توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
1092
30/4/11778
19 دی 1378
شورای عالی مالیاتی
مالیات درآمد بانکهای خارجی از طریق دفاتر نمایندگی و شعب در ایران
1، 105، 107
معاون محترم درآمدهای مالیاتی طی نامه شماره 2743/م مورخ 29/9/1378 خواستار رأی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی درخصوص مالیات بر درآمد فعالیت دفاتر نمایندگی بانکهای خارجی در ایران شدهاند، مفاد نامه مذکور اجمالاً حاکی از اختلاف نظر و مشعر بر اینست که برخی عقیده دارند، چون دفاتر نمایندگی بانکهای خارجی در ایران که با مجوز صادره از بانک مرکزی تأسیس میشوند به موجب مقررّات حق فعالیت بانکی در ایران (از قبیل دریافت سپرده، گشایش حساب و غیره) را ندارند، مشمول مالیات بر درآمد نمیباشند، در صورتی که نظریه دیگر حاکی از اینست که اگر چه دفاتر مزبور از فعالیت بانکی در داخل کشور منع شدهاند، اما این دفاتر با فعالیت خود در ایران موجب تحصیل درآمد برای بانکهای خارجی (شخص حقوقی) میشوند و بهمین لحاظ مشمول مالیات هستند، هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی توجهاً به مقررّات مالیاتی جاری از جمله بند 5 ماده یک و بند (ج) ماده 105 و ماده 107 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیههای بعدی آن و پس از بحث و تبادل نظر درخصوص مورد، به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید:
رأی:
علاوه بر عمومیت حکم بند 5 ماده 1 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیههای بعدی آن در مورد تعلق مالیات به درآمدی که اشخاص غیرایرانی (اعم از حقیقی و حقوقی) در ایران تحصیب میکنند و همچنین برخی از درآمدهائی که از ایران کسب مینمایند، چون به موجب بند (ج) ماده 105 قانون موصوف اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران (به استثناء مشمولان ماده 113 قانون مذکور) از مأخذ کل درآمد مشمول مالیاتی که از بهرهبرداری سرمایه در ایران یا از فعالیتهائی که مستقیماً یا وسیله نمایندگی از قبیل شعبه، نماینده، کارگزار و امثال آن در ایران انجام میدهند و یا از واگذاری ... از ایران تحصیل میکنند به نرخ مذکور در ماده 131 مشمول مالیات شناخته شدهاند و مفاد بندهای (الف) و (ب) ماده 107 همان قانون نیز نحوه تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص موضوع بند (ج) ماده 105 را به ترتیب نسبت به درآمدهای تحصیل شده از ایران و درآمدهای مکتسبه در ایران مقرر نموده است، لذا بانکهای خارجی که از مصادیق بارز اشخاص حقوقی خارجی هستند، چنانچه به موجب اسناد و مدارک و دلایل متقن محرز شود از طریق ایجاد دفاتر نمایندگی مبادرت به تحصیل درآمد در ایران نمودهاند، نسبت به درآمد مذکور بهطور مسلم مشمول مالیات خواهند بود.
علیاکبر سمیعی- محمد رزاقی- علیاکبر نور بخش- محمدعلی بیگپور- داریوش آلآقا- غلامحسن هدایت عبدی- اصغر بختیاری- عباس رضائیان- محمدعلی سعیدزاده
1091
منسوخ
52088
19 دی 1378
اطلاعیه
معافیت مالیاتی واحدهای استیجاری مسکونی با زیربنای120 متر و کمتر
1090
51772/11508/4/30
15 دی 1378
بخشنامه
جرائم و جوائز مالیات حقوق
190، 197، 199
نظر به اینکه درخصوص تعلق جایزه خوش حسابی و جریمه دیرکرد به میزان 5/2% در ماه و بخشودگی جریمه موضوع تبصرههای 1 و 2 ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن نسبت به مالیات بر درآمد حقوق ابهاماتی مطرح و منتهی به صدور رأی شماره 10409-4/30 مورخ 06/10/1376 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی گردیده است، لذا با نظر به مفاد رأی مذکور بار دیگر موارد زیر را متذکر میشود:
1- جایزه خوش حسابی موضوع صدر ماده 190 شامل حال پرداختکنندگان حقوق بابت وصول و ایصال مالیات بر درآمد حقوق بگیران نمیباشد.
2- پرداختکنندگان حقوق در موارد تخلف از انجام وظایف مقرره مشمول جرایم خاص خود برابر مواد 197 و 199 و تبصرههای آن بوده، در نتیجه جریمه دیرکرد معادل 5/2 درصد در ماه مقرر در ماده 190 مذکور به پرداختکنندگان حقوق تعلق نخواهد گرفت.
3- برای پرداختکنندگان حقوق منع قانونی در برخورداری از تسهیلات موضوع تبصره 1 ماده 190 (درصورت اعلام قبولی، پرداخت و یا ترتیب بعد از ابلاغ برگ مطالبه مالیات) و نیز تسهیلات موضوع تبصره 2 آن ماده (درصورت پرداخت یا ترتیب پرداخت پس از صدور رأی هیأت حل اختلاف و قبل از صدور برگ اجرایی) وجود ندارد.
مفاد این بخشنامه به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی رسیده است.
علیاکبر عربمازار- معاون درآمدهای مالیاتی
1089
منسوخ
30/4/11648/51638
15 دی 1378
بخشنامه
اتخاذ رویه واحد در تشخیص درآمد شغل بساز و بفروشی اشخاص
64
1088
منسوخ
51092
13 دی 1378
بخشنامه
ترتیبات انتخاب و رسیدگی پروندههای مشمول طرح خوداظهاری مالیات املاک مسکونی اجاری
53، 192
1087
منسوخ
18185/2/30
12 دی 1378
بخشنامه
اعلام بدهی مالیاتهای تکلیفی به دادستانی انتظامی مالیاتی
1086
92494/31
12 دی 1378
بخشنامه
جدول ضریب تعدیل مهریه
احتراماً، به منظور تعیین بهای مهریه در پروندههای مالیات بر ارث به پیوست تصویر دو برگ جدول ضریب تعدیل مهریه که به موجب جزء (الف) و (ب) ماده 4 آییننامه اجرایی تبصره الحاقی ماده 1082 قانون مدنی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه گردیده است، جهت اطلاع و بهرهبرداری ارسال میگردد.
محمد پاریزی- مدیرکل اطلاعات و خدمات مالیاتی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران
اعداد سالانه شاخص در سالهای 1378- 1315
(100-1376)
عدد شاخص |
سال |
|
عدد شاخص |
سال |
|
عدد شاخص |
سال |
59/3 42/4 26/5 04/6 67/6 13/7 82/8 26/11 52/14 05/17 58/18 43/22 90/27 26/34 32/46 19/69 26/85 00/100 08/118 83/141 |
1359 1360 1361 1362 1363 1364 1365 1366 1367 1368 1369 1370 1371 1372 1373 1374 1375 1376 1377 1378 |
|
72/0 81/0 88/0 89/0 90/0 91/0 95/0 95/0 96/0 96/0 98/0 01/1 03/1 09/1 15/1 28/1 48/1 63/1 90/1 37/2 61/2 91/2 |
1337 1338 1339 1340 1341 1342 1343 1344 1345 1346 1347 1348 1349 1350 1351 1352 1353 1354 1355 1356 1357 1358 |
|
05/0 07/0 07/0 08/0 09/0 13/0 25/0 54/0 55/0 47/0 42/0 44/0 49/0 51/0 42/0 46/0 49/0 53/0 62/0 63/0 68/0 71/0 |
1315 1316 1317 1318 1319 1320 1321 1322 1323 1324 1325 1326 1327 1328 1329 1330 1331 1332 1333 1334 1335 1336 |
|
نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه
بر اساس آییننامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی مصوب مورخ 13/02/1377 هیأت محترم وزیران، نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به ترتیب ذیل میباشد:
= (عدد شاخص درسال وقوع عقد: عدد شاخص در آخرین سال)× مبلغ مهریه در هنگام عقد
ارزش مهریه در حال حاضر
به طور مثال اگر ازدواجی با مبلغ مهریه 200.000 ریال در سال 1352 تحقق یافته و قرار باشد مبلغ مذکور در حال حاضر تأدیه گردد، برای محاسبه مبلغ مهریه سال 1379 از رابطه ذیل استفاده میگردد:
= عدد شاخص در سال 1352: عدد شاخص در سال 1378) × مبلغ مهریه در هنگام عقد
مبلغ مهریه در حال حاضر (سال 1379)
بر اساس رابطه فوق و با توجه به اعداد شاخص که در جدول پیوست آمده است:
ریال 938،160،22 = 200.000 ریال × (28/1 ÷ 83/141) = مبلغ مهریه در سال 1379
در نتیجه مهریه قابل پرداخت در سال 1379 (زمان تأدیه) معادل 938،160،22 ریال میباشد.
بدیهی است که تا سال 1379 به پایان نرسد، صورت کسر فوق، شاخص سال 1378 یعنی عدد 83/141 خواهد بود و بعد از اتمام سال 1379 و ورود به سال 1380 شاخص سال 1379 جایگزین شاخص 1378 خواهد گردید.
1085
30/4/9533/49524
4 دی 1378
بخشنامه
معافیت مالیات حقوق اتباع کشورهایی که قرارداد اجتناب از اخذ مالیات مضاعف دارند.
87، 168، 242
در اجرای بند 2 قسمت (الف) بخشنامه شماره 52726/1616/4/30-06/11/77 راجع به مالیات حقوق مقیمین دولتهایی که با دولت متبوع موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف منعقد نمودهاند و موافقتنامه نیز لازمالاجرا میباشد یادآوری مینماید:
معافیت مالیات حقوق موضوع بند 2 ماده 15 موافقتنامههای مزبور منحصراً منوط به احراز کلیه جزءهای مندرج در بند مزبور به شرح زیر میباشد:
الف- جمع مدتی که دریافتکننده حقوق در یک یا چند نوبت در جمهوری اسلامی ایران به سربرده است از 183 روز در سال مالی مربوطه تجاوز نکند،
ب- حقالزحمه توسط یا از طرف کارفرمایی که مقیم دولت جمهوری اسلامی ایران نیست پرداخت شود،
ج- حقالزحمه بر عهده مقر دائم یا پایگاه ثابتی که پرداختکننده حقالزحمه در دولت جمهوری اسلامی ایران دارد، نباشد.
نظر به اینکه احراز شرایط مذکور مستلزم رسیدگی و بررسی اسناد و مدارک تأیید شده معتبر میباشد، علیهذا شایسته است تا احراز موارد یاد شده مالیات متعلقه به حقوق ایشان حسب مقررّات مربوطه محاسبه و وصول شود و در حالتی که مشخص شود مورد مشمول مالیات دولت جمهوری اسلامی ایران نبوده است مالیات مکسوره از این بابت، وفق مقررّات ماده 242 قانون مالیاتهای مستقیم و بدون رعایت مهلت قانونی مذکور در ماده 87 قانون مزبور قابل استرداد خواهد بود.
علیاکبر عربمازار- معاون درآمدهای مالیاتی
1084
30/4/8349/49504
4 دی 1378
بخشنامه
بیمارستانها و داروخانههای وابسته به دانشگاههای دولتی مشمول حکم بند (ش) تبصره 2 بودجه 1378
187
پیرو بخشنامه شماره 27828/5235-4/30 مورخ 06/06/78 درخصوص نحوه اجرای حکم بند (ش) تبصره (2) قانون بودجه سال 1378 کل کشور بدین وسیله متذکر میشود چنانچه بیمارستانهای دولتی و داروخانههای آنها از جمله مؤسسات وابسته به دانشگاههای دولتی یا وزارتخانهها بوده و شخصیت حقوقی مستقلی به صورت شرکت نداشته باشند در این صورت طبق بند یک بخشنامه فوقالذکر از شمول حکم بند (ش) تبصره 2 قانون بودجه سال 1378 کل کشور مستثنی بوده و مشمول مالیات نخواهند بود.
علیاکبر عربمازار- معاون درآمدهای مالیاتی
1083
منسوخ
49420
1 دی 1378
بخشنامه
تقسیمبندی حوزههای مالیاتی مشاغل بر اساس محدوده جغرافیایی
221
1082
منسوخ
3477/ق
1 دی 1378
قانون
قانون هیأت امنای صرفهجویی ارزی در معالجه بیماران
1081
منسوخ
49162
30 آذر 1378
بخشنامه
ترتیبات انتخاب و رسیدگی پروندههای مشمول طرح خوداظهاری مالیات املاک مسکونی اجاری
53، 158، 194
1080
منسوخ
37009
30 آذر 1378
بخشنامه
جدول ارزش سیف و مالیات نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلتهای وارداتی (اجرا از تاریخ 11/10/78)
1079
منسوخ
48886/75/4/30
29 آذر 1378
بخشنامه
بنیاد تعاون بسیج، مشمول حکم مالیاتی بنیاد تعاون سپاه
133
1078
30/4/10221/48462
28 آذر 1378
بخشنامه
شرط استفاده از 50% افزایش معافیت مناطق محروم زمان اخذ مجوزهای مربوط به معافیت میباشد و محرومیت زدایی بعد از آن موجب سلب معافیت نمیشود.
132
نظر به اینکه درخصوص اعمال پنجاه درصد (50%) افزایش معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در مناطق محروم که دارای مجوز یا پروانه تأسیس از وزارتخانههای ذیربط میباشند موضوع قسمت اخیر ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66، پس از محرومیتزدایی مناطق یاد شده یا برعکس، قائل شدن محرومیت برای مناطق جدید کراراً ابهاماتی مطرح و سؤالاتی به عمل میآید که بیانگر برداشتهای مختلف از مقررّات مربوط در این زمینه است، لذا به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویۀ واحد لزوماً یادآور میگردد:
مستنبط از قسمت اخیر ماده 132 قانون فوقالاشعار، هدف مقنن در راستای تحقق اهداف برنامه توسعه اقتصادی ایجاد انگیزه جهت مشارکت و سرمایهگذاری اشخاص در مناطق یاد شده بوده و اکنون که با همت و تلاش افراد منجر به محرومیتزدایی از آن مناطق گردیده و از آنجایی که معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی تابع مقررّات حاکم بر زمان صدور مجوز یا پروانه تأسیس مربوط خواهد بود لذا رفع محرومیت از مناطق محروم طی دوره استفاده واحدهای تولیدی و معدنی از معافیتهای موضوع اولویتهای مذکور در ماده 132 و اصلاحی پس از آن موجبی جهت حذف پنجاه درصد (50%) مدتهای مذکور در ماده فوق نبوده متقابلاً درخصوص مناطقی که موقع اخذ مجوز به عنوان محروم شناخته نمیشده و پس از آن بنا به دلایلی جزء مناطق محروم آورده میشود، این تغییر وضعیت سبب برقراری معافیت بیشتر از مدت اولیه نخواهد بود.
علیاکبر عربمازار- معاون درآمدهای مالیاتی
1077
منسوخ
36379/10354-4/30
23 آذر 1378
بخشنامه
مساعدت در تعیین ضریب داروخانههای گیاهی
1076
منسوخ
10497/33
23 آذر 1378
بخشنامه
ابطال بخشنامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخصوص مبنای محاسبه حقالثبت اسناد رسمی و نقل و انتقال خودروها
1075
30127
22 آذر 1378
بخشنامه
وصول سه درهزار درآمد مشمول مالیات سهم اطاق بازرگانی از دارندگان کارت بازرگانی
نظر به اینکه در اجرای ماده واحده قانون نحوه تأمین هزینههای ضروری اتاقهای بازرگانی مصوب 11/08/72 مجلس شورای اسلامی مقرر گردیده علاوه بر وصول مالیاتهای مقرر معادل سه در هزار درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی وصول و به حساب درآمد عمومی کشور واریز گردد لذا مراتب جهت اقدام لازم مؤکداً یادآوری تا اتاقهای مزبور از لحاظ تأمین هزینههای ضروری خود با مشکل کمبود اعتبار مواجه نگردند.
علیاکبر عربمازار- معاون درآمدهای مالیاتی
1074
81127/ت 20432هـ
15 آذر 1378
تصویبنامه
کمکهای اشخاص به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه الکترونیک، قابل کسر از درآمد مشمول
172
هیأت وزیران در جلسه مورخ 16/08/1378 بنا به پیشنهاد شماره 108716 مورخ 25/07/1377 وزارت صنایع و به استناد ماده (172) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371 تصویب نمود:
کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک که به حساب جاری شماره 52256-1578 بانک تجارت شعبه فرخی به نام صندوق یاد شده واریز میشود از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت مؤدی، قابل کسر میباشد.
حسن حبیبی- معاون اول رییسجمهور
1073
7875/4/30
9 آبان 1378
بخشنامه
حکم ممنوعالخروجی مدیران، قابل تسری به مدیران مؤسسات و شرکتهای دولتی نمیباشد.
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجانشرقی
بازگشت به نامههای شماره 23842-105 مورخ 04/07/1378 و شماره 27086-105 مورخ 26/07/1378 اشعار میدارد:
حکم ماده 202 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 درخصوص مدیر یا مدیران مسؤول اشخاص حقوقی خصوصی بابت بدهی مالیاتی شخص حقوقی اعم از مالیات بر درآمد شخص حقوقی یا مالیاتهایی که به موجب قانون مذکور شخص حقوقی مکلف به کسر و ایصال آن میباشد و مربوط به دوران مدیریت آنان بوده جاری خواهد بود و قابل تسری به مدیران اشخاص حقوقی دولتی موضوع مواد 3 و 4 قانون محاسبات عمومی نمیباشد.
علیاکبر سمیعی- رییس شورای عالی مالیاتی - از طرف نوربخش
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد