توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

1254

1058
20 فروردين 1380
بخش‌نامه
تسریع در رسیدگی مالیات اشخاصی که اظهارنامه مالیاتی نمی‌دهند.
157، 190، 210، 247

نظر به این‌که علی‌رغم تأکیدات مندرج در دستورالعمل‌های صادره قبلی به منظور وصول هرچه سریعتر درآمدهای مالیاتی دولت متأسفانه مکرراً مشاهده می‌شود حوزه‌های مالیاتی، رسیدگی به پرونده مؤدیانی را که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر خودداری می‌نمایند به آخرین روزهای مقرر در ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 موکول کرده و بعضاً اینگونه پرونده‌ها که در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی مطرح می‌گردند حتی مربوط به دهه 1360 و قبل از آن می‌باشد.

اتخاذ چنین رویه‌ای نه تنها موجب عدم وصول به موقع مطالبات دولت بوده بلکه این امر دقیقاً موجبات تشویق مؤدیان مالیاتی به خودداری از تسلیم اظهارنامه و بهانه‌ای برای درخواست بخشودگی جرایم موضوع ماده 190 به علت عدم مدخلیت در تطویل رسیدگی است، بنابراین مقرر می‌دارد به محض وصول این دستورالعمل موارد زیر دقیقاً رعایت گردد:‌

1- حوزه‌های مالیاتی مکلف‌اند هرگونه تحقیق، استعلام و بررسی‌های لازم جهت آگاهی از فعالیت کلیه مؤدیان مربوط (فارغ از این‌که اظهارنامه مالیاتی به موقع تسلیم نموده یا ننموده باشد) را حداکثر تا 3 ماه پس از آخرین روز مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی معمول و حداکثر 6 ماه پس از تاریخ فوق رسیدگی انجام و نسبت به صدور برگ تشخیص مالیات بر درآمد آنها اقدام نمایند و این روند را برای سال‌های بعدی نیز ادامه دهند.

2- برگ‌های تشخیص مالیات مؤدیان حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ صدور طبق مقررّات مربوط ابلاغ گردد.

3- در مورد پرونده‌های مالیاتی قابل طرح در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی بدوی سریعاً نسبت به تهیه و صدور برگ دعوت اقدام و بلافاصله پس از تعیین وقت طبق مقررّات مربوط ابلاغ گردد.

4- اداره کل امور هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی واقع در تهران و یا سایر ادارات مربوط در استان‌ها و شهرستان‌ها مکلف‌اند در هنگام تعیین وقت با درنظر گرفتن اولویت (میزان مالیات مورد مطالبه) سریعاً نسبت به تعیین تاریخ دعوت اقدام نمایند.

5- هرگاه پرونده در هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر قابل طرح باشد ضمن رعایت موازین قانونی مربوط باید ظرف 10 روز از تاریخ انقضا مهلت قانونی، نسبت به صدور، تعیین وقت و ابلاغ برگ دعوت اقدام گردد.

6- مدیران کل مؤظفند کلیه پرونده‌هایی را که با صدور قرار رسیدگی در مرحله هیأت حل اختلاف مالیاتی قرار داشته و تا تاریخ ابلاغ این دستورالعمل به کارشناس مالیاتی ارجاع نگردیده و یا به علت عدم گزارش کارشناس (یا علل دیگر) به هیأت‌های حل اختلاف مربوط جهت صدور رأی ارسال نشده‌اند را سریعاً  تعیین تکلیف کرده و با ارسال گزارشی (متضمن فهرست مربوط و اقدامات صورت گرفته)، دادستانی انتظامی مالیاتی را از نتیجه مطلع نمایند.

7- آرای قطعی صادره از هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی همراه با برگ مالیات قطعی مربوط ظرف 5 روز از تاریخ ثبت آراء مذکور در حوزه مالیاتی طبق مقررّات صادر و ظرف مدتی که بیش‌تر از 10 روز نباشد به مؤدی ابلاغ گردد.

8- چنانچه مؤدی مالیات قطعی شده خود را ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ برگ مالیات قطعی پرداخت ننماید، برگ مالیات قطعی حداکثر ظرف 10 روز از تاریخ انقضا مهلت مذکور به اداره وصول و اجرا مربوط ارسال گردد.

9- در موارد خاصی که اجرای مفاد این دستورالعمل ظرف مدت‌های تعیین شده مقدور نبوده و نیاز به زمان بیش‌تری باشد موضوع با ذکر دلایل توجیهی لازم و تعیین زمان مناسب برای انجام آن با تأیید سرممیز مالیاتی و ممیزکل ذی‌ربط در پرونده مالیاتی مربوط ضبط تا علت عدم رسیدگی در مواعد مقرر همواره مشخص و روشن باشد.

10- مسؤول حسن اجرای این دستورالعمل ممیزان کل مالیاتی می‌باشند و دادستانی انتظامی مالیاتی نظارت لازم را به عمل خواهد آورد.

11- مدیران کل مؤظفند به منظور تحقق اهداف مذکور و با تنظیم برنامه زمان‌بندی ترتیبی اتخاذ نمایند که در بخش مشاغل پرونده‌های مالیاتی عملکرد سال‌های لغایت 1378 اشخاصی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری نموده‌اند تا پایان شهریورماه 1380 و مالیات اشخاص حقوقی و مشمولین مالیات بر درآمد املاک که تا پایان تیرماه 1378 اظهارنامه حسب مورد ترازنامه و حساب سود و زیان تسلیم ننموده‌اند تا پایان آبانماه 1380 مورد رسیدگی و صدور برگ تشخیص مالیات قرار دهند، در ضمن نتیجه اقدامات انجام شده مربوط به این دستورالعمل را در پایان هر ماه به دفتر اینجانب گزارش نمایند.

علی‌اکبر عرب‌مازار- معاون درآمدهای مالیاتی

1253

منسوخ
828
19 فروردين 1380
بخش‌نامه
همکاری با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اجرای بند (ز) تبصره 5 قانون بودجه سال 1380

1252

30/5/3508/338
8 فروردين 1380
بخش‌نامه
معافیت حقوق در سال 1380 و سقف بخشودگی 25% مالیات حقوق
84

1- چون به موجب تصویب‌نامه شماره 58417/ت 24258 هـ مورخ 20/12/1379 هیأت محترم وزیران ضریب جدول حقوق موضوع ماده 33 قانون استخدام کشوری از تاریخ 01/01/1380 مبلغ دویست و شصت (260) ریال تعیین گردیده بنابراین از تاریخ ذکر شده و طبق مقررّات قانون اصلاح ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن مصوب 19/12/1375 میزان معافیت سالانه موضوع ماده فوق‌الذکر کلیه حقوق بگیران در سال 1380 عبارت است از:

درآمد سالانه معاف از مالیات حقوق (شش میلیون و دویست و چهل هزار ریال)

6240000 = 260 × 400 × 60

2- با توجه به مصوبه شماره 57540/ت 24129هـ مورخ 14/12/1379 هیأت محترم وزیران مبنی بر تعیین رقم سه میلیون ریال به عنوان حداکثر حقوق مندرج در ماده 8 لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل، بازنشسته و آماده به خدمت مصوب 04/02/1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی، دریافتی حقوق بگیران تا سقف 36000000 = 12 × 3000000 (سی و شش میلیون ریال) برای سال 1380 مشمول 25% بخشودگی موضوع تبصره 2 قانون اصلاح ماده 84 فوق‌الذکر خواهد بود.

جدول محاسبه مالیات حقوق برای سال 1380 پیوست می‌باشد.

علی‌اکبر عرب‌مازار- معاون درآمدهای مالیاتی

جدول مالیات حقوق از اول سال 1380 براساس اصلاحیه قانون مصوب 19/12/1375 و تغییر ضریب حقوق به 260 ریال و تغییر حداکثر حقوق ماهانه به 000/000/3 ریال، به نرخ ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 07/02/1371

مالیات متعلق ماهانه

مالیات سالانه با اعمال 25% بخشودگی

حقوق سالانه

حقوق ماهانه

معاف

معاف

000/240/6

000/520

900

800/10

000/360/6

000/530

800/1

600/21

000/480/6

000/540

700/2

400/32

000/600/6

000/550

600/3

200/43

000/720/6

000/560

500/4

000/54

000/840/6

000/570

400/5

800/64

000/960/6

000/580

300/6

600/75

000/080/7

000/590

200/7

400/86

000/200/7

000/600

500/7

000/90

000/240/7

3/333،603

400/8

800/100

000/320/7

000/610

750/9

000/117

000/440/7

000/620

100/11

200/133

000/560/7

000/630

450/12

400/149

000/680/7

000/640

800/13

600/165

000/800/7

000/650

150/15

800/181

000/920/7

000/660

500/16

000/198

000/040/8

000/670

850/17

200/214

000/160/8

000/680

200/19

400/230

000/280/8

000/690

550/20

600/246

000/400/8

000/700

375/24

500/292

000/740/8

3/333،728

437/28

250/341

000/000/9

000/750

813/37

750/453

000/600/9

000/800

813/47

750/573

000/240/10

3/333،853

063/60

750/720

000/800/10

000/900

188/73

250/878

000/400/11

000/950

313/86

750/035/1

000/000/12

000/000/1

563/112

750/350/1

000/200/13

000/100/1

813/138

750/665/1

000/400/14

000/200/1

938/151

250/823/1

000/000/15

000/250/1

188/157

250/886/1

000/240/15

000/270/1

188/166

250/994/1

000/600/15

000/300/1

188/196

250/354/2

000/800/16

000/400/1

188/226

250/714/2

000/000/18

000/500/1

188/256

250/074/3

000/200/19

000/600/1

188/286

250/434/3

000/400/20

000/700/1

188/316

250/794/3

000/600/21

000/800/1

188/346

250/154/4

000/800/22

000/900/1

188/376

250/514/4

000/000/24

000/000/2

188/406

250/874/4

000/200/25

000/100/2

188/436

250/234/5

000/400/26

000/200/2

188/526

250/314/6

000/000/30

000/500/2

188/557

250/686/6

000/240/31

3/333/603/2

813/589

750/077/7

000/400/32

000/700/2

063/691

750/292/8

000/000/36

000/000/3

مازاد سه میلیون ریال در ماه بدون اعمال 25% بخشودگی

063/736

750/832/8

000/200/37

000/100/3

063/781

750/372/9

000/400/38

000/200/3

063/916

750/992/10

000/000/42

000/500/3

063/141/1

750/692/13

000/000/48

000/000/4

063/366/1

750/392/16

000/000/54

000/500/4

062/450/1

750/400/17

000/240/56

7/666/686/4

729/606/1

750/280/19

000/000/60

000/000/5

729/106/2

750/280/25

000/000/72

000/000/6

729/606/2

750/280/31

000/000/84

000/000/7

729/106/3

750/280/37

000/000/96

000/000/8

دفتر فنی مالیاتی

1251

منسوخ
59892/ت 24390 هـ
28 اسفند 1379
آیین‌نامه
آیین‌نامه اجرایی تبصره 10 قانون بودجه سال 1380 کل کشور

1250

منسوخ
49731
28 اسفند 1379
بخش‌نامه
دستورالعمل اجرایی بندهای تبصره 35 قانون بودجه سال 1380 کل کشور

1249

منسوخ
66634
27 اسفند 1379
بخش‌نامه
جداول مالیات نقل و انتقال انواع خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های داخلی - تاریخ اجرا 01/01/1380

1248

منسوخ
59586/ت 24359 هـ
27 اسفند 1379
تصویب‌نامه
آیین‌نامه اجرایی بند (ی) تبصره 5 قانون بودجه سال 1380 کل کشور (ضریب مالیاتی نان صنعتی)

1247

45071/3150-5/30
25 اسفند 1379
بخش‌نامه
مالیات نقل و انتقال املاک واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی

وزیر محترم صنایع و معادن

عطف به نامه شماره 1020128 مورخ 30/11/1379 جنابعالی، راجع به ابهام مالیات نقل و انتقال عرصه واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، اشعار می‌دارد:‌

موضوع مطروحه در نامه فوق‌الذکر قبلاً نیز از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی ایران عنوان معاون درآمدهای مالیاتی اعلام گردیده که به منظور رفع ابهام، تعلیمات لازم از طریق دفتر فنی مالیاتی به اداره کل امور اقتصادی و دارایی اصفهان ارائه شده است. البته بدیهی است در صورتی که مورد انتقال فقط عرصه زمین فاقد اعیانی باشد، محاسبه مالیات براساس ارزش معاملاتی عرصه صورت خواهد پذیرفت.

اما شایان ذکر است که خریداران زمین (صاحبان واحدهای صنعتی) که با هزینه خود اعیانی احداث می‌نمایند، لازم است ضمن انعکاس موضوع در دفاتر قانونی، کلیه اسناد و مدارک مربوط به ایجاد اعیانی را که به تأیید یک مرجع رسمی دولتی مستقر در محل رسیده باشد در اختیار حوزه‌های مالیاتی ذی‌ربط قرار دهند تا حوزه‌های مالیاتی با استناد به آنها وظایف قانونی خود را معمول و از وصول مالیات مربوط به اعیان مستحدثه خودداری نمایند.

حسین نمازی- وزیر امور اقتصادی و دارایی

1246

منسوخ
59189/ت 23291هـ
23 اسفند 1379
تصویب‌نامه
موقوف الاجرا شدن تصویب‌نامه 3762/ت 21174ه‍ مورخ 30/06/1376 درباره مشترکات که کنتور به آنها فروخته می‌شود.

1245

59174/ت 21092هـ
23 اسفند 1379
تصویب‌نامه
اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون مقررّات و صادرات و واردات مصوبه مورخ 25/12/77

... ماده 10 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

3- چگونگی تمدید کارت بازرگانی

3-1- گواهی از حوزه مالیاتی ذی‌ربط بر موافقت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده آخرین سال مالیاتی پذیرفته شده.

1244

منسوخ
2561-5/30
22 اسفند 1379
بخش‌نامه
مالیات نقل و انتقال ماشین‌آلات راه‌سازی که با برگ فروش به خریدار واگذار می‌گردد

1243

منسوخ
2313/5/30
22 اسفند 1379
بخش‌نامه
سازمان توسعه مسکن ایران

1242

58427/ت 23443هـ
20 اسفند 1379
تصویب‌نامه
آیین‌نامه اجرایی ماده 138 قانون برنامه سوم توسعه
59، 187

هیأت وزیران در جلسه مورخ 14/12/1379 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موضوع نامه شماره 02/100/3091 مورخ 07/06/1379 آیین‌نامه اجرایی ماده 138 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379 ـ را به شرح زیر تصویب نمود:‌

آیین‌نامه اجرایی ماده 138 قانون برنامه سوم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده 1- کلیه واحدهای موضوع ماده 138 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و این آیین‌نامه از پرداخت مالیات اولین نقل و انتقال قطعی املاک معاف خواهند بود و درآمد مشمول مالیات حاصل از ساخت و انتقال قطعی هر یک از این واحدها، فارغ از شخصیت حقیقی یا حقوقی مؤدیان براساس متوسط بهای تمام شده اعیانی در نقاط مختلف کشور که تا پایان فروردین‌ماه هرسال توسط وزارت مسکن و شهرسازی اعلام خواهد شد، با منظور نمودن ضرایب متفاوت برای واحدهای مسکونی کوچک و بزرگ (منظور از واحدهای مسکونی بزرگ واحدهایی هستند که مساحت مفید آنها بیش از الگوی مصرف در منطقه مربوط باشد)، به طور جداگانه و منصرف از تعداد شرکا در مشارکت‌های مدنی و یا اشخاص حقوقی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین و وزارت مزبور مالیات متعلق متناسب با سطوح زیربنایی هر یک از واحدها را در موقع صدور گواهی موضوع ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم به طور قطعی وصول خواهد نمود، به طوری که مؤدی بابت هیچ یک از واحدهای مسکونی منتقل شده بعداً مشمول مالیات بر درآمد دیگری نشود.

تبصره 1- وزارت امور اقتصادی و دارایی ضرایب مالیاتی هرسال را با توجه به وضع بازار مسکن در مناطق مختلف که از طرف وزارت مسکن و شهرسازی اعلام خواهد شد تعیین می‌نماید.

تبصره 2- متوسط بهای تمام شده اعیانی در اولین سال اجرای قانون ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه اعلام خواهد شد. در صورتی که در سنوات بعد متوسط بهای تمام شده تا پایان فروردین‌ماه اعلام نشود، متوسط بهای تمام شده قبلی مناط اعتبار می‌باشد.

تبصره 3- وجود واحدهای غیرمسکونی در مجتمع‌های مسکونی موضوع ماده 138 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379 ـ مشروط بر این‌که تعداد واحدهای مسکونی در مجتمع کمتر از نصاب‌های مقرر در ماده یاد شده نباشد مانع استفاده از تسهیلات مقرر نسبت به واحدهای مسکونی نخواهد بود.

ماده 2- وزارت‌خانه‌های نیرو، نفت و همچنین شهرداری‌ها و سایر مراجع ذی‌صلاح مؤظفند در چارچوب تراکم مصوب طبق طرح جامع نحوه اخذ هزینه تأمین انتقال و حق انشعاب آب، و برق، گاز و عوارض صدور پروانه ساخت را به گونه‌ای تنظیم کنند که سرانه هزینه‌های دریافتی به ازای هر واحد مسکونی احداث شده موضوع این آیین‌نامه، حداکثر معادل هزینه‌های دریافتی از سازندگان انفرادی باشد.

ماده 3- معافیت‌ها و تخفیف‌های این آیین‌نامه شامل کلیه واحدهایی است که از ابتدای سال 1379 تقاضای خود برای تسویه حساب یا ارائه خدمات مذکور را به سازمان‌های ذی‌ربط ارائه می‌دهند.

حسن حبیبی معاون اول رییس‌جمهور

1241

58417/ت 24258 هـ
20 اسفند 1379
تصویب‌نامه
ضریب جدول حقوق سال 1380- مبلغ 260 ریال
84

سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 14/12/1379 بنا به پیشنهاد شماره 9109/105 مورخ 09/12/1379 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره (4) ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب 1370ـ تصویب نمود:‌

ضریب جدول حقوق موضوع ماده (33) قانون استخدام کشوری ـ از تاریخ 01/01/1380 دویست و شصت (260) ریال تعیین می‌شود.

 حسن حبیبی- معاون اول رییس‌جمهور

شماره: 57541/ت 23256ه‍ تاریخ: 14/12/1379

سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/12/1379 بنا به پیشنهاد شماره 2920/06 س-9046/105 مورخ 08/12/1379 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره 4 ماده 1 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب 1370ـ و ماده 180 قانون مقررّات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ـ مصوب 1370ـ و ماده 170 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1366 ـ و ماده 181 قانون مقررّات استخدامی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1374 ـ تصویب نمود:‌

1- با توجه به افزایش ضریب ریالی حقوق کارکنان دولت، حقوق بازنشستگی و وظیفه کلیه بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و قوانین نیروهای مسلح که تا پایان سال 1379 برقرار شده است، از تاریخ 01/01/1380 سیزده درصد (13%) افزایش می‌یابد.

2- در مواردی که افزایش موضوع بند یک، کمتر از مبلغ یکصد و بیست هزار (120000) ریال می‌باشد این مبلغ ملاک محاسبه و پرداخت خواهد بود.

3- افزایش‌های موضوع این تصویب‌نامه از پرداخت مقرری ماه اول به صندوق‌های بازنشستگی معاف است.

حسن حبیبی- معاون اول رییس‌جمهور

شماره: 5151/ت 23129ه‍ تاریخ: 14/12/1379

سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/12/1379 بنا به پیشنهاد شماره 8180/105 مورخ 15/11/1379 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده 8 لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت ـ مصوب 1358 ـ و تبصره ماده 22 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب 1370ـ تصویب نمود:‌

1- رقم حداقل حقوق مندرج در ماده 2 لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت از تاریخ 01/01/1380، پانصد هزار (000/500) ریال تعیین می‌شود.

تبصره- افزایش موضوع این بند، از پرداخت مقرری ماه اول به صندوق‌های بازنشستگی معاف است.

2- رقم حداکثر حقوق مندرج در ماده یک لایحه قانونی یاد شده از تاریخ 01/01/1380، سه میلیون (000/000/3) ریال تعیین می‌شود.

3- کمک هزینه‌های عائله‌مندی و اولاد موضوع ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت علاوه بر ارقام یاد شده پرداخت می‌شود.

4- مفاد این تصویب‌نامه در مورد مستخدمان کلیه دستگاه‌های مشمول لایحه قانونی یاد شده از جمله مؤسسات دولتی مذکور در ماده 12 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت لازم‌الاجرا می‌باشد.

حسن حبیبی- معاون اول رییس‌جمهور

1240

3424-5/30
17 اسفند 1379
بخش‌نامه
انجام امور کارشناسی مربوط به رسیدگی به حساب‌ها و ترازنامه و حساب سود و زیان اشخاص حقوقی و اشخاص مکلف به نگهداری دفاتر توسط دفتر فنی

نظر به این‌که انجام امور کارشناسی مربوط به رسیدگی به حساب‌ها و ترازنامه و حساب سود و زیان اشخاص حقوقی و همچنین اشخاص حقیقی مکلف به نگهداری دفاتر قانونی، که در اجرای ماده 224 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن، مورد درخواست ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها می‌باشد، به موجب حکم شماره 49384 مورخ 12/10/1379 مقام معاونت محترم درآمدهای مالیاتی به دفتر فنی مالیاتی محول گردیده است، علی‌هذا خواهشمند است ترتیبی اتخاذ نمایند جهت تمرکز امور و هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم، من بعد کلیه درخواست‌ها و مکاتبات موضوع فوق‌الاشاره با این دفتر صورت پذیرد.

سید محمود حمیدی- مدیرکل فنی مالیاتی

1239

13145/33
15 اسفند 1379
بخش‌نامه
حق تمبر دانشنامه و گواهی دانشنامه داخلی

در اجرای بند (ب) ماده 14 قانون اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات مصوب 16/07/1374 مجلس شورای اسلامی درخصوص حق تمبر دانشنامه و گواهی دانشنامه داخلی، به پیوست اسامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مستقر در محدوده آن استان که از فهرست ارسالی توسط وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری استخراج گردیده، جهت هرگونه اقدام مقتضی ارسال می‌گردد.

علی پور کارگر- مدیرکل مالیات‌های غیرمستقیم

اسامی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی (نوع اول) مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری (استان آذربایجان‌شرقی)[1]

وابسته

آدرس و تلفن

نام مؤسسه آموزش عالی و غیردولتی و غیرانتفاعی

ردیف

 

تبریزـ خ آزادی ـ روبروی سازمان تأمین اجتماعی

مؤسسه غیرانتفاعی نبی اکرم (ص)

 1

 


[1]- توجه: بخشی از جدول پیوست با هدف آشنائی خوانندگان محترم درج می‌شود.

1238

57540 /ت 24129هـ
14 اسفند 1379
تصویب‌نامه
اعلام رقم حداقل و حداکثر حقوق از 01/01/1380
84

هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/12/1379 بنا به پیشنهاد شماره 10/81/105 مورخ 15/11/1379 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (8) لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل وبازنشسته وآماده به خدمت - مصوب 1358- و تبصره ماده (22) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370- تصویب نمود:

رقم حداقل حقوق مندرج در ماده (2) لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل وبازنشسته وآماده به خدمت از تاریخ 1/1/1380، پانصد هزار (000/500) ریال تعیین می‌شود.

تبصره- افزایش موضوع این بند، از پرداخت مقرری ماه اول به صندوق‌های بازنشستگی معاف است.

2- رقم حداکثر حقوق مندرج در ماده یک لایحه قانونی یاد شده از تاریخ 1/1/1380، سه میلیون (000/000/3) ریال تعیین می‌شود.

3- کمک هزینه‌های عائله‌مندی و اولاد موضوع ماده (9) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت علاوه بر ارقام یاد شده پرداخت می‌شود.

4- مفاد این تصویب‌نامه در مورد مستخدمان کلیه دستگاه‌های مشمول لایحه قانونی یاد شده از جمله مؤسسات دولتی مذکور در ماده (12) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت لازم‌الاجرا می‌باشد.

 حسن حبیبی- معاون اول رییس‌جمهور

1237

56901/ت 23995هـ
10 اسفند 1379
بخش‌نامه
آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده 49 قانون برنامه سوم توسعه (تعاریف کارفرما و نیروی کار و تخفیفات مالیاتی و بیمه)

وزارت کار و امور اجتماعی- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 26/11/1379 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره 1610/319-7197/105 مورخ 18/10/1379 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده 49 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379 ـ آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده 49 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده 1- تعاریف:

الف- کارفرما شخصی است که در ماده 3 قانون کار تعریف شده و اداره کارگاه‌ها و مؤسسات موضوع این آیین‌نامه را بر عهده دارد.

ب- نیروی کار جدید به کسی اطلاق می‌شود که کارفرما علاوه بر نیروی کار موجود، یا مازاد بر نیروهای پیش‌بینی شده در طرح و جواز تأسیس در کارگاه‌های موجود یا در کارگاه‌هایی که در دوران برنامه سوم توسعه به بهره‌برداری می‌رسند، از طریق مراکز خدمات اشتغال، به کار بگمارد.

تبصره- در مواردی که نیروی کار جدید به‌جای نیروی کار اخراجی یا مستعفی یا بازنشسته یا ترک کار نموده در کارگاه‌های موضوع بند (د) ماده 1 این آیین‌نامه به کار گمارده شود، کارفرما مشمول استفاده از تسهیلات مندرج در این آیین‌نامه نخواهد بود.

ج- مراکز خدمات اشتغال موضوع این آیین‌نامه مراکزی هستند که زیر نظر مستقیم وزارت کار و امور اجتماعی اداره می‌شوند.

د- کارگاه‌ها و مؤسسات مشمول این آیین‌نامه، کارگاه‌های غیردولتی دایر و موجود بوده یا کارگاه‌هایی هستند که در دوران برنامه دایر می‌شوند، به شرط آنکه مازاد بر نیروهای پیش‌بینی شده در طرح و جواز تاسیس، ایجاد اشتغال نمایند.

ماده 2- کارفرمایان کارگاه‌ها و مؤسسات موضوع بند (د) ماده 1 آیین‌نامه که پس از اعلام نیاز به مراکز خدمات اشتغال، فرد یا افراد مورد نظر را از بین نیروی کار معرفی شده از سوی مراکز مزبور انتخاب و به کار می‌گمارند، برای استفاده از تسهیلات این آیین‌نامه مکلف‌اند مراتب به کار گماری آنان را به مرکز خدمات اشتغال معرفی کننده فرد، اعلام نمایند.

ماده 3- کلیه کارفرمایان پس از کسب تأییدیه استخدام نیروی کار جدید از سوی مراکز خدمات اشتغال، با رعایت تبصره ماده 1 این آیین‌نامه، مشمول استفاده از تخفیفات موضوع ماده 5 این آیین‌نامه خواهند شد.

ماده 4- ادارات کل کار و امور اجتماعی استان‌ها مکلف‌اند براساس تأییدیه مراکز خدمات اشتغال، تعداد کارکنان جدیدالاستخدام معرفی شده از سوی مراکز مذکور به کارفرمایان را با توجه به تاریخ اشتغال آنان مورد بررسی قرار داده و در صورت تأیید موضوع، حداکثر ظرف 15 روز ضمن صدور تأییدیه شرایط احراز برخورداری کارفرما از تحقیقات ماده 5 این آیین‌نامه برای فرد یا افراد مورد نظر، مراتب را جهت اعمال تخفیفات حق بیمه سهم کارفرما و مالیات بر حقوق دریافتی کارکنان جدیدالاستخدام به شعب سازمان تأمین اجتماعی و اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ذی‌ربط اعلام نمایند.

ماده 5- کلیه کارفرمایان کارگاه‌ها و مؤسسات موضوع بند (د) ماده 1 آیین‌نامه از کاهش مالیات به میزان مالیات بر حقوق دریافتی از کارکنان بر نیروهای موجود، یا پیش‌بینی شده در طرح و تخفیف در حق بیمه سهم کارفرما (موضوع ماده 28 قانون تأمین اجتماعی) بابت کارکنان مزبور به میزان بیست درصد (20%) در استان‌های کمتر توسعه یافته و ده درصد (10%) در سایر استان‌ها برخوردار می‌شوند.

تبصره 1- تخفیف حق بیمه موضوع این ماده شامل کارگاه‌های مشمول قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا میزان 5 نفر کارگر، موضوع تصویب‌نامه شماره 106254/ت/23/هـ مورخ 12/02/1369 هیأت وزیران نمی‌گردد و کارگاه‌های مذکور منحصراً از معافیت قانون مزبور برخوردار خواهند بود. اگر واحدهای مشمول تصویب‌نامه مذکور مازاد بر 5 نفر را از طریق مراکز خدمات اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی به کار گیرند، می‌توانند از مزایای این آیین‌نامه برخوردار شوند.

تبصره 2- اعمال تخفیف موضوع این ماده در مورد افراد به کار گمارده شده منوط به ارسال صورت مزد و حقوق کارکنان مورد نظر و پرداخت حق بیمه سهم بیمه شده و مابقی حق بیمه سهم کارفرما در مهلت مقرر در قانون تأمین اجتماعی به سازمان تأمین اجتماعی می‌باشد.

ماده 6- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است، سالیانه اعتبار مورد نیاز برای تأمین حق بیمه تخفیفی موضوع این آیین‌نامه را حداقل به طور متوسط برای یکصد هزار نفر شغل جدید در هر سال، به اضافه تعداد مشاغل مشمول تخفیف سال‌های قبل (در سال آخر برنامه سوم حداکثر پانصد هزار نفر) با در نظر گرفتن میزان تخفیف ماده 5 آیین‌نامه، پیش‌بینی و ضمن ردیف مشخص در بودجه کل کشور منظور و به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نماید.

تبصره- سازمان تأمین اجتماعی مکلف است هر سه‌ماه یکبار میزان تخفیف حق بیمه و تعداد افراد برخوردار شده از تخفیف را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام نماید.

ماده 7- اگر به طریقی محرز گردد که نیروی کار جدید معرفی شده قبلاً در واحد مورد نظر فعالیت داشته و یا در زمان استفاده از مزایای این آیین‌نامه اشتغال به کار نداشته است، کارگاه برای همیشه از تسهیلات این آیین‌نامه محروم و وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی مجاز خواهند بود کارفرمای مربوط را تحت پیگرد قانونی قرار دهند و ضرر و زیان وارد شده را از وی مطالبه و وصول نمایند.

حسن حبیبی- معاون اول رییس‌جمهور

1236

63184
9 اسفند 1379
دستورالعمل
دستورالعمل تکمیل فرم اعلام درآمد

نظر به این‌که یکی از مهم‌ترین اهداف سیستم مکانیزه درآمدهای مالیاتی در اختیار داشتن اطلاعات مدیریتی از سراسر کشور می‌باشد لذا لازم است دستورالعمل پیوست دقیقاً مطالعه و مطابق آن از ابتدای سال 1380 عمل گردد.

علی‌اکبر عرب‌مازار- معاون درآمدهای مالیاتی

دستورالعمل تکمیل فرم اعلام درآمد به سیستم مکانیزه درآمدهای مالیاتی سراسری

چنانچه اطلاع دارید سیستم مکانیزه درآمدهای مالیاتی به هدف اعمال کنترل متمرکز بر درآمدهای مالیاتی در ساختمان‌های ادارات کل در مراکز استان‌ها نصب گردیده و مورد بهره‌برداری قرار دارد مع‌هذا در اکثر شهرها و بخش‌های تابعه ادارات کل به علت محدودیت یا فقدان سخت افزارهای مورد نیاز بخش قابل توجهی از درآمد وصولی به صورت دستی اعلام می‌گردد که این امر احتمالاً موجب مغایرت یا عدم احتساب بخشی از درآمدهای مالیاتی خواهد شد.

برای رفع این معضل و شمول درآمدهای این مراکز در سیستم مکانیزه، بخش جدیدی جهت جمع‌آوری و ثبت آمار وصولی از مراکز فاقد سیستم مکانیزه با قابلیت استخراج اطلاعات وصولی روزانه، وصولی از ابتدای ماه، وصولی از ابتدای سال به صورت Online به سیستم مکانیزه درآمدها اضافه گردیده است. با فعال شدن بخش جدید، اطلاعات وصولی مورد اشاره به صورت سلسله مراتب زیر در اختیار خواهد بود:

ـ وصولی کل کشور به تفکیک مراکز استانی

ـ وصولی هر استان به تفکیک شهرهای تابعه

ـ وصولی هر شهر به تفکیک شماره حساب

ـ وصولی هر شماره حساب:

الف- به تفکیک منابع مالیاتی

ب- به تفکیک روزهای ماه

ج- به تفکیک ماه‌های سال

سیستم به لحاظ امنیت و حفاظت اطلاعات به گونه‌ای طراحی گردیده که بسته به سطوح دستیابی تعریف شده برای هر کاربر فقط اطلاعات همان سطح در اختیار او قرار خواهد گرفت.

برای بهره‌برداری از بخش جدید سیستم، فرم ضمیمه طراحی شده است که می‌بایست در فواصل زمانی 15 روزه توسط کلیه ادارات دارایی تابعه هر استان و با توجه به بندهای ذیل تکمیل و در اختیار اداره کل مربوطه قرار گیرد:‌

1- کلیه ادارات مالیاتی تابعه هر استان می‌بایست در پانزدهم و آخر هر ماه فرم تکمیل شده اعلام درآمد (پیوست) را به اداره کل مربوطه ارسال نمایند.

2- ادارات کل مالیاتی که سیستم مکانیزه درآمدهای مالیاتی در آنها نصب می‌باشد مؤظفند به محض دریافت فرم‌های تکمیل شده از مراکز تابعه، آنها را در اختیار راهبری‌های سیستم درآمدهای مالیاتی مستقر در اداره کل قرار دهند تا نسبت به ثبت فرم‌های یاد شده در سیستم سراسری اقدام گردد.

3- ادارات کل مالیاتی که بنا به هر دلیلی از سیستم مکانیزه درآمدهای مالیاتی استفاده نمی‌نمایند مؤظفند پس از دریافت فرم‌های تکمیل شده ادارات تابعه، فرم تکمیل شده مرکز مربوط به خود را نیز به آنها ضمیمه و مجموعه فرم‌ها را مستقیماً به سایت کامپیوتر هفتگانه‌ای که کار سرپرستی آن مرکز را انجام می‌دهد ارسال نمایند تا عملیات ثبت اطلاعات فرم‌ها در سیستم سراسری انجام شود.

نکاتی که رعایت آنها هنگام تکمیل فرم ضروری است:

الف- تکمیل عناوین بالای فرم و ذکر دقیق دورۀ زمانی آمار وصولی به همراه شماره حساب و شهر یا بخش مربوطه الزامی می‌باشد. هرگونه نقص در تکمیل این قسمت‌ها مانع از ثبت اطلاعات فرم در سیستم مکانیزه خواهد شد و در نتیجه منجر به عودت فرم جهت اصلاح خواهد گردید.

ب- فرم‌ها می‌بایست بگونه‌ای تکمیل گردند که تاریخ‌های ذکر شده در فرم‌های پیاپی فاقد هم پوشانی زمانی بوده و هم فرم فقط حاوی اطلاعات وصولی فاصله زمانی ذکر شده در بالای فرم باشد به طوری که بتوان ارقام وصولی مندرج در فرم‌های پیاپی را با یکدیگر تجمیع نمود.

ج- ذکر دقیق ارقام وصولی در ستون مربوطه به همراه جمع ستون (از راست به چپ در هر مستطیل سه رقم) الزامی می‌باشد و هرگونه مغایرت در این ارتباط منجر به عودت فرم جهت اصلاح خواهد گردید.

د- وصولی‌های مالیاتی می‌بایستی صرفاً در یکی از ردیف‌های 1 تا 28 بسته به نوع مالیات ذکر گردند.

هـ- لازم است مجموع سهم شهرداری و اطاق بازرگانی دورۀ زمانی مشخص شده به ترتیب در بندهای 29 و 30 قید گردد و از بند 31 جهت وصولی‌های دیگری که بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است (نظیر سهم اطاق تعاون) استفاده گردد.

و- لازم است ذی‌حسابی‌های ادارات تابعه پس از تکمیل کامل فرم با ذکر نام و نام‌خانوادگی ذی‌حساب آن را مهرو امضاء نموده و به اداره کل مربوطه ارسال دارند.

 

فرم اعلام درآمد به سیستم مکانیزه درآمدهای مالیاتی سراسری آمار وصولی

از تاریخ   لغایت           حساب شماره           شهر

ملاحظات

وصولی

عنوان منبع مالیاتی

ردیف بودجه

ردیف

 

 

 

 

 

اشخاص حقوقی دولتی

110100

 1

 

 

 

 

 

اشخاص حقوقی غیردولتی

110900

 2

 

 

 

 

 

حقوق کارکنان بخش عمومی

120110

 3

 

 

 

 

 

حقوق کارکنان بخش خصوصی

120120

 4

 

 

 

 

 

مشاغل

120200

 5

 

 

 

 

 

مستغلات (اجاره املاک)

120300

 6

 

 

 

 

 

نقل و انتقال املاک

130300

 7

 

 

 

 

 

حق واگذاری

130300

 8

 

 

 

 

 

سالانه املاک

130600

 9

 

 

 

 

 

مستغلات مسکونی خالی

130700

 10

 

 

 

 

 

ارث

 130200

 11

 

 

 

 

 

اراضی بایر

130400

 12

 

 

 

 

 

حق تمبر

130800

 13

 

 

 

 

 

اتفاقی

130100

 14

 

 

 

 

 

تعاون ملی

130500

 15

 

 

 

 

 

مجموع درآمد

129900

 16

 

 

 

 

 

منابع متفرقه مستقیم

129900

 17

 

 

 

 

 

فرآورده‌های نفتی

150100

 18

 

 

 

 

 

فرآورده‌های الکلی ـ صنعتی

150200

 19

 

 

 

 

 

نوشابه

150300

 20

 

 

 

 

 

نوارهای ضبط و صوت و تصویر

150600

 21

 

 

 

 

 

سیگار

150800

 22

 

 

 

 

 

خاویار

151300

 23

 

 

 

 

 

گذرنامه ـ عوارض خروج از کشور

151600

 24

 

 

 

 

 

خدمات مخابراتی و حق اشتراک

151100

 25

 

 

 

 

 

شماره‌گذاری اتومبیل

150400

 26

 

 

 

 

 

نقل و انتقال اتومبیل

150900

 27

 

 

 

 

 

منابع متفرقه غیرمستقیم

159900

28

 

×

×

 ×

×

××× وصولی‌های دیگر ×××

×××××

 

 

 

 

 

 

سهم شهرداری

 

 29

 

 

 

 

 

سهم اطاق بازرگانی

 

 30

 

 

 

 

 

سایر

 

 31

 

 

 

 

 

جمع

 

 خواهشمند است دستور فرمایید مبلغ () بحروف .................................... ریال به شرح فوق در سیستم مکانیزه درآمدهای مالیاتی آن اداره کل منظور گردد.

ذی‌حساب اداره - مهر و امضاء

1235

منسوخ
55322
8 اسفند 1379
بخش‌نامه
تأکید بر استفاده شرکت‌های تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان از قبض پرداخت مالیات

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: