی نموده است. علی‌هذا این شعبه رأی مورد واخواهی را به علت نقص رسیدگی و نقض مقررّات قانون نقض و پرونده امر را به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگر احاله می‌نماید تا با توجه به مراتب یاد شده به اعتراضات مؤدی به شرحی که در هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر مطرح و در شکوائیه تسلیمی به شورای عالی مالیاتی عنوان گردیده رسیدگی و اقدام به صدور رأی نماید.

علی‌اکبر نوربخش- رضا سعیدی امجد- صدیقه کاتوزیان

1437

30/4/7285
10 آذر 1380
شعبه شورای عالی مالیاتی
اجرای ماده 54 قانون

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 13/407- 2/9/79

مربوط به مالیات املاک

سال عملکرد یا تعلق مالیات: 76 و 77

اداره کل مالیاتهای غرب تهران

خلاصه واخواهی: آپارتمان خود را واقع در شهرک اکباتان بلوک «...» از تاریخ 6/12/74 الی 19/7/77 طبق سند رسمی شماره 124726 مورخ 6/12/74 به یکی از دوستان اجاره داده‌ام. ممیز حوزه مالیاتی برای آپارتمان فوق اجاره به طور علی‌الرأس محاسبه و مالیات تعیین و ابلاغ کرده است. چون به مدارک مستند و توضیحات شفاهی اینجانب توجه نکرده به هیأت حل اختلاف مالیاتی رفتم، هیأت محترم مالیات اجاره سال 75 را براساس اجاره نامه رسمی پذیرفت و سال 76 و بخشی از سال 77 را بدون در نظر گرفتن سند رسمی و با تفسیر به این‌که موجر و مستأجر از مراجعه مجدد در پایان هرسال به محضر مربوط و تجدید سند اجاره خودداری کرده‌اند، بدون توجه به ذکر جمله اجرت‌المثل برابر اجرت‌المسمی است مالیات 20 ماهه بقیه مدت اجاره را علی‌الرأس محاسبه کرده‌اند با توجه به این‌که اینجانب کارمند بازنشسته هستم و درآمد دیگری ندارم تقاضای کمک و مساعدت دارم.

رأی: شعبه هشتم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و پس از اخذ و بررسی پرونده مالیاتی مربوط به شرح زیر مبادرت به انشاء رأی می‌نماید:

با عنایت به نامه شماره 5206 مورخ 8/8/79 مدیرعامل مجتمع مسکونی بلوک «...» مستأجر مؤدی نامبرده تا تاریخ 30/7/77 در ملک مسکونی مورد اجاره سکونت داشته است، نظر به این‌که ماده 54 قانون مالیات‌های مستقیم صراحت دارد که مال‌الاجاره از روی سند رسمی تعیین می‌شود و از طرفی در سند رسمی شماره 124726- 6/12/74 قید گردیده که اجرت‌المثل تا روز تخلیه و تحویل برابر اجرت المسمی است که این موضوع در بررسی و رسیدگی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر مورد توجه قرار نگرفته است، لذا به رأی مورد واخواهی به سبب عدم رعایت مقررّات مذکور و مفاد بند یک بخش‌نامه شماره 28464- 5/7/76 معاون محترم درآمدهای مالیاتی ایراد وارد است و این شعبه رأی صادره را به علت عدم رعایت مقررّات قانونی نقض و پرونده را جهت رسیدگی مجدد و صدور رأی مقتضی به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگر ارجاع می‌نماید.

عباس رضائیان- روح‌الله باباسنگانی- علی عزیزی

1436

7281/4/30
10 آذر 1380
شعبه شورای عالی مالیاتی
تعیین درآمد بدون اقامه دلایل و مدرک مستند

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 9756-30/11/79

مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی

سال عملکرد یا تعلق مالیات: 74 و 75

اداره کل مالیات بر شرکتها

خلاصه واخواهی: در رسیدگی پرونده مالیات سال 74 و 75 شرکت علی‌رغم اقامه دلائل و ارائه مدارک و اسناد مثبت، متأسفانه قوانین و مقررّات موضوعه از طرف هیأت تجدیدنظر مراعات نشده و نقص رسیدگی از جهات مختلف به وضوح در آن وجود دارد و رأی صادره متکی به موازین شرع و قانون نمی‌باشد، لذا بدین وسیله تقاضای صدور دستور تجدید رسیدگی و نقض رأی مزبور را دارد.

رأی: شعبه سوم شورای عالی مالیاتی پس از بررسی شکوائیه واصله و اوراق موجود در پرونده به شرح زیر اعلام رأی می‌نماید:

هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی به منظور تحقیق پیرامون اعتراض شرکت مؤدی قرار رسیدگی صادر و پس از دریافت گزارش مجری قرار که از کفایت رسیدگی برخوردار بوده و با مراجعه به شرکت دولتی ... (مستأجر) و بررسی دفاتر و اسناد و مدارک شرکت مذکور درخصوص مال‌الاجاره پرداختی تهیه گردیده، بدون توجه به گزارش مذکور و اعتراض شرکت مؤدی و مدارک موجود در پرونده رأساً اقدام به تعیین میزان اجاره بها نموده است، هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر نیز بدون توجه به اعتراض شرکت مؤدی و گزارش اجرای قرار صرفاً با تعدیل درآمد مشمول مالیات اتخاذ تصمیم کرده است، بنابراین رأی مورد واخواهی به دلیل عدم کفایت رسیدگی از این جهت نقض و پرونده برای رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگری احاله می‌گردد.

محمدعلی بیگ‌پور- علی عزیزی- اسماعیل ملکان

1435

30/5/2635/52438
10 آذر 1380
بخش‌نامه
شعب شرکت‌های خارجی که سهام‌داران آنها شرکت‌های دولتی می‌باشد.
110,107

به قرار اطلاع برخی حوزه‌های مالیاتی مواجه با نوعی پرونده‌های مالیاتی شعب شرکت‌های خارجی می‌باشند که شرکت متبوع آنها مستقر در خارج از کشور از طریق سرمایه‌گذاری دولت جمهوری اسلامی ایران (مستقیماً یا وسیله اشخاص حقوقی دیگر دارند سرمایه دولتی) تأسیس شده‌اند بنابراین شعبات مذکور گرچه تابع شرکتی می‌باشند که دارای تابعیت کشورهای خارجی است، لیکن بیش از پنجاه درصد سرمایه آنها با واسطه متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. اکنون این سؤال مطرح است که با وجود تابعیت کشور خارجی شرکت اصلی از یکطرف و تعلق بیش از 50% سرمایه آنها شرکت به دولت ایران از سوی دیگر، مقررّات تبصره 1 ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماده 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن قابل اعمال نسبت به اینگونه شعب خواهد بود یا خیر؟

موضوع به لحاظ وجود ابهام به شورای عالی مالیاتی ارجاع و هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی به شرح رأی شماره 3813-4/30 مورخ 26/4/1379 مقررّات تبصره مزبور را قابل تسری به اینگونه شعب دانسته است. علی‌هذا ضمن ارسال نسخه‌ای از رأی یاد شده برای اجرا مقرر می‌دارد: که حوزه‌های مالیاتی و سایر مراجه مالیاتی در مورد این پرونده‌ها به شرح ذیل اقدام نمایند:

1- با مطالعه مدارک و عندالاقتضاء استعلام از مراجع معتبر و ذی‌ربط، از تعلق بیش از 50% سرمایه شرکت‌های اصلی به دولت جمهوری اسلامی ایران اطمینان حاصل و مراتب را در پرونده مالیاتی مربوطه منعکس نمایند.

2- حوزه‌ها و مراجع مالیاتی ذی‌ربط بایستی پس از اطلاع از تشکیل مجمع عمومی شرکت اصلی و تصویب گزارش حسابرسی، سازمان حسابرسی به نحوه مطلوب، مبنی بر تأیید صورت‌های مالی و تعیین درآمد مشمول مالیات شعب شرکت‌های یاد شده در آن مجمع، با رعایت دستورالعمل‌های صادره و سایر مقررّات مربوطه به صدور برگ تشخیص مالیات بر درآمد شعب مذکور و حل وفصل اختلافات مالیاتی اقدام نمایند.

مفاد این بخش‌نامه مورد تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی قرار گرفته است.

عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

1434

72377/31
6 آذر 1380
بخش‌نامه
اخذ مالیات مشاغل اتومبیل مبتنی بر واقعیات اقتصادی و اقلیمی هر منطقه باشد.

اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجانشرقی

احتراماً، بازگشت به نامه شماره 27943-105 مورخ 07/08/1380 به اطلاع می‌رساند هدف از تهیه الگوی مالیات مشاغل اتومبیل، اخذ مالیات از این منبع مبتنی بر واقعیات اقتصادی و اقلیمی هر منطقه می‌باشد. لذا به منظور واقعی‌تر نمودن الگوی مالیات مذکور لازم است که تا اطلاع ثانوی، ادارات کل امور اقتصادی و دارایی با اختیارات حاصل از تبصره 6 ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم و با توجه به شرایط هر منطقه ضمن هماهنگی با اتحادیه‌های مربوطه درآمد مشمول مالیات را تعیین و مالیات متعلقه را که قطعی خواهد بود وصول نمایند. همچنین یک نسخه از توافق مالیاتی انجام شده را به این اداره کل ارسال نمایند.

محمد پاریزی- مدیرکل اطلاعات و خدمات مالیاتی

1433

30/4/6670/51522
4 آذر 1380
بخش‌نامه
خرید تجهیزات از خارج که مربوط به مهندسی اصولی و تفصیلی می‌باشد.
111,107

اداره کل مالیات بر شرکتها

مطلع هستید که شرکت ملی صنایع پتروشیمی درخصوص مطالبه مالیات موضوع بند (الف) ماده 107 قانون مالیات‌های مستقیم بابت آن قسمت از قراردادهای خرید تجهیزات منعقده با شرکت‌های خارجی که مربوط به انجام مهندسی اصولی و مهندسی تفصیلی می‌باشد، مواجه با مشکل و از حدود 2 سال قبل طی مکاتباتی خواستار رفع این معضل بوده است، علی‌هذا با عنایت به سوابق موجود در شورای عالی مالیاتی و مطالعات و بررسی‌هایی که قبلاً ضمن جلساتی با حضور مسؤولین فنی و مالی شرکت یاد شده و رییس وقت شورای عالی مالیاتی و بعضی رؤسای شعب آن شورا به عمل آمده، در جهت حل مسئله مبتلا به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین سایر مؤدیان مشابه یادآور می‌شود:

آن قسمت از وجوه موضوع قراردادها که به موجب اسناد و مدارک قابل قبول بابت انجام امور مهندسی اصولی (پایه) و مهندسی تفضیلی لازم برای ساخت تجهیزات، لوازم و ماشین‌آلات و دستگاه‌های خریداری شده از خارج به منظور اجرای قرارداد فوق‌الذکر پرداخت گردد، مشروط بر این‌که امور مذکور در خارج از کشور توسط فروشنده تجهیزات و لوازم و ... یا شخص ثالثی بنا به سفارش فروشنده به حساب او انجام شود، جزء قیمت خرید کالا محسوب و با این ترتیب بنا به حکم تبصره ماده 111 قانون مالیات‌های مستقیم (در صورتی که کارفرما از اشخاص موضوع این تبصره باشد) از شمول مالیات معاف خواهد بود و به این ترتیب حوزه‌های مالیاتی مکلفند در موارد مراجعه مؤدی یا موقع رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی مربوط بر این اساس اقدام نمایند.

عیسی شهسوارخجسته - رییس کل سازمان امو مالیاتی کشور

1432

4725-5/30
4 آذر 1380
بخش‌نامه
فوق‌العاده‌های معاف از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق صرفاً منحصر به عناوین مندرج در بند 6 ماده 91 قانون می‌گردد.

اداره کل هواشناسی استان آذربایجانشرقی

بازگشت به نامه شماره 4384/1422 مورخ 15/08/80 عنوان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و ضمایم آن، ضمن ارسال تصویر نامه شماره 4608-5/30 مورخ 23/08/80 این دفتر که درخصوص موضوع مطروحه در نامه فوق‌الذکر عنوان ذی‌حسابی سازمان هواشناسی کشور صادر گردیده و همانطوری که قبلاً نیز طی نامه شماره 11712/4/30 مورخ 17/11/75 شورای عالی مالیاتی اعلام شده، فوق‌العاده‌های معاف از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق صرفاً منحصر به عناوینی است که در بند 6 ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند 1366 و اصلاحیه بعدی آن درج گردیده و شامل سایر فوق‌العاده‌ها از جمله فوق‌العاده خاص نمی‌باشد.

سیدعلیرضا سجادی- مدیرکل فنی مالیاتی - از طرف قائم‌مقامی

1431

منسوخ
40152/ت 25589هـ
3 آذر 1380
تصویب‌نامه
اصلاح آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده 49 قانون برنامه سوم توسعه

1430

31650
28 آبان 1380
بخش‌نامه
لغو معافیت‌های مالیاتی دستگاه‌های ماده 11 قانون برنامه سوم و نهادهای انقلابی
81

1429

38282 /ت 25538 هـ
23 آبان 1380
تصویب‌نامه
سود و تخفیف اعطایی فروش خودرو به صورت پیش پرداخت، هزینه قابل قبول مالیاتی
148

1428

38282 /ت 25538 هـ
23 آبان 1380
تصویب‌نامه
سود و تخفیف اعطایی فروش خودرو به صورت پیش پرداخت، هزینه قابل قبول مالیاتی
148، 148

1427

منسوخ
30/4/6720/38517
21 آبان 1380
بخش‌نامه
تسری لغو معافیت‌های مالیاتی نسبت به سازمان گسترش و نوسازی و شرکت‌های تابعه
105، 138

1426

6603/4/30
20 آبان 1380
بخش‌نامه
مطالبه مالیات از غیر مؤدی در هر مرحله‌ای که باشد.

اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجانشرقی

در پاسخ نامه شماره 28537*105 مورخ 14/08/1380 اشعار می‌دارد:

با توجه به کلیت حکم مقرر در تبصره ذیل ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی، درباره مطالبه مالیات از غیرمؤدی و عبارت «مطالبه مالیات از غیرمؤدی در هر مرحله‌ای که باشد کان لم یکن تلقی می‌گردد» در متن تبصره مذکور، و این‌که حکم مزبور فاقد هرگونه قید و شرطی می‌باشد، بنابراین پرونده مالیاتی با وصول اعتراض از طرف مؤدی ولو بعد از صدور رأی از سوی هیأت موضوع ماده 251 مکرر قانون مذکور، قابل طرح در هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره ماده 157 قانون پیش گفته خواهد بود.

سید محمود حمیدی- رییس شورای عالی مالیاتی - از طرف بیگ‌پور

1425

30/4/6683/48085
19 آبان 1380
بخش‌نامه
اصلاح تقویم مال‌الاجاره به تناسب سپرده نزد راهن
54

نظر به این‌که مبلغ 250000 ریال اجاره بهای ماهانه مذکور در بخش‌نامه شماره 45672/6077-4/30 مورخ 08/08/1380 به علت اشتباه تحریر بوده و مبلغ صحیح آن یکصد و پنجاه هزار ریال می‌باشد، لذا ضمن اصلاح آن مقرر می‌دارد:

مدیران کل کلیه واحدها و ادارات کل مالیاتی، ترتیبی اتخاذ نمایند تا در پایان هر ماه آمار مربوط به موارد اجرای بخش‌نامه مزبور به دفتر اینجانب اعلام شود.

عیسی شهسوارخجسته- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

1424

251
13 آبان 1380
دیوان عدالت اداری
ابطال بخش‌نامه 1454 (کد345) ، کسر 10% معافیت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از درآمد مشمول مالیات برای محاسبه مالیات سهام‌داران
143,105

نقل از روزنامه رسمی شماره 16586 ـ 13/11/1380

کلاسه پرونده: 79/419

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: شرکت لامپ پارس شهاب (سهامی عام)

 موضوع شکایت وخواسته: ابطال بخش‌نامه شماره 1454/104/5/30 مورخ 22/9/1371 معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی

مقدمه: شاکی طی داخواست تقدیمی اعلام داشته است، طبق مفاد ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 شرکت‌هایی که سهام آنها در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده از سال پذیرش تا سالی که از فهرست نرخ‌ها در بورس حذف نشده در صورتی که کلیه نقل و انتقال سهام از طریق کارگزاری بورس انجام و در دفاتر مربوط ثبت گردد از پرداخت ده درصد مالیات شرکت موضوع بند (د) ماده 105 قانون مذکور معاف شناخته شده‌اند. طبق مفاد بند (د) ماده 105 مالیات اندوخته و سود سهام 90% درآمد مشمول مالیات شرکت می‌باشد چون مقرر نبوده که درآمد مشمول مالیات پس از کسر ده درصد خواهد بود. معاونت مالیاتی طی بخش‌نامه شماره 1453/104/5/30 مورخ 22/9/1371 مفاد بند یک دستورالعمل شماره 20/6207 مورخ 3/4/1354 مربوط به قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1345 را قابل تسری به مفاد ماده 143 قانون مالیات‌های مصوب اسفندماه 1366 داشته و مقرر داشته که برای محاسبه مالیات سود سهام شرکت‌هایی که مشمول معافیت موضوع ماده 143 می‌باشند می‌بایستی جمع درآمد مشمول را بدون کسر ده درصد معافیت ماده 143 مبنای محاسبه سود سهامداران و یا اندوخته تلقی نموده و مقرر داشته که 100% درآمد مشمول مالیات شرکت‌های مشمول ماده 143 را سود متعلق به صاحبان سهام تلقی و از آنها مالیات مطالبه گردد. مفاد بخش‌نامه فوق با مفاد بند (د) ماده 105 که 90% درآمد مشمول مالیات را متعلق به سهامدار دانسته مغایرت دارد چون بخش‌نامه مذکور 100% درآمد مشمول مالیات شرکت‌های قبول شده در بورس را متعلق به سهامدار (یا اندوخته) تلقی نموده است. طبق مفاد ماده 135 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 سود پرداختی یا تخصیصی به صاحبان سهام در شرکت‌های سهامی از درآمد مشمول معافیت شرکت‌ها و اشخاص حقوقی از پرداخت مالیات معاف می‌باشد درصورتی که براساس مفاد بخش‌نامه مذکور ده درصد مالیات شرکت درست بر خلاف نص صریح ماده 135 بین صاحبان سهام تقسیم و مجدداً مشمول مالیات می‌نماید. لازم به ذکر است که بخش‌نامه مورد شکایت به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی نرسیده است. با شرح مراتب فوق ابطال بخش‌نامه شماره 1453/104/5/30 مورخ 22/9/1371 ناظر بر دستورالعمل شماره 20/6272 مورخ 3/4/1354 را به علت مغایرت با قانون دارد.

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به شکایت طی نامه شماره 4835/91 مورخ 26/4/1380 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 1322-4/30 مورخ 23/3/1380 شورای عالی مالیاتی نموده است. در این نامه آمده است مستنبط از مفاد مادتین 116 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1345 و ماده 143 قانون جاری مالیات شرکت همواره به نرخ ثابت و مالیات سهامداران با تخفیفات و ترجیهات مندرج در همان مواد با نرخ‌های متفاوت و تصاعدی محاسبه شده و به نظر می‌رسد که مقنن نظری بر اعطاء امتیازی مضاعف به سهامداران که با کسر 10% مالیات شرکت از کل سود مشمول مالیات مجدداً عاید آنها می‌شود نداشته و بنابراین بخش‌نامه مورد شکایت در راستای همین نظر و استنباط قانونی و تسری اعمال رویه‌ای یکنواخت از دو ماده نظیر و متشابه یاد شده تهیه و صادر گردیده است. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دری‌نجف‌آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤساء و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از استماع توضیحات نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.

رأی هیأت عمومی

به موجب ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 اضهار نظر در باب شیوه‌های اجرایی قوانین و مقررّات مالیاتی از طریق آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های مربوط و یا اعلام نظر درخصوص آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های مصوب سایر مراجع ذی‌ربط در امور مالیاتی به عهدۀ شورای عالی مالیاتی محول شده است. بنا به جهات فوق‌الذکر و این‌که وضع مقررّات خاص مبنی بر لزوم اجرای دستورالعمل شماره 20/6207 مورخ 3/4/1354 در اجرای ماده 143 قانون مزبور خارج از حدود وظایف و اختیارات معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌باشد بخش‌نامه مورد اعتراض مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

قربانعلی دری‌نجف‌آبادی- رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: