توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

1050

30/4/8782
8 مهر 1378
شورای عالی مالیاتی
معافیت شرکت‌های تعاونی تولیدی فرش و اتحادیه‌های آنها
142

نامه شماره 1519/251 مکرر مورخ 8/12/1377 دبیرخانه کمیسیون ماده 251 مکرر عنوان معاونت محترم درآمدهای مالیاتی حسب ارجاع آن مقام در جلسه مورخ 3/8/1378 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح است. مفاد نامه یاد شده عبارت از این است که «چون از اتحادیه‌های تولیدی و یا مفهوم تولیدی مذکور در ماده 142 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم راجع به معافیت درآمد کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی تعریف صریح و مشخصی ارائه نشده و در نتیجه این نقیصه ابراز نظرات مختلفی را باعث گردیده است، موضوع به منظور اتخاذ رویۀ واحد اظهارنظر شورای عالی مالیاتی را ایجاب می‌نماید». هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن پس از بحث و تبادل نظر در این باره به شرح زیر اعلام رأی می‌نماید:

مستنبط از مفاد ماده 142 صلاحی قانون مالیات‌های مستقیم آنست که صفت «تولیدی» هم مربوط به شرکت‌های تعاونی و هم اتحادیه‌ها می‌باشد و چون اتحادیه‌ها علی‌الاصول برای امر تولید تشکیل نمی‌شوند، علی‌هذا صفت مذکور در اصل مختص شرکت‌های تعاونی بوده و با این ترتیب شرکت‌های تعاونی تولیدی فرش دستباف و صنایع دستی و اتحادیه‌های آنها مشمول معافیت ماده 142 یاد شده خواهند بود.

 علی‌اکبر سمیعی- محمد رزاقی- علی‌اکبر نوربخش- محمدعلی بیگ‌پور- داریوش آل‌آقا- غلامحسن هدایت عبدی- اصغر بختیاری- عباس رضائیان- محمدعلی سعیدزاده

1049

30/4/1479/33570
7 مهر 1378
بخش‌نامه
نحوه رسیدگی به ضایعات متعارف تولید کارخانجات تبدیل چغندر به قند
148

به قرار اطلاع برخی از مسؤولین رسیدگی پرونده‌های مالیاتی کارخانه‌های تبدیل چغندر قند به قند برای محاسبه ضایعات متعارف تولید موضوع بند 25 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 66، شیوه‌های مختلفی به کار برده و بدون انجام تحقیقات کافی و عدم توجه به اسناد و مدارک ابرازی مؤدی و سایر عوامل مؤثر مربوطه و برحسب رویۀ معمول صرفاً درصد ثابتی از مواد اولیه مصرفی را به عنوان هزینه ضایعات می‌پذیرند و با این اقدام زمینه اعتراض مؤدیان ذی‌نفع را فراهم می‌آورند که این امر علاوه بر طولانی شدن زمان رسیدگی و تأخیر در قطعیت و وصول مالیات مغایر با اصل عدالت مالیاتی نیز می‌باشد.

از آنجا که بررسی‌های به عمل آمده بیانگر آن است که ضایعات مواد مصرفی کارخانه‌های تولید قند از چغندرقند به دلایل مختلف از قبیل ماندن در انبار، پلاسیدگی، کاهش وزن و غیره ... بیش از آن مقداری است که معمولاً مورد محاسبه و قبول مأمورین مالیاتی قرار می‌گیرد، لذا به لحاظ ایجاد رویۀ واحد و پرهیز از ایجاد مشکل برای تولیدات داخلی کالاهای اساسی مورد بحث و تسریع جریان امور و حفظ حقوق متقابل مؤدیان مالیاتی و دولت مقرر می‌دارد، مسؤولین ذی‌ربط هنگام رسیدگی پرونده مالیاتی تولیدکنندگان مزبور با عنایت به اسناد و مدارک مثبته و صورت‌جلسات مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح و در نظر گرفتن شرایط محیطی و جغرافیایی منطقه وقوع کارخانه و نوع چغندر قند و سایر مواد اولیه مصرفی، میزان واقعی ضایعات را (فارغ از درصدهای از پیش تعیین شده) دقیقاً محاسبه و جزء هزینه‌های قابل قبول مؤدی منظور و از اعمال روش‌های ابداعی غیر متعارف جداً خودداری نمایند.

آقایان ممیزین کل مالیاتی و نمایندگان محترم هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی نیز نسبت به سنواتی که به شیوه‌های معمول قبلی مورد رسیدگی قرار گرفته و مراحل قبل از قطعیت مالیات را طی می‌نمایند با توجه به مراتب رسیدگی و اقدام مساعد معمول دارند.

مفاد این بخش‌نامه مورد تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی نیز قرار گرفته است.

علی‌اکبر عرب‌مازار- معاون درآمدهای مالیاتی

1048

30/4/4869/33568
7 مهر 1378
بخش‌نامه
عدم انجام تکالیف قانونی اتاقهای بازرگانی و وظایف حوزه‌های مالیاتی در چنین مواقعی
186

 نظر به این‌که علی‌رغم صراحت حکم ماده 186 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 7/2/1371 مجلس شورای اسلامی، برخی از اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن با استناد به ماده (1) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررّات صادرات و واردات برای صدور کارت بازرگانی به تکلیف قانونی مقرر در ماده مذکور عمل نمی‌نمایند، لذا مؤکداً یادآوری می‌شود که حکم ماده 186 اصلاحی مزبور به‌طور عام بوده و حوزه‌های مالیاتی ذی‌ربط مؤظفند در صورت برخورد با این قبیل موارد وفق قسمت اخیر ماده موصوف بدهی‌های مالیاتی را از مسؤولین اتاق مزبور مطالبه نمایند.

 علی‌اکبر عرب‌مازار ـ معاون درآمدهای مالیاتی

1047

5 مهر 1378
بخش‌نامه
چگونگی شناسایی منابع و عوامل درآمد عملیات نمایندگی شرکت‌های خارجی

جناب آقای گلزار مدیرکل محترم مالیات بر شرکتها

عطف به نامه شماره 37/20138 مورخ 17/06/1378، به نظر می‌رسد که موضوع چگونگی شناسایی منابع و عوامل درآمد عملیات نمایندگی شرکت‌های خارجی که توسط اشخاص حقوقی و حقیقی ایرانی، و دفاتر نمایندگی و شعب شرکت‌های خارجی انجام می‌گیرد برای برخی از همکاران هنوز ابهام دارد که جهت راهنمایی مراتب زیر را اعلام می‌دارد:

1- اشخاص حقوقی و دفاتر نمایندگی و شعب شاغل در امور نمایندگی

این عملیات نمایندگی در ارتباط با مؤدیان آن اداره کل توسط اشخاص زیر انجام می‌گیرد:

الف: شرکت‌های سهامی با مسؤولیت محدود، تضامنی و غیره که با حضور سهامداران و شرکای ایرانی، خارجی و یا مشترک تأسیس و اداره می‌شوند (همکار ماشین، کروپ ایران، مهندسی ظهیر، آ. ا. گ ایران، زیمنس ایران، ایران هوخست، ماروینی، نی چی من، تومن، داده‌پردازی ایران، میتسویی، سومیتومو، میتسوبیشی ایران، بی‌آ اس اف، سولزر و صدها شرکت دیگر).

ب: دفاتر نمایندگی و شعب شرکت‌های خارجی (کوماتسو، پرایمری اینداستریز، پژو، ایرونت،‌های تای، اس کا اف، پستی ویلر، و صدها دفاتر نمایندگی و شعب دیگر).

2 ـ درآمد نمایندگی کمیسیون یا حق‌العمل (درصد مشخص از مبلغ فاکتور فروشنده خارجی کالا و خدمات و غیره)

درآمد اشخاص مذکور در بند 1 فوق کمیسیون یا حق‌العمل نسبت به مبلغ معامله می‌باشد که عبارت است از درصدی مشخص از مبلغ ارزی فاکتور فروشنده خارجی که به نماینده تعلق می‌گیرد. فروشنده خارجی بهای فاکتور را از طریق اعتبار اسنادی وصول می‌کند و در موارد ثبت سفارش بدون انتقال ارز، بهای فاکتور از طرف خریدار یا به صورت ریال به نماینده شرکت خارجی در ایران پرداخت می‌شود و یا این‌که خریدار اقدام به خرید ارز منشأ خارجی نموده و وجه ارز را برای فروشنده خارجی ارسال می‌دارد. منشأ شناسایی مبلغ معامله مشمول اعمال نرخ کمیسیون که طی آن درآمد نمایندگی تعیین می‌شود به شرح زیر است:

الف: جمع کل مبالغ صورت‌حساب‌های فروشنده خارجی موضوع قرارداد نمایندگی که مؤدیان مالیاتی مذکور ملزم به ارائه آن به حوزه می‌باشند (و به نظر می‌رسد که کماکان برخی از مؤدیان از ارائه آنها خودداری می‌کنند).

ب: فهرست اعتبارات اسنادی گشایش یافته توسط خریداران ایرانی که شامل نام فروشنده خارجی می‌باشد. این فهرست در اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی موجود است و حوزه‌های مالیاتی مکلف‌اند که برحسب نام فروشنده‌های خارجی فهرست را دریافت و برای رسیدگی مالیاتی در مورد پرونده نمایندگی مورد نظر آن را مورد استناد و استفاده قرار دهند.

ج: اطلاعات دریافتی از خریداران در ارتباط با معاملات ثبت سفارش بدون انتقال ارز.

2- چگونگی رسیدگی توسط حوزه‌های مالیاتی و هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی

با توجه به توضیحات فوق ملاحظه می‌شود که درآمد عملیات نمایندگی باید براساس درصد مشخص (مندرج در قرارداد نمایندگی و یا تشخیص حوزه) نسبت به مبالغ قطعی معاملات محاسبه شود. توجه نمایند که مبلغ دریافتی از مرکز (در مورد شعب) و یا شرکت طرف قرارداد (در مورد شرکت‌ها) که به منظور تأمین هزینه است، حداقل مبلغ درآمد این نماینده است و نمی‌تواند مبلغ صحیح درآمد او باشد.

لطفاً ترتیبی اتخاذ شود که مفاد این بخش‌نامه به اطلاع کلیه همکاران محترم در حوزه‌های مالیاتی رسانده شود.

علی‌اکبر عرب‌مازار- معاون درآمدهای مالیاتی

1046

59218 /ت 17321 هـ
29 شهريور 1378
تصویب‌نامه
تصویب اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران
272

هیأت وزیران در جلسه مورخ 28/6/1378 بنا به پیشنهاد شماره 25897 مورخ 30/7/1375 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (2) ماده واحده قانون استفاده از خدمات تحصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابداران رسمی - مصوب 1372، اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران

فصل اول کلیات

ماده 1- در این اساسنامه اصطلاحات زیر به‌جای عبارات مشرح مربوط به کار می‌رود:

الف- آیین‌نامه تعیین صلاحیت: آیین‌نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان - موضوع تصویب‌نامه شماره 9045/ ت 13875 هـ مورخ 23/7/1374 هیأت وزیران.

ب- هیأت تشخیص صلاحیت: هیأت تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی موضوع ماده (1) آیین‌نامه تعیین صلاحیت.

پ- جامعه: جامعه حسابداران رسمی ایران.

ت- خدمات تخصصی و حرفه‌ای: خدمات یاد شده به امور ذیل اطلاق می‌شود:

- خدمات حسابرسی شامل انواع حسابرسی؛

- بازرسی قانونی؛

- مشاوره مدیریت مالی؛

- طراحی و پیاده‌سازی سیستم مالی؛

- خدمات مالی و حسابداری و مالیاتی؛

- نظارت بر تصفیه؛

و خدماتی که توسط دادگاه‌ها و مراجع قضایی در چارچوب موارد فوق‌الذکر ارجاع و توسط حساب‌دار رسمی پذیرفته می‌شود.

تبصره- تشخیص سایر موارد در چارچوب مقررّات این اساسنامه و قوانین بر عهدۀ شورای عالی جامعه است.

ث- حساب‌دار رسمی شاغل و غیرشاغل: آن دسته از حسابداران رسمی که تمام وقت خود را به خدمات حسابرسی و بازرسی قانونی و سایر خدمات تخصصی و حرفه‌ای (موضوع بند (ت) فوق‌الذکر) تخصیص دهند و دارای مشاغل دیگری اعم از مؤظف و غیرمؤظف (به استثنای تدریس پاره وقت در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی) نباشد، حساب‌دار رسمی شاغل نامیده می‌شوند و در غیر آن صورت‌حسابدار رسمی غیرشاغل شناخته خواهند شد.

ج- قانون: قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابداران رسمی - مصوب 1372.

چ- نظارت حرفه‌ای: نظارت حرفه‌ای حسابداران رسمی.

ح- مؤسسه یا مؤسسات حسابرسی: مؤسسه یا مؤسسات حسابرسی حسابداران رسمی.

ماده 2- هدف از تشکیل جامعه عبارت است از تنظیم امور و اعتلای حرفه حسابداری و حسابرسی در کشور و نظارت حرفه‌ای بر کار حسابداران رسمی از طرق:

الف- تشکل حساب‌دار رسمی.

ب- بهبود و گسترش خدمات حرفه‌ای از طریق کمک در تهیه، تدوین، اشاعه و ارتقای اصول و استانداردهای حسابداری، حسابرسی، خدمات مالی و آیین‌نامه رفتار حرفه‌ای.

پ- بالا بردن دانش تخصصی حسابداران رسمی حرفه‌ای از طریق گسترش و بهبود آموزش، انجام تحقیقات و انتشار نشریات تخصصی و حرفه‌ای.

ت- حمایت از حقوق حرفه‌ای اعضا.

ث- برقراری ارتباط مستمر فنی و حرفه‌ای بین اعضا.

ج- ارتباط با مؤسسات و تشکل‌های حرفه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی و در صورت نیاز عضویت در آنها.

ماده 3- اشخاصی که در اجرای آیین‌نامه تعیین صلاحیت به عنوان حساب‌دار رسمی انتخاب می‌گردند با رعایت مقررّات این اساسنامه عضو جامعه می‌باشند.

تبصره 1- اشخاصی که عنوان حساب‌دار رسمی آنها لغو می‌شود، مجاز به استفاده از عنوان یاد شده نیستند و عضویت آنها در جامعه منتفی است.

تبصره 2- مؤسسات حسابرسی موضوع تبصره (3) قانون، عضو جامعه هستند.

فصل دوم: ارکان

ماده 4- ارکان جامعه به شرح زیر است:

الف- شورای عالی

ب- هیأت مدیره

پ- هیأت عالی نظارت

الف- شورای عالی:

ماده 5- اعضای اصلی شورای عالی یازده (11) نفر هستند که از بین اعضای جامعه توسط اعضاء انتخاب می‌شوند.

تبصره 1- دستورالعمل مربوط به نحوه برگزاری انتخابات شورای عالی شامل طرز تشکیل جلسه و انتخابات هیأت رییسه جلسه، نحوه داوطلب شدن برای عضویت در شورای مذکور، چگونگی اداره جلسه، حد نصاب اعتبار جلسه، طرق اخذ آراء و شیوه نظارت بر برگزاری انتخابات، برای اولین دوره با پیشنهاد هیأت مؤسس (موضوع تبصره (2) قانون) به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

بعد از تشکیل شورای عالی، هر گونه تغییر در دستورالعمل یاد شده بنا به پیشنهاد شورای مذکور و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی صورت خواهد گرفت.

تبصره 2- شرایط داوطلبان برای عضویت در شورای عالی به شرح ذیل است:

الف- مفاد بندهای (الف، ب، ت، ث، ج) ماده (16) این اساسنامه.

ب- داشتن حداقل ده سال سابقه کار حسابرسی، خدمات مالی، طراحی سیستم و یا مدیریت مالی بعد از اخذ مدرک کارشناسی (لیسانس).

تبصره 3- تطبیق صلاحیت داوطلب عضویت در شورای عالی با شرایط مذکور در تبصره (2) بالا بر عهده وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌باشد.

تبصره 4- مدت عضویت اعضای شورای عالی سه سال است و انتخاب مجدد آنها در دوره‌های متوالی مجاز است. اعضای قبلی تا انتخاب اعضای جدید مؤظف به ادامه کار هستند و در صورت فوت، استعفا یا لغو عنوان حساب‌دار رسمی آنها، عضو جدید از میان اعضای علی‌البدل برای مدت باقی‌مانده جایگزین می‌شود.

تبصره 5- سه نفلر ناظر به ترتیب ذیل بدون داشتن حق رأی در جلسات شورای عالی شرکت خواهند کرد:

1- یک نفر نماینده به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی؛

2- یک نفر نماینده به انتخاب شورای بورس؛

3- یک نفر نماینده به انتخاب شورای عالی بانک‌ها؛

ماده 6- شورای عالی بالاترین رکن جامعه است و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:

1- انتخاب اعضای هیأت مدیره.

2- تعیین خط‍‌مشی و تصویب برنامه‌های جامعه.

3- تصویب آیین اخلاق و رفتار حرفه‌ای حسابداران رسمی در چارچوب استاندارد‌های اعلام شده توسط مراجع ذی‌صلاح قانونی.

4- تصویب آیین‌نامه انضباطی و نظارت حرفه‌ای.

5- تصویب آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی جامعه.

6- تصویب بودجه سالانه جامعه، صورت‌های مالی و گزارش عملکرد سالانه هیأت مدیره.

7- تعیین اعضای هیأت‌های انتظامی بدوی ازبین اعضای جامعه.

8- تأیید صلاحیت اعضای کارگروه‌های تخصصی.

9- تصویب آیین‌نامه مربوط به چگونگی تشکیل، وظایف و اختیارات کارگروه‌های تخصصی.

10- تعیین حقوق و مزایای اعضای هیأت مدیره و حق‌الزحمه اعضای هیأت‌های انتظامی بدوی و کارگروه‌های تخصصی.

11- تصویب تشکیلات تفضیلی جامعه.

12- تصویب رهنمودها و دستورالعمل‌های فنی و حرفه‌ای در چارچوب استانداردهای اعلام شده توسط مراجع ذی‌صلاح قانونی.

13- تعیین مبلغ ورودیه و حق عضویت ثابت و متغیر اعضا.

14- تهیه و گزارش سالانه شورا برای ارائه به وزیر امور اقتصادی و دارایی.

15- تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی‌های رسمی جامعه.

16- تعیین مدیر مسؤول نشریه تخصصی جامعه.

17- اعمال نظارت حرفه‌ای از طریق کارگروه‌های تخصصی.

18- تصمیم‌گیری درخصوص سایر مواردی که برای ایفای وظایف جامعه لازم است و در این اساسنامه جزو وظایف سایر ارکان جامعه تعیین نشده است.

ماده 7- شورای عالی باید در اولین جلسه هر دوره یک نفر را ازبین اعضای خود به عنوان رییس شورای عالی برای دوره سه ساله انتخاب نمایند.

تبصره 1- تغییر رییس شورای عالی قبل از انقضای دوره سه ساله بر عهدۀ شورای مذکور می‌باشد.

تبصره 2- رییس شورای عالی، هماهنگی‌سازی و مدیریت تشکیل جلسات و ابلاغ مصوبات شورای مذکور و سایر موارد ذی‌ربط با وظایف یاد شده را بر عهده خواهد داشت.

تبصره 3- انتخاب مجدد یک فرد برای ریاست شورای عالی در دوره‌های بعد با رعایت مقررّات بلامانع است.

تبصره 4- تعیین حق حضور اعضای شورای عالی بر عهده وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.

ماده 8- هیأت مؤسس مؤظف است بلافاصله پس از لازم‌الاجرا شدن این اساسنامه نسبت به برگزاری انتخابات بر طبق ضوابط این اساسنامه اقدام نمایند.

ماده 9- جلسات شورای عالی با حضور حداقل هشت (8) نفر از اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات گرفته شده با آرای حداقل موافق شش (6) نفر از حاضران معتبر است.

ب- هیأت مدیره

ماده 10- هیأت مدیره جامعه مرکب از سه یا پنج نفر است که از بین اعضای جامعه توسط شورای عالی برای مدت سه سال انتخاب و با حکم رییس شورای عالی منصوب می‌شوند.

چنانچه بعضی از اعضای هیأت مدیره در اثنای مدت یاد شده تغییر یابد، عضو جدید برای مدت باقی مانده انتخاب خواهد شد.

تبصره 1- چنانچه اعضای مؤظف هیأت مدیره از بین حسابداران رسمی شاغل انتخاب شوند، کارت حساب‌دار رسمی آنها در دوران تصدی هیأت مدیره از شاغل به غیرشاغل تبدیل می‌شود. تعداد اعضای مؤظف و غیرمؤظف هیأت مدیره توسط شورای عالی تعیین خواهد شد.

تبصره 2- انتخاب اعضای هیأت مدیره از بین اعضای شورای عالی جامعه مجاز نیست.

تبصره 3- انتخاب مجدد اعضای هیأت مدیره با رعایت مقررّات برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

ماده 11- شورای عالی از بین اعضای هیأت مدیره، یک نفر را به عنوان رییس هیأت مدیره و دبیر کل جامعه برای مدت سه سال تعیین می‌کند. رییس هیأت مدیره و دبیر کل جامعه به صورت تمام وقت انجام وظیفه می‌نمایند.

تبصره 1- رییس هیأت مدیره و دبیر کل جامعه اداره امور اجرایی جامعه را به جز در مواردی که بر عهده ارکان قرار دارد و مسؤولیت اجرای مصوبات هیأت مدیره را بر عهده خواهد داشت.

تبصره 2- رییس هیأت مدیره و دبیرکل جامعه با حکم رییس شورای عالی منصوب می‌شود و تغییر آن قبل از انقضای دوره سه ساله بر عهدۀ شورای عالی است.

ماده 12- وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر است:

1- اجرای مصوبه‌های شورای عالی.

2- تهیه و تنظیم برنامه‌های جامعه در چارچوب خط مشی تعیین شده توسط شورای عالی.

3- تهیه و تنظیم آیین اخلاق و رفتار حرفه‌ای.

4- تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌های انضباطی و نظارت حرفه‌ای.

5- تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی جامعه.

6- تهیه و تنظیم بودجه سالانه.

7- تهیه صورت‌های مالی و گزارش فعالیت سالانه هیأت مدیره و ارائه آنها به هیأت عالی نظارت و شورای عالی.

8- تشکیل کارگروه‌های تخصصی و انتخاب اعضای کارگروه‌های یاد شده پس از تأیید صلاحیت توسط شورای عالی.

9- تهیه و آیین‌نامه مربوط به چگونگی تشکیل، وظایف و اختیارات کارگروه‌های تخصصی.

10- عزل و نصب کارکنان و تعیین حقوق و مزایای آنها.

11- تهیه و تنظیم تشکیلات تفصیلی جامعه.

12- اداره امور مالی، معاملاتی و استخدامی.

13- پیشنهاد مبلغ ورودیه و حق عضویت ثابت و متغیر اعضای.

14- عقد هر گونه قرارداد اعم از خرید، فروش، اجاره، اخذ تسهیلات مالی و هر نوع معامله دیگر در حدود فعالیت و بودجه مصوب جامعه.

15- افتتاح حساب‌های بانکی

16- نمایندگی جامعه در کلیه مراجع قانونی با حق توکیل به غیر، ارجاع به داوری و در موارد لازم هر گونه صلح و سازش.

17- تهیه و تصویب دستورالعمل‌های مورد نیاز برای اجرای وظایف محول شده.

ماده 13- جلسات هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات گرفته شده با رأی موافق اکثریت اعضای هیأت مدیره معتبر است. آیین‌نامه داخلی هیأت مدیره توسط هیأت یاد شده تهیه و به تصویب شورای عالی می‌رسد.

ماده 14- کارگروه‌های تخصصی که با عضویت اعضای جامعه تشکیل می‌شوند مشتمل بر موارد زیر هستند:

1- کنترل کیفیت.

2- فنی.

3- قوانین و مقررّات.

4- آیین رفتار حرفه‌ای.

5- آموزش و کار آموزی.

6- مؤسسات حسابرسی.

7- استاندارد‌های حسابداری و حسابرسی.

8- سایر کارگروه‌های مورد نیاز به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب شورای عالی.

تبصره- کارگروه‌های یاد شده دارای ماهیت فنی و تخصصی بوده و نظرهای آنان جنبه مشورتی دارد و تحت نظر ارکان ذی‌ربط و براساس مقررّات این اساسنامه فعالیت می‌نمایند.

پ- هیأت عالی نظارت

ماده 15- هیأت عالی نظارت مرکب از یک نفر رییس و دو نفر عضو است که براساس شرایط ذیل از بین حسابداران رسمی عضو جامعه توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی برای مدت دو سال تعیین می‌شوند و انتخاب مجدد آنها برای دوره‌های بعدی بلامانع است:

الف- حسن شهرت و تعهد عملی به احکام دین مبین اسلام.

ب- وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

پ- داشتن حداقل پنج سال سابقه کار حسابرسی، خدمات مالی، طراحی سیستم و یا مدیریت مالی.

ت- داشتن تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.

ث- نداشتن محکومیت کیفری مؤثر.

ج- نداشتن سوابق سوء حرفه‌ای، مالی و اداری.

تبصره- رییس هیأت یاد شده به صورت مؤظف می‌باشد و اعضای آن تا تعیین اعضای جدید به انجام وظیفه ادامه می‌دهند.

ماده 16- به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررّات مربوط و احراز کفایت نظارت حرفه‌ای، هیأت عالی نظارت دارای وظایف ذیل می‌باشد:

الف- رسیدگی و اظهارنظر درباره درستی اطلاعات مندرج در گزارش عملکرد سالانه هیأت مدیره.

ب- رسیدگی و اظهارنظر درخصوص صورت‌های مالی سالانه جامعه که توسط هیأت مدیره تهیه و تأیید می‌شود.

پ- نظارت بر فعالیت‌های جامعه از جمله کارگروه‌های تخصصی.

ت- انجام دیگر وظایف نظارتی بر فعالیت جامعه و اعضای آن حسب مورد توسط شورای عالی جامعه و یا وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین و ابلاغ می‌شود.

ماده 17- هیأت عالی نظارت در صورت لزوم می‌تواند در اجرای وظایف خود از خدمات حسابداران رسمی - شاغل و غیرشاغل- و مؤسسات حسابرسی عضو و سایر کارشناسان غیرمالی استفاده کند. ضوابط حق‌الزحمه اشخاص یاد شده به پیشنهاد هیأت عالی نظارت و تصویب شورای عالی جامعه مشخص می‌شود.

ماده 18- حقوق و مزایای رییس و اعضای مؤظف هیأت عالی نظارت به ترتیب معادل حقوق و مزایای رییس هیأت مدیره و دبیر کل و اعضای مؤظف هیأت مدیره جامعه است.

تبصره- حق‌الزحمه اعضای غیرمؤظف هیأت عالی نظارت توسط شورای عالی جامعه تعیین می‌شود.

ماده 19- دبیرخانه هیأت عالی نظارت زیر نظر رییس آن اداره می‌شود. تشکیلات دبیرخانه به پیشنهاد هیأت عالی نظارت به تصویب شورای عالی جامعه می‌رسد.

ماده 20- کلیه هزینه‌های هیأت عالی نظارت و هزینه‌های موضوع ماده (17) این اساسنامه از محل بودجه جامعه تأمین و پرداخت می‌شود. هیأت مدیره مؤظف است هرسال ضمن بودجه تنظیمی خود، هزینه‌های هیأت عالی نظارت را با نظر هیأت یاد شده پیش‌بینی و در بودجه جامعه منظور و تقدیم شورای عالی جامعه کند.

ماده 21- هیأت مدیره، رییس هیأت مدیره و دبیرکل جامعه، حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی عضو مکلفند امکانات و تسهیلات لازم را برای انجام وضایف هیأت عالی نظارت فراهم کنند و کلیه اطلاعات، اسناد و مدارک مورد درخواست را در اختیار آنها یا نمایندگانشان قرار دهند.

ماده 22- هیأت عالی نظارت مؤظف است به طور مستمر گزارش فعالیت‌های خود را حسب مورد به وزیر امور اقتصادی و دارایی، شورای عالی و هیأت مدیره ارسال کند.

ماده 23- آیین‌نامه چگونگی انجام وظایف هیأت عالی نظارت (درخصوص مواردی که در مقررّات این اساسنامه پیش‌بینی شده است) توسط هیأت یاد شده تهیه و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

فصل سوم- مؤسسات حسابرسی

ماده 24- مؤسسه حسابرسی، مؤسسه‌ای است که به منظور انجام خدمات حسابرسی، بازرسی قانونی و سایر خدمات تخصصی و حرفه‌ای مندرج در بند (ت) ماده (1) این اساسنامه، توسط حداقل سه نفر حساب‌دار رسمی شاغل و براساس شرایط زیر تشکیل می‌شود:

1- مؤسسه حسابرسی پس از صدور مجوز تأسیس توسط جامعه، باید بر طبق مقررّات به عنوان مؤسسه انتفاعی غیرتجاری ثبت شود.

2- در نام هر مؤسسه حسابرسی باید عبارت مؤسسه حسابرسی و به دنبال نام مؤسسه، عبارت حسابداران رسمی قید شود.

3- شرکای یک مؤسسه حسابرسی باید به طور تمام وقت منحصراً در همان مؤسسه به کار حرفه‌ای اشتغال داشته باشند.

4- شرکای مؤسسه حسابرسی در مقابل فعالیت‌های مؤسسه و اشخاص ثالث مسؤولیت تضامنی دارند.

تبصره- فعالیت مؤسسه حسابرسی منحصراً محدود به ارائه خدمات یاد شده در این ماده می‌باشد و انجام هر گونه فعالیت توسط آنها ممنوع است.

ماده 25- اساسنامه هر یک از مؤسسات حسابرسی با رعایت کلیه موارد پیش‌بینی شده در اساسنامه نمونه‌ای که بنا به پیشنهاد هیأت مدیره جامعه به تصویب شورای عالی می‌رسد، تنظیم و پس از تأیید رییس هیأت مدیره و دبیر کل جامعه به ثبت خواهند رسید. مرجع ثبت مؤسسات، تنها مؤسساتی را به نام مؤسسه حسابرسی ثبت می‌کند که از جامعه حسابداران رسمی ایران اجازه تأسیس دارند.

ماده 26- مؤسسات حسابرسی مؤظفند کلیه مقررّاتی را که در مورد تشکیل، اداره و نحوه فعالیت مؤسسات حسابرسی توسط جامعه وضع می‌شود، رعایت کنند.

ماده 27- آیین‌نامه اجرایی این فصل توسط هیأت مدیره تهیه و به تصویب شورای عالی جامعه می‌رسد.

فصل چهارم- نظارت حرفهای

ماده 28- به منظور اطمینان از ارتقای کیفیت خدمات حرفه‌ای اعضا، هماهنگی در روش‌های انجام امور حسابرسی و بازرسی قانونی، افزایش کیفیت گزارش‌های حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی، پیشگیری از رفتار ناسازگار با شئون حرفه‌ای و ضرورت گذراندن دوره‌های بازآموزی توسط اعضا، همچنین رعایت مقررّات قانونی مربوط شامل مفاد این اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آن، جامعه بر کار حرفه‌ای حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی نظارت مستمر دارد.

تبصره 1- نظارت جامعه بر فعالیت حرفه‌ای اعضاء از طریق کارگروه‌های تخصصی ذی‌ربط با نظارت ارکان صلاحیت‌دار جامعه انجام می‌گیرد. حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی مؤظفند پرونده‌ها، اطلاعات و مدارک مورد نیاز را برای بررسی در اختیار کارگروه‌ها قرار دهند. کارگروه‌های تخصصی یاد شده وظیفه بررسی، رسیدگی، اظهارنظر و ارائه گزارش مقتضی به ارکان ذی‌صلاح جامعه را انجام خواهند داد.

تبصره 2- کلیه اطلاعات، مدارک و پرونده‌های یاد شده در این ماده جزو اسناد طبقه‌بندی شده تلقی می‌شود و به صورت امانت در اختیار اعضای کارگروه‌ها و مأموران آنها قرار می‌گیرد و افشای مطالب آنها منحصراً در مراجع ذی‌صلاح مجاز است.

ماده 29- رعایت مقررّات جامعه و پیروی از رهنمودها و تذکرات ابلاغ شده از سوی ارکان ذی‌صلاح جامعه در مورد رفع نارسایی‌های خدمت حرفه‌ای اعضاء توسط آنها الزامی است. عدم توجه اعضاء به موارد اعلام شده در این فصل، مستلزم احاله نتیجه رسیدگی به هیأت‌های انتظامی است.

ماده 30- هیأت مدیره مؤظف است حداقل هرسال یکبار چگونگی فعالیت حرفه‌ای هر یک از اعضای را رسیدگی کند.

فصل پنجم- هیأتهای انتظامی

ماده 31- به منظور رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای جامعه از مقررّات مربوط، هیأت‌های انتظامی بدوی و هیأت عالی انتظامی تشکیل می‌شوند.

تبصره- هیأت‌های انتظامی بدوی به تعداد مورد نیاز تشکیل می‌گردند.

ماده 32- هر یک از هیأت‌های انتظامی بدوی دارای سه عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل است که توسط شورای عالی تعیین و برای مدت سه سال منصوب می‌شوند. تغییر هر یک از اعضای هیأت‌های یاد شده قبل از پایان دوره تصدی آنها منحصراً با تصمیم دو سوم آرای اعضای شورای عالی انجام می‌شود.

تبصره 1- عضو علی‌البدل در غیاب هر یک از اعضای اصلی، به‌جای آن انجام وظیفه می‌کند و همان وظایف و اختیارات و مسؤولیت‌های عضو اصلی را بر عهده دارد.

تبصره 2- اعضای هیأت‌های انتظامی بدوی باید از بین حسابداران رسمی غیرشاغل انتخاب شوند و هیچ یک از آنها نمی‌توانند در بیش از یک هیأت انتظامی عضویت داشته باشند.

تبصره 3- رییس و نایب رییس هر یک از هیأت‌های انتظامی بدوی توسط شورای عالی تعیین می‌شود.

تبصره 4- انتخاب مجدد اعضای هیأت‌های مذکور بلامانع است.

تبصره 5- جلسات هیأت‌ها با حضور کلیه اعضای معتبر است.

ماده 33- هیأت عالی انتظامی مرکب از سه عضو اصلی و سه عضو علی‌البدل است. هیأت یاد شده با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

1- یک نفر حساب‌دار رسمی غیرشاغل به انتخاب شورای عالی جامعه.

2- یک نفر حساب‌دار رسمی به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی.

3- یک نفر متخصص رشته حقوق به انتخاب وزیر دادگستری.

تبصره 1- وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر دادگستری و شورای عالی جامعه هر کدام یک نفر را - برحسب مورد ذی‌ربط با همان شرایط مقرر در بندهای بالا برای عضو اصلی- به عنوان عضو علی‌البدل تعیین خواهد نمود.

تبصره 2- عضو علی‌البدل در غیاب هر یک از اعضای اصلی به‌جای آنها انجام وظیفه می‌کند و همان اختیارات و مسؤولیت‌های عضو اصلی را بر عهده دارد. هر عضو علی‌البدل، برحسب مورد، به‌جای عضو اصلی مربوط فعالیت می‌نماید.

تبصره 3- اعضای حساب‌دار رسمی هیأت عالی انتظامی نمی‌توانند در هیأت‌های انتظامی بدوی عضویت داشته باشند.

تبصره 4- رییس و نایب رییس هیأت عالی انتظامی توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود.

ماده 34- اعضای شورای عالی، هیأت مدیره، هیأت عالی نظارت، کارگروه‌های تخصصی موضوع ماده (14) این اساسنامه نمی‌توانند به عضویت هیأت عالی انتظامی و هیأت‌های انتظامی بدوی در ایند.

ماده 35- تنبیه‌های انضباطی اعضاء به شرح زیر است:

1- اخطار بدون درج در پرونده.

2- توبیخ با درج در پرونده.

3- ممنوعیت از پذیرش کار جدید برای مدت معین.

4- تعلیق عضویت تا یک سال.

5- تعلیق عضویت بیش از یک سال.

6- لغو عنوان حساب‌دار رسمی.

تبصره 1- آرای صادر شده توسط هیأت‌های انتظامی بدوی در مورد تنبیه‌های ردیف‌های (1) و (2) قطعی است و قابل تجدیدنظر نمی‌باشد.

تبصره 2- درخصوص تنبیه‌های انضباطی موضوع ردیف‌های (3) تا (6) این ماده، پس از صدور رأی توسط هیأت انتظامی بدوی، مفاد آن توسط دبیر کل به متهم ابلاغ می‌شود. متهم می‌تواند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ، درخواست تجدیدنظر نماید و دفاعیات خود را کتباً به هیأت عالی انتظامی تسلیم کند.

تبصره 3- دبیر کل جامعه نیز می‌تواند ظرف مهلت مقرر در تبصره (2)، از رأی یاد شده تقاضای تجدیدنظر نماید و آن را به طور کتبی به هیأت عالی انتظامی تسلیم کند.

تبصره 4- هیأت عالی انتظامی با دعوت از متهم و انجام بررسی‌های لازم، رأی مقتضی را صادر می‌کند. این رأی درخصوص تنبیه‌های انضباطی ردیف‌های (3) و (4) این ماده قطعی و لازم‌الاجرا است و عدم تسلیم به موقع دفاعیه یا عدم حضور متهم در جلسات رسیدگی، مانع از صدور رأی نیست. قطعی شدن رأی صادره در مورد تنبیه‌های انضباطی ردیف‌های (5) و (6) منوط به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌باشد. چنانچه وزیر امور اقتصادی و دارایی رأی هیأت عالی انتظامی را درموارد یاد شده نقض نمایند، موضوع و پرونده مربوط را به هیأت تشخیص صلاحیت برای اتخاذ رأی نهایی ارجاع می‌دهد.

تبصره 5- بندهای (ج) و (د) ماده (2) آیین‌نامه تعیین صلاحیت تنها پس از ارجاع وزیر امور اقتصادی و دارایی (مذکور در تبصره (4) بالا) اجرا می‌شود.

تبصره 6- چنانچه متهم یا دبیر کل جامعه ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی، به آرای صادر شده توسط هیأت انتظامی بدوی - موضوع تنبیه‌های ردیف‌های (3) تا (6) ماده (35) این اساسنامه - کتباً اعتراض کند، موضوع قابل طرح در مرجع تجدیدنظر است، در غیر این صورت آرای صادره پس از انقضای مهلت یاد شده قطعی و لازم‌الاجرا است. در صورت انجام اعتراض در ظرف مهلت یاد شده، پرونده مربوط به هیأت عالی انتظامی ارسال خواهد شد.

ماده 36- رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای شورای عالی جامعه تنها در صلاحیت هیأت عالی انتظامی است و هیأت مذکور رأساً به آن رسیدگی و رأی قطعی و نهایی صادر می‌نماید.

ماده 37- انصراف اعضاء از عضویت در جامعه، مانع رسیدگی و اعمال تنبیه‌های انضباطی عضو متخلف نیست.

ماده 38- آن دسته از اعضای جامعه که به تنبیه‌های مقرر در ردیف‌های (4)، (5) و (6) ماده (35) این اساسنامه به طور قطعی محکوم می‌شوند، به ترتیب برای مدت (4) سال، (10) سال و به طور دائم در ارکان جامعه نمی‌توانند عضویت داشته باشند.

ماده 39- درخواست پذیرش مجدد اشخاصی که عنوان حساب‌دار رسمی آنها لغو می‌شود تا مدت (5) سال در هیأت تشخیص صلاحیت قابل طرح نیست.

ماده 40- آیین‌نامه اجرایی این فصل مشتمل بر نحوه رسیدگی هیأت‌های، تعیین انواع تخلفات انتظامی متناسب با تنبیهات و سایر موارد مربوط با پیشنهاد شورای عالی و به تصویب مشترک وزرای امور اقتصادی و دارایی و دادگستری خواهد رسید.

فصل ششم- مقررّات مالی

ماده 41- درآمدهای جامعه به شرح زیر است:

1- ورودیه اعضا.

2- حق عضویت (ثابت و متغیر).

3- درآمد برگزاری برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، همایشها و انتشارات.

4- کمک‌های داوطلبانه و هدایای اشخاص.

تبصره 1- مبلغ ورودیه و حق عضویت، پس از اعمال نظارت مندرج در مواد (50)، (51) و (52) قابل وصول است.

تبصره 2- دریافت کمک‌های داوطلبانه و هدایا پس از تصویب شورای عالی مجاز است.

تبصره 3- وجوه پرداختی موضوع این ماده توسط اعضاء و دیگر اشخاص، از نظر مالیاتی جزو هزینه‌های قابل قبول آنها به حساب می‌آید.

ماده 42- هزینه‌ها و پرداخت‌های جامعه در چارچوب بودجه مصوب و با رعایت مقررّات این اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوط انجام می‌شود.

ماده 43- کلیه اسناد و اوراق مالی و تعهدآور، افتتاح حساب‌های بانکی و برداشت از آنها مشترکاً با امضای دبیر کل و یکی از اعضای هیأت مدیره خواهد بود و در غیاب دبیرکل به امضای مشترک دو نفر از اعضای هیأت مدیره- که یکی از آنها توسط دبیر کل معرفی می‌شود- معتبر می‌باشد.

ماده 44- سال مالی جامعه از تاریخ اول فروردین‌ماه هرسال شروع و در پایان اسفندماه همان سال خاتمه می‌یابد. اولین دوره مالی جامعه، از تاریخ تشکیل آن شروع می‌شود.

ماده 45- در صورت انحلال جامعه، مازاد دارایی بر بدهی آن، مطابق نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی، به مؤسسات علمی - فرهنگی غیرانتفاعی کشور واگذار می‌شود.

فصل هفتم- صورتهای مالی و گزارشهای سالانه جامعه

ماده 46- هیأت مدیره مؤظف است صورت‌های مالی جامعه و گزارش سالانه خود را حداکثر دو ماه پس از پایان سال مالی به هیأت عالی نظارت و وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه نمایند.

ماده 47- هیأت عالی نظارت مکلف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت صورت‌های مالی و گزارش‌های هیأت مدیره، گزارش رسیدگی خود را مطابق مقررّات ردیف‌های (الف) و (ب) ماده (16) این اساسنامه، به شورای عالی و وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه کند.

ماده 48- شورای عالی مؤظف است حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ دریافت گزارش هیأت عالی نظارت، درخصوص صورت‌های مالی و گزارش هیأت مدیره تصمیم‌گیری کند.

ماده 49- خلاصه تصمیمات شورای عالی و هیأت مدیره باید به نحو مقتضی به اطلاع اعضای جامعه و وزیر امور اقتصادی و دارایی برسد.

فصل هشتم- نظارت عمومی

ماده 50- شورای عالی باید موارد ذیل را برای وزیر امور اقتصادی و دارایی ارسال نماید:

الف- آیین‌نامه‌های موضوع بندهای (3) و (4) ماده (6) این اساسنامه.

ب- مبلغ ورودیه و حق عضویت ثابت و متغیر اعضای موضوع بند (13) ماده (6) این اساسنامه.

ماده 51- وزیر امور اقتصادی و دارایی موارد یاد شده در ماده (50) را ظرف حداکثر مدت یک ماه از تاریخ وصول آنها، مورد بررسی قرار داده و موارد مغایرت آنها را با قوانین و مقررّات جاری کشور تعیین و با ذکر دلیل به شورای عالی جامعه اعلام می‌نماید. در صورت نبودن مغایرت‌های یاد شده، موضوع عدم مغایرت توسط وزیر ظرف مهلت مذکور برای شورای عالی ارسال می‌گردد و چنانچه ظرف مهلت مزبور اعلام نظر ننمایند، در حکم موافقت وی تلقی خواهد شد و مصوبه شورای عالی قابل اجراست.

ماده 52- شورای عالی مؤظف است مغایرت‌های اعلامی توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی را رفع کند و آن را برای وی جهت بررسی مجدد برابربا ماده (51) ارسال نمایند. در هر صورت رفع مغایرت‌های یاد شده توسط شورای عالی الزامی است.

ماده 53- در مواردی که وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور مربوط به وظایف و مسؤولیت‌های اعضای هیأت مدیره، اعضای هیأت‌های انتظامی، اعضای شورای عالی، اعضای هیأت عالی نظارت و یا سایر اعضای جامعه، تخلف مالی، اداری و انتظامی و یا سایر تخلفات حرفه‌ای مشاهده و یا احراز نماید رسیدگی به امر را به مراجع قانونی ذی‌صلاح ارجاع و پیگیری خواهد نمود.

فصل نهم- صدور پروانه حسابداری رسمی

ماده 54- هیأت تشخیص صلاحیت بعد از تأیید نهایی صلاحیت حسابداران رسمی، فهرست آنان را برای صدور کارت‌شناسایی عکس‌دار به دبیر کل جامعه به طور کتبی معرفی خواهد کرد.

ماده 55- کلیه حسابداران رسمی باید دارای کارت‌شناسایی عکس‌دار باشند و این کارت به منزله پروانۀ حسابداری رسمی محسوب می‌شود. اشتغال هر حساب‌دار رسمی به خدمات تخصصی و حرفه‌ای (موضوع بند (ت) ماده (1) این اساسنامه) منوط به دارا بودن کارت یاد شده می‌باشد.

تبصره- در صورتی که کارت حساب‌دار رسمی شاغل برابر مقررّات به غیر شاغل تبدیل شود، فهرست آنان توسط هیأت تشخیص برای دبیرکل جامعه ارسال خواهد شد.

ماده 56- دبیرکل مؤظف است که برای هر یک از حسابداران رسمی موضوع ماده (54) کارت‌شناسایی عکسدار صادر نماید. مدت اعتبار این کارت‌ها دو سال است و هر دو سال یکبار تمدید می‌شود.

تبصره 1- هیأت تشخیص صلاحیت مکلف است در اجرای بند (ب) ماده (2) آیین‌نامه تعیین صلاحیت، از جامعه کسب نظر نماید و براساس و به استناد آن اقدام نماید.

تبصره 2- چنانچه با انجام مفاد تبصره (1) این ماده هیأت تشخیص صلاحیت اشخاصی از حسابداران رسمی را تأیید ننموده، فهرست آنان را به طور کتبی به دبیرکل جامعه اعلام خواهد نمود.

ماده 57- دبیرکل جامعه در دی‌ماه هرسال صورت اسامی کلیه حسابداران رسمی را با قید شاغل و غیرشاغل در روزنامه رسمی و حداقل یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر خواهد نمود و اسامی اشخاصی که طی هرسال به عنوان حساب‌دار رسمی آنان لغو یا تعلیق می‌گردد باید بلافاصله از راههای یاد شده به اطلاع عموم، وزیر امور اقتصادی و دارایی و ارکان جامعه برسد.

تبصره- مراجع ذی‌ربط مقرر در این اساسنامه مؤظفند مشخصات اعضایی را که به عنوان حساب‌دار رسمی آنان لغو یا تعلیق می‌شوند و یا به سایر تنبیه‌های انضباطی محکوم می‌گردند برای دبیر کل جامعه و هیأت تشخیص صلاحیت به طور کتبی ارسال دارند.

فصل دهم- مقررّات متفرقه

ماده 58- جامعه حسابداران رسمی ایران جامعه‌ای حرفه‌ای و غیرسیاسی است و از مجامع حرفه‌ای موضوع بند (4) ماده (2) قانون مالیات‌های مستقیم – مصوب 1366- به حساب می‌آید.

ماده 59- مسؤولیت جبران هر گونه خسارتی که از ارائه خدمات تخصصی و حرفه‌ای اعضاء به اشخاص ثالث وارد شود برعهده عضو ذی‌ربط است. درخصوص مؤسسات حسابرسی در صورتی که دارایی‌های مؤسسه برای جبران خسارت کافی نباشد، شرکای مؤسسه حسابرسی متضامناً مسؤول تأدیه مانده خسارات هستند.

ماده 60- عضویت حسابداران رسمی شاغل به طور غیرمؤظف در شورای عالی، هیأت عالی نظارت، هیأت‌های انتظامی و کارگروه‌های تخصصی جامعه از مصادیق خدمات تخصصی و حرفه‌ای موضوع بند (ت) ماده (1) این اساسنامه نیست.

ماده 61- حسابداران رسمی شاغل در سازمان حسابرسی و یا مؤسسات حسابرسی و یا در نزد سایر حسابداران رسمی ارائه دهنده خدمات حرفه‌ای مستقل، مجاز به ارائه خدمات تخصصی و حرفه‌ای مستقل از سازمان و مؤسسات و اشخاص یاد شده نیستند و عدم مراعات حکم مذکور، تخلف محسوب می‌شود.

ماده 62- سقف مجاز ارائه خدمات تخصصی و حرفه‌ای توسط اعضای متناسب با ترکیب و تعداد کارکنان آنها به موجب آیین‌نامه‌ای است که با پیشنهاد شورای عالی جامعه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد رسید.

ماده 63- عدم حضور هر یک از اعضای ارکان جامعه به دلایل غیرموجه در سه جلسه متوالی - به تشخیص رییس شورای عالی - به منزله استعفای آنها از عضویت در رکن مربوط است.

ماده 64- آن دسته از مفاد آیین‌نامه تعیین صلاحیت که با مقررّات این اساسنامه مغایرت دارند ملغی می‌گردند.

ماده 65- در صورت لزوم، اساسنامه جامعه به ترتیب ذیل اصلاح خواهد شد:

الف- به پیشنهاد شورای عالی و تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیأت وزیران؛

ب- با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیأت وزیران.

 حسن حبیبی- معاون اول رییس‌جمهور

1045

منسوخ
30/4/6655/30512
21 شهريور 1378
بخش‌نامه
غیر قابل تسری بودن معافیت سود شرکت‌های پست و مخابرات ایران در امور سرمایه‌گذاری و توسعه، به شرکت‌های پست و مخابرات استان‌ها
242، 243

1044

منسوخ
2762/ت 21174هـ
20 شهريور 1378
اصلاح عبارت در تصویب‌نامه 74652/ت 19038 ه‍

1043

منسوخ
22501/6350/4/30
16 شهريور 1378
بخش‌نامه
شماره حساب مؤسسه خیریه باقیات‌الصالحات

1042

456/4/30
7 شهريور 1378
بخش‌نامه
نگهداری محصولات کشاورزی تولیدی در سردخانه

معاونت محترم پشتیبانی و مدیرکل دفتر حقوقی وزارت کشاورزی

بازگشت به نامه شماره 340/94 مورخ 28/01/78 منضم به تصویر نامه شماره 193-77 مورخ 13/12/77 انجمن سردخانه‌داران آذربایجان‌شرقی اشعار می‌دارد:

آن قسمت از محصولات کشاورزی (از جمله سیب درختی) که توسط صاحب سردخانه تولید و در سردخانه متعلق به خودش نگهداری می‌شود از شمول مالیات بر درآمد شغل سردخانه داری خارج خواهد بود.

علی‌اکبر سمیعی- رییس شورای عالی مالیاتی

1041

30/4/5235/27828
6 شهريور 1378
بخش‌نامه
لغو معافیت مالیاتی وزارتخانه‌های دولتی و مؤسسات وابسته
187

نظر به این‌که اعمال حکم بند (ش) تبصره 2 قانون بودجه سال 1378 کل کشور مبنی بر لغو معافیت مالیاتی وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی، بنیادها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت که دارای فعالیت اقتصادی می‌باشند در سال 1378 مأمورین تشخیص مالیات را از نظر اجرایی با مشکلاتی مواجه نموده و سؤالات متعددی مطرح و نظریه‌ها و شیوه‌های گوناگونی پیشنهاد می‌گردد، لذا به منظور رفع ابهامات موجود و اتخاذ رویۀ واحد و تسریع جریان امور توجه مأموران و مسؤولین مالیاتی را به نکات زیر معطوف می‌دارد:

1- از آنجا که وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی (مانند نهاد ریاست جمهوری، دانشگاه‌ها، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی کشور، سازمان حج و اوقاف، سازمان تربیب بدنی، سازمان بهزیستی و غیره) و نهادهای عمومی (مانند شهرداری‌ها‌) با اجازه قانون به منظور اداره امور کشور و ارائه خدمات عمومی منطبق با وظایف تخصصی مشخص ایجاد گردیده و اصولاً مجاز به انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی نیستند، طبعاً از شمول حکم بند (ش) مزبور مستثنی می‌باشند و در این راستا چنانچه صدور گواهی مالیاتی موضوع ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 66 برای تنظیم اسناد رسمی قانوناً لازم باشد، مسؤولین ذی‌ربط باید بدون وصول مالیات سریعاً نسبت به صدور گواهی لازم اقدام نمایند.

2- در مورد اشخاص مذکور در بند (ش) یاد شده که در سال 1378 به لحاظ داشتن فعالیت اقتصادی مشمول مالیات شناخته می‌شوند، لازم است با رعایت موارد مستثنی شده در قسمت اخیر آن بند حسب مورد طبق قوانین و مقررّات مالیاتی مربوط رسیدگی و نسبت به مطالبه و وصول مالیات متعلقه اقدام و در صورت وجود اختلاف در مواقع صدور گواهی انجام معامله با اخذ سپرده یا تضمین معتبر گواهی مذکور، در اسرع وقت صادر و تسلیم گردد. و سپس پرونده امر خارج از نوبت جهت رسیدگی به مراجع حل اختلاف مالیاتی ارجاع و برابر روال قانونی رأی صادره به موقع اجرا گذارده شود.

مفاد این بخش‌نامه به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی رسیده است. ضمناً پاره‌ای اشکالات دیگر مربوط به اجرای حکم بند (ش) مورد بحث در دست مطالعه است که پس از حصول نتیجه نهایی به آگاهی خواهد رسید.

علی‌اکبر عرب‌مازار- معاون درآمدهای مالیاتی

1040

19709
26 مرداد 1378
بخش‌نامه
ضوابط پرداخت مالیات سود اوراق مشارکت
145، 199

ضوابط مربوط به چگونگی پرداخت مالیات موضوع تبصره ماده (7) قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب 30/06/1376 مجلس شورای اسلامی

در اجرای ماده 27 آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت موضوع تصویب‌نامه شماره 31242/ت 19961 ه‍ مورخ 09/06/1377 هیأت وزیران، ضوابط مربوط به چگونگی پرداخت مالیات تبصره ماده (7) قانون به شرح زیر تعیین می‌شود:

1- پرداخت مالیات سود اوراق مشارکت منتشره قبل از تاریخ 05/08/1376 به نرخ مقرر به عهده دستگاه ناشر می‌باشد.

2- دستگاه ناشر مؤظف است مالیات سود سررسید شده تا تاریخ اجرای این ضوابط را حداکثر ظرف سه‌ماه از تاریخ اجرای این ضوابط و مالیات سودهای سررسید شده بعدی را در سررسید مقرر به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز و یک نسخه از قبض واریز وجه را به حوزه مالیاتی مربوطه تسلیم نمایند.

3- موارد تخلف از انجام تکالیف مقرر در این ضوابط مشمول جرایم موضوع ماده 199 قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد.

4- این ضوابط از تاریخ ابلاغ به بانک عامل لازم‌الاجرا می‌باشد.

حسین نمازی وزیر امور اقتصادی و دارایی

محسن نوربخش رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

شماره 26258 تاریخ 30/05/1378

در اجرای ماده (27) آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب 30/06/1376 موضوع تصویب‌نامه شماره 31242/ت/19961 ه‍ ـ مورخ 09/06/1377 هیأت محترم وزیران به پیوست ضوابط مربوط به چگونگی پرداخت مالیات موضوع تبصره ماده (7) قانون یاد شده به شماره 19709 مورخ 26/05/1378 که به تأیید مقام عالی وزارت و رییس کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز رسیده است جهت اطلاع و اجرا از تاریخ ابلاغ به بانک عامل ارسال می‌گردد.

 علی‌اکبر عرب‌مازار- معاون درآمدهای مالیاتی

1039

20632
25 مرداد 1378
بخش‌نامه
وصول 5% بجای 2% مالیات علی‌الحساب از دارندگان کارت پیله‌وری
163

جناب آقای مهدی کرباسیان رییس محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران

پیرو بخش‌نامه شماره 15575/6684/4/30 مورخ 04/07/77، نظر به این‌که حسب گزارشات واصله وصول 2% مالیات علی‌الحساب پیله‌وران بابت کالاهای وارداتی به لحاظ قلیل بودن موجب بروز مشکلات آتی برای آنان خواهد شد. علی‌هذا بنا به اختیار حاصل از ماده 163 قانون مالیات‌های مستقیم مقرر می‌دارد به گمرکات کشور ابلاغ فرمایند من بعد از واردکنندگان با کارت پیله‌وری معادل پنج درصد ارزش کالا و حقوق گمرکی و سود بازرگانی مندرج در پروانه گمرکی به عنوان مالیات علی‌الحساب توسط گمرکات سراسر کشور وصول و با رعایت سایر ترتیبات مقرر مربوط اقدام لازم معمول دارند.

حسین نمازی- وزیر امور اقتصادی و دارایی

1038

26053/ت 21625هـ
19 مرداد 1378
تصویب‌نامه
بنیاد امید صالحان
2

هیأت وزیران در جلسه مورخ 05/05/1378 به استناد بند (4) اصلاحی ماده (2) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 تصویب نمود:

بنیاد امید صالحان از مؤسسات موضوع بند (4) اصلاحی ماده (2) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 محسوب می‌گردد.

حسن حبیبی- معاون اول رییس‌جمهور

1037

30/4/1715/24500
19 مرداد 1378
بخش‌نامه
معافیت سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت‌های تعاونی تابعه
133

با توجه به قانون اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مصوب 19/12/1348 و قانون مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی مصوب 24/07/1370 از شمول قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 13/06/1370 و همچنین تفسیر قانونی درخصوص قانون مستثنی شدن سازمان مذکور مصوب 04/06/1371 مجلس شورای اسلامی (به شرح ضمیمه) که طی آن، سازمان شرکت‌های سهامی زراعی و تعاونی‌های تولید روستایی نیز مشمول قانون مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی شناخته شده‌اند، بدین‌وسیله یادآور می‌شود که مفاد بند 2 بخش‌نامه شماره 51232/6606 ـ4/30 مورخ 27/10/1377 قابل تسری به سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت‌های تعاونی تابعه آن از جمله تعاونی‌های تولید روستایی و نیز شرکت‌های سهامی زراعی نخواهد بود.

علی‌اکبر عرب‌مازار- معاون درآمدهای مالیاتی

حضرت حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمیرفسنجانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

لایحه استفساریه شماره 818 مورخ 25/01/1371 دولت درخصوص قانون مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی از شمول قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 24/07/1370 که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 04/06/1371 مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال می‌گردد.

رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی‌اکبر ناطق نوری

تفسیر قانونی درخصوص قانون مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی از شمول قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 24/07/1370

موضوع استفسار:

آیا قانون مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی از شمول قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 24/07/1370 به سازمان شرکت‌های سهامی زراعی و تعاونی‌های تولید روستایی تسری دارد یا خیر؟

نظر مجلس:

ماده واحده- قانون مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی از شمول قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 24/07/1370 به سازمان شرکت‌های سهامی زراعی و تعاونی‌های تولید روستایی تسری دارد.

تفسیر قانونی فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ چهارم شهریورماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 15/06/1371 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی‌اکبر ناطق نوری

قانون مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی از شمول قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران

ماده واحده- به موجب این قانون سازمان مرکزی تعاون روستایی وابسته به وزارت کشاورزی (با دارا بودن کلیه وظایف و اختیارات مندرج در مقررّات مربوط به سازمان) از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 13/06/1370 مستثنی و کماکان تابع وزارت کشاورزی می‌باشد.

تبصره- عبارت «تعاون روستایی» از تبصره (1) ماده (65) قانون مزبور حذف می‌گردد.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و چهارم مهرماه یک هزار و سیصد و هفتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 24/07/1370 به تأیید شورای نگهیان رسیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ـ مهدی کروبی

1036

منسوخ
49815/ت 19189هـ
18 مرداد 1378
آیین‌نامه
اضافه نمودن یک تبصره به آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده 4 قانون وصول برخی از درآمدها و ... مصوب 28/12/1373

1035

منسوخ
22257 /ت 19083هـ
18 مرداد 1378
تصویبنامه
تصویب اساسنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی آماتوری

1034

منسوخ
18470/ت 21618 هـ
18 مرداد 1378
آیین‌نامه
آیین‌نامه اجرایی کارمزد تسهیلات بانکی تحویل خودرو به جانبازان

1033

30/4/5269/23746
17 مرداد 1378
بخش‌نامه
کسر قیمت تمام شده فیلم از درآمد مشمول مالیات
149

به قرار مسموع، برخی از مأمورین تشخیص مالیات در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی تهیه‌کنندگان فیلم‌های ایرانی که در ایران تهیه می‌شود حکم تبصره ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه‌های بعدی آن دایر بر کسر قیمت تمام شده فیلم از درآمد مشمول مالیات سال اول بهره‌برداری و یا عندالاقتضاء از درآمد مشمول مالیات سال‌های بعد را رعایت نکرده و بدین ترتیب موجبات اعتراض و شکایت آنها به سایر مراجع و بالمال تأخیر در مختومه شدن پرونده‌های مذکور را فراهم می‌نمایند.

لذا بدین‌وسیله متذکر و تأکید می‌شود، اجرای حکم تبصره یاد شده توسط مأمورین تشخیص در موارد قبول دفاتر قانونی مؤدیان مورد بحث و اقتضاء شرایط مربوط از الزامات صریح قانونی است و نادیده گرفتن آن تخلف محسوب و موجب تعقیب مأمورین خاطی می‌باشد.

ممیزین کل مالیاتی و هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی مؤظفند در مورد پرونده‌های مطروحه فعلی که مأمورین تشخیص ذی‌ربط علی‌رغم استحقاق قانونی مؤدی، مفاد تبصره را رعایت نکرده‌اند، اقدام لازم معمول و از این حیث به اختلاف خاتمه دهند.

مفاد این دستورالعمل به تأیید هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی رسیده است.

علی‌اکبر عرب‌مازار- معاون درآمدهای مالیاتی

1032

منسوخ
23740/4051/4/30
16 مرداد 1378
بخش‌نامه
شرایط معافیت مهد‌های کودک

1031

منسوخ
30/4/4599/20588
31 تير 1378
بخش‌نامه
مهلت تسلیم اظهارنامه مؤدیان محدوده تهران و شمیران، پایان وقت اداری 02/05/1378
188

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: